BEG airport status
Dolazak helikoptera Mi-17 u Srbiju: Datumi i obećanja Resurs helikoptera Mi-8T ističe 2018., preostali Mi-17 leti do 2017. godine / Foto: Dragan Trifunović

Dolazak helikoptera Mi-17 u Srbiju: Datumi i obećanja

Prilikom jučerašnje posete predsednika Vlade Batajnici jedno od prvih pitanja novinara bilo je u vezi očekivanog datuma dolaska novih helikoptera. On je tada izjavio da je u toku „prijem“ helikoptera Mi-17 i da će oni stići za mesec i po dana ili početkom juna a da se pripadnici RV i PVO već nalaze u Rusiji na obuci,

Prethodnih meseci bili smo svedoci nekoliko „sigurnih“ datuma za dolazak helikoptera u procesu koji je, čini se, trebalo biti hitna nabavka preko potrebnih helikoptera.

Hronologija obećanja

Iako je nabavka helikoptera Mi-17, koji je odavno izabran kao vazduhoplov sa najboljim odnosom cene i mogućnosti u svojoj klasi, planirana još pre desetak godina, ona do ove godine nije realizovana.

U budžetima je još od 2007. godine u nekoliko navrata bilo planirano izdvajanje sredstava za nabavku dva primerka ali je obično rebalans usmeravao novac na neku sasvim drugu stranu a vojska je ostajala bez novih helikoptera.

Da nije bilo tragičnog udesa Mi-17 Vojske Srbije 13. marta prošle godine veliko je pitanje da li bi se ova nabavka ubrzo ponovo aktuelizovala. Prvi je nabavku dva helikoptera najavio premijer Aleksandar Vučić 12. aprila 2015. prilikom posete 204. vazduhoplovnoj brigadi kada je izjavio da će Vlada Srbije preko određenih javnih preduzeća i na druge načine pomoći da se odmah krene u realizaciju ovog posla. Tada je rečeno i da se na lageru proizvođača nalaze četiri helikoptera.

Gostujući na televiziji, 11. avgusta 2015. tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić je izjavio da je u planu nabavka dva helikoptera iz Rusije. Najavio je tada da se za nekoliko dana očekuje potpisivanje preliminarnih predugovora, zatim u narednom periodu i ugovora a da će prve letelice stići do kraja 2015. godine. Gašić je rekao i da je tokom posete Rusiji, 8. avgusta 2015. boravio u Kazanju gde je obišao jedan od najvećih helikopterskih zavoda u svetu a da su potom 10. avgusta 2015. razgovori o tome obavljeni i u Beogradu.

Srpski ministar odbrane sastao se zatim 16. avgusta 2015. sa svojim ruskim kolegom Sergejom Šojguom i „uputio mu apel“ da utiče na skraćenje roka isporuke helikoptera. Šojgu je obećao da će helikopteri zaista biti isporučeni – do kraja 2015.

Dnevni list “Blic“ je 19. avgusta 2015. pozivajući se na neimenovan izvor iz Ministarstva odbrane objavio da će biti nabavljena dva helikoptera Mi-17V-5 po ceni od 12,65 miliona dolara po helikopteru. Dalje se navodila i informacija da, ako sve bude po planu, ti helikopteri stižu do kraja godine. Skoro istovremeno ruski vojni blog bmpd preneo je izjavu vazduhoplovnog publiciste Svetozara Jokanovića koji je ponovio da je cena za helikoptere 12,65 miliona dolara i dodao da će helikopteri imati ruske motore VK-2500. Preneo je i da se 17. avgusta očekivalo potpisivanje ugovora.

Potpisivanje ugovora za helikoptere ili bar objavljivanje da je ugovor potpisan očekivalo se prilikom posete visoke srpske delegacije Moskvi krajem oktobra 2015. Međutim, objavljeno je da su potpisana dva dokumenta koja nemaju skoro nikakve veze sa kupovinom Mi-17. Do danas nije zvanično objavljeno kada je ugovor potpisan a neke špekulacije govore da se to desilo 5. septembra 2015. Tadašnji ministar Gašić je prilikom posete Muzeju vazduhoplovstva izjavio da će država „istrajavati na tome da helikopteri stignu do kraja (2015.) godine“.

Nakon završetka antiterostističke vežbe “Štit-2015“ 21. novembra 2015. srpski premijer Vučić je na kraju obraćanja medijima rekao da će Vojska Srbije do kraja januara 2016. godine dobiti dva helikoptera iz Rusije a da će do kraja iste godine biti nabavljena i dva helikoptera iz Nemačke. Međutim, u intervjuu za emisiju “Dozvolite“ načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković je 10. januara ove godine izjavio da će transportni Mi-17 stići u prvoj polovini 2016.

RV i PVO Vojske Srbije trenutno raspolaže sa 6 transportnih helikoptera Mi-8T nasleđenih iz nekadašnjeg JNA koji su proizvedeni 1981. godine i remontovani u periodu 2007-2012. Neki od njih su već prizemljeni zbog tehničkih problema a na svim helikopterima će isteći resurs do kraja 2018. godine. Pored njih tu je i jedan Mi-17 dobijen od MUP-a 2006. godine, proizveden 1991. godine koji će leteti do 2017. kada će morati ponovo na remont.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

La

Kladim se u 1000 eura da helikopteri nece da stignu ni pocetkom juna. Zasto niko ne pritiska premijera za jos dva eurocoptera. Lepo je obecao to i plus 6 miga 29 m2

Odgovori
Il

Eurocopter za nas je glupost.

Nemamo obucene ljude za njih,nemamo rezevne delove niti bilo kakvo iskustvo sa takvom vrstom helikoptera.Zasto,umesto ta 2 nemacka,ne kupimo jos 2 ruska i ustedimo pare na rezervnim delovima i obuci?

Ah,da.Nama premijer odlucuje sta i kako ce se kupovati,umesto generala.Ako on kaze da se kupuju 2 ruska i 2 nemacka,onda mora biti tako!

ra

Samo ovoga puta ni 2 ruska ni 2 nemačka

č

Parice transparentno,završavaju,tamo gde nije namenjeno.

en

Daj Boze da stignu. Dok ne vidim odbijam da poverujem.

Odgovori
ku

Hoce li neko nekada da postuje datu rec…..? Ali i mnogi pre njega su lagali vojsku Srbije, gospodo oficiri ugledajte se na vase kolege Bugare….

Odgovori
ja

bravo !!!!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj