Helenska Republika (Ελληνική Δημοκρατία, Ellinikí Dimokratía), opšte poznata kao Grčka, je država koja se nalazi u jugoistočnoj Evropi gde se tzv. spotting aviona – hobi nadgledanja, praćenja i fotografisanja vazduhoplova ali i beleženja informacija u vezi sa aerodromima, komunikacijama u vazdušnom saobraćaju i vazdušnim rutama – smatra veoma teškim krivičnim delom kada se to odnosi na sve što je vezano za moćnu i raznovrsnu vojnu avijaciju.
Ozbiljnost pravnih posledica spotting-a vojnih aviona u Grčkoj je dramatično pokazana novembra 2001. godine kada su 12 britanskih i dva holandska spotera uhapšena i optužena za špijunažu nakon što su posmatrali vojni avion na uvežbavanju programa na otvorenom danu RV Grčke (Πολεμική Αεροπορία, Polemikí Aeroporía – ПА) u vazduhoplovnoj bazi Kalamata. Suočeni sa mogućom zatvorskom kaznom od 20 godina, spoteri su zadržani 6 nedelja i potom pušteni uz kauciju od 9000 funti nakon što su osuđeni za ilegalno prikupljanje informacija. Uvereni u svoju nevinost, spoteri su se vratili na suđenje u aprilu 2002. godine i bili zaprepašćeni jer su proglašeni krivima – osmoro iz grupe je dobilo tri godine dok su ostali osuđeni na godinu dana zatvora. Godinu dana kasnije su, nakon njihove žalbe, svi oslobođeni.

Tajnost grčke vojne avijacije je ozbiljna nacionalna posvećenost i sasvim logična, jer se ova mala nacija sa 10,8 miliona stanovnika neprestano bori da zadrži u senci detalje operativnog statusa i aktivnosti svoje vojne avijacije koja se smatra ključnom vojnom efektivom kao odgovorom na decenijsko izazivanje grčkih suverenih prava u Egejskom moru i pripadajućeg vazdušnog prostora koju vrši njen veliki sused i tradicionalni neprijatelj, 82-milionska Republika Turska (Türkiye Cumhuriyeti).
Ipak, zadržavati grčku vazdušnu moć u senci nije lak zadatak u digitalnom dobu i specijalizovani mediji poput Džejnsa (Jane’s) ili vazduhoplovni časopisi kao što su Air Forces Monthly i Scramble često pružaju pouzdane vesti o ovoj temi. Međutim, bliski pristup grčkim vojnim bazama i avijaciji je retka prilika čak i za lokalne građane.

Stoga je svaki grčki aeromiting, a godišnje ih je veoma malo, široko prepoznat u krugovima vazduhoplovnih entuzijasta kao događaj koji se mora posetiti. Dakle, kada je ovogodišnji Kavala airshow iznenada otkazan, jedini preostali grčki aeromiting – Athens Flying Week (AFW), odmah je postala jedina prilika da neposredno vidimo segmente moćne grčke vojne avijacije koja se nalazi u dinamičnom razvoju.
Nakon što je usled profesionalnih obaveza propušten prošlogodišni AFW, autor ovog članka nije oklevao i prihvatio se izazova – nakon vožnje od 650 km, dve granićne kontrole i 15 naplatnih rampi, u kasnim večernjim satima 20. septembra on je konačno stigao u blizinu vazduhopovne baze Tanagra RV Grčke koja se nalazi u istočnom delu centralne Grčke između gradova Schimatari i Tanagra, oko 40 km severno oko glavnog grada Atine, i već bio spreman za aeromiting koji je održan 21. i 22. septembra.
Kratak pregled trenutnog stanja grčke vojne avijacije
Moćna grčka vojska trenutno se nalazi u procesu velike modernizacije i procesa izgradnje i povećanja sposobnosti s posebnom pažnjom na vojnoj avijaciji.

Njen najveći deo organizovan je u Ratnom vazduhoplovstvu koje poseduje oko 153 jednomotorna borbena aviona Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon i 43 Mirage 2000 (24 Mirage 2000-5 Mk.2 i 19 Mirage 2000EGM/BGM), 36 nadograđenih dvosedih, dvomotornih borbenih aviona McDonnell-Douglas F-4E AUP Phantom II, zatim 15 četvoromotornih turboelisnih taktičkih transportera Lockheed C-130B/H Hercules (jedan u konfiguraciji za elektronsko ratovanje), 8 dvomotornih transportera Alenia C-27J Spartan, 4 leteće platforme za komandovanje i kontrolu (C2) Embraer Erieye EMB-145H AEW&C, 45 jednomotornih turboelisnih školskih aviona Beechcraft T-6A/A-NTA Texan II, 38 dvomotornih mlaznih školsko-borbenih aviona North American T-2C/E Buckeye, 12 niskokrilnih, dvosedih jednomotornih školskih aviona Tecnam P2002JF, 12 helikoptera AS332C-1 Super Puma i 12 Bell UH-1H koji se koriste kao višenamenski i za traganje i spasavanje, kao i veoma jaku protivpožarnu flotu koja se sastoji od oko 20 protivpožarnih aviona PZL M-18 Dromader, 11 klipnih Canadair CL-215 i 8 turboelisnih Canadair CL-415GR.

Rod avijacije grčke armije ili jednostavno grčka Armijska avijacija (HAA, Ελληνική Αεροπορία Στρατού, Ellinikí Polemikí Stratou ili EAΣ) uglavnom deluje iz tri glavne vazduhoplovne baze – Stafanovikio, Megara i Alexandreia – i trenutno ima flotu jačine oko 255 helikoptera: 28 dvomotornih borbenih helikoptera Boeing AH-64A/DHA Apache, 15 (plus 5 naručenih) srednjih, dvomotornih višenamenskih helikoptera NHIndustries NH90, 25 (plus 5 naručenih) teških transportera Boeing CH-47D/SD Chinook, oko 85 jednomotornih lakih višenamenskih UH-1H/AB.205A, 70 jednomotornih naoružanih izviđačkih OH-58D Kiowa Warrior (isporučeni 16. maja), jedan dvomotorni, laki višenamenski helikopter AB.212 u VIP konfiguraciji, oko 14 jednomotornih lakih višenamenskih AB.206B i oko 17 klipnih lakih višenamenskih i školskih helikoptera HN-300C.

Komanda grčke mornaričke avijacije (NAC, Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού Diikisi Aeroporias Naftikou ili ΔΑΝ) koristi jedan četvoromotorni turboelisni protivpodmornički i osmatrački avion Lockheed P-3B Orion. Ovaj avion je prvi grčki P-3B nedavno obnovljen u programu modernizacije vrednom 260 miliona dolara koji je pokrenut jula 2016. i koji ima za cilj vraćanje 5 aviona u operativan status u verziji P-3HN, najnaredniji Orion bilo gde u svetu, a ceo posao treba da se završi do decembra 2023. Pored P-3, NAC takođe ima 7 protivpodmorničkih helikoptera Agusta-Bell AB.212ASW i 11 helikoptera Sikorsky S-70B-6 Aegean Hawk namenjenih za protivbrodsku, protivpodmorničku borbu, osmatranje morske površine, u sekundarnoj nameni za traganje i spasavanje, medicinsku evakuaciju, snabdevanje brodova (tzv.Vertical Replenishment – VERTREP), i misije specijalnih operacija.
SAD su u julu ove godine odobrile potencijalnu prodaju Grčkoj sedam mornaričkih višenamenskih helikoptera Lockheed Martin MH-60R Seahawk vrednih 600 miliona dolara koji bi nadopunili trenutne S-70B-6 i poslužili kao zamena za helikoptere AB.212ASW kojima se bliži kraj životnog veka. Pored toga, Grčka ima aktivan ugovor vredan 996,8 miliona dolara za modernizaciju 84 najmodernijih borbenih aviona F-16C/D Block 52+ i Block 52+ Advanced (Block 52M) na najnoviji i najnapredniji nivo F-16V. Ozbiljno se razmatra moguća nabavka do 30 jednomotornih jednosedih višenamenskih borbenih aviona Lockheed Martin F-35A Lightning II za zamenu svojih najstarijih F-16C/D Block 30 koji će najverovatnije biti ponuđeni na prodaju.
AFW Dan prvi
Uprkos tome što je održan u čisto vojnoj vazduhoplovnoj bazi i sa primetnim prisustvom i aktivnim učešćem grčke vojne avijacije, AFW je zaista komercijalno organizovan aeromiting (ne sajam!) koji se, prilično čudno, može posetiti samo ako se ulaznica plati. Obzirom da su Grci odlični trgovci, organizatori aeromitinga su bili izuzetno efikasni u proveri karata kupljenih preko interneta ili koje su prodate na licu mesta na jednoj od tri kapije baze Tanagra.
Nakon plaćanja osnovne ulaznice od 13 evra za pristup dominantnom javnom prostoru, autoru je ponuđena opcija da za dodatnih 30 evra poboljša svoj status i dobije pristup prostoru za spotere, prostoru sa stolicama i suncobranima za 20 evra ili VIP zoni sa dve opcije: za okruglim stolom za 70 evra ili da uzme sofu sa 8 mesta u prvom redu za 1000 evra.
Na osnovu preporuke prijatelja, autor zadržava svoj osnovni status, odluka koje se pokazala potpuno opravdanom pošto je iskustvo koje je usledilo pokazalo da je pristup spoterskoj zoni bilo bacanje novca u vetar jer je obična publika uživala u skoro istom pogledu na dešavanja. Dakle, pravovremenim izborom dobre pozicije u prvom redu prostora za širu javnost, autor je dobio odlične pozicije za čestu upotrebu svoje kombinacije digitalnog SLR aparata Canon 7D Mark II i teleobjektiva Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary.

Napuštajući ulaznu kapiju broj 1, autor je dobio jedinstvenu priliku da se vozi kroz deo pogona grčke vazduhoplovne industrije (Hellenic Aerospace Industry – HAI, Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, Ellinikí Aeroporía Viomichanía ili ΕΑΒ) koja predstavlja vodeću vazduhoplovnu kompaniju u Grčkoj i koja je pretežno fokusirana na podršku nacionalnih vojnih vazduhoplovnih sredstava. Na stajankama HAI mogao se primetiti par neoperativnih P-3B i jedan C-130 u sličnom stanju, potom par borbenih aviona F-4, par kompletno belih Embraer ERJ-145LU (jedan koji je registrovan N296MA) i jedan protivpožarni avion CL-215 (taktički vojni broj 1123) 353. taktičke transportne eskadrile RV Grčke koji je baziran u vazduhoplovnoj bazi Eleusina blizu Atine.
Ruta vožnje koju su odredili organizatori je potom vodila kroz opuštajuće ulice baze koje su bile oivičene mešavinom maslina i različitog zimskog drveća. Na kraju, to vodi do vrlo mirne i besplatne parking zone koja je organizovana u srcu vazduhoplovne baze, samo na korak od izložbene zone AFW i linije letačkog programa i delom na teritoriji istorijskog grada Tanagra koji se u antičko doba prostirao na površini od 60 hektara ali se u kasnom rimskom periodu smanjio na oko 30 hektara. Smeštena u savremenom poljoprivrednom područiju Grčke, okolina vazduhoplovne baze Tanagra danas je poznata po lokalnim figuricama od terakote..
Ujutru 21. septembra, mračni i niski oblaci u kombinaciji sa prilično upornim vetrom, nisu obećavali odličan aeromiting. Frustracije su se pojačale zbog 45-minutnog kašnjenja početka letenja, dugih pauza između letačkih nastupa koje su preovladale u prvoj polovini letačkog programa i vrlo nezgodnog pretumbavanja čitavog letačkog programa. Uprkos tome što organizator nije dao bilo kakvo objašnjenje za grozničav i razočaravajući početak AFW, logiku je lako bilo naći u činjenici da, iz nekog razloga, RV Grčke u Tanagru nije poslalo neke od vazduhoplova koji su prvobitno bili predviđeni da nastupe u subotnjem letačkom prikazu. Nažalost, posebno su nedostajali izuzetno zanimljivi protivpožarni avion M-18 Dromader, školski avion Tecnam P2002JF i helikopter AS332C-1 Super Puma koji je trebao da pokaže izvršenje zadatka borbenog traganja i spasavanja (tzv. CSAR).


Zanimljivo da je u očekivanju početka letačkih aktivnosti aeromitinga, transporter C-27J Spartan RV Grčke (4122) sleteo i nedugo zatim poleteo sa Tanagre što je na AFW bilo jedino pojavljivanje grčkog vojnog transportnog aviona. Nakon toga usledio je tog dana prvo pojavljivanje kvartera crveno-sivih akrobatskih aviona Extra EA-330LX (registracija RJF 01 do 04) nacionalnog akrobatskog demo tima Hašemitske Kraljevine Jordan, ove letelice izvele su besprekorne i izuzetno precizne formacije u prvom zvaničnom pojavljivanju na aeromitingu tog popodneva.

Letački program konačno je počeo u 12:15 časova skokom tri padobranca sportskog kluba Skydive Attica iz aviona Cessna 182L Skylane (D-EOLG). Jedan od njih se prizemljio akrobatskim manevrima a sledila su ga druga dvojica koja su se spustila slobodnim padom noseći zastave AFW kao i plavo-belu nacionalnu zastavu Grčke „I Galanolefki“ (Γαλανόλευκη). Zanimljivo da je to bila najveća grčka zastava koja je letela pod padobranom, veličine 100 kvadratnih metara.

Ljubitelji radio-kontrolisanih modela uživali su u nastupima Georga Papajanisa i njegovih kolega iz kluba RC Kavala Acro Team. Aeromiting je nastavljen preletom FLIR-om opremljenog protivpožarnog helikoptera AS332L1 Super Puma Helenske vatrogasne službe (Πυροσβεστικό Σώμα, Pirosvestiki Soma) koji je izveo demonstraciju izbacivanja vode koristeći podvešeno protivpožarno vedro kompanije SEI Industries.



Prikaz vazdušne moći RV Grčke počeo je uzbunjivanjem (akt brze mobilizacije vojnog aviona) dvosedog borbenog aviona Mirage 2000BG (evidencijskog broja 202, c/n 087) iz baze Tanagra kako bi se pokazalo presretanje trenutne pretnje u obliku neprijateljskog vazduhoplova koji ulazi u vazdušni prostor Grčke. Potom je usledio prelet četvorke tri različita tipa borbenih aviona koji trenutno služe u RV Grčke – već pomenuti deltaš, par F-4E AUP Phantom II (jedan od njih je bio 01501) i jedan F-16C Block 30 Fighting Falcon (117). Formacija se potom razišla a iznad Tanagre je započela simulacija bliske manevarske borbe Miraža-2000BG i F-16C nakon čega su se na scenu vratili avioni F-4E koji su izvršili simulaciju napada na ciljeve na zemlji koristeći napredne nišansko-navigacijske kontejnere LITENING.

Aeromiting je potom dobio inekciju adrenalina letačkim prikazom dva borbena aviona Fighting Falcon opremljenim generatorima dima – bili su to F-16AM (FA-57) 350. eskadrile 2. taktičkog puka, belgijske Vazduhoplovne komponente (deo belgijskih Oružanih snaga) iz baze Florennes i grčkog F-16C Block 52+ (535) opremljenog dodatnim CFT (conformal fuel tanks) rezervoarima za gorivo koji predstavlja F-16 Demo Team „Zeus“ koji javno prikazuje vazdušnu moć RV Grčke i ima ulogu ambasadora Grčke.

Uprkos podršci lokalne publike, izuzetno agresivno letenje belgijskog pilota jasno je značilo pobedu nad njegovim grčkim kolegom. Primetno i za razliku od standardno ofarbanog F-16 demo tima “Zeus“, belgijski F-16AM imao je veoma atraktivnu specijalnu šemu osmišljenu za obeležavanje 75. godišnjice Dana D i Bitke za Normandiju koja je proslavljena u junu. Međutim, grčki F-16 zaslužio je euforične aplauze kada je minimalnom brzinom pod velikim napadnim uglom preleteo aerodrom pozdravljajući predivnu nacionalnu himnu Grčke i Kipra „Ύμνος εις την Ελευθερίαν“ (Hýmnos is tin Eleftherían, Himnu slobode), himnu koja u svetu ima najduži tekst.

Prva vojna sekvenca AFW završena je demonstrativnim letom jedinom vazduhoplova grčke armijske avijacije koji je leteo na aeromitingu – borbenog helikoptera AH-64DHA Apache Longbow (EΣ1026) 2. jurišnog helikopterskog bataljona (2o ТЕЕП) iz baze Megara. Helikopter je bio naoužan sa dva lansera LAU-68 nevođenih raketnih zrna Hydra kalibra 70 mm i nosačima za podvešavanje osam vođenih raketa vazduh-zemlja AGM-114 Hellfire.

Civilni aspekt AFW vratio se preletom putničkog aviona Bombardier DHC-8-402Q Dash 8 (SX-OBC, c/n 4276) kompanije Olympic Air koga je na nebu pratio jednosedi akrobatski avion Sukhoi Su-26MX (PH-SMX, c/n 51-05) koji pripada Dutch Rush Aerobatics. Nakon što je Dash 8 napustio letačku zonu Tanagre, holandski pilot Frank Van Houten započeo je svoj nastup izvodeći izvanredne, zadivljujuće, spektakularne beskonačne akrobacije sa svojim Su-26MX koga pojedini piloti zovu „the killer“ i plaše se da ga lete zbog njegove snage, agilnosti i veština koje su potrebne da bi se njime ovladalo.

Aeromiting je potom ušao u elegantno raspoloženje kada je avion Maule MXT-7-180A Star Rocket registracije SX-MPK podigao u vazduh jedrilicu PZL-Bielsko SZD-59 Acro registracije SE-UVJ. Do trenutka kada je poletela jedrilica proizvedena 2005. godine, nebo iznad Tanagre je bilo savršeno vedro što je dozvolilo švedskom pilotu Johanu Gustavsonu da pruži elegantno letenje ostavljajući bele i plave dimne linije na plavom nebu.


Međunarodno civilno prisustvo je zatim nastavljeno letnom demonstracijom helikoptera Airbus EC.120B Colibri (G-WZRD, c/n 1455) i akrobatskog aviona Extra EA-330SC „Black Wolf“ (F-HMKF, c/n SC-045) koga je leteo francuski akrobatski pilot Mikaël Brageot.


Aeromiting je ponovo ušao u vojno raspoloženje kada je na scenu stupila grčka Mornarička avijacijska komanda koja je u početku izvela letački prikaz para helikoptera – Sikorsky S-70B-6 Aegean Hawk (ΠΝ61) i Agusta-Bell AB.212ASW (ΠΝ25). Ovi vazduhoplovi demonstratirali su ubacivanje Specijalnih snaga – četiri vojnika su se spustila na aerodrom iz helikoptera Aegean Hawk koristeći tehniku ‘’fast rope’’ dok je helikopter AB.212ASW pružao blisku vazdušnu podršku. Prezentacija Mornaričke avijacije kulminirala je preletom nedavno obnovljenog aviona Lockheed P-3B Orion (744) koji je publici pokazao otvoreno unutrašnje spremište za naoružanje u kome može da se smesti 6 torpeda, nakon čega je avion sleteo i poleteo sa aerodroma.



Sa tri vazduhoplova na aeromitingu, učešće poznatih Flying Bulls bilo je izvanredno a otvoreno je akrobatskim letenjem lakog dvomotornog višenamenskog helikoptera Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo.105C (D-HTDM, c/n S-140) proizvedenog 1974. Nakon njega je usledio zajednički prelet a potom odvojeni letački prikaz dve neverovatne istorijske letelice: četvoromotornog klipnog putničkog aviona besprekornog izgleda Douglas DC-6B (OE-LDM/45563) proizvedenog 1958. godine koga je, između 1958. i 1975. koristio predsednik Jugoslavije, maršal Tito a zatim predsednik Zambije Kenet Kaunda; i starinski mornarički avion Chance Vought F4U-4 Corsair (OE-EAS/9149) koji je konstruisan za operacije sa nosača aviona i koji je na Tanagri ponosno pokazao svoja karakteristična sklapajuća tzv. „inverted gull“ krila, veliku brzinu presretanja i izuzetno malu minimalnu brzinu (low-stall) koja mu omogućuje sletanje na kratke palube nosača aviona.


Vojno raspoloženje vratilo se letnom demonstracijom turboelisnog školskog aviona Beechcraft T-6A Texan II (036, c/n PG-36) demo tima RV Grčke „Deadalus“ ofarbanog u atraktivnu plavo-belu šemu, nakon čega je usledio prikaz izbacivanja vode iz protivpožarnog aviona CL-415GR (2042) stacioniranog u bazi Mikra, blizu Soluna.


Letenje vojnih vazduhoplova privedeno je kraju drugim pojavljivanjem belgijskog i grčkog F-16 (ovog puta demo tim ‘’Zeus’’ je upotrebio drugi avion – F-16C Block 52+, 509), zatim atraktivnim solo letačkim nastupom visokokrilnog, dvomotornog školsko-borbenog aviona Saab 105OE (GD-14, c/n 105414) RV Austrije (Österreichische Luftstreitkräfte) ofarbanog u atraktivnu šemu sa motivima tigra, i zvaničnim pojavljivanjem kvarteta akrobatskih aviona Extra EA-330LX akro-grupe Royal Jordanian Falcons.

Subotnjeg kasnog popodneva takođe je viđen letački prikaz nemačkog pilota Martina Graefa u svom akrobatskom avionu EA-300S (N45S, c/n 018), zatim italijanskog pilota Luke Salvadoria u svom akrobatskom avionu CAP-21DS „Silver Chicken“ (I-SIVM, c/n 018) napravljenom u kućnoj radinosti 1983. godine, i takođe drugo pojavljivanje padobranaca tima Skydive Attica kao i civilnih akrobatskih aviona i jedrilica koje su viđene ranije tog dana u prvim satima događaja. Pošto ih je pogledao, autor je proveo neko vreme proučavajući statičku izložbu koja je dalje objašnjena u ovoj reportaži.

Prvi dan aeromitinga efektno je zatvoren letenjem u sumrak kada su nastupili avion Su-26MX i jedrilica Swift S-1 (D-6081) tima Dutch Rush Aerobatics, na jedrilici je leteo zvanični pilot Red Bull-a Luca Bertossio. Ova dva vazduhoplova spektakularno su obasjavali tamno plavo nebo iznad Tanagre noćnim akrobacijama, prskalicama i vatrometima nakon čega su gosti oko 20:30 časova počeli da napuštaju aerodrom. Za mnoge posetioce ovo je bio trenutak kada je konačno započeta tzv. Search and Eat (SAE) operacija „Gyro Tanagra 2019″…..
Dan drugi
Vrhunac aeromitinga dogodio se drugog dana aeromitinga kada je, na sreću vreme bilo odlično uz vedro nebo i sunce. Opšta organizacija je bila daleko bolja a raspored letenja je uz određena odstupanja bio manje-više prema najavljenom programu. Prema tome, ovaj izveštaj će sada samo navesti razlike između aeromitinga 22. septembra i aktivnosti na Tanagri od prethodnog dana.


Nakon što je ponovo počeo sa zakašnjenjem, drugi dan aeromitinga, za koji je sada obična ulaznica koštala 15 evra, pružio je posetiocima mogućnost da vide dvosedi protivpožarni i školski avion M-18BS Dromader (805, c/n 1Z028-05) RV Grčke koji je demonstrirao izbacivanje vode nakon čega se na nebu pojavio nedavno isporučeni školski avion Tecnam P2002JF (336). Nažalost, helikopter Super Puma se ponovo nije pojavio za demonstraciju traganja i spasavanja.



Takođe je bilo primetno da se u letačkom programu pojavio drugi primerak Apača – AH-64A+ (EΣ1008, c/n pv-883) – a drukčiji avion primećen je i kod demo tima „Deadalus“ koji je nastupio sa turboelisnim T-6A (037, c/n PG-36) sa specijalno ofarbanim vertikalnim stabilizatorom kojim je obeleženo 50. godina 361. eskadrile RV Grčke. Oštre oči takođe su primetile i promene u formaciji borbenih aviona koja je ovoga puta imala u sastavu F-4E AUP (01534) i F-16C Block 30 (140).


Konačno, prelet kombinacije iz prethodnog dana koju su činili Dash 8 Olympic Air i Su-26MX iz Dutch Rush Aerobatics zamenio je prelet putničkog aviona Airbus A321-231 (SX-DGA, c/n 3878) kompanije Aegean koji je naglasio proslavu 20. godina kompanije, a njega je u stopu pratio Titov DC-6B. U jednom od vrhunaca aeromitinga, A321 je napravio veoma nizak prelet ispred okupljenih posetilaca.


Slavu drugog dana aeromitinga a vrlo verovatno i čitavog događaja “ukrala“ je jedinica za demonstraciju preciznog akrobatskog letenja Patrouille Acrobatique de France RV Francuske (Armée de l’Air Française). Njenih osam naprednih školsko-borbenih i lakih jurišnih aviona Dassault/Dornier Alpha Jet (označenih od „Athos 1“ do „Athos 8“), ofarbanih u tri boje plave, bele i crvene – iste boje kao francuska nacionalna zastava, koja predstavlja buržoaziju, plemstvo i sveštenstvo – izvela je program koji je trajao preko 20 minuta i priredio najmanje 20 različitih formacija podeljenih u dve faze.


Tzv. „ribbon“ faza prikazala je 8 aviona koji su razvijali i menjali zbijenu formaciju, dok je tokom faze ‘’sinhronizacije’’ ‘’Patrulja’’ podeljena na dve formacije ili dalje u grupe od dva, 4 ili 6 aviona koji su savršeno izvodili mnogobrojne sinhronizovane figure, uključujući one koje simbolizuju probodeno srce, Ajfelov toranj i logo RV Francuske a za to vreme piloti aviona su razvijali brzine između 300 i 800 km/h i bili udaljeni jedni od drugih samo dva ili tri metra.

Moglo se primetiti da je ova akro-grupa prikazala avion sa oznakom „Athos 2“ koji je najverovatnije bio zamena za identično označeni Alfa Džet koji je oštećen 25. jula kada je izleteo sa piste aerodroma u Perpinjanju, u regionu Oksitanija južne Francuske. Udes je prouzrokovao uspešno katapultiranje pilota koji je pretrpeo samo lakše povrede.

Još jedno oduševljenje aeromitinga u nedelju popodne bilo je nenajavljeno sletanje na aerodrom četvoromotornog turboelisnog vojnog transportera Airbus A400M-180 Atlas F-RBAE, c/n 0012 RV Francuske.

AFW je efektno zatvoren u 20:30 časova akrobacijama koje su u sumrak izveli malo izmenjeni izvođači – Su-26MX iz Dutch Rush Aerobatics je ovoga puta pratila drugačija jedrilica, neonsko osvetljena SZD-59 Acro.
Statički prikaz
Statička izložba vazduhoplova AFW bila je podeljena na dva odvojena dela kojima je dominirala grčka vojna tehnika.


Najzanimljiviji vazduhoplov koji je prvi put prikazan javnosti je bila najnovija prinova grčke armijske avijacije – naoružani izviđački helikopter OH-58D Kiowa Warrior (EΣ523) naoružan lanserima LAU-68 nevođenih raketnih zrna Hydra kalibra 70 mm i parom vođenih raketa vazduh-zemlja AGM-114 Hellfire u vežbovnoj verziji. Pored njega su bila parkirana još tri helikoptera grške armijske avijacije: teški transporter CH-47D Chinook (EΣ925) pokazan sa protivpožarnim vedrom tzv. Bamby Bucket, borbeni helikopter AH-64A+ Apache (EΣ1008) naoružan sa dva lansera LAU-68 i 8 raketa AGM-114 Hellfire, Bell UH-1H (EΣ611, c/n 12088) ofarban u atraktivnu specijalno dizajniranu šemu farbanja za obeležavanje 20. godina 1. armijske avijacijske brigade (1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού, 1 Taxiarchia Aeroporias Stratou or 1η ΤΑΞΑΣ).



RV Grčke pokazalo je na statici Lockheed C-130H Hercules (743, c/n 4665) koji je izgledao kao da nije operativan i bio je jedan od bar pet grčkih C-130 koji su primećeni na Tanagri, uključujući including C-130H (746, c/n 4720) i C-130B (303, c/n 3613). Statička izložba je takođe obuhvatila i istorijske borbene avione – specijalno ofarbane Mirage F1CG (115) i Canadair CL-13A-2, licencno proizvedeni F-86E Sabre (235) – dok su na Tanagri takođe primećeni (ali daleko od javnog pristupa) mnogo prizemljenih Miraža F1CG, uključujući i avion koje je postavljen kao gate-guard.



Od modernog inventara RV Grčke je izložilo turboelisni T-6A (021, c/n PG-21) i borbeni avion F-4E AUP (01518), oni su bili parkirani ispred dva od mnogih armirano betonskih skloništa u bazi. Pored toga, jednosedi Mirage 2000-5EG Mk.2 (547) je bio izložen naoružan sa 4 rakete vazduh-vazduh MBDA MICA i retko viđenom stand-off raketom MBDA SCALP-EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général, odnosno General Purpose Long Range Cruise Missile) mase 1300 kg, sa bojevom glavom BROACH mase 450 kg i operativnim dometom od preko 560 km.


Statika grčke mornaričke avijacije je bila sastavljena od tri helikoptera – istorijskog Aérospatiale SA.319B Alouette III (ΠΝ04), operativnih AB.212ASW (ΠΝ30, c/n 5181) i S-70B-6 Aegean Hawk (ΠΝ53, c/n 70-1963). Zanimljivo da je AB.212ASW imao specijalnu šemu farbanja kojom se obeležava 40 godina službe (1979-2019) ovog tipa helikoptera u grčkoj mornarici.

Strano vojno prisustvo nije bilo veliko ali je ipak omogućilo bliski pogled na predivno ofarbani transporter RV SAD, Lockheed Martin C-130J-30 Hercules (11-5736, c/n 382-5736) 37. transportne eskadrile, 86. transportnog puka iz baze Ramštajn, Nemačka. Ovaj avion nosio je specijalnu oznaku za proslavu 75. godina Dana D sa primenjenim W7 kodom koja datira iz juna 1944. kada je u desantima Dana D učestvovala 37. eskadrila za prevoz trupa.

Na statici se takođe mogao primetiti Saab 105OE (RE-25, c/n 105425) RV Austrije kome je rep bio ofarban u specijalnu šemu sa motivom tigra, tu su takođe bila i dva aviona RV Italije (Aeronautica Militare): jednomotorni školsko-borbeni i laki jurišni avion Alenia Aeromacchi MB-339CD (61-150/MM55080) i dvomotorni transonični školski Alenia Aeromacchi T-346A (61-16/MM55220). Pojavljivanje italijanskih aviona na ovom aeromitingu postaje logična ako se ima na umu da RV Grčke uskoro namerava da pokrene nabavku modernog školskog aviona koji bi zamenio zastarele mlazne školske avione T-2E Buckeye.
Takođe, vredno je napomenuti da je pored belgijskog F-16AM koji je leteo, tokom aeromitinga bio primećen još jedan takav avion, mada ipak daleko od očiju javnosti i najverovatnije da je imao ulogu ‘’rezervnog aviona’’. Flota belgijskih F-16 se smanjila na 53 aviona 19. septembra kada se dvosed F-16BM (FB-18) srušio između mesta Pluvigner i Landaul, u severnoj Francuskoj, oštetivši kuću i zapalivši zemljište. Oba pilota su se bezbedno katapultirala, od kojih je jedan, nakon što mu se padobran upetljao na dalekovod, dva sata ostao da visi sa istog.



Pošto je generalna i sportska aviacija ozbiljno nerazvijena u Grčkoj, prisustvo domaćih civilnih vazduhoplova bilo je simbolično i povezano sa avijacijskim brendovima koje promoviše atinska kompanija Aeroservices. Tako su na štandu ove firme mogli da se primete jednomotorni laki višenamenski helikopteri Airbus H130-T2 (SX-HJW) i Airbus EC120B Colibri (SX-HVF, c/n 1147); jednomotorni klipni laki višenamenski i školski helikopter Schweizer 269-C1 (SX-HSW, c/n 0038); jednomotorni laki klipni avioni Socata TB-9 Tampico (SX-AER, c/n 1443) i Socata TB-20 Trinidad (SX-ATB, c/n 1209). Jedini strani civilni avion koji je prikazan na statici, ali samo 22. septembra, bio je DC-6B.

Aeromiting AFW je takođe bila prilika da se na dve lokacije vidi prelepa istorijsku prezentaciju tima Ομάδα Αναβίωσης ΕΣ 1940 (tzv. Reenacting Team grčke armije iz Drugog svetskog rata), da isprobate simulator za F-16 (dostupno samo VIP i VVIP gostima, uključujući i predsednika Grčke Prokopisa Pavlopoulosa koji je posetio aeromiting), i da pregledate raznu opremu grčkih vatrogasaca.
Za decu je tu bila sjajna dečija zona, dok su za sve posetioce bile razne vojne prodavnice, štandovi sa hranom i pićem gde su uglavnom služili meso sa roštilja, kobasice i pomfrit uz preko potrebnu vodu, bezalkoholna pića, pivo, sladoled i naravno kafu. Kafa je ogromni, značajni deo grčke kulture što ilustruje činjenica da se prihod industrije kafe u Grčkoj trenutno procenjuje na oko milijardu evra godišnje. Nije neobično za naciju koja je 1957. izmislila frappé ali se nije tu zaustavila: freddo cappuccino i freddo espresso su izmišljeni 1993.

Prema informaciji organizatora, godišnji dvodnevni vazduhoplovni događaj se za sedam godina trajanja može pohvaliti sa preko 410 hiljada posetilaca iz Grčke i inostranstva. Ovo je lukav način da se sakrije razočaravajuće niska posećenost aeromitinga na kome je, kako autor ovog izveštaja veruje, 21. septembra bilo 20.000 posetilaca a sledećeg dana oko 30.000 gostiju. Razlog za to, pored komercijalnog aspekta aeromitinga i obaveznog plaćanja ulaznice, može se naći i u značajnoj udaljenosti aerodroma Tanagra od najvećih grčkih gradova – Atine i Soluna ali takođe i Patrasa, Herakliona, Janjine, Larise i Volosa.
Uprkos svim nedostacima, ovogodišnji AFW je bez sumnje bila lepa prilika da se vidi i neposredno uživa u odabranim segmentima moćne grčke vojne avijacije. Svakako je bilo moguće da bude bolje i preciznije organizovan kao i bogatiji drugim tipovima retko viđenih vazduhoplova, kao što su T-2E, EMB-145H AEW&C, AS332, NH90 i bespilotna letelica HAI E1-79 Pegasus (Πήγασος, Pḗgasos). Međutim, čak i za pruženo, Grci zaslužuju autorovo „Ευχαριστώ πολύ“ (Hvala mnogo).
Мирослав Д. Шљивић
Одлична репортажа!
Хвала много👍
Gosti-domaci
Braća Grci!💪
Dexter023
A tek Turci 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰
Mr.D
Turci bi polomili zube da krenu na Grcku ko svabe u Rusiji!
Al-41F1
@Dexter023
Turska je bivsa imperija sa ogromnim stanovnistvom i sa njima nema sale, to je sila, samo nerealno je direktno „bruto“ poredjenje sa 8x manjom zemljom koja ih ipak drzi „na distanci“. BDP/glavi stanovnika Turske na nivou Bugarske ili ti nesto veci od Srbije, a Grcke je preko 2x veci.
S tim da obe drzave imaju ozbiljne finansijske probleme(ne kazem da mi nismo jos gori). Grcka fiskalne, pre svega losa naplata poreza i korupcija, dodatno nemogucnost kontrole monetarne politike(zbog valute), a Turska malo „korenitije“ monetarne i lose vodjenje uopste bankarskog sektora u poslednjih godina.
Kad bi izbio neki malo duzi rat i iscrpniji, i jedni i drugi mogu posle samo drzavu da prodaju posto ne znam kako bi platili.
Paqe
Svaka cast na reportazi. Prelepe fotografije i lep opis. Samo nastavite tako.
Ispod prve slike na kojoj je nalazi Orion pise da je u paru sa Sikorsky Agusta-Bell AB.212ASW a u stvari je sa S-70B-6 Aegean Hawk. Na ovoliko fotografija se potkrade i neka greskica, verovatno u brzini.
Živojin Banković
Хвала на исправци.
Jovica
Sjajna reportaza , fantasticne fotografije . Hvala puno .
Mr.D
E da je nama 20% letjelica kojim raspolaze Grcka…. Uff sila u regiji/onu!
Grcka je dokaz da se moze! Nemaju naftu i plin, nemaju industriju ko Njemacka, nisu 53. drzava ko Izrael ali imaju nacionalno jedinstvo po pitanju vojske i obrane!
deki
I dug epskih razmjera.
Al-41F1
Super reportaza.
Interesantno da se insistira na zameni F-16 block30, a F-4 ne?
Turska takodje poseduje F-4, a i Japan ih jos uvek koristi ako se ne varam(sve tri, poprilicno ozbiljan vazduhoplovni arsenal poseduju).
Falcon
Obožavam HAF i njihov inventar. Svake godine briju iznad Lefkade, F-16 redovno a ponekad i F-4 zapurnjaju sa svojim J79 motorima. Do 2014 su se mogli videti i A-7 Corsair.
Nikada neću zaboraviti jedan prelet formacije Fantoma i Falcona nisko iznad mora par kilometara ispred plaže Porto Katsiki.
Sunce, more, pivo i HAF iznad glava turista – nema dalje. Grčka rules :)
Al-41F1
Ozbiljna vojska, nema govora. Piloti im bas kidaju. Rekao bih jedni od najboljih na svetu.
Драчевица
Сјајно! Свиђају ми се ове „упадице“ са занимљивостима које се не тичу стриктно авијације.
SCH
Odlicna reportaza , takodje ozbiljna drzava .
Jovan Munitlak
Baš lepo , osvega za svakog .Voleo bih i nas da vidim tamo , makar na ststici.
Nebojsa
Detaljna reportaza,svaka cast.Da nisam bio u subotu sem samog dozivljaja nista ne bih ispustio citanjem reportaze.Zanimljivo je da bar kada sam ja usao nije bilo nikakve bezbedonosne provere na koje sam navikao na aeromitinzima sirom Evrope a i kod nas.Pokazi kartu i pici autom u srediste aerodroma
Propeler Zviz
Još jedna odlična reportaža!
Ovo treba uklapati sa godišnjim odmorom u Grčkoj ; )
Mogle bi malo i turističke agencije da se aktiviraju u pravljenju spotting aranžmana i da se oglašavaju na T6.
Ikar
Sjajna reportaza i impresivna Grcka avijacija (slazem se Al-41F1 za konstataciju o grckim pilotima, mozda jedni od najboljih u evropi sa velikim brojem provedenih sati letenja), al iskreno mislim da nemaju nikakve sanse protiv Turske vojske i avijacije pa plus novi S-400…Mnogi misle da sledeci konflikt na podrucju jugoistocne evrope ce biti izmjedju Grcke i Turske, 2023 god ce biti 100 godina od Lozanskog sporazuma i u ovoj geografskoj cjelini Turske drzave……..
Al-41F1
Realnost je negde izmedju. Obe strane ne mogu ozbiljno da ugroze jedna drugu iz sledecih razloga:
S-400 je dosao kao „popuna“ RV jer je ogroman broj pilota uhapsen zbog vojnog puca. Nema ko da opsluzuje tu tehniku i godinama ce popunjavati izgubljeno. Grcka ulaze u RV i mornaricu da bi odrzala suverinitet na moru, sto uspesno i odrzava, tako da tu S-400 i nije od neke pomoci.
Turska vojska nije pokazala neku ozbiljnost u Siriji, sta vise mozemo reci da im je kvalitet nezadovoljavajuci.
S druge strane, Grcka prosto nema sredstva i brojke da ugrozi Tursku jer ta zemlja kada vrsi mobilizaciju, to su za nas neke nerealne brojke i gubici koje mogu da izdrzi su zaista ogromni.
Nema tu pobede i dobro je dok je tako. Zato i nema rata
aerobatic-eagle.de
Hello
just saw You very nice Photos including my Extra 300S N45S.
In case You have some more photos I would be happy to receive them.
I am rewarding the best photos of the year.
Best regards , Martin Graef
Petar Vojinovic
Hi Martin,
You can write to the author of the post. Photos are his as well.
Igor Bozinovski – bozinovski.igor@gmail.com