Kako je saopšteno iz Kontrole letenja Srbije i Crne Gore postavljen je novi upravnik njihove Pilotske akademije u Vršcu.
Direktor SMATSA-e Predrag Jovanović imenovao je Milutina Milunova za vršioca dužnosti načelnika akademije. Milunov je 1980. godine diplomirao na Saobraćajnom fakultetu Univerziteta u Beograd, odsek za vazdušni saobraćaj. Bio je član tehničkog odbora JAT-a, kasnije direktor Sektora održavanja Pilotske akademije i menadžer kvaliteta.
Na rukovodeće mesto u akademiji Milunov dolazi sa pozicije šefa vršačkog aerodroma. Milunov je zamenio dosadašnjeg upravnika generala Mirka Vranića koji je na toj poziciji od 2013. godine.
Loza
Čestitke Batici !
Nadam se da će moći da radi koliko zna
Nikola
Dragi Batice sve cestitke iz Privredne Avijacije verujem da cemo opet saradjivati uspesno kao nekad.
Pozdrav
Mislim dakle ne postojim
Šta bi sa generalom Vranićem. Posto je bio u penziji jel se ponovo penzionisao, umorio, nije položio ili već šta bi. Čoveka znam kao predanog i veoma vrednog radnika sa izrazito domacinskim odnosom prema poverenim ljudima i stvarima. Ovako je vest nedorecena i ostavlja prostor za manipulaciju. Nije dobro posle 6 godina rada o čoveku napisati samo ime i prezime valjda je ostavio bilo kakav trag
Milovanov Srbislav
Gospodin Milunov je sigurno jedan od vodecih inzinjera koji trideset godina radi u Vrsackoj pilotskoj skoli i jedan je od najznijih ljudi za rad te skole na svetskon nivou kao i razvoj remonta i odrzavanja aviona koji pripadaju toj poslovno skolskoj avijacijiGospodo krajnje je vreme da mnogi vojni piloti bez obzira na cin nebudu u civilnoj avijaaciji
Psihologija vojnog letenja i civilnog se mnogo razlikuje Pa samim tim oni mogu biti korisni u vojnim skolama ali nikako u jednoj sivilnoj pilockoj skoli kakva je Vrsacka koja je prepoznatljiva u celom svetu pogotovo sto je ta skola u vlasnistvo SMATSVA-e i Mislim da je direktor Jovanovic uradio pravu stvar imenujuci ovog vrsnog strucnjaka na celu tog celog centra
Pera Detlić
Koliko se može shvatiti izmedju redova general je promašio temu pa je verovatno odstranjen za šta je nekima trebalo da shvate skoro šest godina. Velika strast u napisanom i latentno nipodaštavanje “vojnog letenja” šta god to značilo. Razlike su bitne vojni pilot mora dok tera letelicu da krivuda bezrazložno ponire leti opasno nisko leti suviše blizu drugih u grupi često na ne bas dobro opremljenim letelicama sto i nije ruku na srce normalno i bezbedno. Neki put cinjenica u izuzetno retkim trenutcima njegovi sefovi ga šalju na letenje iako znaju da su izgledi za opstanak mali (tada oni drugi piloti ne lete ni po koju cenu). Bilo kako bilo i normalno je da znacajna razlika postoji u krajnjoj instanci izražena nešto u novcu a nesto i u valuti. I da u Srbiji je bitno da oba tipa pilota rade za državu. Vojni piloti pravolinijsko letenje po mars ruti zovu peglanje. Civilni pilot svoja znanja i veštine može da skupo proda svuda u svetu a vojni posto vestine i znanja na tom nivou očigledno nema i mora da bude srećan ako mu država da da leti na npr. zastarelom nadzvučnom avionu. O Vranicu bi bilo korektno reci da je opitni pilot sto bas i nije svako a svakako se ne može reci da je bio zadrta vojnicina kako se stice utisak već suprotno za vojne pojmove cak suviše liberalan.
Student
Izvinite Pero, ali isti ti vojni piloti u miru, kako je kod nas zadnjih 20 godina, nemaju apsolutno nikakvu odgovornost ili je ona mala dok pilot putnickog Erbasa ima avion od 50mil. eura sa 180 putnika i koje treba sprovesti sa jednog kraja sveta na drugi . Drugo kada vec pominjete letenje da li znate uopste dapostoji ogromna razlika izmedju aviona. Mig 29 recimo uopste nema(osim ulaska u Stall) ogranicenja za letenje. Mozete sa njim uraditi sve sto hocete. Erbas sa druge gubi uzgon ili se raspada za najmanju gresku i potrrebna je veca koncentracija oko samog letenja i upravljanja. A sa trece strane, slazem se sa Srbislavom da na celu jedne SAA treba da bude civil. Mislim da gospoda vojnici, koji su zeleli bas to da postanu, ne treba da traze utociste u civilnom sektoru posto im ni plate nisu bas tako male, pogotovo pukovnika i potpukovnika o kojima je rec.
Albatros
Pilot
Da neka globalna filozofija korišćenja vazduhoplova i vazdušnog prostora se drastično razlikuju. Ne samo kod nas već u čitavom svetu. Radim uporedo sa vojnim (svi F-ovi) i civilnim pilotima (svi Airbusovi i Boinzi) pa mogu da vidim šta i koliko kome fali.
Zapravo nikome na fali ništa! Svi avijaciju i letenje sagledavaju iz svog ugla i rade onako kako im je određeno (naređeno, definisano, propisano), Šta tu ima posebno da se diskutuje i ne razumem Vaše više ili manje (zlo)namertne komentare.
Prema mom (skromnom) iskustvu sa pilotima sa velikih aviona imam probleme na poletanju i sletanju i kod donošenja brzih i konkretnih odluka šta treba, ne treba, ne sme ili mora. To je posledica njihovog proceduralnog letenja i propisanog odnosa prema onome šta se vidljivo dešava ili fazi letenja koja je u toku. Ništa strano ili neprihvatljivo. Nakon desetak letova na duploj oni sve faze i zadatke izvršavaju dobro i bezbedno. Radi se samo o navikama.
Stvari o kojima pišete i diskutujete može se prići na drugi način. Svako letenje (sem izgleda u našoj zemlji) mora da se vrši prema propisanim procedurama i na strogo definisan način. Otuda ne vidim da bi trebao da bude poseban problem ako je neko vojni ili civilni pilot! pridržavanje procedura i propisanih postupaka je uslov i nešto što ne sme i ne može da se preskoći ili zaobiđe. Još manje improvizira. Naravno da je lakše izmeniti putanju vojnog aviona težine 10 do 20 tona jer je pokretljiviji od nekog Boinga 737 Max ili sličnog. Šta je tu čudno za vas i zašto tako diskutujete? Akrobatsko letenje je špansko selo za civilne pilote, a kovit (spin) nešto sa čime se civilni piloti noći budu u panici i okupani znojem. Oni i ne razumeju šta se dešava u tim uslovima sa avionom jer im to i nije bitno u karijeri niti ih se to tiče. procedure zabranjuju ulazak u kovit i to je dovoljno za njihov opstanak u karijeri i napredovanje u službi. Ako se tako nešto desi izlaska iz takvog stanja ionako nema i rešenje sem kovčega i ne postoji.
Dakle postoje razlike u nivou obučenosti i načinu korišćenja vazdušnog prostora i nivou upotrebe aviona kao aerodinamičke celine. Nova generacija ruskih aviona nema limita po pitanju upotrebe uzgonskih površina (stvaranja uzgona) pa su granični uslovi leta izgubili smisao i nisu više odrednica neupravljivog leta kojeg se (SVI) piloti plaše.
Gospodin Vranić Mirko, moj kolega iz VOC-a svakako ne ulazu u tu priću ni sa jedne strane. Njegova uloga kao ni uloga njegovog naslednika nije da „poboljša“ nivo obuke u Akademiji ili da je „vrati u civilne tokove“. Ovde se radi o tome da mi naše obuke u Srbiji treba da dovedemo do tog nivoa da ih „vidi“ Europa (EASA) i prizna kao kompatibilne sa njihovim, Rumunskim, Mađarskim… zato da nam piloti Srpskog porekla ili nacionalnosti ne beže u druge sisteme i tamo ostvaruju svoja prava radi nastavka svojiih karijera. To svakako prethodnik nije radio na način koji će radi njegov naslednik i nadam se da će se sve to i ostvariti.. Ja još uvek nisam promenio svoj originalni izvor dozvola i rejtinga jer smatram da će se to uskoro desiti. Naše škole i obuke su dobre i ne zaostaju za stranim, pogotovo ne za Američkim ili Knadskim. Takođe ne za Rumunskim ili Bugarskim, Slovenačkim ili Belgijskim… Mora se dakle ozbiljnije ući u priću priznavanja naše Akademije u Europskim okvirima, a za to treba više energije, volje, želje i vremena koje treba odvajati od svih ostalih životnih obaveza. Nadam se da će novi rukovodioc snaći dovoljno snage da Akademiju sa dugogodišnjom tradicijom konačno uvede u Europske tokove. Gospodin Vranić će sigurno naći neko uhlebljenje u nekom upravnom odboru, nekom sankalištu ili na sličnom zgodnom mestu te mu i tamo želim puno uspeha u radu ali i u životu.
Nikola J. V.
Postovana Redakcijo ,
poztovani Gdine Milunov ,
Cestitke za novu poziciju , i sa zeljom da Vrsac postane zaista Internacionali Aerodrom , znam da Vi Gospodine Milunov mozete to da izvedete , nece biti lako ali uspecete. Jedna od pozitivni dogadjanja , sa punim respektom prema Vojnim licima u Penziji , ali neka im Ministarstvo odbrane nadje modus za povecanje Penzije a ne nalazenje dobrih pozicija za rad tokom Penzije, a ovaj prelazak na Civilnog Upravnika je pravi potez. Da je srece to bi se davno dodgodilo i u Muzeju Vazduhoplovstva Beograda, na Aerodromu pod Francuskom jurisdikcijom u Beogradu.
Gospodine Milunov samo harabro i napred , ocekujem dobre vesti od Vas.
Puno pozdrava , i sve najbolje Vama i Vrsackom Aerodromu ,
Niko J. V.
Milovanov Srbislav
Kad sam govorio o vojnom i civilnom letenju nisam nikok hteo da uvredim. Vojno letenje je kompleksnije zahtevnije i neuporedivo opasnije U vojnom letenju cilj opravdava sretsvo a to iziskuje velika reskiranja Nasuprot civilno letenje se zasniva na procedurama bez pomisli na neki reskir A priznacete ljudi koji su sve vreme leteli u vojsci tesko da mogu da se prilagode novoj doktrini letenja Da bi ovo potkrepio dokazima dali znate da u obuci civilnih pilota po programu nema nipokaznog akrobackog letenja a kamoli konpletnoe obuke u akrobacijama sto je osnov vojnog letenja
Paqe
Izgleda da nema ni gramatike…(kod nekih)
VladimirM
Srbo,
Onda da ja moju obuku akrobatskog letenja bacim u kantu?
JAT-ova Vršačka škola je školovala pilote JAT-a u akrobatskom letenju. Ja sam čak uspeo da postanem i instruktor akrobatskog letenja u JAT Pilot Academy.
Srbislav Milovanov
Postovani Vladimite nazalost danasnja doktrina pbuke za sivilne saobracajne pilote nepredvidja obuku u akrobackom letenj NAZALOST pogledajte program obuke mnogo je izmenjen Mazalost vase znanje akrobackog pilora moze se primeniti samo u sportskom letenju i naravno da se upisu ovlascenjaMeni je licno zao sto se to promenilo Bojim se da danas mladi piloti treba ds bolje poznaju racunare nego pravo letenje gde avion treba da osetite ispod zadnjice Ja Vas razumem jer sam zavrsio obuku pre cetrdeset i kusur godina na isti nacin kao i Vi To le bila prava obuka i pravo letenje Prvo jedrilicarstvo Padobranstvo Motorno letenje pa onda obuka od dvesta sati letenja sa godinu ipo dana teoretske nastave do profesionalnog pilota plus istrumentalno letenje pa upis tipa i posebno skolovanje za saobracajnog pilota Tako je nekad bilo i Vi to znate Danas su druga vremena Prave se instrat pilot ier ovg momenta Svetu je potrebno stotinakhiljada pilota Ko ima novac nije problem da bude pilot Fala bogu za kontrole letenja i dalje su strogi uslovi i kvalitetna selekcija
Albatros
Znanje u akrobatskom letenju je nedefinisan pojam i ne podrazumeva ništa opipljivo. Treba provesti sate i sate u akrobacijama, prevučenom letu (kako stacionarnom, tako i dinamičkom, asimetričnom i slično).. Time se treba baviti da bi neko mogao o tome na taj način da diskutuje. To kod nas i ne postoji jer sem jednog i dva zlina i jedne Cesne 150 FRA mi u Srbiji i nemamo avione za regularno akrobatsko letenje. Ne postoje i svo iskustvo koje se stiće je nelegalno i podleže sankcijama DCV koji kontroliše letačke aktivnosti. Takođe ne postoje centri (Škole) koje imaju upisanu tu aktivnost kao vrstu obuke… znaći ne postoji mogućnost sticanja takvog iskustva.
Upset prevention i Recovery training (UPRT) naređen ili savetovan je od strane ozbiljnih vazduhoplovnih vlasti kao neka vrsta prelaza između „normalnog“ letenja i akrobatskog letenja.. upravo radi boljeg sagledavanja ove problematike. No naša država do sada ma baš ništa nije uradila na tom polju da se takve vrste obuke sprovodi ili dovede do nivoa „poželjna“ za kadar koji se ozbiljnije bavi letenjem ili prevozom putnika. Njima (DCV) treba ostaviti na razmišljanje (sutra i odgovornost) zašto na tom polju kod nas nema pomaka, ali sudeći prema mom skromnom iskustvu – sve je u proteklih 10 godina učinjeno da se tako nešto kod nas i ne radi i podvedeno je pod taču – Nepotrebno (nepoželjno, opasno…). Dakle ne postoji! Osnovni razlog jeste njihovo nepoznavanje ove problematike i nespremnost da se odgovorno stane iza obuke koja je opasna i zahteva vrhunske profesionalce. A takvih i sa takvim iskustvom u ustanovama sistema ja i ne vidim…
Пејић Слпбодан
Честитам,требало је раније, ал’ никад није касно
Milovanov Srbislav
Zadnja dva komentara su za svaku pohvalu i ljudi viste sto posto u pravu u Srbiji vise i nemamo avione za akrobatsko lerenje samim tim ni pilote sa permanentnim akrobatskim naletomSkoro sam bio u Svajcarskoju na aerodromu Lukarno gde sam uzivao gledajuci pilote kako lete akrobacije Napominjem to su sve privatni letovi Nadam se da ce se nesto od strane DSVa preduzeti