BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] MUP-ov Erbas H145M danas prvi put od uvođenja u upotrebu gasio požar H145M Helikopterske jedinice MUP-a danas na aerodromu "Konstantin Veliki" / Foto: Tango Six

[EKSKLUZIVNO] MUP-ov Erbas H145M danas prvi put od uvođenja u upotrebu gasio požar

Dok je Vojska Srbije tek primila svoj drugi naručeni Erbas H145M, Helikopterska jedinica MUP-a Srbije svoju do sada pristiglu flotu (preostaje im isporuka još jednog primerka najkasnije do aprila sledeće godine) operativno već koristi u punom kapacitetu. Pored prevoza državnih zvaničnika, već jedne snimljene komercijalne reklame i učešća na pokaznim vežbama („Povratak 2019“„SAREX 38-19), MUP-ovi Erbasovi su od danas počeli da se koriste i u misiji gašenja požara.

Kako Tango Six saznaje, YU-SAR je danas gasio požar u rejonu Vranja. Svi helikopteri H145M u MUP-ovoj floti mogu podvesno nositi „Bamby Bucket“ vedro za gašenje požara kapaciteta 1.500 litara vode. Danas je YU-SAR na aerodromu „Konstantin Veliki“ punio svoje vedro uz pomoć mobilnog bazena na aerodromu čiji je kapacitet 40 tona vode.

Helikopterska jedinica MUP-a tako se upisala i u geografski mnogo širu istoriju budući da je najverovatnije prva jedinica u Evropi (ako ne i u svetu) koja je sa ovim tipom letelice gasila požar.

Svi policijski Erbasovi naručeni su sa duplim podvesnim kukama. Duple kuke su regulatorni EASA zahtev prilikom nošenja ljudskog tereta (fail safe princip). Erbasovi Vojske Srbije imaju samo jednu kuku budući da ova organizacija ne mora poštovati EASA pravila / Foto: Tango Six

Kako Tango Six takođe saznaje, Helikopterska jedinica bila je aktivirana i prvog dana izbijanja požara na Staroj Planini. Po uobičajenoj proceduri poslata je „izviđačka“ Gazela i ustanovljeno je da zbog postojanja dima može doći do ugrožavanja bezbednosti letenja. Letenjem blizu veće količine dima može doći do rizika ulaska čestica u motor helikoptera što može dovesti do njegovog oštećenja. Jedinica je dan kasnije na misiji gašenja požara letela sa Belovima 212 u okolini Vranja.

Tango Six saznaje i da je za sva tri naručena helikoptera Super Puma kupljeno po jedno vedro kapaciteta 4,5 tone. MUP će tako ukupno imati 8 vedra za gašenje požara.

 
Tango Six je već pisao o stanju srpske i regionalne flote protivpožarnih letelica. Izvestili smo detaljnije i o izazovima upotrebe helikoptera i aviona u specifičnim uslovima koji postoje u našoj zemlji kroz iskustvo Helikopterske jedinice MUP-a, jedinice koja se najviše bavila ovom vrstom misija. Pored opcije rusko-srpskog humanitarnog centra, na stolu je uvek i opcija da MUP dobije i svoje prve avione (za gašenje požara).

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

A

Petre,
Su ovi iz JAT privredne avijacije šugavi?
Imaju avione i posade, a svako im treba uzeti i Air tractore, pa se ne bi pravila ovolika halabuka oko poslova koji trebaju da se podrazumevaju kad nam se dešavaju ovakve nepogode.

Odgovori
A

*svakako im treba uzeti
:-)

N

Kako sad nema nijednog „pametnog“ da se javi pa da pljuje nabavku helikoptera …

Odgovori
I

Zato su Ruje zakon, kakav dim, kakvo ostecenje motora. Baci ih gde hoces, sneg, led, dim, vatra. Meni ovi h145 nisu jasni, bolje da su uzeli onda pume ako su vec hteli zapadno, nego ovako, i treba li su sve muriji da ih daju, a vojsci mi 17 i mi 35.

B

Nabavku ne treba pljuvati ali one koji ih „nabavaljaju“ treba. Tri dana je gorela Stara planina, dok nesto nije kao pocelo da se pokrece… Ali i dalje nijedan avion za gasenje jos uvek nije angazovan iz bilo koje zemlje, ni posle sest dana…

a

…….. Pored prevoza državnih zvaničnika, ……. učešća na pokaznim vežbama………

mozada je problem u njihovoj glavnoj nameni…..

P

Pa izgleda da su pametni birali ovakve helikoptere, pa sad pored ogromnih para koje su „uložene“ u helikoptere čekamo da nam drugi gase požare…

B

A šta reći o helikopteru koji gasi požar baštenskom kofom?

a

Sjajno je da se novopristigla oprema koristi (kad vec zadesi nepogoda) i da se dokazuju visenamenske sposobnosti ovih sjajnih helija. Naravno da bi Air Traktori dobro dosli za ovakve situacije ali dok ih nema – lajk za helice.
Fakat je da su heliji upotrebljivi i za druge vrste nepogoda – poplave, hitne evakuacije, upotreba nocu, dopremanje kojecega, dolazak tamo gde putevi ne dozvoljavaju za razliku od AT-a ali mislim da 5-6 Air Traktora bi Srbija morala da poseduje za miran san po pitanju vatrenih stihija. Ispravite me ako gresim, mislim da se AT moze koristiti i za zaprasivanje komaraca i useva. Ako moze Dromader ne vidim razlog da AT ne moze.
Jos jednom – palac gore za upotrebu 145-ica!

Odgovori
S

Ima jedna organizacija, sklonjena da ne smeta od politike i interesa u Vrsac – JAT Privredna avijacija, koja je decenijama gasila pozare po Jugi i okolnim drzavama…
Verujem da bi i sada mogla, jer ima i avione i ljude, ali nije „in“ sa starim Dromaderima i An2 pored novih helikoptera…

a

@ Slavke:
Meni a verujem i vecini ljudi u Srbiji je nebitno da li je to Privredna avijacija, da li potpada pod MUP, Vojsku itd. Vazno je da postoje orudja i obuceni ljudi koji njima upravljaju. I meni je logicno da neke potencijalne Air Traktore dobije Privredna avijacija. Mani vise te AN2 i Dromadere, to vise nije sigurno ni po ljude koji ih voze ni po one ispod njih… Hvala na svemu do sada – odradili su svoje. To mi je poput one price „zasto se ne remontuju 21-ice, tolike godine su sluzile?“ Uvek je bilo „staro hvali – novo teraj“

S

Ne vidim potrebu za air tractorima ukoliko bi imali dovoljan broj Mi17 sa vedrima koji su ujedno i mnogo koristniji jer obavljaju i druge zadatke.. ipak srbija nije toliko izlozena sumskim pozarima kao neke druge zemlje. H145 bas i nije za ovakve zadatke…premali i presminkerski.

J

Šta je sa vojnim helikopterima? Imaju li oni mogućnost gašenja požara , tj. pitam imaju li i oni kakva vedra?

Odgovori
Ž

Да имају, и могућности и ведра.

J

Zaista mi je čudno da onda samo MUP reagije i to jednim helikopterom posle nekoliko dana od pojave požara.

Jovan Munitlak
Zato sto nije sva oprema koja je stigla ili ce stici za Mi-17V5 uvedena u upotrebu. Kada se to desi kapaciteti za borbu protiv pozara ce biti mnogo veci.

J

Hvala za odgovore. Pratio sam nešto ali jako malo vesti o požaru.Ujednom delupriliga se govori o dimu kao problemu za let helikoptera. Može te li mi nešto reći o tome.Radi li se o problemu vezanom za motore ili o vidljivosti.T6 je o MI 17 koje imamo pisao da poseduju meteorološki radar a čini mi se i ovaj 145-ak

B

Eno i Agusta gasila požar po Romaniji, prvi put od kad je kupljena.

Odgovori
l

Na fejsbuku sam video skrin sa porukom koja je odgovor nekoga iz poljoprivredne avijacije JAT-a, na upit zasto ne gase pozar: to mora da im naredi Sektor za vanredne situacije. Bez njihovog abera izgleda ne moze. A zasto se Sektor i posle vise dana ne mesa u svoj posao? Moje misljenje je da se to dogadja zato sto se drzava na taj nacin sveti lokalnom stanovnistvu zbog ometanja izgradnje malih hidroelektrana koje ce upropastiti bas to stanovnistvo. Nepotrebno je reci da je vlast u sprezi sa tajkunima koji grade te hidroelektrane.

Odgovori
A

Upravo spomenuti Sektor za vanredne situacije sve vreme u nazad namerno ignoriše i ne angažuje JAT PA na poslovima gašenja požara.
E tu je glavni problem koji je nažalost personalne prirode….

v

Ovako stvari stoje “STRUČNJACI”…
Kao prvo udaljenost Stare planine od prvog mesta gđe mogu “poljoprivrednici” da polete i slete,napune vodu jeste 41NM a to je aerodrom Niš.Nalet i CEO ciklus će biti gotov za 60 min taj. sat vremena i za to vreme će baciti oko 6 tona vode ako gase 4 aviona.
Živojine, Mi 17 je došao u Srbiju pre vise od 3 godine,2 Kom,ako još nisu uveli opremu za požare onda je to….
Ali nije to,kupljeni su helikopteri bez podvesne brave pa samim tim kako i da gase bilo šta….
Da imaju opremu već bi se ugurali 100%
Gašenje požara iz Vazduha ima smisla kada ima kontinuitet naleta,Pr. 4 Mi 17 za sat vremena će baciti preko 150 tona vode, jer se uzima da CEO krug od uzimanja vode do izbacivanja i ponovnog dolaska na vodozahvat ne traje duže od 5-7 minuta
“vazduhoplovni stručnjaci”

vatrogasac
Uz prva dva Mi-17V-5 nisu kupljene brave za podvesni teret ni vedra. U ovoj sada kupovini kupljene su brave za svih 5 kao i vedra. Uskoro ce biti u upotrebi.

A

Gospodine vatrogasac.
Za sve ovo što sam napisao stojim iza toga jer obe oblasti poznajem 100%.
Svojevremeno sam vodio prfesionalnu vatrogasnu jedinicu, a sad slučajno letim taj isti Dromader.
Ako imaš nekog drugara vatrogasca ili ako si ti taj, znaćeš i sam osnovnu vatrogasnu poslovicu, a to je: ,,Svaki požar može da se ugasi sa čašom vode ako se na vreme reaguje,,.
Po vatrogasnoj taktici postoje više vrsta požara, a prvi je početni požar i on je kao takav definisan. U ovoj fazi odmah trebaju da reaguju i helikopteri i avioni koje Srbija ima na raspolaganju jer je tada efekat gašenja najveći.
Mogao bih i da ti objašnjavam šta se radi u razvijenoj fazi požara, ali sada to nije tema.
41NM letenja jeste sada puno zato što do sada nije postojala koordinacija sa nadležnim organima oko angažovanja avijacije u ovakvim situacijama. Dromaderi mogu po Zakonu o vazdušnom saobraćaju R Srbije da obavljaju operacije sa takozvanih alociranih površina. A to su njive, pašnjaci i slično… U ovakvom scenariju bi to sigurno bilo efikasnije i jeftinije.
Količina sredstava koje nosi pomenuti avion je od 1500 do 2500 litara u zavisnosti od vrste sretstva za gašenje požara.
Toliko o stručnosti, a mogao bih još puno toga da napišem…

I

Kakva sprdnja ljudi moji…

Odgovori
o

Možda griješim ali ovo mi izgleda čudno. Zanima me kako bi to izgledalo u stvarnoj situaciji. Dinamika naleta, preciznost ,kapacitet
nanosa. Borba sa zračnim strujama ,vjetrom, toplinskim valovima.
Ovo mi djeluje kao igra i nije me baš impresioniralo, a helikopter šminkerski , nisam siguran kako bi to izgledalo kada bi nadljetao veliko požarište. Sporo, prekomplicirano, nije za ozbiljno djelovanje.
Ako je vatra brža od gasitelja efikasnost nije baš neka.
Ne mogu se piloti baš naslikavati nisko iznad požarišta i ciljati tamo nešto tim kablićem.
Negdje sam pročitao kako su piloti naših kanadera spominjali opasnosti i rizike kod preljetanja požarišta zbog topline i zračnih strujanja. Gašenje nije igra. Na kraju probajte, nečim morate početi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Banja Luka na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

@Stauffenberg Kakve informacije tačno imate o donaciji PVO sistema? Šta je trebalo da se nabavi, od čega se to odustalo i kada? Koliko je migova trebalo da dobijemo od Bjelorusije, pa se, eto, odustalo? Od kuda vama sve ovo?

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Beduin, Mahan je na crnoj listi niza zapadih država upravo radi toga koga prevozi i što se "podaci ne podudaraju". Čudim se da su u Beogradu dozvolili njihove letove i time nepotrebno provocirali zapad. Tako nešto si ne dozvoljavaju daleko veće i utjecajnije države. Tup se s rogatim ne može bosti. Puno premalo koristi za…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Hvala Vama na pohvalama. Ovako velika ekspanzija je izuzetno riskantna, skupa i vrlo komlicirana za provedbu (operacije, marketing, sustav, slab LF u počeku, rizik...). Pitanje flote je glavni problem Air Serbie koji se odgađa već godinama (još u početku su rekli da će mijenjati 737-300 i ATR 72-200, no to se stalno prolongira). Više nema…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Da, da, istina... u pravu ste. Hvala na ispravci. Sigurno ima toga još. Hvala na pohvalama.

13. Nov 2019.Pogledaj

Pavle na: [FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

Mile Ne trujte vise. Viper su licencno i italijani proizvodili za aeromaki. Razumete se bas u avionske motore a i sire, znate da i puloti znaju da je bas orao mrtav avion ukoliko ne leti jako nisko. Oni vam na stajanki pricali? Dokumentacija koja je pravljena u vti, alati i uvezene masine i eto milijardu…

13. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend