Tekst koji sledi analiza je stolica.
Bizarnost modernog komercijalnog vazdušnog saobraćaja dovela nas je i do toga da je promena sedišta u putničkom avionu vest. Stoga se i opis, svojevrsna recenzija, ugradnje drugačijih stolica za putnike nacionalne avio-kompanije morala naći na našem portalu.
Sa jedne strane putnik današnjice želi da cena njegovog leta avionom bude ekvivalentna, ako ne i niža, autobuskom prevozu dok sa druge zahteva da za taj novac leti u jednoj od najsavršenijih i najkompleksnijih mašina kroz vazduh na 10 kilometara visine u što je moguće većoj udobnosti, sa besplatnim obrokom, bez ikakvog kašnjenja. Zahtevi, cene, očekivanja i sposobnosti avio-kompanije da se ove elementi pomire gotovo su nemoguće pretpostavke.
Zbog toga, kada pričamo o sedištima (u ekonomskoj klasi) ne mogu postojati preterano udobna.
Promena u Er Srbiji
Kako je najavljeno saopštenjem nacionalne avio-kompanije 15. maja, ukupno deset Erbas A319 i A320 letlica biće preuređeno novouvedenim sedištima Recaro BL3520. Racional promene sedišta definisan je njihovim karakteristikama:
– Tanja sedišta su male težine i oblikovana tako da zauzimaju manje prostora, što omogućava Er Srbiji da ugradi dodatne redove sedišta, a u isto vreme da poboljša ukupan boravišni prostor i komfor za svoje goste. – rekli su iz Er Srbije.
Nakon ove izmene, kapacitet A319 povećaće se sa 128 na 144 dok će na A320 sa 155 porasti na 174 sedišta. Povećanje od 12 odsto u floti uskotrupnih letelica.
Po planu nova sedišta ugrađuju se u obe klase, YU-APJ ih je već dobio, kao i YU-APG, sledeći je YU-APC a zatim i ostali.
Udobne fotelje biznis klase se izbacuju, klasa kao takva nastavlja da postoji ali će središnje sedište biti uvek prazno („blokirano“) i sa svake strane sedeće dva putnika za razliku od tri u ekonomiji. Paravanom (zavesom) Er Srbija će biti u stanju da u zavisnosti od prodaje smanjuje ili povećava biznis klasu i njenih 12 sedišta i tako proda više ekonomije u slučaju slabe potražnje.
Let do Venecije
Promotivni prvi let do Venecije na koji je Er Srbija pozvala i medije bio je ujedno i prilika da se javnosti i njenim pozadinama predstave nova sedišta.
Pre nego što putnik sedne primetiće da su ugrađeni novi tepih i obeležja na podovima u tonovima koji su sada isti kao na A330 koji saobraća za Njujork.
Ono što se takođe odmah primećuje po sedanju je prostor za noge. I to će verovatno biti jedina novina koju će svi prihvatiti bez negodovanja. Popularno nazvani „leg room“ je primetno veći nego kod prethodnih sedišta i oni viši će sigurno letenje u Erbasovima od sada bolje podnositi. Ovo je postignuto dizajnom sedišta – celokupna sekcija u koju staju časopisi i instrukcije za evakuaciju pomerena je na gore što nogama daje drastično više prostora.
Novougrađeni Recaro nije toliko neudoban kao što se na prvi pogled čini. Tanji je, postava definitivno nije toliko udobna kao kod starih sedišta i ono što je primetno kao razlika u odnosu na njih je nedostatak dodatnog naslona za glavu. Na starim sedištima on se dodatno izvlačio na gore dok su krajevi mogli da se saviju ka unutra čime ste mogli da oformite idealnu postavku za naslon glave tokom spavanja.
Spavanje u novim sedištima podjednako je (barem meni) nemoguće kao i u starim. Ako zanemarimo da bilo koja sedišta bilo gde zapravo nisu za spavanje (barem meni), nova sedišta nemaju fleksibilni naslon za glavu i tu nećete imati tu vrstu olakšanja. Budući da ovaj tip sedišta avio-kompanije koriste na kraćim destinacijama verovatno nećete dolaziti toliko u potrebu za spavanjem kao što bi to bio slučaj sa letom za Abu Dabi na primer (koji se ukida).
Nova sedišta su uža od prethodnih i prostor u ramenima se gubi. Međutim, meni lično to nije bilo toliko kritično koliko bi bilo kritičnije da je prostor za noge ostao isti. Efekat masovnog transporta sardina dobija se pre izostankom komfora u tom delu nego drugim rešenjima.
Da zaključim: ništa specijalno, ništa revolucionarno, obične stolice u kojima letite (probajte da ako je ikako možete cenite ovu činjenicu nezavisno od bilo čega) sa većim prostorom za noge nego ranije.
Taksa za prijavu na let na „Tesli“ 30 evra
U okviru promena koje je Er Srbija najavila osim sedišta naći će se i naplata usluge aerodromske prijave na let na Aerodromu Nikola Tesla od četvrtka (1. juna) za karte kupljene posle 22. aprila za sve letove iz Beograda.
– Taksa od 30 evra može da bude naplaćivana samo za najniže tarife u okviru ekonomske klase, a prijava na let na aerodromskim šalterima ostaće besplatna za karte kupljene u višim tarifama ekonomske klase i za goste koji putuju u biznis klasi. Pozivamo putnike da provere sa svojim agentima da li taksa od 30 evra važi za njihove karte.
S druge strane, gosti mogu da odaberu da se besplatno prijave na let putem interneta (online check-in) na portalu Er Srbije. Proces traje nekoliko minuta i može se obaviti od 36 časova pre leta do najkasnije jedan sat pre planiranog vremena poletanja. – rečeno je u kompaniji.
Putnici će karte za ukrcavanje na let (boarding passes) primiti na svoje imejl adrese, tako da mogu da nastave pravo na pasošku kontrolu. Oni koji putuju sa prtljagom takođe mogu da koriste uslugu besplatne prijave na let putem interneta, ali prethodno moraju da predaju svoj prtljag na specijalizovanim Er Srbija šalterima za predaju prtljaga (baggage drop-off) na aerodromu.
– Air Serbia je angažovala posebno obučene zaposlene za prijavu na let putem interneta (Online Check-In Ambassadors) na Aerodromu Nikola Tesla, koji će pružati podršku putnicima koji bi želeli da se prijave na let putem Interneta.
Putnicima koji ne žele da se prijave na let putem interneta i koji odaberu da se prijave na let na Aerodromu savetuje se da dođu tri sata pre leta, pošto će broj šaltera za prijavu na let biti smanjen, u skladu sa orijentacijom kompanije na digitalizaciju i prijavljivanje na let putem interneta. – navode iz Er Srbije.
Ivan
U ponedeljak sam leteo do Dizeldorfa, sedišta su udobna za let koji traje 1 sat i 45 minuta. Jedini nedostatak po meni je naslon za glavu koji je na starim sedištima bio dosta bolji i mogao da se zakrivi tako da lakse moze da se spava.
M
A da li boarding pass mora da se isprinta ili se moze otvoriti na telefonu?
Inace, mislim da im ovo sa obaveznim online checkiranje zaista nije trebalo, pogotovo za starije putnike…te karte gde se ne mora vrsiti online checkiranje su dosta skuplje! Msm da ce izgubiti dosta putnika na linijama gde imaju konkurenciju
dzontra
Da li se taksa za cekiranje naplacuje samo na aerodromu Nikola Tesla ili i na ostalim aerodromima sa kojih AirSerbia leti ?
Pedja
@dzontra, nekada se odgovori kriju i u tekstu, naravno pod uslovom da ne citas samo naslove. „U okviru promena koje je Er Srbija najavila osim sedišta naći će se i naplata usluge aerodromske prijave na let na Aerodromu Nikola Tesla od četvrtka (1. juna) za karte kupljene posle 22. aprila za sve letove iz Beograda.“
Dejan
Leteo sam sa ovim sedištima sa LH na relaciji FRA BEG mnogo puta. Ovakvu organizaciju LH ima odavno u „biznis“ i ekonomskoj klasi. Obzirom da sam visok 190cm generalno gledano nikakva kombinacija sedenja i sedišta u ekonomskoj klasi mi ne odgovara. Ovaj tip sedišta je zaista neudoban jer mu je sedalni deo tanak, a pošto je sedište uže čak skupljam i ramena jer smetam i onome ko sedi do mene. Ukratko sedim kao veverica. Obično biram sedište do prolaza jer posle posluživanja delimično u isti izbacim noge da bi mi bilo bar malo lakše. Generalno avio industrija i dalje odbacuje činjenicu da je reper 175cm/75kg odavno prevaziđen i da su ljudi generalno rastom veći i teži. Slažem se sa g-dinom Vojinovićem da je to avio prevoz ali odbijam priču o nekom „olakšanju“ aviona i manjoj potrošnji goriva i „poboljšanoj udobnosti“. Avion ima više sedišta, samim tim manje prostora za svakog putnika pojedinačno, više putnika, teži je (i zbog više putnika i naravno više prtljaga) i više goriva troši. Dalje ako je neko flagship carrier on to i treba da bude. Ovakvom poslovnom politikom Air Serbia mi liči na LCC sa cenama flagship carriera. Postavljam pitanje zašto bih plaćao AS kartu da letim jednako neudobno kao sa LCC-jem kad istu kod LCC-ja mogu dobiti u najgorem slučaju za pola cene (sa sve plaćenim prevozom kofera). Jasna je definicija razlike u uslugama. Pa kome se vozi najjeftinije moguće izvolite LCC – GSP style, kome se vozi jeftino ekonomska klasa flagship carriera. Moje skromno mišljenje je da je trebalo krenuti drugim putem. Ostaviti biznis klasu kakva jeste (jer su svi, ali bukvalno svi hvalili biznis klasu AS) ali sa manjim brojem sedišta pa recimo u A319 i A320 ostaviti ih 6 sa fleksibilnim paravanom koji se navlači ukoso (kao kod širokotrupaca tipa A330 ili A340, jer širina prolaza u svim avionima je ista -širokotrupci ih imaju dva) a preostali prostor urediti sedištima ekonomske klase s tim da bih stavio bar 2 reda Economy premium (odmah do biznisa i bez pregrade) sa istim economy tipom sedišta pa naravno za razumno veću cenu (do max 50 tak eura) bih uvek rado doplatio malo ekstra prostora za noge. Sve velike kompanije su odavno uvele 4 klase na širokotrupcima, a tržište bi sigurno pozitivno odgovorilo na priču da u avionima u evromediteranskom saobraćaju postoje tri. A i zarada prevoznika po sedištu se ne bi promenila.
DR
100% saglasan sa vasim komentarom!
Beli
Hvala Petru Vojinovicu na clanku!
Vi ste imali priliku da letite u novim sedistima i da realno prokomentarisete ono sto ste doziveli i videli.
Sad ocekujem da moje kolege koje redovno ovde na forumu daju svoje uglavnom negativno misljenje, prokomentarisu ovo sta je Petar Vojinovic napisao.
Posebno me interesuje sta sledece kolege sada imaju da kazu:
Dragoslav, Beduin, Aleksandar, Pedja I, Nikola, Vojo, Peteonije, Srba, Vladimir, Shadow, Marko Van Basten, Slot, Dejan, BB, DR, milicevic marc
Iza nekih imena se verovatno kriju iste osobe. ;-)
Petronije
@ beli
Hajde prvo ja da se javim, a taman sam hteo da pustim komentar za Nis… Pa niko ne kaze da je katastrofa od sedista, nego katastrofa od kompanije. Leteo vise puta za Bec u tim sedistima i ok. Ali vama je samo bitno da niko ne dira marsala, za to dobijate sendvic i jogurt
Beli
@Petronije
Za Beč u glavnom leti ATR Air Serbie a Air Berlin i Austrian koriste većinom Bombardier Q400. Vrlo retko lete drugi avioni.
Sve si rekao. Po ovome se vidi da vam je cilj da pljujete po Vučiću i svemu šta je nastalo u toku njegove vlade bez obzira dali je to dobro ili loše. Mozeli ovaj forum bez politike i bez predasuda?
Slučajno ja zivim u Beču i sendvič mi nije dovoljan da promenim svoje mišljenje.
BB
Evo da se i ja javim…
Ne znam koliki im je LF bio do sad pa da moraju da pogušćavaju sjedišta… Ako će to dovesti više naših ljudi koji rade vani i koji imaju potencijal znanja, kapitala, tržišnih i tehnoloških veza u Srbiju ili Republiku Srpsku, onda takvu politiku poštujem. Međutim slabo avioni dobacuju do Banjaluke… ako treba putovati, najvažnije je da imaš s čim, pa tek onda debljina sunđera na kom sjedim sat vremena. Mislim da nije loše ukinuti duge linije koje će pokriti „koalicioni partner“ a zauzvrat povećati frekvenciju lokalnih i dovesti ih na upotrebljuv nivo (BNX-BEG tri leta sedmično i to u 15 h pa se ti uklopi…).
A budući da je Beli patriotski raspoložen pozivam ga da bude strani investitor u RS, evo ja imam neke manje hale pa da radimo nešto zajedno…
Uvjeravam te da je banjalučki ćevap bolji od „tradicionalnih“ bečkih kebaba… :-)
Beli
@BB
Znamo da su naši ćevapi najbolji. Ima u Beču jedan restoran koji nudi „Original“ BL-Ćevap sa odgovarajućom lepinom.
Imam kuću na Laušu a zivim blizu Beča ;-)
Ovo pogušćavanje siceva vazi za A319 i A320 a ne za ATR. Beograd-Banja Luka leti samo ATR 72, tako da to nema ništa sa BL.
Pedja I
Evo kad sam vec prozvan…
Nisu trebali da gase biznis klasu, odnosno posebna sedista smestena u istoj. Puno vremena i napora je trebalo kako bi ta biznis klasa postala popularna a sada je zatvaraju i time sav trud ulozen do sad bacaju u vetar. Losa poslovna odluka.
Sto se tice udobnosti sedista, na istim sam i ja leteo i mislim da je to generalno dobra poslovna odluka ako mogu vise da popune avion i ostvare bolji prihod. Dosadasnja sedista nisu drasticno bila udobnija od konkurencija (za razliku od biznisa) i ako je njima to ok, super.
Ali nemojte samo da nam mazete oci kako je sa ovim sedistima avion laksi, trosi manje goriva i vise je eco-friendly. Sa svim popunjenim sedistima (sto je i cilj prevoznika) avion ce biti tezi i trosice vise ali tad ce i profit biti veci. Veci profit sam po sebi je dobra stvar ali saopstenja za javnost su komponovana na nacin da se javnost treita kao stado ovaca.
Losmi
Sramota je da AirSerbia nema ni aplikaciju za smartfon uradjenu , a tera ljude na elektronsko chekiranje.
Isto tako obezbedite ljudima besplatan internet ljudima na aerodromu sve vise aerodromi daju besplatan internet , internet vise nije luksuz vec osnovna potreba , kao voda , toalet …
Beli
@Losmi
Samo polako, verovatno ce i to biti. Mada upravu si trebali su to pre da urade!
Caco
Dali je usluga klozeta u toku leta i dalje besplatna?
Beli
@Caco
Bas si me nasmejao! :-) …valjda jeste
tapas
Ako se cekiras za upotrebu toaleta 36h pre poletanja, mada ako se plasis letenja cekiraj se i obavezno u rucnom prtljagu imati i toalet papir.
DR
Bolje bi bilo da ne iznosite takve komentare nego da dajete ideju Kondicu gde jos moze eventualno da zaradi! Sramota sta su napravili od boutique usluge, gori su od JAT-a
Alen Šćuric Purger
Nemalo puta sam koristio ova sjedala u brojnim kompanijama. Iskreno ništa nisu manje udobna od onih starih, prebacivanjem novina u đepove iznad stola dobiva se više mjesta za noge, a kompanije zarade više novaca.
To sve ima logike.
Bio sam skeptičan prema ovim sjedalama prije nego sam ih probao, ali sada nakon mnogo letova na njima više nisam i iskreno smatram da su poboljšanje usluge (radi prostora za noge).
Milan
Komentari su ovde dosta nestručni. Aviokompanije danas posluju na savim drugom principu nego pre 10 godina…a da ne pricamo o vremenu starog Jat’a!
Meni je drago da Air Serbia kao takva brzo moze da menja model poslovanja i prvi cilj je da bude profitabilna. Dali je dobar potez ili ne, to ce vreme da pokaže. Prednost je što je AS mala kompanija i moze brzo bez velikih problema da se preorijentise! Primer velikih kao LH i Eurowingsa, koji isto su bilo priniđeni na promene, pokazuje kako je tesko tako nesto izvesti! Eirowings je imao i jos ima strašno velike probleme kod promene poslovanja! Mislim da tu leži velika prednost komercijalnog uspeha AS i svih manjih kompanija!
Za avio entuzijaste ove promene nisu dobre, ali takvih danas ima samo jos 10-15% u avionu, ostali žele povoljan prevoz, primerno!
Mislim da je put AS do sada bio uspešan, jer je morala da izgradi uz ono poslovanje sebi neku reputaciju i imidž! Sad već plovi sigurnije i traži najbolji model poslovanja za budućnost! Samo onaj ko ume brzo da menja putanju, opstaje na ovom tržištu, hteli mi to ili ne. Sigurnost poslovanja je umeće prilagođavanja!
Pozdrav
Milan
Vladimir
Milane,
Nije sporno da se danas sve menja svetlosnom brzinom i da se kompanije moraju prilagođavati tim zahtevima.
Ono što je zaista sporno je da se koreniti i duboki preokreti ne vrše tek nekolko godina nakon korenitih i dubokih preokreta. To je samo znak lutanja u osnovnim principima poslovne politike.
I što reče neko gore, zašto se menja nešto po čemu je A/S bila lider u ovom delu Evrope? Biznis klasa.
Marko
@ Vladimir
Ovo je sustina. Lutanje u poslovnoj politici. Ovaj zaokret to pokazuje. Mislim da su razlog enormni sustinski gubitci i zelja investitora da se isti smanje radikalnim rezanjem troskova, pa makar dobitaka i ne bilo u skorijoj buducnosti.
Vladimir
Marko,
Veoma si blizu razloga ovog „lutanja“, čak šta više skoro u centru. Nedostaje samo objašnjenje zašto su došli do „lutanja“ i kako su mogli to izbeći. A nisu.
Nemanja
@Vladimir, slažem se sa konstatacijom da menadžment Er Srbije luta po pitanju strategije…
Ako se malo dublje zagrebe, vidi se da je ovo ogromna promena. Er Srbija je u komunikaciji sa putnicima isticala mrežu destinacija, kvalitet usluge prema „gostima“ i „klasičnu“ biznis klasu kao razloge zašto treba putovati upravo sa njima.
Najniža cena je retko bila razlog, mada znamo da je u 21. veku u vazduhoplovstu jedino cena bitna, naročito na tržištu gde je prosečna plata 400 evra.
Sve je to bilo lako dok je država bila spremna da puni rupe sa ogromnim subvencijama.
Sa ovim promenama, od navedenih razloga zašto leteti Er Srbijom ostaje samo mreža destinacija (koja se već neko vreme smanjuje) i očekuje se smanjenje cena koje ja još uvek ne vidim.
ALI, kako može Er Srbija sa dvadesetak aviona da se u direktnoj utakmici koju su upravo započeli gde je jedino cena bitna bori sa Ryanair, Wizz Air i ostalim LCC? Kako da se bori po veličini mreže destinacija sa Lufthansa, Austrian, Swiss kada oni nude presedanje u njihovim hub-ovima od samo 30 minuta (putuješ samo oko sat vremena duže nego direktnim letom)? I kako da kroz sve to pravi profit?
Ja lično mislim da nažalost dolaze teška vremena za Er Srbiju. Menadžment nije iskoristio ovih nekoliko godina da se pripremi za strategiju koju upravo uvodi. Umesto da subvencije koriste za otvaranje novih linija i ulaganja u tehnologiju kako bi smanjili operativne troškove, oni su ih koristili za izgradnju butik ponude koju upravo napuštaju.
Komunikacija ka putnicima kako bi objasnili ove promene je katastofalna. Žao mi je ljudi koji rade u službama gde razgovaraju sa „gostima“ jer sam siguran da će u narednih par nedelja proći golgotu. Kako objasniti putniku da plaća cenu flagship-a, a dobija uslugu LCC?
I ko će odgovarati za ove greške? Pera, poreski obveznik… Ne vidim naznake da se menadžment oseća odgovornim. Nisu oni krivi, krivo je tržište.
Mladen
Air Serbia krupnim koracima zuri da dostigne „standard“ LCC kompanija… ali, naravno, ne treba menjati bas sve (cene karata).
SF
Ja posto prvi put se oglasvam u ovom „civilnom“ sektoru, mora da priupitam koliko goriva potrosi jedan „LCC“ sa istim brojem putnika do Beca n.p.r, a koliko „Flagship“.I koliko je to jeftinija aerodromska usluga LCC.
To pitam povodom „udobnosti“, lakog „check-iranja“, sveukupnog prijatnog putovanja do zeljene destinacije I nazad.
Hvala unapred,