BEG airport status
Iz budućnosti Jata izbaciti uljeza: Hogan, Mrkonjić ili Fernandez?

Iz budućnosti Jata izbaciti uljeza: Hogan, Mrkonjić ili Fernandez?

BEOGRAD – Treća slamka spasa po redu za srpskog nacionalnog avio-prevoznika ne bazira se samo na prijateljstvu sa šeikom Muhamedom. Veze između Etihada i Jata potiču još iz ’78. godine. Tango Six danas o dilemi: hoće li Jat Etihadu biti privlačniji od Indijaca i ono važnije, kako su pojedinci ispred države sabotirali pokušaj Er Azije da spasi stvar u velikom stilu?

 
Kada je Džejms Hogan, direktor avio-kompanije Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata prošle nedelje spustio slušalicu posle telefonskog razgovora sa direktorom Jata Vladimirom Ognjenovićem zagledao se nekoliko sekundi u daljinu i duboko je udahnuo. Nije siguran u nekoliko stvari: hoće li šeik Muhamed lično reći „nastavi“, hoće li imati razumevanja da je Etihadu sada bitniji posao sa Džet Ervejzom i konačno, treba li možda on lično progurati stvar sa Jatom kod šeika? Ipak je direktor Etihada stari Jatovac.

Zlatno doba vs. zlatno doba za prodaju

083946-james-hogan

Džejms Hogan deo je priče „zlatnog doba“ JAT-a. Manje je poznata činjenica da je današnji prvi čovek Etihada, avio-kompanije za koju srpski ministar finansija priča kao potencijalnom strateškom partneru za sadašnji Jat, bio zaposlen u nekadašnjem Jugoslovenskom Aerotransportu. Hogan je 1978. i 1979. godine radio kao direktor prodaje za Viktoriju, Južnu Australiju i Tasmaniju u JAT-ovom predstavništvu u Melburnu, Australija.

Bio je to neki drugi Jat, neka druga država i neka druga koncepcija poslovanja. Letelo se za većinu svetskih kontinenata, prodavale su se karte, prevozio se teret i pravila su se čuda, ne samo u vazdušnom saobraćaju. JAT nije prihodovao samo za sebe, finansirao je delom i turističku industriju i razne druge institucije i organizacije te nekadašnje federacije šest republika. Džejms Hogan je bio svedok tog zlatnog doba.

Hoće li zbog šeika Muhameda sada biti prisiljen da preusmeri svoj fokus sa aktuelnog poslovnog poduhvata koji Etihad ima u Indiji, ostaje da se vidi u nedeljama koje dolaze. Naime, Etihad je nedavno izrazio želju za kupovinom nešto manje od 30% udela u Džet Ervejzu, indijskoj avio-kompaniji koja je slična Jatu samo u delu gde se priča o „necvetanju ruža“. Sve ostalo je druga priča: vrednost tog udela (procenjuje se na 300 miliona dolara) kao i vrednost indijskog tržišta – najperspektivnijeg na planeti. Da li je veza Vučić – Muhamed dovoljno jaka da poremeti ili modifikuje biznis plan Etihada, saznaćemo uskoro.

Milutin Mrkonjić

restoran-kralj-saban-saulic-milutin-mrkonjic-jagode-sampanjac-1346840758-175924

Trenutno (formalno) nije nadlažan za pitanja Jata. Plan Vlade Srbije za restruktuiranje ovog akcionarskog društva stavlja ga pod ingerenciju ministarstva finansija, koje je do nedavno upravljalo radom famozne Radne Grupe. Radna Grupa počela je svoj rad profesionalno kompromitovana, što je naknadno ispravljeno, i juče su konačno doneli predlog koji je vlada usvojila. „Treba iznajmiti avione što pre!“ – fascinantno dubok zaključak.

Sada kada je Jat dobio šansu da dobije svež aluminijum u većim količinama treba retroaktivno odati priznanje nekadašnjem ministru saobraćaja, jer priča sa početka u vezi Etihada traži svoj kontekst i treba analizirati koliko su stranci bili i možda i dalje jesu zainteresovani za Jat?

Nekoliko predstavnika veoma brojne interesne grupe koja želi da po svaku cenu sačuva, svoju, nacionalnu avio-kompaniju i veruje u njenu budućnost otisnula se prošle godine na put. Ličnim poznanstvima, uz početnu podršku nadležnog ministra Mrkonjića, došli su do Tonija. Tonija Fernandeza, direktora Er Azije jedne od najbrže rastućih avio-kompanija u Maleziji i na svetu uopšte. Fernandez ih lično prima u Kuala Lumpuru jer želi detaljnije da čuje predlog jatovaca.

Prvo iznenađenje dolazi na kraju sastanka. Plan mu se svideo, ideja da Beograd postane tačka presedanja Er Azijinih putnika do Evrope bila bi konkretizovana njihovom investicijom u Jat u vidu novih Erbaseva. Fernandez predlaže da se u Beogradu baziraju širokotrupne i uskotrupne letelice kojima bi letele Jatove posade, razgovara se o ambicioznim predlozima jatovaca, regionalnoj ćerki-firmi, adaptiranju dela Nikole Tesle radi povećanja kapaciteta i strategiji levka Er Azije ka Evropi u kojoj bi Beograd i Jat bili ključni.

Fernandez zahteva da mu se organizuje što skoriji sastanak sa predsednikom države, premijerom i nadležnim ministrom. Na žalost, Srbija je u tom trenutku bila paralisana izborima, tehnička vlada nije imala kapacitet da odlučuje niti razmatra dugoročne planove. Mrkonjić nešto pre septembra potvrđuje Fernandezu da će mu biti omogućen sastanak sa vrhom države ali mu ni predsednik ni premijer ne odgovaraju na pisma koja im on šalje. Dan pre planiranog dolaska Tonija u Srbiju obaveštavaju ga da se ipak niko iz državnog vrha neće sastati sa njim. Po nekim izvorima Fernandez odustaje od puta, dok prema nekim stiže sa delegacijom na daljnje razgovore 3, 4. i 5. septembra. Priča napreduje ali pod jednim uslovom. Fernandez isključivo zahteva da se u javnosti ne čuje ni reč o planiranoj saradnji dok sve ne bude dogovoreno.

Visoka delegacija Er Azije stiže u Beograd ali Mrkonjić ili neko iz njegovog okruženja, ipak, u javnost puštaju informaciju o pregovorima. Fernandez istog trenutka sve demantuje i odustaje. Jat tako gubi najizgledniju šansu za konkretan spas i nastavlja da tone sve do danas.

Ovakve korake izvršne vlasti treba staviti u kontekst i uz pomoć sledećeg: vrednost pokretne i nepokretne imovine JAT-a 1991. godine po nekim tvrdnjama iznosila je navodno iznosila oko 1.105.000.000 dolara. 2006. godine procene stoje na 300 miliona evra.

Jat je u poslednjih nekoliko godina dobijao sredstva od države u formi garancija za kredite, te pare nikada nisu otišle u preko potrebno zanavljanje flote sve do jučerašnje „odluke“ o iznajmljivanju aviona.

Sva razmatranja i analize u vezi srpske nacionalne avio-kompanije staju kada se dođe do političara. Jedino ostaje nada u njihovu dobru volju i promenu stila i prirode mešanja u sudbinu Jata ili će Džejmsa udariti opak osećaj nostalgije.

Vežite se, biće turbulentno čak i sa novim avionima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Po

Sjajan članak.

Sve je nažalost tačno,ali se nadamo da Hogan nije zaboravio zlatno vreme JAT-a.

Prva ljubav se ne zaboravlja,pa ni posle toliko godina.

Odgovori
di

Tekst je fantastičan i istinit.
Na žalost, još jedan dokaz da se struka i ljudi sa decenijslim iskustvom ne pitaju.
Da para vrti gde burgija neće, ali za lični džep.
Da su lični interesi i dalje ispred opštih.
A da sa ovakvom tedencijom razvoja Hrvatska ili Mađarska vrlo lako može da uzme primat, a jednim delom već jesu, u regionu.
Postaviću pitanje svima, i ljudima koji su dugo godina radili, i ljudi koji prate dešavanja u ovoj struci, kao i budući inženjeri koji treba da učestvuju u razvoju vazduhoplovnog inženjerstva, ali i saobraćaja i transport:

Zašto se ne udružimo i već jednom ne dignemo glas protiv ove tiranije, ovo postaje vređanje naše inteligencije i zdravog razuma i našeg znanja?
Ovako će biti dok god STRUKA ćuti a Mrka i njegova plišana baka igračka vedre i oblače!

Odgovori
Dr

Pre 2 sata Etihad objavio na facebook-u da uskace u Jet Airways sa nekih 300 i nesto mil € za mislim 24% kompanije

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksa, nema problema. Ako je trpanje ako se nešto prokomentariše jednom u šest meseci, ili godinu dana, neću raditi ni to. Gospodina mehaničara sam znao lično, porodice su nam bile kućni prijatelji, na žalost je pokojni, nije umeo ništa da uradi ni na svom, ni na bilo kom drugom autu, osim na par kamiona za…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne ometa se to lako a i Francuzi imaju sopstvenih interesa po tom svetu pa su i ovaj mir dogovorili sa Libanom kojeg koliko toliko štite. Nije sve to crno belo.

27. Nov 2024.Pogledaj

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj