Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024
MAKS 2019: Detaljno smo pregledali Mi-35M i Mi-35P
Mi-35M je za sada, zajedno sa Rusijom kupilo 11 država. Srbija je bila deseta a poslednji je Uzbekistan / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

MAKS 2019: Detaljno smo pregledali Mi-35M i Mi-35P

Na međunarodnom avio-kosmičkom salonu MAKS 2019, ruska kompanija ‘’Ruski helikopteri’’ prikazala je, što na statičkoj izložbi, što u letu, sve moguće tipove helikoptera koje trenutno može da ponudi na svetskom tržištu, počevši od najmanjeg, lakog višenamenskog Ka-226 pa sve do najnovije verzije najvećeg helikoptera na svetu – Mi-26.

Pošto će Srbija u narednih nekoliko meseci postati deseti korisnik (uključujući i Rusiju) desantno-jurišnog helikoptera Mi-35M, nama je svakako to bila jedna od najinteresantnijih letelica koja se mogla videti kako na zemlji tako i u vazduhu. Skoro svi helikopteri koji su bili izloženi na delu statike  rezervisanoj sa kompaniju ‘’Ruski helikopteri’’ su učestvovali i u letačkom programu, što je bio slučaj i sa Mi-35M.

Fabrički helikopter “Rosvertola“ Mi-35M ev. broja 2302 / Foto: Živojin Banković
Dovoljno municije / Foto: Živojin Banković

Kompanije ‘’Rosvertol’’ iz Rostova na Donu, koja proizvodi Mi-35M, i ovoga puta je kao i 2017. izložila svoj fabrički primerak Mi-35M evidencijskog broja 2302 ali sada u modernizovanoj varijanti i ofarbanog u novu atraktivnu maskirnu digitalnu šemu. Na helikopteru kao i oko njega su bila postavljena ubojna sredstva koje ovaj tip može da koristi.

Fugasna avio-bomba FAB-250 i sistem Strelec sa raketamaa vazduh-vazduh Igla-S / Foto: Živojin Banković
U prvom planu nevođena raketa S-13L kalibra 122 mm, iza nje lanser B13L1 / Foto: Živojin Banković
Prsten koji služi za prigušenje vibracija u helikopteru, montira se na noseći rotor / Foto: Živojin Banković

Među njima su bile protivoklopne rakete 9M120-1 Ataka-VM, sistem ‘’Strelec-VM’’ sa raketama vazduh-vazduh 9M342 Igla-S, petocevni lanseri B13L1 nevođenih raketa S-13 kalibra 122 mm koja ima naziv ‘’Tulumbas’’, dvadesetocevni saćasti lanseri B8V-20 nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm kao i fugasne avio-bombe FAB-250. Zanimljivo je i da je pored naoružanja bio izložen i prsten koji služi za prigušenje vibracija koji se montira na noseći rotor.

Modernizovani helikopter označen kao Mi-35P / Foto: Živojin Banković

Osim Mi-35M koji predstavlja sasvim novu generaciju dobro poznatog helikoptera Mi-24, na MAKS-u su prikazane i dve verzije osavremenjenog Mi-24. Oba paketa modernizacije su veoma obimna, prvu je prikazala kompanija ‘’Rosvertol’’ koja je u razvoju nove verzije sarađivala sa moskovskim helikopterskim zavodom MVZ koji nosi ime M. L. Milja, reč je o helikopteru koji je na MAKS-2019. predstavljen kao modernizovani Mi-24P, a u suštini se, pošto je pre svega namenjen izvozu, označava kao Mi-35P kako je i prvi put prikazan na prošlogodišnjem vojno-tehničkom forumu ‘’Armija-2018’’. Mi-35P se kao i Mi-35M mogao videti i na statici i u letu ali nije imao solo letački nastup.

Iako helikiopter nosi oznaku Mi-35P tu je dvocevni rop 23 mm u pokretnoj nosnoj tureli što je odlika helikoptera Mi-24VP, Mi-24VM i Mi-35M / Foto: Živojin Banković

Ova modernizacija se pre svega odnosi na elektronsku opremu i naoružanje a iskorišćena su iskustva kao i pojedini sistemi sa verzije Mi-35M. Na novom modernizovanom Mi-24P (Mi-35P) odnosno fabričkom helikopteru sa evidencijskim brojem 1108, uočljivo je veoma slično, gotovo isto rešenje postavljanja novog osmatračko-nišanskog sistema.

Na pojedinim ruskim forumima smatra se da to izvorno nije helikopter Mi-24P već Mi-24VP koji takođe kao i Mi-35M ima pokretnu nosnu turelu NPPU-23 sa dvocevnim topom GŠ-23 kalibra 23 mm. Podsetimo Mi-24P ima teški dvocevni top GŠ-30K koji je montiran ispod kabine na desnom boku prednjeg dela helikoptera. Ipak u reklamnom materijalu turela NPPU-23 se navodi kao deo dorada koje su izvršene na helikopteru što može da znači da se to nudi kao izmena za starije verzije Mi-24.

Optoelektronski sistem GOES-321MK na helikopteru Mi-35P / Foto: Živojin Banković

Međutim za razliku od Mi-35M na kome se obično nalazi osmatračko-nišanski sistem OPS-24N sa optoelektronskim sistemom GOES-324, ovde je primenjen OPS-24N-1L sa optoelektronskim sistemom GOES-321MK sa termovizijom 3. generacije, kolor TV kamerom visoke rezolucije i laserskim daljinomerom. Osim nove optoelektronike modernizovani Mi-35P je dobio i kompleks navigacije i elektronske indikacije KNEI-24E-1, nišansko-računarski sistem PrVK-24-2, autopilot PKV-8-35, višenamenske kolor donje prikazivače i mogućnost integracije protivoklopnih raketa 9M120-1 Ataka-VM ali i drugih još savremenjih PO raketa.

Deo sistema za samozaštitu helikoptera montiran na krajnjim potkirlnim nosačima / Foto: Živojin Banković
Protivoklopne rakete 9-A-4172K Vihr-1, trenutno najmodernije ruske operativne rakete te klase / Foto: Živojin Banković

Na krajevima krila koja su ostala istog razmaha kao kod ranijih verzija Mi-24, montirani su kontejneri u kome se nalazi deo sistema za samozaštitu helikoptera. Još jedna velika novina viđena na ovogodišnjem MAKS-u jeste novi protivoklopni raketni kompleks 9K121M Vihr-M (NATO oznaka AT-16 Scallion) sa raketama 9-A-4172K Vihr-1 sa automatskim vođenjem po laserskom snopu, dometa do 10 km. Proizvođač ‘’Kalašnjikov’’ je započeo sa prvim isporukama ovih raketa za rusku vojsku oktobra 2015. godine. To je trenutno najmodernija ruska operativna protivoklopna raketa koja se može lansirati sa helikoptera, za sada se nalazi u naoružanju samo borbenih helikoptera tipa Ka-52 ali se nudi i njihova integracija na borbene helikoptere Mi-28 i Mi-35M.

Modernizovani Mi-35P već uveliko leti a reakcije potencijalnih korisnika su za sada pozitivne / Foto: Ruski helikopteri

Kada je reć o daljem razvoju, iz ‘’Ruskih helikoptera’’ je za vreme MAKS-a zvanično saopšteno da će isptivanje helikoptera biti završeno do kraja ove godine. Iz državne korporacije Rosteh takođe je rečeno da je glavno tržište za ove helikoptere Azija i Afrika i da se kompanija Rosvertol priprema za serijsku proizvodnju za izvoz. Izvršni direktor ‘’Ruskih helikoptera’’ Andrej Boginskij izjavio je da su reakcije potencijalnih kupaca pozitivne što daje uverenje da će helikopter biti tražen.

Modernizovani Mi-24P-1M ima 90 procenata nove elektronske opreme.

Drugu još obimniju modernizaciju ‘’dvadesetčetvorke’’ prikazao je koncern KRET (Концерн Радиоэлектронные технологии – КРЭТ). Na njihovom štandu nalazio se, može se reći, tehnološki demonstrator označen kao Mi-24P-1M koji predstavlja osavremenjeni helikopter verzije Mi-24P a KRET je na izvedenim doradama radio u tesnoj saradnji sa holding kompanijom ‘’Ruski helikopteri’’.

Opciono se u nosu nudi ugradnja AESA radara. Pored njega, sa leve strane (na slici desno) nalazi se optoelektronski sistem GOES-324 / Foto: Živojin Banković
Deo sistema za samozaštitu aviona / Foto: Živojin Banković

Interesantno da je ovu modernizaciju naručilo odnosno da je taktičko-tehničke zahteve postavilo Ministarstvo odbrane Rusije, što je na MAKS-u potvrdio i predstavnik koncerna KRET Vladimir Mihejev. U ruskim medijima Mi-24P-1M nazivaju ‘’digitalizovanim Mi-24P’’ a preneto je i da vrlo brzo slede njegova letna ispitivanja. Rusija i pored toga što nudi novoproizvedene Mi-35M, vidi potencijal modernizacije starih Mi-24, prema dostupnim podacima u svetu ih i dalje ima oko 750 (bez novih Mi-35M) od čega u ruskoj armijskoj avijaciji oko 270.

Ultraljubičasti senzor za otkrivanje neprijateljske rakete L-370-2 sistema Vitebsk/Prezident-S / Foto: Živojin Banković
Opto-elektronski ometač L-370-5 sistema Vitebsk/Prezident-S / Foto: Živojin Banković

Akcenat ove modernizacije je pre svega na novoj elektronskoj opremi koja omogućuje povećanje borbene žilavosti i udarnu moć helikoptera. U Mi-24P-1M je ugrađeno 90 procenata nove elektronike, osim savremenog navigacijskog sistema tu su i optoelektronski sistem, novi sistem upravljanja vatrom, sistem za komunikaciju, višenamenski donji kolor prikazivači, moderni autopilot (od poletanja do sletanja), sistem za samozaštitu (verzija poznatog ruskog modernog sistema Vitebsk, za izvo sistem ima oznaku Prezident-S), novi sistem napajanja a opciono se nudi i AESA radar koji je ugrađen u nosu.

Mi-24P-1M ima ukupno 4 ultraljubičasta senzora za otkrivanje neprijateljske rakete L-370-2 sistema Vitebsk/Prezident-S / Foto: Živojin Banković
U zavosnoti od paketa opreme, masa helikoptera se može smanjiti za 430 kg / Foto: Živojin Banković

Prema dostupnim podacima masa praznog helikoptera se, u zavisnosti od izabrane opreme, može smanjiti za 430 kg. Proširena je i paleta ubojnih sredstava, na helikopter je moguće integirsati vođene rakete različitih tipova i namena kojima su naoružani helikopteri Mi-35M kao i modernizovani Mi-35P.

Promotivni video koji je najavio da su započela isptitivanja mdoernizovanog helikoptera Mi-35P, televizija “Zvezda“:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Pitanje za Zivojina:

Zašto se nosač raketa Ataka veša samo ne jedno krilo?
I šta se inače postavlja na vanjsku tačku lijevog krila kad je desno rezervisano za Ataku?
Postoji li opcija sa 3x lanseri sa S-8 i 1x nosač za 8 Raketa Ataka?

Odgovori
Ž

Beli

1. Такве су инсталације.

2. Може се поставити било шта а хеликоптер може да лети и само са 8 Атака на десном крилу.

3. Постоји.

Nisam nigde do sada video tri lansera NRZ plus Atake i nisam siguran da je ta varijanta naoruzavanja moguca.

Be

@Paqe

postoje snimci sa 4 lansera za S-8 na Mi-35M. Tako da bi trebalo da su instalacije za B8-V20 ugradjene na sve cetiri tacke. Izgleda da su samo nosaci za Atake moguci na jednoj ili obe spoljne tacke, a sva druga ubojna sredstva na svim drugim tackama.

Ž

То што нема фотографија, и што није уобичајна (а можда ни практична) комбинација наоружања, не значи да не може.

Ако може да понесе 4 Б8В-20 зашто не би могао три, поред 8 Атака?

Nije pitanje da li moze da se potkaci nego da li moze da se koristi. Uredja PUS za nrz obicno daje signal na obe strane kod novijih Milova. Pitanje je da li se koristi ista fiska i za Ataku i postoje li neka ogranicenja.

Ig

Pitanje za Zivojina:

Kakve su Vase informacije vezano za nase buduce primerke, definitivno dolaze bez sistema samozastite? Sto onda u prevodu znaci da ce biti namenjeni za sport i rekreaciju i propagandu kao uostalom i H-145M.

Odgovori
Ž

Немамо таквих информација.

Al

1. H145m su stigli sa AMPS
2. Glavna namena im je SAR i MEDEVAC, a za to su najbolji heli koji trenutno mozemo da kupimo.

Ig

@AI-41F1
1. A kako su naoruzani?
2. U redu za MUP, za VS totalni promasaj, bacanje para iz licnog hira. Kao i Super Puma za MUP, jos da nabavimo NH90, da kompletiramo leteci cirkus Monty Python…

Jo

Odakle ti takva informacija da dolaze goli ,jesi li ti ozbiljan ? Ne piši gluposti Naši Mi35M će imati sve sto krasi punokrvni borbrbeni helikopter.

AL

@Igor
Uloga helija je „borbeno traganje i spasavnje“ sto u prevodu znaci: borbeno traganje i spasavanje, a ne „jurisni zadaci“. Za to postoje Orlovi i uskoro Mi-35m.
Mi-17 nema ni u ponudi opremu tog kvaliteta. Uzeli su najbolje nesto sto su mogli da uzmu jer potreba postoji i ta, malo je reci „rupa“, je popunjena.
U principu, za bilo sta ozbiljnije, uradice se integracija vodjenih sredstava na Hforce paket, pa ako bas zatreba, moci ce sa 5km da izvrse dejstvo, no to je totalno sekundarna uloga.

Me

Odlicana reportaza,inace ovaj helikopter je broj jedan u svetu prodatih jurisnika! Rusi su se potrudili da izbace konkurenciju iz modernizacije Mi-24 D,V i P modela (Alzir je platio ogroman novac Juznoafrickoj republici damodernizuju svoje Mi-24)!
Za svakog po nesto ,nadam se da ce nasi doci u fil opremi!

Odgovori
Iv

Koliko sam pročitao nasi Mi 35M nemaju laserske obelizivace cilja,tako da integracija laserski navodjenih raketa od 80mm i 122mm koje se razvijaju bez dodatnih kontejnera nece biti moguc?

Al

Mogu misliti koliko kosta ceo paket modernizacije sa President-S i AESA radarom(verovatno duplo vise nego sto je komplet heli kostao nov).
Sad me bas zanima sa kakvom opremom ce stici nase 35ice…..

Odgovori
Fa

I mene baš zanima naš paket opreme, koji će (nadam se) imati nešto više samozaštite od ventilatorčića u kabini.

Ne kontam jedino koji je rezon nakalemiti avionski top kadence 3.000 – 3.600 m/min na helikopter? Uglavnom se brzina paljbe kreće 600 – 800 m/min na većini drugih jurišnih helikoptera, GŠ-23 ispuca svoj b/k za 8-9 sekundi, šta onda?

Al

@Falcon
onda top 20mm sa godnole :D

Fa

Ili da mu ugrade selektor brzine paljbe…

Al

@Falcon
Ima neka fora da na redenik stave „praznog“ mesta svakih x granata, pa kad naletis na to, pustis okidac inace bi istresao sve u cugu kad te opali adrenalin. Slazem se da je prevelika brzina paljbe za heli.
NRZ je tu glavna stvar da se ne lazemo. Gori zemlja od toga.

B/k topa u nosu je 450 granata i ne mogu se ispucati sve u jednom rafalu. Kontejneri imaju jos po 250 granata i jednim stiskom na dugme za opaljenje se puca 8-12 granata iz svakog kontejnere nakon cega je potrebno ponovo pritisnuti dugme. Sila trzaja je na GS-23l nesto ispod 3 tone pa se zbog toga ne mogu ispaljivati duzi rafali sa gredastog nosaca tj kontejnera.

AL

@Paqe
Vrhunsko resenje.
40 godina upotrebe, sigurno je u ovom trenutku najoptimalnija platforma za svoju predvidjenu ulogu i cenovni rang.

Mi

Treba dosta obratiti paznju na rec digitalizacija i na jednu od glavnih karakteristika – digitalni zapis u bilo kom obliku moze se kopirati u vise zapisa istog kvaliteta.Na osnovu toga se meri svrsishodnost vojne opreme u modernom vojnom okruzenju.

Integracija helikoptera jurisnika sa velikom mogucom nosivoscu i UAV ofanzivnim/defanzivnim sistemom je neminovna buducnost.
Nazalost cena ce vrtoglavo rasti u eksportnim verzijama sto skoriji primer iz SA demonstrira – kako su PVO sistemi ranjivi ako nema integrisanih sistema elektronskog ometanja.

„Jurisnik“ kao glavno ofanzivno sredstvo mora biti podrzan sistemom elektronskog izvidjanja i ometanja.Cilj bi trebao biti lansiranje i vodjenje takvih sredstava do 250km, a posle njih jurisnik moze odluciti hoce prilaziti zoni dejstva ili ce zahtevati ulazak sa sistemom zastite koji ce PVO davati lazni signal o meti, u isto vreme locirati potencijalne pretnje.

Ali dobro edukacija ce verovatno vremenom odraditi svoje.

Helikopter od 35 miliona $ po komadu je vrlo skupa investicija, samo bez neophodne modernizacije pratecih sredstava moze „mac sa dve ostrice“.

Mi

Duzebriznici nesekirajtese nasi MI 35 imaju sve sto im treba i takvi helikoptera u regionu nema Sigurno su najubitacniji bez sumnje Naravno da da BOG da nikad ni na koga neispale ni jedan metak Samo iskustvo nas uci dobroje da ih imamo

Odgovori
Br

Imaju Madjari 12 komada, trenutno na remontu

Ž

Мађари су ремонтовали 8 Ми-24, остаје да се види да ли ће то урадити са још 4 примерка.

Македонија је ремонтовала два као и Бугарска која намерава да ремонтује још 4.

Ve

@Milovanov Srbislav , Drugar, ceo region je u NATO, lepo da prebrojis NATO efektive i da znas da imaju na hiljade helikoptera, nismo sa par komada sila za region, necemo to ni da postanemo, ovi helikopteri ce da lete samo po Srbiji, ostavite se covece prica za malu decu. P.S. Interpunkcija (lat. interpunctio = razlučiti, rastavljati) su znakovi u pisanome jeziku koji služe rastavljanju teksta na rečenice i rečenične dijelove. Nauka o interpunkciji zove se punktuacija.

Ve

Zasto u Siriji na ratistu svi helokopteri nose samo po dva sacasta lansera za nevodjene rakete. nisam video full naoruzanje niti na Kamovima, Milkama, pa cak ni na avionima nema puno naoruzanja?

Odgovori

A zasto bi svaki put nosili svo naoruzanje? Masa jednog praznog sacastog lansera je 100 kg a punog sa 20 raketa S-8KOM oko 370kg. Dva takva su preko 750 kg. 40 raketa plus 450 granata je uglavnom dovoljno za neutralisanje cilja. Treba i vremena da se sve to ispuca sto povecava vreme u zoni dejstva sto izlaze helikopter dejstvu vatre sa zemlje. A uglavnom lete u paru sto kolicinu Ubs povecava na dva puta gore navedeno. A za namenske zadatke se kace kumulativne, termobaricne i ostale Atake, Vihori i sl., tj te vrste naoruzanja se koriste za rentabilne ciljeve. Glupo je nositi raketu od 100.000 zelenih novcanica svakodnevno i ispaliti je na cilj koji se moze unistiti jeftinijim naoruzanjem.

Br

Za Kamove ne znam ali ako koriste Mi-24 onda najverovatnije koriste 35M koji moze da nosi samo 2 lansera na svakom krilu za razliku od starih verzija koje nose po 3

AL

Jednostano.
Ne ratuju sa drzavom koja ima odlicno finansirane, organizovane i snabdevene oruzane snage, nego sa teroristima. Najveca opasnost po drzavu koja vrsi intervenciju „na daleko“ je iscrpljenje resursa(Afganistan za SSSR i SAD).
Nema smisla udariti „svom silom“ jer to nije konvecionalan rat gde ce neka vlada potpisati kapitulaciju nakon xy gubitaka s toga platforme vrlo retko idu „full“ naoruzane. Pogotovo nakon sto su im uporista i linije snadevanja unisteni skroz.

Ž

Руси у Сирији користе и старе Ми-24П.

Iv

Zato sto nema potrebe za full naoruzanje. To sto su nosili je bilo i vise nego dovoljno. Kada je oboren Su 24, tada je pocelo patroliranje i pratnja bombardera od strane SU 35tica u full naoruzanju. Glupe bombe i nzr su bile dovoljne. Neboj se kada bi zatrebalo kacilo bi se sve najbolje sto ima
Primetio sam da se ovim modernizovsnim mi35ticama uvlaci stajni trap. Mnogo lepse izgledaju sa uvucenim trapom.

Odgovori
Ma

Ta zastita treba nama bar nesto od toga inace je lako oboriti mil 35M , kad vec kupujemo trebamo neke senzore za samoodbranu da kupimo.

so

Stajni trap se uvlaci na Mi-24 u ovom slucaju na klipu Mi35P koji je modernizovana verzija M24, na Mi35M se stajni trap ne uvlaci jer je hidraulika izbacena da se smanji ukupna masa helikoptera :)

Dr

Neuvlačećim stajnim trapom dobijen je robusniji (bolji pri prinudnom sletanju) stajni trap,povećana je količina goriva (u prostoru oslobodjenom od kućišta stajnog trapa i mehanizacije za zatvaranje). Sa novim krilima smanjena je masa helikoptera i otpor vazduha,dok su uzgon i brzina ostali nepromenjeni.

En

Sto volim da citam ove pametnjakovice, koji pojma nemaju o vojsci o borbi, o napadu, odbrani, ali zato znaju sta ce nasi helikopteri imati, sta bi trebalo da imaju, a sta ne bi trebalo. Alo ljudi, pa mi imamo skolovane oficire koji bolje od svih nas zajdno znaju sta je najbolje za nasu vojsku. Skoro svaki nas malo stariji oficir je sa ratnim iskustvom, tacno zna sta moze, a sta ne moze. Opustite se i uzivajte u naucnim i inzenjerskim dostignucima ovih helija…

Odgovori
DM

Druze sto mislis da su rusi stavili senzore za samoodbranu? Zato sto MANPADS lako srusi letelicu , kad vec kupujemu zasto nebi kupili jedan od tih senzora sa mamcima.
Sta kosta vise senzor ili ljudski zivot!!!

De

AESA radar na helikoptere- wow!

Odgovori
Be

@Veljko

Pa što više natovariš, to slabije letne karakteristike: sporija, nepokretnija, teze upravljiva letelica. A i dolet se automatski smanji, što tezi helikopter ili avion.
U ostalom se često postavlja pitanje, dali je potrebno okačiti 8 raketa Ataka ako u glavnom dodješ u priliku da uočiš 2 cilja koja su vredna Atake.
Full oprema je u glavnom za prezentacije onoga šta je maksimalno moguće.

Odgovori
ma

moram da se umesam u raspravu,,,,,,
naime za neupucene da shvate logiku u ratu ,,,,
taj helikopter koji ima gs 23mm imace verovatno jedan ili dva preleta u borbi sto znaci da nije bunker koji je stacionaran i ukopan ,,prelet do cilja dejstvo par sekundi neutralisan cilj i nazad ,,eventualno jos jedan prelet,,,radi korekcije,logika je na mestu da se dejstvuje sa 60 do 120 granata po cilju sto je neverovatna snaga na mestu dejsva.
potreba za velikom kadencom je upravo iz ovih razloga,,,,,

Odgovori
Mi

Oduvek sam se pitao zbog cega je izbacen top cije cevi se rotiraju I uveden ovaj 2*23mm. Sad u komentarima citam da je to ustvari zbog brzine paljbe. Da li se vi Zivojine slazete sa tom konstatacijom? Da li bi mozda pametnije bilo da se uradi neka kontrola brzine paljbe. Ne kazem da je ovaj top spor ali getling je getling. Pozdrav svima.

Odgovori
Ž

Ми-24Д (извозна верзија је Ми-25) и В (извозна верзија је Ми-35) имају четвороцевни ротирајући митраљез калибра 12,7 милиметара а не топ.

Мислим да се, што се тиче топа ГШ-23 калибра 23 милиметара ради о компромису између тог решења и тешког фиксног двоцевног топа ГШ-30К калибра 30 милиметара са Ми-24П.

ig

Jedan mali kuriozitet vezan za 4-cevni mitraljez koji Živojin pominje. Za taj mitraljez rusi su razvili tzv. duplex metak tj metak sa 2 zrna što je ionako veliku brzinu paljbe pretvaralo u ogromnu brzinu paljbe.

Am

Ima i ono generalno pravilo da je za kratke rafale praktičniji dvocevni/klasični (mada ovaj dvocevni ima vrlo zanimljiv princip rada gde pucanj iz jedne znači pomeranje druge) u odnosu na neki rotirajući

@Milan
Iz upotrebe je izbačen mitraljez ЯкБ 12,7mm zbog pregrevanja (i zastoja nakon nekih 400-700 metaka) i duplo manjeg efikasnog dometa od ГШ-23Л. Takođe granata od 23mm ima mnogo veći efekat na cilju od zrna od 12,7mm.
@Živojin
Top od 30 mm je efikasniji ali i teži uz mogućnost upravljanja topom 23mm -70/10° po elevaciji i 110° levo/desno po azimutu.
@igor
Pomenuto zrno je imalo odstupanje i do 50cm na 300m od nišanske linije pa i nije baš zaživelo. A i sam mitraljez je zamenjen topom. Uvedena je bila i gondola ГУВ sa po 1 četvorocevnim ЯкБ 12,7mm i 2 četvorocevna ГшГ 7,62mm medjutim i ona je zamenjena kontejnerom UPK-23-250 sa 23mm topom i 250 granata ka boljim rešenjem.

Iv

Da li se planira na našim Mi 35 M da se integrišu vodjene rakete koje nasa namenska industrija razvija. Alas, Ralas,VRZV-200
Da li se planira da se osposobi da navodi bespilotne letelice slicno kao americki program MUM-T

Odgovori
Mi

Ivan

Mi ne dobijamo nivo opreme koji poseduje digitalizovani n.p.r. Mi-24P-1M
Alas, Ralas sve je u fazi testiranja samo fali …..

Sto se tice MUM-T (Manned-Unmanned Teaming) nije moguce kod nas planirati nesto bez poznavanja problema u brzom odlucivanju, t.j. kad se nema iskustva u brzoj razmeni podataka razlicitih nivoa kompleksnosti.

Sve je receno u maloj demonstraciji
https://www.youtube.com/watch?v=khw1M31PAwg
Koncept je drugaciji kad se namenski pravi po postojecim smernicama
https://www.youtube.com/watch?v=KJCIODcNkC4

2005 koncept je izgledao ovako :

“DARPA management estimates the final cost of the drone, including the payload, at 4.0-8.0 million. dollars, and the cost of operation and maintenance (O&S), at the beginning of the year, during the preliminary analysis of the structures, both teams took positively the indicated DARPA management costs. According to D.Woodbury, there are opportunities to reduce operating costs by using a limited number of drones in peacetime in order to maintain confidence among pilots and ground commanders regarding their use, as well as through two-level maintenance, by the user and the manufacturer.

At the second stage, the teams „successfully differentiated,“ D.Woodbury believes. Northrop Grumman’s concept involves a platoon of six drones: two reconnaissance, flying at high altitudes, providing wide-area search and communication broadcasting, and four attack, flying at lower altitudes in order to identify and hit targets. According to G.Zwernemann, UCAR reconnaissance provides a perspective view using synthetic aperture radars and a moving target indication (SAR / MTI) mode, while drums use EO / IR systems and Ladars to target and use their weapons. Two UCAR scouts see the target from different angles, and target information is synthesized to enhance its identification. UCAR drones are identical and interchangeable.“

Ovako izgleda kad Evropski tim predje na posao
https://www.youtube.com/watch?v=b50GRf1ZAw4

https://sldinfo.com/2018/11/extending-combat-air-capabilities-with-unmanned-systems-an-airbus-defence-and-space-perspective-from-the-international-fighter-conference-2018/
“With a wingspan of 2.5m and a take-off weight of 120kg, the 3m-long DO-DT 25 drone was specifically designed in accordance with the user requirements to be met by an aerial target system for very short-range air defence systems (V/SHORADS).“
https://www.youtube.com/watch?v=ZnjQG8aInB8

Sto se tice Rusa treba spomenuti kako nisu daleko od razmisljanja drugih, samo navode nesto sto drugi vise skrivaju.

Армия-2019» «Грач» АПЗ

“Грач“ allows you to find the coordinates of radio emission sources from one point in space and determine their location. In addition, the development allows, by raising the helicopter to a height of 3-4 km, to determine the sources of radio emissions. Thus, the outfit of forces and means is reduced by half, ”said Captain Konstantin Titov, senior researcher at the VVA.“

Ba

Zašto? Kako ste to zamislili? Kako mislite da bi ta integracija trebala da izgleda?

Napokon Vojska kupuje borbeni helikopter, kojem je oganj načičkan na nosačima koplje, a brzina, dinamika kretanja štit- i sada, zašto nebismo natjerali pilota da stoji mirno u zraku dok ispaljuje žičano vođeni projektil brzine 125 m/s, nikako SACLOS „ATAKU“ koja je 3 puta brža, ili, nedaj bože laserski vođen „Vkhir“ koji je 6 puta brži?

Čitava linija protivoklopnih raketa u nekadašnjem sssr-u je nastala iz želje da se klasična „Maljutka“ baci u zaborav, barem kada su moderne ofanzivne platforme u pitanju. I ta linija je odlična.
Evo ideje: Ajde da ne integrišemo „ALAS“ na Mi-35, ajde da radimo ono što Rusi rade- izgleda da rade dobro?

To rekavši- 2T5 bi možda i imalo smisla ispaliti iz ovoga, u slučaju potrebe za neku protivkolopnu borbu, i ako baš nema ništa drugo- ostalo…Grđenje dinamike, namjene, logike. Kupiti 9M120 ili 9K121, a integrisati nevođena sredstva, koja pravimo, izvozimo i dobra su.

Al

Valjda smo do sad naucili da je korisnu informaciju iz VS tesko izvuci? Glume stalno neke „drzavne tajne“ tako da ne vredi spekulisati sta je nabavljeno, a sta nije.
Videcemo kad udju u naoruzanje, pa cemo iz slika i video zapisa imati dosta materijala za analizu.
Ni za ove nesretne 29ke ne znamo jos uvek sta precizno znaci ta „modernizacija“, kao da je ne znam sta u pitanju. Vise znamo za Rumune i Bugare.

Br

Te rakete koje mi razvijamo sa arapima, daleko od toga da su lose, narocito ako se nekada dodje do planiranog dometa od 60km, ali nisu bas stvorene za letelice, prvo vezane su optickim kablom koji se odmotava sa stanicom i imaju ogromna krila, dugacke su i nezgrapne za helikoptere, tesko da bi se mogla postaviti vise od jedne na nosac… Plus jos uvek nisu poletele ni do prve planirane distance od 5km…

Mi

Branko

Spike NLOS je veci od spike modela prethodne generacije pa ipak staju 2 kom
https://i0.wp.com/theaviationist.com/wp-content/uploads/2017/07/IAF-AH-64-Spike-NLOS.jpg?zoom=1.25&resize=678%2C381&ssl=1

Mi-28 NM – nezvanicno se deklarise sa 4 rakete “изделие 305“ koje “igrom slucaja“ se deklarisu iznad 25 km

Banja Luka

Uz duzno postovanje niste obratili paznju na MUM-T mogucnosti i n.p.r. spike NLOS sistema

– Mogu se primiti informacije o meti sa bilo kog “spoljnog“ izvora u ovom slucaju izvidjackog UAV i uz unapred programiran let moze se izvrsiti dejstvo bez kabla.

– Pilot u helikopteru samo upucuje dron u zonu dejstva, dok rukovaoc naouruzanja eventualno moze preuzeti kontrolu spike NLOS preko datalinka, mada Izraelci navode dvosistemsko navodjenje sa kablom, mada to na 25km zvuci kao “preskupa opcija“ – ali se kod njih ocigledno trazi pogodak u 90% slucajeva.

Iskreno ako Alas, Ralas ostanu na kablu i rucnom vodjenju zbog jeftinije krajnje cene, to je prica koja ima ogranicen vek trajanja.Zar parce maticne ploce, memorije, …. do 1000 eur podize drasticno cenu sistemu od 80000 -150000 eur n.p.r.

Ipak ako zelimo prodavati sisteme (zelimo odrzati neku konstantu sa podrazumevanim inovacijama, dakle odrzavati namensku industriju) moramo znati sta dolazi i trazi se na trzistu.

Sporno u ovom slucaju je sto “Mosaic Warfare“ i “Multi domain operations“ nije bas toliki marketing
https://www.youtube.com/watch?v=33VAnIEjDgk
https://www.youtube.com/watch?v=car1O_qfkW0
https://www.youtube.com/watch?v=f1rlY7eEMJQ

Dokle god nemamo iskustva sa ometanjem automatizovanih sistema ne mozemo pouzdano pricati o efektima u nasim modernizacijama.Posto pola te opreme ima diskutabilini efekat ako se pojavi samo automatizovani sistem izvidjanja.

Br

@MiG29

Ma Spike je raketica u odnosu na alas/ralas. Ne znam da li znas da je duzina alas rakete preko 2 metra, precnik skoro 20cm, a razmah krila NEVEROVATNIH 144cm. Dakle jedna raketa zauzima prostor 2X1.5m, ili tri kubika, znas li ti koliko je to, a koliki je spike, na tri kubika mozes da spakujes dvadesetak spike-a… Te rakete ce voziti kamioni, kakvi helikopteri i avioni… Plus jedna teska preko 50 kila, samo raketa, dok je spike 14 kila…

Al

@Branko
Ma to za arape je „coastal defense“. Nek im uzmu pare, to je bitno.
Samo da nama stignu ove 35ice, pa da se usvoji neko znanje za pocetak. Vec smo se zaleteli sa raznim integracijama, modernizacijama i sl. dok ce u realnosti proci par godina pre nego sto uopste „udju u naoruzanje“ u pravom smislu te reci.

Mi

Branko

Magicni odgovor za vas odgovor je da Spike NLOS sa kanisterom ima 70kg i domet do 25 km

Kada neko napise da li se planira integracija raketa koje su u razvoju, vi se pravite pametni sa verzijom raketa koje su planirane za druge nosece platforme kao jedina solucija.

Iskreno ako je ceo dizajn „pozajmljen“, sta sprecava buduci projekat namenjen za helikopter !? Zato je ironija veca ako niste primetili u mom prethodnom komentaru upucenom vama.

Stvatno nije tesko izuciti sto se tice MUM-T tehnologije moze postojati integracija i sa nosecom platformom na zemlji. Koja se igrom slucaja planira u kopnenoj verziji na dometu iznad 25km do 60km .Gde UAV moze locirati mete i preneti kordinate kopnenom sistemu, a preko data linka operateru omoguciti video signal do mete.

Nije poenta samo uzeti pare od Arapa, vec malo eksperimentisati na svim poljima

Br

@AI-41F1
Jedino coastal defense ima smisla sa sporom raketom i kablom koji se odmotava kilometrima… Ukoliko leti nad kopnom tesko da ce se upotrabljavati za ciljeve dalje od par kilometara.

Al

@Mig-29
ti rodi par miliona evra pa eksperimentisi, sta da ti kazem. Sve ti je covek lepo objasnio

Mi

Al-41F1

Prilicno pristrasan odgovor, kao da imate veze sa „projektom“, ali nema veze to je ocekivano od „prenaduvane ekipe“.Alas, Ralas prakticno resenje idejno pozajmljeno na osnovu spike sistema, ……

Klasicna prica, ne brinite doci ce uskoro vreme za neka detaljnija objasnjenja

1
Sta Branko objasnjava tacno !? Kako je tehnicki lakse lansirati raketu sa zemlje ili iz vazduha na dometu od 25km ili vise.Sta je tacno problem u aerodinamici pa je ona toliko teska !?

2.
Sistem dobija ciljeve o meti na osnovu kabla i video signala.Dakle neko treba na udaljenosti od 5km da izvidja za ovaj savrseni sistem pa ce onda operater na osnovu obuke na „maljutci“ napredovati i prelaziti na moderniji sistem sa IR tragacem !?

3.
Znate li vi uopste mogucnosti automatskih sistema izvidjanja i koliko minuta preostaje nakon njihove detekcije do dejstva vazdusnih i zemaljskih sistema !?

4.
Po vasem ako na zadatak posaljete dva helikoptera Mi-35M sta tacno mozete napadati i na kojim daljinama !?

Ja za vasu informaciju necu sedeti do MO i traziti odredjene pare iz budzeta, vec cu traziti investitore na osnovu modernijih tehnickih resenja.A pri tome necu pozajmljivati ideje i projekte od VTI.

Al

@Mig-29
Nije pristrasan odgovor, nego se stvar shvatili pogresno.
Prvo, firma koja je razvila pomenute sisteme je privatna firma, sistem su razvili za UAE, tako da apsolutno jeste poneta „uzeti pare“, dok „eksperimentisanje“ kosta i to vise stotina miliona evra ;)
Drugo, cesto naoruzanje koje se izvozi stranim kupcima je napravljeno po njihovim specificnim zahtevima i ne odgovara VS.
Covek vam je objasnio da je sistem nemoguce integrisati na helikopter, na sta ste vi rekli u prenesenom znacenju da se moze doci do tehnickog resenja po ugledu na Spike. Pa naravno da moze, samo koliko to kosta i koja je poneta?
Mi-35M ima svoju precizno definisanu ulogu, nacin upotrebe i naoruzanje namenski razvijeno za njega, a sve vec ima debelu praksu iza sebe, tako ga i treba posmatrati, tako ga posmatra celo trziste.
Lepo je sto ste ambiciozni, zelim vam iskreno sav uspeh, samo se cesto toliko zaletite u komentarima ovde da se ponekad pitam da ste zaboravili gde zivite i da dodatno, pitam se da li ste stvarno imali dodira sa razvojem kompleksnih digitalnih sistema? Ja jesam, pa ne mogu to bas tako lako da shvatim.
Jedino ako postanete sef razvoja u nekoj od 4 najvece kompanije americke vojne industrije(Lokid, Gruman, Rejtion i Boing), pa da dobijete budzet za to sto ste zamislili.
Verujem da imate talenta, samo napred.

Mi

Al-14F1

Uz postovanje hajde da ne mlatimo praznu slamu.Ako pricamo o solidnoj transparentnosti ne moze biti privatna firma drzava u drzavi.I dalje ne bih komentarisao posto mi nije cilj blacenje, vec napredak posojecih organizacionih sistema

Odavno u komentarima sto se tice modernizacije provlaci se prica o TOT.Cak vi ste vise puta spominjali razne mogucnosti koje su u trenutnim uslovima ravni nuli.Pa opet nedefinisano prizeljkujete neke nerealne uslove u VS.

Niste mi vise puta konkretno odgovorili na vizije kao sto „swarm attack“, …..Tu ako se bavite IT morate znati koliko je bitno brzo odlucivanje podrzano „kvalitetnim“ informacijama iz vise izvora.A najveca prednost je sto cuva „glavu“ iskusnim posadama i zahtevnoj/preskupoj tehnici.To malim vojskama moze biti od presudnog znacaja, zanemarimo vise brojnost sa „kamenjem“ u rukama.

Tako da zanemarite vas hvalospev i pocnite malo konstruktivno savetovati.Ideoloski pristup ne kosta nista, kad primer stavite na papir i krenete nesto konstruktivno testirati opet ne kosta gomilu novca.

Apsurd je veci posto ja napominjem komentare sefova razvoja DARPA, Boeinga, Airbus, ….., ne govorim nista inovativno za razliku od ekipe koja kopira sisteme i postrojava sve zivo u VS.

Opustite se malo, ovo je kostruktivan blog nije sve crno i belo.Ima u sivom dosta konstruktivnih stvari.Kad vam ovo spominjem prilicno sam realan, posto nikad u istoriji na ovim prostorima nije „jedna struja“ donela znacajno veci boljitak u odnosu na „drugu struju“.

Ne zamerite na opsirnom komentaru.

PS
Ako vas nesto konkretno pitam, ne morate mi prodavati demagogiju o Mi-35M

Al

@Mig-29
Moja vizija za VS za pocetak bi bila promena u ljudskim odnosima, zatim poboljasnje uslova(plate, ishrana, grejanje, kosilice, klime itd.), prestanak sa politizacijom i povecanje kvaliteta obuke(vise bojevih gadjanja, poligona…) Tehnika moze da ceka. To je primarno, a uvek nekako zavrsi na poslednjem mestu jer „vojska dobila kosilice i klime“ nekako nema politicku tezinu u vestima kao „vojska dobila djavolje kocije“. Vojsku napustaju ljudi ne zato sto nemaju Spice rakete, nego zato sto su plate i uslovi ocajni, to je glavni problem.

Ok, „swarm attack“. Ko u okruzenju ima kapaciteta ili je ikada u svojoj istoriji upravljao sa vise od nekolicine dronova? Niko. Ko uopste ima naoruzane dronove osim uskoro Srbije? Niko. Ko ima krstarece rakete ili neko standoff naoruzanje? Niko.
Jedina organizacija u nasem sirem okruzenju koja ima takve sposobnosti bi bila NATO. Da bi se od njih odbranili nije bitno moze li neki sistem da obori 10-20 ili 50 jeftinih drovona jer tako koordinisan napad te masinerije ne izgleda.
Dakle resavamo pitanje „swarm attack“ da bi se odbranili od neprijatelja koji to ne moze, posto od ovog sto to moze, takav vid napada je najmanja briga jer ti zveknu bitnu infrastrukturu sa krstarecim raketama sa udaljenosti od 1000+km, a imaju sta da gadjaju, pogase elektro privredu, znaci 3 miliona ljudi nema vode, ubrzo ni hrane(ne rade frizideri, zamrzivaci), zatim pogase sve radare sa AGM-88 HARM, a mogu misliti kakve EW kapacitete ima EA-18G, posto mu ometac ima izlaznu snagu 10kW. Dodatno prethodno naprave unutrasnju krizu, a moguce stave zemlju pod sankcije dok se sve ne raspadne, mada i ne moraju, pukli bi posle nedelju dana.
Znaci bez 100 modernih aviona 4. gen. i bar 6-10 baterija S-300 generacije ne starije od PMU-2 i gomile Pancira da stiti to sve, od odbrane nema ni govora ili ti u prevodu nasa 3-4 vojna budzeta pa tako jedno 10 godina i to samo za tehniku, obuku i rezervne borbene komplete. I zasto da u ovom trenuku lomimo glavu za „swarm attack“?
Jel Albanija Izrael? Jel Srbija Sirija? Pa nismo naravno.
Ako cemo samo teorijski i to da nekako teroristi sa Kosova dobiju harpy dronove od Izraela(sto je nerealno, al eto argumenta radi), odbrana od takvog napada izgleda tako sto komandno vozilo Pancira ima 6 lansera ispod sebe, svaki radi u automatskom rezimu rada, a vozila se premestaju svaki dan i ne zrace svi konstatno. 3-4 takva sistema se rasporede. Zatim tu je po koji pasivan sistem u zasedi, eto moze Mistral posto smo njega kupili(jer se Harpy navodi na zracenje). Koliko god da napdaju, ne bi im vredelo.
Ako cemo da zanemarimo dronove, PVO posada ruske armije na Krimu je u poslednjoj vezbi odjednom oborila krstarecih raketa kao da ih je napala cela carrier grupa US Navy. Dakle i od takve saturacije ima odbrane, samo treba novca razume se. Mnogo mnogo novca

Sto se tice naseg razvoja naoruzanja i TOT. ToT sam pominjao najvise u kontekstu odrzavanja vazduhoplova. To nam treba. Remont i eventualna proizvodnja osnovnih potrosnih delova ako je moguce zbog operativnosti flote i bezbednosti. 21UM za kojeg smo imali licencu za produzenje resursa i odrzavanje i dalje leti, dok Bis za kojeg nismo ne(a korisniji je), 29ke nisu letele vise puta iz istog razloga. O tome se radi, zato pominjem TOT, zato nam treba.
Razno vazduhoplovno naoruzenje koje se razvija ima svoje zahteve i razloge. Orao se modernizuje domacim sistemima jer Maverici vise nisu u resursu, a nove ne mozemo da kupimo, dodatno cela platforma je zastarela. Budzet je tesan tako da nam treba „high tech“ solucija, a da drzava ne potrosi mnogo novca jelte. Kupovina licence za najnaprednije sisteme na trzistu se ne uklapa jer to iziskuje previse novca. Sistemi su razvijani da budu taman toliko napredni, a da ne kostaju koliko obicno kostaju njihovi konkurenti iz SAD, Izraela, Rusije itd.
Mi-35M kao platforma ima celokupan paket naoruzanje i sta mi tu sad da filozofiramo i dodajemo? Nije „demagogija“ nego realnost. Eto vam odgovori.

Dronovi i razmena podataka? Na tome se upravo radi.
Navodjenje artiljerije, helikoptera i aviona takvim sistema? Na tome se upravo radi samo treba vremena.
Nekad je poenta uzeti pare, nekad doci do resenja, cesto nije podudarno.

Mi

1.
Bolji standard pripadnika VS ne moze carobni stapic promeniti, vec samo drasticne promene u organizacionom sistemu.Jedna od glavnih je promena u alternativnim sredstvima finansiranja.

Ne bavim se mnogo psihologijom, nisam ekspert – ali u poslu sam konstantno sa istim siptomaticnim problemima.Ovo sto vi spominjete verovali ili ne direktno se vezuje za materijalnu nesigurnost.

Ako vam generacijski spomenem oficire iz mog rodbinskog okruzenja mogu vam reci kako su izmedju ratova na ovim prostorima uglavnom sa visim cinovima imali jedva rang srednjeg staleza, sa jednom malo vecom stambenom jedinicom na pristojnoj lokaciji.A prezivljavanje je nazalost vecinskog dela populacije normalna ljudska osobina.

Poucen njihovim i sopstvenim iskustvima kao sto rekoh bilo je dobrih ideja za bolji standard pripadnika vojske, ali uvek lose odredjena sistematizacija je uzimala zamah kvalitetnim/kompleksnim idejama na duzi period.Sad nagradno pitanje – danas je luksuz sa porodicom otici redovno na zimovanje i letovanje !? Ja mogu reci jeste, posto to iziskuje zajednicki porodicni mesecni budzet preko 1500 eur.

Zato pripadnicima vojske moras obezbediti alternative koje im mogu pribliziti standard srednjeg staleza, a u isto vreme “ziv“ novac umpupavati u manje rizicne investicije.Kompleksna je to prica, ne bih sada mnogo o tome.Dacu samo ocigledne primere “vojno odmaraliste“ i “vojni stanovi“.Ogranicenja su :

– ekonomski prihvatljiva lokacija
– postoji ugovorno obezbedjen prenos vlasnistva
– kvalitet gradnje i propratnih sredstava
– automatizovano odrzavanje objekata
– visegodisnji plan razvoja propratnih usluga

Kvalitet obuke ne zavisi samo od poligona i upotrebljenih sredstava.Vec dokazano pravilo je – sto si blizi “ogranicenim realnim ratnim uslovima u 7 dana“ imas pocetni uvid u trenutnu sposobnost i kvalitet zivljenja u sopstvenim jedinica.

Isto tako kohortne studije u ozbiljnim vojnim institucijama odredjuju smernice kojim ce ici planirani “vojnicki“ cas.Tacnije ispunjavati potrebu “coveka“ za pozivom profesionalnog i “regualrnog“ vojnika.

2.
Ako pricamo nekom normalnom logikom mi smo okruzeni clanicama Nato saveza i njihovim “NATO partnerima“

Solucija sa NATO Standardized Agreement 4671 sa zemljama u okruzenju se moze upotrebiti u slucaju sporazuma zemalja clanica, t.j. usluge nekih jacih zemalja saveza su na raspolaganju pod “posebnim“ uslovima slabijim clanicama saveza.

Kosovo nije clanica saveza, ali se sve radi pod patronatom.Bez pravnih obaveza- ko kaze da ne moze i nije moguce !? Jel ono bese cilj opravdava sredstva, nema mnogo halabuke oko izvidjanja ili “smirivanja strasti“ – ako neprijatelj ne zna tacno cime je gadjan !?
Diplomatski receno umanjice “spoljni uticaj“ gde oni smataraju kao neophodno.

Da bas o tome vam pricam Tomahawk se u poslednjim blokovima modernizuje za napadanje pokretnih strateskih meta na vodi, dok se mnogo jeftiniji sistemi razvijaju za podrsku trupama na zemlji.Upoznati mogucnostima sopstvenih sistema vec razvijaju sisteme koji rade “Tracking“, “Jamming“, “Kinetic“ kontramere za UAV sisteme, n.p.r.

Raytheon C-RAM
Northrop Grumman G/ATOR
Lockheed Martin AN/TPQ-53
KRET Krasukha

Dok Hybrid, hijacking, and cyber approaches su pod velikim velom tajne.

Zar samo ja imam utisak kako se po dubini pomera granica na nekih 50-100km i ta zona je konstantno pod nazorom sistema izvidjanja !?

3
Za Mi-35M je sto vi spominjete klasicna demagogija, ako cemo profesionalno – dok mi ne spomente glavna ogranicenja do 2023 u njegovoj taktickoj upotrebi morate se sloziti nema dalje ozbiljnije rasprave.

4
Ako n.p.r. nismo upoznati sa ogranicenjima nekog sistema, kako uopste mozemo imati predstavu koliko ti sistemi mogu uticati na nase sposobnosti !?

Cisto “ideoloski“ imate vec dokumentovano ogranicenja sistema koja mozemo nabaviti u ovom slucaju od Kine.

Communication system

A means that allows ATC communication between the UAV crew in the remote control station and the air traffic control service.

Data link

A wireless communication channel between one or more UCS and one or more UAV, or between multiple UAV.
Its utility may include but is not limited to exchange of command & control or payload data. A data link may
consist of:
(1) Uplink – Transmittal of UAV crew commands from the UCS to the UAV.
(2) Downlink – Transmittal of UAV status data from the UAV to the UCS.

Decision Point

The height below which a go around may not be safely performed (i.e., there will be ground contact that may damage the UAV).

Designated UAV Operator

The UAV system designated UAV operator in the UAV Control Station tasked with overall responsibility for operation and safety of the UAV system. Equivalent to the pilot in command of a manned aircraft.

Effective maximum range

Measure of data link coverage over a horizontal distance that is a function of frequency, availability, bit errorrate, climate area and altitude.

Electromagnetic Compatibility (EMC)

The ability of equipment or a system to function in its electromagnetic environment without causing intolerable electromagnetic disturbances to anything in that environment.

Electromagnetic Environment (EME)

EME is the totality of electromagnetic phenomena existing at a given location.

Electromagnetic Interference (EMI)

Any electromagnetic disturbance, whether intentional or not, which interrupts, obstructs, or otherwise degrades or limits the effective performance of electronic or electrical equipment.

Electromagnetic Vulnerability (EMV)

The characteristics of a system that cause it to suffer degradation in performance of, or inability to perform, its specified task as a result of electro-magnetic interference.

Emergency recovery capability

Procedure that is implemented through UAV crew command or through autonomous design means in order tomitigate the effects of critical failures with the intent of minimising the risk to third parties. This may include automatic pre-programmed course of action to reach a predefined and unpopulated forced landing or recovery
area.

A HAPS dronovi su nama za sad samo misaona imenica

Dakle samo par deolova u slaganju jednog malo kompleksnijeg mozaika.

Zato nije poenta samo uzeti pare, vec dobro raspodeliti za buduce projekte.Spomenuti “projekat“ je prvenstveno u vidu ideje imao ciljno bolje osmisljenu prezentaciju na sajmu naouruzanja, koja je naknadno obezbedila sredstva za dalju realizaciju i masovnu proizvodnju.

iv

Ne znam koliko su Kinezi radili na tehnologiji MUM-T.Sam MI-35M verovatno je zahvalna platforma za takve sisteme,dovoljno mesta ima za opremu i za operatore BPL.Kako nasa Vojska planira da resi satelitko navodjenje kod Kineskih BPL(Ku opseg)?
Mi 35M mozda bi više mogao da koristi S opseg u odnosu na zemaljske kontrolne stanice

Odgovori
Al

Po recima Miloradovica, jedna „glavna“ BPL ce navoditi druge, znaci da nema satelita.

iv

Koliko sam pročitao naši Mi 35M nemaju laserske obeliživače ciljeva,
da li sam upravu?
Za eventualno integrisanje raketa na kojima se radi 80mm i 122mm sa laserskim navodjenjem,Potreban je dodatni kontejner za navodjenje
To nije slućaj sa H145M?

Odgovori
Ž

Да потребан је ласерски обележивач циља.

Ни наши Х145М то немају, опција је да се набави оптоелектронски систем MX-15D.

Br

Živojine, samo prisecanja radi, pisali ste da ce srbija naruciti dodatno laserske obelezivace ako se ne varam

iv

Mi 35M sa eventualnom Alas raketom ,mogao bi da gadja van linije vidljivosti,sigurno ne bi bilo osnovno protiv tenkovsko naoruzanje
Ali u odredjenim slučajevima mogao bi da gadje branjenje i važne ciljeve

Odgovori
Al

Tesko da ce helikopter gadjati „vazne ciljeve“.
U principu uloga ovog helikoptera je kompletiranje tzv „jedinice za brzo reagovanje“. Da momci mogu poci na zadatak sa dobrom podrskom iz vazduha. Eliminisanje ciljeva od znacaja u nekom „strateskom“ smislu ce biti posao Orla i 29ki, barem teorijski. Ne moze heli svakako da vrsi „prodor po dubini“ do takvih objekata zbog ogranicenog doleta bez obzira na neko stand-off naoruzanje, no nije mu to ni uloga.
Svakako vrhunske masine i ovih 4 je dobar start. Uvodjenje u naoruzanje u pravom smislu ce zahtevati ozbiljan rad na koordinaciji sa trumapa na zemlji jer mi ovako nesto nemamo vec jako dugo, proci ce i godine dok se to ne zavrsi.
Sto se opreme tice, videcemo kad dodju. Ne vredi nagadjati kad pojma nemamo.

Iv

Ideja integracije Alasa sa Mi 35M ,sigurno nije namenjen za napad na „strateskom“ cilju u „dubini neprijatelja“ nisam to ni rekao.Na liniji fronta ima dosta ciljeva koji su dovoljno vazni i isplativih za Alas.Od vozila pvo (pancir je isto napadan u Siriji,Tv navodjenim raketama podzvucnih brzina),samohodnih haubica,vise raketni bacaci..
Sva ti ciljevi jesu najcesce dublje iza linije fronta.Sa dometom od 25 km i programiranom putanjom u prvoj fazi leta,moze da lebdi iza nekog zaklona i da bude zasticen .Alas je po nacinu navodjena i nameni drugacija raketa od raketa Ataka
I u samom katalogu za Alas proizvodjac navodi da moze da se koristi i sa helikoptera
Moje skromno misljenje

Odgovori
Al

Videcemo sve. Ne treba iskljucivati nista, u pravu ste.
Pitanje koliko je SUV „otvoren“ za takve integracije. Hforce jeste, za 35M stvarno ne znam.

Iv

Pored toga vodjeno naoružanje koje se razvija za Orao moze da nosi i Mi-35M
VRVZ -24 (razvijen iz ruske S24,koju inače nosi Mi35/24)
VRVZ -200
Inerciono i TV navodjene rakete,potrebno je kontejner da se nosi zbog tv linka
Tu su jos i poluaktivno laserski vidjene rakete koje se razvijaju na osnivu S8,S13 i M16D
Koliko se veruje da ce da naoruza helikoptere vidi se iz podaka koji su dali:
„Raketa M-16D ima kalibar 128 mm, masu od 67 kg, dužinu 2,42 m, bojevu glavu od 20 kg, maksimalnu brzinu 650 m/s, proračunati domet od 29 km kada se lansira sa helikoptera bri brzini od 300 km/h i na visini od 3000 m“
Na tim daljinama morao bi se cilj laserski obelezi bespilotnom letelicom
Trebao bi da ima Osmatračko-nišanski sistem OPS-24N-1L(nude ga za modernizaciju starijih Mi24/35,sa njime navode rakete po laserskom snopu Vihr)
Naravno da je malo sa 4 Mi 35M,da se za sve ovakve zadatke koristi.Potreban je znatno veci broj helikoptera dali je dovoljna eskadrila ,verovatno.
U nasem okruzenju u eventulnom sukobu verovatni bi dopunio Orlove ako ne i nuzno zamenio.Ajrodromi bi sigurno prvi bili na udaru i koriscenje aviona je veoma upitno.Sa opremnom kojom poseduje i ovom konfiguracijom terena ,mozda bi i mogao uspesno da se koristi

Ba

@Ivan

Uopšte se ne radi o tome „šta može da se ponese“ i „iz čega može da se lansira“. Radi se o ukupnoj efikasnosti sredstva. Ne slažem se sa idejama poštovanih komentatora iz nekoliko razloga:

1. Postojanje platforme „koja to već može“ ne znači ništa. Morate razumjeti da činjenica što je neko razvio proizvod za komercijalnu upotrebu negdje i za nekoga ne znači da je to dobro rješenje za nas. Postoje zemlje koje npr. imaju jaku obalsku liniju za helikopterski nadzor, pa bi im dobro došla mogućnost vođenog sredstva velikog dometa za dejstvo po…neznam- patrolnom brodu, piratima, nebitno. Oni to trebaju i da kupe.

Da li Izrael koristi helikoptere sa SpikeNLOS za dejstva u Siriji? Čini mi se da koristi druga, pogodnija sredstva. Razloga za to je mnogo. Mi nismo Sirija ili Jordan, ili Japan ili SAD, pa zbog toga Vojska i ima drugačije taktičko-tehničke zahtjeve za opremu. Najbolji primjer vam je naša namjenska industrija u kojoj je veliki broj projekata isključivo izvozno koncipiran od početka, prvenstveno po zahtjevima inostranih kupaca, ali nama, našoj Vojsci u tom obliku nisu potrebni.

2. Koncept združenog dejstva različitih platformi. AL-u ste rekli da bi po Vama ova platforma trebala da dejsvuje po metama u blizini razgraničenja, ne po dubini teritorije? Akvizicija ciljeva po Vama bi se vršila izviđanjem putem dronova, npr.? Ok.

U tom smislu moram da pitam- Vama je jasno da je namjenska industrija Srbije razvila „ALAS“ i „RALAS“ sisteme na vozilima upravo sa tom namjenom. Znate već: Parkirate vozilo platformu recimo 5km od linije razgraničenja i ona sa svojim lanserom i 6 raketa dejstvuje iz bezbjednosti svog zaklona po ciljevima koje dobije od tog drona, recimo. Pitam vas, koja je komparativna prednost u činjenju upravo toga sa helikopterom koja pri tome mora da provede preko 3 minuta mirujući u zraku ako dejstvuje „Alas“-om na cilj koji je, teoretski na 25km udaljenosti?

Znate li uopšte koliki je pritisak na posadu letjelice ovako nešto? Ovo vam govorim iz iskustva, znajući koliko se puta u toku građanskog rata desilo da se ispali „Maljutka“ iz „Game“, ali se dejstvo prekine, jer pilot „nema vremena“- makne heli iz zone dejstva. Tačno je, bilo je i „nervoznih“. Ali bilo je dosta slučajeva gdje se tražilo od ljudi da rade na reonu gdje se zna da luta „Praga“, „BOV-3“ i slično. Nezgodno i riskantno. Moralo je tako- jer „Gama“ je takva platforma, a „Maljutka“ je takva kakva je. Mi-35, Bogu hvala- nije. On ima alate, svrhu i način dejstva provjeren u praksi. Stvar funkciniše i radi dobro tako kako radi. Kada se koristi kako treba predstavlja veliku pretnju i vrlo žilavu metu. Praktično- nemoj ga držati na jednom mjestu u zraku tri minuta i dobro je! :)

Zar vam nebi bilo logičnije da se stvari odigravaju ovako: „ALAS“ i „RALAS“ vozila su raspoređena iza prve linije. Akviziciju ciljeva-prilika dobijaju od dronova srednjeg dometa, ponekad i od H-145/Mi-35 koji cilj uočavaju sa udaljenosti, tokom svojih misija, ali ne djeluju na samoj liniji, jer su očekivani, a i jer imaju „stand-off“ podršku tehnike sa zemlje.

Teški dronovi na velikim visinama vrše akviziciju meta za avijaciju i planirane raid-ove borbenih helikoptera, te, eventualno, sami djeluju na ciljeve-prilike koje ne mogu čekati. Avijacija djeluje u dubini neprijatelja po utvrđenim metama i infrastrukturi, a borbeni helikopteri napadaju predhodno odabrane ciljeve neprijatelja u pozadini, konvoje, baze, za obuke, raspoređeni oklop (preferencijalno noću, iznenada i u parovima)…Tako da svi rade ono u čemu su najbolji i šta najbolje mogu, stvarajući sinergijsko dejstvo visokog učinka. To govorim. To što Mi-35 „može“ da ispali „Alas“ ne znači mnogo, jer može i platforma koja je za to zaista i napravljena.

3. Ja lično mrzim eksperimentisanje ovog tipa sa sve živim ljudima i skupom opremom za sve što već neko nije sa velikim uspjehom radio u nekoj borbenoj situaciji. Nebih nikada ljudima naredio da čine nešto slično. To bez razlike važi za sve. Znam da inovativnost u ratu povlači brojne benefite- ali ne ako se kockaš sa životima ljudi i dugoročnim posljedicama. Ovo neki oficir da naredi, pa da mu neko skine dvojicu ljudi „Stingerom“ iz kakvog šumarka- dok lebde u zraku i čekaju- trebalo bi ga odmah streljati.

Vi razumijete da su sredstva koja navodite za „Orao“ razvijena da bi ljudi mogli sa 5000 metara, relativno bezbjedno da dejstvuju po svojim metama? Cilj je preciznost, bezbjednost ljudi i opreme. Zašto vam se čini kao dobra zamisao ispaljivati VRVZ-200 ili M18 iz helikoptera sa 3000 m? Vi razumijete da postoje određene razlike u brzini ove dvije platforme?

Podaci za rakete koje su date vezano za ispaljivanje iz helikoptera treba prvenstveno shvatiti kao info za potencijalne ino-kupce. Mnogi nemaju jurišnu avijaciju po aerodromima, pa bi ovo bilo odlično rješenje.

4. Saturacioni napadi na „Pancir“-e u Siriji nisu obavljani podzvučnim raketama sa TV vođenjem nego namjenskim sredstvima za ovakve sisteme- dronovima „Harpy2“ koje se navode na rezidualno zračenje sa TELAR-a, poput „Harm“-a. Mogu da provedu 6 sati u vazduhu i pređu do 1000 kilometara. Velika razlika. Vrlo bezbjedno dejstvo. Izraelci pametni= oprezni, efikasni i koriste prava sredstva za prave namjene.

Lijep pozdrav!

Toliko od mene na ovoj temi. Lijep pozdrav!

Mi

Gosn Veljko hvala na uocenim prvopisnim greskama Ja sam samo obican inzinjer Sto se tice Nato Alijanse budite u njoj ili uz nju hvala vam jepo Ja nezelim da budem deo tog ,a nadam se ni moja Srbija /barem vecina stanovnistva/

Odgovori
Ne

Pa s obzirom da je tendencija da veci deo stanovnistva radi po fabrikama ciji su vlasnici iz zemalja clanica te nato alijanse to znaci da indirektno svako ko radi u takvoj firmi puni budzet te alijanse i podrzava je hteo to ili ne.Sto se helikoptera tice uvek postoji mogucnost nadogradnje u slucaju da ovog momenta neki sistem nije nabavljen tako da nije smak sveta i ako dodju bez nekih sistema ili naoruzanja

iv

Banja Luka
zaista uzivam u diskusiji kada sagovornik ima argumentovane odgovore koji se razlikuje od mog mišljenja.Po obrazovanju nisam ofcir i ima mnogo stručnijih ljudi od mene to je činjenica.Na forumu samo iznosim svoje skromno amatersko mišljnje.
Danas sam tražeći neke odgovovore naleteo na članak
https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/dsei/2019/08/27/can-an-israeli-missile-give-us-army-aviation-an-advantage-in-future-warfare/
u kome se opisuje simulacija napad na PVO sistem ekvivalentan Panciru Apache-m koji je nosio Spike NLOS raketom(Amerikanci su je izveli), koju po dometu i načinu navodjenja najviše odgovara našem Alasu
evo ga snimak
https://www.youtube.com/watch?v=CDaCzCKd9x0
vidi se da je raketa ispaljena izmedju brda i helikopter nije lebdeo.Da li je potrebno da lebdi,pitanje je?
Optički kabal verovtno omogućuje let,naravno bez naglih manevra i ne unazad.Koriste je na isti način,koji sam prepostavio.Njene karakteristike logično nameću taj vid korišćenja,samo apache nije lebdeo sto je svakako plus više
ima navodno i snimak uspešnog napada Spice NLOS-a na Pancir
https://rs.rbth.com/science/82004-spike-pancir-sirija
to jeste internet ,treba to pronalizirati dali je verodostojan snimak
Ako imate vozilo na zemlji sa Alasom ili Ralsom sigurno je pametnije njega koristiti.Kao kada imate na zemlji ili na vozilu Maljutke – ne treba slati Game.Koriste se verovetno tamo gde nemate na zemlji Maljutke,logično jer su helikopteri brži i lako se pomeraju po frontu gde nemate trenutno slično naoružanje na zemlji. Slično i za Alasom-Ralasom,ako postoji vozilo na zemlji sa raketama nije potreban helikopter
Što se tiče vodjenih laserskih vodjenih raketa koje isto razvija EDEPRO
na bazi S8;S13 i naše M-16D (na bazi 128mm) upotreba i taktika korišćenja bi bila ista kao što je za nevodjene varijante ,s tim da se postiže veća preciznost na krajnim dometima i veća efikasnost (verovtnoća pogodka sa manje ispaljenih raketa)
Taktika bi verovatno bilo nisko i brzo kao i što se na većina snimaka dejstava i vidi.Proizvodjač što je izbacio podatak 3000m visine i 300km/h sa dometom29km.Verovatno je želja da istakne odlične dinamičke karakteristike rakete.
Slična taktika je za S 24 kojim je inače naoružan Mi 24/35 sa TV navodjenjim VRVZ 24 i VRVZ 200
O eventualnoj integraciji da ne ulazim sada u detelje
Moje zaista skromno znanje i mišljene
Srdačan pozdrav

Odgovori

Mi-24/35 jeste naoruzan sa nevodjenom raketom S-13. Eksperimentisali su Rusi sa Угроза sistemom gde su montirali lasersko navodjenje na S-5, S-8 i S-13 ali su odustali od toga. Domet rakete S-13 koja se koristi na helikopterima tipa Mi-24/35 je maks 6 kilometara u poslednjim verzijama. Domet Atake je takodje 6 km a Vikhr i vise pa ne vidim poentu razvijanja jos jednog slicnog sredstva. A pogotovo ne vidim mogucnost da Mi-35M leti na visini od 3000m brzinom 300km/cas sa kontejnerom sa raketama S-13. Mi-24/35 ne koristi rakete S-24 (osim integracije na Ми-24Д a to nama i ne znaci nesto mnogo).

iv

Page
Edepro razvija gamu laserskih navodjenih raketa na bazi S8,S13 i Munje 128mm.U osnovi to su nove rakete ideja je da koriste postojeće lansere.Tehnologija je verovtno bazira na novom kompozitnom raketnom gorivu.Sa njime je postignut 100% veći domet u odnosu na prvobitne grad rakete 122mm,naravno da su i drugi napredovali, ovo je trenutno verovatno najboji rezultat u svetu
https://tangosix.rs/2017/20/02/premijera-edepro-predstavio-raketu-zemlja-zemlja-sumadija-rakete-g2000/
Prvo probno ispaljivanje iz Mi17 rakete M-16D bilo je maja 2018
Officials told Shephard that it has performed live fire tests of its new air to ground 128mm guided rocket last month from a Mi-17 helicopter.
Stojanovic confirmed to Shephard that development of the M16 K rocket is ongoing.
‘It was fired from an Mi-17 last month… but can be fired from any helicopter of a similar weight,’ he said.
The new guided weapon offers customers an upgrade of the company’s existing 128mm non-guided rockets, designed to be launched from a four barrel L-128-04 rocket launcher integrated on rotary or fixed wing aircraft.
The laser-guided rocket features a 20kg high explosive blast fragmentation warhead and can reach a maximum velocity of 500m/s.
Dali su i neke preformanse za nju
2
pein :

Domet zavisi od visine lansiranje i iznosi prema podacima sa ovog sajta link

-10.5 km pri lansiranju sa zemlje

-20 km pri lansiranju sa visine 3 km

Oczywiście firma oferuje zmodyfikowane pociski niekierowane S-5/S-8, ale obecnie znaczenie ma jej kierowany laserowo 128 mm pocisk Sniper, który ma on zasięg 10 500 metrów (przy wystrzeleniu z wyrzutni lądowej) i ok. 20 km (przy odpaleniu z wysokości 3000 metrów). 20 kg głowica bojowa tego pocisku na maksymalnym zasięgu trafia cel z dokładnością do 25 metrów.
https://www.defence24.pl/serbskie-pociski-ladowe-na-mspo

Raketa M-16D ima kalibar 128 mm, masu od 67 kg, dužinu 2,42 m, bojevu glavu od 20 kg, maksimalnu brzinu 650 m/s
ako je uporedite sa 9A4172 „Vikhr“
http://www.repulestudomany.hu/folyoirat/2014_3/2014-3-03-0178_Szilvassy_Laszlo.pdf
Vide ćete sličnost,po dometu ,brzini,ajrodimačkoj šemi ,sistemu navodjena
Dali če Rusi da dozvole integraciju na Mi35M i sličnim svojim letelicama

Odgovori

Nijedan helikopter tipa Mi-17 RV Srbije nema mogucnost da ispali trenutno nista sem svetlecih raketa. Naoruzani Mi-17V-5 dolaze u Srbiju uskoro tako da 2018 nisu sigurno nista mogli da ispale.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor