Dok Jugoimport SDPR najavljuje saradnju sa američkom kompanijom u cilju razvoja i proizvodnje letelica (kroz saopštenje američke kompanije) Ministarstvo odbrane i Vojnotehnički institut juče su premijerno predstavili svoj novi koncept – jednomotorni COIN avion.
Koncept je predstavljen delegaciji oružanih snaga Ujedinjenih Arapskih Emirata koja je na čelu sa načelnikom generalštaba general-pukovnikom Hamadom Mohamedom Tanijem Al Rumaitijem juče posetila Ministarstvo odbrane i Generalštab Vojske Srbije. Delegaciji jednim od tehnološki najopremljenijih oružanih snaga na planeti održana je prezentacija projekata koje su, većinu, već mogli da vide kod kuće početkom godine.
Međutim, u jednom delu video snimka Ministarstva odbrane u kadru sa leve strane nalazi se platno sa grafičkim prikazom koncepta jednomotornog COIN dvoseda sa potisnom elisom i duplim repom. Letelica ima osam podvesnih tačaka od kojih su četiri, prema prikazanoj grafici, namenje za nošenje naoružanja. Nazire se i FLIR/nišanska aparatura ispod nosa letelice.
Koncept po dizajnu podseća na južnoafrički AHRLAC COIN avion čiji je razvoj trajao tri godine. AHRLAC takođe ima osam podvesnih tačaka i prema prvim objavljenim specifikacijama može da ponese 800 kg naoružanja i opreme uz projektovano trajanje leta od 7,5 sati.
Nije jasna svrha prikazivanja (hajde da kandidujemo naziv) projekta „Novčić“ zemlji koja je sebi priuštila mnogo ozbiljniju COIN platformu sa kojom već ima i značajno borbeno iskustvo. Osim ako je po sredi ponosna demonstracija nečega što je planirano da se uvede u naoružanje Vojske Srbije nakon još jednog projekta jurišnika, ovoga puta bez konceptualne COIN odrednice – Orla 2.0.
Više detalja o konceptu „Novčić“, ukoliko uopšte i bude prikazan u nekoj formi, najverovatnije ćemo saznati za malo više od mesec dana na predstojećem Partneru.
Joca
Ova zemlja ima puno talentovanih ljudi potrebno je samo malo vise da se stane iza njih,a ostaje nam da se nadamo da hoce.Ljudi kada kritikuju nase kompanije uglavom kazu „samo makete,maketari itd.“ali oni urade ono sto je do njih,to sto to ne ide u serisku proizvodnju je stvar politicke odluke i volje,a novac moze da se nadje,pogotovo kada se zna koliko talentovanih ljudi imamo koji mogu da osmisle svasta,ne mislim konkretno na ovaj proizvod nego na sve ono sto se pojavljuje zadnjih godina sto je sobzirom na okolnosti u kojima je nastalo i na sredstva vise nego dobro.Zato SRBIJO pogledaj decu svoju,ziva mi bila !
Golub
Tačno tako. Ali, mi koji kritikujemo „maketare“, ne kritikujemo inženjere, projektante i ostale, već državu i političare (i njima bliske bizmismene) koji koriste ove makete u dnevno-političke svrhe i lično bogaćenje. To se radi već decenijama i zato su avio industrija i vazduhoplovstvo u rasulu u kom jesu.
Airboss
Golube,koriste politicari sve to za svoje dnevno-politicke potrebe,to je istina,ali to nema nikakve veze sa tim sto nam je vazduhoplovstvo i industrija u rasulu. Mislite da kad bi oni prestali to da iskoriscavaju,ruze bi procvetale? Naravno da ne bi. Da bi te makete postale nesto vise od makete potrebno je uloziti mnogo novca kog ova drzava nema. Pa cak i da ima,pitanje je da li bi neko imao pameti da ulozi u to. Tako da,koristili oni ili ne,isto nam je. Kad bude para bice i muzike.
Mrgud
то бре! ја апсолутно подржавам концепт COIN авијације. како је пунокрвна авијација прескуп спорт за нас сматрам да се треба држати оваквих платформи које ће моћи извршавати прецизне ударе по тачкастим циљевима. однос цене одржавање – учинковитост мислим да је сасвим прихватљив за наш Србистан. иначе овај, како га назвасте, „новчић“ мене подсећа на амерички OV-10 Bronco…
Aпок
Мргуде шта ће нама COIN? У било којој верзији сукоба овде ако не лети високо или ниско а брзо има да га оборе. У ком сукобу се овај концепт показао добро?
Mrgud
Зато јер стручњаци дају акценат на тзв. асиметричне претње тј. асиметрично ратовање. То је оно кад нема више јасно дефинисану линију фронта, војска против војске у класичном смислу него ово данас што имамо… Нпр. ми и наши “побуњеници“ у јужном делу Србије. То би била опет нека герила, тачкасти циљеви, урбана средина, герила са лаким пешадијским наоружањем…Управо COIN је за та дејства јер је: јефтина за одржавање&опслуживање, платформа која може да орбитира пар сати у зони борбених дејстава, опремљена савременим нападно-навигацијским системима (рецимо контејнер типа Лајтнинг), прецизно вођена УБС, системи за самозаштиту (ИЦ мамци) тако да један COIN “новчић“ има исту учинковитост као и пунокрвна ЛБА стиме што је ово куд и камо исплатљивије. До овог закључка, по мојим сазнањима, дошли су и сами Американци…А рецимо да од вијатнамског рата имаш широку примену COIN авијације…А1 Скајрајдер је напалмом попалио цели Вијатнам!
360
Ali to nije bliza vazdusna podrska ! Sa raketom od 1 maha i 10 km.
Mrgud
@360
блиску ваздушну подршку (CAS) може да пружа и “новчић“ са митраљезом од 7.62мм а може да пружа и Б-52…или Б-2 са 10 км висине и са 20Т бомби! Времена су се променила, управо употребом савремених електро-оптичких система за осматрање и нишањење!
360
Ali mozda cu imati konteiner pa cu 4 puta biti efikasni ili 900kg SDB
Oslo
„Projekat“, cuj ti ovo. To se zove reciklaza. Potrazite po netu jlt „jet-like trainer“ sa kraja 80tih
Milos
Super. Kad se umrezi djelovanje laste, novcica, galeba, orla i ovih novih nevidljivih migova, svi ce da se preplase u komsiluku. Bravo…
Mile Tranzicija
Deco, ovo je Balkan, nije Kolumbija gde ti avioncici jure narko dilere i proizvodjace droge. Ovde su svi ratovi daljinski vodjeni od strane velesila i vladara iz senke.
Takav avioncic bi ovde vrlo kratko ziveo. Za 80 dana rata na Kosovu je nisam video NATO avion ispod 4.500 metara visine, a morate priznati da su letele mnogo ozbiljnije masine od tih avioncica. U Evropi nema prostora za dejstvo tih avioncica, nebo je prezasiceno PVO sistemima svih dometa i lovackom avijacijom. Donji etalon ovde su Stinger i Igla, pa navise.
Hocete COIN? Uradite modernog P 51 Mustanga sa turboelisnim motorom i kraj, ne glupirajte se kojekakvim projektima promasaja.
atg51
Zar Srbija vec nije imala jedan COIN avion u planu (Kobac) koji je bio u relativno naprednom stadiju razvoja? Nisam ni primetio da se od toga odustalo i krenulo od nule sa ovim projektom? Nema bas neke logike gurati dva slicna projekta paralelno, zar ne?
Dejan Todorovic
„Što izgleda lepo, lepo i leti“… Nemam problem sa ovom krilaticom već sa tim što ja kao esteta i pilot ne smatram ovaj koncept lepim. Plašim se da i roll izvesti u ovom „Novčiću“ ima da bude poduhvat.
Beli
Ovo verovatno ima nesto sa projektom Stavattia „Machete“. Avion ima slican koncept kao „Machete“.
Ali nema smisla ulaziti u novi projekat ako se vec planira kooperacija sa Stavatti.
Mozda je ovo samo pokusaj strancima pokazati da ce se takav avion praviti a nesmeju prezentovati samu „Machete“ pa su brzo kreirali slican avion da bi se pokazalo.
A mozda Yugoimport sa ovim pokusava da ubrza odluke Stavattia da brze krene u konkretan posao.
…ko zna
Golub
…možda su u šumi…
Mrgud
господо, Југоимпорт СДПР ради си по свом плану…Војно технички институт по свом…ово су две, назовимо, конкурентске фирме. значи, чак и овако мали, ми имамо назови две фирме које су конкуренција једна другој…мислим да СДПР жели да преузме монопол над целокупном наменском индустријом…
126LAE-Delta
Dodajem opasku da SDPR dodje u VTI i „zdrpi“ sve…
Mrgud
…и на путу до монопола остаје им још само Техничко Опитни Центар и њих да “увере“ у свој “квалитет“ и бинго…хелоу државна јасла!!!
GoranL
Ko jos koristi propelere,kolika je njegova brzina i tehnicke mogucnosti manite se uzaludnog truda nije bitna lepota vec funkcionalnost tog aviona.Bolje zajedno da prepravite Juvelira nego da pocnete proizvodnju SM27 macheta.
@flyingbrka
A u bre Mirko Alviroviću gde će ti duša
Peruni
Edepro Sky pickup u novom ruhu, tj. novim pogonom ovpg puta pozadi na mestu tovarnog prostora je elisa umesto dva motora na krilima…
Mislim da je koncept Kobca privlacniji za COIN kao i Sky pickup u transportnoj verziji za proizvodnju a pickup bi mogao bez guranja pogona pozadi da obavlja slicnu ako ne i bolju ulogu COIN aviona uz jos pojedine varijacije…
Na kraju moguce je imati zajednicku platformu za vise uloga kao i jeftinu proizvodnju razlicitih letilica.
Ali gospoda ako zele najbolje ideje i koncepte neka raspisu javne pozive i neka ih plate umesto sto tajno nabavljaju od stranaca 3d dizajne.
Ove klasik koncepte poput ovoga koje mozete naci uvek na svakom cosku i stalno malo doradjivati sa po nekom sitnicom a koja ne menja sustinu ima na pretek.
Nisu ovo najbolje ideje niti je ovo nesto novo i revolucionarno niti u svetu niti kod nas, vec vidjeno, cak nemaju neki zajednicki okvir proizvodnje, sve je samo i za sebe…
Ja licno na primer neku ideju a koja je nesto novo mogu sa vremena na vreme da objavim javno jer volim ovu moju napacenu zemlju pa sam voljan da podelim neka svoja razmisljanja i javno u cilju unapredjenja svega i svacega kao sto jednako delim i kritike, medjutim ako zaista zelite najbolje koncepte NVO za proizvodnju pa i one do sada nevidjene oko kojih ce se baliti danima od strane ne samo domace vec pre svega od svetske javnosti i to zbog kvaliteta ideja raspiste konkurse i platite dobro za njih.
Ovakve koncepte poput ovoga mogu da imam 10 komada dnevno ali jedinstvene i nove, naravno izvodljive, tesko da u svetu postoje i moze se naci 1kom na deceniju. A to Arapi traze i za to ce dati bogastvo, jer to cene i vole a ne vec vidjene sablone.
Da li svi iz Srbije koji su pronalazacki i inovatorski talentovani moraju na kraju uvek da daju strancima sve i svasta jer ovde nema sluha za njih?
Treba za pocetak razlikovati dizajnerske prepravke i razvlacenja jednog te istog koncepta ovog puta od pre drugog sv rata u slicne nove tvorevine a opet u sustini iste forme u novom ruhu od strane dizajnera od potpuno novih ideja i koncepata.
Lakse je kupiti nesto vec vidjeno od nekog 3d dizajnera koji radi tako nesto a koji nije sam po sebi inovator vec prepravljac vec vidjenog nego imati nesto novo…Medjutim tako lagan put ne daje uvek rezultate.
Bez razvoja novih tehnologija, novih koncepata i inovacija koje ce iz temelja menjati dosadasnja razmisljanja nema ni drasticnog preko potrebnog napretka.
Sve u svemu ovo prikazano je presipanje iz supljeg u prazno pa gde upali…Ako neko misli u ovoj nasoj drzavi da nema dizajnera u UAE koji isto ovo znaju da nacrtaju i naprave na jos vecem platnu za prezentaciju neka ostave gandzu za pocetak.
Dva minuta prezentacije jednog od mojih koncepata ili ekoh drugih talenata u Srbiji Arapi bi nas gledali ako mesiju, ovako mogu samo da vide vec vidjeno, sto je u osnovi tuzno i zalosno jer to znaci manje posla za nas ovde. Tesko da ce ih ubediti za neki nov razvoj vec vidjenoga i svima poznatoga koncepta aviona.
Mozda NORA od svega sto ima vece sanse za prodaju od ovakvih smesnih prikaza jer im je ona ako nista drugo prakticna za rat koji sada vode i mozda ce zeleti da je proizvode.
Na kraju ako pricamo o konceptima tako su kod nas videli Dominatora pa su ga u saradnji sa Turcima napravili sami za par meseci kao Jobaria MLRS , ako im se nesto i dopadne kod nas prvo ce se kod sebe i sebi slicnih raspitati da li to mogu da urade pre nego sto se odluce za nase koncepte. Znaci moze da prodje za finansiranje samo ono cega nema na trzistu nigde i niko nije napravio sastavne delove koje prodaje kao sto je recimo bio ALAS u tom nekom trenutku tamo sada vec tehnoloski daleke 2013.
Danas 2017 bi i ALAS bio danas za prodaju pod znakom pitanja jer su se slicni koncepti poput njega vec omasovili u nekoliko zemalja, pri tome lete i pogadjaju mete sa bojevim glavama, tj ima vec jaku konkurenciju.
Mislim da nam je stvarno problematicno ovako bez ikakvih javnih razmatranja guranje raznih koncepata koje kupe od nekog 3d dizajnera sa strane.
Znak VTI se na neki nacin zloupotrebljava, VS nije narucila ovaj koncept da ga VTI uradi a van toga VTI po pravilu ne razvija samostalno nista, Yugimport nema svoje kapacitete za samostalan razvoj pa guraju VTI u prvi plan kao nosioca sopstevene ideje, cist marketinski potez, medjutim ovako kako se radi se moze obiti o glavu, , barem neka napisu kao sto jeste da ce VTI obaviti ispitivanja a da je autor koncepta Yugoimport a ne da je ovaj koncept potekao u originalu od VTI i MO Srbije.
360
Pa zavrsi barem Kobca za sebe! Valjda je to logic 1 ! Pa danas uz ALASA i SDB glider bombs moze da ti platforma bude i LASTA 95. Pa neki getling u sanduku od 12.7 mm. Pa za sve ovo postoje kapaciteti.
360
https://youtu.be/YQigLcZPmEM
Cessna 208 sa Helifire
Peruni
Da, recimo tako nesto, bolje je napraviti Pickup za transport pa ga onda po potrebi konvertovati ako se vec zeli nesto slicno ici treba tim putem, sve to vuce korene od Bronca na kraju kao ogled kao i od nekada raznih dvomotornih lakih bombardera od drveta pre i za vreme dr sv rata tipa moskito i razni drugi….
Pickup je za transport jedan dobar koncept ne samo za vojnu primenu vec i civilnu iako je vec vidjen veca mu je perspektiva od ovog rekao bih nakaradnog Coina koji ima smisla da se gura samo kao ultralaka letilica, mislim da su u Juznoj Africi nesto tako radili.
Prava steta je sto VTI nije osmilsio nekog novog jeftinog Jastreba ili ako su vec radili a jesu dizajn Kobca da ga doguraju do kraja ako pricamo o novim avionima… Ovako brdo nezavrsenih stavki a nove ideje su im ispod kolena…
No, kao sto rekoh ako nemaju sami original ideje neka plate ima nas dovoljno koji bi smo se javili na konkurs…Jedan je original ;)
SF
Ja samo pitanje onako takticki, sto neko ovde nerazvija UAV koncepte umesto COIN aviona ?
Od materijala koristi CFRP, Fe3 O4 aditive, …..razvija algoritam za predefinisanu navigaciju….???????
A da gospodin urednik ovog sajta ne cenzurise, bio je prikaz kako to funkcionise u normalnim zemljama kad neko raspise tender, gde svi mogu dostaviti svoj elaborat/projekat.
SF
Evo samo primer kako mi rasipamo svoje talente, kao Nemci naivni daju skolarinu, a onda lako zadrzavaju takav kadar.
http://www.matf.bg.ac.rs/konkurs/212/-lat-phd-scholarship-fully-automated-controller-synthesis-for-uav-missions-munich-germany–lat-/
Zavaravamo se sopstvenim glupostima, kao drugi vise ulazu.Ulazu ali na odredjenom stepenu razvoja.
Americki MIT vise puta je pobedjivan na raznim takmicenjima od jeftinijih projekata nekih anonimnih skola, ali racunica je jasna
http://web.mit.edu/facts/tuition.html
Kad je ovde vojska/drzava raspisala konkurs/tender za idejni projekat koji kasnije moze doprineti razvoju na vecem nivou – nikada posto je nama to strano, ali zato imamo profesionalne demagoge koji govore nemamo dovoljno resursa.
Top gun
Ovaj izgleda kao Pegaz 011 na prvoj slici.
Zeljko
Vama u srbiji nisu nit mapeti ravni, vasi klaunovi od politicara radi politickih bodova dnevno izbacuju desetke projekata,smjesno.ovise ponasaju tako kao da u srbiji zive retardirani ljudi(vjerovatno ima i takvih koji vjeruju u ovakve gluposti.Prvo zavrsite jedan i prodajtega van paonda pricajte.(neono nora i druge gluposti) nesto konkretno.
ozbiljan kandidat za penziju
Npr Lasta?
Oslo
Lasta prodata jos pre deset godina. Za 10 godina je moglo jos po nesto da se zavrsi. A cak ni lasta nije zavrsena jer kod nas jos nije uvedena u naoruzanje. Na zalost, skroz je u pravu covek
mali
Potkrala se maaala greška u naslovu „novi projekat MAKETE COIN jurišnika“
Milos
A da prepakuju Kraguja? Taman ima dovoljno skeleta po livadama i muzejima za prvu seriju
Pavle
Prepakovan Kraguj sa osvezenim instrumentima I jacim naoruzanjem, sta ce vise…
Goca
U tekstu pise da nije jasno zasti se prikazuje ovo saudima jer su oni vec nabavili ozbiljniju coin platformu.Jednostavno ,saudi jednu opremu kupuju za svoje oruzane snage a drugu za saveznike koje oni podrzavaju.npr juce je poslan kontigent vojnih vozila za jordan koji je platila saudijska arabija tako da bi ovo mozda bilo i nesto slicno stim da je nekoliko puta jeftinije,a radi isti posao .
Rex
A sto mi ne bi lepo nabudzili Jastreba (ako treba i ponovo proizveli) sa elektronikom, boljim motorom, par preciznih raketa i pvo zastitom, ima da bude zver u odnosu na ovo?
Mrgud
одговор на то питање дали су Хрвати 90-тих…потражи на Јутјуб под називом „оба су пала…“
Rex
Pa i ovaj gore bi nastradao jos lakse.
PS. Mislim da su tada ipak oborili samo jedan avion.
Mrgud
У тзв. рату ниског интензитета, као нпр. са “побуњеницима“ висина на коју ваздуПлохов оперише је круцијална. На висине веће од 5000м мислим да су и ваздуПлохов и пилот довољно безбедни. Напредна оптоелектронска опрема и сензори би давали такође круцијалну предност за дејства са даљине тј. висине.
Што се Јастребова и Галебова Г-2 тиче, по мени, то су типови авиона који нису били прављени за ратна дејства…одрадили су своје и место им је у музејима…или приватним колекцијама ексцентричних богатуна (којима и ја тежим али ми нешто не иде…)
miroslav
Nama su potrebni ozbiljni avioni a ne vrapci. Rusija u Siriji ne koristi vrapce vec ozbiljne avione. A to kako nema para za jednu eskadrilu polovnjaka je prica za decu. Kad bi ova drzava ustedela para umesto da ih rasipa na razne gluposti onda bi se naslo i za to. Pare odlaze nekom drugom i za svakakve glupe projekte ali ne u nasu korist.
Oslo
A zasto mesate proizvodnju naoruzanja sa nasim vojnim potrebama?
Bez ikakvih problema moze da se proizvodi i izvozi i ono sto nama uopste ne treba. Znate i tako se zaradjuju pare.
A kad svi platimo porez, e od tih para maze da se kupi ono sto nama treba (ako nas ne pokradu pre toga)
miki
aman vas nek samo naprave Sovu po ekonomskim cenama da mogu da zaradjuju i ne treba im nikakav COIN. Zaludjuje vas Pera i SDPR. Stetocine srpske vojne industrije.
Боривоје
има ли каквих вијести о овом чуду?