Kako bi srpska poljoprivreda prodavala voće na udaljene destinacije bez avionskog prevoza? Odgovor je: Nikako

23. apr 2021

[POPUNITE ANKETU] Često putujete avionom? Saobraćajnom fakultetu iz Beograda treba vaša pomoć

14. apr 2021

Dok se u Dobanovcima pravi imaginarni aerodrom Ečka kod Zrenjanina već ima najavljen međunarodni saobraćaj i jedan nepremostiv problem

14. apr 2021

Ne, Beograd ne dobija novi aerodrom kod Dobanovaca; Novi Sad takođe verovatno nikada neće dobiti novi aerodrom

7. apr 2021

Jat Tehnika: Novi klijent za održavanje CFM motora iz Rusije, sve četiri linije od sada rezervisane za direktne klijente

20. mar 2021

Kako se voće ili burek prevoze avionom?

19. mar 2021

[EKSKLUZIVNO] Er Srbija iznajmila novi Erbas A330, YU-ARA se vraća vlasniku

3. mar 2021

MTU nije gubio pare zbog Korone; Postrojenje u Srbiji gotovo do 2023, 440 zaposlenih u Staroj Pazovi do 2027.

24. feb 2021

[PILOT SA ISTOKA] Type rating i MCC

22. feb 2021

[EKSKLUZIVNO] Er Srbija povukla 737 iz upotrebe – kraj karijere duge 36 godina

17. feb 2021

[PILOT SA ISTOKA] Multi engine instrument: Izazov letenja dvomotornog aviona uz sve te skraćenice

8. feb 2021

[PILOT SA ISTOKA] Kako sam sakupljao sate letenja kupivši svoj avion

25. jan 2021

FACC nastavlja svoju kompozitnu priču u Hrvatskoj, Srbija sličnu priliku propustila 2014. godine

14. jan 2021

Sivkasta statistika najcrnje godine: Najmanje gubitaka putničkih aviona ikad u 2020. godini uz dva obaranja i 314 ukupnih žrtava

11. jan 2021

[PILOT SA ISTOKA] ATPL teorija i ispiti: Kako savladati najstresniji deo obuke za saobraćajnog pilota

11. jan 2021

„7500“ – najrealističniji film o otmici putničkog aviona koji ćete ikada pogledati

8. jan 2021

[FOTO] Nastavljeno sečenje Er Srbijinih Boinga, ostala još samo tri

8. jan 2021

EUROCONTROL čitulja globalnoj komercijalnoj avijaciji za 2020. godinu: Ukupni gubitak 56 milijarde dolara, otpušteno 191.000 ljudi

4. jan 2021

Bregzit poremećaj na granicama, kargo avio-kompanije prve profitiraju

30. dec 2020

[POSLEDNJA VEST] Samo pet dana nakon prestanka rada Montenegro erlajnza zabeleženo najveće ulaganje u vrednost kompanije uprkos pravilima o dozvoljenoj državnoj pomoći

30. dec 2020
Hajde da pričamo o SEX-u
Cesna 550 YU-SEX "uhvaćena" u reonu beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" / Foto: Marko Milinković

Hajde da pričamo o SEX-u

Sredinom juna na srpskom nebu, odnosno FlightRadar24 ekranima i spoter grupi, pojavila se letelica interesantne registracije. Polovni poslovni mlaznjak Cesna Sitejšn (Cessna Citation) 550 prijavljen je u srpski registar civilnih vazduhoplova pod registracijom YU-SEX.

Da ova manifestacija lošeg maloletničkog humora ne bi ostala na samo jednom pokušaju pobrinuo se vlasnik letelice. Svoja druga dva aviona istog tipa, jedan koji je već u Srbiji i treći koji tek za nekoliko meseci treba da stigne u Beograd, registrovao je u domaćem registru registracijama YU-TUC i YU-PRC. Shvatate pravilnost.

Kako Tango Six saznaje, sve tri letelice su isti tip manjeg (polovnog) poslovnog mlaznjaka Cessna Sitejšn II ili 550. Letelica YU-TUC je čak i poslednje proizvedena Bravo verzija ovog tipa.

Jedan SEX u Srbiji košta 870 dinara

Avioni i helikopteri standardne kategorije u srpskom i nekadašnjem jugoslovenskom registru vazduhoplova registruju se sa tri slova nakon oznake (bivše) državne pripadnosti: YU-ABC.

Pre nekoliko decenija važilo je pravilo da je za putničke avione rezervisano prvo slovo „A“ posle crtice (na primer YU-AND), za letelice generalne avijacije prvo slovo „B“, za helikoptere „H“ i tako dalje. Ultralake letelice dobijaju „A“ i tri broja (na primer YU-A001 dok zmajevi „T“ i tri broja (na primer YU-T001).

Očigledno je da obaveza kategorizacije prvim slovom više nije obavezna i da su moguće razne kreativne ali eto i nezrele opcije.

YU-SEX i drugari pre nekoliko nedelja. Retko okupljanje usled jedne druge skraćenice: COVID-19 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ovo su za Tango Six potvrdili i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva:

– Pravilnik o razvrstavanju vazduhoplova, znacima državne pripadnosti, oznakama registracije i obaveznim natpisima vazduhoplova (,,Službeni Glasnik RS’’ br.06/2019, koji je u saglasnosti sa ICAO ANNEX 7), članom 5. propisuje da oznaku registracije vazduhoplovu dodeljuje Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Postupak određivanja oznaka registracije zasniva se na  Zahtevu vlasnika, u kome se može zatražiti određena registarska oznaka, sa obaveznim poštovanjem propisa u Pravilniku o tome koja se slova i kombinacije ne smeju koristiti.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije pri dodeljivanju oznake vodi računa o odredbama navedenog pravilnika, kao i da li je tražena registarska oznaka već dodeljena. Za rezervaciju registarskih oznaka plaća se republička administrativna taksa u iznosu od 870,00 din.​ – rekli su za naš portal iz DCV-a.

Iz Direktorata takođe potvrđuju da jednom kada je avion ispisan iz registra Srbije nije moguće ponavljanje njegove registracije.

Neseksualne konotacije podjednako interesantnih registracija

Srećom ni piloti ni kontrolori letenja neće biti svakodnevne žrtve ovog humora u praksi budući da se u radio komunikaciji češće koriste fonetske skraćenice. Tako će se pilot letelice YU-SEX javljati sa „Jenki juniform eko eksrej“ (Yankee Uniform – Echo X-ray, YU-EX). Jedina eventualna posledica biće pokušaji internet ratnika da guglovanjem dođu do imena vlasnika firme koji je mislio da je registrovati avione na ovaj način bila dobra ideja. Sve u potpunoj suprotnosti garancije privatnosti na koju su navikli vlasnici, operateri i korisnici ove vrste avijacije.

Da su u Srbiji postojali i postoje vazduhoplovci sa neznatno više mozga i tu i tamo kreativniji govore nam neki od čuvenih primera „custom“ registracija. Mića Megatrend je svoj nekadašnji avion registrovao sa YU-MTU (Megatrend University) dok je najnoviji srpski Air Force One je dobio adekvatnu YU-SRB registraciju.

Smisleno najkreativniji su međutim bili letači Helikopterske jedinice MUP-a Srbije. Oni su za registracije svojih novih Erbas helikoptera, kako je Tango Six prvi javio, izabrali YU-MUP, YU-SAR (Search And Rescue / Traganje i Spasavanje), YU-MED (MEDavac / prevoz pacijenata vazduhom) i YU-ICE (In Case of Emergency / jedini maskirni helikopter koji će biti naoružan PKT 7,62 mm mitraljezom).

Komentari

b

Bila je i Cessna 172 u BiH, tačnije u Banja Luci u padobranskom klubu, koja je nažalost imala udes na Zalužanima, a imala je registraciju E7-SEX.

Odgovori
B

C182 je bila

M

U banana drzavi sa banana institucijama sve noze da se uradi.

Odgovori
m

YU DDB je imao tu reg pre nego sto je imao bilo kakve veze sa DB…

Odgovori
s

Yu DDB je avion iz zrakoplovne skole zagreb pa bio u aero klubu Radojica Nikcevic itd . Nema nikakve veze sa drzavnim institucijama !

P

Hvala na ispravci.

B

Nažalost, mene -SEX extenzija podsjeća na nešto jako tužno… https://aviation-safety.net/wikibase/145739

Odgovori
A

Znaci ako Jafa ili Bambi kupe avion zvace se YU-KEX?

Odgovori
Д

Другари шта се чудите, власник је ријалити мајстор што са својом тв што са својим авионима.

Odgovori
P

YU-JAT pajper arrow privredne avijacije jat

P

Vlasnik dobije tačno ono što i traži. I to je naj bolja stvar kod registracije.

Odgovori
S

YU-SEX nije u vlasnistvu Air Pinka, a pravi vlasnike je sve samo nije rijaliti igrac.
Avion je registrovan u posebnom AOC-u i za sad se koristi samo u nekomercijalnim letovima.

B

@Slucajni znalac

Pa šta on umiislio, da je Epštajn? Kakva je ovo insinuacija na Lolita Ekspress???

Strašno šta obest može da uradi…

M
S

A da posetite sajt airpink?

N

Droga i nemoral su lose stvari. A sto se tice registracije, ima pravo na to, dobro je sto je trajno…

Odgovori
D

Kad je kod sexa, postoji odskoro i YU-TUC, moguće da je i vlasnik isti. :)

Odgovori
N

Pa moglo je biti i gore npr YU-SPS
:D

Odgovori
A

@blanikl13
Taj nesretni avion sam prvi put video na Golubovcima. 2012. godine. Krenem da ga uslikam, a „nešto“ kao da mi odgurnu ruku od telefona… Nisam napravio snimak. I danas se naježim kad se setim šta se desilo tim mladim ljudima.
Izvinjavam se na lošim vibracijama, meni ova oznaka baš bljak…

Odgovori
B

Ne treba da se uopšte čudite zbog ovakvih registracionih oznaka. Štaviše ima i smešnijih primera (https://aviationhumor.net/funny-aircraft-registrations/).

Odgovori
M

Nejasno mi je koliko polemike oko registracije. Bilo ih je raznih, bice ih i dalje…. Mene vise interesuje kako nam je promaklo da su se i AirPink i Prince prosirili tj dosli do impresivnih brojki aviona u svojoj floti ( msm da Pink ima 8XLSova, 4 Brava, dva CJa) a da se o tome malo zna. Na taj broj aviona oni moraju imati po gruboj racunici bezmalo 60 pilota, a to je lepa brojka za sve u avijaciji….

Odgovori
b

Nemaju ni priblizno toliko i nece ni imati.

M

U Air Pinku trenutno radi 65 pilota, u Princu oko 30…. I da to je lepa brojka.

A

Pink oko 65 a Prince oko 30 pilota. Lepa brojka Bozana…
Sto se tice registracija, imao sam tu cas da letim na Embraeru koji je( vrvtno nosi i dalje) M-SEXY…

Odgovori
B

A An2 sa registracijim YU-BOT? Da ne baca sendviče?

Odgovori
I

Nije problem ko je tražio, već ko je dozvolio.
Mnogoo govori ovaj skandal.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend