BEG airport status
Prvi let naoružanog helikoptera H145M sa sistemom za upravljanje vatrom HForce, Srbija prvi korisnik H145M naoružan lanserom NRZ 70 mm i kontejnerom sa mitraljezom kalibra 12,7 mm / Foto: Airbus Helicopters

Prvi let naoružanog helikoptera H145M sa sistemom za upravljanje vatrom HForce, Srbija prvi korisnik

Domaći klasični mediji izvestili su prošlog petka da je poleteo prvi Erbasov helikopter H145M naručen od strane Srbije. Dok je manji broj njih za nijansu korektnije preneo da je u pitanju bilo i opitovanje sistema za upravljanje vatrom i modularnog naoružanja, većina je, na žalost, potpuno fabrikovala deo vesti.

Forsirana medijska opčinjenost naoružanjem (da li po diktatu ili subjektivnim impresijama) naterala je tako neke medije na tvrdnju da je Erbas dao izjavu Tanjugu o tome da je poleteo prvi H145M proizveden za Srbiju. Istina je da Tanjug nije dobio nikakvu izjavu. U pitanju je bilo standardno, globalno distribuirano, saopštenje kompanije Erbas Helikopters svim medijima.

Većina medija je istakla u naslovima da je „prvi proizvedeni H145M za Srbiju prvi put poleteo“, što takođe nije istina. Helikopteri za Srbiju još nisu proizvedeni a Vojska Srbije i MUP moći će da dodirnu svoja prva dva primerka u Nemačkoj krajem 2018. godine što je za Tango Six potvrdio prvi čovek Erbas Grupe za naš region. Što se HForce sistema tiče, Srbija će za svoje RV i PVO uzeti njegov osnovni paket na osnovu kojeg, po trenutnim razmišljanjima, planira nadogradnju sa sopstvenim naoružanjem, uključujući i vođenje rakete.

A sad, prava vest

Erbas Helikopters najavio je još 8. avgusta da će uskoro biti izvršen prvi let helikoptera H145M sa novim generičkim sistemom za upravljanje vatrom (generic weapon system – GWS) HForce koji je takođe napravljen u ovoj kompaniji.

Na prvom letu, koji je obavljen u postrojenju kompanije u gradu Donauwörth, u južnoj Nemačkoj krajem avgusta, dvomotorni helikopter H145M leteo je sa kontejnerom HMP (heavy machine gun pod) u kome se nalazi mitraljez FN Herstal kalibra 12,7 mm i lanserom raketnih zrna kalibra 70 mm, a oba sistema su bila postavljena na bočne nosače naoružanja.

Srbija je naručila 9 helikoptera od kojih će samo 4 doći sa HForce instalacijom / Foto: Erbas Helikopters

Nakon ovog početnog opitovanja, planiraju se ispitivanja sa bojevim gađanjima koja će biti obavljena u Mađarskoj i Švedskoj pre kraja godine. Kompanija Airbus Helicopters napomenula je da je završetak ispitivanja odnosno kvalifikacija sistema HForce GWS za upotrebu na helikopteru H145M planirana za 2018. godinu. Srbija je potpisala ugovor kao prvi korisnik (launch customer) kombinacije H145M i HForce GWS a 4 od 9 naručenih helikoptera će biti opremljeni ovim sistemom.

Erbas je prvi put pokazao HForce GWS marta 2016. kao novi modularni sistem za upotrebu na helikopterima H125M, H145M i H225M. Sistem je tako koncipiran da nudi korisniku mogućnost da brzo i lako naoruža nenaoružane platforme pomoću računara GPC (General Purpose Computer) Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, monokularnim sistemom na kacigi pilota Thales Scorpion HMSD (helmet-mounted sight display), elektrooptičkim senzorom kompanije Wescam, kao i nosačima ubojnih sredstava i kontejnerima sa naoružanjem.

Pored mitraljeza kalibra 12,7 mm i lansera raketnih zrna 70 mm sa kojima je i izvršen prvi let naoružanim H145M, sistem HForce FWS takođe uključuje opciju za integraciju topa kalibra 20 mm kao i raketa vazduh-zemlja i vazduh-vazduh.

Više o vojnoj verziji helikoptera koji je Srbija naručila i o HForce paketu pogledajte u našoj video reportaži sa ovogodišnjeg vazduhoplovnog sajma Burže:

 




[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Da

Lepa vest i lepo opisano.
By the way sve ovo objavio jane’s.

Odgovori
ni

sve je to lepo samo da se ne izjalovi kao sa migovima

Odgovori
Mi

Ma srpska posla bre!

op

Hmm na modernom (a i nemodernom) bojištu ne bi dugo opstao. Oklop debljine čaše za kiselo mleko, nevođeno oružje (kao naši će da mu stave naše vođene rakete), sistemi za ometanje i izbacivanje mamaca nisu ni planirani čini mi se. Dakle, odličan je za prevoz funkcionera…

Odgovori
De

@opet ja
Nemoj da brines za funkcionere.
Sta ti mislis, zasto je samo 4 planirano za naoruzanje? Od 6 za Vojsku, 2 komada ce garant biti VIP varijanta.

Mi

I za slikanje. Za te pare mogli su da kupe duplo vise Mi- 24(35).
Deluje ko’ staklena basta. Mi 24 ispod svojih krila nosi 2 takva helikoptercica, a necu ni da pricam o Mi28 ili Ka 50.
Srbija je ove igracke morala da kupi, naredila frau Angela…

Причињава ли се мени, или је ово мало доправљена Газела… Или се варам… Баш личи…

Odgovori
Ž

Газела је много мањи хеликоптер. Х145М је двомоторна летелица која може да, поред посаде, понесе и до 10 војника.

St

Sve pohvale za urednike i novinare portala TangoSix.
Tačne, proverene i precizne informacija, a opet napisane sa puno ljubavi preva vazduhoplovstvu uopšte…

Odgovori
St

Podrzavam nabavku ovih helikoptera i smatram da su odlicna zamena za Gazele, takodje verujem u to da ce oni doci.
Samo sam skeptican oko naoruzavanja, i zanima sta bi mu od domaceg naoruzanja stavili?
Mi nemamo kontejnere sa mitraljezima i topovima domace proizvodnje za naoruzavanje ovakvih modernih helikoptera.
O raketama kako modernim vodjenim(Milan, HOT, TOW, AT-9/10/12/15), tako i lanserima raketnih zrna da ne govorimo.
Takodje smatram da je odsustvo naoruzavanja novih Mi-17V-5 isto veliki propust.

Odgovori
Ž

Х145М није замена за Газеле.

Постоје контејнери домаће производње са митраљезима и топовима.

На Х145М би се могла интегрисати вођена ракета Паук која је у развоју. Ми такође производимо и невођена ракета зрна, треба само набавити лансере који би се могли користити и на Ми-17В-5.

St

Da, ali morate priznati da su Gazele malo zastarele na ovom danasnjem savremenom bojistu.

Iskreno nisam znao za kontejere za streljacko naoruzanje. Tj znao sam samo za avione sa topovima GS-23L.

Sto se tice namenske industrije slazem se mogli bi da proizvodime municiju kalibra 70mm ili 80mm, ali se opet postavlja pitanje zasto se nisu naoruzavali.
Mada pretpostavljam da ce mozda naknadno postaviti nosace za rakete posto smo pre nekoliko godina to uradili na dva iracka Mi-17.

Ž

Производе се НРЗ 80 милиметара. Зашто их војска нема то је друго питање.

Mi

Ma stavicemo ko’ na Francusku Gazelu Ruske Maljutke i Strele…
To nikada nije dobro funkcionisalo.
Poput Gazele i ovo ce biti sportski helikopter…

Ig

Zar ne bi bilo bolje za Srbiju da su kupili 4 polovna (ili cak nova) Mi35 umjesto 7 ovih malih?
Srbiji bas fali cistokrvni borbeni helikopter, makar i samo par primjeraka.

Odgovori
Ma

Mislim da i MI28NE,isto nekoliko komada,pa i MI35S,bi svakako bili bolje rešenje nego H145M,ali politika je to,do pre par godina i o ovim H145M,bismo samo maštali,ali po nekoj logici ipak ja lično sam za MI28NE,samo neznam koja mu je realna cena.

op

Skroz si Igore u pravu. Čak je i Egipat na njihove Mi-17 stavio President-S sisteme za ometanje. Ka-52 ima sisteme skoro kao Su-34. Ranjiv helikopter ne može ništa da učini na bojištu, a ovaj naš niti ima sisteme za ometanje i obmanjivanje raketa niti ima oklopnu zaštitu, a i naoružanje je osnovno. Pretpostavljam da je cena časa leta niska i da ćemo dobiti neku novu tehnologiju preko njega…nadam se…

Mi

Igore, na zalost, u pravu si. I vi ste se ustecili sa polovnim americkim helikopterima. Imas ih a ko da ih nemas. Vojnu opremu i Hrvatskoj i Srbiji kupuju stranci, na zalost.

Ig

Ja sam sada zadovoljan sa nasih 16 Kiowa. Od kako smo umirovili mi24 pred 15 god nista nismo imali osim puno (previse) Mi8/171.
Hellfire su narucene i za nase potrebe sasvim ce to biti sasvim dobra protuoklopna platforma.
U Srbiji vole ljudi reci nije H145 zamjena za gazele. Meni se cini da je, pogotovo ako se naruci jos naoruzanih verzija. Po cemu je gazela bolja? Po nicemu ako se na H145 stave vodjene rakete. I slazem se s komentarima ovdje, ovaj helikopter je super ali za ozbiljnu vojsku previse plasticno i ranjivo izgleda.
I dalje mi nije jasno da Srbija ne moze kupiti 10 Mi17 i bar 5 Mi35??
Ako zbog nicega drugog onda zbog imiđa zemlje. A po meni cistokrvni borbeni helikopteri su vam cak potrebniji (u slucaju nekog eventualnog sukoba) nego novi (polovni) mig29 koji su skupi za exploataciju.

Ž

Х145М може бити само надопуна Газелама и Ми-8/17.

То није замена за Газеле јер оне остају у наоружању а у плану је и њихова модернизација.

Такође са Ербасом је, поред набавке Х145М, договорено и да ВЗ “Мома Станојловић“ буде центар за одржавање Газела.

Me

@ Živojin Banković
Orao – planirana modernizacija (orao 2.0)
G-4 – planirana modernizacija (vjerojatno)
Gazela – planirana modernizacija
MIG – 29 – planirana modernizacija (kada dođu)

Je li itko vidi uzorak???

А

Леп хелихоптер. Газела на квадрат.

Odgovori
To

Pitanje je ,da li vredi uzimati helikopter koji nema nikakvu oklopnu zastitu, cak OH-58 ima minimalnu ( zastitu oko motora,sedista zasticena pancirnim plocama…itd)
Radi poredjena sa Mi 24 ,oba mogu da ponesu odredjeni broj vojnika sa punom ratnom opremom, dejstvuju iz istog,nose vodjeno i nevodjeno,mitraljeze i topove(mi 24 je u prednosti jer moze da nosi i bombe i vecu kolicinu naoruzanja)
H145M je u prednosti, jer ima glass cockpit ali i to se moze kompenzovati uzimanje MI 35M, a sto se ti ce zastite pilota svi prozvdjaci daju manje vise slicne sisteme,osim Ka-52 (jedini u svetu imaju katapultirajuca sedista K 37)!

Odgovori
Jo

Zasto uporedjujes h145 sa mi24/35 h145 je srednji transportni i laki borbeni,mi24 je punokrvni borbeni helikopter. Mnogi koji traze mane ovom helikopteru isticu slabu zastitu itd.ljudi ovo je pre svega transportni helik.koji moze da ponese naouruzanje i da laku vatrenu podrsku,ali to mu nije primarno. Nema poredjenja sa mi24/35 k52,oh58 cak ni mi17 svaki helikopter ima svoju namenu,a za svoji namenu h145 je fenomenalan,jedan od boljih u svetu,e sad da li je trebalo dati prioritet nabavci borbenih helik.to je druga stvar

Ku

H145 niti je dobar transportni ,ako gledamo Mi-17,ni laki jurisni ,jer na sebi nema ni pancirne ploce na sedistu, jedino dobro sto je novi i sto ce gazele da se vrate u letno stanje!
Za svako borbeno sredstvo treba vreme i borbena upotreba……
Nadam se da VS znaju sta rade, valjda ce mo videti bar jos 6 da 8 novih Mi 171 jer ovo za sad je jako malo….

Odgovori
Mi

Ono, dobar je za policiju, za kontrolu autoputa. Za sve ostalo nema ZILAVOST, u ratnim uslovima se nece naleteti…

om

Imaš pravo Mile, uzeo si mi riječ odličan policijski helikopter, nisam baš siguran da je vojska nešto puno dobila sa njime .Bilo je puno boljih rješenja za vojsku. Zapravo uopće ga ne vidim u vojsci, prefin je i previše nježan za ratište. Kiowe su nešto drugo i mogu ponuditi nešto više od pustog izviđanja. Pozdrav.

Jo

Da su kajove nesto drugo,nebi ih ameri izbacivali i poklanjali,a ovaj uvodili i proizvodili (uh72lakota). Svi u svojim komentarima prave gresku uporedjujuci helik.razlicitih namena,neko rece bolje mi 17 vise moze da ponese,pa ces za prevoz 7,8 vojnika da dizes helik.koji nosi 30 ljudi. Kao za onu bebu u N.Pazaru,kako rece neko umesto da posalju kombi poslali su autobus.
Komentar da se ovaj hel.ne bi snasao na frontu je glup,jer on za front nije ni pravljen,sluzi za srednji transport i laka dejstva. Prvo vidis namenu masine po uporedjujes sa njegovom kategorijom,u svojoj klasi ovo je jedan od najboljih hel.na svetu,dok je kajova u svojoj jedan od najgorih.
Koji je to helic za transport 10 vojnika i laka dejstva bolji? I koliko ima boljih? A znas koliko je borbenih helikoptera boljih od kajove.

Me

@Joca
Po ko zna koji put ja, ali i mnogi drugi, ponavljam:
Ameri nisu izbaciji KIOWE, jer im ne valjaju, nego iz političkih razloga
(razvoj novih sposobnosti, nove tehnologije, nova radna mjesta, lobiranje, rad sa saveznicima,…). BELL inače nudi i danas razne vrste novih KIOWA stranim kupcima.

Istu stvar su pokušali (i još pokušavaju) s A-10, a kojega bi kao zamijenili s F35, ali su u praksi dokazali da to baš ne ide kako su zamislili.

Osim toga, KIOWE u osnovi nisu borbeni helikopteri već izviđački, a borbene sposobnosti su im dodate kasnije.

Ra

medo s mora@
A koje motore imaju Kiowa? Radi unifikacije sistema lakih i teskih helikoptera za klirinski dug Rusije?

Me

@Radmila ROnhill
???
Imaju originalne motore (motor), pa zato imamo i simulator za servisiranje za tehničko osoblje (za fizičke kvarove).

Unifikacija čega???

Jo

@Medo sa mora – Kiowe su izbačene jer ne odgovaraju potrebama američke vojske. Nisu punokrvni gunship, ne mogu da transportuju ništa. Bile su odlične za zaštitu konvoja, pre svega kao sredstvo odvraćanja, ali su muke nastajale ako dođe do ozbiljnijeg sukoba. Većina pilota bi se po interciji počela igrati borbenog helikoptera, pa bi Kiowa od asseta postrajala liability, noćna mora za komandanta na zemlji. Umesto da brine o trupama na zemlji, mora da brine da mu se ne sruši Kiowa u zoni dejstva. Alternativa za Kiowe je trebao da bude AAS (Armed Aerial Scout), naoružani helikopter koji nema ambicije da bude gunship, ali može da obavlja transport u borbenoj zoni i zaštiti samog sebe. Ozbiljne borbene zadatke bi naravno preuzeli Apache. AAS program je ukinut radi rezanja budžeta, što ne znači da neće ponovo biti otvoren sada kada je Obama otišao.
H195M je EC145T2, helikopter koji je pod oznakom AAS-72X+ bio ponuđen za AAC od strane Airbusa i Lockheed Martina. Nenaoružani militarizovani H195 već lete kao UH-72 Lakota, standardizovani Light Utility Helicopter za američku armiju. Kupili su ih i za trening. Ovo što Airbus radi sa HForce je uvođenje AAC na mala vrata. Kao što je armija kupila Lakote za trening bez novog tendera, tako može i da naoruža ono što već ima, ili da kupi naoružane. Amerikancima treba laki naoružani helikopter koji može da se spusti u zonu dejstva. UH-60 Black Hawk trenutno služi za to (UH-1 je povučen), ali je prevelik.

Što se tiče H195M za Srbiju, vreme će pokazati da je to bio odličan potez.

Ze

@mile tranzicija,ti mjesas babe i zabe.Pljujes po kiowama,onesu provjerene u ratnim uvjetima i pokazalesuse odlicnima za posao kojji obavljaju,a i oprema elektronika i oruzje je provjereno u ratnim uvjetima i starost je mala proizveden od2010-2012 sa 100-600sati letenja i dostavljeni potpuno servisirani itoje kao dasu novi.ok

Odgovori
IS

Ne znam o cemu vi pricate? Saljete 10 ljudi na zadatak (tacnije 12/13) u LZ, u danasnja vremena kad moze i u sukobima niskog inteziteta biti zasticena MANPAD sistemima.Koju to tacno prednost ima noc u danasnja vremena, a spominjete FLIR i radar ?

Strateska upotreba helikopterskih jedinica ? Gde ste to doktorirali ?
Da li neko zna ovde koliko treba obezbediti LZ za helikoptersku misiju?Tacnije kako obezbediti efekat iznenadjenja, jednu od glavnih karakteristika za dalji uspesan nastavak misije ? Ovde samo napominjete karakteristike na papiru, posto realnog otpora u mirnodopskim uslovima ili sukobima niskog inteziteta srecom nema.Zato onda po pravilu brljotine pojedinaca prolaze sa zadovoljavajucim ocenama.

Odgovori
Go

Koliko panike samo za 4 od 9 H145M koja ce biti naoruzana sa HForce. Eh kad bi Srbija htela da nabavi jos jedno 20 komada H125M sa istim naoruzanjem, e to bi vec vredelo diskutovati.

Odgovori
Pe

Interesantno:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_UH-72_Lakota

In May 2013, Congress questioned why the UH-72 had not been considered for the armed scout role. The Army Chief of Staff General Ray Odierno stated that the UH-72A was developed for domestic operations and is not considered to be operationally deployable to combat zones. The UH-72 is employed by the US Army National Guard in a utility role in the US, releasing UH-60 Black Hawk helicopters to deploy overseas.[16] On 21 June 2013, Under Secretary of Defense for Acquisition, Technology and Logistics Frank Kendall stated in a letter to Congress that UH-72 combat modifications were „presently unaffordable“. Fleet-wide combat modifications would reportedly cost $780 million and add 774 lb (351 kg) of weight per helicopter; changes would include passive and active survivability systems, hardened engines and drive train, external lighting and communications upgrades.[17]

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj