BEG airport status
IATA: Modernizacija evropskog vazdušnog saobraćaja donosi oko 250 milijardi evra veći BDP 2035. godine Na meti najveće kritike IATA-e evropski ANSP-ovi

IATA: Modernizacija evropskog vazdušnog saobraćaja donosi oko 250 milijardi evra veći BDP 2035. godine

Kritikujući nemačku Vladu, IATA je pre nekoliko nedelja najavila iznošenje podataka sopstvene studije o uticaju avio-saobraćaja na povećanje BDP-a u Evropi do 2035. godine.

Prema podacima IATA-ine studije, modernizacija vazdušnog saobraćaja mogla bi da u nardenih 19 godina obezbedi dodatnih milion radnih mesta i 245 milijardi evra rasta BDP-a u Evropi 2035. godine. Ovaj rast bi dosegao i 301 milion evra ukoliko bi se ukinula aerodromska ograničenja kapaciteta, piše u izveštaju asocijacije.

Vrednost modernizacije procenjuje se na 126 milijardi evra, a ona se u najvećem delu odnosi na:

– efikasniji rad ANSP-ova (Air Navigation Service Providers)
– uštedu u vremenu skraćivanjem ruta
– smanjenje emisije štetnih gasova

c044d83f67302bb70afeb3e8a48a85525fac28962ed3b7c520ec7026b226b01a
Finansije i zaštita životne sredine kao glavni fokus rezultata studije / Infografik: IATA

Avio-industrija trenutno obezbeđuje 11,7 miliona radnih mesta u Evropi i čini 4,1 % ukupnog evropskog BDP-a što iznosi oko 860 milijardi dolara, navodi IATA.

Procenjuje se da bi do 2035. godine, osim povećanja ovih parametara, benefiti modernizacije bili i niži troškovi prevoza, bolja povezanost, ali i veća zaštita životne sredine.

Među bitnim prednostima koje IATA pominje nalazi se upravo smanjenje emisije štetnih gasova. Na ovoj temi asocijacija već neko vreme insistira, a konkretnu podršku ovom trendu videli smo početkom marta kada je pozdravljeno dugoočekivano potpisivanje sporazume između ICAO-a i  Komiteta za avijaciju i zaštitu životne sredine (CAEP).

Dva scenarija koristi koja mogu da osete putnici / Ilustracija: IATA

Rezultati pokazuju da bi putnici imali veću korist ukoliko bi došlo i do modernizacije i do smanjenja aerodromskih ograničenja kapaciteta. Prema IATA statistici, boljitak bi se osetio i u turizmu i trgovini.

U kontekstu konkretnih mera koje bi mogle da se dalje učine u okviru modernizacije, asocijacija navodi da u Americi postoji jedan ANSP, dok ih za regulisanje teritorije približno iste veličine u Evropi ima čak 38. To, po njihovom mišljenju iziskuje veće troškove i za putnike i za kompanije.

Zamerka IATA-e ondosi se na pravilo kojim se propisuje desetominutna udaljenost letelica u saobraćaju, čime se letovi produžavaju u proseku za 50 km što, prema njihovim rečima, direktno sprečava predviđeni ekonomski rast.

– Neefikasnost ATM sistema nije teret samo za avio-kompanije. Trpe i putnici gubeći svoje vreme, a štetno se deluje i na životnu sredinu zbog emisije štetnih gasova. Posmatrano sa poslovne strane, smanjena je produktivnost. Kombinacija svih ovih elemenata utiče na smanjivanje konkurentnosti Evrope na tržištu – izjavio je predsednik i generalni direktor IATA-e, Toni Tajler.

U Evropi postoji ideja o poboljšanju ATM sistema kroz projekat „Single European Sky“ (SES). Predviđan je trostruki rast kapaciteta, smanjenje troškova za 50% i štetnog uticaja na okolinu za 10% kao i podizanje mera bezbednosti.

– Evropa nije bila uspešna u postizanju ovih SES ciljeva. I pored zalaganja Evropske komisije da progura SES, nacionalni interesi su prevagnuli – zaključuje Tajler.

grafik IATA
Najveće beneficije od modernizacije osetila bi Nemačka / Ilustracija: IATA

Najveću korist od modernizacije u vidu vćeg broja putnika, rasta BDP-a, zapošljavanja imale bi Velika Britanija, Nemačka, Francuska, Italija, Španija, Turska i Poljska. Njima bi ukupno pripao udeo od 70 %. Ostale evropske zemlje boljitak bi osetile u nižim cenama ANSP-ova, kraćim letovima, većem kapacitetu što je posledica njihove manje zastupljenosti na tržištu, objašnjava IATA.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj