BEG airport status
LYBE 2112:30 Z VRB°01KT CAVOK 26/10 Q1022 NOSIG=
Erbas: Nema zamene Super Pume pre 2030. godine 1000-ta Super Puma svečano je predata korisniku 6. septembra / Foto: Erbas

Erbas: Nema zamene Super Pume pre 2030. godine

Kako je 9. septembra preneo Flightglobal, Erbas Helikopteri su isključili mogućnost da se u dogledno vreme predstavi naslednik familije dvomotornih helikoptera Super Puma, izjavio je izvršni direktor kompanije. Govoreći na svečanosti održanoj 6. septembra u Marinjanu povodom isporuke 1000-te Super Pume, Bruno Even je rekao da će proizvodnja familije koja obuhvata H215 i H225, biti nastavljena i u narednim decenijama.

– Sve dok vidimo da je konkurentan na tržištu, nastavićemo da ga proizvodimo, najmanje nakon 2030. godine. –

Even je rekao da proizvođač nastavlja da ulaže u dva helikoptera kako bi unapredio karakteristike kao što su ‘’pouzdanost i bezbednost’’.

Erbas je ranije planirao zameniti H225 oko 2025. godine svojim predlogom sa oznakom X6 u klasi helikoptera od 11 tona. Međutim, razvojne napore je januara 2018. otkazao bivši izvršni direktor Guillaume Faury nakon što proizvođač nije bio u mogućnosti da formuliše ‘’čvrst i uravnotežen poslovni slučaj’’ programa.

Studije izvodljivosti koje su pokrenute 2015. godine pokazale su da na tržištu nema apetita za novim helikopterom te klase, i da predložene tehnologije nisu dovoljno zrele da bi se mogle primeniti.

Bruno Even je izjavio da on ne vidi razlog da preokrene odluku svog prethodnika i razvije sasvim nov tip vazduhoplova, kada povratne informacije koje ima od korisnika govore da je Super Puma fantastičan helikopter.

– Ne bih rekao da vidim da je Super Puma konkurentna najmanje nakon 2030. ako bih imao na umu naslednika – rekao je Even.

On je dodao da kompanija mušterijama može da predloži značajna unapređenja kako bi se poboljšale performanse i konkurentnost helikoptera.

– Super Pume sutrašnjice će i dalje nositi ime svojih prethodnika ali će nakon 2030. godine korisnicima pružati nove mogućnosti – izjavio je izvršni direktor Erbas Helikoptera.

Jedan od korisnika Super Pume će u narednih par godina postati i Srbija koja će za Ministarstvo unutrašnjih poslova nabaviti tri nova H215.  Da će policija dobiti transportne helikoptere prvo je na obeležavanju 51 godine rada Helikopterske jedinice policije aprila 2018. godine otkrio Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović.

Potom je u intervjuu za Novosti na samom kraju jula prošle godine, bivši komandant Helikopterske jedinice policije Srbije Vladan Kosić otkrio da se radi o helikopterima Super Puma. Tada se međutim još nisu znali detalji a definitivnu potvrdu da se kupuju sasvim novi helikopteri H215 i to tri primerka, prvo je februara ove godine dao predsednik Srbije Aleksandar Vučić a potom i u martu Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović koji je tada izjavio da će oni biti isporučeni 2021. i 2022. godine.

Tango Six je u međuvremenu došao do saznanja da će dve od tri Super Pume za koji su ugovori potpisani, biti namenjene za borbene zadatke, da će biti naoružane rotirajućim mitraljezima Dillon Aero M134D kalibra 7,62 mm i da će biti ofarbane u identičnu maskirnu šemu koju danas ima helikopter H145M YU-ICE.

Komentari

M

Mislim da se trebalo dokupiti jos H-145 , za pravi transport u ratnim usluvima treba uzeti Mi-17(naravno novije verzije) !
Pume je napravljeno 1000 dok je Mil-8/17… preko 10 000… cifre sve govore…

Odgovori
M

Dobra stvar sto se kupuje nova tehnika ,ali mislim da ce odrzavanje biti jako komplikovano! Trebalo se naruciti jos H-145 M !
Jedino treba sacekati da vidimo sa kakvom ce opremom doci…

Odgovori
A

Slazem se sa komentatorima povodom nabavke Pumi. Dodao bih samo da ne znam kolika im je prakticna ova platforma za spec. jedinice zbog onih kliznih vrata, niti ce neke posebne sposobnosti doneti u odnosu na H145m, sta vise, H145m je sveobuhvatno znatno modernija platforma.
Bar ne vidim ulogu u ovom trenutku kad nam fale ozbiljne masine za gasenje pozara, evakuaciju itd. itd.
Mozda u nekim drugim uslovima, tajmin je svakako pogresan

B

to sto turci i makedonci ne postuju standarde ne znaci da mi necemo

N

Šta će policiji još H145, to je laki helikopter koji i nema neku preteranu upotrebu u radu sa specijalnim jedinicama zbog svoje nosivosti i unutrašnjih gabarita. H215 treba da zameni AB 212 koji su stari i nerentabilni i relativno slabi. Požari su i do sada gašeni sa AB 212 koji imaju max kapacitet vedra do 1200 litara a sa pumama to ide od 2,5 tona pa naviše. MUP nabavlja Pume na duže staze pa je shodno tome verovatno izabrala helikoptere sa velikim resursima a Mi 17 ima dalekooo manje resurse.

B

zna li neko koja je razlika u resursima izmedju Mi-17 i Super Puma

N

@Brad,
Već je ovde na portalu vođena priča o resursima gde npr. Mi 17 ima resurs lopatica 7 godina ili 1000h rada a H215 20.000h. To ti je samo primer.

A

@Niko
Za pocetak, H145m je po svemu, ali svemu blizi 212ki nego Pume.
Drugo, H145m upravo se i koristi od strane specijalnih jedinica Nemacke i Americke vojske. Ako mislite da specijalne jedinice MUP-a Srbije imaju „vece“ zahteve od svojih stranih kolega iz pomenutih bransi, onda ok, ja mislim da nemaju ni blizu.
Ali sta je tu je, helikopteri su placeni, gotova stvar.

N

@Al-41F1
Za početak H145 je light a 212 medium helikopter, tako da ni po čemu nije bliži od Pume. AB 212 prevozi 10 specijalaca u punoj opremi i još sa dva M84 sa nosačima i municijom. Drugo, može odjednom na 4-6 tačaka da spušta specijalce sa fast rope i to po dvojicu po kanapu dok H145 može dvojicu, eventualno četvoricu i to po jednog. Kada pričaš o specijalcima Nemačke oni prevoze i spuštaju na taj način max 4 borca. Ali mislim da je ovo uzaludno jer ti očigledno nisi bio ni u jednom od ta tri helikoptera al nađeš za shodno da uvek komentarišeš na istu temu. A, ima i jedna stara poslovica: ne kudi konja koga nikad nisi jahao…
Pozdrav

E

Pume se ne mogu smatrati losim helikopterom, kakvi su planovi tj. potrebe u Srbiji, to su valjda oni koji koji su odgovorni odlucili.
Sto se tice Njemacke, pogledajte sliku s helikopterom sa stranica Bundespolizei-GSG 9, odnosno koji helikopter koriste…
https://www.bundespolizei.de/Web/DE/05Die-Bundespolizei/04Einsatzkraefte/GSG9-neu/06-Mediathek/Desktop/bilder-zum-download_node.html
https://special-ops.org/4740/gsg-9-grenzschutzgruppe-9/
https://www.youtube.com/watch?v=JhOpvjQj8lg

P

Brad sto se tice resursa, na Mi-17 sve zavisi od verzije . Recimo bazna verzija koja uskoro i prestaje da se pravi i koja kosta 3 puta manje od H215 AS332 Super Puma (u prevodu za x1 H215 kupis x3 Mi-17) ima resurs celicnih rotora od 2000 sati, dok za recimo Mi-171A2 vek trajanja Kompozitnih rotora je 9000 sati ! Zivotni vek Konstrukcije je postavljen na 18 000 sati bez SLEP-a (Service Life Extension Program) koji ne postoji za Baznu verziju Mi-17 7000 sati. Vek repne transmisije za Mi-171A2 je 9000 sati ili 20 godina. Inace Mi-171A2 je dosta skuplji i otrpilike je za nijansu jeftiniji od Bazne verzije Sa-332 Super puma.
http://www.russianhelicopters.aero/en/press/publications/5064.html
Sa-332 Super Puma (H225) ima vek celog sklopa Kompozitnih Lopatica postavljen na 8000 sati, sa remontom i obaveznom inspekcijom postavljenim na 1500 sati.
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5422fbd5ed915d1371000879/AAR_7-2010_G-PUMI.pdf
(17 strana na textu)
SA-332 (H215/H225) je inace imala problema sa Repnom transmisijom kojoj je zivotni vek bio postavljen na 4000 sati, medjutim zbog istrage mnogih udesa je Airbus bio primoran da poboljsa samu konstrukciju i smanji interval na samo 1000 sati zbog bezbednosnih razloga.
https://www.skycoreaviation.com/airbus-helicopters/ec225-h225-super-puma-in-operation-by-skycore-aviation/

A

@Petar
Helikopter je prosto losiji u odnosu na Mi-17, sta god iko pricao. Izvozne brojke govore sve.
Ako uzmemo svedocenja iz Afganistana, Pume ne mogu da se mere sa 17kom.
Ne kazem da Airbus-ov proizvod nema niz prednosti, naravno da ima, samo upitna je upotrebna vrednost za „borbene zadatke“, pogotovo kad ga poredimo sa mnogo agilnijim H145m, koji ima zadnja vrata(mnogo prakticnija), napredniji sistem upravljanja, opremljen je AMPS sistemom, a o puzdanosti da ne govorim. Trenutno je ta platforma u samom „vrhu“. Klasicno bacanje para u MUP-u, nista novo

P

Al-41F1 Tacno tako !

N

@Petar
Ajmo redom,
– lopatice (glavnog rotora i repnog rotora) na H215 imaju resurs od 20000h service life limit, tako da je to velika razlika od 9000h koliko ima Mi 171A2. Inače, ovo mogu da ti dokažem sa sve P/N brojevima lopatica. A i očigledno ne poznaješ materiju ili ti je loš prevodilac jer nigde na 17 strani ne piše sklop lopatica već Spindle a to je deo Main Rotor Hub-a a ne lopatice. I, to je bio incident od pre 13 godina a od tada je dosta stvari izmenjeno.
– repna transmisija na H215 ili AS 332L1ima TBO 3400h ili 24 godine, konkretno IGB a ako misliš na vratila i prenos to je 20.000 SLL a ne 1000h ali to je samo TBO a ne SLL. Najmanji resurs na TGB je samo kućište i to 3800 časova a već TGB Rotor Shaft 16500 FH.
Mislim da mešaš H215 i H225 ili namerno navodiš samo „prednosti“ porodice Mil. O ceni ne znam ništa ni za jedne ni za druge tako da ću ti to poverovati.

N

@Petar
Da se u startu razumemo, mešaš očigledno H215 i H225. Totalno različiti helikopteri. O ceni neću raspravljati jer stvarno ne znam a Googlu ne verujem toliko.
Prvo, na strani 17 koju pominješ ne piše da je sklop lopatica 8000h već piše Spindle a to ti je deo Main Rotor Head-a a ne lopatica.
Drugo, SLL lopatica glavnog rotora i repnog rotora na H215 je 20.000FH (mogu da ti dokažem sa sve P/N svih pomenutih lopatica).
Sledeća tema koju pominješ je iz incidenta od pre 13 godina i ne na H215. Na budućim Srpskim helikopterima je najniži TBO resurs dela repne transmisije IGB 3600FH/24 godine a TGB Casing 3800FH/24 godine. Napominjem TBO a ne SLL koji je daleko veći. Pogonska vratila u repnoj transmisiji imaju resurs od 20.000FH.
Tako da mi samo nije jasno da li si pogrešio u prevodu/pisanju ili samo navodiš „prednosti“ Mil-ove tehnike.

B

@Niko
Na osnovu onoga sto pises a to je proporcija 3800h/24 godine to bi onda znacilo da je serviece time limit celog helikoptera 126 godina prema tvojoj proporciji. Ne osporavam da je resurs stvarno toliki samo se pitam jel helikopter moze da se koristi vise od tih 158h godisnje (predpostavljam da moze). I pitam se sta taj broj predstavlja? Prosecno godisnje koriscenje jedne pume ili neki normativ za povecanje ulozeno/dobijeno odnosa?

N

@Brad
Ne gleda se takvom proporcijom resurs. Naravno da može da se koristi više od 158h godišnje. To je samo resurs komponente i na npr 3400h ili 24 godine se otvori ta komponenta i zameni se najčešće zaptivni materijal, eventualno neki ležaj. To je TBO resurs. Ne znam za Mil helikoptere ali ostali zapadne proizvodnje nemaju servis life limit vazduhoplova već samo delova komponenti i tada se deo odbacuje, npr. lopatica r.rotora se odbacuje na 20.000h rada i to je SLL.

A

@Niko
AB212 prevozi 10 specijalaca, H145m 8 ako se dobro secam, puma koliko? 17, 18, 20? Ispravite me.
Maksimalna poletna masa 212ke je oko 5 tona, puma 8 ipo ako se ne varam.
Bukvalno je h145m p svemu blizi 212ki, nego H215.
No to u ovom trenutku nije ni bitno. Kupljeni su, gotova stvar.
Jedino sto cete me tesko ubediti da policiji uopste treba helikopter te klase, nevezano za ovu raspravu 17ke vs 215. Pogotovo u ovom trenutku.

D

Hoce li Amerikanci dopustiti procaju M134 Srbiju narocito kako Srbija kupuje oruzje od Rusa?

Odgovori
B

vec su instalirani na jednom milosu

A

Pa ne prodaju interkontinentalne rakete…

A

Vec su kupljeni i sto ne bi? Mitraljez ko mitraljez

M

DILLON na policijskom helikopteru…. Bome nema šale sa vama!! Mozda ce imati gumene metke za smirivanje nereda na stadionima😂😂😂

Odgovori
r

Pa napokon su naučili lekciju, jedno je kada na pobunjeni deo teritorije pošalješ „miliciju“ a savim drugo kada vojskom udariš na civile pa si onda tema za UN.

M

@resurs

Tokom sukoba na Kosmetu sa teroristima se obracunavala iskljucivo policija, izuzev granicara VJ drugih akcija vojske nije ni bilo do zdruzene vojno-policijske akcije.
Nasi policajci su bili glineni golubovi s obzirom da su teroristi bili daleko bolje naoruzani od policije SRJ i procentualno su, do ukljucivanja vojske, pretrpeli najvece gubitke.
Dok se policija obracunavala sa teroristima, teroristi su kontrolisali gotovo 50% teritorije Kosmeta, a nakon angazovanja vojske na Kosmetu nije postojalo ni jedno vece uporiste terorista, sva su razbijena za par sedmica.
Kad vec pomenuste UN, valjda znate da svaka drzava ima pravo na odbranu i da UN nema cime da se bavi ako se neka drzava obracunava sa teroristickim formacijama kao sto se obracunavala SRJ.
Nazalost to je bilo takvo vreme kada se UN nisu pitale nista. Tako np. imamo situaciju da Hrvati izvode najvece etnicko ciscenje od drugog svetskog rata u Evropi, a da pritom Hrvatska nije ni tema UN-a niti se UN oglasavao.

A

@Ma da
Problemi za pripadnike MUP-a sa smrtnim ishodima su poceli jos 1981. Ako imate neke prijatelje iz sluzbe koji su tada radili, mogu vam potvrditi, ali mozemo se sloziti da je posle toga sve bilo „mirno“ do neke ’97.
I da, Srbija ne sme da se obracunava sa teroristima u svojoj zemlji, ali neke druge drzave mogu da predju hiljade kilometara i desetine medjunarodnih granica da isto urade bez da ih je iko zvao….zanimljivo.
No, udaljili smo se od teme, helikopter ove klase za MUP, a da nije za „gasenje pozara“, pomoc pri nekim elementarnim nepogodama i sl, je malo suludo. „Bobeni zadaci“ sa srednje-transportnim helijem hmmm

E

@Al-41F1

Problemi postoje jos od Kraljevine, ali govorim o ubistvima i kidnapovanjima pripadnika ministarstva unutrasnjih poslova. Nasilje je kulminiralo ’98-e i pocetkom ’99-e, kada je najveci broj pripadnika MUP-a i poginuo, vise nego sto ih je poginulo od ’48-e do ’90-ih na Kosmetu.
Svakodnevne zasede i prepadi na policijske patrole, kidnapovanja, ubistva, napadi na punktove, policijske stanice itd. itd. Doduse treba reci da su i teroristi izbegavali da napadaju mesta gde je bilo vojske.
Sve se to dogadjalo dok nekima nije dosadilo da gledaju ubijene policajce koje izvlace iz izresetanih policijskih automobila.
Tada dolazi do angazovanja VJ i tada zaredom padaju teroristicka uporista sirom Kosmeta, a do tada su teroristi kontrolisali gotovo pola teritorije Kosmeta, nakon cega vise nema onih dobro poznatih slika izvlacenja mrtvih policajaca iz automobila, izresetanih policijskih automobila itd.
Pre angazovanaj vojske postojala su citavi krajevi gde policija nije mogla nogom da kroci, a i ako bi krocili, ne bi se dugo zadrzali.
Napadi na pripadnike MUP-a bili su svakodnevnica. Samo ’98. godine, znaci pre angazovanaj vojske, teroristi su izveli gotovo 2.000 teroristickih napada na teritoriji Kosmeta, u vecini slucajeva meta tih napada bili su pripadnici MUP-a, sto Srbi sto Albanci lojalni drzavi…
Nakon angazovanja vojske i razbijanja teroristickih formacija, puskaranje je nastavljeno ali samo na granici sa Albanijom, ostatak teritorije Kosmeta bio je ociscen od teroristickih formacija.
Nesto slicno pokusano je i u Presevu, Medvedji i Bujanovcu, kada se takodje policiji gurnut vruc krompir u ruke da se oni obracunaju sa teroristima. Kada je svima bilo jasno da policija ne moze izaci sama na kraj sa teroristima, stranci su dozvolili delovima VJ da udje u kopnenu zonu bezbednosti, nakon cega se situacija preokrenula u nasu krorist.
Bez da omalovazavam bilo koga, pogotovo ne policiju koja je iznela lavovski deo posla na svojim ledjima u borbi protiv terorizma, ali teroristima je kicma slomljena tek nakon angazovanja VJ i zdruzene vojno-policijske akcije. Zali boze izginulih momaka, davno se teroristima mogla slomiti kicma ali se neko plasio da nam stranci ne zamere zbog ,,preterane upotrebe sile“.

Sa drugim delom vaseg komentara se slazem u potpunosti.

A

@Eto toliko
znam da je sluzba Kraljevine delila zlato glavesinama, tako su ih drzali „pod kontrolom“. Nije losa taktika ako mene pitate.
No mislio sam konkretno na teroristicke akcije poritv milicije/policije. To je ozbiljno pocelo 1981.
Sve se slazem sto ste rekli.

Т

стиче се утисак да се Пуме купују због митраљеза М134
Са друге стране пума је спор тром велики (као мета) ПРЕСКУП хеликоптер који није као Кугуар редизајниран за савремене борбене операције
Боље набавити Блекхоука

Odgovori
N

Naravno da se ne kupuju zbog toga. To je samo jedna od mogućih opcija. inače, Dillon M134 se ugrađuje i na H145 pa niti su kupljene mašine zbog toga niti je još uvek ugrađen M134 na njih (za sada). A što se tiče Sikorsky Black Hawk on i dalje nema Easa type certificate.

Т

Још би приметио да је бивши југо пројекат ВНХ90 толико сличан савременом НХ90 (чак деле и исто име) да је свака случајност намерна…😁
Ето то би био далеко бољи избор

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar na: Objavljen tender za linije od javnog značaja sa aerodroma Morava do Beča i Soluna: Izdvojeno 5,7 miliona evra za avion od minimum 70 sedišta

Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!

21. Oct 2019.Pogledaj

Racunovodja na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Alene upravo ste potvrdili da nemate nikakvo racunovodstveno obrazovanje, iskustvo i sertifikate. Zato su vase finansijske analize pogresne. Drzite se avio tehnike a revizorske analize prepustite profesionalcima. Ovim završavamo ovu i svaku dalju komunikaciju.

21. Oct 2019.Pogledaj

Zt777 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Gospodine MJ Kapa dole!!! Iliti što bi rekao Mija Aleksić u Maratoncima: "E tako se to radi!"

21. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend