BEG airport status
Načelnik Generalštaba obišao 101. lovačku eskadrilu: U toku radovi na modernizaciji aviona MiG-29 General Mojsilović u obilsku naše jedine lovačke eskadrile / Foto: Vojska Srbije

Načelnik Generalštaba obišao 101. lovačku eskadrilu: U toku radovi na modernizaciji aviona MiG-29

Načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović obišao je juče pripadnike 101. lovačke avijacijske eskadrile „Vitezovi“ na vojnom aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“, preneo je internet sajt Vojske Srbije.

Kako se navodi, tokom obilaska, general Mojsilović je ostvario uvid u organizaciju života i rada u ovoj jedinici 204. vazduhoplovne brigade i prisustvovao prikazu pripreme pilota i aviona MiG-29 za letačke zadatke. U nastavku je obišao i radove na modernizaciji aviona MiG-29 koje izvode ruski specijalisti.

Prikaz pripreme aviona za letačke zadatke / Foto: Vojska Srbije

 
U razgovoru sa „vitezovima“ bilo je reči o mogućnostima za dalje unapređenje uslova za obuku i rad ali i standarda i statusa pripadnika jedinice.

Načelnik Generalštaba je izrazio zadovoljstvo ostvarenim napretkom u izgradnji osposobljenosti letačkog i tehničkog osoblja i operativne sposobnosti 101. lovačke avijacijske eskadrile i pohvalio njihovo nesebično zalaganje i posvećenost profesiji i Vojsci Srbije.

Već duže vremena, zvanično nema vesti o daljoj modernizaciji lovaca MiG-29 (takozvana Faza 3 uvođenja u naoružanje ili Faza 2 što se tiče modernizacije) u kojoj je planirana dorada postojećih radara (moguće na isti ili približan nivou radara N019M1) kojim će se unaprediti sposobnosti dejstva po ciljevima u vazduhu i omogućiti dejstvo po ciljevima na zemlji vođenim vazduhoplovnim ubojnim sredstvima.

Najavljeno je i da modernizacija predviđa i unapređenje sistema za elektronsku borbu i radio-tehničko izviđanje, nabavku vođenih ubojnih sredstava tipa vazduh-vazduh (verovatno i raketa R-77) i vazduh-zemlja kao i doradu simulatora letenja za potrebe obuke.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Pa ako je remont Mig-21 trajao 6 godina, ova modernizacija bez problema moze i 10.
Sto lepo predsednik ne kupi ljudima kineske avione pa da bar imaju na cemu da lete.

Odgovori
Ve

tanki smo s lovom..i ja vozim polovni bmw, nemam kinte za nov kineski auto

Bo

Stojko
Remont i modernizacija se radi uporedo na po par aviona. Kada oni budu gotovi, radi se na drugoj turi. Ne brini se nasi piloti imaju sada da lete puno vise nego ranije. Imaju delova i rezervnih motora. a uskoro za par meseci bi trebalo da stignu i 4 iz Belorusije.

Be

@Stojko

Pa imaju na cemu da lete. Avioni su, koliko ja znam, remontovani, samo jos nisu modernizovani.

Na zanjom prikazu na pesteru je bilo oko 4 ako ne i 6 Migova-29 u vazduhu.

Jos spavas u 2000im godinama, kada smo imali maksimalno 5 aviona, a posle 2008 2-3 komada. Pa je to palo 2011/2012 na 1-2 aviona.

Ž

Beli

Авиони су прошли ремонт мањег обима (сем једног који је имао ОО у Русији). Такође сви су сада на нивоу приближном МиГ-29СД.

На Пештеру је било 6 МиГ-ова 29.

Не знам на шта мислите када износите тврдње о броју авиона од 2000-тих до 2012. Да ли само на 29-ке или уопште на ловце.

Be

@Zivoin Banković

Nisam znao da ima mali i veliki remont. Nije uopšte vazno, hteo sam da kazem da su avioni u letnom stanju i da redovno a da ne stoje poluispravni na Batajnici.

Da, mislio sam samo na Migove-29, ali upravu si, tada smo imali još nekoliko 21ica.

Sve u svemu bolje 10 Migova-29
nego 7 Migova-21 plus 3 Mig-29.

Je‘l tako?

Ne

Beli
Nije raspodela operativnih 29ki tokom prve decenije bila bas takva ali je tada svakako bila nedovoljna koliko god da je s obzirom na tadasnji broj pilota.2004 su prizemljeni i do remonta 2008 nije bilo operativnih 29ki,znaci saldo nula.Posle 2008 se taj broj kretao na nivou 4 komada maksimalno s obzirom da je remont 102 kasnio a desila se katastrofa na 105

Fa

@ Beli

Bolje kacu kupusa naučiti da leti nego modernizovati Ukrasni papir-29.

Azerbejdžan ih mudro koristi, baš kao i Sirijci – u zaključanim hangarima imaju dokazano najbolje performanse :)

Zato zemlje koje imaju F-16 mogu da rade šta hoće…

Be

@Falcon

Mozda si upravu, samo mi u ovom trenutku nemozemo odvojiti miliardu evra za eskadrilu novih lovaca sa pratećom opremom, rezervnim delovima, itd.

Dok nebudemo u stanju da odvojimo tu miliardu i nešto, naši piloti moraju da lete na mlaznom, nadzvučnom avionu. A to moze potrajati i do 2030.

U medjuvremenu će se ovaj „krš“ nadograditi da bar moze gadjati sa R-77 i KAB-500, da bar malo idemo s‘vremenom. …nadamo se što prije.

Fa

@ Beli

Šta mogu da vežbaju na „zamalo SD“ MiG-29? Brzo letenje od tačke A do tačke B i mašenje meta saćastim lanserom na Pešteru?

RV nam je najslabija karika. Do kupovine aviona koji ima veze sa 21-im vekom ostaje nam da se molimo da opet ne izbije neki rat.

Srećom te je Balkan poznat kao miroljubivo područje poput Skandinavije ili Polinezije, tako da i ne moramo previše da brinemo do sledeće nabavke…:)

Bo

Falkon
Zasto si toliko zlonameran. Nasi piloti lete na nadzvucnim avionima 4 generacije. Mnogi nemaju uopste ni avione, dok pojedini imaju znatno losije od nas. Skolujemo nove pilote, lete sa solidnom satnicom, i u dnevnim i nocnim uslovima, vezbaju sa bojevom municijom i raketama, sticu prekopotrebno znanje i iskustvo da bi jednog dana prexli na nove avione. Dzabe i da kupis najmodernije avione ako nemas pilote. A pilot se ne pravi preko noci vec godinama.

TT

Falcon Obicno korisnici F-16 imaju i politicku podrsku zemlje proizvodjca istog, to je daleko vaznije nego sam avion. Nemojmo se praviti naivni..

Mi

TT

Upravo tako.
@Falcon
Zamislite da imamo F-16A danas i da smo u istoj stvarnosti danas ili 99te. Dakle politicko ekonomskoj situaciji.
Da li vi mislite da bi namtaj F-16A nešto više doprineo sposobnosti i sigurnosti što tada što danas.

Da li mislite da bi nami F-16MLU da ga danas uzmemo nešto više značio nego modernizovan MiG-29 (SM nivo recimo) a da nam političko ekonomska situacija ostane ista.

Mnogi porede F-16 i MiG-29 kao neki gameri na ekranu video igrice ne uzimajuci u obzir sta i ko stoji iza njih. Savezi, avaksi, sateliti, veoma organizovani nepadi, i uglavnom (jos od prvog zalivskog) vec predvidjen ishod rata uz neogranicen budzet.

Be

@Miloš77

Bolje se nemoze objasniti poredjenje Fulcruma i Falcona.

Ništa F-16 nebi prošao bolje od Miga-29, da smo ga 1999 imali. Razliku prave AWACSi, Sateliti, broj aviona, politički savezi i naravno okruzenje zemje i ekonomska situacija.

A zemlje koje su koristile i koriste F-16 su uvek bile bogatije i imale su politčku podršku amerikanaca: Pakistan za vreme ruske intervencije u Afganistanu, Israel za vreme ratova od 70ih, Sami Amerikanci u prvom i drugom zalivskom ratu i u Jugoslaviji, Turci u Siriji itd.

Šta mislite kako bi F-16 RV Venecuele prošli da su Amerikanci izveli vazdušne napade na tu zemlju?

Hvala!

Vl

Falcon,
Ako Poljaci nisu u stanju da procene koja je „mašina“ bolja onda to niko ne može.
Nove kante F16 blok 50 im stoje pokvarene i parkirane u hangarima i tamo skupljaju prašinu dok im Mig-ovi 29 (i ako su stariji 25 godina) čuvaju nebo i učestvuju u vežbama. Da bar mogu da zaprašuju komarce ili useve pa da imaju neku korist od njih. Ovako im je trenutno An 2 korisnija mašina od aždaja koje vi na sva usta hvalite.
Njihove vežbe su takođe lakmus papir kvaliteta letilica koje poseduju. Kada već volite da pišete nebuloze u kojima sa apetitom neke letilice omalovažavate, ne bi bilo loše da se prethodno malo edukujete i pročitate zaključke poljskih pilota o ta dva lovačka aviona.

Mi

Zaboravlja se često ovde da su naši MiG-29 generacija 1, tojest uporedivo sa F-16A! iz prve polovone 80tih. Medjutim konstantno se ti isti Migovi porede sa daleko modernijim varijantama efova.
Koliko znam nikada F-16A nije dominirao vazdusni prostor sam protiv Migova iste generacije.

Fa

@ Bob

Tačnije, naši piloti lete najgorim avionom 4-te generacije koji ima katastrofalan win-loss ratio u v-v borbi, a u tome je daleko „bolji“ nego u v-z dejstvima. Šta mogu naši piloti na takvom avionu da „uvežbavaju“?

@ TT

Razlog više da se opametimo i promenimo stranu.

@ Miloš77

Slažem se, još jedan razlog više da se opametimo i promenimo stranu.

F-16MLU je u paketu modernizacije, između ostalih komponenti, dobio i:

– MMC (Modular Mission Computer)
– AN/APG-66(V2) sa unapređenim DBS (Doppler Beam Sharpening) za efikasnija v-z dejstva, kao i six-on-six AIM-120 AMRAAM mogućnosti
– unapređeni IFF APX-113
– novi HUD
– dva nova MFD od 4X4 inča u boji
– kabina je kompatibilna sa NVIS (Night Vision Imaging System)
– TEAC rekorder za snimanje prikaza sa HUD i MFD što se kasnije koristi za debriefing misija
– nošenje izviđačkih kontejnera kao standard

Sa ovakvom avionikom, nišanskim kontejnerima i oko 7 tona preciznih ubojnih sredstava (ne brini, ima i saćastih lansera) i AMRAAM raketama naši piloti bi ipak imali „malčice“ više opcija za uvežbavanje taktika dostojnih 21-og veka, što purnjanje saćastim lanserima ipak nije.

Da, mislim da bi naše RV imalo daleko jači efekat odvraćanja a piloti bili daleko svestraniji i bolje osposobljeni za sve vrste sukoba da imamo F-16MLU umesto MiG-29, čak i da naša političko-ekonomska situacija ostane ista.

@ Beli

Mislim da bi naši piloti bi imali veće šanse da prežive i da neprijatelju nanesu više štete nego što su to imali u raspaloj 29-ki, iako bi rat svakako bio izgubljen.

Venecuelanski F-16 kao ni SU-30 ne bi imali nikakve šanse protiv USAF/USN, ali su svakako ubitačna kombinacija i bili bi značajan faktor u eventualnom sukobu koji se ne sme zanemariti. Uffff, kakav tandem – F-16 i SU-30 :)

@ Vlad

Ti definitivno znaš nešto što ne znaju vlade 26 zemalja (a biće ih još) koje su kupile i koriste više od 4.500 F-16, kao ni vlade zemalja koje se ratosiljaju i izbacuju Trabanta-29 iz upotrebe.

Trebao si im ti objasniti, kao i meni sada, koliko je MiG-29 zapravo pouzdan, zahvalan i jeftin za održavanje. Tek je po tome „čuven“.

F-16 oborio oko 80 aviona, uz 1 izgubljeni.
MiG-29 oborio 6 aviona (od toga 2 Cessne), izgubio 18 puta.

O v-z ubojitosti i da ne govorim. Ovo je ipak malo bolji lakmus :)

Mi

Jebiga Falcon, da prostite svi, ali vi opet poredite upravo ono što govorimo da se redovno i greškom čini.

Nalistali ste unapredjenje F-16MLU i govorite kako bi nam taj avion bio bolji nego MiG-29(F-16A)

Zašto ne poredite unapredjenja MiG-29SMT ili M kad poredite sa najnovijim MLU paketom?

Što se silnog rekorda F-16 tiče, to sam vec objasnio u zadnja dva komentara. Ne znam šta nije jasno.

Kako da se „opametimo“ ako se vrtimo u krug čak i oko neravnopravnog poredjenja.

Vl

Falcon,
F 16 je kupovao onaj ko je u NATO (mora tako, gazda naredio) ili onaj koji je hteo da se tako dodvori USA (da ne napišem drugu reč koja bolje opisuje odnos takvog kupca i Amera). O kritikama njegovih nazovi „pobeda“ neću trošiti vreme jer već i vrapci na grani znaju, da imaoci tih aviona nisu smeli napasti sebi ravne već mnogo slabije države koje su za svaki slučaj pre toga par godina mrcvarili sankcijama. Primećujete šablon? A vi ste dovoljno kratkovidi da se sa time još i hvalite…
I molim vas, osnovne norme pristojnog ponašanja…
Ja vama persiram pa to isto očekujem i od vas. Niste morali da na taj način javno deklarišete nivo svog obrazovanja (da ne kažem neobrazovanja).

Sr

@Falcon
Nije problem sam avion koliko nedostatak uvezanosti i sistema iza same platforme. Tu ne bi mnogo pomogao neki drugi tip da su ostali isti problemi.

I F-16 ima od opreme ono sto si spreman da platis i sto ti dozvole. Npr. prve 16ke za Pakistan nisu imale ni RWR, a radar je bio dosta degradiran, slepci bukvalno. Dzabe sto je zmaj odlican, FBW itd kad je situaciona svest i naoruzanje nula. Kasnije sa Block-52 su dobili aim-120-c5, datalink i sve sto treba, ali opet ostale platforme u PAF to nemaju, sto limitira upotrebljivost RViPVO kao “celine”. Egipatski F-16 imaju E-2 AEW iza sebe, ali nemaju aim-120 jer im kongres nije odobrio prodaju(znamo i zasto). Zato su i potrcali da kupe Rafale i Mig-29M koji su dosli sa aktivnim BVR raketama.

Venecuzeli ne znace nista te 16ke kad od naoruzanja imaju samo prastare aim-9, a delova ni u prici. Mocniji su brazliski F-5M npr. Takodje njihovi SU-30MK imaju najslabiju varijantu radara za taj avion ikad i stare R-77(ne R-77-1). Jedina prednost je sto se mogu u potpunosti uvezati sa sistemom vazd. osnatranja i PVO pod uslovom da su kupili vec gotove digitalne sisteme veze od Rusa i IFF, ako nisu, dzabe im.

Po meni je ovo sto npr. Rumunija radi dobar pristup koji cini sistem celovitim. Kupili su F-16, Patriot, AN/TPS-77 radare, sve je Link-16 kompatibilno i dizajnirano da radi jedno sa drugim. Mozda nije bas sve poslednja rec tehnike, narocito F-16AM, ali je uvezano. Uz dobru obuku i dodatno naoruzanja, vrlo potentno, jos samo NASAMS da kupe i jos 16ki.

Bo

Falkon
Kojim povodom ti tvrdis da je najgori avion 4 generacije. Kao sto sam rekao tvoji komentari su zluradi. Pominjes neki odnos u vazdusnim borbama. Gde je bilo ravnopravnih borbi. Jel mozda tu i racunas napad na Jugoslaviju. Tvrdim ti da nijeda avion ne bi stao tako lako na crtu u napadu 1 na 1. Uvek su imali imali vise puta vecu brojcanu nadmoc, uz podrsku satelita i avaksa. Ali tebi je najbitnije da komentarises negativno.

TT

Falcon Kada si mali tada strana bira tebe tjs. ne odlucuju male drzave mnogo. Ne mozemo mi silom da promenimo politiku SAD, na primer, pogledaj sta Bajden prica, 30 godina posle rata i dalje istra manra o Srbima, to je ocigledno nesto dublje nego sto se nama cini.
Sto se tice Mig-29 i F-16 tu sve zavisi o kojim verzijama govorite, Mig-29SMT je svakako bolji avion od F-16A na primer, pricati generalno o ta dva aviona nema smisla jer sve zavisi od verzija istih i oruzija koje nose.
Sto se tice odnosa win-lose Amerike protiv „supersila“ poput Iraka, SR Jugoslavije itd. je neozbiljno uzimati kao argumenat.

А

Аман Фалкон више. Толико ти избија фрустрација што немамо Ф16 да пола људи овде треба без везе да се расправља са тобом. Немамо их и шта сад? Ено Ирак узео па сад мора нешто друго јер Амери им нису велики пријатељи да дају боље ракете од Аим7. Исто и Египат. Тако би и ми завршили.

DW

@Stojko. Baš tako. Da kupimo J-10C. Avion može da uspešno parira F-16 vajperu i to po povoljnijoj ceni i bez političkog uslovljavanja. Ostaje samo pitanje političke volje i hrabrosti naših vlasti.

Odgovori
Ж

А нико се не пита да ли Ј-10Ц има извозну дозволу. До пре неколико година није имао ни Ј-10А. И нико га није купио.

Б

Tesko da ce zapad dopustit da nabavimo taj ili bilo koji avion a da nije sa zapada,evo najbolji primjer za pvo FK3.

I

Dw
J10 vs viper? Hahahahaha! Budi malo ozbiljan.

Pe

Citiram Vas clanak iz oktobra 2018:
https://tangosix.rs/2018/12/10/analiza-sta-je-uradjeno-posle-godinu-dana-srpski-mig-ova-29-trenutni-status-flote/
Jedino se moze zakljuciti da modernizacija nasih 6 MiG-29 napreduje istom brzinom kao modernizacija atomskih nosaca aviona klase „Nimitz“ (oko 4 godine treba) koji imaju 332 metara,2 atomska reaktora,4 turbine, i nose po 6000 ljudi.

Odgovori
Ž

Планирана је модернизација свих 10 односно 14 МиГ-ова 29.

Првобитно је званично било најављено да ће се то завршити до краја 2020. године (за 10 авиона).

Be

@Petrovic Dusan

Ocigledno da ce im trebati nesto duze nego za „Nimitz“ :-)

…ali to je normalno.

Wo

Kao sto sam vec jednom napisao, stice se utisak da komponente za modernizaciju uopste ne postoje pa majstori koji rade na avionima prvo moraju iste dizajnirati, zalemiti IC, otpornike i kondenzatore na stampane ploce, isprogramirati softver i testirati…

Sr

@Wolfgang
Nije bas tako. Najduze su trajala ispitivanja i prva faza modernizacije na prvom primerku(oprema za dijagnostiku, prebacaj na “odrzavanje po stanju” itd.). Nakon sto je on zavrsen, svim ostalima zajedno je trebalo manje vremena nego za taj prvi.
Avioni se uporedo koriste, odrzava se obuka, a na njima radi mali tim strucnjaka iz Rusije i zato sve tako “sporo” ide. Da bi ostao dovoljan broj u upotrebi.

Da smo imali jednu eksadrilu u drzavi, a poslali drugu na modernizaciju sa vec definisanim paketom tamo 2016, vec bi bila uveliko gotova. Sigurno je veci posao prepravljati N019 nego ugraditi Zuk koji je “plug and play” operacija. Samim tim sto modernizacija nije precizno definisana nazivom (npr. SMT) znaci da nije nista u ovom tacno obliku radjeno ranije.

Pe

Nemam potrebna znanja da procenim neophodno vreme, potrebno da se stari avioni prvo dovedu na fabricki nivo, a onda i unaprede.
Recimo, u Americi leti modernisan Messershmit Me 262 -,prvi aktivni mlazni avion u istoriji – Amerikanci su vratili u letno stanje 3 komada i dobili sve rigorozne dozvole da imaju pravo da lete.
http://warbirdsnews.com/warbirds-news/collings-foundation-messerschmitt-262.html
Nema razloga da nasi ne uspeju sa MiG-29.

Mi

Ne treba vam stručno znanje da razumete dekimično odnose i sposobnosti u vremenu.
Prvo se upitajte šta nas koči.

Zar nije dovoljno pomisliti koliko ljudi specijalista i novca (budzet) je angazovano za remont „atomskog“ nosača? Da samo kažem, neograničen budžet! Get it done at any cost as soon as possible so that we can show we can do it to our president and the world.

Koliko love i stručnih, tokiko muzike! To nike bezveze izreka.

Što ste napisali gore je kao da poredite izgradnju Space X nove generCije rakete i kod nas izgradnju novog školsko borbenog aviona nazovimo ga Galeb G-5!
Nema smisla tako porediti uopšte. Totalna disproporcija u svakom pogledu.

Vl

Petrovic Dusan,
Vaš drugi komentar je već razumniji od prvog…
Čak šta više, iznenadili ste me sa priznanjem da niste dovoljno stručni pošto se u vašim komentarima deklarišete kao stručnjak za sve oblasti.
Svaki ozbiljan zahvat na nekom složenom sistemu mora da prati projekat sa pratećom dokumentacijom. Bojim se da vi stvarno niste dovoljno stručni da možete da razumete kakve se sve radnje preduzimaju i šta je sve propisano takvim projektima. Da ste do sada učestvovali u takvim aktivnostima ili bili vođa nekog projekta, verujem da ne bi pisali na ovakav način.

Wo

>> Svaki ozbiljan zahvat na nekom složenom sistemu mora da prati projekat sa pratećom dokumentacijom.

Ma dajte, pa ne radi se o prototipskom projektu nego o u medjuvremenu rutinskoj operaciji apgrejdovanja borbenog aviona proizvedenog u hijadama primeraka (i u upotrebi vec 35-40 godina). Ja pri tome cak ne mislim da recimo ono sto se radi sa Orao „2.0“ ide sporo, to je neka prototipska modernizacija, isprobava se svasta, para/ljudskih resursa mozda ima a mozda i ne, ali ovo? Platis kesom 200 milki drugom najvecem svetskom proizvodjacu vazduhoplovne opreme (ovde mislim na celu RF) i onda oni par aviona budze 2+ godina? Kada bi F-16 apgrejdovi isli tim tempom trebalo bi im 100 godina da zavrse operaciju.

Vl

Wolfgang,
Vidi se da ne posedujete dovoljno znanje i ne poznajete tematiku vezanu za ovaj problem. Imajući to u vidu sami sebe isključujete za bilo kakvu dalju diskusiju o ovom projektu.
Ali hajde, da vam narodnim jezikom objasnim osnovno…
Izrada projekta je obavezna čak i kada otvarate običnu cvećaru, naravno ako hoćete da radite profesionalno i da nešto zaradite. U suprotnom je sve na nivou amaterizma.

Wo

>> Vidi se da ne posedujete dovoljno znanje

Pa ako ne posedujem onda nista.

De

Dok ih oni,“modernizuju“,svi resursi će da im isteknu. Kukala nam Majka,sa našim načinom modernizacije.

Odgovori
Du

Komentari su uglavnom ok. Moje mišljenje je da je modernizacija itekako potrebna! Naravno, ključna je kupovina mig 29 do 30 aparata, i velika količinara naoružanja za njega, pre svega mislim na rakete vazduh-vazduh. Takođe treba izbegavati upotrebu ovih aviona sa nevođenim bombama vazduh-zemlja!!! Na pešteru se moglo videti da je pri dejstvu ovim bombama avion vrlo ranjiv i pogodan za obaranje ručnim lanserima, npr iz pravca lože gde je bila komanda sa predsednikom. Modenizacija sa vođenim raketama vazduh-zemlja je ok, ali je predpostavljam skupa, kao i rakete. F 16 koristi nevođene bombe, ali tek posle dejstva velikog broja drugih aviona! On takođe može istovremeno biti naoružan i vođenim raketama. Naravno, i on je ugrožen pri izbacivanju nevođenih bombi sa male visine!!!

Odgovori
TT

Kakva crna kupovina Mig-29 .. Ovo je doslo kao solidno, jefitno prelazno resenje dok se ne skupe pare i ekonomija malo poraste da mozemo da kupimo pravi visenameneski avion 4+ generacije, recimo Rafal. Cuj u 2020. kupovati Mig-29 … -.-

Vu

За нас би најбољи авион био Ј16-д, није прескуп а најсавременију електронику има у рангу са SU35-s. Поздрав свима

Odgovori
sl

J16D je verzija za elektronsko ratovanje…
A sam po sebi, avion je “dalja“ kopija Su30…

TT

Za nas bi najbolji bio Rafal.

Ra

Modernizuju ih već 10 godina.

Ja

Kada su rusi tu verovatno je faza2 modernizacije.

Odgovori
Bo

Kada vec ubadamo zelje da i ja kazem nesto za dnevnik. Rafale i to 3 eskadrile, a izbaciti i MiGove i Orlove umjesto G4 m 345 (naravno sve novo).
A cijena… pa neka predsjednik smisli.

Odgovori
Jo

једна нам је довољна. само је питање колико је таква набавка реална, не у финансијском, него у политичком смислу

TT

JohnnyLee Vrlo realna, da je nasa drzava spremna da plati naravno ..

М

Ако разматрамо Ф/А -7 којим је још до Ф/А далеко по чему је Миг 35 лош избор??? Немамо велику територију , 14 авиона не значе ништа….. А можда ће нешто и да се уради по питању повећања броја пилота , повећања плата пилотима ….

Odgovori
Pe

@Милош MiG-35, kad bi postojao, sa tehnickim karakteristikama koje su obecali, bio bi sjajan izbor.
Nazalost, za sad se avion MiG-35 ne proizvodi serijski, Rusija je napravila 2 (jednosed i dvosed) 2018 samo za pokazivanje, i potpisan je ugovor za jos 6 probnih“prototipa“ za dalja ispitivanja.Od njih je nedavno napravljeno 4.
„Prototip“ znaci da avioni nemaju iste sisteme,sluze za ispitivanje razlicitih mogucnosti i eksperimentisanje.
Uzimajuci u obzir lose ekonomsko stanje u svetu, pre 2035 nema govora o pocetku proizvodnje, a pitanje je, kakav ce to ispasti avion, da li ce zaista imati te obecane karakteristike, i da li ce cena biti ista kao odavno isprobanih i dokazanih zapadnih aviona.U tom slucaju, nema logike uzimati nedokazani avion…Ukratko…MiG-35 ni ne ulazi u izbor aviona za Srbiju.

Ž

Petrovic Dusan

Грешите,

поред два прототипа МиГ-35С и УБ (авиони 702 и 712) ту су и два предсеријска (борт 10 и 11) као и 4 серијска (12, 14, 15, 16).

Дакле МиГ-35 се налази у серији.

Потписана су била два уговора, један за два предсеријска а један за 6 серијских.

Sr

@Zivojin
Ne bih nazvao proizvodnju “serijskom” dok se ne utvrdi konacna konfiguracija(repna sekcija, vertikalci itd).
Avioniku mozemo zanemariti jer je svakako dolazila u “paketima” za sve avione kako Je vreme odmicalo, ali i tu vredi spomenuti najavljeni radar koji 8 godina nikako da dodje.

Pe

@Živojin Banković Istina je da je avgusta 2018 potpisan ugovor na 6 (sest) serijskih MiG-35, od kojih su avgusta 2020 dva (2) i isporucena.
https://bmpd.livejournal.com/tag/%D0%9C%D0%B8%D0%93-35
Zakljucak: proizvodnja jednog MiG-35 traje 12 meseci, i Rusija ce proizvesti 100 aviona MiG-35 do 2120 godine ako nastave ovom brzinom da rade.
(Napomena: U Americi je tokom 2019 za 12 meseci napravljeno 140 F-35, koji je lovac 5 generacije, neuporedivo slozeniji od MiG-35.Planiraju da izadju na 180 godisnje).

Ovo pokazuje pravo stanje ruske industrije i ekonomije, koja nije u stanju da u isto vreme proizvodi dosta razlicitih letelica (Su-30/34/35/57 i MiG/-35) jer nemaju za to ni industrijskog potencijala,a ni novca (Rusija zaradjuje samo malo vise od Spanije godisnje).
Racionalno,Rusi proizvode serijski samo avione familije Su-27 (pod nazivima 30/34/35) jer su to dokazani avioni.
U isto vreme rade na projektima MiG-35 i Su-57, to je rucna izrada jednog po jednog aviona samo za svrhe PR, kao sto je slucaj i sa SU-57 ( i dalje nema drugog „serijskog“.
Ako se uopste dogodi, proizvodnja MiG-35 u vecim brojevima (na primer,100 komada) nece poceti pre 2035, a mozda i kasnije,ako se uzmu u obzir nove mere o smanjenju budzeta za vojsku koje je nedavno objavio Putin :
https://www.rbc.ru/politics/11/11/2019/5dc92ce29a794747c333ec7f
Pored toga, postoji sumnja da ce MiG-35 zaziveti, jer je cena aviona blizu ceni Su-30, koji je odavno uhodan i vec ima svoje kupce po svetu.
MiG-35 nema sanse da se nadje u RV Srbije,Ako Srbija bude morala da kupi ruski avion, u daljem procesu ulaska u EU…..kupice Su-30, jer postoje podatci o ponasanju ove letelice u eksploataciji, koji im je realni resurs, razradjen je sistem remonta, zamene rezervnih delova i td.
Ipak, znamo da je takva kupovina i politicka stvar, i Srbiji i narednim godinama treba saveznik iz EU ili USA, radi ulaska u EU, nego da dajemo novac Rusima, koji su u sve losijim odnosima sa EU.

Yo

Skoro su na nekim ruskim portalima objavljivali da kreću u projektovanje potpuno novog frontovskog lovca – što bi onda značilo da u toj ulozi više ne vide dosadašnji Mig 29, pa ni njegovog naslednika Mig 35…
Ako se to ispostavi definitivnim, onda ćemo mi verovatno morati da razmatramo opremanje novim aparatima ranije nego što se očekivalo…

Mi

@Petrović Dušan i neki drugi.

To što ste naveli UOPŠTE NE POKAZUJE pravo stanje“ ruske industrije, i tu stalno grešite!

To vam pokazuje stanje jednog specifičnog projekta pod nazivom MiG-35 tojest MiG-29M sa dodatnom i promenjivom elektronikom i optoelektronikom. Isti avion sa manje elektronike se proizvodi odavno i zove se MiG-29K\M\M2
Ima ga preko 100 do sada!

MiG-35 je ponuda varijante MiG-29M. Nije jova ptica! Paket pod nazivom MiG-35 mora da se naruči da bi ušao u ozbiljno proizvodnju.

Meni STAVRNO NIJE JASNO kako to ljudi još uvek NE razumeju

Mi

Milos 77

Ne znam zasto uopste raspravljate sa “NATO lobistom“ zvani PeDU, konstantno pokazuje logiku tipa Jelene Milic kad dodje sa nekog NATO trecerazrednog brifinga.Konstantno losa prezentacija demokratskih nacela.

Izmedju ostalog njemu “demokratija“ prilikom rasprave sluzi za mizerno “pljuvanje“ konkurencije, pri tome nepoznavanje materije je zaprepascujuce.Isto tako umislja kako Amerikanci izdasno nagradjuju takvo ponasanje.

On zakljucuje kako ce SU-30 odobriti NATO Srbiji !? Totalna zamena teza kako NATO blagonaklono gleda u nabavku cisto ofanzivne platforme, koja moze ugrozavati prostor do 1500km – smesno !

Traziti saveznika koji ce isto odobravati kredite za 3 do 5 puta skuplje proizvode, pa nas zaviti u duznicko ropstvo pod izgovorom “bolje opreme“.

Matematika koja je njemu nedostupna je sledeca !? Indijci su sa tenderom za Rafal i nadolazecom zamenom za Tejas, Jaguar, MiG-21 kratki za minimum 110 aviona do 2025.Prvenstveno su Rafal, Gripen, F-16, MiG-35 platforme koje mogu zatvoriti tu rupu.

Rafal je preskupa opcija i propali pokusaj TOT za Tejas, samo nisu Rusi od juce u toj prici, pa ce modernizacija ili neka nova verzija SU-30 zatvoriti tu rupu.Sve se radi smisljeno, dok Amerikanci pored bliskog istoka zele zatvoriti Indiju kao potencijalnu musteriju za Ruske proizvode.

Zato treba ugasiti konkurenciju lazima i naslovima iz “zute stampe“ gde god je moguce.Klasican monopolisticki stav jedino nevidljiv neznalicama.

PeDu nema saznanja o postojanju epistemologije i aksiologije tako da sa njim nije moguce raspravljati sa bilo kojim vidom logike.

Ž

Srbofil

Нисам сигуран да ће се код МиГ-а 35 нешто мењати што се тиче змаја, јесте на МАКС-2019. видели смо нову верзију са другачијим вертијкалцима и још неким ситницама али је наглашено да је за извоз.

Petrovic Dusan

Ви не знате или не разумете да је МиГ-35 ништа друго него МиГ-29М и М2 за ВКС Русије.

А МиГ-29М и М2 су “копнени“ К и КУБ.

Дакле то је једна фамилија, имају готово исти змај (“копнене“ верзије наравно немају арестер и склопива крила, ако гледамо змај).

Значи до сада је направљено приближно 120 серијских авиона из породице М, М2, К, КУБ, 35С и 35УБ.

Vl

Mig-29,
Ako se komšije odluče za Rafala (koji je takođe ofanzivan aparat) nama jednostavno ništa drugo ne preostaje nego kupovina nekog uređaja iz Su 27 familije (mislim da se niko ne bi bunio za Su 35) i S400 (ili još bolje S350) sa pratećim sistemima za totalno zatvaranje našeg neba. Kupovina takvog aparata povlačila bi u tom slučaju i kupovinu jedne eskadrile nekog radnog konja (sa jeftinim naletom i održavanjem) koji bi vršio nadzor vazdušnog prostora. To sve iz razloga da se ne bi trošili resursi velikog brata iz Su27 familije na air policing, a ujedno bi taj konjić bio pogodan i za poslove jurišnika i obuku.

De

Rusiju ne interesira MiG-35 osim za mozda izvoz. Taj avion nema neku buducnost.

Srbija bolje da gleda na Su-30/35 seriju kao i glavninu drugih drzava na svijetu.*

*A u realnosti kako Srbija se krece politicki, izgleda da ce izbor morati biti Evropski ili Americki ili se gasi lovacka aviacija nakon sto MiG-29 istrosi resurs.

TT

Dead1 Gasenje RV u situaciji gde komsije naavljaju Rafale i F-16V nema sanse. Moze samo dalje da se razvija kako ekonomija bude rasla u narednim godinama.

Mi

@MiG-29
Ne znam ni ja.
Mozda zato sto ako se ne korektuje nesto krivo onda to krivo raste po amplitudi.

De

TT,

Nije sigurno da ce Hrvati ista kupiti – COVID lupa Evropu puno gore nego ostatak svijeta. Evropska (a i Srpska i Hrvatska) ekonomija je vec bila u recesiji prije nego sto COVID ponovo podivljao.

Trebat ce tu podosta godina da se oporavi.

Sto se tice Grckih Rafala, pa oni vec imaju preko 200 modernih aviona F-16, Mirage 2000 a i neke starije ali modernizirane F-4. Rafale nista tu ne pravi razliku. Imaju podrsku AWACS aviona. A planiraju Grci i F-35 – kako ce se tu Srbija takmicit i kako mozes ocekivati da ce jedna mala eskadrila ista tu uspijeti cak ako imaju F-22?

zo

Gantogram modernizacije se vremenski malo pomera u desno bar za 6 meseci…ruski i beloruski deo.

Odgovori
Vl

zoran,
Zanimljivo bi bilo videti u dijagramu na kojoj aktivnosti se zapelo, odnosno, da li ispoštovana dosadašnja dinamika radova u predviđenom vremenskom okviru.

Rp

Možda je najbolje da svake godine kupimo po dva ili tri nova aviona,pa bi se osetilo ovako…ne ide.

Odgovori
TT

Ne bi bilo najbolje. Najbolje bi bilo kreditno platiti celu eskadrilu, a sa drzavom proizvodjacem ugovoriti offset, sa Francuskom recimo. To ne bi osetili zaista ..

Re

@TT

Osetio bi kad ti bude zatrebala bolnica, ili kad ti ostane točak u rupi na autoputu…tada bi osetio..dok Rafal preleće preko tebe…

Sr

@Rex
Poenta ofseta je upravo ulaganje u privredu u iznosu koji si potrosio na naoruzanje.
Npr. Svedjani su Madjarima kao ofset za Gripene otvorili fabriku koja prihoduje godisnje mnogo i zaposljava veliki broj radnika.

Bo

Rp nema keka
Zasto ne ide. Svih 10 aviona su ispravni i lete. Trebalo je vremena da se svi avioni pregledaju i urade remonti. Zamisli, koliko je vremena trebalo da se avion koji ce cerupan za delove, i koji nije keteo, sredi i dovede u letno stanje. Ne moze preko noci. Za godinu dana ce svi biti modernizovani. Malo li je.

Odgovori
Cr

Naravno da je malo. Sa jedne strane ne priznajemo da RV uopšte postoji ako nema tri eskadrile Su-35, sa druge strane sve što nije polovan F-16 ili nov Rafal/Gripen je obična kanta i bolje da odmah gasimo i RV i MO i državu i sve drugo. Tipična srpska ekspertiza.

Le

Zumirao sam fotografiju i dobro mi nije. Ovaj UB kao da je iz Sirije, a ne nedavno ofarban i sređen.

Zanimljivi su mi ruski natpisi, a na latinici. O spojevima, preklopima, zakivcima, ne bih.

Najlepša,najbeskorisnija ratna ptica – MiG-29

Odgovori
Bo

A zsto beskorisna. Mislis da bi SU 35 nesto promenio kod nas. Zaboravljas da smo zahvaljujuci bas tim avionima sacuvali RV, zahvaljujuci njima nasi piloti lete i usavrsavaju se, a takodje i nova generacija mladih pilota, i to sa dovoljnim brojam sat leta. Sta bi ti…da nemamo nista, ili da platimo desetak aviona 2 milijarde dolara, i da panekoliko godina niko drugi od rodova vojske ne dobije nista.

Wo

Dok zumirana fotografija zaista odaje bednu zavrsnu izradu, ako pogledate ovaj primerak iz ex DDR (takodje kombinacija engleskiog i ruskog u kokpitu):

https://youtu.be/bVwJz_qudjA

Videcete da mu je zavrsna obrada sasvim korektna ili je jednostavno bolje odrzavan, i/ili kvalitetnije lakiran? Recimo kokpit je totalno oguljen, dakle leteli su ga, ali zmaj izgleda besprekorno. Mozda se radi o kvalitetnije odradjenom batch-u aviona koje je DDR dobio ili prosto kod Nemaca sve izgleda bolje pa i Mig-29 :-).

De

Bob,

MiG-29 se do sada dokazao beskorisnim u pravim ratovima.

U redu – tesko ici protiv NATO i Izraelskih F-15 i F-16 sa AWACS podrskom.

Ali u ratu izmedu Etiopije i Eritreje je MiG-29 izgubio protiv Su-27! Su-27 je oborio izmedu 5 i 7 MiG-29 u 4 zracnim bitkama. Ti Su-27 su bili standardni modeli i slicno naoruzani MiG-29. MiG-29 nije imao iti jedan uspijeh protiv Su-27.

Eritrejski MiG-29 su oborili tri Etiopijskih MiG-21 i jedan MiG-23BN.

Ž

Dead1

Да, Етиопљани наводе да су оборили 5 МиГ-29 али ето Еритрејци наводе да су изгубили само два. И да су имали само 4 пилота.

Треба навести и ко је летео у тим авионима, Еритрејци тврде да су они летели док је у етиопијским 27-цама било и плаћеника са простора бившег СССР-а.

Bo

Dead 1
Kod nas je problem sto svako slusa onu verziju koja mu odgovara. Ali jedno stoji kao cinjenica. Retko gde imamo ravnopravnu borbu 1 na 1. Mozes pisati kako je MIG 29 los, ali treba znati, kolika je ispravnost aviona, kolika je obucenost posade i sve ostalo. Najlakse je rexi oboren je avion, jer ne valja.

De

Živojin Banković,
Koliko se sijecam, na ACIG se govorilo o tim slucajevima i Eritrea je koristila placenike iz Ukraijine a nakon nekog vremena je i glavni savjetnik Etiopijskom RV, Vladimir Nefedow presao na stranu Eritreje. Eritrejski piloti su trenirani u Ukrajini.

ACIG vise ne postoji ali sam nasao ovaj artikal od ACIG.

http://www.dankalia.com/archive/2003/030117.htm

Sto tice bitaka:

25/02/99 – 4 MiG-29 poslati da presetnu 2 Su-27 sa Ruskim pilotima. Sve dalekometne rakete R-27 ispaljene sa oba dvije strane su promasile (oba dvije strane bih ispalili rakete pre-rano). MiG-29 pokusali pobijeci ali su ih brzi Su-27 presretli i jedan MiG-29 je oboren sa R-73.

26/02/99 – 1 Su-27 presreo Eritrejski MiG-29UB i izgleda da je oborio sa topom nakon sto su dvije rakete fulale. Pilot je bio iz Etiojpije

21/03/99 – Etiopija tvrdi da su oborili dva MiG-29. Sto se zna je da su opet oba dvije strane ispalile previse raketa i da su glavnina raketa promasile.

16/05-00 – Bitka izmedu MiG-29 I Su-27. Jedan MiG-29 oboren a drugi ostecen nakon sto ga je pogodila R27. Ovaj drugi avion se srusion kad se pokusao sletjeti u Asmaru. Pilot Su-27 je bio iz Etiopije sa mnogo godina iskustva.

Znaci mozda su Etiopijski piloti bili nesto bolji ali su i dalje taktike na Etiopijskoj strani bile relativno lose (naprimjer ispaljivanje R-27 cim dode meta na domet tako da raketa nema dovoljno goriva da manervise a meta moze da izbijegava rakete).

I dalje MiG-29 kao ratni avion nema ikakvih uspijeha protiv bilo kakvih aviona 4-e generacije. Nema cak ni uspijeh protiv ikakvih zapadnih aviona racunajucih Iranskih 1988-e (racunajuci i jednu borbu izmedu cetiri MiG-29 I jedan F-14 27/07/88-e gdje je mozda jedan MiG-29 oboren a F-14 samo ostecen * ovo nije potvrdeno*).

Jedini uspijeh MiG-29 je protiv Etiopijskih MiG-21 i MiG-23BN.

De

Boban, sve istina.

Ali sto se zna iz zapadnih ispitivanja i iskustva sa MiG-29 je da je odlican u bliskoj borbi ali ne valja u dalekometnoj borbi.

A sa modernim raketama AIM-120, Meteor, R77 dalekometna borba je jako vazna (narocito kad dodas moderne sposobnosti poput networking i stealth avione).

Sada naravno MiG-29M/M2 i MiG-35 imaju bolje radare nego stari 9.12 i 9.13. Ali da li to napravi te avione bolje nego Su-30 a kamoli F-35 (stealth i networking sposobnosti). Vjerovatno ne. Vjerovatno ne bi bio bolji nego cak JAS-39C/D zato sto ti avioni imaju izvrsne „networking’ sposobnosti.

Ž

Dead1

Читао сам све то давно управо на ACIG форуму, али све то треба узети са резервом, не само наравно етиопијске већ тврдње обе стране.

De

Živojin Banković,

Slazem se da se to treba gledati sa rezervom. Ali istina je da je MiG-29 naj neuspijesniji od svih lovaca 4-e generacije (F-14/15/16/18, Mirage 2000, Su-27, MiG-29)

A druga istina je da Ruse ne zanimaju MiG-35. Da oni zele taj avion, planirali bi puno vise nego 24 komada a vec bi i narucili vise nego 6 serijskih aviona.

I

Negativnost veci deo naseg naroda je odvratno. Uvek smo naj gori, uvek smo glupo, uvek ave sto imamo nije dobro, uvek su svih pametniji I bolji nego sto smo mi. DEPRESIVNO!

Odgovori
Al

Logicno je da se krene u kupovinu MIG35S. Sve ostali bi bilo bacanje para, mislim na ovu modernizaciju i donaciju 29-tki.I ako neki jedva cekaju da kazu kako se sve radi neplanski, mislim da ovo nije moglo bolje planski da bude uradjeno.Mi danas logisticki nismo spremni na MIG35 sve i da je dostupan.To bi bio veliki tehnoloski jaz. Imali bi tehniku kojoj nismo dorasli i sa pilotske strane i sa strane odrzavanja i posluzivanja iste .Modernizacijom Migova 29 i koristenjem istih sledecih 10 tak godina je dovoljno vremena da se pilotski i tehnicki sastav priblize tehnici kakav je MIG35 i da ta tranzicija predje jednostavnije i da se novi avion od prvog dana upotrebe koristi u punom kakacitetu!
Znaci Mig 35 bi bio logican potez u sledecih 10 -15 godina !!

Odgovori
TT

Mig-35 zaostaje za avionima 4+ generacije vec sada. Treba ici na rafal ili su-35/30sm2.

Iv

Obrazlozi u cemu zaostaje. Mislis da Egipcani misle da je rafal bolji od njihovih migova 35. Lepo je covek napisao, modernizacija 29tki pa prelaz na mig 35 eventualno su 30,ostale je neralno i bezpotrebno. Ipak su 29tke letele 99 poluispravne, bez navodjenja sa zemlje, sa losim raketama u odnosu 100:1 pa su se vracale na aerodrome. Znaci da je to zilav avion, f 16 nebih uzeo ni da nam poklone.Ajde neka Rafal poleti sam poluispravan na 100migova i suhoja pa neka se vrati u bazu. Modernizacija je dobra stvar, dobicemo mogucnost da gadjamo ciljeve na zemlji i R77 sto je ogroman napredak za nas.

Sr

@Ivan Uzice
Zaistaje u sledecem:
Motori, konstrukcija zmaja, radar/avionika, nosivost, naoruzanje, sistemi za elektronsko ratovanje i PED.

Taj avion je tehnoloski trenutno na nivou F/A-18C-D samo sa jos manjim resursom kako zmaja, tako i pogonske grupe. Istrazite kad je Hornet prestao da se proizvodi.

Prototpip sa poslednjeg maksa je vecinu tih nedostataka otklonio, barem teoretski, ali u “serijsku proizvodnju” je usau u staroj konfiguraciji. Zasto? Ne znam, pitajte Ruse.

Da me ne shvatite pogresno, 29M/35 je sasvim dobar za te pare, Egipat je za 2 milijarde kupio preko 40 komada, ali nije nikako “poslednja rec tehnike”, o kvalitetu izrade tek necemo.

SU-35 je po svim mogucim standardima za generaciju ispred i daleko vise “zaokruzen” kao proizvod. Ako vec zelite rusko, navijajte za najbolji proizvod.

Ja bi najpre nesto sto dolazi sa ofsetom, a da je tehnoloski napredno.

67

Ivan uzice

Ko kaze da su bili poluispravni I bez navodjenja sa zemlje?

Da li znate cenu R77?

Zasto ne kacimo R27R1 na dezurnu paru?

Dobro je to sto piloti peglaju nebo I uvezbavaju sve sto je potrebno, imacemo dobranu ekipu pilota obucenih za dejstvo u SMU . Modernizacija je po meni bacanje para. Bolje sredstva preusmeriti za nabavku Jos neke polovne 29-tke ili za veci Stok rezervnih delova za postojece. Letenje cini pilota, ostalo je Samo za ljubitelje video igrica I novinskih clanaka.

Iv

Rekli su piloti, jasno i glasno i javno skoro svi da avioni nisu bili ispravni. Nadji izjave, jedan pilot necu reci ime a i mogu reci je jasno rekao da je cekao u avionu da mu jave da poleti jer je trebao prvi da poleti, ali radio stanicima mu nije radila, znaci nije imao nikakav kontakt sa nikim potpuno samostalan je bio kada je poleteo, a poleteo je kada je video da Arizanov polece pre njega. Drugo imas izjave da je spo 15 uredjaj otkazivao i pre rata, znaci nije radio kako treba, i da je bilo mnogo otkaza, a da su dva aviona sluzila za cerupanje delova. Sve su to rekli piloti ne ja. Avioni su trebali da idu na generalni remont posle deset godina i da nisu uopste leteli a znamo da nisu otisli 97.Drugo piloti su rekli da su zadnjih godina maltene uopste nisu leteli nocu i da im je to bio veliki hendikep. I posle svega mi i dalje letimo na tim istim. avionima. Biblija je letelo i na mirazu 2000 i na migu 29 i covek je jasno rekao bez politicke odluke da je mig 29 bolji za nas. Sve su ovo rekli piloti. Modernizovan mig nije za potcenjivanje ni u danasnje vreme. Mislis da je metor mozda jeftiniji ili neka druga zapadna raketa, ja imam informacije da mi imamo vec R 77 rakete.

67

Ivan Uzice

Nemoj meni da pricas sta su moje kolege pricale javno. Pred poletanje svi uredjaji su iskontrolisani, bili su ispravni I piloti su stavili svoje potpise na ispravnost tehnike. Takodje I mehanicari.

Da je remont debelo kasnio to stoji, I da se pouzdanost tehnike dobrano smanjila Iz tog razloga. Ali opet ponavljam, sve je bilo ispravno pred poletanje. To je fakat koji je poznat svima nama koji smo leteli u to vreme.

Kada se poleti u ratnim uslovima, u borbenom rezimu,onda dolazi do iznenadnih skokova napona I nekih drugih stvari pa dolazi I do otkaza odredjenih komponenti. Isti se desavalo I na zapadnim aparatima tokom agresije nista neobicno. Na to dodaj jaka ometanja na koja nismo imali adekvatan odgovor.

Jos mi niste odgovorili zasto ne kacimo R27R1 na dezurnu paru Kada je to propisano svim pravilima upotrebe?

R77 je jako skupa igracka, kojoj ne vidim trenutno upotrebnu vrednosti osim da cuci u kontejneru spakovana, kao I R27R1 vec godinama. I da , Kada ce se ispaliti R27R1 ili ubuduce R77 bar radi obuke?

Wo

>> Biblija je letelo i na mirazu 2000 i na migu 29 i covek je jasno rekao bez politicke odluke da je mig 29 bolji za nas.

Bolje jedno vruće pivo nego čet’ri ‘ladna
Bolje stara baba, nego pička mlada…

>> Kada se poleti u ratnim uslovima, u borbenom rezimu,onda dolazi do iznenadnih skokova napona I nekih drugih stvari pa dolazi I do otkaza odredjenih komponenti.

no comment

Wo

>> Nemoj meni da pricas sta su moje kolege pricale javno. Pred poletanje svi uredjaji su iskontrolisani, bili su ispravn

Pa izgleda da nisu ili ovaj vas kolega govori neistinu?

https://www.youtube.com/watch?v=IZKMP8gnMCA&feature=youtu.be&t=420

Wo

https://www.youtube.com/watch?v=IZKMP8gnMCA&feature=youtu.be&t=572

Takodje „radar neispravan“. Da li zbog „povecanog napona uzrokovanog ratinm dejstvima“?

Mi

Vidite, svi niste ni blizu sa odgovorima sta nas ceka od 2025-2030 godine, sto je u avijaciji relativno blizu.

Ovo sto “677.trae“ prica o pilotu kojem treba nalet, najidealnija platforma trenutno po jeftinom CFPH i softverskim mogucnostima realisticne obuke pruza M-346 i Jak-130, dok simulatori na zemlji moraju isprofilisati do detalja borbenu upotrebu sa VV raketama, cak treba ubaciti uslove kad protivnik koristi “netcentric“ tehnologije u zamisljenom VAP.Tome teziti sa skromnijim budzetima, ali naravno visoko pocetno ulaganje mora sebe isplatiti na duze staze.

Isto tako ovde se previse prica o nosecoj platformi, a zanemaruje se efikasna upotreba VV i VZ sistema.Pricati o SU-30 verzijama u superlativu bez adekvatnog naoruzanja prilicna “papazjanija“.
Cist primer je Indijski HAL koji sa svojim opremanjem avionike aviona dizu cenu u odnosu na Rusku verziju za 22 milona $ vise.Efikasnost takvog poduhvata !?

Onda dodamo pokusaje sa opremanjem VV sistema dugog dometa i CFPH astronomski skace, a nismo se jos dotakli dodatnih troskova za sisteme zaduzene za PED.

Dok tamo negde novi igraci tipa UAV diktiraju tempo upotrebe u zoni dejstva.Zasto !?

– Zato sto imaju pasivnu detekciju, koriste opticke sisteme dometa od 70-90km
– Skromniji mini procesor moze sortirati podatke u sekundama.
– Nisu jednostavna meta, niko u BVR okruzenju nece trositi 1/2 preskupe VV rakete na daljinama preko 90km da ukloni sporni UAV koji ide 300 km/h (mada ofanzivni UAV imaju brzine do 900 km/h)

Isto tako nikad niko rec jednu nije spomenuo o nabavci nekog sistema tipa AWACS, a prica se o modernoj upotrebi i platformi koja poseduje “datalink“.Sta ce vam n.p.r. SU-30SM2 koga navodi zemaljski izvidjacki radar koji se ne moze pomeriti ako se nadje u uslovima jakog ometanja, tek je sporna komunikacija u takvim uslovima !? Dakle teoretski opremamo modernom avionikom SU-30 platformu koja ce u takvim uslovima iskoriscavati svoje potencijale samo 40% !?

Evo spominje se sporna 99′, dakle mi i dalje pricamo o neispravnosti uredjaja, dok nikada nije odradjena barem simulacija kako ometanje moze uticati na ponasanje spornih sistema na avionu, posebno koliko je VOJIN dobijao informacija o laznim metama u VAP, tacnije jel postoji mogucnost da je u BVR borbi sistem na avionu pokusavao mozda odraditi zahvat na laznoj meti koji je dodeljen od VOJIN.Tek prica o pokusaju pasivnog zahvata i lansiranja R-73 totalno nadrealna dok protivnik koristi AWACS.

Isto tako niko da shvati kako softverske promene na VV raketama i radaru povecavaju efikasnost upotrebe, dok BVR borba itekako zahteva “zahvat“ sa vise “dualnih“ sistema kako se moze povecati efikasnost VV rakete.

De

Aleksa, nelogicno i cak glupavo je da se krece u kupovinu aviona kojeg ne kupuje proizvodac osim u malim brojevima. Tu su ogromni potencijalni problemi sa logistikom a i buducim modernizacijama.

Da Rusi kupuju par stotina MiG-35, onda dobro uloziti u to.

Ali ne, Rusi planiraju kupiti svega 24 MiG-35 (a narucili svega 6) za akro grupu i za obuku stranih pilota U 116th UTsBP u Astrakhan. A tih 24 cak prestavlja smanjena kolicina (prijasnja kolicina je bila 37).

A moguce cak da ne kupe svih 24 zato sto je dosada naruceno svega 6 aviona 2018-e.

Nitko ne narucuju MiG-35 dok Su-30 se i dalje prodaje (Armenijia, Kazakhastan i Myanmar isporucuju nove Su-30) a Rusi i dalje uvode svoje varijante Sukhoja u puno vecim brojevima nego MiG-35.

A inace troskovi operacije MiG29/35 nisu toliko drugciji od Su-27/30.

Znaci ako Srbija zeli ikada kupiti Ruske avione, pametnije kupiti Su-3X seriju.

Mi

@677.trae

Ne znam sta im se sve desavalo kad su uzleteli ali po svim pricama do sada o otkazivanju ovoga i onoga u MiG-29B tokom letova 99te meni kao čitaocu najvise pada na pamet gusto elektronsko dejstvo razlicitih NATO sistema što od avaksa, sto od efova koji su bili spremni na borbu protiv nezaštićenih starih MiG-29B.
„Otkazivanje sistema“ može biti drugim rečima opisana situacija starije elektronike pod snažnim dejstvom elektronskog zračenja.

Kakvu obuku i iskustvo su naši piloti mogli imati za rat u takvim EW situacijama nego da ih nazovu „otkaz sistema“? Sigurno su znali šta se otprilike dešava ali mašina ne radi i njoj i pilotu je svejedno šta je razlog u tom momentu. Rezultat je isti.

Sr

@Milos77
Nije „gusto elektronsko dejstvo“ nego mali MTBF kriticnih komponetni, kao i potrosenost opreme usled koriscenja u ratovima ’91-’95.
Radar, SPO i dosta toga kod prve gen. izvoznih 29ki je opste poznato kao nepuzdano. To su prve stvari sto „leti napolje“ ili se u najmanju ruku duboko izmenjuju kada se taj avion kvalitetno modernizuje(SMT/UPG, SMP, BM itd).

Trebao im je generalni remont ’96/7, oni to nisu dobili, a taktika upotrebe je doprinela najvise katastrofalnom ishodu tih letova sto su piloti i sami objasnili najbolje. Nema tu sta mnogo da se filozofira, ni jedan oboren avion naspram koliko oborenih Migova? Pritom nije uvek bilo „100:1“, kada su oboreni Peric i Radosavljevic, oborila ih je para na CAP iznad BiH i to isti avion, dakle 2:2.

ni

Mislim da bi trebali uzeti Su30 recimo SM i zameniti G4 i orla sa m346 sto se tice Mig 29 koliko god ga mi modernizovali tj.rusi on ce idalje biti zastareo Mig35 dok dodje do serijske proizvodnje ,ako uopste dodje,i on ce morati opet da se modernizuje ali kupovina aviona je uvek stvar politike ONOGA ko je na vlasti vojsku i narod niko i ne pita. Pozdrav.

Odgovori
67

Sacekati dok SU30 ne dobije deo tehnologije sa SU35. Bice ubrzo.

Problem je onda sto sa tom pticom narusavamo balans snaga na Balkanu sta god da komsiluk nabavi. Po meni na zalost nece biti nista od toga.

Vl

677.trae,
Ironično, možda nam Hrvati završe posao sa odabirom Rafala…
Naša normalna reakcija na takav avion (jelte, isto ofanzivan) bi trebala biti kupovina Su 30. Uz sve to i Bugari kupuju F16 blok 70 a trenutno razmišljaju o još 6 aparata. U stvari, mislim da su Bugari već narušili taj balans.
Samo, šta posle kupiti za radnog konja da se ne troše resursi Su 30 na air policing?

Mi

Meni malo nije jasna modernizacija Su-30SM.

Ako Su-30SM treba da se dovede na nivo Su-35 koji sada vec puni 10 godina i koji treba da prodje kroz modernizaciju za najvise 5 godina da bi isao u korak sa zapadnim najnovijim varijantama kao što su F-15EX , Eurofajter -Tranche4, Rafala F4 koji ulaze u proizvodnju sada, i operativnu upotrebu do 2025 ili ranije.
Po meni i Su-35 i Su-30 treba da dobiju nesto novo (neku SM2 modernizaciju) a ne modernizovati silne Su-30SM na prvu generaciju Su-35 standard.
Ili nisam nesto razumeo..
Hvala unapred.

67

Su 35 nema razloga dirati dok ne zardja. Kaciti mu nove raketle koje dodju u paketu sa SU57 I teraj.

SU30 treba da dobije nesto nalik irbisu sa SU35 I Javi pogonsku grupu. Sasvim dovoljno, tu ne moze da parira bilo koji Rafal ili f16 bilo koji block. I trenutno su iza SU30 a njegovom nadogradnjom imas masinu koja moze da kontrolise sve u okruzenju Kada poleti I ukljuci radar. Sa doletom koji ima jedna para patrolira I navodi ostatak koji przi sve ispred sebe.

Б

Jak130 i jas39 gripen idealno za RViPVO.

Sr

@ Беленко
Kako moze biti “idealno” prelaziti sa skolskog aviona sa ruskom simbologijom i filozofijom kokpita na lovca sa zapadnom? Niti dele naoruzanje ikakvo, a sam Jak je borbeno neupotrebljiv. Niti bezbedno, niti ekonomicno, niti ima smisla, jednom recju glupost.

Jak bi odgovarao samo ako cemo kupiti dve eskadrile SU-30 ili 35 da zamene 29ke i Orlove. Ako cemo eskadrilu Gripena onda FA50, a ako cemo dve eskadrile Gripena onda moze i L-39NG, Hawk, M-345 i sta vec, manje je bitno samo da nije rusko/kinesko.

Wo

>> Meni malo nije jasna modernizacija Su-30SM.

To vam je prosto marketing, stalno mora kao nesto novo da se desava. SU-30 je jeftinija verzija flankera jer je Su-35 preskup. Modernizacija ce biti ako bude para i kupaca.Da ti vazduhoplovi trebaju i mogu da pariraju F-15EX to je prosto nemoguca misija jer su tehnoloski 20 godina iza.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/34850/boeing-says-india-and-israel-are-the-focus-for-future-advanced-f-15-eagle-sales

Mozda ce cak Indija da ih nabavi…

67

Wolfgang

To sto Sam napisao redovno se desavalo Kako nasim tako I zapadnim aparatima. To je nesto nerealno da shvate oni koji nisu leteli u ratnim rezimima. To je sasvim normalna stvar. Video igrice su druga prica.

Uzimajuci u obzir da tehnika nije remontovana 96. pouzdanost iste je bila upitna. Ali je sve uglavnom radilo pred poletanje. Gore Kada poletis u uslovima koji su bili 99-te ne znas sta te ceka. I pored toga bilo je duzih letova presretanja, radari su uspesno zahvatali ciljeve Ali su u takvim slucajevima ciljevi po pravilu uvek bili u odlasku da se ne bi iskoristio potencijal R27.

Izjave kolega sluze da bi se tadasnja vrhuska RV oprala od odgovornosti. Katastrofalna je bila taktika upotrebe LA. S obzirom koje bio na celu RV-a tada nije ni cudo da smo prosli Kako smo prosli. Ali je napisana knjiga it’d..

Mi

Zasto je SU-35 bas 20 godina iza F-15EX, obrazlozi?

Bo

Wolf gang.
Po tebi je SU35S 20 godina iza F15. Po meni je bas obrnuto. To sto je tvoje misljenje takvo, ne znaci da je ispravno, i da je to istina.

Wo

@677.trae

>> To sto Sam napisao redovno se desavalo Kako nasim tako I zapadnim aparatima. To je nesto nerealno da shvate oni koji nisu leteli u ratnim rezimima.

To mora da je neki wodoo, zar ne? Poleti se u ratu i „naponi se dignu“? Jedino moguce ako za vas i vas avion ne vrede nasi standrdni zakoni fizike.

Salu na stranu, video sam u onom starom RTS dokumentarcu jednog vaseg kolegu kako spominje istu stvar! Ja smatram da je vama pilotima neko pogresno objasnio odredjene fenomene ili su vas tako naucili na akademiji da bi time maskirali probleme sa inferiornom elektronikom sovjetskih vazduhoplova.

Sr

@Wolfgang
Da, zaista bizarni osnovni elektro-tehnike i elektronike(bilo analogne ili digitalne).

Jedino sto se ne mogu sloziti je da SU-35 „zaostaje 20 godina“. Avion ima fenomenalni digitalni FBW, radar sa elektronskim skeniranjem, ogroman dolet, nosivost, paletu naoruzanja, ogorman paket senzora, moderan kokpit, izvrsne motore, supercruise…. Ipak je to vrhunska moderna masina potpuno jedinstvenih sposobnosti na trzistu. Mozda radar nije tehnoloski govoreci, poslednja rec tehnike, ali „radi posao“ i dobro se pokazao, tako da bas „20 godina zaostajanja“ je zaista preterivanje.

De

Jel zna neko kada bi trebalo da stignu 29-ke iz Belorusije?

Odgovori
67

Belenko

Odlicno za nas Ali bar 2 eskadrile gripena C/D I jedna Jak 130. Uz dobar off set privredi. I obavezno Lastu zameniti novim aparatom za osnovnu obuku.

Ja Sam vec pisao, ideal bi bio eskadrila SU 30 na Batajnici, eskadrila gripena u Ladjevcima plus Jak 130 po odeljenje na Batajnici I Ladjevcima. Ali….

Wa

То не зна ни наш ни њихов Александар.

Bo

Kako je ranije receno, pocetkom sledece godine, ali zbog Korone mozda bude i kasnije.

Vl

677.trae
Kakvo je vaše mišljenje o KAI Fa-50 tj. da li je moguće njegovo poređenje sa Gripen-om C/D?
Ovako, na oko, slični su avioni, s time što se na FA-50 može raditi i obuka…
FA-50 može se naručiti sa General Electric F414 motorom koji po licenci proizvodi Samsung ili nešto jačim Eurojet EJ200 iz Eurofighter Typhoon-a.

Yo

Čemu fetišizam spram pedigrea zemlje porekla mašina?
To će kao nešto da promeni?
Još je grotesknije frljanje sa negativama i pozitivama, a gram pozitive nikad jeftiniji…
Mogli bi zazvučati kao neke babe posmatračima sa strane…
Kada se dobro i sistematski radi – rad da rezultate – možda ne brzo, ali ne izostanu.
Ja sam veliki ljubitelj Mig 29 – zato što je lep i elegantno leti – milina gledati ga, ali je mašina zapostavljena još u doba SSSR-a i ispade da je možda i najslabiji „u svojoj klasi“…
Čak je i uvođen svojevremeno kao privremeno rešenje, ali je poslužio kao retko koji, sačuvao lovakvu avijaciju od nestanka i mi trenutno očigledno ne možemo imati bolje.
Tipovati ga kao aparat za 21. vek je verovarno preambiciozno, mada su Emirati svojevremeno rešili i da finansiraju njegovo unapređenje u 5. generaciju, a drugo je pitanje da li će se i uspeti u tome.
To je što je, takav kakav je, bolje nemamo i bespredmetno je kritikovati ga ili praviti fetiš od njega.
MiG 35 nema davno najavljeni novi radar, pa ni vektorisani potisak – i to je činjenica svidelo nam se ili ne – a ako ima nešto drugo što ga čini pogodnijim u odnosu na druge avione, pa da uporedimo činjenice bez impresioniranja na „Made in“ – jer ima nas i takvih kojima pedigre ne znači mnogo…

Odgovori
du

Mig 29 je odlican avion za nasu lovacku avijaciju. To je jednostavno tako, pa nek prica ko sta hoce. Dosta se leti i to je dobro. Bice naprednih resenja u buducnosti… nema sad nazad.

Odgovori
Mi

Da je odlican bas i ne, da je trenunto dovoljan to da..

Ac

U zadnje vreme ste ironicni sa vestima pa cu i ja da budem malo.Ako nekom treba posao neka se javi novom ministru za rad i zaposljavanje(iskreno jos u martu sam je video kao ministra zdravlja,ali ovo…)Pa dva pametnjakovica rotiraju ministarstva…Izvinjavam se na digresiji,ali sam zapenio.Kakva vojska i bakraci sve sama demagogija i vodjenje zednih preko vode da ne primetimo da smo skuvani.Izvinite jos jednom,bas sam se iznervirao.

Odgovori
WE

N-019/M1 👉👉👉 UŽAS ❗❗❗

Odgovori
Bo

Warevolf
Ti konstantno negodujes na svim portalima. Zasto je uzas, kada po karakteristikama je slican Zuk radarima, a po nas jeftinije. Sa modernizacijom ovog radara, dobijamo veci domet, mogucnost pracenja i dejstvovanja na vise ciljeva, i upotrebu raketa, koje do sada nismo imali.

Sr

@Boban
„Zasto je uzas, kada po karakteristikama je slican Zuk radarima, a po nas jeftinije“

Domet zahtava cilja moze biti priblizno isti, nije „slicnih karakteristika“ jer se radi o dve razlicite tehnologije i nacina rada. Zuk je mnogo bolji i moderniji radar, u rangu onoga sto koriste trenutno F-16ke. N019M1 je u svakom slucaju daleko bolje imati nego bazni N019, ali nije Zuk.

Bo

Srbofil
Koliko je meni poznato, sa starog radara ostaje samo antena i predajnik, a sva elektronika ide nova, digitalna. To ce u stvari biti radar baziran na elektronici Zuk radara, cak sta vise koristi i nesto noviji signal procesor Ts600, umesto starijeg Ts400. Domet mu je kao kod zuk radara 120 km.Moze da dejstvuje na dva cilja u uzoj zoni poluaktivnim raketama R-27p/EP, i 4 cilja istovremeno u punom opsegu zahvata radara vodecom raketom RVV-MD (Srbija ima ovu noviju verziju) I ta modifikacija se radi na licu mesta.
Avioni ce imati noviju verziju OLS-a.
Tako da ova modernizacija radara je dobra, i kako sam rekao slicna Zuk radaru.

Sr

@Boban
Modernizacija te vrste se radi na identican nacin na koji su nasi ljudi sa VTI modernizovali Zirafu. Stave se A/D konvertori(shodno primeni u datom kolu), zatim DSP, tu nastupa taj vas Ts600, izradi se odgovarajuci softver i peglaj. Samo sto pojacivacki sklopovi i antena su stare tehnologije. Oni prosto nisu na nivou Zuka sto se tice mogucnosti, nacina rada i rezolucije.

Jednostavno Zuk ce pratiti vise meta na vecoj udaljenosti, imati vise modova, imati daleko vecu rezoluciju, mnogo teze ce ga ometati i radice pouzdanije, to su jos uvek odlicni radari(uslovno receno), dok je N019M1 u najbolju ruku „ok“ sto je racionalnije kad su vec avioni „privremeno resenje“. Nije ni sve u „dometu“ kao sto se obicno misli. Jos bolje bi bilo i da je Zuk full solid state ili da bar ima konverziju u solid state kao sto ima AN/APG-66/68, ali to je vec neka druga tema

Idealno bi bilo AESA ili makar full solid state MSCAN impulsno-doplerski, ali za to bi morali kod Izraelaca po ELM-2052 ili 2032, a proces integracije ruskih radarskih raketa bi bio malte ne, nemoguca misija. Bilo bi isplativo da smo to odradili nakon remonta tamo 2008/9, ali nismo steta. Bila bi to najjaca 29ka prve gen. koja je ikad poletela.

ma

677.trae

Sta cemo sa Niskim vojnim aerodromom? Nesto se govorilo da ce to biti buduci centar za RV i PVO da ce se raditi modernizacija i prosirenje infrastrukture. Govorilo se pa se stalo sa tim. Sumnjam da ce taj projekat da zazivi i dislocira se neka ozbiljnija grupacija borbenih aviona. I ovako u ovom kraju lovci Mig29 gotovo i ne lete ili ih ja ne vidim. Poslednji put sam ih video na paradi u Nisu iznad Jastrebca.
Ja sam za buduci Su30sm ili Mig35. Verovatno ce Su30sm u narednim godinama biti modernizovan sto je jos bolja opcija za nas ali se mora racunati da ce sa tom modernizacijom porasti i njegova cena. Menja se radar, skoro sva elektronika, pogonska grupa, dodatno naoruzanje, novi navigacioni sistem, sistem upravljanja vatrom itd…
Verovatno ste upoznati sa hvalisanjem Svedskog generala da je sa novim Grippenom Svedska pronasla odgovor za Su35s sto mislim da je malo vece preterivanje.
Po meni Grippen je teze nabaviti od ostalih lovaca zato sto nije potpuno Svedski proizvod a za politiku ne treba trositi reci. EF-2000 vrlo los izbor. Rafal preskup za nas i da ga nabavimo sa oskudnim naoruzanjem. USA lovci opet pored politike glavnu ulogu igraju opet paprene cene koje su u vecini slucajeva vestacki naduvane za sve njihove avione.
Ovakav Su35s sa dodatnim naoruzanjem bice svakom fatalna pretnja u narednih 20 godina ili do pojave VI generacije lovaca.

Srbofil
Vi ne poredite Jak130 zbog tehnickih karakteristika vec iskljucivo sto je to Ruski proizvod a vi ste u zadnje vreme veoma alergicni na Ruske proizvode. Ako smo vrsili obuku na jednom G4 zasto ne bi se vrsila obuka na daleko savrsenijim i potentnijem skolsko-borbenom avionu kakav je Jak130.
Kako mislite da se kupi FA50 na koji nacin i kojim parama. Ako cemo da pripovedamo bajke, onda hajde da pricamo bajke na ovom portalu.
Po cemu je Jak 130 borbeno neupotrebljiv?
Kako je za Ruse upotrebljiv koji imaju citavu paletu raznovrsnih borbenih aviona? Jak130 je stvoren upravo za prelazak pilota na najsavremenijim i najmocnijim lovcima danasnjice.
,, Niti bezbedno, niti ekonomicno, niti ima smisla, jednom recju glupost“.😄😄😄😄😄😄😄
Jeste glupost ali sa tvoje strane.
Po tvome spiskacemo preko milijardu za nekoliko FA50 i nekoliko Grippena. Stvarno dobra racunica svaka cast. Za te FA50 izgleda da ne treba nikakvi rezervni delovi i ostala dodatna oprema. Kada se nabave ima da lete 20 godina bez ikakvih kvarova jer to je po tebi nekvarljiva roba, jer eto ruska nije po tvojoj meri i nije na nivou kao sto je FA50.
Vrlo cudno,, strucno“ misljenje.

Odgovori
Mi

Ja sam iz Srema (Indjije) i Migovi-29 lete gotovo svaki dan ovde.

Sr

„Srbofil
„Vi ne poredite Jak130 zbog tehnickih karakteristika vec iskljucivo sto je to Ruski proizvod a vi ste u zadnje vreme veoma alergicni na Ruske proizvode.“

Apsolutno poredim tehnicke karaktestirike. Jak-130 moze odlicno zameniti G-4 i unaprediti obuku, ali lovac onda mora da bude ruski(idealno SU-35) bas zbog obuke i zbog deljenja dela naoruzanja. Ne mozete kaciti R-73 i KAB/FAB bombe na „Gripena“ kao sto je predlozio Belenko(bez da to debelo platite), niti mozete AIM-9 na Jak-130 itd. Takodje kokpit, simbologija, jedinice itd. kod ruskih masina su drugaije nego kod zapadnih, tako da i to treba ozbiljno uzeti u obzir i trenazni avion treba da pruzi lak prelazak na lovca, a ne totalnu promenu filozofije. Dakle, uz Jak, jedino SU-30/35…mozda nekim cudom 29M(mada sam protiv nabavke tog aviona).

Ako bi 29ke i J-22 ipak zamenili „zapadnim“ avionom, onda trenazni nikako ne bi trebao da bude Jak-130! Uz Gripen-C/D nikako nije „idealno“ Jak-130 i SU-30 nego F/A-18C-D i T-50 jer dele isti F404 motor i dele najveci deo naoruzanja. To se zove objedinjavanje logistike(sto je nasoj drzavi slabo poznata stvar). Imali bi i komercijalnih osnova da remontujemo te motore u zemlji, sa sarenilom jak+suhoj+gripen ne bi imali nikakvog osnova za neko naprednije odrzavanje(znaci opet vezujemo sami sebi ruke).

ma

Wolfgang
Morao bi znati kao neko ko se predstavlja za nekog poznavaoca vojne tematike da ne moze biti isto poleteti i leteti u mirnodopskim uslovima i ratnim uslovima gde je mnogo jace elekttomagnetno polje, gde su ukljuceni svi radarski sistemi i sistemi za ometanje. Svaki avion koji je u tom polju njemu opada borbeni potencijal za nekoliko procenata, sve zavisi sa kakvom jacinom ometanja se suocava. Itekako mmoglo je doci do smetnji ili potpunog onesposobljavanja nekih sistema u vazduhu od strane protivnika. Isti je slucaj i sa PVO sistemima gde i njihova celokupna borbena moc opada za neki procenat jer se radi o ratnim uslovima, i sistem radi u borbenom rezimu punim kapacitetom i pored jakog elekteonskog ometanja. To bi trebao znati.

Odgovori
Wo

Ja nisam nikakav ekspert za vojsku nego pre za telekomunikacije pa me zanimaju teme vezane za radare ili elektronska dejstva. Sto se vase zamerke tice, moguce je da je doslo do nesporazuma ako veterani piloti ratnog vazduhoplovstva za „elektronska ometanja“ koriste formulaciju „povecavaju se naponi“. Ja to jednostavno nisam razumeo jer se take formulacije u struci ne koriste kada se prica o elektronskom ratu/ometanju.

ma

Srbofil

To je valjda jasno sta moze sta ne moze da se kaci na Jak130 i sa kakvim lovcima je kompatibilan.
Moje reagovanje je bilo na vase,, strucno“ misljenje.
Zasto je Jak130 borbeno neupotrebljiv?
Kako i na koji nacin i kojim parama vrsiti kupovinu nimalo jeftinog FA50 pa jos i vas predlog FA18 kao da je on na nekoj vasarskoj rasprodaji pa ce to biti vrlo povoljna kupovina to jest bajka. Slicno je i sa Grippenom ali je za nijansu jeftiniji?
Mig35 ima otvorenu arhitekturu pa je moguce kaciti i zapadno naoruzanje ako bi rusi na to pristali.
Da remontujemo motore F404?
To je zaista prodavanje magle i prozapadna propaganda s tvoje strane.
Kako je to FA50 ekonomican a jeftiniji Jak-130 nije?
A tek FA18 posebna prica.

Odgovori
Sr

„To je valjda jasno sta moze sta ne moze da se kaci na Jak130 i sa kakvim lovcima je kompatibilan.“

Pa cemu onda predlaganje kupovine upravo Jaka-130 i Gripena kao „idealne kombinacije“? Ja bih rekao da ta kombinacija nije dobra, kamoli „idealna“.

„Zasto je Jak130 borbeno neupotrebljiv?“

Zato sto nema radar, forsazne motore, slabo je naoruzan i male je nosivosti. Borbeno je upotrebljiv koliko i Orlovi i Galebovi(dakle u uslovima gde protivnik nema nicim da uzvrati sa zemlje i vazduha). To nije nikakvo pobosljanje borbene gotovosti naseg RV.

„Kako i na koji nacin i kojim parama vrsiti kupovinu nimalo jeftinog FA50 pa jos i vas predlog FA18 kao da je on na nekoj vasarskoj rasprodaji pa ce to biti vrlo povoljna kupovina to jest bajka. Slicno je i sa Grippenom ali je za nijansu jeftiniji?“

FA-50 nije uopste toliko skup, npr. isto smo potrosili novca za modernizaciju i naoruzanje iz Rusije u poslednjih par godina koliko bi kosta eskadrila FA-50 sa sve naoruzanjem. S tim sto Korejanci mogu ponuditi privredni ofset, a trebaju nam…Npr. bilo bi odlicno da otvore fabriku baterija za elektricne automobile.

„pa jos i vas predlog FA18 kao da je on na nekoj vasarskoj rasprodaji pa ce to biti vrlo povoljna kupovina to jest bajka. Slicno je i sa Grippenom ali je za nijansu jeftiniji?“

Jedino nas politika moze spreciti da to kupimo tj. Amerikanci. Sto se para tice, ako imamo za ruske, imamo i za njih, kad se uracunaju troskovi eksploatacije i resurs, nije nikakva razlika zaista, a na politiku ja ne mogu uticati. Samo sam rekao sta je tehnicki kompatibilno, a F/A-18 i Gripen jesu. Taman C/D i E/F verzije oba aviona koriste iste F404 i F414 motore.

„Mig35 ima otvorenu arhitekturu pa je moguce kaciti i zapadno naoruzanje ako bi rusi na to pristali.“

Mig-35 tek treba da dobije svoju konacnu formu, ne uliva mi poverenje za sada.

„Da remontujemo motore F404?
To je zaista prodavanje magle i prozapadna propaganda s tvoje strane“

Inace kompanija MTU koja treba otvori pogone u Srbiji(ako korona to ne pokosi do kraja) vrsi remont upravo tih F404 motora izmedju ostalog ;) Sto smo mi nesposobni da to remontujemo ako bi ulozili sredstva? Ti motori se proizvode na nekoliko mesta na svetu i remontuju na jos toliko, a RD-33? Samo u Rusiji mozes remontovati kako treba i nigde vise, kao i Migove-29 uostalom.

„Kako je to FA50 ekonomican a jeftiniji Jak-130 nije?“

Zato stoje FA-50 borbeni avion, a Jak nije. Dakle ako bi kupovali Jak, onda bi morali i Orlove zameniti eskadrilom visenamenskih aviona. Kao sto sam rekao, dve eskadrile SU-30 ili bolje 35 i jedna Jak-130, to je jedino racionalno resenje, ali skupo.

U principu kupovina skolskog aviona tek treba da usledi nakon sto se odredi koji ce lovac braniti nase nebo, a ne da opet pravimo JNA sarenilo i idiotluke poput kupovine sovjetskog lovca, a razvoja domaceg sa francuzima…..

Sto da komplikujemo sebi zivot? Pa i sada americki radari u VOJIN nisu kompatibilni sa lovcima ni sa PVO sto se tice standarda komunikacije zato sve mora „rucno“ ko pre 70 godina. Jel po vama to dobro?

Dakle moje misljenje, ako cemo ruski avion onda jak, ruski PVO, ruski radari u VOJIN, sve uvezati, kupiti IFF i udri, ako cemo zapadno onda zapadno. Sasvim mi je svejedno sa tehnickog aspekta. Sto se emocija tice? Pa svakako nase pare idu strancima jer ne mozemo sami da napravimo, lose kako god okrenes.

Vl

Srbofil,
I ja sam mišljenja da je FA-50 bolja kupovina od trenutne verzije Yak-a 130. Međutim, ako se odlučimo za recimo Su 30, mnogo bolje je kupiti Yak. Samo treba sačekati Ruse da ga dignu na nivo nove verzije L15…
Yak 130 košta oko 20 miliona dolara dok je KAI FA-50 oko 30 miliona. Dakle, s obzirom da se Fa-50 pored 404 motora (proizvodi ga Samsung po licenci) može kupiti i sa Eurojet EJ200 motorom (sa Eurofighter Typhoon-a) a ima i izraelski radar EL/M-2032, mislim da vredi mnogo više od te razlike u ceni.
Mada i Rusi sigurno ne sede skrštenih ruku. Shvataju oni da Yak 130 zaostaje za M346 i L-15. L15 ima nove ruske motore i Aesa radar i poredeći ga sa trenutnom verzijom Yak-a, on deluje kao igračka. Mislim da će Rusi proizvesti narednu verzija Yak-a kao mnogo moćniju letilicu, ali će zato biti verovatno i skuplja.
Zadnja verzija Fa-50 (blok 20), u kojoj je integrisana i nova Lockheed-ova ATP platforma, navodno je operativna od avgusta ove godine. I blok 20 će sigurno biti skuplji od 30 miliona, koliko košta trenutna verzija (2012 je 20 aviona plaćeno 600 miliona dolara).

Sr

@Vlad
“ Samo treba sačekati Ruse da ga dignu na nivo nove verzije L15…“

Postoji par problema, prvi sto Rusija nije zainteresovana za „bolju“ verziju Jak-130 jer im zaista ne treba.

„Mada i Rusi sigurno ne sede skrštenih ruku. Shvataju oni da Yak 130 zaostaje za M346 i L-15. L15 ima nove ruske motore i Aesa radar i poredeći ga sa trenutnom verzijom Yak-a, on deluje kao igračka“

L-15 nema ruske, nego ukrajinske forsazne motore. Sto se tice opreme, sta mi realno znamo o tom avionu? Te price „AESA“ i ostalo su samo samo prepostavke. Svugde za kineske avione pise „pretpostavlja se da imaju….“ Cisto sumnjam da su kinezi napravili „bolji“ avion od Rusa i to jos za manje para. Verovatno je L-15 u osnovi jos oskudnija verzija Jak-130ke, a verzija sa forsaznim motorima i radarom ko zna koliko kosta i da li se uopste izvozi.

Takodje, Italija razvija M345, a Rusija je zadrzala Alabtrose, sta vam to govori? Da im je mozda ipak skupa obuka na dvomotornim avionima? Sta god radili sa tom platrofmom, to je mali avion koji nije dizajniran za nadzvucne brzine. Njemu je mesto u obuci i eventualno lakim jurisnim zadacima(sto moze svaki avion da radi).

FA-50 ipak ima supercruise sto mnogo govori o aerodinamici i zmaju. Ne kazem da je to jedini skolsko-borbeni avion na trzistu, samo sam govorio i kompatibilnosti sa Gripenom ili F/A-18.

Takodje problem nabavke ozbiljne kolicine opreme iz Rusije je politicke prirode. Uvek postoji i ta strana. NE bih da pricam nista u napred, videcemo. Znam samo da bih voleo objedinjen i zaokruzen sistem obuke uradjen kvalitetno. Dakle ako je lovac ruski, onda i trenazni treba da bude i obrnuto. Ako budemo ipak nabavljali neke zapadne avione, onda nikako Jak.

Ljudi su zapeli za taj Jak kao da je jedini avion na trzistu, a cim se kaze da neka ruska oprema nije dobra za nas, odma su defanzivni i osetljivi, a mi koji se ne slazemo „sirimo pro zapadnu propagandu“…..

@Srbofil
Ne znam gde ste našli podatak da FA-50 ima supercruise?

@Srbofil
Hvala. A sada da pitamo Živojina odakle mu podatak da avion ima supercruise? Nigde sem ovde nisam našao taj podatak i veoma mi je neverovatan.

Mi

Supercruise u praktičnom pogledu koji se spominje kod aviona 5te generacije nije isto što i supecruise time sto si probio zvučni zid bez forsaža!

Problem je što se ista reš koristi za dve veoma različite stvari.
Ako avion ne može da održava supercruise bar 3-4 minuta, onda to vec noje to i poenta se gubi.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

09. Dec 2024.Pogledaj

Pavle na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

sigurno se gadjalo zoljom iz čamaca, dečjih na naduvavanje, desantnih gumenih, rečnih ribarskih, ophodnih...

09. Dec 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Bas imamo dosta eksperata za borbene dronove i zolje ovde u komentarima :-) Mislim da bi bio red da se pocne od toga da PRDC ima malo vise znanja i iskustva sa dronovima. Nesto mi govori da imaju i zolje i druge lansere i granate za tedovno testirtanje, proracunavanje, i poboljsavanje dizajna njihovih letecih platformi.…

09. Dec 2024.Pogledaj

Feline na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@ Petrovic Dusan Zanimljivo kad se neko izgleda ko ne zna i ne uzima u obzir činjenicu da je Zolja bestrzajno oružje (ne proizvodi baš nikakav trzaj, ko je pucao iz nje odlično zna) poziva na aeronautiku i zakone fizike i poredi ovo sa topom na A-130 koji ima i te kakav trzaj…

09. Dec 2024.Pogledaj

omniameamecumporto na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Probaj Zolju ispaliti iz čamca pa ćeš da vidiš reakciju, ili probaj samo lagano izići iz čamca ne moraš iskakati. Nije isto kao da stojiš na čvrstom tlu. Ista situacija je ispaljivanje iz drona, govorim o preciznosti pogotka. Količina gibanja i impuls sile iz fizike.

09. Dec 2024.Pogledaj