BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Ko je bio Goran Savić?

Ko je bio Goran Savić?

BEOGRAD – Major Vojske Srbije, opitni pilot Centra za letna ispitivanja Tehničkog opitnog centra, Goran Savić, prijateljima i poznanicima poznatiji kao Savke, tragično je juče izgubio život u nesreći u školskim avionu Lasta. Redovi koji slede namenjeni su sećanju na prijatelja, avijatičara i pre svega sina, supruga, brata i oca dvoje dece.

Herojstvo

Pre nego što u danima koji slede, a biće ih svega nekoliko dok se ne nametne neka druga tema ili tragedija, počnemo čitati njegove izmišljene izjave na samrti, preterivanja i nehat u medijskom izveštavanju, svi koji smo ga poznavali moramo dati sve od sebe da stvari postavimo u kontekst. Kontekst istine koja je dovoljno tragična da joj ne trebaju vulgarna i neporoverena preterivanja i iskrivljeni  kontekst herojstva koji je postojao mnogo pre njegove smrti.Kome je makar i površno poznata činjenica u kakvoj materijalnoj situaciji rade i preživljavaju pripadnici Vojske Srbije može uočiti prvo herojstvo majora Savića. Bio je otac dvoje dece, hranitelj porodice u pravom smislu te reči i podstanar. Njegova dnevna rutina se sastojala iz odlaska na posao opitnog (test) pilota, posla koji spada među psihofizički najzahtevnije u vazduhoplovstvu i brige za normalan život svoje porodice. Dok izbor profesije vojnog  i postizanje zenita u njoj u vidu kvalifikacije za opitnog pilota u sebi sam po sebi nosi element herojstva, herojstvo se ovde pre svega nalazi u činjenici koliko je Goran godinama profesionalno, kvalitetno i enruzijastično obavljao svoj posao.  Uprkos standardu života za koji je, kao i velika većina njegovih kolega, bio prinuđen da se svakodnevno bori.

Poslednji element herojstva je njegova poslednja dužnost kao nastavnika letenja. Opterećenje, odgovornost, nagrada. Herojstvo se ovde nalazi u Goranu kao nekome ko je imao izuzetno izazovan posao da obuči, inspiriše i motiviše budućnost srpskog vojnog vazduhoplovstva kojem je, kao i njemu kada je u tmurno i neizvesno vreme počinjao, potrebna bila nit smisla i perspektive. Ova kolegijalna i prijateljska emocija je ubeđen sam trenutno i najjača ali ja lično o njoj ne mogu svedočiti. Mogu vam ispričati svoju:

Strast

Savketa sam upoznao pre nešto više od šest godina. Kada je dosada u iskustvu igranja Microsoft Flight Simulatora uzimala danak među decom (iako je većina nas bila matorija), Savke se pojavio kao otkrovenje. Naime, uz još jednog pilota ratnog vazduhoplovstva bio je jedini koji je pored aktivnog „igranja“ ove amaterske kompjuterske simulacije izrađivao grafičke modele naših domaćih vojnih aviona (koje je voleo i leteo). U to vreme se među prvima od svojih kolega pojavio na forumima sa temom avijacije i postao hit. Hit je bila činjenica da nam je aktivni vojni pilot strpljivo i temeljno odgovarao na pitanja, redovno se uključivao u diskusije za vreme tih početaka interneta kod nas. Tada smo samo imali forume, a na avio-forumima su se nalazili oni koji su uvek želeli upravo to – da postanu ili se osete kao piloti.

Neki su već u njegovom pisanju osetili skromnost, pitomost i nešto dečačko što bi uvek zaiskrilo kada se priča o letenju. Kao i kadetima pilotskog smera Vojne akademije o kojima sam na početku teksta pisao, i mnogim znanim i neznanim nick-ovima i avatarima je na specifičan način nesebično delio deo svog sna.

Savke je sa svojom zaista svestranom ljubavi prema letenju prošao sve faze kroz koje smo i mi, amateri, prolazili. Flight Simulator(i), fotografija, forumi i na kraju video. Njegova ljudska priroda i tačno shvatanje interneta (nesebično deljenje) očigledni su svakome od vas kako po broju zajedničkih prijatelja na Fejsu tako i porukama koje smo juče i danas mogli da čitamo na njegovom zidu. Koje i danas pristižu.

Za jednog drugara fotografisao je iz aviona, meni je često slao materijale za objavljivanje, dok je za sebe stalno snimao. „yz1sg“ You Tube kanal je bio i sada će tek postati legendaran. Naziv koji nosi, „yz1sg“,  jedan je od njegovih mnogobrojnih call sign-ova, u ovom slučaju kao pasioniranog radio-amatera.

Svaki od ovih snimaka govori jače i sada posebno jače i boli od bilo kakvih redova ili crtica.

Prijateljstvo

U našem poznanstvu bilo je dosta primera, ali ovaj je najdraži. Zato što je poslednji:

Posle nekoliko napetih dana i neposredno pred aeromiting Batajnica 2012, Tango Six ekipa je dobila odobrenje da intervjuiše posadu ruskog aviona MiG-29M2. Produkcija je zavisila od nekoliko dozvola, vremenski prozor za snimanje je bio jako kratak i to jutro smo se pojavili na aerodromu, spremni za rad.

Napeta atmosfera postala je još napetija kada nam je u jednom trenutku predstavnik korporacije MiG rekao da ukoliko imamo Go Pro (ili sličnu kameru) da je možemo staviti u kokpit aviona kao još jedan kadar dok pilot bude vežbao svoj prikaz u vazduhu. Oduševljeni iznenadnom prilikom počeli smo da razmišljamo kako u narednih 30ak minuta nabaviti Go Pro.

Setio sam se odmah Savketa, pozvao ga i objasnio mu situaciju. Jedinstvena prilika, nije bilo planirano ali ukoliko se možemo organizovati to bi zaista bilo neviđeno. Bio je u pauzi između letova i u njemu se tada očigledno probudio onaj dečak-vazduhoplovac. Snašao se sa drugog kraja aerodroma, sačekao nas na trijanglu i dao nam je njegovu kameru. Docnije se nažalost ispostavilo da ju ipak nije bilo moguće pričvrstiti u kabini.

Savke je bio takav avijatičar i prijatelj. Kao kada smo se nalazili i razmenjivali CD-ove sa skinovima aviona i scenarijima za simulator, tako je i tada poleteo. Skroman, raspoložen i da ako mogu da mu vratim kameru na vreme pred njegov let malo kasnije. Jer je hteo i ovaj put da snima sebe kako leti.

Umesto saučešća

Pored tehničkih detalja, istrage, glasina i demistifikacije raznih špekulacija, mislim da je neka vrsta dužnosti svih nas koji smo ga poznavali da napišemo po nešto i ostavimo to u večnom sećanju na mestu koje je pored letenja, radio-amaterizma i video-klipova voleo – internetu.

Moje crtice su bile herojstvo, strast i prijateljstvo. Koje su vaše?

FOTO: Dimitrije Ostojić

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

S

Svaka čast za ovakav tekst.
Neki ljudi zaista nikada ne mogu umretiu, ni onaj drugi put – u sećanjima. Ovaj čovek zaista zaslužuje da njegova dela zauvek pamitimo.

Poslednji pozdrav heroju,

Srba
YT 1 EFX

Odgovori
V

Bravo Pero.
Hvala ti u ime svih nas koji smo poznavali i voleli Savketa…
Izvrsno napisano, uostalom, kao i uvek. Problemi, standarda, stanova i uslova u kojima ljudi žive je mnogo, neuporedivo dublji i tragično, kao i sve u ovoj tužnoj zemlji, biće vrlo brzo potisnuto nekim drugim teškim temama ali ja ti se zahvaljujem na hrabrosti da stvari sagledaš iz tog, ljudskijeg i pragmatičnijeg ugla.
Svi koji su Savketa poznavali složili bi se sa tobom. No videćemo već šta nose novi dani. Ono što sada mogu reći su samo reči saučešća njegovoj izuzetnoj porodici. Možete biti ponosni na jednog tako sjajnog čoveka. A svi mi na našeg Savketa…
Večna ti Slava naš dobri druže :-(

Vojo.

Odgovori
С

Хвала на овом тексту.

Вечна слава Горану Савићу.

Odgovori

Neka mu je vecna slava.
Malo ima ovakvih ljudi,sva podrska porodici.

Odgovori
D

Žalost i tuga, iskreno saučešće porodici i prijateljima! Nikad ga nisam upoznao, ali već nekoliko zadnjih godina znam ko je Savke i divim se njegovom letenju i spremnosti da sa nama podjeli sve ljepote vazduhoplovstva. Živim u Beču, i često ovde kad se okupi ekipa ljubitelja avijacije, bude komentar: ,,Jeste li vidjeli novi snimak što je Savke snimio, svaka mu čast…'' I opet ponavljam, nismo ga lično poznavali, ali kao da smo izgubili nekog najbližeg prijatelja. Ostaće mi u sjećanju kao primjer i uzor. Slava mu i hvala, i neka mu je vječno plavo nebo!

Odgovori
N

Savke,neka ti je vecna slava i plavo nebo…

Odgovori
V

Нека ти је вечна слава јуначе. Наше је да те никада не заборавимо.

Odgovori

Slava mu!

Odgovori
v

Pravi tekst koji odslikava svu Savketovu nesebicnost i preofesionalizam. Kada je vec pomenut njegov call sign, treba reci i da je Savke ostavio dubok trag i kao radioamater i clan Radio amatera Srbije. Njegov call YT2A ex YZ1SG je vrlo dobro poznat sirom sveta.
Sa tugom…. YT2A Silent Key

Odgovori
M

Hvala na ovom sećanju, i ja sam jedan od klinaca na čije je postove i mejlove Savke nalazio vreme da iscrpano odgovori. Poslednji put sam ga video 2009. na aeromitingu. Uvek pristupačan, entuzijasta bez granica. Da nas je više takvih…

Odgovori
M

Večna ti slava…

Odgovori
S

Biću iskren, kada sam ovo video na lajni tw, pomislih: O ne, samo ne još jedan od senzacionalističkih tekstova danas. Pročitao sam ga i reći ću ti samo: hvala što si ovo podelio sa ostatkom sveta, mislim da ga niko nije bolje opisao a i sumnjam da će.
Saučešće porodici Savić, plavo nebo Savketu,
iskreno
@Solisio

Odgovori
@

Ostao sam jedno vreme nem posle čitanja ovog posta…. Bio je ljudina i ostaće zauvek takav dok je nas koji ćemo ga se sećati! Slava mu i večno plavo nebo!

Odgovori
g

Вечна ти слава!

Odgovori
a

Rest in peace.

Odgovori

У име породице Савић захваљујем се на пијетету који сте показали овим текстом. На прави начин сте оценили његову љубав према летењу и пре свега његов карактер који је заиста био "скроман, питом и дечачки". У овим моментима за нас, његове нејближе, овакве речи представљају истинске речи утехе и подршке!

Odgovori
B

Divan tekst o našem divnom Goranu. Heroju naš, glavna tvoja osobina je bila skromnost. Nikad nisam upoznala osobu koja je bila tako svestrana a tako skromna. Nekako si sav bio odmjeren, tako kulturan i vaspitan, nikad suvisnu rijec nisam cula, samo onoliko koliko je potrebno. A tek tvoj tvoj smisao za humor. Nevjerovatan. Ne znam kako si takvu harmoniju uspio napraviti u svim svojim vrlinama. Vjerujem da će Gospod tvojoj porodici pružiti utjehu i ublažiti bol sve do vašeg ponovnog susreta u vječnosti. Zaista je bila privilegija poznavati te. Savke, vječnaja pamjat vječiti dječače naš.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend