[POSLEDNJA VEST] Croatia Airlines predstavila svoj novi vizuelni identitet pred dolazak Erbasova A220

18. jun 2024

Kako Air France koristi veštačku inteligenciju

13. jun 2024

[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“

11. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] „VINCI Airports“ i mađarski državni fond preuzeli budimpeštanski aerodrom „Ferenc List“ od prethodnih koncesionara za preko 4 milijarde evra

6. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija pristupila IATA „CO2 Connect“ programu za preciznije merenje emisija Ugljen-dioksida po putniku

4. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija uvrštena u „Hall of Fame“ časopisa „Air Transport World“, zajedno sa avio-kompanijama „American Airlines“, „Delta Airlines“, „Air Canada“ i „Emirates“

3. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote

3. jun 2024

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

3. jun 2024

Novine u Air France-u: Usluga konsijerža na Šarl de Golu i novi somelijer

29. maj 2024

Air France najavio proširenje mreže letova za zimsku sezonu 2024-2025

22. maj 2024

Avio-kompanija u kojoj patike postaju deo uniforme

26. apr 2024

Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

24. apr 2024

SEAS 2024: Potpisan ugovor za nabavku A320 „Full Flight“ Level D simulatora za Vazduhoplovnu akademiju, najavljena nabavka i FTD-a za tip helikoptera Erbas H145

22. apr 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva domaćin ICAO kursa za nacionalne instruktore u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu

20. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

18. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

7. apr 2024

Najbolji martovski rezultat Er Srbije i prvo opsluživanje putničkog aviona sa vozilom na elektro-pogon u regionu

4. apr 2024

Unapređenje dualnog obrazovanja u avijaciji: Potpisan Memorandum o razumevanju između DCV-a i Kancelarije za dualno obrazovanje

3. apr 2024

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

22. mar 2024
[INTERVJU] Kako su avio-kargo kompanije pomogle planeti tokom Korona krize
Globalni prevoz tereta odjednom se našao pred povećanjem obima, manjkom ljudstva i globalnim usporenjem. Najbrži način i dalje je vazduhom / Foto: cargo-partner

[INTERVJU] Kako su avio-kargo kompanije pomogle planeti tokom Korona krize

Od početka Korona krize prevoz tereta (kargo) avionima bio je vitalna, često jedina i najbrža stavka isporuke preko potrebne medicinske zaštitne opreme, respiratora, lekova i drugih materijala u do sada nezabeleženoj globalnoj borbi protiv „nevidljivog neprijatelja“. Globalni lanci snabdevanja morali su i dalje da funkcionišu a prevoz avionom jedini je način za vremenski-kritčno dobavljanje. Da li su u pitanju bili kargo avioni, putnički avioni koji su koristili ili svoje teretno spremište ili su se kutije slagale unutar putničke kabine po sedištima, globalna avio-industrija brzo je pronašla rešenja.

Kako je to sve izgledalo iza scene, koje su specifičnosti avio-prevoza tereta i šta nose posledice uzrokovane Koronom, za Tango Six priča Jo Feiks, direktor korporativnog produkt-menadžmenta u jednoj od najvećih globalnih kargo kompanija cargo-partneru.

Kako se vaša kompanija snašla u ovoj krizi? 

Kao i pre krize, mi smo uvek blizu tržišta, u konstantnom kontaktu sa našim korisnicima, agentima i avio-kompanijama partnerima. To nam pomaže da reagujemo brzo što se njihovih potreba i poteškoća tiče, kao i da ponudimo kompetentna rešenja.

COVID-19 smo počeli da anticipiramo u njegovoj veoma ranoj fazi. Počeli smo sa pripremama na strani dobavljača i počeli smo, krajem januara, da informišemo naše korisnike o tome koliko će se u skoroj budućnosti kapaciteti smanjiti.

Konsolidovali smo naše usluge iz Kine i Hong Konga ka našim glavnim evropskim habovima na vreme što nas je stavilo ispred događaja. Sve ovo ćemo održati sa našim kapacitetima koliko god da bude moguće i potrebno a kao dodatak obavljamo i kompletne čarter „point-to-point“  usluge kao odgovor na specifične potrebe klijenata za drugačijim rutama, kako na Zapad, tako i na Istok zemljine kugle.

Trenutno je najizazovnija situacija sa kapacitetima ka Latinskoj Americi, Južnoj Africi i Okeaniji, što se reflektuje u ekstremno skupljim cenama za obavljanje avio-kargo prevoza.

Došlo je do povećanja potražnje za medicinskim materijalom i igračkim konzolama. E-commerce je procvetao / Foto: cargo-partner

Mi pored avio-prevoza takođe nudimo i kombinovane usluga „Road/Air“ rešenja iz Kine preko Hanoja, „Sea/Air“ rešenja iz Azije kao i naša rasprostranjena rešenja prevoza železnicom između Evrope i Azije, kako na Zapad tako i na Istok.

Da li su obimi tradicionalnog karga pali ili porasli tokom krize?

Primetno je pomeranje u smislu da se neke ključne sirovine sada više prevoze vazduhom. Takođe, prisutna je povećana potražnja za svim vrstama medicinske opreme, lekova, potrošne robe uključujući opremu za pakovanje, rezervne i delove za održavanje kao i igračke konzole. Došlo je i to značajnog povećanja u e-komercu.

Šta je početna faza Korona krize uradila avio-kargo prevozu i kako predviđate da će uticati na njega u nekoliko sledećih meseci?

Nesrazmernost krize je neverovatan izazov za globalne lance snabdevanja, budući da svaka zemlja na planeti ima svoj model i vreme restartovanja proizvodnih linija. Ti različiti rasporedi „otvaranja“ su najveći problem.

Takođe, grupisanje i monopoli proizvodnje u – Kini, proizvoda kao što su solarne jedinice, LED kitovi, da ne pominjemo zaštitne/hirurške maske za lice, u – Indiji, farmaceutskih proizvoda sada oživljavaju. „Just in time“ i „just in sequence“ modeli modernog snabdevanja otkrili su ponovo zavisnost na koncentrisane proizvodne linije i adekvatno posloženu logistiku.

Samo kao primer, ono što se meni dogodilo. Hitno sam trebao da servisiram svoj auto i servis je morao da odloži radove na njemu do kraja maja budući da su ostali bez jednostavnih filtera za ulje u celoj Evropi, budući da se dobavljaju samo iz jedne jedine fabrike koja se nalazi u Aziji. Radi se o vodećem globalnom proizvođaču automobila, ne nišnom igraču.

Mnoge kompanije sa putničkim letelicama reagovale su brzo na pad kargo kapaciteta i prebacile su putničke letelice u kargo operacije / Foto: cargo-partner

Da li je avio-kargo bio profitabilan za avio-kompanije, tradicionalne i cargo-only za vreme Korone?

Budući da je većina putničkih aviona na zemlji, više od milion globalnih letova je otkazano do kraja juna, što je sve izbacilo veliki deo kapaciteta iz tržišta, ne smemo zaboraviti da oko 50% globalnog kargo prevoza počiva na putničkim avionima.

Znamo da je ova kriza dovela kompanije kao što su na primer Cargolux i ABC (Airbridge Cargo) sa cargo letelicama u posebnu poziciju. Mnoge kompanije sa putničkim letelicama reagovale su brzo na pad kargo kapaciteta i prebacile su putničke letelice u kargo operacije koristeći spremnike tereta. To su pre svih uradili: United Airlines, Lufthansa, LOT, Turkish, Air Canada, Air France/KLM, Etihad i drugi.

Takođe, avio-kompanije su u svojim putničkim letelicama počele da stavljaju kutije na sedišta, neke su počele da sklanjaju putnička sedišta iz njihovih širokotrupnih letelica koje nisu letele kako bi povećali volumen svog kargo kapaciteta. Odgovor avio-kompanija koje se nisu na tom nivou bavile kargo prevozom je impresivan i one su bile ključne da se medicinska oprema, potrošna oprema i druge potrepštine efikasno distribuiraju globalno. Do sada, „road-feeder“ lanci ovih avio-prevoznika, kao i naše usluge prevoza putevima, teku glatko.

Veliki kargo habovi, kao što su Lajpcig, Luksemburg, Lijež i Doha, trenutno pate od velikog zaostatka u pokretljivosti tereta zbog limitirane raspoloživosti osoblja, smanjenjih operacija carina i loše procene očekivanog povećanja sveukupnog kargo obima.

Kao odgovor na ovu situaciju, slot-ograničeni aerodromi kao što je na primer Amsterdam, povećali su svoj kargo kapacitet i otvorili su slotove air-cargo operaterima kako bi odgovorili tražnji.

Svi govore o nastupajućoj globalnoj recesiji, da li će kargo kompanije nju osetiti prve? Koje su vaše projekcije za vaš sektor, da li će biti konsolidacija u sektoru? 

Jasno predviđanje o tome šta će se dogoditi u leto i jesen/zimu je teško moguće u ovoj fazi i ekonomisti imaju različite procene. Što se nas u cargo-partneru tiče mi ćemo uraditi sve što je moguće da osiguramo da se lanci snabdevanja naših korisnika neometano kreću.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

BB

Putnički avioni koronu raspiruju, cargo avioni je gase…

Odgovori
Mr

Steta da ne postoji brza konverzija zrakoplova iz putnickog u kargo i obrnuto da nase avio kompanije uzmu bar griz tog kolaca pa opet kad krene putnicki promet vratiti u postojece stanje!

Odgovori
Al

Postoji. Lufthansa tehnika to čini u samo dva dana.

Aegean je tako dva svoja aviona (jedan A321 i jedan A320) pretvorio u cargo. Istinski ne znam zašto kompanije regije to nisu napravile sa bar jednim A320 i potrudile se dobiti dio kolača. Ako ništa drugo onda za teret u regiji.

Be

Vadjenje sjedista iz aviona nije konverzija u cargo inacicu.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs