[UMESTO PRIČE ZA 8. MART] Kako su Vera i Valentina uz ljubav prema avionima i uprkos muškaracima ostvarile svoje karijere u srpskom vazduhoplovstvu

29. jun 2022

Avion koji juče nije pao na Beograd: Šta znaju civili šta je kargo kompanija koja posluje jeftino sa starim avionima čiji motori dime

27. jun 2022

Kruševac dobio novi aerodrom: Otvorena prva nova asfaltna pista u Srbiji od 1985. godine

27. jun 2022

Još jedna proizvodnja komponenti za enterijere civilnih aviona u Hrvatskoj: Otvoreno postrojenje austrijsko-kineskog FACC-a u Jakovlju

20. jun 2022

Er Srbija izložbom fotografija obeležila jubileje srpskog vazduhoplovstva: 95 godina nacionalne avio-kompanije i 60 godina beogradskog aerodroma

17. jun 2022

Prvi let novog Erbasovog uskotrupnog putničkog aviona za daleke destinacije: A321XLR u upotrebi od sledeće godine

16. jun 2022

Er Montenegro proslavio prvi rođendan

10. jun 2022

Borba bilbordima srpskih vazduhoplovno-obrazovnih institucija: Princ i Vazduhoplovna akademija solidni, Megatrend opet nenormalan

8. jun 2022

Prva zgrada Vazduhoplovne akademije na Dorćolu u kojoj će se nalaziti Full Flight Level D simulator dobija svoj konačni izgled

19. maj 2022

Rostec završio ispitivanje prvog prototipa motora PD-8

13. maj 2022

Posao odmah nakon završetka srednje škole: Jat Tehnika predstavila novi program prakse za studente Vazduhoplovne akademije

10. maj 2022

Vazduhoplovna akademija održala svoj tradicionalni Dan otvorenih vrata: Predstavljanje srednjeg i visokog vazduhoplovnog obrazovanja budućim đacima

9. maj 2022

Prince Aviation stipendira nove pilote u svojoj školi letenja

6. maj 2022

Najveća narudžbina putničkih letelica Erbas u istoriji australijske avijacije za avio-kompaniju Kvantas: „Konačno ispravljanje tiranije udaljenosti“

3. maj 2022

Prvo javno pominjanje problema sa Suhojem SSJ100 u Rusiji, nastavak „rusifikacije“ novog MS-21

25. apr 2022

[POSAO] Prince Aviation zapošljava nove instruktore

19. apr 2022

Aerodrom „Nikola Tesla“ predstavio mogućnosti za zapošljavanje učenicima Vazduhoplovne akademije

15. apr 2022

[FOTO REPORTAŽA] Novi izgled beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“: Obišli smo novoizgrađene C gejtove

12. apr 2022

KLM dobio prvu ženu direktorku

1. apr 2022

[POSLEDNJA VEST] Er Montenegro objavio gubitak od 4,96 miliona evra u 2021. godini

31. mar 2022
[INTERVJU] Kako su avio-kargo kompanije pomogle planeti tokom Korona krize
Globalni prevoz tereta odjednom se našao pred povećanjem obima, manjkom ljudstva i globalnim usporenjem. Najbrži način i dalje je vazduhom / Foto: cargo-partner

[INTERVJU] Kako su avio-kargo kompanije pomogle planeti tokom Korona krize

Od početka Korona krize prevoz tereta (kargo) avionima bio je vitalna, često jedina i najbrža stavka isporuke preko potrebne medicinske zaštitne opreme, respiratora, lekova i drugih materijala u do sada nezabeleženoj globalnoj borbi protiv „nevidljivog neprijatelja“. Globalni lanci snabdevanja morali su i dalje da funkcionišu a prevoz avionom jedini je način za vremenski-kritčno dobavljanje. Da li su u pitanju bili kargo avioni, putnički avioni koji su koristili ili svoje teretno spremište ili su se kutije slagale unutar putničke kabine po sedištima, globalna avio-industrija brzo je pronašla rešenja.

Kako je to sve izgledalo iza scene, koje su specifičnosti avio-prevoza tereta i šta nose posledice uzrokovane Koronom, za Tango Six priča Jo Feiks, direktor korporativnog produkt-menadžmenta u jednoj od najvećih globalnih kargo kompanija cargo-partneru.

Kako se vaša kompanija snašla u ovoj krizi? 

Kao i pre krize, mi smo uvek blizu tržišta, u konstantnom kontaktu sa našim korisnicima, agentima i avio-kompanijama partnerima. To nam pomaže da reagujemo brzo što se njihovih potreba i poteškoća tiče, kao i da ponudimo kompetentna rešenja.

COVID-19 smo počeli da anticipiramo u njegovoj veoma ranoj fazi. Počeli smo sa pripremama na strani dobavljača i počeli smo, krajem januara, da informišemo naše korisnike o tome koliko će se u skoroj budućnosti kapaciteti smanjiti.

Konsolidovali smo naše usluge iz Kine i Hong Konga ka našim glavnim evropskim habovima na vreme što nas je stavilo ispred događaja. Sve ovo ćemo održati sa našim kapacitetima koliko god da bude moguće i potrebno a kao dodatak obavljamo i kompletne čarter „point-to-point“  usluge kao odgovor na specifične potrebe klijenata za drugačijim rutama, kako na Zapad, tako i na Istok zemljine kugle.

Trenutno je najizazovnija situacija sa kapacitetima ka Latinskoj Americi, Južnoj Africi i Okeaniji, što se reflektuje u ekstremno skupljim cenama za obavljanje avio-kargo prevoza.

Došlo je do povećanja potražnje za medicinskim materijalom i igračkim konzolama. E-commerce je procvetao / Foto: cargo-partner

Mi pored avio-prevoza takođe nudimo i kombinovane usluga „Road/Air“ rešenja iz Kine preko Hanoja, „Sea/Air“ rešenja iz Azije kao i naša rasprostranjena rešenja prevoza železnicom između Evrope i Azije, kako na Zapad tako i na Istok.

Da li su obimi tradicionalnog karga pali ili porasli tokom krize?

Primetno je pomeranje u smislu da se neke ključne sirovine sada više prevoze vazduhom. Takođe, prisutna je povećana potražnja za svim vrstama medicinske opreme, lekova, potrošne robe uključujući opremu za pakovanje, rezervne i delove za održavanje kao i igračke konzole. Došlo je i to značajnog povećanja u e-komercu.

Šta je početna faza Korona krize uradila avio-kargo prevozu i kako predviđate da će uticati na njega u nekoliko sledećih meseci?

Nesrazmernost krize je neverovatan izazov za globalne lance snabdevanja, budući da svaka zemlja na planeti ima svoj model i vreme restartovanja proizvodnih linija. Ti različiti rasporedi „otvaranja“ su najveći problem.

Takođe, grupisanje i monopoli proizvodnje u – Kini, proizvoda kao što su solarne jedinice, LED kitovi, da ne pominjemo zaštitne/hirurške maske za lice, u – Indiji, farmaceutskih proizvoda sada oživljavaju. „Just in time“ i „just in sequence“ modeli modernog snabdevanja otkrili su ponovo zavisnost na koncentrisane proizvodne linije i adekvatno posloženu logistiku.

Samo kao primer, ono što se meni dogodilo. Hitno sam trebao da servisiram svoj auto i servis je morao da odloži radove na njemu do kraja maja budući da su ostali bez jednostavnih filtera za ulje u celoj Evropi, budući da se dobavljaju samo iz jedne jedine fabrike koja se nalazi u Aziji. Radi se o vodećem globalnom proizvođaču automobila, ne nišnom igraču.

Mnoge kompanije sa putničkim letelicama reagovale su brzo na pad kargo kapaciteta i prebacile su putničke letelice u kargo operacije / Foto: cargo-partner

Da li je avio-kargo bio profitabilan za avio-kompanije, tradicionalne i cargo-only za vreme Korone?

Budući da je većina putničkih aviona na zemlji, više od milion globalnih letova je otkazano do kraja juna, što je sve izbacilo veliki deo kapaciteta iz tržišta, ne smemo zaboraviti da oko 50% globalnog kargo prevoza počiva na putničkim avionima.

Znamo da je ova kriza dovela kompanije kao što su na primer Cargolux i ABC (Airbridge Cargo) sa cargo letelicama u posebnu poziciju. Mnoge kompanije sa putničkim letelicama reagovale su brzo na pad kargo kapaciteta i prebacile su putničke letelice u kargo operacije koristeći spremnike tereta. To su pre svih uradili: United Airlines, Lufthansa, LOT, Turkish, Air Canada, Air France/KLM, Etihad i drugi.

Takođe, avio-kompanije su u svojim putničkim letelicama počele da stavljaju kutije na sedišta, neke su počele da sklanjaju putnička sedišta iz njihovih širokotrupnih letelica koje nisu letele kako bi povećali volumen svog kargo kapaciteta. Odgovor avio-kompanija koje se nisu na tom nivou bavile kargo prevozom je impresivan i one su bile ključne da se medicinska oprema, potrošna oprema i druge potrepštine efikasno distribuiraju globalno. Do sada, „road-feeder“ lanci ovih avio-prevoznika, kao i naše usluge prevoza putevima, teku glatko.

Veliki kargo habovi, kao što su Lajpcig, Luksemburg, Lijež i Doha, trenutno pate od velikog zaostatka u pokretljivosti tereta zbog limitirane raspoloživosti osoblja, smanjenjih operacija carina i loše procene očekivanog povećanja sveukupnog kargo obima.

Kao odgovor na ovu situaciju, slot-ograničeni aerodromi kao što je na primer Amsterdam, povećali su svoj kargo kapacitet i otvorili su slotove air-cargo operaterima kako bi odgovorili tražnji.

Svi govore o nastupajućoj globalnoj recesiji, da li će kargo kompanije nju osetiti prve? Koje su vaše projekcije za vaš sektor, da li će biti konsolidacija u sektoru? 

Jasno predviđanje o tome šta će se dogoditi u leto i jesen/zimu je teško moguće u ovoj fazi i ekonomisti imaju različite procene. Što se nas u cargo-partneru tiče mi ćemo uraditi sve što je moguće da osiguramo da se lanci snabdevanja naših korisnika neometano kreću.

 

Komentari

B

Putnički avioni koronu raspiruju, cargo avioni je gase…

Odgovori
M

Steta da ne postoji brza konverzija zrakoplova iz putnickog u kargo i obrnuto da nase avio kompanije uzmu bar griz tog kolaca pa opet kad krene putnicki promet vratiti u postojece stanje!

Odgovori
A

Postoji. Lufthansa tehnika to čini u samo dva dana.

Aegean je tako dva svoja aviona (jedan A321 i jedan A320) pretvorio u cargo. Istinski ne znam zašto kompanije regije to nisu napravile sa bar jednim A320 i potrudile se dobiti dio kolača. Ako ništa drugo onda za teret u regiji.

B

Vadjenje sjedista iz aviona nije konverzija u cargo inacicu.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend