[TANGO SIX POST] U rujnu (septembru) velika rezanja u regiji

22. sep 2020

[PILOT SA ISTOKA] Avioni su sve puniji, strah od putovanja i letenja avionom polako jenjava – najveći problem je Evropska Unija

21. sep 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zagreb nije iskoristio svoju šansu

15. sep 2020

[EKSKLUZIVNO] Iza scene Er Srbijinog odgovora na Koronu: „Mi na ovom letu ne prevozimo kilograme i kubne metre, ne prevozimo maske i respiratore, mi sada prevozimo život!“

10. sep 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Janet, tajna avio-kompanija

8. sep 2020

[PILOT SA ISTOKA] Domaća vazduhoplovna zaostavština: Kako sam pokušao da spasem barem jednu Cesnu 152 Aerobat iz Vršca

7. sep 2020

Komičan rast vazdušnog saobraćaja iznad Evrope, SMATSA objavila godišnji pad prihoda

2. sep 2020

Prevoz psa ili mačke avionom: Svi potrebni koraci, dokumenti i procedure da bi vaš kućni ljubimac leteo

2. sep 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Eurowings: Sjena onog što je bio prije

1. sep 2020

Dva incidenta u mesec dana: Kako funkcioniše civilni sistem traganja i spasavanja za vazduhoplovom u Srbiji?

27. avg 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Trade Air dijeli lekcije svima u regiji

25. avg 2020

[PILOT SA ISTOKA] Kako do prvog pilotskog posla?

24. avg 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Aerodromi posebne namjene

18. avg 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

11. avg 2020

[PILOT SA ISTOKA] Želiš da postaneš pilot? Odustani, nije vredno truda

10. avg 2020

[FOTO REPORTAŽA] Iza scene gradilišta na aerodromu „Nikola Tesla“: Sa kojom pažnjom i brzinom gradite kada za to pravo platite 501 milion evra?

6. avg 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Concorde!

4. avg 2020

[EKSKLUZIVNO] Najnoviji satelitski snimci napretka radova kompanije Vansi na aerodromu „Nikola Tesla“

29. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Qatar Airways: Buntovnik s razlogom

28. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Treba li Sloveniji nacionalni avio-prijevoznik?

21. jul 2020
[EKSKLUZIVNO] Jedan radni dan i 120 km/č sa vatrogascima „Nikole Tesle“ na aerodromu bez putnika
Vatrogasci. Članovi Spasilačo-vatrogasne službe aerodroma "Nikola Tesla" poziraju Tango Sixu na pragu poletno-sletne staze 12 / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Jedan radni dan i 120 km/č sa vatrogascima „Nikole Tesle“ na aerodromu bez putnika

Nekoliko ideja padne na pamet kada aerodrom u vašem gradu zvrji prazan. Da se obiđe uzduž i popreko, intervjuišu sve službe i ljudi koji ga pogone u redovnim i vanrednim situacijama ali i da se (ponovo) prikažu vatrogasci uz molbu za izvođenje realne simulacije dolaska do aviona u nevolji.

Ljubaznošću kompanije „Belgrade Airport“ (Vansi), koncesionara najvećeg regionalnog civilnog aerodroma, Tango Six je imao ekskluzivnu i jedinstvenu priliku da provede jednu smenu sa Spasilačko-vatrogasnom jedinicom „Nikole Tesle“. Vatrogascima koji trenutno poseduju najmoderniju tehniku, obučavaju kolege u susednim zemljama i čija se karijera često u praksi sastoji od dana, meseci i godina dosade uz par desetina sekundi neponovljivog adrenalina.

Adrenalina čiji smo intenzitet, barem simulirano i barem na kratko i sami iskusili.

Nema odmora…

Aerodrom „Nikola Tesla“ bio je otvoren za saobraćaj sve vreme trajanja vanrednog stanja. Privremena zabrana putovanja „fizičkim licima“ zbog epidemije Korona virusa ostavila je surčinski kompleks praznim. Jedini saobraćaj bili su humanitarno-transportni i redovni kargo letovi Er Srbije i inostranih kompanija. Po neki bizjet i to je to. Idealna prilika da našim čitaocima ispričamo još po neku priču o aerodromu i ljudima koji njegove operacije svakodnevno nose na svojim leđima. Danju, noću i sada u uslovima globalne pandemije potencijalno smrtonosnog virusa.

Naš domaćin, Slobodan Đurđević. Rukovodilac Sektora spašavanja i zaštite od požara na beogradskom aerodromu / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Dobrodošlicu u bazi Spasilačko-vatrogasne jedinice, negde između putničkog terminala i kompleksa nekoliko manjih hangara (među kojima je i hangar Helikopterske jedinice MUP-a Srbije) poželeo nam je Slobodan Đurđević, rukovodilac Sektora spašavanja i zaštite od požara aerodroma „Nikola Tesla“.

– Naravno da ne. Radimo kao da Korone nema. – odgovor je na naše prvo pitanje. Da li se nešto promenilo i da li, jednostavnije rečeno, umiru od dosade kada ništa živo, bukvalno, ne leti?

– Tačno je da je situacija usled COVID-a 19 nešto sa čime se do sada nismo suočili ali nama vatrogascima i ovi dani prolaze radno, gotovo sa istim radnim opterećenjem.

Smanjili smo broj ljudi po smenama za slučuaj infekcije ne bi li na prvom mestu sačuvali ljude i bili spremni za otvaranje aerodroma za onaj dinamičniji period, kada se vrate putnici. Naše redovne aktivnosti u svakom slučaju postoje i odvijaju se zato što je aerodrom i tokom Korone pod sistemom zaštite od požara. Moramo biti spremni da reagujemo na svaki eventualni alarm unutar zgrade, na primer. Iako je zgrada zatvorena za putničke operacije. – priča Đurđević za naš portal.

Nastavlja se sa ulaganjima u Spasilačko-vatrogasni sektor. Nabavljena je oprema za uklanjanje letelica sa piste kao i nova vatrogasna vozila / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Najbitniji alat za prevoz i izvlačenje havarisanog putničkog aviona je takozvano „sedlo“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako nam je rečeno, „Tesline“ vatrogasce uskoro očekuje i novi dom. Plan nove veće zgrade koja će biti baza ljudstvu, tehnici i vozilima napravljen je pre dolaska koncesionara. Kompanija „Belgrade Airport“ je taj projekat preuzela i kako kažu nova zgrada će se prostirati na nekoliko hiljada kvadratnih metara.

– Ove godine ćemo dobiti i nove kolege. Oni će prvi put steći svoju licencu što podrazumeva devet teorijskih predmeta, pet praktičnih vežbi, odnosno predmeta na poligonu i proveru fizičke i kondicione spremnosti kroz odgovarajuće tematske vežbe.

Takođe nam predstoji i obnavljanje već postojećih licenci našim iskusnijim kolegama. Proces koji se dešava svake dve godine. U njihovom slučaju radi se o polaganju četiri predmeta, teorijski i praktično i proveri fizičke spremnosti. –

Ko ne produži licencu?

– Ne može biti vatrogasac. – jasan je Đurđević.

Vatrogasci inače uvek „rade“. Bila Korona ili ne, svaki aerodrom ove kategorije otvoren je za hitna ili vanredna sletanja. Ukoliko bi se dogodilo da nekom pilotu i zadrhti ruka tokom neke 7700 situacije i da neplanirano poseti Beograd, opcija havarije letelice na pisti od nedavno nije problem za Tesline momke u crveno-belom.

– Posedujemo potrebnu opremu za uklanjanje letelica sa piste, do određenog nivoa havarije, gašenje požara i evakuaciju. Jedini smo u regionu koji imaju ovu specifičnu opremu i postoji mogućnost njenog iznajmljivanja drugim aerodromima ukoliko se kod njih dogodi slučaj havarije putničkog aviona na pisti. U planu je pružanje usluge obuke za uklanjanje oštećenih vazduhoplova.

Nedavno smo dobili još jedno vatrogasno vozilo Panter. U pitanju je trenutno najmodernija mašina ove vrste u regionu.

Ono što očekujemo u skorom periodu je kupovina hidrauličnih zglobnih lestvi za visinu spašavanja do 32 metra. Što se obuka tiče i dalje smo regionalni centar pa ćemo nakon odlaganja usled Korone obučiti i 56 kolega sa aerodorma Podgorica i Tivat. – priča Đurđević.

Simulacija brzine Pantera

Nakon razgovora o novostima u jedinici domaćini nam predlažu da iskoristimo priliku i doživimo nešto što malo ko ima priliku. Realnu simulaciju brzine reakcije sa trenutno dva najveća i najmodernija aerodromska vatrogasna vozila.

Pristajemo.

Nemaju samo avioni interesantne kokpite na „Nikoli Tesli“. Kapetanska pozicija vatrogasno-spasilačkog vozila Rosenbauer Panter 6×6 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vremenski „prozor“ u kojem se mora izvršiti evakuacija i spasavanje putnika i članova posade za aerodromske vatrogasce iznosi 90 sekundi.

Ukoliko je vanredno sletanje letelice u nevolji na vreme najavljeno onda se vatrogasci okupljaju na poziciji koju zovu „Bravo 1“. Vatrogasna vozila moraju stići na najudaljeniji kraj poletno-sletne staze za manje od tri minuta.

Rosenbauer Panter 8×8 u punoj brzini pravcem 12 piste „Nikole Tesle“. Snaga motora. 1400 konjskih snaga, ukupna težina 52 tone / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Iza „Trojke“ je novonabavljeni Panter. Za nijansu slabiji sa snagom motora od 750 konjskih snaga / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Panter je donkle i autonoman, vozač ga može startovati i kada nije u njemu. Ima kapacitet od 15500 litara vode, 1900 litara penila. Posadu čini pet vatrogasaca i vozač. Na najudaljeniji deo poletno-sletne staze može stići ispod tri minuta mada su „Teslini“ vatrogasci to uspeli za minut i 30 sekundi / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

– S tim da prvo vozilo za to vreme već mora da ispusti 50% sredstva na objekat dejstva. Mi realno možemo stići ispod dva minuta na najudaljeniji deo poletno-sletne staze beogradskog aerodroma. – potvrđuje Đurđević i nedugo zatim nam pokazuje.

Deo ovog neponovljivog iskustva koji nismo uspeli da snimimo, jer kamera bukvalno ispada iz ruke, je prikaz dozvoljenog naginjanja ogromnog Pantera. Njegova stabilnost pod velikom brzinom kretanja i tonažom je prvo zastrašujuća a onda, čim se priberete nakon takvog iskustva, respektabilna. Jedna od mnoštva karakteristika zbog kojeg su ga „Teslini“ vatrogasci i izabrali pre par godina.

Retka prilika za poziranje na pragu piste / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Panter ima hidrauličnu ruku koja se ispred vozila može produžiti 14 metara iz vozila i 20 metara iznad zemlje. Spaslačko-vatrogasna služba „Nikole Tesle“ izabrala je vozila ovog proizvođača posle uporedne analize više tipova. Brže je gasio požar u nekoliko primera intervencija koje su bile analizirane / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Nemamo priliku da se često provozamo praznom pistom beogradskog međunarodnog aerodroma ali sada kada smo to doživeli za najkraće moguće vreme u najvećim mogućim vozilima, pod rotacijom i nagibima kakvi se retko sreću na kopnenim šasijama, laički možemo konstatovati da je profesija vatrogasac jedna od najuzbudljivijih profesija.

Biti vatrogasac na aerodromu verovatno je uzbudljivije od toga.

Komentari

B

Koliko košta Panter 6×6 a koliko 8×8?

Stvarno impresivna reportaža, svaka čast 👍

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend