BEG airport status
Kako postati pilot u Srbiji?

Kako postati pilot u Srbiji?

BEOGRAD – Tango Six portal od danas počinje sa novim serijalom postova koji će za cilj imati konkretniju edukaciju i prezentaciju opcija školovanja i saveta za dobijanje pilotskog posla u Srbiji. Želja nam je da kroz do sada drugačiji pristup demistifikujemo put koji je potrebno preći i predstavimo vam sve bitne činjenice na koje morate obratiti pažnju. Serijal počinjemo sa predstavljanjem tri najveće škole letenja u Srbiji, njihovim uslovima i cenama za integrisane ATPL kurseve.

 
 

Put do desnog sedišta je sve samo ne ravna linija. Foto: Air Serbia
Put do desnog sedišta je sve samo ne ravna linija. Foto: Air Serbia

 
Najbrojnija pitanja koja dobijamo na portalu već nekoliko godina u nazad odnose se na to kako se postaje pilot u Srbiji? Koja je „najbolja škola“, „koliko tačno košta“ i znamo li nekog pilota koji može dati konkretno uputstvo kako se dolazi do desnog sedišta u XY aviokompaniji? Nekoliko puta smo imali pomoć iskusnijih pilota koji su, kao nekada na forumima, u komentarima strpljivo odgovarali na ovakva pitanja ali slojevitost opcija i različitost pristupa vrlo često diskusiju odvedu u previše komplikovane detalje koji na kraju ne odgovaraju na prvobitno pitanje.

Dolaskom Etihada i formiranjem Air Serbije, otvaranjem nekih do skoro nepostojećih plaćenih poslova (vakcinacija lisica iz vazduha na primer), stabilnim rastom i širenjem najvećih domaćih biz-jet operatera, broj „kako postati pilot“ pitanja u poslednjih godinu dana primetno se povećao. Iz tog razloga odlučili smo da započnemo seriju postova koji će na konkretniji način odgovoriti na ovo pitanje iz više uglova. Serijal danas započinjemo opštim pregledom tri najveće škole letenja na teritoriji Republike Srbije.
 

Srpsko pilotsko tržište danas

 
Najveći uticaj na pilotsko tržište u Srbiji imalo je širenje nacionalne aviokompanije koja je uvođenjem novog tipa aviona u svoju flotu zaposlila 49 pilota (od toga 16 frozen ATPL holdera bez iskustva). Stariji piloti, instruktori i oni između poslova su prelaskom u Air Serbiju oslobodili svoja dotadašnja radna mesta, ceo lanac se pomerio za jedan stepenik i tržište pilota je odjednom postalo višestrukto perspektivnije nego što je to bilo pre samo godinu dana.

Za ovaj pozitivan trend zasluge se pripisuju i privatnoj inicijativi. Dve kompanije u Srbiji već par godina učestvuju u projektu vakcinacije lisica iz vazduha na široj teritoriji Balkana, najveće biz-jet kompanije su zbog porasta obima posla pojačale zapošljavanje, dok tradicionalne sezonske aktivnosti pri sportskoj i rekreativnoj avijaciji takođe ostaju stabilne.

Ovome dodajemo i poslednje glasine da Air Serbia ovih dana sprema objavljivanje još jednog konkursa za primanje pilota koji po nekim informacijama može brojati preko 20 radnih mesta.

Po poslednjim zvaničnim podacima Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva iz januara, broj ATPL(A) dozvola u srpskom državnom registru iznosio je 471. DCV je početkom godine konstatovao trend povećanja integrisane ATPL obuke što je uslovilo smanjenje broja kandidata za PPL i CPL dozvole.
 

Tri najveće škole letenja za integrisanu ATPL obuku

 
Najažurniji ATO (Approved Training Organization) spisak može se pronaći na sajtu DCV-a. Na njemu se nalaze sva pravna lica koja su od Direktorata dobila odobrenje za obuku vazduhoplovnog osoblja sa napomenom da se radi o različitim segmentima osnovne i napredne obuke.

Za početak našeg serijala odlučili smo da vam predstavimo cene, uslove i opcije tri najveće ATO organizacije u Srbiji: SMATSA Vazduhoplovne Akademije, Linx Aviationa i Princ Aviationa. Napominjemo da izbor predstavlja našu preporuku, da namerno (ovaj put) ne uključuje manje škole letenja koje takođe poseduju određene opcije sticanja dozvola i ovlašćenja.

Parametri kojima su predstavljene tri najveće škole letenja u Srbiji su: cena školovanja, sastav i broj instruktora teorije i letenja, sastav jednomotorne i dvomotorne flote, postojanje simulatora, aerodromi na kojima se vrši letačka obuka, smeštaj i saradnja sa aviokompanijama (uspešnost zapošljavanja). Sve podatke su dostavile navedene škole letenja i za njih garantuju.

Bitno je istaći da je svaka škola letenja specifična, da ni jedna po prirodi usluge koju pruža ne može biti idealna za svakog pojedinačnog kandidata i da svaka ima svoje prednosti i mane.

Naš savet je da kontaktirate svaku od navedenih škola, zahtevate posetu i obilazak njihovih prostorija, učionica i aerodroma i da u priči sa osobama koje prodaju svoju uslugu sami donesete zaključak o njihom profesionalnom odnosu prema vama kao klijentu. Zahtevajte precizne odgovore, insistirajte na što preciznijim datumima otpočinjanja i završetka  pojedinih segmenata obuke i ono najbitnije – pričajte sa sadašnjim i bivšim đacima škola. Oni će vam reći prave podatke, svoje frustracije i sve ono što nije valjalo. Obično se u preseku ove dve vrste informacija krije nešto najpribližnije istini.
 
 
SMATSA Aviation Academy (SAA)
 
 
IMG_1220_M1_PR01
 
 
Cena školovanja: 40.866,68 Evra (sa PDV-om)

Integrisani ATPL kurs sa MEP, ME/IR, MCC ovlašćenjima.

SMATSA Vazduhoplovna akademija u Vršcu ove godine proslavlja 60 godina postojanja, što je čini jednom od najstarijih i najiskusnijih akademija u Evropi. Više od 2.100 pilota je dobilo svoja krila u Vršcu i oni danas lete za najpoznatije kompanije širom sveta.

U cilju olakšavanja finansiranja školovanja, SAA je obezbedila saradnju sa Bankom Intesa pod povoljnim uslovima i kamatom od 5-6% (u zavisnosti od sume kredita). Uslove dogovaraju kandidati lično sa bankom. SAA savetuje da se to najbolje uradi u ekspozituri u Vršcu. Osoba za kontakt, Ćirin Miodrag: 013/801-005.

Instruktori teorije: 23 profesora i instruktora. Instruktori teorije u SMATSA Vazduhoplovnoj akademiji su fakultetski obrazovani i specijalizovani za predmete koje predaju. Svi instruktori su stalno zaposleni, to im je jedini posao koji obavljaju, što obezbeđuje konzistentnu obuku kandidata.

Instruktori letenja: 12 instruktora. Instruktori letenja u SAA imaju veliko iskustvo u obuci pilota. Najiskusniji instruktori imaju preko 7.500 sati instruktorskog naleta i više od 23 godine staža u SAA.

Simulator: Alsim ALX FNPT II – 1 simulator. Kompanija Air Serbia je upravo na SAA simulatoru vršila odabir pilota u septembru 2013. godine.

Jednomotorna flota: 18 Cesni 172. Deset Cesni 172N se koriste za početnu obuku, dok se osam novih Cesni 172S sa sistemom Garmin 1000 koriste za naprednu obuku.

Dvomotorna flota: 2 Cesne 310R sa Garminom 430, 2 Bičkrafta BE300 sa Pro Line 21.

Aerodrom koji se koristi u obuci: Aerodrom Vršac (LYVR) ima 3 poletno-sletne staze, 1 betonsku od 1000m i 2 travnate piste (600m i 800m). Studenti ostvaruju prve sate naleta koristeći travnate piste i kroz obuku prelaze na betonsku pistu. Aerodrom Vršac je u vlasništvu SAA, tako da studenti ne plaćaju korišćenje aerodroma, kao što je slučaj na aerodromima u okruženju.

Aerodrom poseduje i svoj kontrolni toranj kao i 5 hangara.

Smeštaj: SAA aktivno radi na projektu renoviranja hotela koji se nalazi unutar kruga akademije. Plan je da studenti ponovo budu smešteni u SAA hotelu sredinom 2015. godine.

Studenti trenutno pronalaze privatan smeštaj u gradu, a SAA u saradnji sa Hotelom Srbija nudi hotelski smeštaj po povoljnim uslovima.

Saradnja sa aviokompanijama: SAA je u prošlosti školovala kadete pilote za Jat Airways, Air Algerie, Tassili Airlines, Iraqi Airways, Air Malta, Turkish Airlines, Air Mali, TAAG i Lybian Arab Airlines. SAA trenutno razvija saradnju sa kompanijama Air Serbia i Etihad.

Bivši studenti akademije u Vršcu su najbolji ambasadori akademije, i oni lete na svim kontinentima i vrše odgovorne funkcije u velikim svetskim avio kompanijama, uključujući i nacionalnog avio prevoznika Air Serbia.

Kontakt:
Telefon: +381 13 830 185, +381 64 895 8300 i +381 64 895 8344
Adresa: Podvrščanska 146, 26300 Vršac
e-mail: aviationacademy@smatsa.rs
www.saa.rs
 
 
Prince Aviation
 
 
IMG_9703v2_1200-1024x682
 
 
Cena školovanja: 50.000 evra

Integrisani ATPL kurs sa MEP, ME/IR, MCC ovlašćenjima. U cenu ulaze ispitni letovi, naknade i takse prema DCV-u. Data cena obuhvata svu teoretsku nastavu, kao i nalet od 200 sati na jedno i dvomotornim avionima i 66 sati na simulatoru.
Princ Aviation u saradnji sa bankom Intesa nudi opciju studentskog kredita sa finansiranje obuke.

Instruktori teorije: 20 profesora i instruktora teorije

Iskusni piloti i inženjeri koji su tokom svoje karijere bili rukovodioci letačkih i zamaljskih delatnosti u aviokompanijama. Inženjeri koji su bili profesori i predavači na katedrama za vazduhoplovstvo na mašinskom i saobraćajnom fakultetu.

Instruktori letenja: 10 instruktora

Uz mlade instruktore osnovne obuke sa višegodišnjim iskustvom i više hiljada sati naleta, deo instruktorskog tima čine i iskusni kapetani/instruktori/ispitivači.

Simulator: Elite S923 FNPT II/MCC (sa dve konfiguracije za vazduhoplove Piper PA34 Seneca III i Beech King Air)

Namenjen za obuku u letenju na višemotornim avionima, obuku za letenje u instrumentalnim uslovima i obuku za rad u višečlanim posadama (MCC). Vreme provedeno u obuci na njemu može se iskoristiti maksimalno efikasno na način da se obuka fokusira na elemente koji su najpotrebniji kandidatu u datoj fazi obuke. Dodatna prednost je što se može koristiti i kada obuka na avionu nije moguća zbog složenih meteo uslova

Prince Aviation ima na raspolaganju i simulatore nivoa D (full motion) za vazduhoplove iz familije Cessna Citation (u saradnji sa CAE i Austrian Aviation Academy). Obuku na ovim simulatorima sprovode instruktori Prince Aviationa prema programima odobrenim od strane DCV-a.

Jednomotorna flota: 3 Cesne 172N i 1 Cesna 172R (Garmin 1000)

Dvomotorna flota: Piper PA34-220T Seneca II i Piper PA44-180 Seminole (Garmin 1000) – prvi u Evropi

Aerodromi koji se koriste u obuci: Osnovna obuku – Ečka, Zrenjanin (LYZR), za ostale faze obuke – Beograd (LYBE)

Tokom obuke, radi sticanja dodatnog iskustva, koriste se i ostali aerodromi kako u Srbiji, tako i u regionu, pa tokom školovanja u Prince Aviationu kandidati sleću i na aerodrome u Banja Luci, Podgorici, Tivtu, Skopju, Lošinju, Zagrebu, Zadru, Puli, Ljubljani, Sarajevu, Osijeku, Temišvaru, Sofiji i Solunu.

Smeštaj: Prince Aviation je obezbedio objekat za smeštaj kandidata na aerodromu u Ečkoj. Teorijska obuka vrši se u prostorijama škole na Novom Beogradu.

Saradnja sa aviokompanijama: Kandidati koji su se školovali u Prince Aviationu danas lete u velikom broju aviokompanija  širom sveta (Air Serbia, Wizz Air, Montenegro Airlines, Carpatair, Air India, Emirates, China Airlines) na najrazličitijim tipovima vazduhoplova od Saaba 2000 i ATR-72, preko Boeinga 737 i Airbusa 32s do Boeinga 747 i 777.

U skladu sa potrebama i širenjem kompanije veliki broj kandidata je svoju letačku karijeru nastavio u samom Prince Aviationu. Tako osnovu letačkog kolektiva čine kapetani/instruktori koji su svoje prve letove napravili upravo u Prince školskom centru.

Kontakt:
Telefon: +381 11 260 84 30
Adresa: Goce Delceva 40-42, Novi Beograd
e-mail: info@princeaviation.com
www.princeaviation.com
 
 
Linx Aviation:
 
 
1170761_157730887763895_1371115217_n
 
 
Cena školovanja: 40.000 evra

Integrisani ATPL kurs sa MEP, ME/IR, MCC ovlašćenjima.
Trajanje kursa je godinu i 6 meseci. Plaćanje kursa ide po fazama uz postojanje opcije plaćanja putem kredita kod komercijalnih banaka.

Linx Aviation FTO (Flight Training Organisation) je Centar za obuku vazduhoplovnog osoblja registrovan i odobren kod Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva Republike Srbije (broj potvrde: SRB/FTO-003) još od 2005. godine kada je započeo svoj rad pod imenom “Pelikan Airways”.

Linx Aviation uskoro uvodi Nordian online distance learning za svoj ATPL kurs. Studentima će biti na raspolaganju CBT (Computer Based Training), elektronske knjige i interaktivna predavanja. Ovaj sistem omogućava da student provede samo 10% svog vremena u učionici uz opciju konsultacije uživo sa profesorima.

Instruktori teorije: 16 instruktora

Većina instruktora su doktori nauka i predavači na Saobraćajnom i Mašinskom fakultetu dok je nekolicina predavala i u školskom centru Jat Airwaysa. Teoretska nastava sluša se u prostorijama škole na Novom Beogradu.

Instruktori letenja: 7 instruktora letenja

Iskusni profesionalni instruktori letenja sa višedecenijskim iskustvom između 5.000 i 10.000 sati naleta.

Simulator: FNTP II Elite 812

Simulator će biti rasploživ studentima za obuku od druge polovine septembra ove godine.

Jednomotorna flota: 3 Cesne 172, 2 Pajpera PA28 i 1 PA28 Arou (RG)

Dvomotorna flota: 2 aviona Pajpera Seneka

Aerodromi: Lisičji Jarak (LYBJ) za početnu obuku, aerodrom Beograd (LYBE) za noćno letenje i ILS prilaze kao i aerodrom Batajnica (LYBT) za instrumentalno letenje.

Smeštaj: Malo Korzo motel. 2 kilometra od aerodroma Lisičji Jarak po ceni od 150 evra mesečno (hrana nije uključena u cenu)

Saradnja sa aviokompanijama: Linx Aviation obezbeđuje opciju neophodnog stažiranja za studente koji se odluče za sticanje instruktorskog rejtinga. Škola sarađuje sa kompanijama Air Explore i Air Pink u kojima je nekoliko kandidata do sada već našlo zaposlenje. Nekoliko studenata škole Linx Aviation zaposlilo se i u kompaniji Air Serbia.

Kontakt:
Telefon: +381 65 355 36 64 / +381 65 660 60 91
Adresa: Vladimira Popovića 44/154, Novi Beograd
e-mail: iponnco@yahoo.com
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vi

To je tako malo trziste da je skoro nemoguce dobiti poso. U Americi skola je oko 50.000$ u to ulazi 275 sati naleta. Od toga je 175 sati na C172 (trenutne cene sata leta je 120 $ sa instruktorom + 50 $)50 sati je na multi avion sa dva motora i 50 sati na simulatoru za neki regionalni jet (CRJ).Posle toga vam niko garanciju nedaju za poso jedino ATP garantuje posao instruktora ako ste u njihovom programu za regionalnog piloata ( 65.000 $ ). Morate da letite do 1500 sati naleta da bi vam neko ponudio posao u regionalnoj kompaniji koji je placen godisnje od 25.000 do 35.000$.

Odgovori
Vi

To isto vidite da je trziste malo i zasiceno po istruktorima koji imaju 3500-5000 sati naleta

Odgovori
Dj

Ovo sam mogao i sam lako da nadjem.Mislim da sve vise zanima kako se moze doci do neke stipendije ili takozvanog "pre-financed" kursa gde bismo skolovanje otplacivali dok bismo radili za tu firmu(na mesecnom nivou 5% plate).Molim vas da napisete neki text sa ovim zahtevima.

Odgovori
vi

Ja zivim u USA i ne znam kako je u Srbiji! Znam da je posle 2007 mnogo banaka prestalo da daje studennske kredite posto su svi bankrotirali i nisu vracali pare. Sada su ostali samo federalni lonovi tipa FAFSA koje moras da vratis. Ako se zaposlis u vecim kompanijama one imaju programe za skolovanje koji nisu u procentima plate vec u potrebnoj kolicini novca. Ima puno kompanija koje sam si rekao mozes da trazis na netu ! a evo ti primer UPS koji daje u svom earn&leran programu do 25.000$ za zivota. https://ups.managehr.com/earn-and-learn-program.h… . Ako izaberes i podjes u skolu sa federalnim brojem kao strani student dobices 100 % deo u federalnim grants( stipendijama) na osnovu prepisa tvojih dobrih ocena a deo ce ti biti u kreditu na 10 god. sa fiksnim interesom do max 6.8 % ( moj je 5.6 %) Ja dugujem 30.000$ na 10 godina rata 383$ mesecno :-). Evo ti primer za skole gde trazis uvek u search sekciji (financial aid ili student aid). Sve vece skole daju sada federalnu financial aid
http://daytonabeach.erau.edu/financial-aid/applyi

Lewis university u Chicago ima dobar aviation department http://www.lewisu.edu/admissions/international/in

itd….

Ja kada sam letio sa KMDW dobio sam veliko iskustvo posto sam redovno bio 3,4 pa i 9 u prilazu aerodromu sa C-172. Mislim da to iskustvo kao student ces slabo dobiti u Srbiji,pa taksiranje preko pisti, cekanje u redovima za poletanja, paralelna sletanja itd…

Dj

Ne mogu ovde bas da se snadjem najbolje.Pokusacu sutra ako budem imao vremena.Inace gimnazijalac sam i odlican ucenik.Ako mozes viking 1 da mi malo objasnis ovo oko stipendija.Pokusavam vec duze vreme(2-3 godine) da nadjem neki nacin kako bih mogao da postanem pilot ,a pritom da ne moram odmah da im platim 40.000-50.000 eura ,jer tu svotu nemam.Inace kakav je tvoj put do pilota bio(nadam se da me ne lazes oko ovih iznetih informacija).Do sada jedino sto sam nasao je Lufthansina skola za pilota.Ali konkurencija je uzasna ,a treba da budem i gradjanin EU.Svaka pomoc je dobrodosla!Hvala unapred

vi

Djole prvo trebas kao drzavljanin Srbije da nadjes agenciju za razmenu studenata. Zatim da udjes u program za razmenu koji traju od 1 god. do 4 god.(do tvog zavrsetka skole) Uglavnom studenti iz Srbiji odlaze kroz programe posle date 2 god. fakulteta.Kada dodjes u USA ako upises 4 god. skolu vrsis prevod opstih predmeta prve dve godine iz Srbije ( nostrifikaciju) to su uglavnom opsti predmeti koji su ti uslov za USA diploma. Kada dodjes u USA dobijas kroz program J1 vizu ( radnu vizu) mozes da radis u USA i socialni broj koji ti je ko nas JMBG. Kada si tu ti si legalan u Americi i onda otvaras racun u banci i ucis i radis. Posle 6 meseci imas kreditnu istoriju, dokaz za priliv novca pa moze da pocnes tvoj trenig za PPL,iFR i CPL. Ovo je jedan od puta ako ucis skolu koja nije u vezi avijacije).
Radis i ucis http://www.pilotfinance.com/
Ako ides na univerzitet ( 4 god skolu) one imaju svoja kreditna odeljenja i tarife za strance,tako skola ti je i do 3 puta skuplja za razliku od Amerikanca. Moj ti je savet idi prvo na college ( visu skolu) koje su jeftinije i do 10 puta, daj opste predmete koje su uslov tvoga smera 4 god.diplome avijacije pa onda na uslovne strucne.
Za svo vreme skolovanja tebe niko nece dirati!!!!!!! a zivot je cudo!!!!!
– mozes da se ozenis sa Amerikankom naseg porekla pa da dobijes USA pasos.
– mozes da pocnes da radis za UPS kao student pa da tu otvaras jedna po jedna vrata pa kada se zaposlis da ti kompanija sredjuje radnu vizu.
– Fed-ex, UPS, DHL, United, American, itd…sve vece kompanije imaju rostere za pilote oni prate tvoje napredovanje i nalet i kada si na potrebnom nivou oni te zovu. To su sve forumi zatvorenog i internog formata koje samo ti kada si na tom nivou imas pristup informacijama. Oni svi imaju ugovore sa mali milion regionalne kompanije pa samo Fed-ex ima preko 200 C-208 cargo caravan…
http://www.airwis.com/pilots.html https://rn21.ultipro.com/sky1000/jobboard/JobDetahttps://www.airlineapps.com/account/acct_new_pilohttp://www.expressjet.com/careers/pilots/

ovo su ti samo neke regionalne kompanije koje traze FO a imaju po minimum 200 aviona

– sve private vece skole uglavnom kada upoznas ljude daju ti mesto instruktora,mogucnost da zaradis od 1800 $- 2500 $ mesecno i ujedno polako povecavas svoj nalet itd…

Kada si u Americi moras jedna po jedna vrata da otvaras !

Ako ti treba neki jos info slobodno posalji e mail na gordan_mladjan@yahoo.com

Dj

Nije mi jasno ,ako odem na program razmene studenata kako mogu da ostanem u americi posto ta viza vazi samo dok ne zavrsim studije?

vi

Kada si nasao nacin za 3-4 godine onda kada doje vreme mislis o sledecem koraku! Necu da te lazem ali vecina se ozeni za pare ili iz ljubavi( 6.000$ do 20.000$ u rate placas doticnoj osobi).Druga opcija da od poslodavca trazis ponudu posla pa trazis radnu dozvolu. Zakoni se menjaju svake godine a kada dodje vreme trazis imigracionog advokata koji podnosi tvoj slucaj USCIS-u. Ovo su sada samo moja nagadjanja !!!!Dobio si kredite i logicno te pare treba da vratis onda kazes treba ti trening ( usavrsavanje) do 1500 sati da mozes te pare da vratis ( trazis jos 2 godine). Tvoj advoka ce podneti formu I-765 USCIS-u http://www.uscis.gov/i-765 i dok se resava tvoj slucaj ti si legalan u USA. Misli da ima jedan uslov na osnovu usavrsavanja da ti produze opstanak. Ovo sve ces lakse nauciti u Americi i resavati problem kada dodje! Tvoj cilj je da se iskolujes za pilota pa onda da trazsi posao ako ne moze u Americi onda po belom svetu.

P.S
Znas pilot je deficitarno zanimanje i treba ih jos 100.000 u Americi i Kanadi za narednih 10 godina.

fr

Ne lupetaj nemas veze sa zivotom…kakav American kakva Delta sta lazes coveka.Svi first officeri u Delti imaju po minimum 5000 h naleta i bili su kapetani pre toga ko ve tebe da zaposli tu sa tvojom studentskom vizom i 200 h naleta

vi

Zaboravio sam da ti kazem ako dobijes federelni kredit ( to je najbolja opcija) ti ga ne placas svo vreme skolovanja i kada diplomiras od toga dana ti daju 6 meseci bez rate na kredit da se snadjes i dobijes prvi posao.

vi

Lufthansa ima i skolu u Arizoni ( samo da znas) http://www.atca.net/

Go

Viking, jako lepa ideja. Meni informacija nije potrebna, ali hvala ti svejedno. Pristup i stav kao tvoj je jako dobrodosao. Zelim ti srecu i dalje napredovanje.

Dj

To je najbolja varijanta ,ali je do nje jako tesko doci.

St

Djole zanima me da li mozes da mi pomognes i da li si uspeo ja idem u gimnaziju i zanima me da li ima nade za nas iz srbije.

Bo

Kako postati pilot u Srbiji? Ako imas pare – nista lakse!

AirSerbia, nacionalna aviokompanija…umrecu od smeha!

Odgovori
Mi

Ne razumem tvoj cinizam. Ulaganje u svoje dete nije samo znak imati ili ne para. Postoje krediti za sve ovo,samo je pitanje da li se neko želi odreči svojih zadovoljstava radi dece.
Tvoj komentar za AIR SERBIA ,stvarno čitam ih na ovome portalu ,koji daju tvoje komentare,i iz njih vidim da ti imaš problem lične prirode u vezi kompanije koja je formirana i ide na bolje.Kao profsionalca ne razumem tu tvoju negativnu konotaciju za sve vezano oko Air Sebije.Po mome ti si jedan nezadovoljni mehaničar koji nije primljen na konkursu u istu tu kompaniju.Nemoj da se trudiš da odgovaraš ,sigurno neću polemisati sa tobom.

xx

Ja sam sin samohrane majke koja je dok je radila bila trgovac u prodavnici, pa sam postao pilot.

Mnogi sa novcem to nikada nece biti.

Sto se tice AirSerbie, nadam se da se tebi smeju svi momci koji se se skoro tu zaposlili…

lu

U svakom slucaju dobar clanak bez obzira sto su informacije dostupne i moze ih covek sam naci,ali pohvala autoru jer se potrudio da ustedi trud svim buducim potencijalnim polaznicima kurseva za skolovanje pilota.

Odgovori
Ne

Šteta samo što nije predstavio sve škole, i one manje. Tamo se može proći i nešto jevtinije bez velike razlike u kvalitetu školovanja.

lo

Jeftinije, da. Bez velike razlike u kvalitetu skolovanja – hmm?

Ba

Posao pilota je svakako jedan od najlepsih posova. Takodje i jedan od najzahtevnijih u bilo kom pogledu. Tacno je da je skola veoma skupa, ali se i ulozeno relativno brzo vrati.
I nemojte se zavaravati da vam je potreban samo novac da bi postali piloti. To je, na zalost samo jedan od vaznijih uslova. Ali najvaznija je upornost, golem rad i ucenje, neeeeizmerna ljubav prema letenju. Dobri piloti su oni koji vole svoj posao i sve sto on nosi… ima i ovih drugih, koji su postali to sto jesu jer su im ocevi bili piloti pa ajd i oni…
Ima i trecih, koji su imali para ali dalje od toga nisu stigli….
Ako cete se baviti ovim poslom, dobro razmislite sta sve nosi sa sobom.
popricajte s pilotima koji ga rade ili ako imate mogucnosti, jos bolje, sa njihovim porodicama ;)

Odgovori
Mi

Slazem se sa ovoim. U ovom poslu kojim se bavim već preko 30 godina i dalje ga radim sa ljubavlju,postoje dve strane medalje.Za stabilno i kvaliteno odgajanje porodice koju svaki pilot mora da ima zarad svoje stabilnosti i kako se to kaze u našem žargodu ventil za ispuštanje pririska sa posla. To je veoma važan detalj koji ćini našu karijeru bogatom i izabranicom koja vodi sve mesto nas ,od vaspitanja dece,školovanja i onoga čemu svi normalni ljudi teže dobrom odgajanju dece. Sve ovo govorim za buduće generacije ,koje se uhvate ovoga posla da bi radili dugo i uspešno. Naravno mnogo mojih kolega se neće složiti sa ovom činjenicom ,za koje nehajem mnogo .Zato deco želim vam uspeh u svim poslovima pa i ovom našem, ne zaboravite nije sve u parama i lepome poslu,već u porodici koja oslikava sve nas uspešnima ili ne.

Ne

Postovani Tangosix.rs

Drago nam je da imate svoje favorite ali ovo je jedna od vasih ne tacnih informacija.

Serijal počinjemo sa predstavljanjem tri najveće škole letenja u Srbiji, njihovim uslovima i cenama za integrisane ATPL kurseve. ???

Zapravo u Srbiji postoje 4 najvece skole a ta cetvrta pilotska skola koju niste pomenuli je PEGAZ PILOT ACADEMY koja postoji preko 35 godina i koja ima sve moguce sertifikace za skolovanje pilota od O-ATPL-a

Kao dokaz svemu tome sto sam rekao prosledjujem link sa sajta Direktorata Civilno Vazduhoplovstvo gde mozete pogledati zapravo tacnost informacije.

Radi lakse pretrage pogledajte stranu 4. http://www.cad.gov.rs/docs/letacko/centri/Centri%

S postovanjem Nebojsa

Odgovori
za

Tri najvece skole znaci TRI najvece Skole u Srbiji!
Ajde navedi nam ti sta ta cetvrta sto je izostavljena sem registracije jos poseduje i koliko je iskolovala pilota u poslednjih pet godina.Ajde molim te dokumentuj nam to pa da autor ispravi svoju "gresku".

Ne

A izvini po čemu su baš one najveće? Ako ćemo tako u Srbiji postoji jedna velika škola i to je monopolska državna SMATSA priča koja bira kandidate. Daj nam detaljnu statistiku svega (naleta, broja kandidata itd) pa da zaista kažemo da su najveće. Kad se u članku izlista broj aviona pomisliš da su velike škole, kad dođeš kod njih i pogledaš na čemu se leti svede se na par aviona i par instruktora.

Mi

Ja cu biti veoma oprezna gde saljem svoje dete da se obucava za pilota. Cula sam strasne price o privatnim skolicama koje su livade imenovali u aerodrome a privatna vozila sa radio stanicom u kontrolne tornjeve. S obzirom na to da me ovaj segment naseg drustva veoma interesuje,pronasla sam vest da su privatne skole za pilote u Srbiji ,pre samo neliko meseci,imale dva incidenta (prinudno sletanje u njivu kod Surcina studenta i samozvanog instruktora koji nije sipao dovoljno goriva ?!?!?!?!?!?!?!?!? i prinudno sletanje na Ponikve,takodje ucenik i nastavnik,zbog otkaza motora koji nije servisiran !!!!!!). Zato proverite sve detalje i pitajte za instruktore (meni su u jednoj skoli rekli da pozovem instruktora na mobilni i sa njim se dogovorim oko casova jer ga skola iznajmljuje po potrebi -pa kakva je to skola ????????).

Odgovori
vi

Procedura u mojoj skoli u USA je bila da pre svakog leta dodje kamion i sipa gorivo do cepa u rezervare. Instruktori u USA su uglavnom vrsnjaci sa priblizno isto godina koji za CFI polazu sa oko 450 sati naleta i retko koji ima preko 1500 sati. Sada je pitanje za diskusiju sto kod nas od zvanja za pilota plave nedostizan bauk. U USA ima debelih pilota, sa naocarima itd…a zvanje pilota gledano kroz pare nije cenjeno. Trebas da ulozis mnogo truda i odricanja sa ulozenih 200.000 $ u sebe da prezivljavas 5 godina do pristojnih para da mozes normalno da prezivis. To uglabvnom rade ljudi iz ljubavi.

AL

Postovana Gospodzo
Iz Vase prve recenice vidim da ispravno razmisljate.
Najveci ozbiljan centar za skolovanje pilota u nasoj Srbiji je Vrsac. Vrsacki skolski centar ima visedecenisku vazduhoplovnu tradiciju / preko 80 godina/ i naravno kvalitet. Kroz taj centar,sa kompletnom vazduhoplovnom infrastrukturom/Skolska zgrada, tridesetak aviona ,pista, hagari, moderan tehnicki avio centar, smestajni kapaciteti za studente, je proslo mnogo desetina hiljada vazduhoplovaca svih vrsta.Danas u svetu leti vise hiljada pilota raznih nacionalnosti, koji su dobili krila u Vrscu.
S postovanjem
Bivsi instruktor Sef pilota i Direktor
Pilotske akademije u Vrscu
Hadzijevic Aleksandar

Ne

Pa neke livade u Srbiji imaju više saobraćaja nego Niški aerodrom, a on ima status međunarodnog. Zgrada kontrole letenja je u BG a preuzima letilice pod kontrolu stotine kilometara dalje, pozicija tornja i radio stanice je nebitna do god je dvosmerna komunikacija jasna i precizna. To nije merilo, svakako. Odgovoran pristup i profesionalizam u obuci je nešto sasvim drugo. Tu je dobar deo krivice na direktoratu čiji je posao da kontroliše ono što je odobrio. Niko ne garantuje vama i vašem detetu da sutra završava školu u najboljoj akademiji na svetu da neće doći u ozbiljnu i opasnu situaciju. U USA je recimo nebo preplavljeno saobraćajem i tamo učiti ma koliko prestižna i skupa akademija bila može biti rizik svoje vrste. Jednostavno to je takvo zanimanje. Primeri koje ste naveli su svakako nedopustivi i kvare ozbiljnu sliku o svakoj školi.

Odgovori
Dj

dodjite na Lisiciji Jarak ili na Ecku i vidite koliko ovde dve lete. Linx ne gasi motore na Lisicijem jarku a isto tako puno radi i Prince na Ecki. Pored toga tu su iskusni instruktori, tako da polaznici mogu da dobiju dobro obrazlovanje. Veci je problem gde ce kasnije naci zaposlenje. Trenutna situacija jeste povoljna ali je pitanje koliko ce trajati. Nesporno je u ovom trenutku Srbija lider u regionu. Nadajmo se da ce to potrajati.

Odgovori
ni

sutra kada budem upisivo pilotski fakultet sigurno cu ovde uciti da letim mozda je malo preskupo ali ako hoces da budes dobar pilot mora da kosta.

Odgovori
Ni

Vidim da je moj imenjak komentarisao temu pa se mozda neko i vrati da odgovori na neka nova pitanja.
Zanima me da li ce mi jednog dana prilikom razgovora za posao, osim ATPL dozvole znaciti i diploma inzenjera elektrotehnike koju cu svakako imati i pre upisa akademije? Znam da nema neke veze sa pilotiranjem velike, ali mi nekako logicno zvuci da se to ceni.
Druga stvar, zavrseni kurs u recimo Vrscu meni obezbedjuje 215 sati naleta. Da li se prilikom prijave na konkursu racuna svih 215 sati ili samo onaj deo koji sam leteo samostalno?
I trece, koji je najbolji nacin da ja dodjem do tih minimalnih 500 sati kako bih uopste mogao da se prijavim.
Hvala

Odgovori
Vu

odgovorno savetujem da svako ko ozbiljno razmislja o gore navedenoj temi POD OBAVEZNO MORA da proveri ,bilo koja diploma , dozvila i.t.d .koja je iz Srbije- gde se priznaje preko ? Price da u sirem smislu reci imamo kvalitetno obrazovanje je pod velikim znakom pitanja . Ovde kod nas u vecini slucaja je jeftino obrazovanje i u tu cenu dobijte malo ili nimalo Svugde postoje izuzeci ali ja te srece nisam imao , kada sam se skolovao i za pilota i za ostalo Za studente iz Srbije jedino je Italia za vrhunsko obrazovanje koliko ,toliko finansiski prihvatljiva . Rusia i Amerika su najbolji za bilo sta da studirate ali su cene obrazovanja u svemiskim razmerama, posmatrano u odnosu na nas standard Napisao sam ono sto sam prosao ,Verovatno ce se to menjati vremenom ali zlatno pravilo je provera ,provera provera Stalno u zivotu moramo da proveravamo odluke. Kolege koje vole malu visinu i malu brzinu -suprotno ce vas savetovati ,

Odgovori
An

Malo me blam da ovo pitam, ali Bože moj:
Da li je kasno da se sa 30 godina krene u pilotsku školu, ulazi u profesiju, dobije posao u struci?

Nedosanjani san…

Odgovori
Du

Andrej, po nekim novim pravilima starosni limit od 35 godina je ukinut tako da bi trebalo da mozes da se zaposlis ukoliko ispunjavas sve druge uslove.

Odgovori
Sa

U civilizovanom svijetu nema starosne diskriminacije i dok god imate vazece dozvole i ljekarski mozete da se zaposlite. Trenutno je jako povoljna situacija za zaposljavanje, vjerovatno najpovoljnija u posljednjih 25-30 godina, ali je naravno pitanje koliko ce to trajati. Vama treba oko 2 godine da zavrsite skolovanje, ali ako ste zainteresovani i hocete da se kockate sa 50-100 000 eura, zasto da ne. Nikada nije kasno.
Troskove mozete kontrolisati ako idete modularno, pa bi prvi korak bio PPL onda ATPL teorija (na daljinu) pa CPL-IR. I modularno mozete zavrsiti u istom roku ako ne i brze, ali naravno sve zavisi od Vaseg rada i zalaganja, slobodnog vremena.
U svakom slucaju sa srecom…

Odgovori
An

Dušane, hvala na odgovoru. Očekivao sam podsmeh. :)
Dakle, sada mi fali samo nekih 50.000 evra i – polećemo!

Odgovori
Al

Dobar dan svima,zeleo bih da mi razjasnite neke stvari,po mogucnosti ko moze
Idem u Gimnaziju i 2. sam razred,zeleo bih da postanem pilot u Air Serbia
Zanima me da li ima posle srednje skole neki fakultet ili samo ovi kursevi
ako imaju ti kursevi koliko godina traju i nakon toga sta jos trebam uraditi da bi SEO U PRAVI KOMERCIJALNI AVION I POLETEO
Hvala unapred

Odgovori
Iv

Pozdrav svima razmisljam o upisu u pilotsku skolu pa me zanima da me neko posavetuje da li mora da se ide modularno prvo ppl pa atpl ili moze pravo ba atpl?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Zooro na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@Aco Ovo je primjer kako ( očigledno ) školovani rade gluposti . Interesira me kome pada na pamet da financira ( podupire ) ovake poslovne pokušaje i primitivne ideja na nivou sredine prošlog stoljeća Ako je ovo primjer vojne industrije kakvu SR želi , jao si ga vama. Već je na prvi pogled očigledna neefikasnost…

06. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@Aco Bishke Mana dronova tipa FPV su jednokratnost i osetljivost na ometanje usled primene jefitnih telekomunikacionih modula. Ovakva platforma ima prednost što se može koristiti više puta i daleko duže može ostati u vazduhu kao i što ima softver razvijen od strane profesionalnog tima, a nije neko hobi fpv rešenje. Jedno nije zameno za drugo.

06. Dec 2024.Pogledaj

Yoda na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Ma nije ovo dobro, mislim da vojska već neko vreme ima dronove sa 4 Ose (90 mm, 400 m za statične ciljeve - precizno sokoćalo) - barem se tako nešto prikazivalo po sajmovima. Onaj bombarder sa minobacačkim minama je moćna stvar - bilo je na netu snimaka gde su Rusi sa sličnim dronom i par…

06. Dec 2024.Pogledaj

Bishke na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Slazem se 100%. Ovo je nesto kao anti FPV koncept. Samo jos da montiraju sediste izmedju ove dve cevi i stave coveka da leti i nisani :-)

06. Dec 2024.Pogledaj

Aco na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Koncept je glup ,više je rezultat daj nešto da se radi nego što ima neku praktičnu primjenu.Prilično gabaritan,težak,manevrabilnost nikakva ,lako uočljiv samim time lakše ga i oboriti,sistem nišanjenja upitan,skup ,i u odnosu na male pokretne FPV dronove koji su pokazali ubojitost nema nikakvu prednost.

05. Dec 2024.Pogledaj