BEG airport status
Četvrti udes Cesni na misijama vakcinacije lisica iz vazduha

Četvrti udes Cesni na misijama vakcinacije lisica iz vazduha

BEOGRAD – Avion Cesna 172 YU-DSD juče je oko 15:15 časova na planini Rudno pored Kraljeva bio prinuđen na vanaerodromsko sletanje usled prekida rada motora. Posle sletanja i udara u prepreku pilot i operater mašine za izbacivanje oralnih vakcina doživeli su lakše povrede.

Cesna 172G YU-DSD (proizvedena 1965. godine) vlasništvo Aerokluba „Smederevo“ poletela je sa sportskog aerodroma Trstenik u 14:45 časova na letu izbacivanja mamaca za oralnu vakcinaciju lisica u organizaciji Privredne avijacije iz Vršca. Kako je agencija Tanjug javila, pilot je bio prinuđen da izvede vanaerodromsko sletanje:

– Motor je prekidao, stao, prešli smo planinu i dole su bile dve-tri ledine, kružili smo okolo i pokušavali da odledimo motor. On je u dva-tri navrata prihvatao da radi, ali je ubrzo prekinuo sa radom, sleteli smo na jednu poljanu, ali na kojoj nismo imali dovoljno mesta. Preskočili smo neki putić i udarili u banderu desnim krilom i preturili se. Dole je bila neka kuća, deca i žena, ispričao je Tanjugu operater mašine za izbacivanje mamaca Milan Bekić.

U izveštaju Tanjuga (u kojem se nalaze i video izjave operatera i šefa tehnike Privredne avijacije) navodi se i da posada na sreću nije doživela ozbiljnije povrede:

– Možda bude nekih težih povreda, ali one ne zahtevaju nikakvo hitno operativno lečenje. Uglavnom se radi o povredama mekih tkiva lica i kod jednog i drugog, potvrdio je direktor Zdravstvenog centra „Studenica“ Zdravko Veselinović.

Prve informacije

Prvi izveštaji su netačno navodili da je u pitanju „poljoprivredna letelica“, da je u vlasništvu Privredne avijacije iz Vršca i da su u letelici bila dva pilota.

Sierra Delta je vlasništvo AK „Smederevo“ i deo je iznajmljene flote od 12 letelica koju u akciji izbacivanja mamaca za oralnu vakcinaciju lisica na teritoriji Srbije koordiniše Privredna avijacija iz Vršca. O aktivnostima ove firme (uključujući i vakcinaciju lisica) detaljno nam je u septembru pričao njihov šef operacija Jon Kadarjan.

Po prvim nezvaničnim informacijama (koje delom potvrđuje i prvi iskaz operatera) sumnja se na zaleđivanje karburatora. Pilot aviona Dušan Petković ima 23 godine.

Četvrti udes aviona na misijama vakcinacije lisica

Letovi u cilju vakcinacije lisica u Srbiji i zemljama regije počeli su pre tri godine i obavljaju ih kompanije STS Avijacija iz Beograda i Privredna avijacija iz Vršca uz finansiranje Evropske Unije. Obe firme iznajmljuju avione tipa Cesna 172 od privatnih vlasnika u čiji se zadnji deo kabine instalira mašina za izbacivanje vakcina u obliku mamaca koje lisice unose oralno i tako bivaju vakcinisane protiv besnila. U februaru 2012. snimili smo reportažu o pripremama za jednu od ovakvih misija na sportskom aerodromu Lisičji Jarak.

Letački deo regionalnog projekta vakcinacije lisica (koji sprovode dve pomenute firme iz Srbije i nekoliko drugih u susednim državama) predstavlja jedan od retkih raspoloživih poslova za mlade pilote kojima po završetku škole letenja treba letačko iskustvo. Letenje je često naporno, rokovi su kratki dok su letelice koje se pretežno koriste ograničene performansama i originalno su namenjene obuci pilota, ne ovakvim misijama. Celokupna (iznajmljena) flota obe firme, bitno je i to naglasiti, ostvarila je od početka ovih poslova impresivan nalet za uslove Srbije koji daleko prevazilazi višegodišnji ukupni nalet svih aeroklubova u zemlji.

Od početka ovih letova zabeležena su još tri udesa, bez ljudskih žrtava. Prvi je bio udes Cesne 206 2011. godine, drugi se dogodio prošle godine u Hrvatskoj (u pitanju je takođe bila Cesna 172), dok je treći incident bio udes Pajper Voriora STS Avijacije u junu ove godine.

Iako se u medijskim izveštajima u ovom slučaju ističe brzo reagovanje Glavnog istražitelja Centra za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda ova institucija i dalje izrazito loše obavlja svoj posao. Većina istraga nije privedena kraju posle više od godinu dana a nema ni preliminarne informacije o udesu koji se dogodio pre 10 dana na aerodromu Bački Jarak.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Ovo postaje zarazno. I interesantno. Obzirom da je Cessna 172 izuzetni lak avion za upravljanje i veoma pouzdan ukoliko se održava po uputstvu proizvodjaca, zivo me interesuje sta je razlog ovo udes.

Odgovori
lo

Ocigledno si neki strucnjak, pa na tvoj post mogu da odgovorim samo pitanjem:

Biciklovi su veoma laki za upravljanje, zanima me zasto ljudi padnu sa bicikla?

Vl

Ja se izvinjavam Vasoj visosti Gospodine Lorde.

Moja malenkost popravlja kišobrane. Te se ni u ludilu ne bih usudio davati strucne komentare o avionu C172. Moj skroman nalet, od svega 700 sati na tom avion i ovlascenje instruktora na istom, mi ne dozvoljava da se usudim stati Vama na crtu. Stoga Vas molim da Vase ogromno iskustvo na biciklu iskoristite da nama, obicnom plebsu, objasnite zašto ljudi padnu sa bicikla.

Sa ogromnim nestrpljenjem očekujem Vas cenjeni i strucan odgovor.

Postovanje
Kišobrandzija (majstor za amrele)

Ml

Gospodine Vlado posto vec imate 700 sati na C172 objasnite da li ste ikada bili u slicnoj situaciji kao sto je ova pa da vam to daje za pravo da sudite,mislite i na jako povucen nacin prozivate sve u cudu.Treba pruzati podrsku i davati korisne savete a ne kuditi jer je momak uspeo da odradi sve kako treba i da spase i sebe i kolegu.

Pozdrav pilotu i cestitke na dobro odradjenom poslu a gospodin neka malo leti i radi a ne da jedva ceka da se nesto desi pa da daje glupe komentare

Vl

Jesam. I bio i vežbao i ucio druge kao da postupe u slučaju otkaza motora.
Vrati se gore i pročitaj sta sam napisao. Kad pročitaš stavi prst na celo, pa razmisli sta je napisano.

I dalje tvrdim da je avion C172 izuzetno lak za upravljanje. Sa tom tvrdnjom nista nisam loše napisao o pilotu nesrecnog aviona. Vec cinjenicu koja je dobro poznata sirom sveta.

I dalje tvrdim da ako avion nije bio odrzavan po uputstvu proizvodjaca može doći do sledećih problema:
1) Ukoliko se davac temperature ne održava i proverava po uputstvu, ume da da pogresan podatak o temperaturi, te da pilot ne ukljuci grejanje karburatora na vreme. Desilo se meni lično, srećom bez prinudnog sletanja.
2) Ukoliko mehanicka veza ručice sa klapnom na motoru ne otvara grejanje karburatora do kraja, može doći do nedovoljnog grejanja istog, iako je pilot povukao ručicu do krajnjeg polozaja.
3) Ukoliko uz sve ovo magneti ili jedan od magneta paljenja ne radi pravilno, može doći do prekida rada motora, sto je opet uzrokovano nepravilnim odrzavanjem.

Gde ti vidiš ista loše napisano sa moje strane i gde vidiš glup komentar, sem svog sopstvenog? I naravno od strane Gospodina Lorda.

lo

Drz se ti kisobrana.

A decku koji je sleteo avion svaka cast, sa obzirom na teren u siroj okolini.

Posle bitke svi su generali…

Vl

Objasni ti biciklo, Lorde.

Nemoj sada da se povlačiš i skrivas iza kišobrana.

Nego, deder pokaži se junacino. Znaš da kevces, nego znaš li da uvedeš?

Niko nije pomenuo decka koji je upravljao avionom, do ti. Sto se sada skrivas iza kišobrana?

ma

Pozdrav,
da li neko može malo pobliže da objasni taj efekat zaleđivanja karburatora na temperaturama znatno višim od nule

Odgovori
ne

Karburator moze se ledi na temperaturama i mnogo vecim od nule, cak i do 33 stepena spoljne temperature. Temperatura na odredjenim visinama je niza od temperature na nivou zemlje. Karburator je specificne kontstrukcije i zbog strujanja unutar karburatora (gorivo, vazduh) dolazi do dodatnog snizavanja temperature pri cemu se kapljice vode koje postoje u svakom gorivu pa i u avgasu 100ll koji se koristi za ove avione pretvara u led koji u odredjenoj kolicini moze da blokira rad motora.

lo

Pohvala autoru texta na jedinoj pravoj informaciji o udesu.

Komisija nije vredna pomena…

Pr

Što ga ti objasni…!
1. Zaleđivanje karburatora se najčešće pojavljuje kada je spoljna temperatura vazduha u plusu +5 do +10 *C A RELATIVNA VLAŽNOST PREKO 60%.
2. Zbog naglog isparavanja benzina na šikljaču karburatora dolazi do dodatnog podhlađivanje dolazećeg vazduha i čestice vode se zaleđuju i nagomilavaju na stjenci šikljača. Pritom sve više smanjuju masivni protok vazduha, prigušujući rad motora i potpuno gašanje u koliko pilot pravovremeno ne uključi grijanje karburatora i promijrni visinu leta i ne izađe iz opasne zone zaleđivanja…
3 Vodene cestice definitivno nisu iz goriva, to je pogrešno objašnjenje…

ne

3. Nigde nisam napisao da su iz goriva, napisao sam da postoje u svakom gorivu ( pa i u onom za automobile). Nisam ulazio u detalje odakle su u gorivu, ali postoje. Covek je postavio jednostavno pitanje trudio sam se da mu jednostavno odgovorim. To da se voda nalazi u gorivu od kondenzacije iz vlaznog vazduha koji je u rezervoarima itd bi otvorilo nova pitanja….

2. Odgovor pod dva bi razumeo svaki mehanicar, obican covek skako ne bi. Da ne pominjem jezik ili dijalekt koji kod nas nije u upotrebi.

1. Probaj ti da upalis grejac karburatora samo u uslovima koje si naveo kao najcesce pa da vidimo sta ce se desiti. Pitanje, da li ti palis grejac karburatora samo u tim uslovima ili u mnogo vise raznih situacija?

Ni

Znate li koliko sati naleta ukupno odrade svi avioni u jednoj sezoni?

Odgovori
lo

Ugrubo, nesti preko 2000 sati za Srbiju, po sezoni.

ma

E pozdrav drugari,
hvala Vam puno na odgovorima ovo baš nisam znao da se desava. Fizika je čudo.

Odgovori
Sl

Jedno mozda glupo pitanje,ko se razume njemu nije.Zasto nije uvek ukljuceno grejanje karburatora?

Odgovori
lo

Opet zbog fizike.

Topao vazduh (grejanje karb) = manja gustina vazduha … = manje smese u cilindrima = manja snaga, nekad i do 25%. Ukratko. Imas opsirnije na netu. Pozdrav

Sl

Hvala Vam!

Vl

Iz vise razloga.

Prvo, povecava potrosnju goriva.

Drugo, oduzima snagu motora. Zato je povecana potrosnja.

Kada temperatura vazduha nije dovoljno niska da zahteva grejanje karburatora, može da dovede do neravnomernog rada motora.

Da ne pominjem kontrolu smese vazduh-gorivo.

Ne brini Slobo nije glupo pitanje.

Tu privilegiju ovde, ima samo njegovo visocanstvo Lord.

Mi

Niko loše ne misli a opet se prepucavate peko komentara. Kao prvo cesna jeste laka za upravljanje,pa čak i u slučaju otkaza motora stim da teren dozvoljava iole šanse da se sleti bez loma i problema.Ko je leteo u brdskim uslovima sa velikim kosim padinama koje su karakteristične za te oblasti sa malo prostora za prinudno sletanje zna o čemu pričam. Dečko je odradio kako je mogao i imao šanse za to.tehničke greške,pilotske i bilo kakve druge imaju značaja samo u istrazi dok je dobra stvar da su preživeli i vratili se svojima kući.Želim im brz i uspešan oporavak i da prevazidju ovu traumu kako bi nastavili da lete ponovo.Mnogima se desi da više nesednu za komande posle ovakvih stvari. Neko napisa da nema vode u gorivu,a da li je ima ili nema to će se utvrditi u istrazi ako je uzet uzorak na analizu.Kondenzacija koja se stvara sa povećenjem vlažnosti vazduha ima velikog uticaja ,ako grejanje karburatora i magneti rade ništa neće da se desi.Ovakva slika koja se desila sa motorom ima mnogo stvari koje treba ispitati u tehničkom smislu.Lično sam leteo iznad ovih terena i malo je prostora gde se može izvršiti normalno sletanje bez motora i oštećenja.Pozdrav svima i spustite loptu ,nije lako i pristojno da se prepucavamo nad ovom nesrećeom.Znam da niko nije ništa loše rekao ,daj da pomognemo i osokolimo mladog momka da što pre ozdravi i eliminiše stres i strah i nastavi da leti.

Odgovori
Vl

Milane, lepo si i tacno to napisao.
Zalosno ne da se u komentaru ne moze napisati jedna prostoprosirena recenica, a da neko nepismen pogresno ne shvati sta je smisao recenice.
Kada neko pismen procita moj prvi post, shvatice da sam na kulturan nacin ne zeleci da prejudiciram istragu napisao da smatram da je uzrok udesa tehnicke lrirode.
Ne mogu, nece i ne zelim da dopustim nepismenim i polupismenim nekulturnim "strucnjacima" da i za jedan trenutak pomisle da su bitni ili da ih iko uvazava.
Ako je neko nepismen, neka se opismeni.
Ako je neko nekulturan, neka se vaspita.
Tek tada moze da pomisli da ce jednog dana postati strucnjak.

Svima zelim sve najbolje, ukljucujuci i akterima dogadjaja, sem nekulturnim nestrucnjacima. Njih ne podnosim.

ne

Slazem se, sta god bio uzrok, veliki je uspeh sto su sacuvani zivoti. Sve ostalo je skola da li pilotu, mehanicaru ili vlasniku aviona.

lo

Naravno da je Milan u pravu posto ocigledno zna o kakvoj vrsti letenja je rec i da nije sve crno ili belo. Da napomenem da iz postovanja prema posadi i pravim ljubiteljima vazduhoplovstva necu nastavljati nikakvu diskusiju. Odreagovao sam na zlonameran komentar srcem a ne glavom pa se ovom prilikom izvinjavam.

O pismenosti i kulturi sve je jasno iz postova.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj