BEG airport status
[VIDEO] Alen Šćuric i bivši direktor Jata debatuju o Er Srbiji, regionalnim avio-kompanijama i koncesiji beogradskog aerodroma Suočavanje mišljenja o regionalnim avio-temama

[VIDEO] Alen Šćuric i bivši direktor Jata debatuju o Er Srbiji, regionalnim avio-kompanijama i koncesiji beogradskog aerodroma

Pretprošle nedelje u emisiji „Kontekst“ televizije Al Jazeera Balkans svoja razmišljanja o regionalnom avio-sabraćaju suočili su nekadašnji direktor Jata i kolumnista našeg portala.

Predrag Vujović i Alen Šćuric debatovali su o budućnosti avio-kompanija u ex-Yu regiiji i aktuelnim dešavanjima u hrvatskom nacionalnom avio-prevozniku. Većinu vremena emisije iskoristili su međutim za raspravu o situaciji u Er Srbiji.

Predrag Vujović, diplomirani ekonomista, u nacionalnoj avio-kompaniji Srbije proveo je preko 25 godina. Preuzeo je vođenje Jata kao kadar Demokratske stranke 2001. i na toj poziciji ostao je tri godine. Projekat Er Srbije komentarisao je najzapaženije tokom prošle godine prilikom otpočinjanja letova za Njujork.

Alen Šćuric je redovni Tango Six kolumnista koji za naše čitaoce svakog utorka analizira putnički avio-biznis, poslovanje aerodroma i civilni deo vazduhoplovne industrije. Alena ste više puta mogli gledati kao gosta-komentatora na Al Jazeeri, poslednji put u izuzetno interesantnoj emisiji koja je bila posvećena koncesiji „Nikole Tesle“.

 





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ne

Nije mi jasno po cemu je misljenje g. Vujovica relevantno.
Neko ce reci, „pa on je bio direktor JAT-a“. Pa dobro, i kakav je JAT bio za vreme njegovog „upravljanja“? I on je bio najobicniji partijski poslusnik, svoju sposobnost iskazivao jedino u pravljenju dugova.

Usotalom, lepo se vidi iz priloga – prica demoagoga koji zna tek ponesto, i Alena koji strastveno prati desavanja i samouvereno iznosi relevantne podatke.

Prema tome, Vujovicevo, slobodno cu reci „naklapanje“ o AirSerbia-i je samo to i nista vise. Sta je umeo i znao da uradi, pokazao je.

Covek je poceo da se trese kad mi se predoce argumenti na koje on nije mogao da odgovri

Da li je AS uspena kompanija? Naravno da nije, ili nije jos, ali barem nije vise kompanija koje se treba stideti – koliko – toliko je upristojena, i shvatilo se da se moraju preduzeti mere koje su daleko vece kompanije vec preduzele (tanja sedista, smanjenje obroka, on-line cekiranje), i to je jedini nacin da AS koliko-toliko ostane konkurentna u sredini gde se gleda samo cena.

Posebno, otpustanje viska partijskog kadra, Etihad apsolutno ne zanima nikakv SNS, njih samo zanima da dodatno ne gube novac i da dobiju nazad kredite koje su dali, a to se radi tako sto otpustite one koji nisu potrebni, cije otpustanje nece uticati na prihod, ali ce smanjiti rashode.

Odgovori
Al

Hvala puno na komplimentima Nenade.

Ma

Pa ja ovde ostavljam samo komentre pohvale za Alena, mada prvi put da nije za njegovu kolumnu. Lepo je bilo saslusati ovako uljudnu, kulturnu i razloznu diskusiju dvojice „analiticara“ o zanimljivoj temi.

Odgovori
Al

Hvala puno Marko. Šteta samo što nije bilo više vremena pa da se obrade još neke teme koje su bile najavljene, poglavito štrajk u Croatiji, Air Bosna, imaju li smisla linije unutar regije, mogu li LCC letjeti unutar regije…

Ga

Pohvale za debatu, ali opet je jako kratko.
Bez obzira što je gospodin Vujović bio partijski nameštenik treba saslušati i to mišljenje, ima šta da kaže. Odličan je poznavalac konteksta LCC i dok je upravljao dosta predloga kreiranja regionalnog LCC je bilo, ali nije bilo političke volje.
Jedan od stavova da je AS upristojena i koliko toliko bolja – pa za toliko stotina miliona evra i treba da bude.
Važno pitanje je da li kreatori rasprodaja ili ugovora uopšte poznaju materiju ili upitaju nekog ko to zna za savetodavno mišljenje na bazi iskustva drugih koji su prošli tako kao ZL Zagreb ili BUD?
To pitanje je trebalo voditelj da postavi Alenu – da li iko zatraži mišljenje kada ulazi u posao ili sasluša javnu debatu?

Odgovori
Al

Ja sam milijun puta rekao da se vlast trebala okruzit savjetnicima, ali eto….

Mi

Tako je Alene!
Upravo pitanje koje ste postavili je najbitnije – ZASTO SE AIR SERBIA ZADUZUJE STOTINAMA MILIONA PO NEPOVOLJNIM USLOVIMA?
Zasto su uzeti krediti od vise stotina miloina dolara ako je firma vec profitabilna, makar i uz subvencije drzave?
Za koju namenu je potroseno stotine miliona dolara pozajmljenih para?
Za te pare se moglo kupiti 10-tak novih aviona. Moglo se AVANSIRATI 3-4 ATR 72-600 i nekih 6-7 Bombardiera CS100/300 (rec je o najekonomicnijim avionima danasnjice – kakve je kupio npr Swiss) .
Mogli su se smanjiti troskovi goriva i odrzavanja na pola od sadasnjeg! I izaci iz nepovoljnog lizinga, posto imamo svoje avione. To je usteda od vise desetina miliona USD godisnje!
Nista nije kupljeno! Avioni su iznajmljeni!
PA NA STA SU ONDA POTROSENE PARE? Znaju li to gradjani Srbije? Znaju li gradjani Srbije da ce sve to na kraju balade biti vracano od njihovog novca?

Odgovori
Al

Nije nekoliko stotina. Kredita ima 123 mijlijuna EUR + ako i dodamo ovaj zajam.od Etihada to je oko 160 milijuna. Za to se nije moglo kupiti desetak novih aviona, dva mozda. Ako ste mislili na investiciju od 250 milijuna Etihada i Srbije onda nesto vise, ali ona je potrosena na reorganizaciju firme, nove linije, sustav, osu remenjivanje i poprilicno na dumping.

Al

*osuvremenjivanje

Mi

Alene, ja sam mislio na novac koji je Air Serbia dobila ukupno. To je 123+250=373miliona! Za te pare se mogla obnoviti flota ATR-a i kupiti jos par komada CS100/300. Kad se avansno placa – dobiju se i neki popusti. Jel tako?
Ali, dobro. Sve i da progutamo pricu da je 250 miliona „potroseno“ na sve ono sto ste naveli (a ja smatram da se investicije koje se ticu tekuceg poslovanja ne smeju namirivati kreditima vec se namiruju iz dobiti is poslovanja. Krediti se uzimaju za kapitalne investicije kao sto je kupovina aviona, ili opremanje logistike i servisa). Voleo bih samo da vidim taj troskovnik „prestruktuiranja“. Verovatno i tu ima fora i fazona, po kojima su vec nadaleko cuveni pojedinci iz krugova koji odlucuju, a koje ne bih ovom priliko da navodim. Sami ste naveli da vasa firma nikada nije uzela kredit. Jel’ tako?
Rekoh, kad i progutamo da je 250 miliona potrebno da se „restruktuira“ opet ostaju pitanja bez odgovora:
-PA NA STA JE ONDA POTROSENO JOS DODATNIH 160 MILIONA?
Placeno restruktuiiranja, drzava Srbija donacijom pokrila sve sto je falilo da se posluje „uspesno“, i na kraju imamo „dobit“ od 0,9 miliona kad smo sve troskove platili.
PA ZASTO SE ONDA UZIMA JOS 160 MILIONA? NA STA JE TAJ NOVAC POTROSEN? E, to bi oni koji danas odlucuju morali da objasne onima koji ce te kredite jednoga dana da vracaju! Slazete li se?

Odgovori
Al

Ja nisam rekao da je to dobro portošen novac, samo sam rekao da je na to potrošen.

bo

Miroslave, ispravno razmišljate i pitate. Ako su već pare ušle u kompaniju (iz kredita, od poklona ili kao ne plaćene obaveze) onda bi trebalo da se zna na što su potrošene. Ovo posebno zato jer je JU ( Airserbia) objavila da je pozitivno poslovala.
Pare su potrošne i na reorganizaciju kompanije ali ne samo na to već i na, za naše uslove, neadekvatan plan i program saobraćaja i na veoma visoke plate „stručnog“, menadžmenta dovedenog iz Etihada.
Ti dovedeni menadžeri, imali su isto toliko znanja koliko i Hogan koga su zbog „dobrih“ rezultata (gubitak od 1,9 mlrd usd) izbacili iz Etihada. Ti stručnjaci su pokazali takvo neznanje i aroganciju da nisu ni mogli da naprave rezultat.
Složio bih se sa Vujovićem da je država napravili veliku grešku kada je isključila sve „domaće“ stručnjake sa znanjem i iskustvom i dala prednost (uz ogromne naknade od 10.000 do 30.000 evra) strancima. Ljudi iz struke, pa čak i Vujović koga mnogi ne cene zbog onoga što je činio, uradili bi mnogo više samo da je Jat dobio deo pomenutih sredstava. Ali JAT je trebalo ukinuti jer je po Dinkiću, ako se sećate JAT najgori, najveći gubitaš, da se troše pare državljana Srbije na njegovo održavanje, da se leti starim avionima i t.d. Nažalost ove priče sežu i do današnjih dana tako da ni danas u Airserbiji niko ne sme ni da pomene stari JAT. Da li i tu leži odgovor na postavljeno pitanje oko uzrtih kredita sa kamatom od preko 6,5% procenite sami.
BAK

Odgovori
Mi

Alene,
Ja cenim da vi imate dobre namere. Vi ste studiozan covek koji sagledava realne mogucnosti i ukazuje na propuste. Vi razmisljate i predlazete resenja koja mogu doneti najbolje rezultate bilo da je u pitanju Air Serbia ili Aerodrom Beograd ili Zagreb.
Problem je u tome sto NA ZALOST TAKO NE RAZMISLJAJU ONI KOJI DONOSE ODLUKE! Siki, Daki, Aki i ekipa razmisljju logikom beogradskih likova iz devedesetih – „Gde sam ja u svemu tome“. A oni ce se naci u provizijama, samopromocijama, fantomskim firmama koje isissavaju novac iz budzeta. Oni ce unistiti stotine miliona tudjih para, samo ako to njima moze doneti stoti deo od toga licne koristi. Na kraju cemo imati stotine miliona bacenih para i nesagledive stete.
A gde su tu gradjani Srbije, Hrvatske? Oni ce sve to lepo da placaju, jel tako? E, ako zelimo da zivimo u normalnoj zemlji, moramo za pocetak da postavljamo pitanja i insistiramo da tome sve dok ne dobijemo odgovore. Moramo samodovoljne likove da naucimo da budzet Srbije pripada svima koji placaju porez, a ne njihovoj partiji (kako god se ista zvala). Moramo da ih naucimo odgovornosti. I moramo da ih naucimo da se za kradju odgovara krivicno!
A mi koji, sticajem okolnosti imamo neke mogucnosti da skontamo o cemu se u stvari radi, imamo duznost da iskoristimo svaku priliku da pitamo. To je nasa obaveza ako zelimo da nam jednog dana unuci odrastaju u normalnoj zemlji, da imaju normalne skole, vrtice, bolnice, aerodrome. Da imaju normalna primanja i zive srecno. Mi na tome treba da radimo.

Al

Takva logika „gdje sam ja tu“ mi je potpuno strana. U 25 godna koliko imam vlastito poduzeće i poznati nacionalni brend nikada nisam niti digao kredit, niti nekoga podmitio! A da postoji logika „zaklat ćemo kravu radi kile govedine“ nažalost postoji. U Hrvatskoj neuporedivo manje nego prije (tu je EU to ozbiljno smanjila), a u Srbiji je to još osnovni modus operandi.

Da, mislim da treba vrištati, pričati, naglašavati, ponavljati, tražiti… onda bi moglo biti neke koristi i promjene bi se mogle desiti. Konačno put od 1.000 km počinje jednim korakom.

Mi

Slazem se u potpunosti, Alene!
Krediti se koriste samo u slucaju nemogucnosti finansiranja kapitalnih investicija! I tada uz ozbiljan elaborat na temu – za sta nam tacno treba novac i koji su realni resursi iz kojih se kredit mora vratiti.
U slucaju Air Serbije, logicno bi bilo uzeti kredit za kupovinu novih aviona (ili lizing za istu namenu).
Na moje uzasavanje, krediti su uzimani i to stotine miliona eura, bez da je od tog novca bilo sta kupljeno! Katastrofalna neodgovornost i bahatost u najmanju ruku ( a buduci da smo delimicno upoznati sa nacinom rada gospodina Sikija, Dakija i ekipe, ne bi me zacudilo da su se novci volsebno pretvorili o ozbiljan kapital ili nekretnine u privatnom vlasnistvu).
Takodje buduci da se u Srbiji oko aktuelne vlasti vec sakupila poprilicna ekipa sumnjivih likova iz mracnih devedesetih, mislim da imamo razloga da budemo zabrinuti. I kao sto svaki put pocinje prvim korakom – mi sada moramo najpre da pitamo i budemo uporni u trazenju odgovora. Nemam iluziju da ce Siki, Aki, Daki (a ne bi me zacudilo da se uskoro pridruzi i stari dobri Bogi) na nasa pitanja rado dati odgovore. Ali opet – sto smo glasniji i uporniji, sto vise ljudi bude pitalo, i zahtevalo cist racun – bicemo blizi normalnom drustvu. Na zalost, za razliku od Hrvatske, mi u Srbiji ne mozemo racunati na podrsku iz Evropske unije….

Mi

Boro,
Slazem se u potpunosti! Ne vidim na osnovu cega ce neko ko sedi u nadzornom odboru firme koja se finansira iz budzeta dati sebi za pravo na zaradu merenu desetinama hiljada evra mesecno?
Niti vidim da smemo dozvoliti pomenutoj gospodi da uzimaju i harce stotine miliona dolara kredita koje ce sutra da se vracaju iz dzepova sirotinje koja radi za 300evra!
Ovde vec imamo nebulozne situacije – DRZAVA IM JE IZ BUDZETA NAMIRILA NEDOSTATKE U FINANSIJAMA PA CAK I DALA DA IMAJU „DOBIT“. A ONI JOS NA SVE TO UZIMAJU STOTINE MILIONA EVRA KREDITA I PRI TOME NIKO OD NAS NE ZNA NA STA SE TE PARE TROSE. JAT JE BAREM KUPOVAO AVIONE! OVI SU STOTINE MILIONA POTROSILI I NISU KUPILI NIJEDAN AVION! PA NA STA SU POTROSILI STOTINE MILIONA EVRA-DOLARA?!?!?
Mislim da je krajnje vreme da se digne glas i postave pitanja! I to sa pravom onoga ko ce jednog dana (kad se iz Air Serbije razbeze oni koji danas od nje uzimaju desetine hiljada evra mesecno) to sve morati da placa i kredite vraca!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

KG na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Koliko malicioznih komentara na hrvatske Rafale koji su tu i lete iznad Hrvatske. Nisu u dolasku i ne planira se nadogradnja nečega što se ne zna hoće li ikada i stići. Nadogradnja na standard F4.1 je krenula lani u veljači i to je nešto normalno jer se F4.2 očekuje 2030. a F5 2035. Dakle nadogradnje…

31. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Evropa je ustvari jako podeljena u svakom pogledu i zbog toga jačanje i stabilnost ide sporo i teško. Mislim da se to zaboravilo nekako pod američkim NATO kišobranom, ali takodje i generalno, to jest ne vojno. Nadam se da će mudre glave i mir prevladati promenama koje slede.

30. Mar 2025.Pogledaj

K na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Treba biti realistican u nadama i ocekuvanjima. Daleko smo jos od pravog europskog ujedinjenja po tim pitanjima, ali to samo znaci da svaki pa i najmanji korak naprijed treba dobro docekati.

30. Mar 2025.Pogledaj

omniameamecumporto na: Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

Trump i Musk rade gluposti i nanose najveću štetu Americi. Ima ipak nešto dobro u svemu, probuditi će i preustrojiti Europu odnosno EU i napraviti od nje ekonomsku i vojnu silu.

30. Mar 2025.Pogledaj

Kosovo i Metohija na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Treba uložiti posebni napor da se razvoj i testiranje Vile 1/2 dovede do kraja sljedećih par godina. Za to treba poseban tim stručnjaka i financiranje neovisno od drugih projekata koje razvija vojna industrija, a mogli bi na osnovu RLN 1c/r da razvijemo raketu kratkog dometa ako ima volje tj,.. ako država to shvati ozbiljno i…

30. Mar 2025.Pogledaj