Završena dvodnevna vežba traganja i spasavanja u civilnom vazduhoplovstvu „SAREX 38-19“

19. sep 2019

Embraer prikazao svoj novi E195-E2 Montenegru i Er Srbiji

18. sep 2019

[NAJAVA] Gazprom neft takmičenj u punjenju aviona gorivom od 1. do 4. oktobra

18. sep 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

17. sep 2019

Patrik Ki u Crnoj Gori: Visok nivo sigurnosti vazdušnog saobraćaja evropski prioritet

16. sep 2019

Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

12. sep 2019

Er Srbijin A330 na C Checku od 24. septembra do 6. oktobra

11. sep 2019

Crna Gora domaćin EASA foruma: Poverenje u vazduhoplovstvo i održivost ključna pitanja

11. sep 2019

Embraer: Montenegro Airlines je u samom svetskom vrhu po operativnim performansama naših aviona

10. sep 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Hoće li Adria doživjeti zimu?

10. sep 2019

DCV i civilne vazduhoplovne vlasti evropskih zemalja u poseti novom istanbulskom aerodromu

10. sep 2019

Naftna Industrija Srbije danas uspostavlja redovno snabdevanje avio-gorivom u Srbiji

8. sep 2019

[POSLEDNJA VEST] Naftna Industrija Srbije zbog problema u rafineriji redukovala isporuku avio-goriva aerodromu „Nikola Tesla“ za vikend

7. sep 2019

Montenegro Airlines demantuje medije: Pravimo novu strategiju poslovanja, tumačenje našeg poslovanja zlonamerno

6. sep 2019

ICAO: Sistem civilnog vazduhoplovstva Crne Gore 87,99% usaglašen sa svetskim standardima

5. sep 2019

[NAJAVA] DCV organizuje međunarodnu radionicu i godišnju vežbu traganja i spasavanja „SAREX 38-19“

4. sep 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Je li A321XLR rješenje za long-haul LCC? – 2. dio

3. sep 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Long Haul LCC sa širokotrupcima nije uspešan

27. avg 2019

BESPLATNA ATPL TEORIJA: Aero Mond upisuje prvu klasu studenata pilota – ATPL teorija besplatna za sve upisane do 1. oktobra

21. avg 2019

Novi dnevni rekord za SMATSA-u: 3.201 prelet u subotu 17. avgusta

20. avg 2019
Leteli smo Erbasom A330 do Zagreba: Šta čeka putnike u najvećem avionu Er Srbije
Našim letom JU 230 za Zagreb pilotirali su kapetani Živanović i Laudanović. Njih dvojica su, pored direktora za saobraćaj Davora Mišeljića, najiskusniji piloti na ovom tipu aviona. Imaju više hiljada sata leteći pre svih za Etihad / Foto: Dragan Trifunović

Leteli smo Erbasom A330 do Zagreba: Šta čeka putnike u najvećem avionu Er Srbije

Nova zvezda srpske nacionalne avio-kompanije, Erbas A330-202, verovatno nazvan „Nikola Tesla“, u naredne dve nedelje neće silaziti sa naslovnih strana, TV priloga i društvenih mreža. Dok ne ode u zaborav šire javnosti, ubrzo nakon prestanka aktivnije promocije letova do Njujorka od strane Er Srbije, novouvedeni širokotrupni avion inspirisaće dve vrste reakcija: vazduhoplovno-emotivnu i putničko-zajedljivu.

Kao portal koji se bavi vazduhoplovnom industrijom i vazduhoplovnom emocijom, trudićemo se da ignorišemo ugao putničkog iskustva na ovom džinu: jer ono će uvek biti ili očaravajuće ili mizerno. Shvatiti ili zadovoljiti prosečnog putnika je nemoguće i iluzorno. Nivo očekivanja, razmaženosti i odsustva filosofske spoznaje da zapravo letite, u stolici, na 10 kilometara i pijete piće, uvek će ostati nedostižni, za bilo koju avio-kompaniju.

Ipak, kako nije svaki dan da možemo predstaviti novu letelicu i iskusiti je na nekoliko letova, danas ćemo obratiti pažnju i na putnika, uz nekoliko korisnih saveta. Uvek je poželjno i da, ukoliko uspemo, prevedemo nekoga od njih na stranu priče o industriji, magiji avijacije, jer onda svako stiskanje sa još 200+ ljudi u  vremenski iscrpljujućem, pravolinijsko dosadnom letu možda i može biti zanimljivo.

Šta je zapravo Erbas A330?

Erbasov širokotrupni, dvomotorni avion za dugolinijiski saobraćaj A330 leti preko 20 godina, moderno je, profitabilno i pouzdano rešenje za preko 100 avio-kompanija širom planete. Članovi njegove familije su A330-200, A330-300, A330-200F, ACJ330 i modifikacija za vojnu upotrebu A330MRTT.

Kada je pre dve godine najavljena modernizacija ove letelice, pre svega u vidu novih efikasnijih motora i potpuno novog koncepta enterijera, starije verzije kao što je Er Srbijina zovu se i „ceo“ (classic engine option) dok će modernizovane imati sufiks „neo“ (new engine option). Novi (potpuno novi, ne iznajmljeni) avioni Er Srbije koji su najavljeni za period između 2018. i 2020. godine biće A320neo.

2016-06-09 18.11.05
Poslednje trenutke odmora YU-ARA, najverovatnije uskoro nazvan „Nikola Tesla“ imao je 8. i 9. juna. Par dana kasnije bio je zvezda posebnog dana organizovanog za porodice zaposlenih u Er Srbiji da bi nedugo zatim imao prve komercijalne letove za Podgoricu i Banjaluku / Foto: Petar Vojinović

Bilo da su u pitanju letovi od 30 minuta (naš let za Zagreb trajao je otprilike toliko) ili 15 sati, A330 je, iz ugla avio-kompanija, jedna od najisplativijih opcija.

Svakih 20 sekundi negde na svetu poleti ili sleti jedan A330. Prema poslednjim Erbasovim podacima od prošlog meseca, ukupan broj narudžbina ovog aviona je 1634, do sada je isporučeno 1279 a na planeti ih trenutno u saobraćaju leti 1261 – svake nedelje na 400 destinacija. Erbas na njegova unapređenja potroši godišnje oko 150 miliona evra.

Konfiguracija kabine ima nekoliko a opcije ukupnog broja sedišta kreću se od 200 do 440. Ugrubo, -200 i -300 ciljaju drugačije kategorije tržišta gde -300 (dužeg trupa) obično smešta oko 277 putnika u troklasnoj konfiguraciji dok -200 obično prima oko 247 putnika.

Evropski proizvođač već godinama ovom avionu prišiva i jednu od najsjajnijih znački – onu za pouzdanost. Naime, prema njihovim podacima, avion je jedan od najpouzdanijih na planeti sa prosečnom operativnom raspoloživošću od 99,4%. Koliko je ova cifra tačna pitajte direktore i ljude u flight ops segmentu avio-kompanija koje ih lete, sigurno ćete dobiti različite odgovore, u najmanju ruku. Naravno, proporcije drame kada Er Srbijin 330 prvi put bude bio prizemljen zbog tehničkih problema biće nesagledive, politički obojene i emotivno nesvarljive. Verovatnoća da Erbas tada neće dati pare nazad Er Srbiji zbog kršenje garancije raspoloživosti je 99,4%. Ako ne i veća.

Šta čeka putnike u Er Srbijinom A330?

YU-ARA je svoj prvi let sa aerodroma u Tuluzu po izlasku sa linije za sklapanje i farbare Erbasa imao 16. novembra 2007. godine. Prvi operater bio je indijski Jet Airways od koga je, preko Etihada, avion iznajmljen Er Srbiji.

„Nikola Tesla“ ima 18 (1-1-1) sedišta u biznis klasi i 236 (2-4-2) u ekonomiji. Ovo je najmanji broj sedišta u nekom A330 što će većini putnika koji će putovati ekonomijom doneti ono najbitnije – komfor.

Sedišta u ekonomskoj klasi su udobnija od sedišta u Er Srbijinim A319/320 i prvo što će putnici primetiti biće zaista veći prostor za noge ali i Erbasov omiljeni marketinški adut – širina sedišta od 18 inča u predelu ramena. Jednostavnije rečeno – nasumični horor u vidu predebelog komšije na sedištu pored vas biće mnogo podnošljiviji nego stiskanje u manjim Erbasovima.

Najveće iznenađenje putnicima će svakako biti relativna prostranost ekonomije. Posebno u poređenju sa "malim" Erbasovima iz Er Srbijine flote / Foto: Dragan Trifunović
Najveće iznenađenje putnicima će svakako biti relativna prostranost ekonomije. Posebno u poređenju sa „malim“ Erbasovima iz Er Srbijine flote / Foto: Dragan Trifunović

Svako sedište u ekonomiji ima svoj IFE (In Flight Entertainment) koji za razliku od biznis klase pored kontrolora funkcioniše i preko ekrana na dodir. Izbor zabave predstavljaju holivudski i domaći filmovi, serije, muzika i igrice. Avion je opremljen identičnom ponudom za pristup Internetu i GSM-u tokom leta kao i u „malim“ Erbasovima. Naš portal je nedavno uradio dve recenzije ovog sistema.

Savet za putnike: na celom avionu postoje samo dva potpuno savršena sedišta – u pitanju su A i C 8. Prostor za noge je veći i od biznis klase, IFE se nalazi u spremniku u sedištu sa strane, tako da vam ništa neće nedostajati. Er Srbija je svesna da će A i C 8 biti najtraženija sedišta i planira da ih dodatno naplaćuje – onda kada nisu iskorišćena za majke sa bebama – za koje su primarno rezervisana.

Svako sedište u ekonomiji ima svoj IFE sistem koji funkcioniše preko ekrana na dodir i kontrolera / Foto: Dragan Trifunović
Svako sedište u ekonomiji ima svoj IFE sistem koji funkcioniše preko ekrana na dodir i kontrolera / Foto: Dragan Trifunović
20160612_103036-01
A i C 8 – najbolja sedišta u celom avionu. Ukoliko ih ne zauzmu roditelji sa bebama i ukoliko ih Er Srbija ne bude previše dodatno naplaćivala / Foto: Petar Vojinović
Svaki let do aerodroma u susedstvu do prvog leta za Njujork biće balansiran kao naš nedeljni do Zagreba. Putnici će biti smešteni u repnoj sekciji letelice / Foto: Dragan Trifunović
Svaki let do aerodroma u susedstvu do prvog leta za Njujork biće balansiran kao naš nedeljni do Zagreba. Putnici će biti smešteni u repnoj sekciji letelice / Foto: Dragan Trifunović

H i K 7 su podjednako dobar izbor ali ne toliko savršen dok na A,C,H i K 26 takođe dobijate komfor ali i delite lični prostor sa kabinskom posadom na poletanju i sletanju budući da njihov jump-seat gleda u vas. Što sigurno neće biti loše za neke romantične momente dužeg i, za posadu neprijatnijeg, očijukanja. Rule of thumb: to što vam se stjuardesa osmehuje ne znači da vas želi tu i odmah – to joj je posao.

Sedišta u biznis klasi su starije generacije ali su za naše polazno tržište svakako pomak u komforu. IFE, pomeranje svake sekcije sedišta, prostiranje u potpuno ravan krevet, masaža. Oni koji su viši sigurno će se imati poteškoća da se ispruže ali druge opcije podešavanja sedišta po sekcijama sigurno im nude udobnije spavanje nego u ekonomiji. Biznis klasa će imati „Dine any time“ koncept – zlostavljaš kabinsko osoblje da ti u bilo kom trenutku leta donese hranu po izboru. Hranu koja će biti nekoliko puta raznovrsnija i maštovitija od standardno izvrsne kulinarske ponude Er Srbije.

18 sedišta u biznis klasi
18 sedišta u biznis klasi ima svoj IFE sistem i sve zamislive dodatke kako bi mogli da jedete i u poluležećem položaju. Svako sedište takođe je, unutar pojasa za vezivanje, opremljeno i mini-air bagom / Foto: Dragan Trifunović
Svaka sekcija sedišta može se zasebno podešavati, pretvoriti u ravan krevet ili potpuno ispraviti za poletanje i sletanje. Tu su i selektori za masažu i "Do not disturb" dugme / Foto: Dragan Trifunović
Svaka sekcija sedišta u biznis klasi može se zasebno podešavati, pretvoriti u ravan krevet ili potpuno ispraviti za poletanje i sletanje. Tu su i selektori za masažu i „Do not disturb“ dugme / Foto: Dragan Trifunović
90 članova kabinskog osoblja Er Srbije završilo je posebnu obuku u Abu Dabiju koja obuhvata i precizne procedure za uluživanje gostiju, posebno u biznis klasi. Utisak naše novinarke bio je više nego dobar / Foto: Dragan Trifunović
90 članova kabinskog osoblja Er Srbije završilo je posebnu obuku u Abu Dabiju koja obuhvata i precizne procedure za uluživanje gostiju, posebno u biznis klasi. Utisak naše novinarke bio je više nego zadovoljavajući / Foto: Dragan Trifunović

Od drugih novina koje će putnici koji češće lete primetiti svakako je safety demo u formi videa koji je izvrsno urađen i preveden na srpski uz korišćenje Er Srbija brendinga:

Više plaćenog tereta, brojnije kabinsko osoblje

Već smo pisali o tome da će nosivost plaćenog tereta između 10 i 15 tona 5 dana u nedelji sigurno doneti nove opcije firmama koje posluju sa Amerikom.

Sastav kabinskog osoblja neznatno je brojniji nego na standardnim Er Srbija letovima. Do Njujorka će, u prvom periodu, pre svega za bezbednost putnika a zatim i uslugu biti zaduženo ukupno deset članova kabinskog osoblja – 8 iz Er Srbije i 2 „kabin ambasadora“ iz Etihada.

Već iskusni na "malim" Erbasovima, tek stigli sa obuke u Abu Dabiju, našoj posadi na letu do Zagreba to je bio prvi dodir sa putnicima u A330 / Foto: Dragan Trifunović
Već iskusni na „malim“ Erbasovima, tek stigli sa obuke u Abu Dabiju, našoj posadi na letu do Zagreba to je bio prvi dodir sa putnicima u A330 / Foto: Dragan Trifunović

Standardni sastav Er Srbija kabinske posade će zatim brojati 9 članova – glavnu funkciju u avionu ima cabin manager koji se nalazi u biznisu dok je perser broj dva zadužen za ekonomiju. Ostalih sedam članova su plave marame.

U kokpitu će tokom leta biti tri pilota. Kapetan i dva prva oficira.

Direktor Er Srbije Dane Kondić u razgovoru sa putnicima na letu do Zagreba / Foto: Dragan Trifunović
Direktor Er Srbije Dane Kondić u razgovoru sa putnicima na letu do Zagreba / Foto: Dragan Trifunović
Let do Plesa trajao je 30ak minuta. YU-ARA parkiran je na deo platforme rezervisan za širokotrupne avione / Foto: Dragan Trifunović
Let do Plesa trajao je 30ak minuta. YU-ARA parkiran je na deo platforme rezervisan za širokotrupne avione / Foto: Dragan Trifunović
Pred povratak nazad za Beograd. Letovi sa A330 do aerodorma u regionu obavljaju se zbog zahteva da avion mora pre prvog leta za Njujork odraditi 40 sektora (letova). Najjeftinije je da se takve operacije obavljaju na najbližim aerodormima koji mogu prihvatiti avion / Foto: Dragan Trifunović
Pred povratak nazad za Beograd. Letovi sa A330 do aerodorma u regionu obavljaju se zbog zahteva da avion mora pre prvog leta za Njujork odraditi 40 sektora (letova). Najjeftinije je da se takve operacije obavljaju na najbližim aerodormima koji mogu prihvatiti avion / Foto: Dragan Trifunović

Komentari

B

Koliko je bila- a je i danas JATO-va škola letenja jedna od najboljih u Europi, i stvarno profesionalnost pilota iz ove škole na top- nivou, uvjek je bilo osjećanje na njihovim letovima bezbedno i ugodno, tako i u buduće sigurno neče biti drugčije, s toga sve najbolje i u buduće.

Odgovori
a

Kako znas da je najbolja? Jel lufthansina ili BA losija? Jel bilo neko takmicenje u pilotskim skolama? Te nebeske odrednice su nas i unistile.
Skola je solidna i odlicna za onog ko sam zeli da uci. Za onog ko ne zeli isto je odlicna jer ce sigurno dobiti dozvolu i diplomu.

P

Alex, Boris je rekao „jedna od najboljih“ a ne „najbolja“. Ne znam „koga“ i „šta“ su unistile „te“ nebeske odrednice ali škola i dalje postoji i školuje pilote iz celog sveta.

s

HAHAHA—
Bravo Alex. Pa naravno… Ali se razumom i racionalnim komentarima ovakvih izjava na Balkanu nikada neces rijesiti.

Odgovori
K

Generacijski pozdrav i poštovanje za Laudu i Nešu !!!!

Odgovori
L

Business class sedista su istog modela kao u vecini AC aviona. (777, 330, 767) Mnogo su bolje od nekih novijih modela 777-sardina pakovanje :), 787. Jedina mana im je manjak prostora za glavu, ali se u njima mnogo udobnije spava nego na drugim modelima u LH, AUA i AC

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend