„Ta kompanija je na svom štandu predstavila avion „sova“- četvorosed, koji je namenjen kako za obuku pilota, tako i za borbene zadatke.“ – B92
Nista od toga izgleda…
Pe
PeroPit
Nadam se da ova izmenjena Utva -75 bice bolja za osnovne akrobacije . Koliko sam upucen Utva nije bila ispitana do kraja . Ako je ispitana onda zaista lepo izgleda aerodinamicnija je Sova .
vidi vidi vrata imaju amortizer a pilot nema komande gasa i koraka na levoj ruci……
Te
Teodor
Koliko ja vidim smenjen je samo oblik nosa,instrument tabla je normalno modernija nego inace i nista vishe ,ko zna sta je UTVA recice da je ovo modernizovana UTVA,ali svakako dobro je kad se nesto radi,makar to bilo i ovo,nek im je sa srecom.
Mozda od ovog i moze super da se zivi..neka biznis varijanta koju ce poslovni ljudi (u svetu posebno) dobro kupovati (zbog nize cene valjda)..al ako bude poleteo kad i prosli avion utve“Kobac“…ima svi da pocrkamo dotle, mogli bi malo brzee pa da neko i dozivi da i nasa vojska dobije neko dobro orudje pa bar u manjoj kolicini…
Ha,ha,ha, sova dobro oruđe u našim rukama! Baš si me dobro nasmejao, thank you!
VO
VOC_91
Za „dobro oruđe“ će već morati da se odreši kesica kod stranih proizvođača, mišljenja sam… Ovakve „večite uzdanice“ SDPR-a gledam već 25 godina: za svaki novi sajam obriše se prašina sa njih, a ako ima para nanese se i novi sloj boje. Na žalost sve je to spomen na neko bolje vreme – ništa bez ozbiljne namere i još ozbiljnijih ulaganja.
MA
MAX
YU-AJZ , VOC_91
SIGURAN SAM DA NI OD PAPIRA ne znate napraviti avion. A čime se bavite, da vas amaterski popoljujem?
pljujete i po ono malo ljudi, koji su završili škole i ubijaju se, ostajući ovde zarad snova koje možda mogu i ostvariti.
javi mi se ako želiš videti i leteti U-75.
Mogu samo da ti predlozim da ga licno testiras. Evo mozemo da zamolimo i T6 da pomogne…
ko
kondor paun vrabac
Koliko vidim i krila su malo drugačija nego kod Utve 75, nekako mi „tanje“ deluju, mada verovatno grešim čisto sumnjam da bi komplikovali sebi život sa potpuno novim krilima.
Mene zanima da li je normalno da vrata kabine nemaju „stepenik“? Da li je moguce da ce vodu zaustaviti par milimetara kedera i to bez propisnog stepenika?
Mene ne brine to sto konkretno rade vec cinjenica da trose moj novac odnosno novac iz budzeta za ove lazi i obmane! Oni prakticno nemaju nijedan jedini projekat zavrsen, cak i one haubice koje su sklepali na osnovu VTI projektovanja je bedni Banglades otkazao…
DR
DROMADER
Komentatori, imali ozbiljnosti u Vašim pisanijama ? Po ovome što ste napisali delujete potpuno amaterski, sa nešto vazduhoplovnog znanja. Dali ste ikada ulazili u suštinu projektovanja i izrade, makar i ULV. letelice ? Gde su Vam ozbiljna i stručna pitanja ili komentari o našoj SOVI ? Ismevate nečiji trud i rad a sami ste svemirsku godinu daleko od SOVINE osovine na levom točku.
Izvinite, neozbiljno je.
Nadam se da ce izaci na videlo kakve veze ima avion „SOVA“ sa sudanskim avionom „SAFAT“ .
Otkud sada SDPR preuzima projekat Masinskog fakulteta i sudanske firme BELKART koji traje bar pet godina sa nizom nezakonitih radnji i sa velikim parama koje su potrosene u korist licnih interesa.
E ovo je jedino konkretan komentar ovdje koji ukazuje na prave stvari.. ekipa s „Mašinca“ koliko su privatnih firmi osnovali ? Koliko je projekata iz doba SFRJ-nesvrstani (Irak,Sudan..) kao slučajno ponovno „izumljeno“ ? Raketni motori, povećanje dometa, komore, .. SDPR samo ovim „izumima“ pokriva izvoz klasičnog oružja i municije.
Max očigledno ti fali prefiks pobesneli!
Mene je nasmejalo u komentaru Dragana to što je sovu nespretno nazvao „oruđe“, pod oruđem se smatraju plugovi, drljače, motike…
Čovek je verovatno mislio na oružje, a tek to nema smisao u 21 veku ratovati sa sovom!?
VOC_91 je izneo svoje mišljenje na jedan kulturan način nikoga nije vređao jel to greh?
Max u rukama mi je komad papira od 23.2.1989. sa kog vidim da sam tog dana radio na U-75 YU-DJF u Momi, tog dana smo menjali čelično uže 2kom. od kormila dubine i ležaj kuglični 8P2LN9089. Ako imaš mogućnost proveri da li je taj avion bio na remontu tog datuma ako nije eto ti razloga za pljuvanje!
I mi smo završili škole to što ne radimo u struci je samo znak da nismo nikad bili u bilo kojoj partiji.
Ne želim da mi ti pokazuješ nešto na čemu sam radio pre dvadesetšest godina i ne želim da letim na avionu koji je gori od C-172 koju sam leteo pre dvadeset pet godina.
Očekujem tvoj odgovor!
Moja je bila YU-DHJ možda si i na njoj mjenjao nešto :)
YU
YU-AJZ
Možda Air Bag zvuči mi poznato!
Trenutno pokušavam da menjam način komunikacije jedne nadobudne osobe koje ne zna na srpskom da protumači post, a popuje VOC_91 koji zna četiri svetska jezika, mnogo zahtevniji posao od remonta uštve!
Vl
Vladimir
Očigledna genetička greška u nas Srba se i dalje dominantno javlja u skoro svakom Srbinu.
Pričamo sa stanovišta poznavaoca teme, o temi, o kojoj ništa ne znamo.
Tokom te priče, em što ne znamo šta pričamo, em napadamo bilo koga ko ima drugačije mišljenje o temi. Bez obzira da li taj napadani zna nešto o temi ili ne.
Razdvojio sam ovu poruku u dva dela da onim koji nemaju pojma bude jasno šta sam hteo da napišem.
Da li će im biti jasno, videćemo u nastavku ovog potpisivanja i dopisivanja.
Ma ovo verujem da nije maketa, na cetvorosedoj Utvi 76 ako se nevaram da se zvala, napravio sam par letova. Napravljene su dve za Irak ili Iran nesecam se vec tacno, to je bilo valda pre trideset i nesto godina dok je jos Dimic bio glavni konstruktor.Sad su skinuli prasinu sa kalupa pa prave kao novi avion.Mada neizgleda lose. Po slikama izgleda da je kvalitetnije uradjen od onih predhodnih.
ako kosta manje od 100000 EUR i ima dobar support, garanciju, kuku za vucu jedrilica i sl…prodavace se. Ako kosta kao c172 bice lepa maketa pored makete Beograda na vodi i makete hipersonicnih pruga Srbije, i makete teleportacionog sistema misnistarstva odbrane
Zasigurno da sova mora da bude dosta jeftinija jer je konkurencija velika sem c-172 tu su i provereni brendovi poput piper-a sa njegovim cheeroke u „milion“ varijanti, beechcrafta -a, bilo bi dobro uprediti cenu sa avionima iz familije SOCATA tobago, trinidad, koji su sličnog oblika i performansi kao U-75.
Vl
Vladimir
Avijatičar, slažem se sa tvojom procenom neophodnih parametara da bi ovaj avion bio solidan i relativno dobro prodavan.
Samo bih malo korigovao cenu na ispod 80000E. Razlog za to je što se na tržistu mogu naći polovne C172 u odličnom stanju za ispod 50000E. Da bi Sova bila kurentna roba, cena mora biti ispod 80000E uz sve ono gore od Tebe navedeno.
Pošto smo u starom duhu našeg oružmaškompleksa pošteđeni „strogo poverljivih“ (čitaj: svih relevantnih) informacija o ovom već odnekud poznatom avionu, komentarisanje makete u razmeri 1:1 sa nalepnicama koje simuliraju funkcionalni „glass cockpit“ je po meni prilično zaludan posao. Konačni sud o ovom projektu daće vreme i – tržište…
Pa dobro nije baš maketa, ne znam jel ovo funkcionalni prototip za statička ispitivanja ili letni. Uglavnom čaršija priča, da su sudanci prilikom kupovine tih 7 komada SAFAT-3 starih repariranih i projektne dokumentacije tražili da ista bude u digitalnoj formi, kako gospodin konstruktor gosp DImić nije u to doba radio CAD i CATIA design onda su neki mračni tipovi to odradili na „mašincu“ usput se rodila ideja da se projekt „doradi“ i „apgrejduje“ nekim novim rješenjima. Mislim da je ovo rezultat i tog rada, vide se kablovi instalacije, nazire se novi ispušni i usisni sistem sistem, za taj avion je prošlo vrijeme kad je mogao biti „TO !“ sve je na njemu rađeno od raketa i tip tankova samo što nisu i plug stavili kad su već kuku za vuču. I pokušano je u amerike YU-XAC ali mala brzina, slaba pogonska grupa i neka rješenja koja mogu proći samo kod nas „lako ćemo“ i „nema problema“ od tog aviona su uz vrijedne ruke neimara u radionicama napravili jedan od najdugoletećijih aviona napravljenih više od 130 komada… Naravno ono za što je taj avion bio osmišljen, osnovna obuka i održavanje trenaže kako u VVA tako i u VSJ i po aeroklubovima za mlade buduće pitomce i ŠROovce.. se nikada više neće ponoviti kao okolnost. Mene iznenađuje ta žilavost firme UTVE iz Pančeva da je zadržala neku formu kao tvornica i nakon raspada juge i kroz sankcije i kroz 1999 distrakšn kad je kao takva najviše postradala da danas uopće može nešto reciklirati kamo li proizvesti novo. Zanimljiva je i ona sudanska „hezoda SAFAT“ od aviona koja je čak po meni ružnija od svog uzora stare dobre Utve75 koja kaže da taj projekt i ideja ipak ima negdje budućnost..
Drago mi je da se pokusava izvuci utva iz nerada, bilo kakav projekat koji se odradi je dobar pa makar bio i promasaj, zato sto se ljudi koji rade na kakav takav nacin zadrzavaju i imaju sta da rade.
Uopste nije bitno da li je ovo preradjena utva 76 ili bilo sta drugo, bitno je da je neko bio pametan pa je od starog projekta uz nove tehnologije izrade i novu avioniku pokusao da produzi zivot, kako avionu tako i fabrici.
Volim kada ljudi nesto pljuju, i kada to na kraju uspe, a isti ti sto su do juce pljuvali pocnu da hvale isto to sto su pljuvali.
Bilo bi dobro da ovaj projekat zazivi, bar koliko i Lasta-95, nije ovo tako lose koliko mi pricamo ovde vreme ce pokazati
Utva 66 je kao klipni avion u bivšoj JNA služio za kurirske poslove. Jedino u toj nameni vidim perspektivu Sove i za našu vojsku koja bi mogla da se opremi sa nultom serijom nakon svih ipitivanja prototipa.Inače, pajper avion koji je razvijen 30-ih godina 20. veka i danas se proizvodi. A, i cesna gura sličan model konstrukcije već više decenija. Naravno, elektronika je čudo 21. veka, odnosno standard koji se svuda ugrađuje, kako u avionima tako u automobilima, vozovima, tramvajima i brodovima. To je taj trend. Ako se nevaram na Partneru je prikazana kabina od kompozita. Taj materijal polako se usvaja i u Srbiji a fabrika Utva i Zastava oružje neće imati perspektivu u ovom stoleću bez te tehnologije. Još jedno da dodam, nevidim logiku da se Sova ne ponudi i civilnom tržištu.
Pa ne izgleda lose, podsjeca me na Piper , Pa 28. od njega je nastao Pa 32 , pa zatim Seneca .
Mislim da se Sila 750 prodaje za 150 000 evra.
Lasta je 300 000 dolara.
jeste li sigurni da cjena moze biti ispod 100 000 evra?
Goran S,
Ako cena ne bude ispod te crte, džaba su krečili. Nema taj avion ništa novo da ponudi. Zato cena mora biti pristupačna. Da se isplati ljudima kupiti ga. Fabrici da zadrži ljude, znanje i iskustvo. Te da onda fabrika nastupi sa nečim novim i boljim. Naravno i skupljim.
Go
Goran S
Stvarno ne znam cjene konkurencije, ali mora biti konkurentan cjenom, to ste u pravu. Cesnu prodaje ime, i Pajper , oni mogu i malo jacu cjenu staviti na racun imena. Utva treba da zasuce rukave da dokaze ime . I pristupacnom cjenom i kvalitetom.
Nista posebno novo , ali meni ovaj avioncic izgleda lijep. Nadam se da je malo vise od makete.
Koliko vidim Utva je pred stečejem, neuspješno pokušava prodati višak prostora ali državne agencije ih opstruiraju, poslovi za Irak su osigurali da firma ima za plate za 260 zaposlenih ali na računu nema novaca, neki šeik je obećavao proizvodnju 400Meura sklopova za Boeing i AirBus pa je otišao, sad se pojavio neki drugi Mubarak Al Hasani Olsum kao on će dati pare.. tako da bez poslovnog plana, knjige naruđbi, praznog računa 125xxx miljuna dinara dugova, nemogućnosti dobijanja povoljnog kredita za proizvodnju etc etc… sve su to realni problemi a ne ovo zezanje tić trač buć trice i kučine ima li manje ili više zakovica..
Sve ste to lepo nabrojali i kada se rezimira onda se dolazi do zakljucka da treba staviti katanac na Utvu. Međurim, problemi su tu da se resavaju. Po meni izlaz je u dokapitalizaciji ali se vec istog trenutka ulazi u polje geostrateske politike koja je ovde prisutna u svim sferama. Za sada Utva ima Lastu 95 ali nema prodaju jer se nismo jos uvek svrstali. Dobili smo verovatno prototip Sove koji ima perspektivu tek ako se nađe kupac. U svakom slucaju, nije normalno da na Balkanu od 50 miliona stanovnika nema nijedna fabrika klipnih aviona a i kamiona. Pitanje Utve i FAP-a je geostratesko pitanje oko kojeg se odlucuje da li ce u 21. veku generacije ziveti kao nemacki kolonijalni robovi ili radnici. A, da ostanemo ponosni radnici i u ovom stolecu nudi nam samo jedna sila i to ona od koje smo kupili motore za Lastu.
Co
Cobalt
Tačan je podatak da ispitivanja aviona Utva 75 i naročito Utve 75A 41 nisu završena. Avion Utva nije posedovao Typ certifikat po zapadnim standardima. Razlog je naravno – cena koštanja (i obim posla) ali i nemogućnost da avion zadovolji KONKRETNE standarde koji mu omogućavaju da izađe na tržište čak i zemlji (pridružene članice EASE!) a kamoli tamo gde je FAR 23 na snazi. Ti standardi su za nas i dalje preozbiljni, ne razumemo ih baš najbolje i ne želimo (i dalje!) da se po njima ponašamo!?Zašto? Pa zbog onog „lako ćemo“ i „videćemo to kasnije, nemoj sad to“
Sertifikacija aviona je skup posao i za ovakav avion iznosi oko miljon dolara! Prevučeni let ne može da prođe zahteve standarda FAR bez značajnih izmena krila (i još nekih drugih stvari) a po tom pitanju ništa nije urađeno do sada ni na staroj, ni na sudanskoj a ni na ovoj… U našoj zemlji je jako teško napraviti precizne alate za krilo sa, recimo, neophodnim vitoperenjem ili promenom profila duž krila… ili krilo kakvo ima Cirrus SR-22 na kome trenutno intenzivno letim. Neozbiljni su pokušaji ukoliko se u startu pokušavaju zaobići zahtevi FAR 23 i CS 23 standarda.
..ma prodavace ga u kit-u za samogradnju i „Experimental“ sertifikaciju :P
Go
Goran
Generalna avijacija je propala u Americi jos 80-tih. Mnogo starih letelica truli na otvorenom. Prosecnom ameru je to nedostupno kao vid transporta a svaki gradic ima pistu. Jedino na Aljasci.
Koliko Vas koji komentarisete je u struci? Napominjem struci, a ne entuzijasta kojima je ovo samo hobi. Cudi me da toliko znanje koje ovde prosipate, ne upotrebite u razvoju makar i motornog zmaja. Stvarno je steta da ako neko toliko zna, to rasipa na puko prepucavanje ovde i po raznoraznim forumima. Cini se da ce to pre biti dokazivanje da je neko od tamo nekoga pametniji, a nista konkretno nije napravio u zivotu. Napravite i vi bar neku maketu.
Mozete se prepucavati sa komentarima i u struci i van struke najvaznije u svemu ovome je da niko ne zna status Utve-fabrike aviona ni kakva je buducnost ceka.Ne znam ko ce praviti laste,kopce,sove…
Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.
Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.
Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja
Aerodrom ima status graničnog prelaza i zona aerodroma je granični pojas sa posebnim režimom boravka i kretanja. Ko to kontroliše,natpisi na vozilima i rotacija ništa ne znače bez dozvole kretanja koju svako lice mora imati uz sebe.Kako je sada,vidimo.
Stručni li su direktori bezbednosti koji su odgovorni za aerodrom, takođe u policiji? Da lu su na tim pozicijama ljudi koji su tu više decenija, koji poznaju aerodrom, zaposlene? Da li su u dobrim odnosima sa zaposlenima, da li ih zaposleni poštuju, cene i prate? Da li su zadovoljni svojim platama zaposleni ili su "ma…
Marko
Preradjena UTVA 75…
max
N I K A D A N I SI N I P R I Š A O B L I Z U U 75 A K A M O L I L E T E O U 7 5.
ogorčeni Ivan
Do sada neviđen dizajn!
Stvarno – mogli su da se okanu ovih glupih imena i da ga nazovu Utva -75 BIS, ili tako nekako.
Wild Goose
Da li je to konacno civilni avion od koga bi Utva mogla da zivi?Mislim da li je ovo ozbiljan projekat?
Nikola
„Ta kompanija je na svom štandu predstavila avion „sova“- četvorosed, koji je namenjen kako za obuku pilota, tako i za borbene zadatke.“ – B92
Nista od toga izgleda…
PeroPit
Nadam se da ova izmenjena Utva -75 bice bolja za osnovne akrobacije . Koliko sam upucen Utva nije bila ispitana do kraja . Ako je ispitana onda zaista lepo izgleda aerodinamicnija je Sova .
AirBag
Koliko vidim na fotografijama, ima/nema „napredni“ sistem bravljenja vrata kabine za razliku od onog starog s gurtnom i kopčom :) ha ha ha
nenad
vidi vidi vrata imaju amortizer a pilot nema komande gasa i koraka na levoj ruci……
Teodor
Koliko ja vidim smenjen je samo oblik nosa,instrument tabla je normalno modernija nego inace i nista vishe ,ko zna sta je UTVA recice da je ovo modernizovana UTVA,ali svakako dobro je kad se nesto radi,makar to bilo i ovo,nek im je sa srecom.
Апок
Чеоно стако није подељено као раније тј. стављена је цев од балдахина до плоче носача мотора. Мало боља видљивост за пилота.
Teodor
I jel mozemo nekako dobiti performanse aviona ?
Dragan
Mozda od ovog i moze super da se zivi..neka biznis varijanta koju ce poslovni ljudi (u svetu posebno) dobro kupovati (zbog nize cene valjda)..al ako bude poleteo kad i prosli avion utve“Kobac“…ima svi da pocrkamo dotle, mogli bi malo brzee pa da neko i dozivi da i nasa vojska dobije neko dobro orudje pa bar u manjoj kolicini…
YU-AJZ
Ha,ha,ha, sova dobro oruđe u našim rukama! Baš si me dobro nasmejao, thank you!
VOC_91
Za „dobro oruđe“ će već morati da se odreši kesica kod stranih proizvođača, mišljenja sam… Ovakve „večite uzdanice“ SDPR-a gledam već 25 godina: za svaki novi sajam obriše se prašina sa njih, a ako ima para nanese se i novi sloj boje. Na žalost sve je to spomen na neko bolje vreme – ništa bez ozbiljne namere i još ozbiljnijih ulaganja.
MAX
YU-AJZ , VOC_91
SIGURAN SAM DA NI OD PAPIRA ne znate napraviti avion. A čime se bavite, da vas amaterski popoljujem?
pljujete i po ono malo ljudi, koji su završili škole i ubijaju se, ostajući ovde zarad snova koje možda mogu i ostvariti.
javi mi se ako želiš videti i leteti U-75.
NEVIDLJIVI
NEVIDLJIVI-koliko košta
AirBag
Kapotaž motora je uži i elegantniji jer nema onog filtera zraka okruglog od „stojadina“ ko u mije vreme :)
Dusanissimus
Cessna 172 se sa izmenama proizvodi skoro 70 godina. Ne vidim sta je problem da se Utva 75 malo reciklira…
obican
utva2015
Vladimir
Ako su otklonili Utvine probleme, ovo može da bude sasvim solidan avion za pare koje treba za njega platiti.
avijaticar@yahoo.com
Ja imam osecaj da ce da kosta koliko i C172 Efis
126LAE-Delta
Mogu samo da ti predlozim da ga licno testiras. Evo mozemo da zamolimo i T6 da pomogne…
kondor paun vrabac
Koliko vidim i krila su malo drugačija nego kod Utve 75, nekako mi „tanje“ deluju, mada verovatno grešim čisto sumnjam da bi komplikovali sebi život sa potpuno novim krilima.
Zbunjen
Mene zanima da li je normalno da vrata kabine nemaju „stepenik“? Da li je moguce da ce vodu zaustaviti par milimetara kedera i to bez propisnog stepenika?
Мишко
Може ли неко да каже каква је намена „Сове“!?
Као што нек рече, ако је ово пројекат од кога може да се заради, онда је добро , нека се крене са све бољим пројектима,… да се и зарађује!
yu1bba
Dali je rešena uzdužna krutost letelice
Djordje
Koja je ovo po redu maketa koju su izlozili? Kako ih bre nije sramota, SDPR je valjda najakrivnije maketarsko drustvo u ovoj zemlji.
Pera
Mene ne brine to sto konkretno rade vec cinjenica da trose moj novac odnosno novac iz budzeta za ove lazi i obmane! Oni prakticno nemaju nijedan jedini projekat zavrsen, cak i one haubice koje su sklepali na osnovu VTI projektovanja je bedni Banglades otkazao…
DROMADER
Komentatori, imali ozbiljnosti u Vašim pisanijama ? Po ovome što ste napisali delujete potpuno amaterski, sa nešto vazduhoplovnog znanja. Dali ste ikada ulazili u suštinu projektovanja i izrade, makar i ULV. letelice ? Gde su Vam ozbiljna i stručna pitanja ili komentari o našoj SOVI ? Ismevate nečiji trud i rad a sami ste svemirsku godinu daleko od SOVINE osovine na levom točku.
Izvinite, neozbiljno je.
Filip
Nadam se da ce izaci na videlo kakve veze ima avion „SOVA“ sa sudanskim avionom „SAFAT“ .
Otkud sada SDPR preuzima projekat Masinskog fakulteta i sudanske firme BELKART koji traje bar pet godina sa nizom nezakonitih radnji i sa velikim parama koje su potrosene u korist licnih interesa.
xyz
Istinito.
AirBag
E ovo je jedino konkretan komentar ovdje koji ukazuje na prave stvari.. ekipa s „Mašinca“ koliko su privatnih firmi osnovali ? Koliko je projekata iz doba SFRJ-nesvrstani (Irak,Sudan..) kao slučajno ponovno „izumljeno“ ? Raketni motori, povećanje dometa, komore, .. SDPR samo ovim „izumima“ pokriva izvoz klasičnog oružja i municije.
Oddball
Evo UTVE iz Sudana https://www.youtube.com/watch?v=P5fg5N7xfLw I u jos jednoj varijanti https://www.youtube.com/watch?v=A6TjFwkyJTQ
YU-AJZ
Max očigledno ti fali prefiks pobesneli!
Mene je nasmejalo u komentaru Dragana to što je sovu nespretno nazvao „oruđe“, pod oruđem se smatraju plugovi, drljače, motike…
Čovek je verovatno mislio na oružje, a tek to nema smisao u 21 veku ratovati sa sovom!?
VOC_91 je izneo svoje mišljenje na jedan kulturan način nikoga nije vređao jel to greh?
Max u rukama mi je komad papira od 23.2.1989. sa kog vidim da sam tog dana radio na U-75 YU-DJF u Momi, tog dana smo menjali čelično uže 2kom. od kormila dubine i ležaj kuglični 8P2LN9089. Ako imaš mogućnost proveri da li je taj avion bio na remontu tog datuma ako nije eto ti razloga za pljuvanje!
I mi smo završili škole to što ne radimo u struci je samo znak da nismo nikad bili u bilo kojoj partiji.
Ne želim da mi ti pokazuješ nešto na čemu sam radio pre dvadesetšest godina i ne želim da letim na avionu koji je gori od C-172 koju sam leteo pre dvadeset pet godina.
Očekujem tvoj odgovor!
AirBag
Moja je bila YU-DHJ možda si i na njoj mjenjao nešto :)
YU-AJZ
Možda Air Bag zvuči mi poznato!
Trenutno pokušavam da menjam način komunikacije jedne nadobudne osobe koje ne zna na srpskom da protumači post, a popuje VOC_91 koji zna četiri svetska jezika, mnogo zahtevniji posao od remonta uštve!
Vladimir
Očigledna genetička greška u nas Srba se i dalje dominantno javlja u skoro svakom Srbinu.
Pričamo sa stanovišta poznavaoca teme, o temi, o kojoj ništa ne znamo.
Vladimir
Tokom te priče, em što ne znamo šta pričamo, em napadamo bilo koga ko ima drugačije mišljenje o temi. Bez obzira da li taj napadani zna nešto o temi ili ne.
Razdvojio sam ovu poruku u dva dela da onim koji nemaju pojma bude jasno šta sam hteo da napišem.
Da li će im biti jasno, videćemo u nastavku ovog potpisivanja i dopisivanja.
Vasa
Ma ovo verujem da nije maketa, na cetvorosedoj Utvi 76 ako se nevaram da se zvala, napravio sam par letova. Napravljene su dve za Irak ili Iran nesecam se vec tacno, to je bilo valda pre trideset i nesto godina dok je jos Dimic bio glavni konstruktor.Sad su skinuli prasinu sa kalupa pa prave kao novi avion.Mada neizgleda lose. Po slikama izgleda da je kvalitetnije uradjen od onih predhodnih.
avijaticar@yahoo.com
ako kosta manje od 100000 EUR i ima dobar support, garanciju, kuku za vucu jedrilica i sl…prodavace se. Ako kosta kao c172 bice lepa maketa pored makete Beograda na vodi i makete hipersonicnih pruga Srbije, i makete teleportacionog sistema misnistarstva odbrane
YU-AJZ
Zasigurno da sova mora da bude dosta jeftinija jer je konkurencija velika sem c-172 tu su i provereni brendovi poput piper-a sa njegovim cheeroke u „milion“ varijanti, beechcrafta -a, bilo bi dobro uprediti cenu sa avionima iz familije SOCATA tobago, trinidad, koji su sličnog oblika i performansi kao U-75.
Vladimir
Avijatičar, slažem se sa tvojom procenom neophodnih parametara da bi ovaj avion bio solidan i relativno dobro prodavan.
Samo bih malo korigovao cenu na ispod 80000E. Razlog za to je što se na tržistu mogu naći polovne C172 u odličnom stanju za ispod 50000E. Da bi Sova bila kurentna roba, cena mora biti ispod 80000E uz sve ono gore od Tebe navedeno.
Oddball
Sova = UTVA 75A41 iz 1987 sa digitalizovanom avionikom. Reciklaža je majka znanja.
VOC_91
Pošto smo u starom duhu našeg oružmaškompleksa pošteđeni „strogo poverljivih“ (čitaj: svih relevantnih) informacija o ovom već odnekud poznatom avionu, komentarisanje makete u razmeri 1:1 sa nalepnicama koje simuliraju funkcionalni „glass cockpit“ je po meni prilično zaludan posao. Konačni sud o ovom projektu daće vreme i – tržište…
AirBag
Pa dobro nije baš maketa, ne znam jel ovo funkcionalni prototip za statička ispitivanja ili letni. Uglavnom čaršija priča, da su sudanci prilikom kupovine tih 7 komada SAFAT-3 starih repariranih i projektne dokumentacije tražili da ista bude u digitalnoj formi, kako gospodin konstruktor gosp DImić nije u to doba radio CAD i CATIA design onda su neki mračni tipovi to odradili na „mašincu“ usput se rodila ideja da se projekt „doradi“ i „apgrejduje“ nekim novim rješenjima. Mislim da je ovo rezultat i tog rada, vide se kablovi instalacije, nazire se novi ispušni i usisni sistem sistem, za taj avion je prošlo vrijeme kad je mogao biti „TO !“ sve je na njemu rađeno od raketa i tip tankova samo što nisu i plug stavili kad su već kuku za vuču. I pokušano je u amerike YU-XAC ali mala brzina, slaba pogonska grupa i neka rješenja koja mogu proći samo kod nas „lako ćemo“ i „nema problema“ od tog aviona su uz vrijedne ruke neimara u radionicama napravili jedan od najdugoletećijih aviona napravljenih više od 130 komada… Naravno ono za što je taj avion bio osmišljen, osnovna obuka i održavanje trenaže kako u VVA tako i u VSJ i po aeroklubovima za mlade buduće pitomce i ŠROovce.. se nikada više neće ponoviti kao okolnost. Mene iznenađuje ta žilavost firme UTVE iz Pančeva da je zadržala neku formu kao tvornica i nakon raspada juge i kroz sankcije i kroz 1999 distrakšn kad je kao takva najviše postradala da danas uopće može nešto reciklirati kamo li proizvesti novo. Zanimljiva je i ona sudanska „hezoda SAFAT“ od aviona koja je čak po meni ružnija od svog uzora stare dobre Utve75 koja kaže da taj projekt i ideja ipak ima negdje budućnost..
lordsirgiga
Drago mi je da se pokusava izvuci utva iz nerada, bilo kakav projekat koji se odradi je dobar pa makar bio i promasaj, zato sto se ljudi koji rade na kakav takav nacin zadrzavaju i imaju sta da rade.
Uopste nije bitno da li je ovo preradjena utva 76 ili bilo sta drugo, bitno je da je neko bio pametan pa je od starog projekta uz nove tehnologije izrade i novu avioniku pokusao da produzi zivot, kako avionu tako i fabrici.
Volim kada ljudi nesto pljuju, i kada to na kraju uspe, a isti ti sto su do juce pljuvali pocnu da hvale isto to sto su pljuvali.
Bilo bi dobro da ovaj projekat zazivi, bar koliko i Lasta-95, nije ovo tako lose koliko mi pricamo ovde vreme ce pokazati
Avatar
Utva 66 je kao klipni avion u bivšoj JNA služio za kurirske poslove. Jedino u toj nameni vidim perspektivu Sove i za našu vojsku koja bi mogla da se opremi sa nultom serijom nakon svih ipitivanja prototipa.Inače, pajper avion koji je razvijen 30-ih godina 20. veka i danas se proizvodi. A, i cesna gura sličan model konstrukcije već više decenija. Naravno, elektronika je čudo 21. veka, odnosno standard koji se svuda ugrađuje, kako u avionima tako u automobilima, vozovima, tramvajima i brodovima. To je taj trend. Ako se nevaram na Partneru je prikazana kabina od kompozita. Taj materijal polako se usvaja i u Srbiji a fabrika Utva i Zastava oružje neće imati perspektivu u ovom stoleću bez te tehnologije. Još jedno da dodam, nevidim logiku da se Sova ne ponudi i civilnom tržištu.
Goran S
Pa ne izgleda lose, podsjeca me na Piper , Pa 28. od njega je nastao Pa 32 , pa zatim Seneca .
Mislim da se Sila 750 prodaje za 150 000 evra.
Lasta je 300 000 dolara.
jeste li sigurni da cjena moze biti ispod 100 000 evra?
Vladimir
Goran S,
Ako cena ne bude ispod te crte, džaba su krečili. Nema taj avion ništa novo da ponudi. Zato cena mora biti pristupačna. Da se isplati ljudima kupiti ga. Fabrici da zadrži ljude, znanje i iskustvo. Te da onda fabrika nastupi sa nečim novim i boljim. Naravno i skupljim.
Goran S
Stvarno ne znam cjene konkurencije, ali mora biti konkurentan cjenom, to ste u pravu. Cesnu prodaje ime, i Pajper , oni mogu i malo jacu cjenu staviti na racun imena. Utva treba da zasuce rukave da dokaze ime . I pristupacnom cjenom i kvalitetom.
Nista posebno novo , ali meni ovaj avioncic izgleda lijep. Nadam se da je malo vise od makete.
AirBag
Koliko vidim Utva je pred stečejem, neuspješno pokušava prodati višak prostora ali državne agencije ih opstruiraju, poslovi za Irak su osigurali da firma ima za plate za 260 zaposlenih ali na računu nema novaca, neki šeik je obećavao proizvodnju 400Meura sklopova za Boeing i AirBus pa je otišao, sad se pojavio neki drugi Mubarak Al Hasani Olsum kao on će dati pare.. tako da bez poslovnog plana, knjige naruđbi, praznog računa 125xxx miljuna dinara dugova, nemogućnosti dobijanja povoljnog kredita za proizvodnju etc etc… sve su to realni problemi a ne ovo zezanje tić trač buć trice i kučine ima li manje ili više zakovica..
Avatar
Sve ste to lepo nabrojali i kada se rezimira onda se dolazi do zakljucka da treba staviti katanac na Utvu. Međurim, problemi su tu da se resavaju. Po meni izlaz je u dokapitalizaciji ali se vec istog trenutka ulazi u polje geostrateske politike koja je ovde prisutna u svim sferama. Za sada Utva ima Lastu 95 ali nema prodaju jer se nismo jos uvek svrstali. Dobili smo verovatno prototip Sove koji ima perspektivu tek ako se nađe kupac. U svakom slucaju, nije normalno da na Balkanu od 50 miliona stanovnika nema nijedna fabrika klipnih aviona a i kamiona. Pitanje Utve i FAP-a je geostratesko pitanje oko kojeg se odlucuje da li ce u 21. veku generacije ziveti kao nemacki kolonijalni robovi ili radnici. A, da ostanemo ponosni radnici i u ovom stolecu nudi nam samo jedna sila i to ona od koje smo kupili motore za Lastu.
Cobalt
Tačan je podatak da ispitivanja aviona Utva 75 i naročito Utve 75A 41 nisu završena. Avion Utva nije posedovao Typ certifikat po zapadnim standardima. Razlog je naravno – cena koštanja (i obim posla) ali i nemogućnost da avion zadovolji KONKRETNE standarde koji mu omogućavaju da izađe na tržište čak i zemlji (pridružene članice EASE!) a kamoli tamo gde je FAR 23 na snazi. Ti standardi su za nas i dalje preozbiljni, ne razumemo ih baš najbolje i ne želimo (i dalje!) da se po njima ponašamo!?Zašto? Pa zbog onog „lako ćemo“ i „videćemo to kasnije, nemoj sad to“
Sertifikacija aviona je skup posao i za ovakav avion iznosi oko miljon dolara! Prevučeni let ne može da prođe zahteve standarda FAR bez značajnih izmena krila (i još nekih drugih stvari) a po tom pitanju ništa nije urađeno do sada ni na staroj, ni na sudanskoj a ni na ovoj… U našoj zemlji je jako teško napraviti precizne alate za krilo sa, recimo, neophodnim vitoperenjem ili promenom profila duž krila… ili krilo kakvo ima Cirrus SR-22 na kome trenutno intenzivno letim. Neozbiljni su pokušaji ukoliko se u startu pokušavaju zaobići zahtevi FAR 23 i CS 23 standarda.
fin
..ma prodavace ga u kit-u za samogradnju i „Experimental“ sertifikaciju :P
Goran
Generalna avijacija je propala u Americi jos 80-tih. Mnogo starih letelica truli na otvorenom. Prosecnom ameru je to nedostupno kao vid transporta a svaki gradic ima pistu. Jedino na Aljasci.
pentraxil
Koliko Vas koji komentarisete je u struci? Napominjem struci, a ne entuzijasta kojima je ovo samo hobi. Cudi me da toliko znanje koje ovde prosipate, ne upotrebite u razvoju makar i motornog zmaja. Stvarno je steta da ako neko toliko zna, to rasipa na puko prepucavanje ovde i po raznoraznim forumima. Cini se da ce to pre biti dokazivanje da je neko od tamo nekoga pametniji, a nista konkretno nije napravio u zivotu. Napravite i vi bar neku maketu.
ivan
Da li neko moze da kaze vise detalja. Koji motor nosivost performanse?????
Nadja
Mozete se prepucavati sa komentarima i u struci i van struke najvaznije u svemu ovome je da niko ne zna status Utve-fabrike aviona ni kakva je buducnost ceka.Ne znam ko ce praviti laste,kopce,sove…