Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[REPORTAŽA] Noćna patrola nad policijskim časom
Sa Helikopterskom jedinicom MUP-a Srbije noću iznad Beograda tokom policijskog časa / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

[REPORTAŽA] Noćna patrola nad policijskim časom

Vanredno stanje na teritoriji cele Srbije uvedeno je 16. marta kada je u državi bilo zabeleženo 48 slučajeva infekcije virusom Korona (COVID-19 – skraćenica od Corona Virus Disease 2019). Zbog potrebe efikasnijeg sprovođenja društvenog distanciranja koje je pored mera higijene jedan od najefikasnijih načina suprotsavljanja novom virusu, država je dva dana kasnije uvela i policijski čas od 20 časova naveče do 5 časova ujutru. Srbija je tada imala 89 zaraženih osoba.

Dan pre produžavanja policijskog časa „od pet do pet“ (od 17 časova naveče do 5 časa ujutru), Tango Six portal dobio je jedinstvenu priliku da provede noćnu smenu sa Helikopterskom jedinicom MUP-a Srbije u misiji nadgledanja Beograda iz vazduha tokom trajanja zabrane kretanja za sve njegove građane. Videli smo izbliza opremu i procedure potrebne za obavljanje čisto policijske misije koju Helikopterska inače sve ređe obavlja u sklopu svojih raznovrsnih uloga.

Na dan pisanja ovog članka broj zaraženih Korona virusom je 303.

Uz Erbas helikoptere kupljene su i daljinski upravljive platforme za prevoz letelica od hangara do platforme za poletanje. Nema više ručnog guranja ili vuče / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
YU-MED na sletanju. Svi Erbasovi H145M imaju reflektor manjeg opsega koji se nalazi pored svetla za sletanje. Često je samo taj reflektor dovoljan za policijske operacije / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Subota 21. marta bila je idealna za noćno letenje. Vidljivost je bila dobra, umeren vetar je tek počinjao a sa aerodroma „Nikola Tesla“ poleteli smo nekih sat i po kasnije nakon sletanja prve Er Srbijine misije prevoza medicinske opreme sa njihovim najvećim avionom. Uprkos činjenici da je zatvoren za putnike, beogradski aerodrom ne prestaje da radi a Helikopterska će svakako biti jedan od njegovih najfrekventnijih korisnika tokom vanrednog stanja.

Nakon dobrodošlice u jedinici i pretpoletnog brifinga saznajemo da su za večeras određena dva Erbasa H145M. Jedan za Tango Six portal, drugi za još jednu medijsku ekipu. Posade, na čelu sa komandantom jedinice kapetanom instruktorom Nenadom Nedićem, se dogovoraraju da YU-MED vozi ekipu TV Prve dok ćemo mi leteti u YU-ICE, jedinom maskirno obojenom Erbasu od tri koliko ih je trenutno u floti. Komandant jednice nam potvrđuje da će isporuka poslednje, četvrte, letelice biti uslovljena sveopštim stanjem oko Korona virusa sa podsećanjem da je po ranijem planu YU-MUP bio očekivan u aprilu.

Zašto letenje noću iznad Beograda?

– Građani moraju da znaju da je Ministarstvo unutrašnjih poslova izuzetno opterećeno sada tokom sprovođenja mera obezbeđenja vanrednog stanja. Pomenuo bih tu na primer naše kolege iz saobraćajne policije koji neumorno danima kolima prate konvoje kamiona od jedne do druge granice Srbije. Tu su naše kolege koje rade na sprovođenju mera karantina i oni koji tokom policijskog časa patroliraju.

Uloga Helikopterske jedinice je podrška svim ovim snagama a u Beogradu tokom trajanja policijskog časa i izviđanje iz vazduha. Cilj našeg angažovanja je da se rasterete kolege koje su na ulici a da u isto vreme imamo sposobnost pokrivanja što veće teritorije grada u što kraćem roku. Delujemo često po pozivu kolega sa zemlje i u mogućnosti smo da sami uočimo okupljanja ili kretanja.

Naravno, nećemo leteti kasno noću kako ne bi uznemiravali sugrađane. Svesni smo da postoji fini balans između toga da budemo efikasni u svojoj misiji ali i da u isto vreme ne ostavljamo negativan utisak. – priča nam komandant jedinice Nedić.

Celokupni sastav je prešao na mere zaštite od moguće infekcije novim virusom i svi nose zaštitne maske i rukavice. Kažu da im ništa od navedenog ne predstavlja problem u radu, piloti inače stalno nose letačke rukavice.

Piloti Rilak i Marković planiraju reone večerašnjeg letenja / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Oprema

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije za večerašnju misiju koristi svoj novi Erbasov helikoter H145M. Jednu od trenutno najmodernijih evropskih mašina za „opšte poslove“ kojeg uz „civilnu Gazelu“ H125 koriste mnoge policijske i medicinske eskadrile širom sveta. Kako je Tango Six prvi i javio, policijski primerci srpskih Erbasova sa rotorima poseduju i svu potrebnu dodatnu opremu za raznovrsni broj upotreba. Pored dizalica za prevoz ranjenika i izbacivanje specijalaca, opreme za medicinski transport već stabilizovanih pacijenata tu je i FLIR kamera kao i Trakka reflektor.

Već je vreme i za prvi „100 časovni“. YU-SAR na obaveznom pregledu bitnih sistema i komponenti / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prednost Erbasa je svakako modularno „roll-on/roll-off“ rešenje kabine u koju se brzo i jednostavno uz pomoć centralnih šina mogu postaviti sedišta, nosila ili FLIR konzola za kojom sedi njen operater. TrakkaBeam A800 reflektor i FLIR kamera se jednostavno postavljaju se na skije i mogu se brzo menjati između različitih helikoptera u floti:

– Pored infracrvene FLIR kamere velike rezolucije za koju je 6 naših tehničara završilo obuku u Nemačkoj imamo i reflektor kompanije Trakka Systems koji koristimo kada manji reflektor koji se nalazi pored svetla za sletanje nije dovoljan. Trakka reflektor koristimo za područja koja nisu toliko osvetljena i gde nedostaje veći snop svetlosti. Ovaj sistem ima nekoliko sočiva u boji koja se mogu menjati u zavisnosti od meteo uslova. – kaže Nedić.

Helikopterska jedinica nabavila je uz nove helikoptere i opremu za noćno letenje koja se sastoji od naočara (NVG – Night Vission Goggles) i prilagođene kabine i spoljašnjosti helikoptera za letenje u paru kada nema emitovanja unutrašnjeg i spoljnog vidljivog svetla. Ova oprema koristi se u noćnim uslovima i redovnim operacijama kada je potrebno „videti kroz mrak“ ali i u taktičkim primenama kao što su pritajeni prilazi ili preleti radi desanta ili vađenja specijalnih snaga SAJ-a ili Žandarmerije.

Helikopterska jedinica MUP-a kupila je 3. generaciju Elbitovih F4949 NVIS (Night Vision Imaging System) NVG / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

– NVG oprema nam je svakako dramatično podigla sposobnosti u noćnim operacijama. Za vrstu letenja koju ćemo noćas raditi ona nije potrebna jer je grad osvetljen. NVG je odličan ako bi, na primer, dobili neki zadatak pretrage delova Rakovice, Košutnjaka, Čukarice, Ade, Kalemegdana ili sličnih neosvetljenih ili ređe osvetljenih delova grada. –

Let

Tango Six ekipa večeras leti u helikopteru YU-ICE, jedinom maskirnom „Erbas policajcu“. Fotograf se dodatno osigurava unutrašnjim vezama uz pomoć tehničara zbog toga što će se u jednom trenutku otvoriti vrata radi kvalitetnijeg fotografisanja grada ispod nas. Letimo na 1000 fita (oko 300 metara) brzinom 60 čvorova (oko 110 km/č).

Mehaničar i fotograf „obučeni“ u dodatni sisem veza koji se zakačinje u unutrašnjost helikoptera / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Pretpoletna provera sistema, goriva, prvo javljanje kontroli leta / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

– Večeras ćemo leteti iznad Novog Beograda, južno od auto-puta, preko blokova, Belvila, Ade, Dedinja, Autokomande, Vračara. – brifuje nas vođa vazduhoplova, pomoćnik komandanta jedinice za letačke poslove, Vladan Rilak.

U praksi, oba pilota tokom većine trajanja leta drže ruke na kolenima. Helikopterom upravlja auto-pilot koji se koristi, kao i u putničkim avionima, odmah nakon ručnog poletanja i isključuje se pre sletanja:

– Za ovu misiju nam nisu potrebni waypointi, auto-pilot održava visinu i pravac, mi letelicom upravljamo heading bugom. Auto-pilot drži visinu „u fit“. – kaže Rilak.

Čitanje čekliste uz pomoć ručne svetiljke / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Nekoliko puta tokom leta smo se i sami uverili, slušajući razgovor pilota kroz intercom slušalice, koliko lako primećuju kretanja na zemlji sa ove visine. Posebno sada kada svako ko se kreće ili vozi neko prevozno sredstvo jasno iskače iz sablasno praznih ulica.

– Misije patroliranja najčešće radimo ili u direktnoj komunikaciji preko zatvorenog policijskog radio sistema Tetra ili je u helikopteru sa nama neko iz Uprave policije koji tada praktično postaje četvrti član posade. U stanju smo ili da direktno pozovemo i pojedinačna policijska kola iz helikoptera ili da sa nama prilikom misija praćenja važnih ličnosti ili nadgledanja rizičnih skupova bude neko iz tima koji učestvuje u akciji na zemlji. Napravi se zatovrena grupa korisnika na Tetra sistemu i svi zajedno smo u komunikaciji. – pojašnjava komandant jedinice praktičnu upotrebu helikoptera u urbanim policijskim operacijama.

Pred prelazak Save u pravcu Beograda na vodi / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Igor Jenačković, vazduhoplovni mehaničar član posade / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Drugi pilot na večerašnjem letu, kapetan instruktor Dalibor Marković / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Reći da je grad ispod nas bio prazan bila bi možda adekvatna izjava za neki dan letenjeg vikenda. Naš let u trajanju od nešto manje od sat vremena bio je let iznad grada gotovo u potpunosti bez ljudi i vozila na ulicama. Nestvaran prizor koji više odgovara nekoj apokalipsi ili policijskom času uvedenom iz straha od potencijalno smrtonosnog virusa od koga za sada nema leka.

MUP Srbije i njegova Helikopterska jedinica će se postarati da ostanete kod kuće.

Novobeogradski blokovi / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Svi u stanovima. Bukvalno / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Uočavanje vozila i ljudi u pokretu još je jednostavnije u uslovima policijskog časa / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Kako se zovu saobraćajnice bez saobraćaja? / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Jedan od inače najfrekventnijih kružnih tokova u gradu – pust / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Beograd i dalje svetli / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

AL

Lep je BG nocu iz vazduha. Bas se lepo vidi kad se prilazi sa juzne strane i slece na Teslu, grad svetli, Avalski toranj jako impresivno izgleda. Danju nije bas lep, narocito NBG(sorry Beogradjani).

Fotke su fenomenalne, svaka cast!

Odgovori
BB

extra fotke

Odgovori
Zo

U svom zlu nesto ipak oku ugodno. Svaka cast pilotima ovih prekrasnih helikoptera, i oni su pod velikim pritiskom zbog ove situacije. Spektakularne slike Bg iz vazduha. Svetska metropola bez obzira na sve! Kaze mi prijatelj da i jedan New York lepse i puno cistije izgleda na posterima i nocnim slikama. 2 god je proveo tamo. Ne budimo prestrogi prema Bg. Zivi i zdravi ostali ljudi moji! Pozdrav svima.

Odgovori
Ur

Lepi poziv redakciji da slikama pojaca malo format recimo na „wallpaper“ size pa da ulepsamo desktop i mi ostali smrtnici !!!!

Odgovori
Mi

Hvala Tango Six na divnoj reportazi. Nije me sramota da kazem da sam se bukvalno najezio gledajuci ove fenomenalne slike naseg grada, nasih novih letelica, i naravno nasih ljudi na zadatku u ovoj vanrednoj situaciji globalnih proporcija. Hvala bogu da nam je stiglo sta nam je stiglo do sada, i da je trening zavrsen!
Kapa dole. Hvala. Pozdrav svima i UZDRAVLJE!🍻

Odgovori
Mi

Bad boys, bad boys
Whatcha gonna do, whatcha gonna do
When they come for you

Odgovori

Odlicne fotke!

Odgovori
Iv

Zaista odlicne fotografije

Odgovori
da

Podrška svim ovim ljudima, kako policiji tako i redakciji T6 u cilju prevazilaženja ove bolesti.

Naravno isto želim i svim čitaocima T6.

Pe

Evo izvanrednog primera pravilnog izbora kupovine naoruzanja i vojne opreme.
Savremeni helikopteri zapadne proizvodnje su upravo ono, sto je Srbiji trebalo,kako se pokazalo, ranije nego sto je bilo ko pretpostavio.
Nadajmo se da ce izbor nove opreme biti nastavljen u istom duhu.

Odgovori
al

Slazem se u potpunosti sa ovime. Pogotovo za ovaj H145, i ubuduce kada se bude uzimalo za evetualnu HSS(Helikoptersku sluzbu spasavanja), isti tip uzeti.. Takodje i za MUP.
Sto se tice vojske, msm da je i dalje za generalni transport trupa i materijala i dan danas Mi 17V5+ i dalje majka i maceha.. Sto se tice ostalih tipova, zapadna tehnika svakako ima prednost.

Sve u svemu, prelepe slike Beograda tokom ovog nebuloznog policijskog casa.
Keep em comin ;)

Voleo bih kada bi nabavili barem još 20 ovih helikoptera, tako da svaki veći grad ima barem jedan.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs