Tango Six je ljubaznošću organizatora ovogodišnjeg „Partnera 2015“, Ministarstva odbrane i „Yugoimport SDPR-a“, kao i drugi domaći i strani mediji, izveštavao sa najvećeg domaćeg sajma naoružanja i vojne opreme.
Iskoristili smo priliku i serijom reportaža (većinu emitujemo ove nedelje) pokrili vazduhoplovni segment manifestacije koja svake dve godine predstavlja dostignuća domaće namenske industrije. Budući da nam je namenska industrija podjednako propala kao i drugi segmenti države, „Partner“ je pre svega prilika da se sagledaju domaći R&D (istraživanje i razvoj) projekti i da se sa osmehom konstatuje šta je sada, sa koliko malo para ponovo reciklirano – da u opšte ne izgleda loše i da predstavlja veoma zanimljivo rešenje.
Vašar improvizacija
Ove godine je bilo očigledno da Ministarstvo odbrane nije bilo zainteresovano za „Partner“.
Protokolarno otvaranje uz (i za srpske standarde) neverovatno primitivan početak – emitovanjem snimka fanfara kada ulazi ministar, bilo je standarno nemaštovito: 50ak ljudi obišlo je izlagače u jednom turnusu, ministru su prikazani „ponosi“ i to je bilo to.
Mediji su bili nezainteresovani iznad svakog proseka. Toliko da je velika većina otišla odmah posle photo-op prikaza (uz Velju Ilića kao još jednu anegdotalnu bizarnost) ne stigavši da se smesti u „Press centar“. Pet kvadratnih metara, bez vode, bez Interneta i bez ikakvog smisla.
Kao što sam već istakao, „Partner“ je isključivo esnafski, usko-profilisani događaj koji, ukoliko analiziramo aspekt prezentacije i komunikacije s javnošću, ne interesuje širu javnost. Osim države koja na njemu prodaje oružje i profesionalaca i entuzijasta koji se dive ingenioznim rešenjima domaćih stručnjaka.
Državna prodaja oružja je jedan od ciljeva manifestacije. Pogodna prilika da se delegacije iz siromašnih ili bogatih Azijskih, Afričkih i drugih zemalja trećeg sveta okupe i da im se (u većini slučajeva) proda nešto reciklirano, nekonkurentno, daleko od modernog po odličnoj ceni – a da je pouzdano i spremno za lokalni konflikt, rat ili borbu za nezavisnost.
Namenska industrija Srbije tako godinama preživljava. Podeljena između države i državne kompanije anahronog naziva i mentalnog sklopa – „Yugoimport SDPR“.
Preživljava, i uprkos drastičnom manjku investicija u stanju je da proda i u većini slučajeva ponudi dobra i realna rešenja.
Treba li SDPR-u veština javnog nastupa?
Uz prethodnu konstataciju da je zadatak „SDPR-a“ da prodaje u inostranstvu, može li im se zameriti komično neprofesionalno neznanje javnog nastupa i komunikacije sa stručnom i širom javnošću unutar Srbije? Na sajmu koji su sami, delom, organizovali?
Može. I treba.
Utisci ovih redova nisu motivisani lošem odnosu prema Tango Sixu kao veoma usko profilisanom mediju, već prema greškama „SDPR-a“ koje toliko rade na štetu imidža zemlje i domaće namenske industrije da polako prevazilaze kafanske animozitete prema „Firmi“ ili „SDPR-u“.
Da su novinari i mediji vulgarne, hodajuće, sujete spremne da preuveličaju i bez provere interpretiraju svaki milimatar njihovih pogrešno zaključenih površnih interpretacija – tačno je.
Da je „SDPR“ večni razvojni prototip statusa kvo koji ubija inovaciju i inicijativu razvoja domaće namenske industrije – takođe je tačno.
Sova
Iako smo znali da „Utva“ sprema ovo iznenađenje, premijera „novog“ domaćeg aviona zatekla nas je u oduševljenju. Sveži sa najveće svetske vazduhoplovne priredbe, naoštreni da izveštavamo sa ove premijere i obradimo je do najsitnijih detalja – zaustavio nas je, nosilac projekta, „SDPR“.
Veoma raspoloženi zvaničnici „Utve“, mahom inženjeri, bili su više nego raspoloženi da sa nama pričaju o svom novom čedu. Čedu koje, kada ga budemo detaljnije analizirali, možda i neće biti toliko sjajno i značajno, ali predstavlja srpski R&D. Kakav-takav, ali naš. I ponovo smo imali tu privilegiju da imamo vazduhoplovnu premijeru, vest.
Uprkos spremnosti inženjera „Utve“ da pričaju, „SDPR“ im nije dao odobrenje za pojavljivanje pred kamerom za Tango Six.
Bili smo uporni.
Nekoliko puta smo apelovali zvaničnicima na štandu „SDPR-a“ da nam omoguće intervju uz našu drsku konstataciju da smo prošle nedelje to isto radili sa najvećim svetskim vazduhoplovnim projektima i da „Niko nije rekao neću“.
Petoro devojaka i žena na „SDPR“ pultu nije bilo svesno potrebe da preskoče slojeve odgovornih osoba sa kojima su nas spajale. Tako smo se rukovoli sa mnogobrojnim državnim službenicima od kojih je jedna gospođa od reči do reči izjavila (konkretan citat, bez dramatizacije):
– Trebalo je da se najavite, pošaljete dopis, faxom.
Uz našu, još jednu, drsku i veoma bezobraznu opasku, da se nalazimo na sajmu čiji su oni jedan od organizatora i na kojem izlažu, dobili smo obećanje da će nešto pokušati. Ništa nisu uradili.
Zvanična „SDPR“ brošura: Krađa fotografija, nepoznavanje engleskog jezika
Dok smo ostali uskraćeni za intervju o projektu Sova; ne detalje, imena klijenata, cene i sl, već priču sa inženjerske strane, slučajno smo sa pulta uzeli u ruke zvaničnu „SDPR“ sajamsku brošuru.
Fotografije ispod ilustruju praksu javnog nastupa koja je neshvatljiva za kompaniju ovog ranga i istorije.
Uprkos relativno kvalitetnim organizacijama izlaganja kompanije na sajmovima naoružanja širom planete, odgovorni za komunikaciju i javni nastup „SDPR-a“ improvizuju u industriji koja nije ni toliko jadna, ni toliko bez kadrova kao što se brendira. A brendira se isključivo ovakvim neprofesionalnim izgredima.
Aleksa
Ajde što kradu slike i pišu „FAR OUT“ ali sto su ljudi koji su kao nešto objasnjavali nisu imali pojma.
Sergio
Nisam verovao kako ću dočekati trenutak da izjavim da je nešto bilo bolje u Slobino vreme.
No, na sajmu „Defendory“ u Atini, u jesen 1998. godine, SDPR se pojavio s narezanom Web prezentacijom na CD-ovima kao promo materijalom. Prezentacija je bila vrhunski urađena za to doba, ne samo za domaće već i po svetskim standardima.
SDPR je, u momentu kada su nam već pretili vojnom intervencijom te naša industrija naoružanja nije bila na dobrom glasu u svetu, tim CD-om osvojio nagradu sajma za najbolji promo materijal.
Uostalom, pogledajte https://web.archive.org/web/19990202145051/http://www.yugoimport.co.yu/
Sesirdzija
Vazduplohov za primer
Стеван В
Хахаха, дакле не верујем, FAR OUT…. :)
gile
Bitno je da su se u SDPR smestile horde partijskih i rodbinskih miljenika, a posebno miljenica, koje za nase uslove velike plate (npr – sekretarice imaju vece plate od pomocnika ministara) rade jedno veliko nista.
Posebno je zabrinjavajuc tok zaposljavanja gde su promenili opise poslova i kvalifikacija strucnih lica, pa danas na mestu inzenjera-konsultanta za avioniku mlaznog aviona radi devojka koja je zavrsila visu ekonomsku…
Bas bih voleo da je cujem koliko zna od avionike, makar zmaja :)
Flame
Kad vidim onoga celavog penzionera sto je tu direktor i kad prica o nori malo engleski malo srpski ,i kad sa njim vidim one brkate sa komunistickim kapama iz 1960 godine …sve mi je jasno…nije to nista odem na sajt 80 posto slika su lazne i izmisljene.Bas kao da oni prave super galeb g4MD.Ova kompanija bruka Srbiju.Ponosan sam na privatnu kompaniju EdePro koja je pokazala da Srbija ima buducnost.
Grog
Yugoimport je sramota Srbije, to je partijska kompanija u kojoj samo radi stranacka rodbina.Onaj celavi neobrazovani direktor ne zna ni srpski ni engleski.Ova brosura me ne iznenadjuje jer kad im vidim sajt sve mi je jasno.
djordje
Pa SDPR nema direktora. Postoji neki VD direktor, iako je jos pre skoro dve godine raspisan konkurs za direktora, koji do danasnjeg dana nije priveden kraju. Izgleda da se prijavljeni kandidati sa referencama ne svidjaju vlastodrscu?!
VOC_91
„Far out“ u stvari sve objašnjava: oni su u svom svetu, van svega. Bataljuj tehnologije, svetske jezike i trendove, daj da se kuju cevi i pakuju kuršumi – u Africi i na Bliskom istoku još dugo će da se mlate…
exAF
Vojinoviću, meni uopšte nije jasno što se ti, posle svega, čudiš ovome što si video i doživeo na „sajmu“. Zdrpovci po svetu reklamiraju novog Orla, pričaju da će NA poleteti sledeće godine (i tako godinama)… Za mene je poražavajuće da oni te svoje budževine (izvinjavam se na izrazu) predstavljaju na naučnim konferencijama i to inženjeri (sic!!!) zaposleni u Zdrpu. I onda svi gledamo kad profesor bivšem studentu a sada Zdrpovom inženjeru bukvalno crta osnove teorije leta poput polare krila i sl. Ko ne pobegne preko mađarskog zida, neka čuva ovce na Staroj planini. Sačuvaće i obraz i nerve, jer RV (a sa njim i kakva-takva avio-industrija) šapatom pade.
Milos
Pre 6-7 godina, moj kum kao veliki ljubitelj oruzja i vazduhoplovstva je otisao u SDPR i ponudio im svoju prezentaciju koju je napravio kod kuce. Inspirasana ALAS-om, najavljenim Galebom G4M, itd itd. Ponudio se da uradi drugu po potrebi za neki skroman iznos. Covek se inace bavi 3D modelovanjem i animacijama (FX artist- reklame, filmovi, itd). Odbijen je glatko, i bio je VEOMA razocaran kako je primljen i prihvacen. Ekipu koju je sreo je prokomentarisao kao „Crnogorske muvatore koji nemaju pojma sta je prezentacija“, koji su mu pokazali snimke ZastavaFilma iz 80ih (lansiranje Orkana iako nemamo nijedan, itd) kao zvanicnu prezentaciju (izvinjavam se pripadnicima bivse nam bratske drzave, ovo karakterise samo zaposlene u SDPR-u u tom trenutku).
Jovica
Pa u pravu si Miloše, SDPR i jeste sinekura za partijski i crnogorski kadar ostao još od SFRJ , sa jakim porodičnim vezama . Kao i čuvena SMATSA , radi se o firmi koja koristi državne resurse a zapravo ne proizvodi ništa već živi od monopola . Dok su proizvodi vojne industrije (koju oni po navici iz komunističkih vremena još uvek zovu „namenska“ ) iole konkurentni na tržištima 3.sveta , neće biti potrebe da oni bilo šta menjaju u svom načinu života i rada .
Nenad
Pročitao sam ovaj tekst na nagovor i jedva sam imao stomak da ga pročitam do kraja.
Ja ovde vidim duboko nezadovoljstvo nedostatkom gorepomenute vode i verovatno apetisana.
Petar Vojinović
Nenade,
Naravno da lične impresije autora možemo diskvalifikovati.
Nego, šta kažete na deo oko krađe fotografija i to da u brošuri stoji, na primer, za „Kobac“ da je „turbojet“ letelica?
Nenad
Ne sporim da je „SDPR“ imao propusta u prezentaciji i da je neke stvari mogao bolje da odradi kao na primer to sa slikama ali ruku na srce, upravo držim brošuru u ruci (na srpskom) u kojoj piše da je „kobac“ turboprop! Mogu i da slikam…
Takođe, izraz „far out“ ne bih podveo pod nepoznavanje engleskog jezika. Mislim da je taj termin izabran više u komercijalne svrhe, kao nešto što Noru B-52 treba da izdvoji od standardne SPA.
Ali uopšte, zamerke koje su upućene u tekstu uopšte ne stoje. A i većina ih je trivijalna. SDPR nije marketinška agencija već državni trgovac oružjem. A i uglavnom prodaje oružje onima koji engleski još slabije znaju tako da i nije neka šteta.
Da budem krajnje ozbiljan, nije krivica naše namenske industrije što nema novca. Šta više, lično sam zadovoljan šta postižu s’ obzirom na stanje u kasi. Već pomenuta Nora B-52 je odlično oružje, ima još proizvoda koji su na poprilično visokom nivou.
Što se tiče recikliranja starih proizvoda, pa ne bih baš to tako naveo. Veliki deo tih „starih“ sistema su veoma modifikovani i unapređeni tako da su samo naizgled slični sa svojim osnovnim verzijama. Takođe, i dalje stoji konstatacija da ne postoje sredstva za sveobuhvatan R&D tako da je i ovo što rade sa starim oružjem interesantno, posebno državama i armijama koje kao i naša nemaju nepresušna sredstva.
Modernizacijom starih sredstava ne samo da otvaraju mogućnost prodaje istih siromašnijim zemljama nego se i akredituju kao izvršioci modernizacije nečijih starijih oružja i oruđa što je sigurno takođe interesantan finansijski input za namensku industriju.
Jovica
Nekako mi je mnogo sumnjivo da oni koji opremu nazivaju „eqippment“, a vojnu industriju „namenska“, razumeju šta na engleskom znači izraz „far out“ . Za neupućene, nema mnogo veze sa dometom :)
126LAE-Delta
Za „eqippment“ i „far out“ si u pravu, ali za izjednacavanje vojne i namenske industrije delimicno nisi u pravu.
Izraz „namenska industrija“ predstavlja naziv za onu granu industrije koju sacinjavaju kompanije koje se bave proizvodima i uslugama specijalne namene. Najcesci proizvodi spadaju u naoruzanje, ali tu takodje spadaju i tajna naucna istrazivanja (npr. istrazivanja svemira, nuklearne tehnologije i sl.). Vojna industrija bi onda bila industrija orijentisana samo na proizvode i usluge vojne namene koje ne mogu da se koriste u drugim granama industrije.
11of10
https://www.google.rs/search?num=50&client=opera&hs=DmH&q=„far+out+artillery“&oq=“far+out+artillery“&gs_l=serp.3…2953.4096.0.4402.2.2.0.0.0.0.111.210.1j1.2.0.ekpsrh…0…1.1.64.serp..2.0.0.lVZr81B0DhU
Šta dobijete kad u google potražite „far out artillery“: Jedan kratak članak o Nori na Jane’s od prošle godine, dva pominjanja SDPR u kontekstu nepismenosti, i još jedan, dva slučajno poklopljena pogotka.