Nakon jučerašnjih ozbiljnih priča i suštinske brige za budućnost srpskog vojnog vazduhoplovstva danas nam dolazi nešto bizarno i izuzetno zabavno.
Akteri su, sa jedne strane, konglomerat „namenske“ industrije državno preduzeće Jugoimport SDPR a sa druge Amerikanac Kris Beskar i njegova kompanija Stavati Erospejs.
Da se radi o privatnom sektoru i da se strastveni kreativci igraju sa viškom svoga vremena sve što sledi bilo bi zabavno ali budući da je u priči i jedna ozbiljna, državna institucija koja je nosilac razvoja celokupne vojne industrije u Srbiji i koja je tesno povezana sa Ministarstvom odbrane i Vojskom Srbije, onda je u javnom interesu da se rekonstruiše nešto što očigledno poprima dimenzije jednog od zabavnijih Spilbergovih ostvarenja.
Upoznajte „Catch me if you can“ karaktera iz pravog života, ovlašćenog da promoviše prodaju gotovo celokupnog inventara srpske vojne avijacije ali i njegovu istoriju koja se graniči sa bizarnim i postavlja pitanje: zbog čega su ozbiljni ljudi iz SDPR-a ušli u saradnju sa njim na toliko zvaničnom nivou?
„Rešiti“ Utvu
Utva iz Pančeva nesuđeno je postala „žrtva“ ove komedije ali iz jednog mnogo ozbiljnijeg razloga. Preuzimanjem najveće srpske fabrike aviona (druga bi uskoro trebalo da se preseli u Jagodinu) SDPR je ušao u vazduhoplovni biznis i kao proizvođač. U pitanju je pozitivan razvoj događaja imajući u vidu da je Utva projektom Laste i saradnjama sa drugim domaćim i inostranim proizvođačima lagano počela da se stabilizuje. Započeti su projekti i van proizvodnje letelica a uskoro ćemo imati i probni let novog/starog projekta aviona Sova.
SDPR već više od godinu dana ozbiljno radi na želji da Utvu aktivira, donese joj nove projekte i mušterije. Ništa neobično, štaviše veoma pohvalno.
Međutim, umesto da izveštavamo o napornom „rešavanju“ situacije u Utvi i prenosimo vam pozitivne vesti, iskočila je bizarna pojava u vidu Amerikanca Krisa Beskara koja preti da sroza reputaciju SDPR-a.
Kako smo već izvestili, Stavati i Utva su u aprilu ove godine potpisali „sporazum o strateškoj i dugoročnoj poslovno-tehničkoj saradnji“. Kako je saopštila američka kompanija, ključni elementi sporazuma su zajednički marketing („reimagining“ – marketinško osveženje postojećih proizvoda), modifikacije, sertifikacija i proizvodnja letelica Utve iz Pančeva kao i drugih proizvođača „povezanih sa Utvom“. Zatim su se kao ciljevi naveli i zajednički razvoj i proizvodnja novih Stavati letelica, pogonskih grupa i sistema ali i proizvodnja komponenata za njihove letelice u Pančevu.
Zatim je saradnja „konkretizovana“ u junu i najinteresantniji argument koji sam mogao da čujem iz SDPR-a, kao opravdanje ovakvog aranžmana, bio je da „Stavati učestvuje u T-X programu i da je zbog toga bitan igrač“.
Stavatti and Yugoimport-SDPR entered into an Agreement to Design and Produce a New Single Engine Aircraft in Belgrade, Serbia Today pic.twitter.com/6UGdN0i13P
— Stavatti Aerospace (@StavattiAero) June 19, 2017
Prilično kontroverzna odluka, poput drugih sličnih koje će uslediti i koje su se dešavale godinama ranije. Da li je menadžment SDPR-a znao za Beskarovu prošlost i da li se potrudio da svog novog partnera podrobnije istraži ne znamo ali pronašli smo toliko „crvenih zastava“ da bi njegova „poslovna istorija“ i kredibilitet ako se ikada dokažu bile astronomske slučajnosti.
Novi momenti
Najnovija sekcija na sajtu Stavatija zove se „Military Aerospace“ i zapravo je opis aktivnosti tzv. „Military Aerospace Division“ kompanije.
Dakle, kompanija Stavati nudi na prodaju skoro svaku letelicu iz asortimana kako Utve tako i srpskog RV i PVO i po svemu sudeći imovine Ministarstva odbrane koja je trenutno parkirana u Muzju vazduhoplovstva. Letelice od kojih neke postoje, neke su bile zamišljene kao razvojni predlozi dok neke uopšte ne postoje na način na koji su opisane. Beskar za nepostojeće projekte navodi da su „raspoloživi za isporuku u 2017. godini“ i tako kompanija Stavati nudi:
Lastu. Koju je Beskar preimenovao u „SM-95“ i za koju tvrdi da je „raspoloživa odmah“. Budući da ne postoje raspoložive Laste u Utvi i da se jedini primerci nalaze u višegodišnjem uvođenju u naoružanje RV i PVO postavlja se pitanje da li bi SDPR i Ministarstvo odbrane uzeli te letelice i prodali ih Beskarovim kupcima?
Zatim tu su turboprop i light attack opcije Laste (dakle nude se tri verzije), SM-4 Super Galeb, SM-5 Super Galeb i SM-22 Super Orao.
Kris Beskar je do sada samo crtao fantasy projekte a sada za nepostojeće letelice iz Srbije tvrdi da su ili spremne za isporuku u ovoj godini ili spremne za proizvodnju a isporuku u sledećoj. Za Super Orao tako kaže da je sa Motor Sič AI-322-30F pogonskom grupom, HOTAS-om i „staklenim kokpitom“ spreman za „trenutnu proizvodnju“ i „isporuku u 2018. godini. Avion po brošuri koju je sam napravio (bez pitanja uzeo fotografiju Dimitrija Ostojića) košta 20 miliona dolara.
Vratimo se na početak
Kris Beskar, kako piše na njegovom ličnom bio-sajtu, je „otac, mislilac, umetnik, avijatičar, preduzetnik, industrijalista, fizičar, futurista i inženjer“. I dok bi većini bilo dovoljno jedno površno skrolovanje kroz gomilu hiperbola koje je Beskar pisao o sebi u trećem licu, ljudima iz SDPR-a je izgleda sve bilo na mestu. Jer siguran sam, proverili su ga temeljno.
U toj proveri mogli su da vide da tvrdi da je projektovao (zapravo samo nacrtao u prilično efektnim renderima) preko 20 letelica. Nikada ni jedan projekat nije realizovao, nikada ništa nije proziveo ali je očigledno imao dar da od sebe napravi priču i proda je naivcima.
Beskar je osnovao „Stavatti Aerospace“ o kojem govori kao da je u pitanju tim ljudi što je prilično sumnjivo kako smo se kasnije uverili. Tvrdi da je „projektovao“ (negde i „proizveo“) preko 20 letelica: od jurišnika, COIN jurišnika, lovaca, taktičkih transportera. „Razvijao je i proizvodio“ i letelice za generalnu avijaciju, osnovao više kompanija unutar Stavati grupe i van nje a šlag na tortu je tvrdnja iz njegove autobiografije da je „pionir u inovativnim rešenjima u kontroli visokih temperatura u Hidrogensko-Boronskoj fuziji što je osnova za međuplanetarne i međuzvezdane letelice sa ljudskom posadom“.
Ispostavilo se da je Beskar decenijama ranije pokušavao da raširi svoju imperiju i malo je reći da je bio aktivan.
Najraniji trag je iz 2003. godine i ni manje ni više je u pitanju „laserska puška“. Beskar, inače fan naučne fantastike (logično) napravio je projekat laserske puške koji je privukao pažnju novinara. Posle kraćeg istraživanja proglašen je prevarantom uz bisere kao što je tvrdnja da ima 60 zaposlenih da bi na insistiranje novinara da lupa gluposti priznao da ih je tada bilo samo troje i da su radili pro bono. Kompanija mu se te 2003. godine pored proizvodnje aviona bavila i prodajom muzičkih instrumenata – gajdi.
Pronašli smo svedočanstvo iz 2005. godine gde pokušava da proda nepostojeću letelicu kupcu, doduše po fer uslovima – kada ona poleti. Letelica nikad nije poletela a neduđeni klijent piše kako mu je čudno da je neko toliko zaludan da raširi priču o nečemu što je okarakterisao kao „prevara“. Megalomansko preterivanje sa još jednim entitetom nazvanim „Stavatti Heavy Industries“ donelo mu je više komentara, naravno negativnih.
Institucionalizovanje
Iako skoro nikada ništa nije napravio od onoga što je usnio i nacrtao, Kris je na izvanredan način iskoristio dve prilike vezane za američko Ministarstvo odbrane i Ratno vazduhoplovstvo i tako sebi obezbedio intenzivno medijsko pokrivanje koje je verovatno i „upecalo“ menadžment SDPR-a.
Naime, Beskar je sebe nametnuo kao učesnika na projektima T-X – avion za obuku nove generacije za američko RV i OA-X – jurišni avion nove generacije koji bi trebalo da zameni legendarni A-10.
Prijava za učešće na ovakvim projektima je otvorena za sve (koji imaju dozvolu za proizvodnju i izvoz naoružanja, kao i administrativna odobrenja – što je Stavati sve posedovao) ali sam taj čin ne dokazuje kredibilitet aplikanta. Kao što je većina američkih medija iz industrije sa podsmehom i primetila, više puta. Međutim, klasični mediji, opčinjeni maštovitim crtežima koji podsećaju na Star Wars letelice dali su Beskaru gas i bio je svuda. Na mnogo više lokacija nego ostale prijavljene kompanije koje su zapravo imale fizičke projekte.
Srbija
Beskar je tek ove godine otkrio tviter i očigledno ga sam vodi pišući o sebi u trećem licu.
Verovatno oduševljen da mu je prošla priča sa SDPR-om, a ne bi li kredibilizovao svoju širu piramidalnu šemu „projekata i aktivnosti“, na tviteru je objavio i ugovor za srpskom kompanijom. Direktor Jugoslav Petković je tako potpisao ugovor sa neuspelim proizvođačem laserkih pušaka i aviona o strateškom partnerstvu. Prema ovom ugovoru dve kompanije radiće sve i svašta a blamantan deo za srpsku kompaniju je onaj poslednji.
Stavatti has received a Letter of Appointment from Jugoimport authorizing Stavatti to produce aircraft, parts and systems in Serbia pic.twitter.com/Y9XEAv79fc
— Stavatti Aerospace (@StavattiAero) June 2, 2017
SDPR je ugovorom ovlastio Beskara kao zastupnika u promociji svih aktivnosti u domenu projektovanja i proizvodnje vazduhoplova.
Kako Tango Six saznaje iz više izvora iz SDPR-a ali i drugih naučno-proizvodnih institucija srpske vazduhoplovne industrije, gotovo svaki naš vazduhoplovni inženjer koji je prisustvovao sastanku sa Beskarom savetovao je menadžmentu da se on zaobiđe u širokom luku. Žargonski rečeno, provalili su ga. Ipak, menadžment je nastavio sa saradnjom.
Tango Six je više puta kontaktirao Beskara za komentar ali on nije odgovarao na postavljena pitanja u vezi sa saradnjom sa SDPR-om već je konstantno naglašavao u kojoj se sve zemlji nalazi i zbog kog sve „važnog sastanka ne stiže“. Istina, u poslednje vreme je bio prilično aktivan, išao je po svetu i potpisivao ugovore ili dogovore sa svima o svemu – 1,2,3.
Fool me twice…
Kris Beskar je više od interesantne pojave. Očigledno je reč o fascinantnoj ličnosti sa velikom energijom i resursima da svoju kreativnost izrazi na načine za koje bi „normalna“ osoba rekla da su previše. Na javnim Flickr fotografijama njegove nekadašnje saradnice vidi se dobroćudan zanesenjak koji očigledno ima misiju da u životu postigne nešto veliko i to kroz vazduhoplovstvo.
Malo je verovatno da će uspeti da napravi bilo kakvu materijalnu štetu SDPR-u i Utvi. Pojedini iz ovih kompanija komentarišu i „da ga treba pustiti da proba, da nešto možda i uradi“. Međutim, šteta po reputaciju ionako posustale domaće vazduhoplovne industrije već je napravljena. Jer kao što Beskar dobro i zna, kada nemaš ništa možeš uvek graditi neku priču. Problem je što nama treba pozitivna, kredibilna i neprevarantska priča. Njemu je dovoljno rukovanje sa zvaničnicima, da može da objavi ugovor što pre na tviteru i da tako nastavi sa kredibilizacijom svoje agende.
Ili je SDPR bio toliko očajan da pokrene stvari, pre svega oko Utve, ili nisu dovoljno dobro proverili svog poslovnog partnera ili im jednostavno ništa od gore navedenog ne deluje kao čudno, sumnjivo ili nemoguće i jednostavno se nadaju da neko ko ima toliki „pristup američkom i svetskom tržištu“ nešto može uraditi.
Videćemo.
Petar Čelik
svaka čast ljudi. pravo novinarstvo
Milan
Eh,da nam je više ovako profesionalnih,temeljnih I objektivnih textova I novinara….Stvarno svaka čast!
Dragan
Ma covek je avanturista, a ovi nasi se primili ko mladi majmuni. O boze i zemljo Srbijo. Ima li ovome kraja.
BB
A ovaj gore avion treba da prestraši betmenove protivnike?
radovanovic
Ма јок најновија летелица у
Star Wars епизода 9
Vitomir
Ako dozvolite, napisao bih reč dve o tome kako ja vidim Yugoimport-SDPR.
To je jedan običan skup tatinim i maminih sinova koji su u SDPR-u našli uhlebljenje preko izuzetno debelih veza. 99,99% njih, uopšte nije kompetento za posao koji obavljaju. Bitno je da vuku velike plate a da bi nekako opravdali te plate i veliku potrošnju novca na razne projekte, onda tako malo po malo izmišljaju raznorazne glupave projekte naoružanja koji se u medijima predstavljaju kao vrhunski, svetski bum, neviđeni izvozni potencijal. Time se građanima razmazuju oči a time se kao nešto i pravdaju ogromna potrošena sredstva. Mislim stvarno, projekti su mahom boli glava. Uzmu već postojeći kamion, vozilo, namontiraju na njega top sa nekog drugog sredstva i eto novog proizvoda koji je već u fazi prototipa označen kao sredstvo koje uliva strah u kosti zemljama i vojskama u regionu. Onda se posle pola godine, godinu dana, sa tog sredstva skine top, montira se mitraljez, neka kamera i eto ti novog projekta. Tako će isto da bude i sa ovim Beskarom. Ovi naši će da ulete sa lovom, on sa nekim nesuvislim projektom i onda iza ćoška će bratski da dele kintu a od projekata mrka kapa. Rasprodaće onu stajanku oko muzeja i to je to. Sada mi je možda i jasnije preuzimanje muzeja od strane Ministarstva odbrane i dodeljivanje one plakete zahvalnice Gašiću. A Yugoimport-SDPR je obična mutljavina za punjenje privatnih džepova. Ne mogu danas ništa ozbiljno da proizvedu. Oni samo trguju. I to sve neke trange frange kombinacije.
Pavle
ovaj je prevazisao I projekat srpskog satelita…
ima potencijala, a i ideja…
Miloš
Ovo nije smešno nego tužno, a ono što je još tužnije su laste,kobci i sove. Kako smo se srozali od nekadašnjeg giganta u vazduhoplovstu pa do fiktivnih letelica puste mašte. Oj Srbijo među šljivama.
Dado
Kad sam video ono potpisivanje ugovora u kafani, potsetilo me na film Tesna koža, scena kad Šojić hoće da ,,uvali“ gvožđe, kantice i lopatice onom Trtkoviću. Samo im Lepa Brena hvali u pozadini.
Šalu na stranu, deluje mi to sve neozbiljno sa Stavatti-jem.
slavke
A jel’ moze neki SM22 za nas?!
Salu na stranu…
Smatram da ovo itekako moze imati negativne efekte i po Srbiju i po Utvu!
Umesto da rade sa na primer IAR na helikopterima, oni se drze cirkusa…
No, izgleda da to u Srbiji prolazi na svim nivoima – makete, nacrti, ideje, projekti…, a realizacija O…
DEKI
Autor poznate fotografije Orla u niskom letu (mislim da je snimljena na aerodromu u Nisu) treba da ga tuzi zbog neovlascenog koriscenja iste: http://www.stavatti.com/wp-content/uploads/SM-22-SUPER-EAGLE-MILITARY-AEROSPACE-THUMBNAIL.jpg
Đak Pešak
A ja , budala , ponadao se da ovima nije u pameti da samo drpaju .
Pogodi ti Goco – ovoće biti ili predobro lil bezveze –
Mrgud
одлично! е сад да вратимо мало филм уназад и да поново прочешљамо све „новотарије“ СДПР-а које подмећу ионако већ напаћеној и огољеној војсци. јел вам сад барем мало јасније у ком правцу иде „модернизација“ војске!?
…норе…милоши…лазари…александри…you neme it!
RX
How dare You, sir!!!!! How dare You!!!
kako li se sada osecaju veliki znalci koji su lupetali na prethodni tekst o Stavatiju
hahahahahha
126LAE-Delta
SDPR + Stavati = mehur koji ce ostavi pustos kad pukne.
Mozete ocekivati ovo i u Insajderu(ako se i dalje proizvodi ta emisija).
Joca
Svidja mi se ovaj Beskar,lik izgleda ko basista metalike. Pravi covek za nas,nije Amerika za njega,to je zemlja mogucnosti,a kod nas uspevaju samo nemoguce stvari,tako da naslismo se. Samo napred,ako kojim slucajem navrati u subotu u Nis,vodim ga na pivo,mozemo zajedno da fotkamo orla :)
Александар
Па не мора ово уопште да буде лоше! Ето идеалне прилике да се смени родовско-кумовски естаблишмент СДПРа. А оног Д’артањана наградити медаљом
BB
Beli, daj napiši nešto…
?
Joca
Beli brate u slucaju Tesle,Pupina itd.imali smo slucaj ljudi koji su bili neshvaceni ovde a uspevali tamo,ali ovo bi bio prvi kontra smer,da neko neshvacen tamo uspe ovde. Ali ko zna,treba mu dati sansu,nema sta da pokvari. Da su vam pre koju god rekli da ce S.Koreja biti nuklearna sila zbog koje SB zaseda svaki dan,da ce rijaliti Tramp biti preds.Amerike,da ce Rusija prodati s400 i to Turskoj,da ce Slovenija igrati finale EP u sta bi ste od toga poverovali.
TAKO DA NAPRED BESKAR NAPRAVI NAM NOVOG ORLA
Beli
Ajde malo smirite strasti!
…ne mislim na Petra Vojinovica, clanak je izgleda rezultat vrlo dobre reserse. Svaka cast!
Ali hajde sad malo da se uozbiljimo i pokusamo da razumemo zasto je doslo do ugovora izmedju Yugoimporta i Stavattia.
Jesu ovi u Yugoimportu stvarno toliko gl… ili je nesto drugo?
Ovde negde pise da taj covek ima „veliku energiju“.
–> mozda nam takav jedan treba da proguramo nase proizvode na svetsko trziste?! Do sad nismo bili bas uspesni.
U proslosti je bilo dosta licnosti koje su bile godinama ismejavane i proganjane zato sto su imali nadrealne ideje a kasnije se ispostavilo da su to inteligentni ljudi koji su promenili ovaj svet!
Neki od njih su na nekom drugom mestu na ovoj planeti procvetali.
Siromasne, zaostale i neobrazovane zamlje su takve ljude gubili a one razvijene su ih sa otvorenim rukama prihvacali.
Naj bolji primer je Nikola Tesla!
Ko zna sta je Tesla sve obecavao i pricao a da se to nije ostvarilo. Ali neke stvari su uspele i ostvarile se i jednog dana je uspeo i postao legenda.
Ko ne pokusa ili stalno pokusava taj nikad nece biti uspesan.
Nemam nameru da poredim ovog coveka sa Nikolom Teslom, ali vas molim da budete sami prema sebi kriticni i razmislite da vi mozda niste oni koji takve ljude ne trpe zato sto im se po izgledu ne svidjaju ili zato sto do sad nisu uspeli itd.
Nemojmo da mi na kraju budemo opet oni koji uvek zaostaju! …oni glupi koji nisu shvatili u kojem pravcu tece reka.
Petar Čelik
ne zezaj. čovek nije prošao pored ozbiljnog projekta.
TD
Stavatti i Beskar vrlo vjerojatno funkcioniraju kao način prevare naivnih investitora u SAD-u. Firma na papiru pokušava proizvesti avion, najviše putem rendera i modova za video igre, a onda s druge strane obecava ogroman povrat novca ako dodje do investicije.
Vjerujem kako to radi svjesno, namjerno i sa zlom namjerom (oteti tuđi novac). Jedan od razloga je što je toliko otvoren u promociji svega što firmi daje kredibilitet, kao npr. ugovor sa SPDR-om.
Ako ima pametnih u SPDR, taj ugovor će raskinuti odmah i pokušati nešto sami realizirati. Ima ozbiljnijih firmi koje se bave promocijom, marketingom i prodajom od renderaša Stavettija.
TD
Jedan od njihovih „projekata“.
https://topwar.ru/uploads/posts/2012-11/1352132882_11.jpg
Zeljko
Jelt ti uopste znas stasi napisao,a danapravis firmu sa ovim prevarantom.
RX
@ Beli
Imas sve kvalitete da se zaposlis u Stavattiju
Beli
@Zeljko
Ne znam šta sam napisao. Ne znam na šta si mislio!?
Drago
@Beli sa jednog od proslih tekstova ima jos oko 2,5 god da me podsetis kad gospodin Spok napravi zamenu za A-10 . pamtim ;)
Crni
@Beli
„Jesu ovi u Yugoimportu stvarno toliko gl… ili je nesto drugo?“
Tužno ali istinito – jednostavno su glupi. Pozivam novinare da istraže i objave koliko je mladih inženjera bilo primorano da napusti SDPR jer su odbili da budu partijski aktivisti na dan poslednje održanih izbora…
Eto to je SDPR. Bruka i tuga koja veruje da to niko ne vidi. U tom svetlu ovo je samo jedna u nizu gluposti…
Nele
Pa da se podsetimo skorije istorije i pustanja novca laznoj firmi u Poljskoj od strane zaposlenih u NBS. Pare su pustene na osnovu laznog maila ( a prica jos nije dobila epilog, tj. ko je nadoknadio te pare). Ovde makar imamo prodavca magle, tamo nismo imali ni to. Stoga izgleda da napredujemo.
@flyingbrka
Петре све похвале за текст, чиста 10 али и даље мислим да те краси једна од пилотских особина као и мене а то је надменост, ваљда тако треба, без ње се точак не би окретао, само тако настави, подршка од Брке
TD
Odgovor na pitanje iz naslova je niti šarlatanstvo niti bum, nego prevara.
lordsirgiga
Dokle se god cinovnici drzavnih firmi nebudu debelo kaznjavali za propuste koje cine sa drzavnim novcem nagledacemo se mi ovih i slicnih stvari.
Pazi molimte on prodaje i odma je raspolozivo, jel moguce da su ljudi stvarno toliko plitki. ovaj je toliko pametan da ce nam ocas posla osloboditi i plocice sa prilaza muzeju vazduhoplovstva a o eksponatima pa to je vec racunajte udomljeno za debeo kajmak
Aпок
Moжда је била обострана идеја „Поштено па ко кога зај……“.
Zeljkozeljko
Kakva vlast, takva nam i drzava…kakav rukovodeci kadar u firmi, takvi i ugovori…sta drugo i ocekivati.
Jos jedan dokaz zasto je najbolji T6 … kapa dole Petre
Sve sami strucnjaci
Svaka cast na clanku.
Je l moguce da su toliki prevaranti?
ORAO 2
Napokon neko da smogne volje i hrabrosti da napiše istinu o ovoj blamaži .
miami
Ovde je cilj da se slaze I vara srpsko glasacko telo. Znaju ovi iz Srbije da su oni prevaranti, a gledaoci laicki I poveruju.
gosti-domaci
Cim nesto ima SF ime poput ‘javelin’, stvar je jasna…
Igor
Šta li je sledeće ? Ostap Bender na mestu direktora SDPR-a ?
Dragan
Ljudi, pa uz Beograd na vodi, pa soping molove koji se otvaraju, pa sad ovaj Stavatti. Pa gde ce nam biti kraj. Blago nama.
miroslav mateus
Ja sam unapred odmah znao da od te bajke za malu decu nema nista. Ne znam koja je svrha te njihove saradnje ali znam da je to neostvarivo iz vise razloga. Da li je SDPR toliko bio neobavesten o svom partneru ili se radi o necem drugom? Ima tu svega po malo. Treba pregovarati sa ozbiljnim kompanijama ako mozemo sa nekim naci zajednicki jezik i obostranu korist.
Dalibor
samo čekajte kad počinju nestajati primerci iz Muzeja!
IL
Ukrstite ovaj clanak sa onim raportom “ekspertskog“ poslanika Lazanskog o tome kako JEDINI operativni MiG-29 nije u stroju zbog udara ptice u motor i dobijate savrseno jasan i nedvosmislen pregled stanja u srpskom RV, vojsci, drzavi i narodu.
Pavle
Kakve gluposti. Medju najvece strahove pilota spada i kvar motora od upada stranog tela, pa i ptice, u motor. Ekspertski kako ga zoves, izrekao neku glupost, ili ti se ne svidja sto je tamo gde jeste i radi to sto radi?
Loza
Ovom cirkusu nema kraja. Nekad me je sramota da kažem odakle sam. Sve su upropastili i sveli na cirkus
22201
Nadam se da će sad konačno shvatiti, ovi koji veruju u modernizaciju Orla, edepro i ostale SDPR baronije!
gosti-domaci
Ovaj lik je poput onog Malkoma Briklina sto je Zastava preko njega izvezla 270.000 automobila u SAD, a on ih tamo prodavao jeftinije nego sto su kostali u SFRJ plus je napravio neki hokus pokus ugovor sa nasima po kom je imao vecu zaradu od same Zastave…
522
Господине Бели,
“…clanak je izgleda rezultat vrlo dobre reserse“ .Не знам шта значи реч “reserse“ , којом сте се обратили г.Војиновићу, а ако сте погрешно уписали реч у реду је, а ако је то реч коју сте намеравали да напишете не знам шта значи и на шта се односи. Занимљиво је да покушавате да опоравдате сваки потез који чине наши “господари“ погрешан или на корист држави, оправдање је “па нека пробају ако буде добро супер ,а ако не, па пробали су нема везе“ ??!! На нашу жалост на челу државе имамо човека који “има енергију“, који „нешто“ проба, ja на жалост не могу да разумем шта ОН то „проба“? Али на своју жалост, а верујем да доста људи на овом порталу дели моје мишљење, резултат тога што ОН и ЊЕГОВИ пробају је да Ви који виртуално живите у Србији, а у стварности живите далеко од ове наше „лепоте“, којим случајем имате потребу да одете код лекара, не морате да причате са докторима и медицинским особљем на језику који се користи у тој земљи, већ слободно на српском да се не мучите и ломите језик, разумеће вас. Па изађите на кафицу, да се сити напричате, и све „мудрости“ које нудите на разматрање посетиоцима овог портала, пробате и њима да објасните, и да им кажете да су направили вееееелику грешку што су утекли из наше лепе домовине. Да их посаветујете па да се лепо врате и да сачекају да „ОВИ“ нешто „пробају да ураде“ и наравно да буду стрпљиви резултати ће доћи , да чекају као запета пушка да нас ОВИ све лансирају међу звездано небо земаља у којима људи на челу државе, раде у корист својих грађана, добробит људи који ту живе. Господине Бели због чега не пробате да посаветујете и одвратите војни и државни врх Аустрије у намери да избаце Eurofajtere као што смо могли да прочитамо на порталу ??!! Ма убедите их и будите упорни као што сте упорни да посетиоцима овог портала пробате да у главу ”утувите“ Ваше виђење живота у Србији и решавање проблема у области ваздухопловства, и генерално живота у Србији? У међувремену како су раније писали посетиоци портала Ви вероватно спокојно живите у некада нам комшијској држави ! Ма ступите у контакт са „визионарима “ из STAVATI-ја, потом брзо до војних и државних власти власти ДРЖАВЕ АУСТРИЈЕ .Можда Вас се неко сети „за дан безбедности“ као што у једном филму рече ВЕЛИКИ ГЛУМАЦ Бата Стојковић за неких 20- година, паркираних испред АВИОНЧИНА које ће вероватно да направи НАВЕДЕНА ФИРМЕТИНА, а Ви ћете да будете одликовани ко зна све каквим медаљетинама додељеним од државе Аустрије и наравно почастима каква следује ВЕЕЕЛИКИМ ВИЗИОНАРИМА каквим желите себе да представите.
Извињавам се унапред за опширан текст који можда нема директне везе са насловом, али има са оним што ће вероватно да се деси, хтели ми то или не. А и господин Бели има веома иритирајуће текстове са превише „сољења памети“ свима нама који смо превише уморни од ОНИХ који су увек спремни да презују ципеле, да забораве шта су јуче јели, а не шта су обећавали док нису „аванзовали“ места са којих успешно продају маглу за дооообре паре.
На администраторима је одлука да ли ће текст да објаве или не, читаћу и даље и пратити Танго са задовољством. Љубав према ваздухопловству ме „држи“ од 5-6 године и још увек траје. Уосталом у ваздухопловству сам активно тричавих 30 година.
Vladimir
522,
Nemoj toliko puno, jer sad kad Beli raspali po propgandi nagrajisalismo svi mi ovde na Tangu.
ID
Kad može Vulin da bude ministar odbrane može i ovaj da lupa šta hoće.
Za mene je to potpuno isto.
Samo ih treba spojiti obojicu, i već sutra Orlovima na Mars!