Nakon nekoliko godina odlaganja i kašnjenja usled problema u razvoju pojedinih sistema, započela su letna ispitivanja višenamenskog borbenog aviona MiG-35 koji je namenjen ruskim Vazdušno-kosmičkim snagama (VKS).
Zvanično ispitivanja su započela juče a isti dan je putem videokonferencije avion pokazan predsedniku Rusije Vladimiru Putinu dok je danas priređen i prikaz za novinare kao i potencijalne buduće korisnike MiG-a 35.
U direktnom prenosu ruskom predsedniku su se obratili rukovodilac Korporacije OAK Jurij Sljusar, glavni projektant OAK-a Sergej Korotkov i šef opitnih pilota korporacije RSK MiG Mihail Beljajev.
Video prilog Prvog kanala:
Na video konferenciji se mogao videti i snimak koji je napravljen nešto ranije istog dana na kome se u letu i na zemlji vidi dvoseda varijanta označena kao MiG-35UB sa evidencijskim brojem 712. To je jedan od dva opitna predserijska primerka koje je država ugovorila za potrebe ispitivanja a drugi avion je jednosed sa evidencijskim brojem 702.
Putinu se prvo obratio rukovodilac Korporacije OAK Jurij Sljusar koji je rekao da su započeta letna ispitivanja aviona, da je MiG-35 projektovan specijalno za izvođenje borbenih dejstava u uslovima sukoba visokog intenziteta i prisutnosti jake protivvazduhoplovne odbrane.
Velike mogućnosti koje poseduje avion, dostignute su zahvaljujući integraciji novog kompleksa za zaštitu aviona i novim optoelektronskim sistemom, smanjenju radarskog odraza i povećanju broja podvesnih tačaka sa 6 na 8 na kojima se mogu nositi kako postojeća tako i novija ubojna sredstva koja uključuju i ona koja su laserski vođena – dodao je Sljusar.
Navodeći dalja poboljšanja, Sljusar je rekao da je zbog većeg kapaciteta unutrašnjih rezervoara dolet veći za 50 procenata i da postoji mogućnost nošenja sistema za dopunu gorivom u vazduhu kojima se mogu snabdeti avioni istog tipa. Svi sistemi MiG-a 35 su konstruisani u Rusiji gde se i proizvode, počevši od inercijalnog navigacijskog sistema pa sve do sistema prikaza podataka na kacigi pilota.
Snimak RIA Novosti:
Sljusar je naveo i da je u projektu državnog programa naoružavanja nabavka MiG-a 35 planirana od 2019. godine i izrazio nadu da će domaće i inostrane narudžbine obezbediti dovoljno posla za fabrike korporacije RSK MiG koja ima u planu i proizvodnju aviona Il-114 i to 12 aviona godišnje. Sadašnji plan je da do 2025. fabike proizvode do 45 procenata civilnih vazduhoplova.
Zatim se ruskom predsedniku obratio šef optinih pilota RSK MiG Mihail Beljajev koji je raportirao da su na dvosedu MiG-35UB leteli on i negov kolega Stanislav Gorbunov a u cilju provere i demonstracije stabilnosti, upravljivosti i manevarbilnosti. Prilikom realizacije leta u potpunosti su postignuti svi ciljevi i dobijeni svi rezultati a sistemi aviona, poput pogonske grupe i kompleksnog sistema upravljanja su radili normalno. Kvalitativna ocena posade je pozitivna a konačna ocena će biti dobijena nakon obrade i analize snimljenih podataka sa kontrolno-merne opreme – završio je Beljajev.
Generalni konstruktor OAK-a Sergej Korotkov rekao je da je korporacija uspela da napravi multispektralni sistem koji je integrisan u oružije koje je ugrađeno u avion MiG-35 i koje zajedno sa ostalim sistemima predstavlja kompleks koji pripada generaciji 4++. Korotkov je na kraju, poželevši uspeh projektu, izrazio nadu da će nakon završetka testova Ministarstvo odbrane nabaviti ovaj avion i da će inostrani naručioci doći da zaključe ugovore za kupovinu MiG-a 35.
Po dostupnim informacijama proizvodnja oba predserijska tj. opitna MiG-a 35 je, u Proizvodnom kompleksu broj 1 u Luhovicama, završena novembra 2016. i da je prvi let jednosed imao 24. novembra a da se dvosed vinuo u vazduh negde oko 1. decembra. U planovima državnog programa naoružavanja za period 2011-2020. bila je planirana kupovina 37 serijskih aviona za 37 milijardi rubalja. Taj program je izmenjen 2013. kada je potpisivanje ugovora odloženo za 2016. ali on do danas nije potpisan. Sada je saopšteno da će serijska proizvodnja započeti od 2019. godine.
Televizija Zvezda:
Na današnjoj prezentaciji aviona novinarima i potencijalnim kupcima, glavnokomandujući VKS general Viktor Bondarev izjavio je da će u ovaj vid oružanih snaga ući 170 MiG-35, da će ovaj tip zameniti flotu lakih lovaca ali da će oni biti nabavljani postepeno shodno mogućnostima i potrebama. Naglasio je i da će prvi ugovor biti za 30 aviona.
Bondarev je rekao i da je ovaj avion neophodan za rešavanje lokalnih zadataka poput onih u Siriji i pojasnio da su potrebni avioni sa doletom od 3500 km koliko može leteti i MiG-35. Svoje MiG-ove 29 ovim avionom zameniće i akro-grupa “Striži’‘.
Generalni direktor RSK MiG Ilja Tarasenko izneo je svoje mišljenje da će avion ući u naoružanje već 2018., da je njegov plan da se započne obiman program ispitivanja što će omogućiti da avion uđe u naoružanje VKS za godinu dana.
Video sa današnje prezentacije, televizija Zvezda:
veki
Ništa posebno, heavy upgraded Mig-29, iskreno koliko se pričalo o njemu očekivao sam puno više. Ništa ne govore o samoj kabini, da li su poboljšali klimatizaciju kabine ? Šta je sa dvosedom, je li upotrebljiv kao i jednosed ili je samo za obuku kao kod 29-ke ?
Živojin Banković
Двосед је идентичан једноседу што се тиче борбених способности. На истој су платформи.
marko
Ovaj avion nema veze sa Mig – 29, naravno i najvecem nepoznavaocu je ocigledno da su jako slicnog oblika zmaja i tu se prica zavrsava… sto se unapredjenja „klimatizacije“ tice, pa to je sigurno strogo poverljivo kao i kod svih slicnih aviona, taj podatak se nikad ne iznosi siroj javnosti :)
gile
U osnovi, ovo je avion koji ispunjava TTZ za Mig29M iz 1994. (jedna od mnogih) a za uvodjenje u upotrebu do kraja ’90tih.
Doduse, informaciono znacajno unapredjen!
Avion je zamisljen kao pandan F18E/F i F16blk50/52, koji se jos proizvode i jos dugo ce se koristiti! Time, ako ima od opreme ono sto je navedeno, avion je TTZ ispunio…
Sa druge strane, steklo se veliko iskustvo, obuceni su kadrovi i sada se ocekuje rad na lakom stealth avionu, pri cemu je trebalo uzeti 1.44 kao osnovu, ali kako su bukvalno svi glavni inzenjeri koji su radili na 1.44 otisli u Kinu, sada se opet ‘ide uz krivulju ucenja’…
Dragan D.
Bankovicu samo pogledaj strelu krila…. a vidi se i na kratko cocpit… pun elektronike ili kako se kaze na engleskom „Glass Cocpit“ …. ova Letelica je ludilo …
Albatros
To će biti avion za izvoz i nadam se da će se pokazati bolje od svog prethodnika.
nikola
Valjda ce nami njih dati za 15 god da probamo
entuzijasta
Nadam se da cemo se dokopati nekoliko primeraka ovog aviona, posto verujem da ce jedna eskadrila buti preskupa za nas .
Albatros
Pretpostavljam da ce jedna eskadrila kostati oko 800-1.000 miliona dolara i jos ako bi uzeli na na rate bilo bi veoma izvodljivo samo je potrebna politicka volja.
Cena jednog MiG-35 ce biti najmanje 45 miliona ne racunajuci dodatnu opremu. Daj Boze za desetak godina da dobijemo nove avione.
entuzijasta
Zaista bih voleo da se Vaš komentar obistini do poslednjeg slova i nadam se tome. Srdačan pozdrav.
Goran
Na izgled veoma lep avion, borbeni radius je povecan na 1000km. Ceo avion je povecan tako da je duzina aviona 19m, a i radar je boli + OLS.
Smanjer setvis po satu letenje za 2,5 puta, servisi povecani sa 1000 na 4000 sati a cena po aparatu izgleda nece biti veca od 40 do 45 mil. $.
Posebno mi se svidja platforma gde kupac bira hoce jednosed + ekstra rezervoar za gorivo ili dvosed.
Zli jezici ce reci nista od aviona, ali testiranje tek pocinje. Rusi ga nece maziti i paziti, vec ce dusu da mu vade godinu dana i da vide jel to to. Oni nemaju laki visenamenski avion, tj. zamenu za Migove 29.
Zivojin Bankovic
Duzina aviona je ostala ista dakle nije 19 metara.
veki
@ marko 20:21, 27. jan. 2017.
Ovaj avion nema veze sa Mig – 29, naravno i najvecem nepoznavaocu je ocigledno da su jako slicnog oblika zmaja i tu se prica zavrsava…
– Ne slažem se s tobom. Ovo je temeljito nadograđeni Mig-29, izmenjen u tolikoj meri da je dobio novu oznaku, sama 29-ka je nadograđivana više puta kako bi se rešile dečije bolesti, na žalost ona još zaostaje za takmacima sa zapada (broj sati naleta između remonta,pouzdanost,loša završna obrada,mušičavost elektronike,loša klimatizacija koja direktno utiče na sposobnosti pilota itd.) Pročitaj izveštaj Indijskog generala koji se žali na NOVE
29-ke koje su kupili kao palubnu avijaciju. Nadam se da su greške ispravili sa 35-com.
Goran
Modefikacije osnovnog motora Rd-33 su se godinama fokusirale na povecanje potisne snage u rezimu dodatnog sagorevanja, ali i na povecavanju broja radnih casova izmedju dva generalna remonta sto je ostvareno ugradnjom otpornijih materijala.
Fakta:
Motor Rd-33MK“Meduza“ je na testiranjima uspelo da poveca svoj potisak u rezimu forsaza sa 83Kn na 90Kn, a vremenski period izmedju 2 remonta sa 1000 na 4000 radnih casova.
Tako da se Rusi ozbiljno priblizavaju zapadnom kvalitetu!
Todor
stavili na keca sire felne,spojler i digitalni sat,unutra i kao,razbice u monci.
aca
„drugi avion je jednosed sa evidencijskim brojem 702“
Jednosed ? Meni i 702 izgleda kao dvosed ?
Živojin Banković
Једносед и двосед имају исти змај, односно исти поклопац кабине. Као и МиГ-29М и М2 односно МиГ-29К и КУБ.
Miloš
Drago mi je jako sto Mig-35 konacno ozivljava. Prvo licno jer sam zaljubljenik tog dizajna, a takodje jet sam odrastao uz njega kao „naseg“ branioca neba. Drugo sto cemo ocigledno nabaviti jos 29-ki koje ce imati sad mnogo vecu sansu za prouzetak rsdnog staza jer Mig-29SM/T,M) i Mig-35 su upravo osigurali svoju egzistenciju u naredne dve tri decenije. Uspesan izvoz 35-ice je po meni zagaranovan. Nas sledeci korak logicno ce biti Mig-35 takodje mozda za 10-15 godina. Posle toga sledeci logocni korak Mig-xx naslednik 35-ice sa pretpostavkom da ce Mig nastaviti da se fokusira na dizajniranje u toj kategoriji ostavljajuci Suhoju teskase. Ne tu neki F-ovi ?
Pzdrav svima. Hvala za jos jedan lep članak.
Veljo
Ovo je zastareo avion. Trebalo je da bude uveden u uporabu ranih 90tih. To je pre 20 godina.
Živojin Banković
Овај авион је ипак савременији од МиГ-а 29М 9-15 који је требао бити уведен у наоружање пре 20-25 година.
Dragan
Lepo je videti da se u Mig -u desava nesto.
Dobar avion i bice dobar naslednik.
Апок
Tребају под хитно да развију једномоторни стелт. То ће имати прођу на светском тржишту с обзиром да би му прескупи Ф-35 био такмац. Ово је ипак врхунац развоја МиГ-29.
Nebo
Zasto i dalje ima izrazen trag izduvnih gasova? Zar to sa ovom verzijom nije trebalo biti prevazidjeno?
Mladen
Zar ne bih bilo najbolje da Strizi dobiju MiG-29OVT?
Vektorisanje potiska bi im omogucilo da izvode jos spektakularnije akrobacije.
PeroZ
Najnovija generacija, nasuvremenija tehnologija, tek izašli iz proizvodne hale, krenula testiranja, a motori opet i još uvjek čađe na forsažu. Kao u dobra stara vremena.
https://www.youtube.com/watch?v=DdLnOqh_uHs
Opet se pokazala ona stara Ruska, ako radi ne diraj, kao na Semjorki još od doba Koroljeva do sadašnjeg Sojuza.
Goran
Bolje da dime nego da ne lete kao vasi na Plesu.
BRANKONY
Pa kako da lete @Goran, kada je istraga pokazala da su pet aviona koji su kupljeni od Ukrajine stariji nego što je navedeno u dokumentaciji (4-5 godina) I postoji opasnost da se “ispucavanje” letačkog resursa neće poklapati sa realnom situacijom.
Navodno se postavlja se i pitanje da li je sedam hrvatskih aviona koji su, po ugovoru remontovani u Ukrajini zaista i vraćeno Hrvatskoj.
Postoje indicije da su ugrađivani delovi rashodovanih bugarskih I alžirskih Mig-ova I sada postoji šansa da Bugari I Alžirci traže da im se vrate njihovi delovi aviona, a to nije šala … (mala šala).
A evo I članka koji govori o tome …. http://tangosix.rs/2016/22/03/remont-dokup-aviona-mig-21-za-hrvatsku-realnost-ili-prevara/
Goran
Hvala za članak. ?
Nikola
F-16 block 60 je mnogo bolji avion.
Goran
To bi Srbiju koštalo 100 mil. po komadu, kad bi se sagledali svi troškovi.
Ali ako ti imaš para pitaj da ti isti isporuče na Batajnicu.
Nebo
Gospodine Brankovicu,
Primetio sam da je na jednoj od fotografija sa statickog prikaza aviona, gde su bili eksponati u razlicitim fazama izrade, avion imao motor sa vektorisanim potiskom, a na demonstraciji leta nisam primetio da ga ima. Da li imate mozda neku informaciju hoce li ga serijski primerci imati po defoltu ili ce vektorisani potisak biti moguca opcija. I jos ako imate podatak o maksimalnoj nosivosti ubojnih sredstava.
https://southfront.org/official-presentation-of-russian-mig-35-fighter-aircraft-photo-report/
Zivojin Bankovic
Ova dva opitna aviona nemaju OVT/TVC. Nema zvanicne informacije da ce ih serijski avioni imati.
vesko
Citao sam izjave u kojima neki ruski strucnjaci ovaj avion uporedjuju sa americkim F35.Da li ima smisla uporedjivati avion 4++ generacije sa avionom 5 generacije ?
sasa
f35 je nilski konj sa krilima