BEG airport status
LYBE 2006:30 Z 110°06KT CAVOK 26/16 Q1019 NOSIG=
[ANALIZA] Šta smo sve izbliza videli na doniranim MiG-ovima 29 Mnogi mediji pogrešno su preneli da su u petak na Batajnici videli 6 29-ki koji su skoro dopremljeni iz Rusije. Jedan od njih je ipak stigao još davne 1987. / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[ANALIZA] Šta smo sve izbliza videli na doniranim MiG-ovima 29

Na centralnom događaju obeležavanja 73. godišnjice oslobađanja Beograda u Drugom svetskom ratu, koji je održan u petak 20. oktobra na vojnom aerodromu Batajnica, Vojska Srbije prvi put je javnosti prikazala lovačke avione MiG-29 koje je Ruska Federacija poklonila Srbiji.

Održana je i ceremonija primopredaje aviona na kojoj je predsednik Srbije, kao znak zahvalnosti, ruskom ministru odbrane Sergeju Šojguu predao šest paradnih bodeža sa ugraviranim evidencijskim brojevima novopridošlih lovaca.

Mnogi mediji preneli su informaciju da su na Batajnici videli 6 MiG-ova koji su u periodu od 2. do 5. oktobra iz Rusije stigli na Batajnicu. Međutim na stajanci se nalazilo pet aviona pored kojih je, upadljivo različito ofarban, stajao jedan postojeći primerak iz inventara RV i PVO. Reč je o avionu sa evidencijskim brojem 18101 koji nije leteo od 2010. godine, koga smo retko viđali i na statičkim izložbama različitih vazduhoplovnih svečanosti a koji je u stalnom nedostatku rezervnih delova poslužio kao donor istih za preostala tri srpska aviona.

MiG-29 u varijanti 9.13 ev. broja 18202 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Šesti novoisporučeni avion je, kako smo saznali, odmah sutradan nakon što je stigao, vraćen u Rusiju radi remonta što su u proteklih nekoliko meseci i nagoveštavali iz Ministarstva odbrane.

To je avion verzije 9.13, ruskog evidencijskog broja 04 plavi, registracije RF-93709 koji je, prema dostupnim podacima prethodno remontovan 2010. godine (RSK MiG za rusku armiju propisuje da avion mora na remont nakon 7 godina ili 700 sati naleta). U Srbiju je transportovan da bi se u vezi njegove primopredaje obavile pravne i carinske procedure a za sada nemamo zvaničnih infromacija kada bi, nakon izvršenih radova mogao biti vraćen u Srbiju.

9.13 18203 nosio je rezervoare PTB-1150, bombe FAB-100 i rakete vazduh-vazduh R-60 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na Batajnici je dakle u petak bilo izloženo 5 doniranih 29-ki a videli smo da su to avioni u verzijama koje smo na osnovu dostupnih fotografija iz decembra 2016., mogli i da očekujemo.

Ispred publike su bili parkriani jedan jednosed 9.12A, dva jednoseda 9.13 i dva dvoseda 9.51. Radi što atraktivnijeg prikaza, MiG-ovima je okačen podvesni teret koji su činile rakete vazduh-vazduh, lanseri nevođenih raketnih zrna, bombe a jedan avion 9.13 je pod krilima nosio dva rezervoara za gorivo čime je potvrđeno da je Srbija dobila PTB-1150 što je oznaka za pomenute rezervoare. Ove rezervoare do sada nismo imali.

Dvosedi će biti dragoceni u obuci i trenaži srpskih pilota. Na fotografiji MiG-29UB 18351 sa lanserima B-8M1 NRZ S-8 i 4 rakete vazduh-vazduh R-60 / Foto: Petar Vojinović

Od naoružanja smo mogli da primetimo samo ono što MiG-29 već može da nosi, 9.12A kao i jedan 9.13 nosili su po dve inercijalno i poluaktivno radarski samonavođene rakete vazduh-vazduh R-27R i po 4 infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-73. Jedan 9.13 je pored rezervoara za gorivo nosio i dve bombe FAB-100 i dve infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60. Četiri rakete R-60 i dva 20-cevna saćasta lansera B-8M1 nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm nosio je jedan dvosed dok je drugi imao 4 rakete R-73 i dva 32-cevna saćasta lansera UB-32-57 nevođenih raketnih zrna S-5 kalibra 57 mm. Zanimljivo da su ovi lanseri, iako su tokom 80-tih godina 20. veka bili standardno naoružanje sovjetskih 29-ki, u nekadašnjoj Jugoslaviji naknadno samostalno integrisani.

MiG-ovi su ofarbani u vrlo kvalitetne mat boje, šema je ista kao na postojećim srpskim avionima ali su boje različite. Kako smo saznali od iskusnih maketara svetlija siva, po nemačkom standardu, odgovara RAL 7001 dok je tamnija RAL 7000. Radom (nos aviona) kao i delovi oplate zmaja koji su od kompozitnog radioprozračnog materijala (oplate transpondera SO-69, signalizatora radarskog ozračenja SPO-15, UHF/VHF radija R-862M i sistema za navođenje Lazur) su u tamno sivoj boji. Kod verzija 9.13 u ovu tamniju sivu su ofarbane i antene sistema za protivelektronska dejstva L203 “Gardenija 1FU“ koje se nalaze na krajevima krila a kod svih aviona tamno siva je i oplata antene radio kompasa ARK-19 smeštene na leđima unutar trupa. Tehnološki i upozoravajući natpisi na avionima su na ruskom jeziku a fontovi i dimenzije evidencijskih brojeva i oznaka pripadnosti su gotovo identični sa “starim“ primercima. Ipak rondele su dosta svetlije a ev. brojevi na repu tamniji.

Evidencijski brojevi novih MiG-ova dodeljeni su u skladu po do sada već ustaljenom principu da nove verzije i podverzije vazduhoplova dobijaju nove brojeve / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Interesantni su izabrani evidencijski brojevi.

Mnogi su očekivali da će samo biti nastavljen niz prethodnih brojeva, poslednji jednosed MiG-29B koji je primljen u JRV bio je 18114 dok su dvosedi bili 18301 i 18302. Sada je međutim samo na prvi pogled napravljen nasumičan izbor. Jednosed 9.12A dobio je broj 18151, avioni 9.13 18202 i 18203 (18201 je vraćen u Rusiju na remont), dok su dvosedi postali 18351 i 18352. Ako se ima u vidu da je nekadašnje RV i PVO JNA, a nakon toga i VJ, VSCG i VS, gotovo svakoj verziji pa čak i podverziji vazduhoplova uglavnom davala nove evidencijske brojeve onda je izbor sasvim logičan. Mi smo do sada imali jednosede 9.12B, sada smo dobili 9.12A i 9.13, imali smo dvosede 9.51B a sada su stigli 9.51.

MiG-29A 9.12A ev. broja 18151 naoružan sa dve rakete R-27R i 4 R-73 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Interesantno da je doniran jedan avion u izvoznoj verziji 9.12A koja je bila namenjena zemljama nekadašnjeg Varšavskog ugovora. Bivši SSSR je u svoje jedinice za obuku uvela u upotrebu određen broj izvoznih 9.12A i 9.12B kako bi između ostalog na njima leteli i strani piloti prilikom vežbi koje su održavane u Sovjetskom Savezu. Treba reći da danas Vazdušno Kosmičke Snage Rusije i dalje koriste MiG-ove 29 starijih verzija, iako su oni uglavnom povučeni iz jedinica prve linije, pa se tako u inventaru nalazi oko 50 aviona 9.12, 9.12A, 9.12B, 9.13, 9.13S i oko 40 dvoseda 9.51.

Dvosed 18352 je, pored 4 rakete vazduh-vazduh R-73 nosio retko viđan saćasti lanser UB-32-57 NRZ S-5 kalibra 57 mm / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na ruskim forumima, blogovima i drugim internet sajtovima može se videti da sa remonta i dalje pristižu avioni pomenutih varijanti. Jedina borbena jedinica koja ih još uvek koristi je ruska eskadrila stacionirana na aerodromu Erebuni u Jermeniji. Svi ostali avioni lete u sastavu centara za obuku u Lipecku, Privoložskom i Kušćovki između kojih ponekada dolazi do rotacije aviona, uglavnom dvoseda.

Prema javno dostupnim informacijama možemo predvideti šta će se u narednom periodu događati sa našom lovačkom avijacijom a što bi trebalo da se realizuje do sredine sledeće godine. Novopridošlim avionima sada sledi dovođenje na standard na kome su naše starije 29-ke, zatim njihovo uvođenje u jedinicu, povratak sa remonta šestog aviona, pristizanje rezervnih delova, zemaljske opreme, remontovanih motora, potom slanje na remont tri starija aviona i potpisivanje ugovora za modernizaciju. Srbija bi tako, ako bi se sve odigralo kako smo naveli, krajem 2018. ili početkom 2019. mogla imati operativno svih 10 MiG-ova 29.

Komentari

C

Ako moze samo pojasnjenje u poslednjem pasusu pise „slanje na remont tri starija aviona“. Da li se misli na tri starija od ovih pet ili se misli na tri od nasih starih aviona i ako je ovo drugo u pitanju sta se desava sa nasim cetvrtim avionom, stekao sam utisak da ce i on biti osposobljen?

Odgovori
Ž

Мисли се на авионе који су наслеђени.

Примерак 18102 (4-ти наш авиона) је ремонтован 2011. и он не би требало следеће године да иде на ремонт.

d

kakve veze ima propali smo ko muda kroz pocepane gace.Eto koliko po recima Lazanjskog je jeftinija neutralnost,a u stvari teska rusofilija.Misli li neko da ce nas iz komsiluka Nato nanisaniti nastavimo li ovako.

C

@dragan
Da se razumemo…
1. da smo „propali ko muda kroz pocepane gace“ kako Vi kazete apsolutno se slazem
2. da se ne slazem sa svim resenjima/nabavkama vojne tehnike koje se desavaju u VS ne slazem se

ALI kako su ovo prvi pomaci na bolje posle XY godina ma kako oni mali bili mislim da ipak treba pruziti podrsku ili u krajnjem slucaju barem ne kritikovati „na slepo“. Ako nista drugo sama cinjenica da bi izostankom ove nabavke vrlo verovatno bilo ugasena nasa LA tera nas da na ovo gledamo pozitivno i da se barem nadamo u neko bolje sutra.

S

S obzirom da smo beda, ovo je odlicno! Kada bi dopunili do 32 bilo bi idealno.

Slusam pre neki dan Miloradovica.Pitaju ga pa znate potrebno nam je vise avioan.A on na to pa znate to treba odrzavati mi ne mozemo ni ovo.Mnogi strucanjaci kazu da je i ovo mnogo…

Odgovori
Ž

Наредне гподине ће показати да ли ћемо моћи да одржавамо и нормалн0о користимо ове авионе.

S

Pitanje je da li zelimo.Para uvek ima…
Kada jedan Izrael koji ima manju teritoriju od Makedonije ima preko 300 borbenih letelica, plus tankere za naftu, AWACS, Topovnjace.
I dalje smatram da je pitanje dobre volje, nista vise.

Ž

Наравно није ствар само у новцу већ и да ли има воље.

B

@Sve sami stricnjaci A najveci strucnjak od svih vrsi poredjenje sa brojem aviona koje ima Izrael, koji je bez obzira na velicinu teritorije, jedna od najmocnijih i najbogatijih zemlji na svetu i prica za sebe, poput Svajcarske… Para uvek ima, da, ali kako za koga, za samo malo ozbiljnije potreban je bar 10x veci vojni budzet, sto znaci da bi politicari morali za toliko manje da kradu… A postoji i pitanje pilota i tehnicara, kao i aviona za obuku i samih instruktora… Zatim, sta ce nam 32 ili vise aviona bez dobrih radara i PVO, pa i ostalih delova vojske, nema smisla samo jednu stvar forsirati… Ovo je najvise sto mozemo da odrzavamo trenutno, problem je samo sto ce avioni mnogo malo da lete, najvise 35 sati po pilotu i to ako uvek sve bude u najboljem redu(a sigurno nece), i sto za deset godina, poneki i godinu vise, svi idu na otpad, zatim problem je sto se ne isplati nikakva ozbiljnija modernizacija i problem je sto smo sve ovo platili sigurno 3-4 puta skuplje (mozda i vise), plus su otpali tenkovi T-72s, kao i BRDM-2, po tridesetak komada, a pominjani su i neki modrnizovani stari BUK-ovi u istom paketu.

N

Kad srpski gradjani budu placali porez i radili kao Izraelci onda cemo i mi imati takvo naoruzanje. Za pocetak bi bilo dobro da se rezervisti odazivaju na vezbe umesto sto izbegavaju svoje duznosti.

P

Au, dajte svi da platimo jos jedan porez pa da imamo vojsku kao Izrael.

@Sve sami strucnjaci

Samo motori za tvoja 32 aviona kostaju nesto ispod 150 miliona $.

А

Добар део новца наменски за наоружаање добију од Америке као помоћ. https://www.nytimes.com/2016/09/14/world/middleeast/israel-benjamin-netanyahu-military-aid.html
Тако би и поменута Македонија могла имати шта хоћеш.

m

@Nikola
kada Srbija svoje lojalne građane bude tretirala kao ljude, a ne kao stoku, onda će se građani i odazivati.

b

Bravo, te informacije sam cekao da objavite, a ne ono sto se vuce po dnevnoj stampi.

Odgovori
g

sta je sa nasim avionima galeb i orao jer su i oni remontovani koliko ce ih biti u letnom stanju

Odgovori
R

Raketa R27R ima domet do 80 km, da li je to tacna informacija? Koje sve jos rakete poseduje nase RV za MIG 29 i koje su karakteristike?

Da li mozda znate nesto o radarima na ovim 9.13 verzijama, i njihovim karakteritikama?

Odgovori
Ž

Na MiG-u 29 starijih verzija raketa R-27R nema taj domet već to iznosi do 50 kilometara.

Od raketa vazduh-vazduh imamo još R-60MK dometa do 15 km i R-73E dometa do 30 km.

Radar na 9.13 je isti kao na 9.12. Naravno na ruskim 9.13 i 9.12 je nešto bolji od radara na izvoznim 9.12A i 9.13. Pre svega razlika je u nekim režimima i podrežimima rada, otpornosti na ometanje i donekle u dometu.

M

oве вредности домета ракета треба узети са резервом. на домет ракете битно утичу параметри као са које висине се лансира ракета на циљ, да ли је циљ у долазној или одлазној путањи… на 50 км раздаљине, вероватноћа поготка је изузетно мала, чак ни свемоћни АМРАМ имао би потешкоће да собали на ту даљину циљ који маневрише и удаљава се, рецимо…

Ž

Слажем се, нпр. наши авиони су 1999. били обарани ракетама средњег домета на даљинама до 30 километара.

Ово су неке максималне вредности које се односе на одређени циљ и лансирање са одређене висине и у другим одређеним условима.

D

Odlicna analiza g.Bankovicu.
Molim za Vase misljenje o pomenutoj inf.u komentarima poslednjih par dana a vezano za motore i navodnu zamenu i skidanje sa novopridoslih 29 ki. Da li je to istina ?

Odgovori
Ž

Do dolaska ruskih 29-ki leteo je samo jedan naš stariji avion.

D

@G.Bankovic

Zahvaljujem na odgovoru.

n

da li je siguran dolazak beloruskih migova 29 i da li ce i njima biti potreban remont

Odgovori
Ž

Nemamo za sada takvih informacija.

M

Pre bi rekao da ce obi biti modernizovani na beloruski ili slican nacin to je taman tih 7

a

Bilo bi samo lepo da su bar na jednom avionu ofarbali vertikalne stabilizatore kao sto imaju Poljaci na svojim 29-kama, Mogli bi taman da stave Milenka Pavlovica i Zorana Radisavljevica na primer.

Odgovori
M

Neko rece “ Ratovi se ne dobijaju na bojnom polju nego u fabrikama“ Pametnom dosta. I nove da imamo nebi bili nista nego ono sto jesmo.
Citam zanoselja raznih likova o sili o moci….znete li Vi „veliki ratnici“ koliko kosta dan ratovanja?.da ne duzim odlicno je ovo sto dobismo ne treba ni toliko ali ajde.

Odgovori
П

Зависи од ситуације.
Милане оружани сукоби се разликују. Не можеш поредити евентуални рат између Русије и САД са евентуалним ратом између Србије и Хрватске или Албаније. Или рат између Србије и шиптара.
И није исто када нападаш и када те нападају.
Оружани сукоби се мењају како напредује технологија.
Са добром пво средњег и краток домета Србија би апсолутно заштитила своје трупе од свих околних држава у евентуалном сукобу. Ових 10 авиона са добром пво средњег и кратког домета је сасвим довољно за дефанзивне операције.

B

Zato su nam i bombardovali fabrike…

J

Mislim da je ono sto je vidjeno 20-tok na Batajnici vrlo korektno,nadam se da je i projekat 1500 samo pocetak,ovo bi trebalo gledati kao dobar zamajac ka osavremenjivanju vojske,ostaje nam da vidimo sta moze da se dobije iz razgovora sa Belorusima,nadam se dosta.

Odgovori
B

Interesuje me koliko MIG-ova 29 je imalo RV JNA, jesmo li ih sve nasledili? Koliko i kako smo ih izgubili., na koji način? Hvala.

Odgovori
Ž

Овде смо све лепо објаснили.

https://tangosix.rs/2017/29/09/vitez-naseg-neba-30-godina-mig-29-u-naoruzanju-rv-pvo/

Наследили смо од ЈНА свих 16 авиона, 1999. изгубљено 11, 6 оборено, један се срушио, 4 уништена на земљи. Остало их је 5 а затим се 2009. један авион срушио.

B

Zahvaljujem na odgovoru. Tekst tjera suze na oči., nadam se boljim danima za RV. Nekako sam zaključio da je i agresija počela kada su Migovi bili na isteku resursa (sigurno ne slučajno). Još me kopkaju otkazi i kvarovi za vreme agresije te sumnjam u protiv elektronska dejstva neprijatelja!? Kakvo je Vaše mišljenje u vezi PED?

Ž

Bilo je i otkaza ali i elektronskog ometanja.

S

Ono sto smo videli na Batajnici je za nase uslove a i sire mislim na nas region ex yu, pa i malo sire zaista korektno,nisam imamo srece,tacnije posao mi nije dozvolio,a i poprilicno sam udaljen od prestonice…Pa nisam mogao uzivo da pratim kasnije sa malo preko neta pogledao i to sve deluje zaista dobro,obzirm da nista skoro 30 godina nismo,nabavili za vojsku ,sada su tu ,i 29-ke i dva nova MI-17V5 helikoptera,9 novih vrhunskih helikoptera za RV i Policju krajem sledece godine …Vidim da se dosta odmaklo i sa modernizacijom jurisnika orao kao i PVO sistema,koji su na standardu M i M2 .Pa ovih 1500 vrhunskih obucenih vojnika sa isto takvom opremom.Bas je to i potvrdio Zoran Rajic pukovnik upravnik inace vojno tehnickog instituta,da uskoro mozemo ocekivati u VS i modernizovanog orala i kako sam kaze i G-4 daj boze po jedno 10 komada jednog i drugog aparata,Lazara 3 ,18 komada ,Noru,12 komada,i Milos besposadno vozilo,kao verovatno i Milos oklopno vozilo,kao citav niz telkomunikacione opreme,opto elektroneske opreme takodje ,citav niz vozila novih izvidjackih vozlia i sistema, tu je i zastavina nova modularana puska koju je deo ovih vojnika i nosio …Tako da je to dosta veliko ohrabrnje za nas i pre svega te momke koji su u vojci,ocekuje se i taj dogovor sa Belorusima za jos 7-8 29-ki,i PVO sistemi…To cemo sigurno znati krajem proleca sledece godine negde u maju ili junu,tada je cini mi se sastanak sa Bleorusima,takodje je receno da sto se tice opremanja vojske ovde se nece stati sto je pametno,naravno,i da se nastavi ,rastom domace namesnke industije ,koje je ubedljivo najveci izvoznik u regionu ,i da se sto vise zaposljavaju novi ljudi u toj grani industirje,samo tako nekako moze ova nasa Srbija da se pokrene,a dali ima politicek volje to je vec nesto drugo i ne znam,a i politika me ne zanima,ali bar se malo nesto pokrenulo bar u VS,gde nije decenijama .

Odgovori
M

Једина респектабилна В-В ракета остаје ИЦ вођена Р-73. Окосницу В-В и даље ће представљати ракета средњег домета типа Р-27Р! Значи полуактивна, радарски навођена што у старту за собом вуче низ ограничења… Ракета Р-60, мислим да полако и она одлази у пензију. Од наоружања В-З, по руској филозофији, акценат је на НРЗ. Сачасти лансери и слободно падајуће бомбе. По мени, скромни капацитети за дејство В-З. Од остале опреме, мислим да овај комплет за ПЕД Гварденија је новина за нас и надам се да ће то функционисати како ваља!?

Odgovori
P

Respektibilna za koga? Istina da nam najvise odgovaraju pasivna sredstva, a moguca su iznenadjenja bas tu.

M

@Pavle
Западњаци итекако респектују Р-73! најбоља руска ракета В-В малог домета специјално дизајнирана за блиску маневарску борбу је управо Р-73, сверакурсна, ИЦ самонавођена, високих маневарских способности…

P

Pre ce biti r74 kpju nemamo, ali poenta da sve koje imamo mogu da rade posao, bitna je pasivnost kao faktor iznenadjenja.

K

Lijepi su, nema što. Što je sa donacijom tenkova?

Odgovori
e

Pozdrav svim ucesnicima portala.Moze li mi neko vise reci o mogucnostima MiG 29 dvoseda u vazdusnim duelima obzirom da ne poseduje radar?Da li postoji mogucnost navodjenja od strane aviona koji poseduje radar? Ili je njegova iskljuciva funkcija u obuci pilota? Unapred hvala.

Odgovori
Ž

Двосед се може употребити само у блиској маневарској ваздушној борби као и у борби на малим даљинама.

Не поседује ракете ваздух-ваздух средњег домета.

e

Hvala puno na odgovoru.Srdacan pozdrav.

А

Било би добро да ако набавимо Р-27Т да оспособимо двоседе бар ову ракету да носе.

M

Sta je sa dva Mig-a 21 ii 6 orlova J 22 koji su jos uvek zatrpani na Ponikvama? Moze li da se uradi neka reportaza, prica… sta će sa njima, hoce li se skoro iskopavati ili tako nesto

Odgovori

Stvar ukusa, ali meni licno se vise svidja ova nova boja.. nekako im lepse lezi ;)

Odgovori
V

6 meseci je sasvim normalan rok za remont i modernizaciju svih 29 ki, imajući u vidu da neće svi od jednom ići na isti i koliko je to složen i ozbiljan posao.

Odgovori

@Voja

Jedan veoma trezven, strucan i pre svega komentar zasnovan na realnosti.

Posto se remont radi jednim delom u zavodu Moma Stanojlovic, apsolutno je realno ocekivati da ce remont za 10 aviona MIG-29 trajati 6 meseci, kako kazes, posto je remont jednog dvoseda MIG-21 u istoj tom zaovodu trajao 5 godina (i slovima PET GODINA).

Ž

Ако мислимо на новопридошле МиГ-ове 29 онда не можемо говорити да ће се они сада бити ремонтовани јер за то нема потребе.

Сада ће само бити доведени на стандард постојећих авиона. То ће бити обављено у Моми али то наравно раде Руси.

Видећемо какав је договор за наша три авиона који треба да буду ремонтовани следеће године а којима ресурси истичу у првој половини 2018.

@Zivojin

Ni to da im nece biti potreban nikakav remont nije bas u potpunosti tacno, neki motori su skinuti sa njih da bi ona nasa 3 mogli da letuckaju do remonta (4 najverovatnije vec odavno nema motore) – ostaje samo pitanje koliko motora, a bez motora ce malo teze da lete ovi Rusi, dakle treba da spremimo parice za nove motore ili remont postojecih motora in mother Russia.

Cak i u drugom slucaju (remont motora a ne nabavka novih) treba racunati da ce se u toku narednih 10 godina SVI motori (komada 20) morati promeniti, a to je Bugarsku kostalu tricavih 24 milona $ za 10 motora (4 nova + 6 repariranih). Ne treba zaboraviti da je Bugarska odbila zbog pritisaka iz Rusije ponudu Poljske koja je bila daleko povoljnija – za reparaciju 6 motora 6.2 mil eur.

Pri tome je Bugarska od 10 motora ODBILA DA PRIMI 8, jer su samo 2 motora (20%) imala propratnu dokumentaciju!!!!!

https://sofiaglobe.com/2017/10/20/problems-in-process-of-overhaul-of-bulgarian-air-force-mig-29-engines/

Nema sta, vesti iz kompanije MiG, narocito ove vezane za kontrolu kvaliteta, cene i podrsku kupcima nastavljaju da raduju i bude optimizam.

Z

Deo nasih motora je vec poslat na remont.

Bugari su remontovali motore i u Poljskoj i u Rusiji.

@Zivojin

Kakve veze ima sto su remontovali motore i u Poljskoj i u Rusiji?! Vazno je da su Bugari remontovali prvo motore u Rusiji, da su placali previse, da su odlucili da prestanu da remontuju u Rusiji i da su odlucili da ce da remontuju u Poljskoj jer naplacuju znacajno manje, kada su potpisali ugovor Rusija je krenula da im zavrce ruku i na kraju su morali da poniste ugovor sa Poljacima jer je RSK MiG prestao da im isporucuje delove i pruza servisiranje aviona.

https://sputniknews.com/military/201611111047353279-mig-engines-deal-maintenance/

Koliko su Rusi neprofesionalni govori cinjenica da su Bugari dobili 2 motora sa dokumentacijom i 8 bez dokumentacije.

Ž

Писали смо о томе више пута.

2015. понуда Руса је била 1,05 а понуда Пољака 1,023 милиона евра. Дакле скоро иста је цена.

Међутим Пољаци нуде 350 а Руси 500 сати налета. Пољаци немају лиценцу за ремонт РД-33.

У међувремену се Бугарима покварио по један мотор који је ремонтован у Пољској и Русији.

@Zivojin

Pa nije bas skoro ista cena:

Je li to RSK MiG samo te godine nudio remont RD-33 na 500 sati? Posto je ranije radio remont Bugarima i svima ostalim na 350 sati?? Sada nisu u stanju ni dokumentaciju za vecinu motora da pruze.

Predsednik RSK MiG koji je davao ovu izjavu je zaboravio da pomene sledece:

Poljaci sami snose troskove transporta, Rusi ne. Poljaci su dali Bugarima 2 motora na 2 god ili 200 sati dok se Poljski ne remontuju, Rusi ne.

Poljaci i Bugari u EU, nema carine, nema PDV – kod Rusa ima caina 3% i PDV 20%

Ž

Ako je Bugarska članica NATO i EU onda ne znam u čemu je problem? Jel treba Rusija da ukine tim zemljama PDV i carinu?

Rumen Radev je bio protiv toga da se motori remontuju u Poljskoj jer oni za to nemaju licencu.

I normalno je da ako neko drugi radi na avioni a za to nema dozvolu RSK MiG da ruska kompanija otkaže svaku logističku podršku.

@Zivojin

Ne, Zivojine, ja hocu da kazem nesto drugo – ti si u svom postu istakao da je cena gotovo ista, ja pokusavam da istaknem da bas i nije tako :

-da cena izgleda samo isto, ali to je zato sto nije uracunat PDV, ali da zato sto je Poljska davala VISE (sama snosila troskove transporta, dala 2 motora na koriscenje i sto se ne placa 20% PDV + carina)
—————————–
Naravno da Poljaci nemaju licencu, Rusi gotovo nikome nisu dali licencu, sve je centralizovano i samim tim ZAVISNO od njih. Ja nemam nikakav problem da se Rusima placa i 2x vise da to sto oni rade vredi, ali ne vredi, sto je i ovaj slucaj pokazao.

Inace u istom intervjuu je predsednik RSK MiG pricao neke tuzne price o tome da su zivoti pilota ugorzeni zbog remonta u Poljskoj – a onda posalju 8 motora od 10 bez dokumentacije…

Ž

Cena samog remonta je skoro ista.

Ostali troškovi nisu, naveli smo zašto. Poljska je eto prijatelsjka država Bugarskoj i sama će snositi troškove transporta, dala je i dva svoja motora na korišćenje.

Bugari su razmatrali održavanje i remont svojih aviona u poljskoj ali su na kraju ustanovili da to i nije baš moguće.

@ Zivojin

Pa, ZIvojine, i nije bas tako, ja ove podakte o tome da se ne placa PDV i da Poljaci snose transport nisam procitao na T6, jer NIGDE nisi spomenuo ni u jednom tekstu na ovu temu, vec si na vesti o remontu u Poljskoj stavio da Poljska garantuje 350 sati, a RSK MiG 500 sati (iako je do tada, a i posle toga garantova 350, sto je uobicajeno za RD-33), sto onda ispada da je ovo najvecim delom politicki motivisana odluka (ne kazem da nije, ali sa ovim podacima se jasno vidi i ekonomski aspekat). Naravno ako sam ja propustio to da vidim, ti mi slobodno skreni paznju.

Dakle, da rezimiramo, Poljska ponuda je bila povoljnija, jer se motori moraju transportovati, a za to vreme moraju avioni i da lete?

Nije samo da su razmatrali, Zivojine, ugovor je potpisan i ratifikovala ga je bugarska skupstina.
Onda su im Rusi zavrnuli ruku, ucenili ih ili uveli sankcije na odrzavanja MIG-29 – stavi sta god hoces od ova 3, ali je to cinjenica.
Nije da Poljaci nisu bili sposobni da remontuju bugarske motore-posto je ceo ugovor bio ispostovan. Na kraju krajeva Poljaci uspesno remontuju svoje motore za MIG-29 bez ruske pomoci i saglasnosti RSK MiG.

V

E da zaboravio sam još da kažem posle dugog niza godina devastiranja i urušavanja naše vojne navigacije ovo je ipak veliki uspeh i pozitivna stvar. Još da se remont i modernizacija obavi prema planu do idućeg leta i svaka čast. E sad ja bih voleo da imamo para da nabavimo najnovije i najsavremenije aparate ali nemamo. A onima što samo zanju da plju i kritikuju bez ikakvog osnova i bez poznavanja celokupne situacije rekao bih …

Odgovori

@Voja

Bravo, jos jedan izvrstan komentar. Onima koji ovde ostavljaju negativne komentare mora da bude jasno da mi nismo imali pare za nove avione!
Ali zato imamo da damo na rashodovane sovjetske dvomotorce sa motorima koji imaju resurs od 300-350 sati i avionikom iz Vijetnamskog rata na kojima ce nas letni cas kostati blizu 50 000 $.

Б

@ RX

Ниједан од ових авиона нема авионику из Вијетнамског рата нити ће сат налета коштати 50.000$.

@Buran

Nego kakvu avioniku ima? Nema HOTAS, nema MIL-STD-1553, nema FBW, ima neadekvatan radar, ne poseduju ni jedan jedini MDF (sem ova nasa dignuta na SD koji poseduju po komada 1), 3 aviona od 7 nece imati NIKAKAV radar… i sta je onda to ako nije AVIONIKA IZ VIJETNAMSKOG RATA???

Uzmi saberi remont + modernizaciju + delove za 10 godina + remont motora na pola resursa pa uzmi tu cifru i podeli sa brojem sati koje cemo imati posle remonta na ovih 10 aviona pa mi javi koliko ce da kosta jedan sat… a gde je naoruznje, a gde je gorivo, a gde je transport, PDV i carina za slanje motora i radara u Rusiju, a gde je zemaljska oprema…????

Mozda, najbolje objasnjava ovaj klip:
https://www.youtube.com/watch?v=x8q3w-TB_is

P

@RX…
ili mister ‘radar’….kao sto ranije napisah,
sta je sledece, uvek postoji neka dlaka….
osim ako nije bio I u vijetnamskom ratu pa sve to iz prve ruke zna,
valjda ima neku referencu na to sto prica…sem dlake

@Pavle

Ne razumem sta hoces da kazes. Kakav „mister radard“, kakve reference, kakve dlake???

P

Imas li ikakvu potvdu bilo cega sto ovde pises?
Prosli put su bili vremenski resurs, pa fbw, sad je radar, sta god ti padne na pamet postaje krucijalan nedostatak mig29. Prosto je cudno da nisi pisao proizvodjacu da im objasnis da su autori apsolutno nizasta upotrebljivog aviona, kojeg eto, i oruzane snage ovdasnje zemlje koriste…

@Pavle

Sve sto sam ja napisao i DALJE STOJI: 29-ki se nije povecao resurs i dalje nema FBW…

Da MiG-29 u verziji 9.51 NE POSEDUJE radar, kao i da u verzijama 9.12A i B, kao i 9.13 ima radar koji je za generaciju bio ispod zapadnih jos u vreme kada se MiG-29 pojavio (pocetak 80-tih) je OPSTEPOZNATO svakom ko imalo ozbiljnije prati vojnu avijaciju – ovo je ipak portal o istoj, te pretpostavljam da ljudi koji ga citaju poseduju barem neka osnovna znanja.

Zasto bih pisao proizvodjacu? Pa oni su svesni svega ovoga. Ja pisem ovde da bi likovi poput tebe NAUCILI nesto novo. Naravno, svako uci brze ili sporije, na zalost neko jednostavno nije u stanju da nauci, ipak ja se uvek trudim da objasnim koliko je to u mojoj moci.

Ako te jos nesto zanima ili ti nije jasno, slobodno pitaj.

P

Uh, potresao sam se…
Ako ce iko od tebe ista da nauci…
Mislis da si otkrio toplu vodu oko fbw, radara koji nemaju/imaju 29ke? S kime uopste i poredis, to ti sad znas nakon 3 decenije oko radara? Losiji od cijeg radara? Rakete su mu losije isto, i flir i hms?, i top i sve na njemu…
Ti znas koji ce radar imati modernizovani aparati? Ili koje uredjaje imaju dva ‘grbava’? Ne bih tekao da ista o pomenutom znas.

@Pavle

Ovo je vec treci post koji mi pises a ni jedan jedini kontra argument nisi naveo.
Ja nisam imao, a sada jos manje imam bilo kakvu potrebu tebi nesto da objasnjavam ili da te ubedjujem. Ako neces raspravu nema problema, samo nisi morao onda ni da me cimas.

Hladni rat se odavno zavrsio, „gvozdena zavesa“ odavno vise ne postoji. MiG-29 vec jedno 25 godina nije apsolutno nikakva nepoznanica za NATO, pogotovo za SAD pilote.
Prvo su leteli jos od 1991. na MiG-29 bivseg DDR-a, da bi potom 1997 godine kupili 21 avion MiG-29 od Moldavije. Te avione su transportovali u SAD, neke rastavili do najsitnijeg srafa, prostudirali ceo dizajn, sisteme…, drugi su sluzili da se dobiju tacni podaci o performansama… Drugim recima slobodno moze da se kaze da SAD o tim avionima zna u najmanje istu ruku kao i Rusija, ako ne i vise.

Ti imas pravo da verujes u sta god hoces, kao sto sam rekao neki ljudi nisu u stanju da razumeju ili prihvate, cak i kada su cinjenice ovako ocigledne..
P.S.
Pre nego sto se rastanemo, cisto da ti skrenem paznju da avion nema „uredjaje“, da ne pises to vise, deluje smesno.

P

Pa da stavim tacku.
Uporno sam sebe ubedjujes u nesto sto jeste tako. Istom logikom radar sa mig31 nema premca na zapadu, kao ni njegove rakete i brzina. Pa sta s tim? Placa se novcem poreskih obveznika preskupo oprema za jednu svrhu, a ovde se drzi da je za drugu svrhu. Tipicno pubertetsko natpisavanje. Ko ima bolji avion…ma daj, i nasao si da drzis predavanja, o cemu ti…ja verujem da ne umes da rastavis automatsku pusku, ne umes da prevedes lanser sa raketom iz marsevskog u borbeni polozaj i da nikad porez nisi platio pa nemas pravo da solis gde se trose pare iz te kase. Ostalo su cinjenice koje svako ima prava da timaci u skladu sa sposobnostima..

@Pavle

Kao sto rekoh, nisi morao ni da pocinjes, ustedeo bi meni nepotrebno gubljenje vremena, a sebi nepotrebno blamiranje sa ovim „UREDJAJIMA“ u borbenom avionu…

Mada, moram da priznam ne znam ni na sta se ovaj „LANSER SA RAKETOM“ odnosi, moze li da mi pomognes, molim te?

Dakle, da rezimiramo, u cetiri posta ti, koji si se meni obratio kao neki autoritet koji ce da mi objasni sve moje zablude o MiG-29 si pricao o svemu ostalom od toga da sam „mister radar“, da ne placam porez, da ne znam da rasklopim pusku, spominjes „lanser sa raketom“, onda neki porez, spominjes i MiG-31, njegov radar i rakete (i za njih gresis), dakle sve teme si pokrio sem teme o MiG-29 o kojoj sem onih famoznih UREDJAJA ni reci vise.

Kako si ono rekao?!? A, da, sad sam se setio: „Tipicno pubertetsko natpisavanje“…

P

Uh…
Muka, bas,
Jesi pilot?
Aviomehanicar, tehnicko osoblje na ramontu, odrzavanju bilo cega u ili na vojnom avionu, jesi zavrsio bilo koju vojnu obuku, pesadijsku, pvo…nesto, bilo sta… placas li porez drzavi koju pljujes. …ma nista, samo pljujes i bacas neke opklade bez veze. Ne razumes sta te pitam, ili opet sam sebi postavljas pitanja. Vec znas da ruski proizvodjaci znaju da im je tehnologija bezvredna, ti znas ali nemas vremema da im saopstis tuznu istinu. FT1F osoba u dalekodometnoj najavi. Polomio si se od pljuvacine, nista vise. Tacka

@Pavle

Stavio si tacku u prethodnom postu, za ovaj stvarno nije bilo potrebe, pogotovo sto ti je ovo PETI post, a ti ni u njemu nisi spomenuo jednu jedinu rec o MiG-29, znas o TEMI ovog celog zbog koje si me CIMAO da bi DISKUTOVALI o njemu.

Kako tako mala i nebitna osoba poput mene toliko interesuje tebe ostvarenog i uspesnog, iskusnog vojnika pa zelis da znas sve o meni?!?!?
Pomalo me je i sramota posle tolike tvoje ljubopitljivosti da priznam da bas i nemam neku zelju da saznam ko si ti, nadam se da se ne ljutis.

Molim te da nastavimo nasu diskuiju, tvoj znanja su mi izuzetno dragocena. Nauci me sta su to „UREDJAJI“ u borbenom avionu.
Priznajem, NE ZNAM sta je to „LANSER SA RAKETOM“, ne samo da ne znam, ne znam ni da ga stavim u borbeni polozaj, a toliko zelim… – nauci me, molim te!!!

K

@RX
Tvoje argumentacije su za malu decu.
Vidi, ja sam imao Pentium II računar, rasturio ga do najsitnijeg detalja, prostudirao, probao nešto da unapredim, na kraju sklopio istu konfiguraciju i ako je bilo sa istim starim procesorom i grafikom, uz možda više rama, radila je od one moje sklapačine bolje.
Dakle, ne znam šta si po struci, ali kada bi te tehnologije i umeće moglo tek tako da se kopira i upotrebljava dalje, to bi svaka zemlja radila, a nije moguće.
S druge strane, po svim pljuvanjima i pametovanjima, rekao bih da je tebi glavni cilj da se ugasi naše ratno vazduhoplovstvo, i ne nisam definitivno na stani ove vlasti, ali recimo, mi nemamo da uložimo ni jednu milijardu € kako bi smo nabavili i neke polovne F-16-ce ili nešto slično.
Kada bi smo imali taj novac, verovatno bi najbolja kupovina opet bila iz Rusije, Su-35 i taj avion je ono što bih u budućnosti voleo da vidim u sastavu našeg RV-a. Ne znam šta je stručno mišljenje vašeg visočanstva, ali ako imate jedno par milijardi € u šteku, vi onda delajte po vašem mišljenju, pa donirajte da se lepo opremimo kako dolikuje.

A

Izlazim iz teme pa se izvinjavam ali da bi shvatili moram odgovoriti…
Путиновац ja ne znam mnogo o avijonima ja sam sa tenkovima radio i recicu ti ovako… 1 tenk t84 ima rezervoar+2 dodatna u koja staje 1450 l goriva*145 din=210 250 din x 30 recimo za jedan mali bataljon=6 307 500…to je samo da pokrenes fozicki sa pretpostavkom da sva ulja hidraulicna rade da svi akomulatori rade i sva ostala oprema…a to je recicu ti ovako koliko se ja secam na zadnjoj probi bilo 67% pokrenuto ostalo potreban remont..pa ti druze moj Putinovac ratuj..al davno proslo vreme kad se sa puskom ratovalo.reci ne ratuju nego pare.TACKA Ovo sto mi radimo to je za lokal ograniceno dok se ne umesaju veci…Nemoj mi samo reci da smo mi dobili 1i2 svetski rat.nismo, mi smo se borili i bili na pobednickoj strani.Kad se drugi nebi mesali mi bi dobili i siptarski i hrvatski. Ali mesace se to ti je realnost. Nece nam pomoci ni 2 eskadrile najnovijih migova a nemamo para ni 1 da odrzavamo…Sve je to problem i nije jednostavno tu naci meru..i opet se vratimo na pare!

Odgovori
B

Da li postoji mogucnost da ovi avioni ikako lete do 2040, pa da se isplati neka ozbiljna modernizacija ili je plafon plafona 2030? Kakva je situacija sa krajnjim rokom upotrebe beloruskih migova? Kada bi smo na kraju dobili i tih osam migova, da li bi smo imali dovoljan broj pilota i tehnicara, pod uslovom da nadjemo novac za odrzavanje i izgradimo infrastrukturu? Moze li se nesto uraditi od nasih migova 21, i ako moze da li se isplati podizanje na nivo lancer ili nesto malo bolje, kao kod Rumuna, koji bi takodje bili u rezervi? Kako to da migovi 21 jos uvek lete u mnogim zemljama a daleko su stariji, dok 29-ke zavrsavaju karijeru za deceniju? Koji je krajnji rok upotrebe Orlova i Galebova ukoliko bi se modernizovali na standard priblizan najavljenom? Koliki je ukupan broj Orlova i Galebova koje imamo, a koji su u dovoljno dobrom stanju za modernizaciju (ne mislim na ove koji su sada u operativnom stanju)? Da li se zna koliki je broj 9K38 Igla koje poseduje VS?

Odgovori
Б

То што се види споља је небитно. Важно је шта је изнутра.

Odgovori
N

Sve je ovo super , ali sta je na kraju sa tkovima i oklopnim vozilima . Inace migovi 29 su super !!!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

дане na: [POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

ED не знам да ли је прво или друго али водим се логиком Petrovic Dusana , да из свега извлачи доказе о неспособности Русије, ето ми 28 и ка 52 су полетели још у ссср (ми 28 јесте) ка 52 први лет 1997, али ће наш Дуле да каже како су то пројетовали у ссср…

20. Aug 2019.Pogledaj

avijaticar na: [ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

Boj ne bije svijetlo oruzje vec boj bije srce u junaka. Mogli smo i 50 da ih kupimo i jos 50 UH-60...ako ce nepotizam politika a samim tim i nestrucnost upravljati njima onda je sve pogresno i nepotrebno a to smo videli u svim nasim i tudjim sukobima....Ovo je odlican helikopter i odlicna platforma da…

20. Aug 2019.Pogledaj

Branko na: Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

@AI-41F1 Sve sto si napisao ima smisla, sa uslovom da je to velika flota. Medjutim pogledaj reportazu o Mi-35. Videces da su tamo ljudi profesionalci koji se treniraju kako da lete i popravljaju i to steknuto znanje ce preneti na nove generacije. Znaci malo podcenjujes njihovo znanje i umece. Cak sto vise ti smatras da…

20. Aug 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Intenzivirale se zrakoplovne aktivnosti na planetu

U ovom kontekstu treba pratiti koliki je udio pet najvećih prijevoznika (EUB3, Ryanair i easyJet). Obzirom na sve akvizicije i povećanja flote ne mogu vjerovati da Lufthansa nije povećala svoj udio. Molim Vas da mi pošaljete te grafikone na mail. Iskreno me interesiraju, a posebno izvori.

20. Aug 2019.Pogledaj

Branko na: [ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

Molim te ne lupetaj, paradna verzija? Albanci vide u mraku pa ce ih kamenjem gadjati. Jel tako?

20. Aug 2019.Pogledaj

Send this to a friend