BEG airport status
LYBE 1303:00 Z 130°11KT CAVOK 11/05 Q1026 NOSIG=
Premijera: Orao 2.0 Demonstratoru modernizacije Orla nije bio dozvoljen pristup / Foto: Petar Vojinović

Premijera: Orao 2.0

Najveća i najznačajnija novost današnjeg događaja na vojnom aerodromu Batajnica na kojem je svečano otvoren novi hangar za potrebe RV i PVO i gde su pokazana dostignuća domaće namenske industrije, za stručnu a možda i širu javnost svakako je prikaz demonstratora modernizovanog borbenog aviona Orao. Iako je novinarima i fotoreporterima pristup ovom vazduhoplovu u novootvorenom hangaru bio skoro ili potpuno ograničen mogli su se primetiti neki detalji.

Na osnovu onoga što smo mogli da vidimo može se zaključiti da prikazano predstavlja pravi avion, dvosedu verziju NJ-22 evidencijskog broja 25507 koji je za ovu priliku pretrpeo relativno velike modifikacije kako bi postao neka vrsta pokaznog demonstratora programa eventualne modernizacije flote Orlova. Ovaj primerak aviona nije odavno leteo, bar 15 ako ne i više godina i dugo vremena se nalazi parkiran na aerodromu Batajnica kao remontna rezerva. Proizveden je novembra 1988., životni vek mu je istekao 2012., uz produženje mu ističe 2017. godine.

 
Od naoružanja na letelici su na unutrašnje potkrilne nosače bile podvešene domaće laserski vođene bombe LVB-250F koje se već dugo nalaze u razvoju dok su na spoljašnjim potkrilnim nosačima bile okačene prvi put viđene vođene rakete vazduh-zemlja. Na desnom krilu bila je raketa sa oznakom VRVZ-240 EK-16 koja predstavlja modifikaciju sovjetske nevođene rakete S-24 kalibra 240 mm a na levom krilu je bila raketa za sada nepoznate oznake koja neodoljivo podseća na programiranu raketnu metu PRM-200.

Još jedan od novih elemenata na avionu bili su nosači naoružanja na krajevima krila na kojima su se nalazile sovjetske/ruske infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60MK. Na podtrupnom nosaču nalazio se izviđački kontejner Vinten koji je standardna oprema izviđača IJ-22. Nezvanično smo saznali da se u prednjoj kabini ovog demonstratora nalaze tri a u zadnjoj jedan pokazivač parametara leta i/ili motora što navodi na zaključak da je planirana i modernizacija elektronske opreme.

Pogled sa galerije novog hangara / Foto: Dimitrije Ostojić
Pogled sa galerije novog hangara / Foto: Dimitrije Ostojić

U kakvom su stanju srpski Orlovi?

Srbija je nakon osamostaljenja Crne Gore 2006. godine nasledila 31 avion Orao od čega 14 jurišnika J-22, 7 dvoseda NJ-22, 8 izviđača IJ-22 i dva dvoseda INJ-22. Od tada su u udesima izgubljena tri J-22 od kojih su dva bila relativno skoro remontovana. Još dva jurišnika jednoseda su u međuvremenu i rashodovana. Mnogi Orlovi koji su dobili nove oznake nikada nisu leteli sa istim a to je bio slučaj sa dva J-22, dva IJ-22 i jednim INJ-22.

Iako je između 2006. i 2014. remontovano 8 Orlova, 241. lovačko-bombarderska eskadrila “Tigrovi“ je u zavisnosti od perioda ponekad mogla da računa na samo dva aviona, najviše na 6 a operativnost je bila vrlo niska kao i nalet pilota. Udesi su takođe uticali na brojno stanje kao i na aktivnosti eskadrile koja je prekidana po nekoliko meseci radi utvrđivanja uzroka rušenja aviona. Izviđači nisu leteli gotovo 11 godina i sva je prilika da je većina od 8 IJ-22 već otpisana što je verovatno slučaj i sa dva INJ-22.

Što se tiče starosti aviona preostali J-22 proizvedeni su između januara 1985. i maja 1992., dvosedi NJ-22 u periodu od novembra 1988. do aprila 1991, izviđači IJ-22 od januara 1981. do jula 1984 i INJ-22 aprila 1982. i oktobra 1983. Životni vek Orlova je 24 godine ili 3000 sati naleta. Vojno-tehnički institut je na jurišnicima već produžio životni vek za 5 godina.

Kako su Orlovi u proteklih 15-20 godina imali relativno mali nalet životni vek bi se možda mogao dodatno produžiti. To naravno zavisi i od opšteg stanja svakog pojedinačnog aviona. Međutim postoje veliki problemi sa logistikom, pre svega sa nabavkom i obezbeđivanjem rezervnih delova. Ovaj problem utiče i na remont koji u Vazduhoplovnom zavodu Moma Stanojlović traje čak tri pa i više godina. Orao do sada nije spomenut u grupi perspektivnih vazduhoplova a sa sadašnjim produženjem veka na najmlađim primercima bi mogao biti u upotrebi do perioda 2019-2021.

Međutim, oktobra 2012. godine pojedini mediji i novinari su nakon posete srpske visoke državne delegacije Ujedinjenim Arapskim Emiratima preneli informaciju da su se sa Arapima razmatrali zajednički projekti među kojima se nalazi i supersonični trenažni avion koji bi bio ponuđen inostranim kupcima, između ostalih i UAE. Naknadno je za ovaj projekat utvrđeno da je to ustvari transsonična verzija Orla brzine jednog maha sa koga bi piloti prelazili na lovačke avione. Sve je tada, naravno, ostalo samo na papiru.

   

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required





   
   

   

   


Komentari

Б

Има ли ико од наших пилота искуства у бацању ових бомба које рекламира СДПР http://www.yugoimport.com/lat/proizvodi/lvb-250f-laser-guided-bomb ? Купује ли ко ово?

Odgovori
Z

Ta bomba nikada nije bila u naoruzanju Orla. Njen razvoj nije zavrsen.

T

Ma neke kupe bar dva-tri ruska yak-130 vrhovni skolski avion i odlican kao laki jurisnik.
Bolje kupiti 3 ultra moderma nego 8 krpljenih i tehnologija polu dobra i obuka u rusiji i jos u Srbiji.

Odgovori
s

Od babe nikad nije bila devojka niti ce biti… Tako manite se deco corava posla…

Odgovori
B

Ma mislio sam na Mig-35 a ne ono čudo.Moja greška.Uzdravlje!

Odgovori
P

Isto se hvata, nisu avioni u istoj klasi, a ni 35 nam nece dati suvim zlatom da je platimo(kao ni 31).
Remontovati, modernizovati u svakom slucaju, ne gubiti domacu komponentu, a remontne kapacitete prosiriti maksimalno.
Uzdravlje i srdacan pozdrav!

B

Ne može se od VW Golfa-a dvice starog tridesetak godina nabudžiti novi Porše,slična pravila važe i gore u vazduhu, za avione,tako da „major Mrkobrada“ ispravno zbori.Nama je preko glave „prodavača magle“ a njih oko Predsjednika Vlade ima previše,skoro za izvoz.Pod hitno nabaviti jednu eskadrilu Mig-31 a preostale Mig-29 kojima nisu istekli resursi,modernizovati na približan standard Mig-31.Sve ostalo u smeće.I ne pitajte me ,odakle pare.30 000 službenih vozila se vozi u Srbiji o trošku Republike Srbije.

Odgovori
P

Rusi su inace voljni da daju nekom strateski teski lovac MiG-31?
Ako jesu, zar samo 1 eskadrilu?
Da ima para u vojnom budzetu i da su ponudjeni….
Nema para, snadji se s onim sto imas…

D

@Janko mislio sam da ne moram da „crtam“ ali hajde da sve nanovo napisem jer ste vi , cenjeni steucnjaku , letimicno procitali ono sto sam ja napisao a ovo uporedjenje yuga i porseovog motora van stoji kao piletu sisa al hajde da krenemo iz pocetka.
pod 1 . ) Naravno da se podrazumeva remont ako se vec kaze , a kaze se , da ce sigurno doci do produzetka resursa sto automatski znaci „veci remont“ .
2.) kad kazem da se ne gleda platforma vec ono sto je „pod haubom“ to ne znaci da se u toku modernizacije nece modernizovati i „pod hubom“ uostalom dragi moj “ Strucmjace“ nigde niko nije pominjao drasticno pomeranje po pitanju pogonske grupe mada je ORAO zamisljen sa Jacim Mlaznim motorom sto ga nije dobio to je vec druga prica i ne podpada u ovaj text.
3.) ko pazljivije cita vas komentar na moj komentar moze primetiti da vam znanje otprilike dolazi iz one price tipa ( ma sta ti znas ) a posto me licno ne poznajete bilo bi zgodno da ne sudite o meni.
4.) i na kraju moram da ponovo pomenem taj famozni F-16 „Fighting Falcon“ Blok 54 .
U osnovi je taj Avion bio Frontovski Lovac ali je posle usvojen kao Lovac-Bombarder .
Avion se usavrsava vec vise od 30 Godina sad pitanje za vas cenjeni Gospodine ako moze F-16 da se usavrsava i remontuje zasto to nebi mogao ORAO sta sprecava Lolo i Utvu da pokrenu proizvodnju Resursa??? Odgovor je tako jednostavan koliko i Ocit – nista- a sve ostalo od Naoruzanja do Avionike pa cak i Radara je manji problem!

Odgovori
j

Ja nisam ni rekao da sam strucnjak i zato,ako ste primetili i ne ulazim u neke strucne detalje koje pojedini ljudi mnogo bolje poznaju,ali zato sigurno znam kada neko mlati i prosipa maglu i od govana pravi pitu.Utva i lola da pokrenu proizvodnju resursa?Sta je to resurs i kako se proizvodi?Jel vi znate da avijacija za razliku od drugih ne trpi improvizacije i sulude i nerealne ideje poput vasih jer neko treba da sedne u tu vasu sklepotinu i pogine a mozda da ubije i nekog na zemlji.Poredite jedan od najuspesnijih aviona u istoriji F16 i jednog orla koji je u sustini neuspesan projekat,pa to je smesno.Drugo,nikome ja ne sudim nego ste vi,koliko se secam,a sve je zapisano,prvi prosuli komentar prema meni nicim izazvani a sada kada nemate argumente nesto se mnogo zestite.Polako,smirite se,i ja bi voleo da imamo jaku zemlju sa jakim fabrikama punih eminentnih strucnjaka u kojima se proizvode resursi,pardon,najmoderniji avioni ali niti imamo vise tu veliku zemlju,niti vise imamo te fabrike,niti vise imamo te strucnjake,niti imamo vise te radnike,znaci mi ne mozemo da proizvedemo ozbiljan avion nismo to mogli ni u jugi a ne sad.

n

Bojim se da ljudi ovde u komentarima ili ne razumeju ili pak od ocajanja pljuju i sto treba i sto ne treba. Niko ne radi modernizaciju da od orla napravi f-16, vec da mu omoguci da vrsi policijsku patrolu vazdusnog prostora jer je njegov let 5 puta jevtiniji nego let Mig-29 da ne govorim da stedi resurse. Uz put poboljsavaju mu njegove osnovne performanse, a mozda modernizacija podrazumeva i resavanje mnogih poznatih problema na avionu i domacu proizvodnju delova. Najveci problem orla od starta je bio da su mu motori bili preslabi za nadzvucni let. Ko zna, mozda dobijemo jace motore od Rusa ili Ukrajinaca? U svakom slucaju, ono sto Srbiji treba je domaci jednostavan nadzvucni avion koji moze da patrolira domaci prostor za relativno male pare i to u dinarima. Jos jedna stvar treba Srbiji a to je domaci transportni helikopter.

Odgovori
M

Da li ste primjetili laserski obiljezavac ispod kabine na gore navedenim fotografijama?

Odgovori
S

@Pavle
Koja je to „tenkovska bitka koja ih boli“?

Odgovori
P

@Srba
Pa vidite, naravno da smo sami krivi za sve sto se nama desilo a isto to naravno vazi i za ubuduce. Nadam se da me razumete. Vecina dogadjaja imaju posledicu zbog sopstvenog neznanja. Ne bi imalo smisla da opisujem tok, posledice, nacin i ko je na osnovu kojih obavestenja vodio tenkove u tenkovskom sukobu za koji niste culi, i to na vazduhoplovnom forumu. Ogranicio bih dalju prepisku na mogucnost modernizacije Orla(konkretno sa V-V, V-Z raketama i nesto elektronske opreme). DA, lepo bi bilo. DA, moguca je. DA, koristilo bi. Od mene toliko i tacka.

č

Lep odrastao,punoletan aviončić,onako osvežen,čeka svoju šansu u duelu sa…

Odgovori
F

Da nije tragično bilo bi smešno!
Miloradovič nastavlja da prodaje maglu kao i predhodnih 20 godina u SDPR-u. I tako malo para iz budžeta VS nestaće netragom u rukama diletanata i lopova.

Odgovori
G

Sjecam se u ratu u BiH dok su dejstvovali Orlovi da su toliko nisko letili da kad naidje blizu da se jasno vidi pilot i stalno leteci pratili teren tako da su mjenjali pravac i najmanje udoline nisu preletali bez spustanja visine , izbacivali mamce iako nijednom nisam primjetio da ih prati raketa i brzina kojom su letili nekad je bila bas niska. Upitno je koliko je taj avion kvalitetan jer sumljam da bi iole ozbiljnu PVO prezivio bez obzira na visinu leta. Ono sto jeste to je da se odlicno pokazao u obaranju Tomahavk raketa ali to i nije neki poduhvat.

Odgovori
P

Ako to nije neki poduhvat..onda sta jeste. Koliko je zivota spaseno time.???..tim nikakvim poduhvatom npr.

Ž

Орао није коришћен за задатке обарања крстарећих ракета.

j

@Perica A sta mislite kako je orao mogao da obori krstareci projektil,sa cim kako,sta?Morao bi da ima vazduh vazduh raketu a on to nema.Nema cak ni radar.Znaci cak ni teorijski nije mogao da obavlja taj zadatak,mala primedba.

G

Zaboravi reci da mi se cini da je neko pricao ko zna tog pilota sto je vozio avion kad je NATO avion prisao skroz blizu i navio na jednu pa na drugu stranu avion i nije bilo raketa ispod krila(negdje ih vec istresao) , mahnuo rukom i otisao tako da se moze uzeti pod upitnikom dali su pustili u toj situaciji . A pilot helikoptera koji je vozio ranjenike mi pricao da je jednom od Okucana do Banja Luke morao slijetati 17 puta jer je bila zabrana letova i cim polete na talasima cuju upozorenje od Nato aviona da moraju sletiti i da su poprilicno bili tolerantni jer su ih mogli masu puta skinuti ko glinene golubove, a ipak nisu samo jer su znali da prevoze ranjenike. Dva aviona Nato je imao stalno u vazduhu a znam da su govorili piloti da su poslije oni saznali da su putem satelita Nato nadgledao aerodrom Mahovljane i da cim ovi izvezu avion iz hangara ovi vec znali tako da su ih mogli i u polijetanju obarati. Avioni Republike Srpske iz rata su sad konzervirani i stoje u Mahovljanima i imaju jako malo sati naleta oko 100-tinjak sati, Orlova i Galebova . Bila ponuda iz Srbije ali se ovi iz federacije nisu slozili jer je to sad kao prebaceno na BiH. Mozda se opet aktuelizuje to pitanje . Malo ode sa teme ali nije lose cuti te ratne price i dogodovstine .

Odgovori
G

Sjecam se u ratu u BiH dok su dejstvovali Orlovi da su toliko nisko letili da kad naidje blizu da se jasno vidi pilot i stalno leteci pratili teren tako da su mjenjali pravac i najmanje udoline nisu preletali bez spustanja visine , izbacivali mamce iako nijednom nisam primjetio da ih prati raketa i brzina kojom su letili nekad je bila bas niska.

Odgovori
B

Ljudi,vidim razumete se u vazduhoplovstvo i tim vise ne mogu da se nacudim da sasvim ozbiljno komentarisete ovu nebuloznu pricu koja ce se zavrsiti 24.04.2016. tacno u 20h.
Vest je iz domena vazduPLOHovstva i kao takvoj nije joj mesto na ovom portalu.
Pozdrav!

Odgovori
P

Prvo, ne secam se da sam ikom drug sa ovog foruma, pa da i dalje ostanem korektno distanciran. Glupost nije da je Orlom sa AGM-65B potopljen RTOP-11 Kralj Petar Krešimir IV tokom nocne patrole nad Jadranom(kasnije podignut i opremljen sa RBS-15), dnevno unistavanje telekomunikacionog centra na Trebevicu kao i TV tornja (tzv Jutel toranj) takodje sa istom raketom(avion dobio Stinger u desni motor)… Rumuni su takodje eksperimentisali sa kacenjem raketa V-V kao mera zastite, mozda nisu vas konsultovali, ali su imali neku potrebu sigurno…

Odgovori
j

Pa Rumuni su videli da od toga nema nista i izbacili Orla iz upotrebe jos 1998.godine,to puno govori o tome.Ideja da se na ovakvog orla instalira vazduh vazduh raketa je neodbranjiva.

P

Pa i SEPECAT Jaguar je jurisnik i imao je V-V raketu, nije jedini tog tipa sa takvom opremom. Nisam slucajno spomenuo ovaj tip aviona. Gazela nosi V-V raketu. Bi li mogla Lasta da nosi isti tip V-V rakete? Da li da pruzim zaludnima priliku da bi lupetali na sve sto procitaju?

k

I za ovo prvi put cujem…
Na toj sam topovnjaci od njezina porinuca….nitko mi nije javio da smo potopljeni bili.

1

@janko

Rumuni su svasta radili, njihov i nas Orao ti i nije bas za poredjenje.

j

@pavleMa neka instaliraju na tog mrtvaca sta hoce sta me briga,uopste nije u tome stvar,tehnicki moze sve da se uradi,u praksi je to nesto sasvim drugo,ovim zavrsavam diskusiju.Nego samo jos objasni coveku iz Hrvatske kad im je orao potopio raketnu topovnjacu,sigurno je bio na odsustvu…

P

veliki ratni brod je zapaljen maverikom B (prvoispaljeni maverik A je izgubio zahvat cilja nakon lansiranja) prilikom prevlacenja iz luke, i nasukan u plicaku. dakle pre potpunog opremanja borbenim sistemima i uvodjenja u upotrebu(rbs-15 su prepustene u skladistu iznad Splita-verovatno krivicom nekog na odsustvu…) postoje zapisi u stampi iz toga vremena. jel treba da nekom objasnim kako i kojim raketama je popalio konvoje sa placenicima na istom bojistu, kako je nocnim IC izvidjanjem otkrio poprilican broj maskiranih tenkova nemackog porekla pred tenkovsku bitku koja ih boli, znate vec koju….mozda ste i vi bili na odsustvu tada a mozda nikad niste imali potrebu da idete na odsustvo…ovo bi trebalo biti ozbiljnija tema

Ž

Што се тиче Маверика, ЈНА је набавила само верзију АГМ-65Б као и тренажну верзију. Никакав велики ратни брод није потопљен овом ракетом већ је то био ловац-мина МЛ-151 као и један помоћни брод. У борбама 1991/92. испаљена су 64 Маверика.

P

to su bile reci pilota koji je to sve i uradio.
znate i njegovo ime

K

Pavle, pa valjda brojati znas. Koliko to mavericka treba nositi da se pogodi brod i nekoliko tenkova.
Maverick rakete koje je koristila jenea su bile TV vodjene rakete, rane verzije. Za reketa NE MOZE pogoditi cilj u pokretu ni pod razno (osim, naravno, pukom srecom).
Sam Kresimir je porinut 1992.i nema nikakvog govora kako je on pogodjen bilo kakvim oruzijem ili orudjem iz sastava jenea.
Vise logike manje maste.

P

@King class
Orao prakticno nosi do 2 Maverik rakete, tenkovi su spomenuti kao rezultat nocnog IC izvidjanja, vi ste ekspert za mogucnosti TV vodjenih raketa koje je imala ‘jenea’ (ili USAF do skoro), to da ta raketa ne moze da pogodi poveci objekat u pokretu(bez manevrisanja) je najprosvetljujuca informacija sa ovog foruma(istu raketu su slucajno koristili u USAF do skora jel…).
Vise o raketi na
http://www.airforce-technology.com/projects/agm-65-maverick-tactical-missile/
Da li je bio ukotvljen ili ga je drugi brod teglio je nebitno, pilot je tokom nocne patrole uocio konturu bojnog broda i ostalo sam ja verovatno izmastao, jesam vas logicki dobro razumeo?

K

Pilot mora znati razlikovati konture.
Bojni brod, fregata, korveta, topovnjaca nisu iste stvati.
Uglavnom, nijedan ratni brod primljen u flotu HRM nije bio ostecen kao posljedica neprijateljske vatre.

m

Gospodine generale ovo mi je umenicko ime i prezime iz serije Povratak otpisani. Ja sam jedan od one dvojce (onaj tamnoputi) sto kradu tocak sa mercedesa ministra Jovica. Mislim da smo to radili negde kod Kraljeva. Nisam smeo da ministru tada kazem da nam u stvari trebaju gume za avione. Koristim ja i druge ilegalne nazive da zavaram trag. Kao svaki bivsi vojnik drzim se one i ja imam svoje misljenje ali se sa njim apsolutno ne slazem. Ali sta ce napacena srpska dusa voli da misli i da nesto kaze samo da bi reklapa kud puklo da puklo. Da li sam imao priliku da vas upoznam? Da li ste to napredovali i kada. A ni imena se bas ne secam.

Odgovori
l

Bio je nekada jedan Mrkobrada,na Cerklju…

M

Kljucno je da smo culi i procitali da ovaj avion (avioni?) – Ne lete. (??) I ne lete vrlo dugo..
Proizvedite bar nesto, sto neko rece.
Ako nemate para da kupujete nesto sto iole vredi u inostranstvu od Rusa, proizvedite nesto sto je bar upotrebljivo za poverene zadatke. Ali nove avione. Dajte nesto para u proizvodnju i razvoj.

Odgovori
P

Orao jeste bio i jos uvek jeste nas najbolji jurisnik, kakav takav je i u sukobima sirom bivse zemlje je uradio dosta korsinih zadataka. G-4 ne moze da se poredi sa njim(mozda estetski….). V-V rakete za odbranu ne svrstavaju ga nikako u lovce ali zlu ne trebalo moze da pripreti nekom transportnom avionu. Ovo malo sto ih imamo mozemo da dooruzamo i opremimo za sopstvene potrebe, nema smisla porediti ga sa AMX, Yak- ili sl. To su mnogo moderniji i skuplji avioni. Pozdravljam sve komentatore koji su najvise prisli borbenom avionu ili opremi na nekom aeromitingu i koji nemaju 1 dan u uniformi u ratnim uslovima…..

Odgovori
j

Druze pozdrav i za tebe,nisam znao da moras da budes Rambo ili Tom Kruz iz Top gana da bi mogao da izneses svoje misljenje,uostalom,mnogo je bitnije STA se pise nego KO pise,a ti uglavnom pises gluposti.

z

Postovani gopodine, ocigledno je iz teksta da ste imali prilike da budete profesionalnom kontaktu sa ovim avionom, nije jasno u kom svojstvu, ali nije ni bitno. Potpuno se slazem sa vama da je ovo dobar jurisni avion. I onda kada je nastao, kada su vec naveliko postojale PVO sistemi: strele, stingeri i sta jos, vec je bio demode. Nasi konstruktori ga napravise npr.bez uredjaja za pasivno ometanje. Ako ste radili na ovom avionu znate da su to navrat na nos budžili pocetkom 90-tih. Bili su ovi avioni u prilici u RS, napad na fabriku Bratstvo da ih love amerikanci, ili vec ko, onda kada poobarase one Jastrebove (slava junacima pilotima), cak je jedan amer pustio naseg pilota da li u Jastrebu ili Orlu da se jadan spasi, cak mu i mahnuo. Pisu ljudi na raznim sajtovima. Procitao sam da u Orlovi pobegli preme Splitu pa se onda vratili na Udbinu.
Orlova jedina prednost je nisko, brisuci let, prikriveno, maskirano. A sta pomaze nasem pilotu u tom letu pa samo radio visinomer i „big ball“, a vi bi ste da on kada je napadnut sada vodi i borbu tom SDPR raketom. Imao sam priliku kada su ih jednom slali na borbeni zadatak da cujem kako je visina leta ka cilju na 600 metara, a povratak na 2400 metara, posade su ostale blago receno zatecene i obavise zadatak, ali u brisucem letu. Modifikacija mozda ali ozbiljna kao npr. na engleskom houku, a za to treba vreme, znanje i mnogo novca.

D

@janko citam i nemogu da verujem da komentatori poput vas , Gospodine , nemaju veze sa Vojnom letelicom a prosipaju pamet … tek onako da vas pitam dali ste svesni da je TORNADO ista generacija kao i Orao . Verujem da vam to nije bilo poznato jer da jeste nebi ste ovde lupetali kao maxim po diviziji ista generacija samo dosta napredniji je i F-16A koji je Aerodinamicki mocniji ali godine su iste ta letelica je stara vise od 30 Godina i dalje se usavrsava , zadbje sto znam je da je najnoviji up date Blok 52/54 . Dakle da vas nedavim vise da zavrsim nije bitna toliko ljuska tj zmaj Letelice koliko je bitno sta se skriva ispod haube . Ko to neume da vidi bolje nek cuti !!

P

@Dragan..slazem se potpuno!

B

@Dragan, Vrlo zanimljivo poredjenje…Dva visenamenska borbena aviona sa jednim cisto jurisnim avionom…Po toj logici,mozemo da poredimo i televizore Ei Nis sa Sony televizorima.Ista je to generacija,Sony je samo 2 god stariji.

j

@dragan Ne razumem sta hocete da kazete,ocigledno niste upuceni u stanje nasih orlova koje je ocajno,ovo malo sto leti ostaje skoro bez resursa,odnosno istice im za godinu dve i sta onda?Rezervnih delova nema ili se dobijaju kanilibazacijom postojecih aviona cime im se naravno,neprekidno smanjuje broj i vi mi sad tu tvrdite kako je to perspektiva i kako se isplati modernizacija takvog aviona,jos mi dajete nekakva poredjenje sa tornadom u koga je neprestano i kontiunirano ulagano a ne kao kod naseg orla sad su ga se setili.Mozda se ja ne razumem u vazduhoplovstvo ali jadni mi kad vidim sta pisu ovi sto se razumeju…I dajte malo poradite na pravopisu,jeste da ovo nije forum srpskog jezika naroda i narodnosti ali sto je mnogo,mnogo je.

j

@Dragan I jos nesto,umalo zaboravih,rekoste da nije bitan zmaj tj.glavna konstrukcija aviona nego ono ispod haube?Ajde da vam laicki to objasnim posto jelte,ja lupam kao maksim,to je isto kao da u trulog juga ubacite motor od porsea i to prikazete kao vas veliki podvig a ne smete malo jace da mu date gas,jel tako?Koliko sam ja cuo,prvo se na avionu proverava zmaj kada se radi remont jer je to osnova aviona i nesto sto drzi njegovu celovitost,i to sad odjednom nije bitno.j

P

@Janko…pa koliko se ‘govorkalo’..obaranje je bilo topovima. E sad ja stvarno nemam neke cvrste info..osim ‘govorkanja’ bilo ovako onako. Ali to sve nije toliko vazno za ovaj clanak..nego se apriori kritikuje projekat a da niko zapravo ne zna sta je ispod haube. Ako je stvarno rijec o ozbiljnom projektu onda ce i ozbiljan broj aviona biti modernizovan, produzeni resursi..novi rezevni dijelovi itd.

N

Niste mi vi ljudi jasni, sta vi ocekujete? Ne razumem stvarno. Za vas bi jedino uspeh bio da se sada kupi (bar) jedna eskadrila MiG-29M/M2. A i tada bi se nasli oni koji bi opet pljuvali sto to nisu F-16 ili nesto drugo.

Dok se politicari igraju politicara, a postovani premijer izigrava najveceg generala od svih, vojska je bar nesto odradila. Avion je modernizovan (bar malo), rok trajanja mu je produzen (bar malo) i piloti ce moci da odrzavaju bar nekakav nalet, tehnicari ce imati na cemu da rade i odrzavaju praksu, a svi zajedno ce da se nadaju da ce politicki vrh u neko skorije vreme da im nabavi novu tehniku.

Dajte ljudima malo postovanja, zasluzili su ga, prakticno su ni iz cega napravili nesto. To nije idealno ali je ipak bolje od dojucerasnje situacije.

Odgovori
D

A STA su to napravili? Maketu?
Mogu da aplaudiram ako naprave novog Orla, od nule. Identicnog kao ove stare – NEMA PROBLEMA. Uzmu iz magacina one motore i sedista koje imaju u rezervi, Prva Petoletka Namenska napravi trap, UTVA trup i krilo, ubace nesto savremenih instrumenata…i svi aplaudiramo.
A ovako: uzeli Orao koji je 15 godina stajao pod vedrim nebom, razoruzan, raspao. Prefarbali ga i na njega okacili neke makete. I sad je odjednom to novi projekat, koji cak moze da radi Airpolicing.
Bivsi SDPR-ovac Miloradovic je grobar srpske vojske. Taj covek ce zakucati eksere na mrtvacki sanduk RViPVO.

j

Dobro,slazem se,bolje i ovakav orao nego nikakav avion u svakom slucaju,ali cemu kacenje rakete vazduh vazduh na njega,to sigurno nije ideja vazduhoplovaca nego politicara koki su to naredili u stilu= okacite te rakete da mozemo da kazemo da imamo avion za airpolicing,dobicete malo parica za to i mozda neke nagradice,a i nama politicarima poencici za to,jos ne moramo da kupujemo nove lovacke avione jer imamo jelte,mocni orao 2.0 koji moze sve da obori u vazduhu.To se zove cisto poltronstvo koje jos vise gura probleme pod tepih,uostalom vreme ce pokazati.

l

U celoj prici katasrofalno je sto ova ideja nije ni potekla i nije izraz potreba vojske (u tačnijem kontekstu RViPVO). Ovo je izmišljotina sa janim ciljem medijske prezentacije izvesnih snaga u drustvu i nazovi privredi da mi nesto mozemo kako bi otvaranje hangara iskoristili za trenutno aktuelnu promociju. Ceo konkrtan zadatak vojsci je poznat izuzetno kratak period u nazad odnosno po onoj oprobanoj nerealan zadatak u nerealnom vremenu sa nejasno definisanim ciljevima, snagama i odgovornoscu. Lepo su ofarbali (predstavnici UTVE i to na livadi) ovu krsinu koja je do pre dvaesetak dana trunula na zabacenoj stajanci aerodroma Batajnica bez pokrivaca, poklopaca, raskupusana i kanibalizovna da bi se ovo sto leti odrzalo. Cak ga pre neku godinu zavod uze na remont, ali vrlo brzo vrati nazad zbog nedostatka kapaciteta i novca.

r

Još neki avion da okitimo savremenim naoružanjem i imamo celu eskadrilu modernih letelica G-4M Kobac ,Orao 2.0 neznam samo jer ovo zadnje oznaka za kubikažu motora

Odgovori
j

Mislim da je ovo zakasnilo i da je orao kao i mig21 bunar u koji ne treba bacati i ovo malo para sto ova maceha od drzave daje za RV.Mnogo bi bolje bilo uci u proces nabavke recimo JAK130 koji bi mogao da se koristi za naprednu obuku,a istovremeno da radi sve sto rade orlovi samo pet puta bolje,ali to kosta najmanje 15 miliona dolara po avionu,tako da nista od toga.Posto je orao jedini avion koji moze da da kakvu takvu vatrenu podrsku mozda bi modernizacija imala nekog smisla u delu vatrene podrske,ali budziti na njega R60 je verovatno najveca glupost u istoriji ratnog vazduhoplovstva na ovim prostorima.

Odgovori
P

R60…je mozda vise demonstracija mogucnosti integracije. Pazite mi generalno ne znamo o kakvoj se modernizaciji radi i njenoj dubini. Npr..da li su zamijenjeni hidraulicki pokretaci sa elektro-pokretacima itd. Pa do juce..ja ne znam ko je znao da se radi nesto na Orlu.

F

Kakvi su ovo bolidi ,kuku nama ko nam Vojsku vodi ?!
Lazu ovaj narod i zamajavaju sve ovo vreme. Kakav Orao ,kakvi Mig-ovi crni koje niko ne svetu nema, nego samo mi pravimo makete 1:1?! Pa ovo je gore nego kod Kim-Dzonga.!! Mi nesto da napravimo i modernizujemo?? Nikada!!! Ni u astralnoj projekciji neke druge Srbije!!

Odgovori
P

Pa iskreno volio bih da vidim tu punu eskadrilu modernizovanih orlova za koju godinu…(valjda nece biti decenija).
Treba biti posten pa reci da govornici insistiraju da je Orao modernizovan prvenstveno za potrebe ‘jurisnih’ misija, sto je i logicno.
Avijacija sposobna za precizne udare po ciljevima na zemlji je faktor odvracanja.

Odgovori
R

Misliš za precizne udare po biračkim mestima i medijima? Što jes’ jes’, za to je idealan.

k

Nazalost svaki je komentar suvisan!
Svaka cast Bugarskim Generalima…….rekli su istinu a nasi jos uvek veruju politicarima……

Odgovori
D

Zar nije modernizacija G-4 vaznija? Zar se nebi tu trebalo trositi novac a ne na treco razredne olupine, mnogo koje davno ne lete?

Nekako mi se cini da je ovo same fantazija za propgragandu a ne ozbiljni priejdlog.

Odgovori
N

Davno sam prestao vjerovati u bajke, no veoma mi je drago što bar modelarstvo napreduje. Fantastično je vidjeti ovako vjerne modele i to još u omjeru 1:1. Iskreno, muka mi dođe kad vidim na šta smo svi spali, gdje nas političari dovedoše.

Odgovori
D

Da se zakljuciti iz teksta da je ovo : pravi avion ,demonstrator programa eventualne modernizacije flote Orlova, nije leteo 15 god, zivotni vek istice 2018… Znaci ovo je maketa u razmeri 1:1 … ovo nije zabelezeno u novijoj vazduplohovnoj istoriji .

Odgovori
N

Ovakve budalastine skoro nisam cuo ni video. Orao nikad nije ispunio ocekivanja, a praviti od njega lovca, to je vredjanje zdravog razuma. LCD displeji, raketice … Orao nikad nije bio nadzvucni avion, nije imao radar, bacene pare u bunar, zamisli da neko probably od italijanskog AMX-a napravi lovca.

Odgovori
r

AMX je sci-fi za Orao, a ima i radar.

d

Nikola dali vi razumete da nama Eu I Nato ne dozvoljavaju nabavku ruskog modernog naoruzanja.Potpuno su zatvorili nebo za Rusko vazduhoplovstvo a tu se misli I na transportnu avijaciju.Sva ova nebuloza oko s300 I tako dalje je izasla iz kuhinje Miroslava Lazanjskog koji ocigledno lobira za Ruse u Srbiji I to je sve.G4 recimo ima mogucnost nosenja rakete vazduh-vazduh na kraju krila pa zasto onda to nebi mogao I orao.Orao bi trebalo po logici da ponese jos nesto naoruzanja na krilima a ne samo da ima 6 podsvesnih nosaca.Ali dok Srbija ne resi spor sa Nato o clanstvu ili da Rusi iznenadno poraze Nato pa pobednicki kao 1944 udju u Beograd I ne pomisljajte o novim avionima.Mi smo igrali pod Milosevicem opasnu geopoliticku igru I zbog nje smo porazeni I niko nije lud da jaca Srbiju koja bi da se osveti za gubitak I Kosova I Krajine.Ako nesto uspeju od ovoga da naprave neka naprave I neka konacno ofarbaju te letelice kako dolikuje ratnom vazduhoplovstvu a sve mi boje lepo stoje.Sta fali standarno sivoj boji koja dali samoj letelici superiorniji izgled.

I

Ne dozvoljavaju?

Njih bas briga…..problem je sto mi nemamo para.

Jedva sklapamo da 2-3 aviona polete,a govorimo o kupovini S-300 sistema…

Ne treba nama NATO da nas unisti,samo smo to uradili…

P

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_A-4AR_Fightinghawk
…od jurisnika do lakog lovca, boris se sa onim sto imas ili do cega mozes doci

a

@ Pavle – Mislim da se bas o ovome govori ovdje. A-4AR Fightinghawk, sa svim svojim poboljsanjima od kojih su mnoga sa F-16, uveden u naoruzanje Argentine 1998. godine i u januaru ove godine letjelicama istekli resursi i trenutno Argentina nema namjeru da ih osposobi za dalju upotrebu. Orao, Galeb i Mig-21 su jednostavno prevazidjeni avioni, nema potrebe u njih konstantno gurati neki novac kojeg se svakako nema…

P

@atg51
iskreno, nisam upucen u resurse, iz mog ugla ako moze realno stariji F-5 E/F Tiger II (znam da se na mogu porediti po nameni) u vazduhoplovstvima bogatijih zemalja da dozivi znacajan upgrade i nastavi svoj upotrebni vek sa vecim brojem sati leta onda bi mogla i neka nasa slabo koriscena letelica isto to u manjem obimu. Orao jeste prevazidjen avion ali mi nemamo boljeg jednostavno. Ako je izvodljivo zasto ne, ako je jeftin predizborni trik onda neka hvala…

m

Je li se to i stari „OrAo“ morao upisati u neke naprednjake isl? Mozda ga spremaju, ulepsavaju za neki rijaliti? Ne znam sta je u pitanju, ali moramo im odati priznanje da su zainteresovanu javnost potpuno zbunili, Iranska vazduhoplovna inustrija svakako ima sto-sta novo da nauci od domacih multidisciplinarnih „eksperata“, a ne mora biti vezano za principe letenja i performanse.
Sve u svemu Orao je zestoka i prelepa masina, naravno sa svojim manama kao i npr. f-22 :p i bilo bi super, a i plus racionalno za nase vazduhoplovstvo da se modernizuje u realnom obimu u skladu sa performansama i preostalim resursima. Ovaj dogadjaj oko tovarenja Orla nazalost malo ima veze sa odrzavanjem zivota vazduhoplovstva.

Odgovori
I

Mnoge stvari bi se i dale premostiti ali savijena grbaca ljudstva iz odrzavanja bi jednostavno mogla puci….em ih je malo pa se razapinju na trista strana….ali se bajke i dalje pripovedaju

Odgovori
m

A kako ce Orao da baci laserski vodjenu bombu. Iz brisuceg leta mozda. Nije jasno da li je neko od strucnjaka iz SDPR i VTI zna da je ovaj avion i kod nas a i RS mogao da prezivi lov u vazduhu samo u profilu leta nisko-nisko-nisko. Neki sitni detalji: da li znaju da mu signalizator ozracenja SO-1 nikada i nije radio jer reaguje na sve pa i i na radio talase radio emisije pozdravi i zelje. O jadni pilot sa onim raketama vazduh vazduh i signalizatorom. A hoce li imati radar? A jel ce taj radar biti tezak? A hoce li mu odna resiti i jace motore?
Da li znaju da se Orao sa forsazom posle 29 minuta borbenog leta u profilu nnn vraca sa zadatka sa upaljenom minimalnom kolicinom goriva (400 l) taman za jos jedan skolski krug a onda livada. Na avionu postoji teret koji nisu nikada resili, ne radi od nastanka, kao sto je uredjaj za punjenje goriva pod pritiskom, ili hidro uredjaj manevarskog predkrilca koji je od nastanka blokiran. Zanimljivi sistemi postoje na svakom normalnom avionu, ali eto na Orlu nikad nije radilo i nece raditi.Kada dejstvuje sa oba topa kabina ima tendenciju da se odbravi (cinjenica modifikovano). Topovi se malo malo zaglave. Krene letenje sa deset orlova u ona vremena, a zavrsi se sa dva tri aviona, zbog zaglavljenih topova. Izgleda da vecina koja pade pade zbog zaprivke u cilindru stajnog trapa (made in Srbija). To je otkriveno pre nekoliko meseci(resenje je jos zanimljivije-cudo). okviri trupa na koji je vezan glavni stajni trap su pucali od opterecenja prilikom sletanja. i to je modifikovano, a sada puce i modifikacija.Krilni rezervoari ne zna se gde cure. A sada toce na sve strane i tigrovi rezervoari(osvojili ljudi tehnologiju). Itd, itd. Hvala bogu pa je visokokrilac, brz u niskom prodoru, stabilna vatrena platforma zahvalan za letenje, trpii sve pa i nasu tehnicku nepismenost i malodusnost. I jeste notorna cinjenica Orao je ono najbolje i najsavrsenije sto je ovdasnja idustrija mogla ikada da napravi, ali pre 30 godina. Mi smo u medjuvremenu znatno napredovali na svim poljima nauke i privrede. Modifikacija je prirodno resenje.Orao je svoju vrednost pokazao, a sada bi trebao lagano preleti u muzeje. Pa na Surcinu vec wskoro 20 godina stoje i izvidjaci i jurisnici i nikome nisu terbali. Groblje.Ovde se izgleda svi loze na tzv. staklenu kabinu (pa eno mogu da je vide na modernizovanom G-4. I sta jos!). Pa mi nismo u stanju i ovo jada sto imamo da odrzimo na nivou bili kakve ispravnosti.Ali sve je moguce nadajmo se da ce uspeti kao i modernizacija G-4!!! E Rumuni kako ste se prevarili u proceni pa izbaciste ovakav potencijal iz evolucije. Hoce li neko reci ovim naucnim fantastama da je ovaj cirkus odneo tako dragocene pare koje npr. trebaju za gume za istog tog Orla, ili za padobrane, ili za izbacivo sediste. Majko moja sta se radi.Medjutim ako se neki poznati vojnopoliticki komentatori ukljuce u medijsku promociju, ili ne daj boze sistem odlucivanja mozda modifikovan Orao jos neko i kupi od nas.

Odgovori
D

Lepo se objasnio. Dosta toga vise manje svima poznato. Ne mogu da ne primetim da, osim sto si popljuvao svega cega si se dotakao, sto ne predlozi nikakvu alternativu? Sta da se radi u ovim uslovima?

m

Postovani Dragane nisam nista popljuvao. Na ovom avionu sam dugo radio i svasta sa njim proziveo (dok bejah vojnik). Ispricah samo deo price sta je taj avion. Ovo jos jedne cak zanimljivosti u listama pregleda osnovnog odrzavanja stoji da na avionu nije dozvoljeno curenje hidro ulja, motorskog ulja, goriva i sl. odnosno nehermeticnost odgovarjucih sistema. A na avion nema mesto gde nesto ne curi. Onaj koji nije radio na Orlu ne zna samo sta znaci odlepiti naslage ulja sa aviona u tehnickom danu. U takvom okolnostima jedan iskusniji tehnicar na funkciji komandira zakljuci jednog dana sledece:“Na Orlu je svako curenje preporucljivo i dozvoljeno, jer to znaci da fluida u avionu ima. Nije dobro curenje koje na zemlji pravi baru vecu od 20 cm u precniku“. A predlog dadoh pravac muzej. Pa mogli ste na ovom portalu da procitate da remontni zavodu „Moma Stanojlovic“ treba 3 do 4 godine da remontuje jedan avion. Koliko im treba decenija da odrze u operativnoj upotrebi eskadrili od 12 aviona. Pa vidi samo koliko ih sada trenutno leti. Oni nisu u stanju ni da remontuju avione da popune eskadrilu, a ovde se prica o modernizaciji Orla i to sa prognozom za jedno godinu dana (rece covek u kameru). Ja sa ovim avionom podelih lep deo svog zivota, doziveh i bombardovanje, imao sam tu cast da ih pripremam za borbene zadatke i osetim moc oruzja i zao mi je trenutnog stanja. Jedan profesor sa masinskog fakulteta davno nam rece da mi nikada nismo ni jedan avion razvijali evolutivno, vec smo uvek kretali sa novim revolucionarnim projektima. Eto tu sudbinu doziveo je i Orao, na zalost. A sada se nasla ekipa koja kao da je ispala iz same NASE da lozi narod o moci srpskog oruzja, da od babe napravi devojku. Pa zar po recima istih tih politicara zamalo ne bankrotirasmo. Pre neki dan rece ministar inostranih poslova da ce nam nasi prijatelji omoguciti PVO sisteme, ako imamo pare. Znaci srz svega je novac, koga nema ni za gume prijatelju. Voleo bih da su iskreni, ali me zivot u ovoj zemlji uci da moram biti i skeptik, a pomalo i cinik kao bi sve ovo preziveli iole normalni.

g

Gvozdene ja se vas ne secam

j

@majorMrkobrada Odlican tekst,naveli ste sve mane orla i pravo stanje stvari onakve kakve jesu,a mogu samo da budu jos gore jer je tu sad i faktor vremena koje polako ali sigurno uzima svoj danak.Jednostavno,orao je dao svoje u ratovima devedesetih koliko je mogao i hvala mu na tome.

t

“Сви мајори дебели и суви,
официри цела кита сјајна,
пуковници, с орлом и без орла,
и још неко, али то је тајна. “

Da li na jos nekom mestu postoji vise generala, majora, pilota sa zlatnim znackama od komentatora na ovim stranicama…

l

Verujem da Vas sve ovo navedeno(kao i ostali komandno-đeneralski sastav),nije sprečilo da u 50-toj uzmete debelu penziju i stan…A kad se zaratilo-hvataj rezerviste !Evo ja kao rezervni oficir(pešadijski) kažem-neće da može više !I to ne mislim samo ja !Jer kad se rat završio-nama ni za dnevnice a vama stanovi i beneficirane penzije.Sad imate profesionalce(i one curice što se igraju vojske) pa izvolite !

M

Hehehe…er polising…u G sloju!

Odgovori
v

Kako je samo ovo tuzno, kalemi se nesto sto jos ne postoji na vec trulo… Kakav je ovo hibrid S-24? Ima li jos postenih ljudi u RV da se dostojanstveno suoce sa krajem ili pristaju da zajedno sa politicarima zamazuju oci ljudima!?

Odgovori
d

da sam vlast ja bih istini pogledao u oci reko Rusima izvinite mi idemo u Nato jer I vreme I okruzenje ima da nas pojede.Narodu objasnio lepo o cemu se radi a sa zapadom bi nagodio bolju ekonomiju za clanstvo u Nato I onda napred,svake godine modernizovati po nesto ali najboljim tehnologijama .Ovako Rusi hoce pare za oruzje mi nemamo,zapad izbuljio oci samo da nesto ne nabavimo sto bi moglo njih da ugrozi I tako ukrug.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

AL-41F1 na: Predsednik Vučić: Kupujemo borbene bespilotne letelice iz Kine, 3 jurišna helikoptera Mi-35; Pričaću sa Makronom o Mistralu

@Dexter Problem nase PVO je sto pri SEAD dejstvu, nisanski radari ne mogu biti konstatno ukljuceni jer nema sta da ih zastiti od anti-radarskih raketa, a da bi pogodili ista, radar mora biti upaljen celom putanjom rakete. Sa Tor-om najvise bi taj problem bio resen jer on moze da identifikuje takvu vrstu rakete u letu…

12. Nov 2018.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Za zemlju Srbiju bi bilo najbolje da Orao dozivi istu sudbinu kao i njegov Rumunski brat IAR 93. Ovako, nikada nisi siguran dali imas te avione ili nemas. Svaka modernizacija je samo puko bacanje para.

12. Nov 2018.Pogledaj

Propeler Zviz na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Nagrada za najbolju fotografiju - T6. Nagrada za najbolju reportažu - T6. Nagrada za najbolju scenografiju - VS. Nagrada za najbolje vizuelne efekte - VS. Nagrada za najbolji zvuk i zvučne efekte - RV. Nagrada za najbolji kratki film - RTS (za snimak iza "Ognjeva" tokom dejstvovanja... projektili u perspektivi). Nagrada za najbolju kostimografiju -…

12. Nov 2018.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Lepa smotra orudja i oruzja bivse SFRJ, doduse, neka su u medjuvremenu lafetirana. Jos uz to prigodni govori politicara i predstava je kompletna.

12. Nov 2018.Pogledaj

Send this to a friend