[FOTO REPORTAŽA] Iza scene gradilišta na aerodromu „Nikola Tesla“: Sa kojom pažnjom i brzinom gradite kada za to pravo platite 501 milion evra?

6. avg 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Concorde!

4. avg 2020

[EKSKLUZIVNO] Najnoviji satelitski snimci napretka radova kompanije Vansi na aerodromu „Nikola Tesla“

29. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Qatar Airways: Buntovnik s razlogom

28. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Treba li Sloveniji nacionalni avio-prijevoznik?

21. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

14. jul 2020

Hajde da pričamo o SEX-u

9. jul 2020

[EKSKLUZIVNO] MTU pomera početak rada svog postrojenja u Srbiji za 6 meseci usled Korona krize

8. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

7. jul 2020

Erbas otpušta: „Nalazimo se u najvećoj krizi koju je naša industrija ikada iskusila“

2. jul 2020

Ako želite Korona PCR test i rezultate nakon 5 sati – letite Lufthanzom

30. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Uzlet Banja Luke prekinut Koronom

30. jun 2020

Adria Tehnika nudi obuke za A320NEO, lansira e-learning platformu i prvi put servisira Erbasov A318

24. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Mjere zaštite okoliša kao izgovor vlada

23. jun 2020

[ANALIZA] Da li će Er Srbija preživeti Viz er?

22. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Wizz Air iskoristio Korona krizu za osvajanje Europe

16. jun 2020

Korona haos i prevoz tereta avionom: „Kako smo prevezli 35 miliona maski avionima do Srbije“

12. jun 2020

[EKSKLUZIVNO] Jedan radni dan i 120 km/č sa vatrogascima „Nikole Tesle“ na aerodromu bez putnika

12. jun 2020

[POSLEDNJA VEST] Novi video građevinskih radova na aerodromu „Nikola Tesla“ iz vazduha

11. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Vraća se zrakoplovni život u regiju

9. jun 2020
Hajde da pričamo o SEX-u
Cesna 550 YU-SEX "uhvaćena" u reonu beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" / Foto: Marko Milinković

Hajde da pričamo o SEX-u

Sredinom juna na srpskom nebu, odnosno FlightRadar24 ekranima i spoter grupi, pojavila se letelica interesantne registracije. Polovni poslovni mlaznjak Cesna Sitejšn (Cessna Citation) 550 prijavljen je u srpski registar civilnih vazduhoplova pod registracijom YU-SEX.

Da ova manifestacija lošeg maloletničkog humora ne bi ostala na samo jednom pokušaju pobrinuo se vlasnik letelice. Svoja druga dva aviona istog tipa, jedan koji je već u Srbiji i treći koji tek za nekoliko meseci treba da stigne u Beograd, registrovao je u domaćem registru registracijama YU-TUC i YU-PRC. Shvatate pravilnost.

Kako Tango Six saznaje, sve tri letelice su isti tip manjeg (polovnog) poslovnog mlaznjaka Cessna Sitejšn II ili 550. Letelica YU-TUC je čak i poslednje proizvedena Bravo verzija ovog tipa.

Jedan SEX u Srbiji košta 870 dinara

Avioni i helikopteri standardne kategorije u srpskom i nekadašnjem jugoslovenskom registru vazduhoplova registruju se sa tri slova nakon oznake (bivše) državne pripadnosti: YU-ABC.

Pre nekoliko decenija važilo je pravilo da je za putničke avione rezervisano prvo slovo „A“ posle crtice (na primer YU-AND), za letelice generalne avijacije prvo slovo „B“, za helikoptere „H“ i tako dalje. Ultralake letelice dobijaju „A“ i tri broja (na primer YU-A001 dok zmajevi „T“ i tri broja (na primer YU-T001).

Očigledno je da obaveza kategorizacije prvim slovom više nije obavezna i da su moguće razne kreativne ali eto i nezrele opcije.

YU-SEX i drugari pre nekoliko nedelja. Retko okupljanje usled jedne druge skraćenice: COVID-19 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ovo su za Tango Six potvrdili i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva:

– Pravilnik o razvrstavanju vazduhoplova, znacima državne pripadnosti, oznakama registracije i obaveznim natpisima vazduhoplova (,,Službeni Glasnik RS’’ br.06/2019, koji je u saglasnosti sa ICAO ANNEX 7), članom 5. propisuje da oznaku registracije vazduhoplovu dodeljuje Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Postupak određivanja oznaka registracije zasniva se na  Zahtevu vlasnika, u kome se može zatražiti određena registarska oznaka, sa obaveznim poštovanjem propisa u Pravilniku o tome koja se slova i kombinacije ne smeju koristiti.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije pri dodeljivanju oznake vodi računa o odredbama navedenog pravilnika, kao i da li je tražena registarska oznaka već dodeljena. Za rezervaciju registarskih oznaka plaća se republička administrativna taksa u iznosu od 870,00 din.​ – rekli su za naš portal iz DCV-a.

Iz Direktorata takođe potvrđuju da jednom kada je avion ispisan iz registra Srbije nije moguće ponavljanje njegove registracije.

Neseksualne konotacije podjednako interesantnih registracija

Srećom ni piloti ni kontrolori letenja neće biti svakodnevne žrtve ovog humora u praksi budući da se u radio komunikaciji češće koriste fonetske skraćenice. Tako će se pilot letelice YU-SEX javljati sa „Jenki juniform eko eksrej“ (Yankee Uniform – Echo X-ray, YU-EX). Jedina eventualna posledica biće pokušaji internet ratnika da guglovanjem dođu do imena vlasnika firme koji je mislio da je registrovati avione na ovaj način bila dobra ideja. Sve u potpunoj suprotnosti garancije privatnosti na koju su navikli vlasnici, operateri i korisnici ove vrste avijacije.

Da su u Srbiji postojali i postoje vazduhoplovci sa neznatno više mozga i tu i tamo kreativniji govore nam neki od čuvenih primera „custom“ registracija. Mića Megatrend je svoj nekadašnji avion registrovao sa YU-MTU (Megatrend University) dok je najnoviji srpski Air Force One je dobio adekvatnu YU-SRB registraciju.

Smisleno najkreativniji su međutim bili letači Helikopterske jedinice MUP-a Srbije. Oni su za registracije svojih novih Erbas helikoptera, kako je Tango Six prvi javio, izabrali YU-MUP, YU-SAR (Search And Rescue / Traganje i Spasavanje), YU-MED (MEDavac / prevoz pacijenata vazduhom) i YU-ICE (In Case of Emergency / jedini maskirni helikopter koji će biti naoružan PKT 7,62 mm mitraljezom).

Komentari

b

Bila je i Cessna 172 u BiH, tačnije u Banja Luci u padobranskom klubu, koja je nažalost imala udes na Zalužanima, a imala je registraciju E7-SEX.

Odgovori
B

C182 je bila

M

U banana drzavi sa banana institucijama sve noze da se uradi.

Odgovori
m

YU DDB je imao tu reg pre nego sto je imao bilo kakve veze sa DB…

Odgovori
s

Yu DDB je avion iz zrakoplovne skole zagreb pa bio u aero klubu Radojica Nikcevic itd . Nema nikakve veze sa drzavnim institucijama !

P

Hvala na ispravci.

B

Nažalost, mene -SEX extenzija podsjeća na nešto jako tužno… https://aviation-safety.net/wikibase/145739

Odgovori
A

Znaci ako Jafa ili Bambi kupe avion zvace se YU-KEX?

Odgovori
Д

Другари шта се чудите, власник је ријалити мајстор што са својом тв што са својим авионима.

Odgovori
P

YU-JAT pajper arrow privredne avijacije jat

P

Vlasnik dobije tačno ono što i traži. I to je naj bolja stvar kod registracije.

Odgovori
S

YU-SEX nije u vlasnistvu Air Pinka, a pravi vlasnike je sve samo nije rijaliti igrac.
Avion je registrovan u posebnom AOC-u i za sad se koristi samo u nekomercijalnim letovima.

B

@Slucajni znalac

Pa šta on umiislio, da je Epštajn? Kakva je ovo insinuacija na Lolita Ekspress???

Strašno šta obest može da uradi…

M
S

A da posetite sajt airpink?

N

Droga i nemoral su lose stvari. A sto se tice registracije, ima pravo na to, dobro je sto je trajno…

Odgovori
D

Kad je kod sexa, postoji odskoro i YU-TUC, moguće da je i vlasnik isti. :)

Odgovori
N

Pa moglo je biti i gore npr YU-SPS
:D

Odgovori
A

@blanikl13
Taj nesretni avion sam prvi put video na Golubovcima. 2012. godine. Krenem da ga uslikam, a „nešto“ kao da mi odgurnu ruku od telefona… Nisam napravio snimak. I danas se naježim kad se setim šta se desilo tim mladim ljudima.
Izvinjavam se na lošim vibracijama, meni ova oznaka baš bljak…

Odgovori
B

Ne treba da se uopšte čudite zbog ovakvih registracionih oznaka. Štaviše ima i smešnijih primera (https://aviationhumor.net/funny-aircraft-registrations/).

Odgovori
M

Nejasno mi je koliko polemike oko registracije. Bilo ih je raznih, bice ih i dalje…. Mene vise interesuje kako nam je promaklo da su se i AirPink i Prince prosirili tj dosli do impresivnih brojki aviona u svojoj floti ( msm da Pink ima 8XLSova, 4 Brava, dva CJa) a da se o tome malo zna. Na taj broj aviona oni moraju imati po gruboj racunici bezmalo 60 pilota, a to je lepa brojka za sve u avijaciji….

Odgovori
b

Nemaju ni priblizno toliko i nece ni imati.

M

U Air Pinku trenutno radi 65 pilota, u Princu oko 30…. I da to je lepa brojka.

A

Pink oko 65 a Prince oko 30 pilota. Lepa brojka Bozana…
Sto se tice registracija, imao sam tu cas da letim na Embraeru koji je( vrvtno nosi i dalje) M-SEXY…

Odgovori
B

A An2 sa registracijim YU-BOT? Da ne baca sendviče?

Odgovori
I

Nije problem ko je tražio, već ko je dozvolio.
Mnogoo govori ovaj skandal.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend