BEG airport status
Dubai Airshow: Emirati potpisali ugovore za svoju vojsku u vrednosti od oko 3,57 milijardi dolara, najveći deo novca ide na modernizaciju borbenih aviona Emiratski Miraži-2000 koji su ionako najsavremeniji avioni tog tipa na svetu, biće još moderniji / Foto: damnaeardone/flickr

Dubai Airshow: Emirati potpisali ugovore za svoju vojsku u vrednosti od oko 3,57 milijardi dolara, najveći deo novca ide na modernizaciju borbenih aviona

I dok je za proizvođače civilnih vazduhoplova, usled rekordnih narudžbina pre svega putničkih aviona, ovogodišnji Dubai Airshow bio veoma uspešan, vojni sektor se ne može pohvaliti velikim brojem poslova. Da vesti o sporazumima vezanih za odbrambenu industriju ne bi bile toliko siromašne pobrinuo se domaćin koji je potpisao nekoliko ugovora vrednih pažnje koji će dodatno osnažiti njegove vazduhoplovne snage.

Prebogati Ujedinjeni Arapski Emirati već 25 godina konstantno ulažu veliki novac u svoje oružane snage kako bi one bile među najspremnijim i najsavremenijim u svetu. Ovoga puta nije nabavljeno ništa kapitalno. Kupljeni su transportni avioni, kompleti za vođene bombe a najveći deo novca od ukupno oko 3,57 milijardi dolara otići će na modernizaciju postojeće flote borbenih aviona.

Modernizacija flote borbenih aviona, nabavka F-35 i neozbiljnost u pregovorima sa Rusima

I pored toga što poseduje verovatno najmodernije varijante američkog F-16 (Block 60), na sajmu je potpisan ugovor za njihovu modernizaciju. Trenutno se u upotrebi nalazi 77 aviona od toga 54 jednoseda F-16E i 23 dvoseda F-16F, Lockheed Martin koji će biti nosilac posla nije saopštio detalje ali se pretpostavlja da će avioni za 1,63 milijarde dolara biti dovedeni na najnoviji standard F-16V Viper ili će za modernizaciju sasvim sigurno biti iskorišćen dobar deo elemenata ovog paketa. F-16V, pored Bloka 70, jeste trenutno nešto najmodernije što nudi proizvođač ovog aviona ali treba reći da je Blok 60 u nekim elementima kompletnija i podjednako moderna verzija kao F-16V mada Viper ima i neka naprednija rešenja.

Ova modernizacija stiže samo 10 godina nakon što je Emiratima isporučen poslednji F-16 a biće interesantno kako će izgledati hibrid najsavremenijih verzija ovog aviona. Svaka od varijanti ima svoje prednosti ali i neke zajedničke karakteristike: i Blok 60 i F-16V imaju AESA radare, Blok 60 ima integrisan infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere/nišanski sistem (AN/ASQ-28 IFTS – integrated FLIR and Targeting System) dok Viper takav sistem mora nositi u kontejneru. Ono što je novo i što treba istaći kod F-16V je da ima unapređeni tzv. “stakleni“ kokpit, gigabitnu eternet mrežu, jedan umesto tri računara misije i automatski AGCAS (Automated Ground Collision Avoidance System).

UAE su na sajmu najavili i da će modernizovati svoju flotu aviona Mirage-2000. Iako ugovor nije potpisan, njihovo Ministarstvo odbrane je saopštilo da će posao vredeti oko 350 miliona dolara i da će se radovi obaviti u narednih 10 godina. Detalji modernizacije nisu saopšteni ali je vrlo verovatno da je planirana zamena ili modifikacija radara, računara misije, sistema za protivelektronsku borbu, pokazivača na instrument tabli i sistema za prikaz podataka i nišanjenje koji se nalazi na kacigi pilota.

Kao i u slučaju F-16, Emirati takođe poseduju najmoderniju varijantu francuskog aviona na svetu. Trenutna flota od 62 primerka Mirage-2000-9 (nastao na bazi Mirage-2000-5 Mk II) sastoji se od 38 jednoseda Mirage-2000-9EAD, 16 dvoseda Mirage-2000-9DAD i 8 izviđača Mirage-2000-9RAD. Još 1983. naručena su 22 jednoseda Mirage-2000EAD, 6 dvoseda DAD i 8 izviđača RAD koji su posebno razvijeni za Abu Dabi. 1998. je potpisan ugovor za njihovu modernizaciju na standard 2000-9 a tom prilikom je nabavljeno još 20 novih jednoseda i 12 dvoseda takođe na nivou 2000-9. Nakon dve godine kašnjenja zbog problema u razvoju novih sistema, prvi avion je isporučen 2003.

Modernizacija postojeće flote borbenih aviona je definitivna potvrda da su UAE odustale od nabavke novijih tipova poput francuskog Rafala ili evropskog Tajfuna. Dugogodišnja nastojanja da se nabavi borbeni avion 5. generacije mogla bi uskoro uroditi plodom jer je u Dubaiju zamenik komandanta RV SAD izjavio da su „u toku razgovori sa novom američkom administracijom o prodaji aviona F-35 partnerskim državama kojima su potrebni i koje ih zahtevaju“. Defence News je preneo i da je RV UAE spremno za promenu svoje organizacije kako bi se u jednom trenutku u naoružanje uvelo 24 F-35 (dve eskadrile). Nezvanično je rečeno da bi to predstavljalo „ograničenje“ za prvobitno mogući broj kupljenih aviona. .

Istovremeno, pojedini predstavnici ruske vazduhoplovne industrije su u komentarima da će UAE najverovatnije nabaviti ruske borbene avione Su-35S nazvali neozbiljnim i smatraju da je to bio samo jedan od načina pritiska na američku stranu da ipak proda dugo željene avione 5. generacije. Informacija da sa UAE traju pregovori o prodaji na desetine Suhoja zvanično je objavljena početkom februara a potpisan je i sporazum o namerama. Zbog sve izglednije kupovine F-35 vrlo je moguće da je malo verovatno da će UAE sa Rusijom razviti novi borbeni avion 5. generacije na bazi MiG-a 29 za šta je između dve države ove godine takođe potpisan sporazum.

Ostali ugovori

Treći po vrednosti ugovor za kupovinu vojne tehnike potpisan je sa američkom firmom Raytheon. Za 684,4 miliona dolara biće nabavljeni kompleti za laserski vođene bombe GBU-10 i GBU-12 Paveway. Sa takođe američkom firmom IOMAX potpisan je ugovor za održavanje COIN aviona Archangel vredan 11,3 miliona dolara. Od turske kompanije MKEK nabavljene su avio-bombe Mk83 i Mk84 za 10,1 milion dolara dok je za artiljerijske sisteme PVO od nemačke firme Rheinmetall Air Defence kupljena municija kalibra 35 mm za 10 miliona dolara.

Sa nacionalnim avioprevoznikom Etihad Airwaysom oružane snage UAE potpisale su ugovor vredan 46 miliona dolara za pružanje usluga transporta. Beloruski “Belteksport“ će za 15,7 miliona dolara tehnički opsluživati radarske sisteme. Domaća kompanija C4 Advanced Solutions dobila je posao iz oblasti usluga telekomunikacionih i infromacionih tehnologija koji će uz dvogodišnju logističku podršku koštati 83,6 miliona dolara. Takođe domaća firma CAE Maritime Middle East će za 43 miliona dolara formirati sistem daljinskog upravljanja centra za obuku.

Jedini ugovor o kupovini novih aviona potpisan je sa kompanijom Airbus i to za 5 srednjih transportera C295 koji će zajedno sa obukom i logistikom biti plaćeni 250 miliona dolara. UAE već koriste prethodni model CN-235 koga su zajednički razvile španska CASA i indonežanski IPTN a sedam aviona je u varijanti CN-235M-110 nabavljeno od Indonezije u periodu od 1993-95.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Mislim da su Emiracani odabrali pravu stvar. Pored f16 blok60 i ovakvog Miraza bilo bi glupo kupovati jos jedan avion 4.generacije zato je po meni pametnije da rade bas ovo,da dodatno modernizuju ovo sto imaju,a sto je gotovo novo. Sa druge strane da odustanu od Rafala,a kad kupuju da kupe 5.generaciju. Neko se pre 2,3 god.provalio mislim u intervju Blicu kada je jos bila aktuelna prica oko kupovine Rafala od strane Emirata da ce nama prodati ove Miraze po bagatelnoj ceni,secam se da sam se slatko nasmejao.

Odgovori
Ni

Ovako se deru budale…… Imaju najmoderniju vojnu opremu na svetu i bacaju novac na novu modernizaciju koja nece znacajno uticati na kvalitet i sposobnost letelice. Mnoge Evropske i svetske zemlje kukaju za tim da imaju polovinu njihovog naoruzanja.

Odgovori
Be

Ima se, moze se

Ro

U pravu ste. Osim što su naivčine koje se lako daju navući od strane Amera, poznato je da njihov letački kadar nije sposoban izvući niti dio potencijala iz te sofisticirane tehnike. Dobar primjer su američki instruktori s procjenom sposobnosti saudijskih pilota lovaca F-15SA. Vrhunske mašine, copy/paste obuka po dokazanim USAF procedurama, ali šlampavi i nezainteresirani piloti i dalje ne garantiraju sinergiju oružane platforme za koju su izdvojena za naše prilike enormna sredstva. Ukratko, nedostatak motivacije uzrokovan obiljem.

Ni

Imaju i Norveska i Holandija i Belgija… pa ne bacaju ovako novac u suplje.

Be

Polako….
Tek je 1438. godina

Mr

тим Арапима фали „људски фактор“…а то њихове силне паре не могу да купе!!!

Odgovori
Mr

Ovih pet Arbus C295 za 250 miliona dolara sa logistikom i obukom mi ne zvuci previsoko. Dakle 50 miliona po komadu.
Dali je to kataloska cena ili neki posebni popust?
Kolika je mogucnost da se bar jedan takav nabavi za RV Srbije umesto onog AN26 sa isteklim resursom?

Odgovori
Ni

Sto nismo mi tako bogati naftom … Inace bas velika modernizacija .

Odgovori
Be

Ma jeste…….samo trebate malo dublje busiti ?

Iv

Zar ne pravimo sa njima fabriku čipova, razvijamo ALAS, pa samo što nisu kupili Kša u,Moravu,pinkija i irvase???

Ni

Арапи ко арапи, навикли су на англо-америчку чизму, поготово заливски бедуини. Сва прича око евентуалне куповине руске технике је спин. Они је не смију купити јер ће одма кренути борба против корупције (примјер Саудијске Арабије), замрзавање имовине, испитивање рада хеџ фондова итд итд.
Очекујем у најскорије вријеме да се Саудијска Арабија предомисли око С-400.
На крају, шта ће им то, САД их чувају, а њихове армије нису способне поразити Хуту у Јемену, воле коње и оружје.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj