BEG airport status
[ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (I deo) Hoće li biti u upotrebi i posle 2030? Srpski MiG-29 9.13 / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

[ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (I deo)

Isporukom četiri aviona koji su na remontu i modernizaciji u Belorusiji, Srbija će krajem ove ili verovatnije početkom sledeće godine kompletirati eskadrilu od ukupno 14 lovačkih aviona MiG-29. Kako je ranije najavljeno prvi avion koji će izaći sa radova u beloruskom 558. remontnom zavodu Baranoviči, poleteće u septembru ili oktobru a još uvek nije zvanično poznato na kom nivou modernizacije će biti primerci koje je Belorusija donirala Srbiji ali je njihov remont i osavremenjavanje Srbija ipak platila.

Moguće je da ćemo tokom ove godine videti i prvi MiG-29 koji je u Srbiji modernizovan u takozvanoj „Fazi 3“ za koju smo više puta dobili zvaničnu informaciju da je u toku. Kada se 2017. krenulo u proces prijema donacije šest aviona iz Rusije i radove na revitalizaciji postojeća četiri primerka bilo je planirano da se ceo projekat, koji uključuje i obimniju modernizaciju, završi do kraja 2020. godine.

Deo aviona MiG-29 koje je Rusija donirala Srbiji. Vežba „BARS-2018“ / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Osim remonta, dorada i osavremenjivanja produžen je životni vek na 40 godina a prešlo se i na održavanje po stanju i avioni ne moraju više na opštu opravku nakon 10 godina ili 700 sati naleta ( u Rusiji se to radi na 7 fgodina ili takođe 700 sati naleta). Imajući u vidu da su avioni koje imamo proizvedeni u periodu 1987. i 1991. to bi značilo da bi oni mogli biti u upotrebi do 2027-2031. Najveći broj aviona, njih 7 proizvedeno je 1987, potom 4 1989. i po jedan 1988, 1990. i 1991 godine. Treba napomenuti i da je u tom periodu proizvedeno najviše MiG-ova 29 verzija 9.12A, 9.12B, 9.13 i 9.51. Flightglobalova baza procenjuje da Ratna vazduhoplovstva danas u svetu koriste oko 790 MiG-ova 29.

 
Gotovo sve evropske zemlje koje još uvek koriste MiG-29, kako države koje su u NATO tako i Belorusija i Ukrajina, planiraju da MiG-29 zadrže u upotrebi do druge polovine ili do kraja sledeće decenije. U Poljskoj će 29-ke zameniti F-35, u Slovačkoj i Bugarskoj F-16, u Belorusiji Su-30SM dok je u Ukrajini neizvesno koja letelica će se nabaljati u budućnosti.

Do 2030. godine će iz naoružanja verovatno biti povučene sve starije verzije MiG-a 29 i iz Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije (VKS).

Najveći broj srpskih 29-ki, njih 7 proizvedeno je 1987, potom 4 1989. i po jedan 1988, 1990. i 1991 godine / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Iako RSK MiG nudi produženje životnog veka sa 25 godina i 2500 sati naleta na 40 godina ili 4000 sati naleta, iz izjava srpskih zvaničnika saznali smo da su stručnjaci iz ove ruske kompanije prilikom pregleda 4 aviona koja je Srbija nasledila od bivše Jugoslavije, ustanovili da bi njihov životni vek mogao biti produžen na 45 godina. To bi značilo da bi oni mogli biti u upotrebi do 2032. godine. Takođe, moguće je da bi do tog perioda, uz produženje životnog veka, u upotrebi ostalo još aviona iz ruske i beloruske donacije (u zavisnosti od njihovog opšteg stanja) sve dok u Srbiju ne bi pravovremeno stigla njihova zamena o kojoj je još uvek rano govoriti ali čiji proces nabavke treba pokrenuti već za nekoliko godina.

Starije varijante MiG-a 29 danas nemaju perspektivu

U Rusiji je sa ovim avionima u jedinicama prve linije aktivna samo jedna eskadrila i to ona u bazi Erebuni, Jermenija gde se nalazi 18 aviona od kojih dva dvoseda. Među jednosedima je najzastupljeniji 9.13 i a tu su i dva 9.12A kao i bar jedan vrlo redak 9.13S. Procenjuje se da je danas, računajući akro-grupu ’’Striži’’, aktivno ukupno samo 5 eskadrila sa oko 110 aviona. Poređenja radi, pre 10 godina bilo je aktivno ukupno 13 eskadrila sa oko 200 primeraka. Takođe, smatra se da se danas do 150 aviona nalazi u skladištima.

Stajanka 29-ki na aerodromu Privoložskij, rusko-srpska vazduhoplovna vežba BARS-2019 / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Osim eskadrile u Jermeniji i akro-grupe (ima 16 aviona 9.13 i 9.51 u bazi Kubinka), tu je još jedna eskadrila na aerodromu Privoložskij gde se nalazi 185. centar za pripremu i borbenu primenu jedinica VKS Rusije (druga eskadrila ima modernije MiG-29SMT i UBM), potom jedna eskadrila u bazi Kušćovskaja gde se obučavaju piloti stranih vazduhoplovnih snaga a tu je i eskadrila u 4. centru za borbenu primenu i preobuku letnog sastava na aerodromu Lipeck-2. Može se zaključiti da se MiG-29 danas u VKS koristi uglavnom za obuku, trenažu i imitiranje neprijatelja – na vežbama vazdušne borbe piloti 29-ki su ’’agresori’’ a u toj ulozi koriste se i za uvežbavanje i obuku posada sistema PVO i radara.

Deo uskladištenih ali i aktivnih aviona nudi se na prodaju ili kao donacija prijateljskim državama poput Mongolije, Sirije, Srbije a manji broj 29-ki poslat je u Libiju kao pomoć generalu Haftaru. RSK MiG nudi njihovu modernizaciju na nivo MiG-29SD, SE, SM, SMT i UBM pri čemu se podrazumeva i produžetak životnog veka kao i održavanje po stanju. Interesantno, u proteklih nekoliko godina sa remonta je izašao solidan broj aviona svih starijih verzija a takođe je zanimljivo da Rusija trenutno koristi čak oko 60 dvoseda dok su ostali 9.12A, B, 9.13 i 9.13S.

MiG-29SMT 9.19 na statičkoj izložbi avio-salona MAKS-2009 / Foto: Aleksandar Milošević

U sastavu VKS se od 2009. godine nalaze i višenamenski borbeni avioni MiG-29SMT (Izdelije 9.19) kao i dvosedi MiG-29UBM (Izdelije 9.53). To su prve nove 29-ke i prva nova verzija uvedena u naoružanje nakon 1993. godine. Iako se vode kao novi, to su ustvari avioni starijih verzija koji su ostali nedovršeni u fabrikama a koje je prvo nabavio Alžir, marta 2006. godine potpisao je ugovor vredan 1,3 milijarde dolara za 28 MiG-29SMT 9.19A i 6 MiG-29UBM 9.53.

Međutim, tokom procesa prijema, maja 2007. otkriveno je da su u avione ugrađeni korišćeni delovi i nakon 15 isporučenih aviona koji su u Alžiru naleteli oko 100 sati svaki, krajem 2008. godine su vraćeni Rusiji. Umesto toga Alžir je naručio dodatne avione Su-30MKA. U Rusiji je odlučeno da se ovi avioni, nakon dorada manjeg obima uvedu u naoružanje i prva dva dvoseda isporučena su u bazu Lipeck-2 januara 2009. godine radi obuke instruktora i preobuke pilota.

Najsavremenija verzija MiG-a 29 u VKS Rusije, Izdelije 9.19R / Foto : Žarko Skoko, Tango Six

Februara iste godine prvi avioni stigli su u dve eskadrile 14. gardijskog lovačkog avijacijskog puka (14. gviap) u bazi Kursk-Halino koji je dobio ukupno 24 MiG-29SMT i 4 MiG-29UBM. U Lipecku-2, u 2. eskadrili 968. mešovitog avijacijskog puka za obuku i istraživanje ostala su dva 9.19A i jedan 9.53 dok su takođe dva dvoseda i jedan jednosed predata 929. državnom letno-ispitnom centru na aerodromu Ahtubinsk.

Iako postoje informacije da su ovi avioni povučeni iz naoružanja i uskladišteni na otvorenom sredinom 2018. godine, tokom 2019. u bazi Kursk-Halino je primećeno par aktivnih aviona. U međuvremenu je odlučeno da se 14. gviap prenaoruža i kao zamenu za MiG-ove 29SMT i UBM dobio je 24 Su-30SM.

Još uvek nije jasna sudbina ovih 29-ki. Do sada se špekulisalo da će ih nabaviti Indija koja je pre izvesnog vremena definitivno odlučila da iz Rusije nabavi dodatni 21 MiG-29. Zbog velike sličnosti opreme i zmaja 9.19A i 9.53A sa indijskim modernizovanim MiG-29UPG 9.20 i MiG-29UB UPG sasvim je moguće da će upravo avioni iz Kurska nakon neophodnog remonta i dorada završiti u Indiji. Prema sadašnjem planu MiG-29 bi u RV Indije trebalo da ostane u upotrebi do 2032. godine.

Višenamenski borbeni avion MiG-29SMT 9.19 borbeno je upotrebljen iznad Sirije / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

185. centar za pripremu i borbenu primenu jedinica VKS Rusije u bazi Privoložskij već pet godina koristi avione MiG-29SMT Izdelije 9.19R i MiG-29UBM 9.53R koji lete u sastavu njegove 1. eskadrile. Ugovor vredan 530 miliona dolara za 14 jednoseda 9.19R potpisan je 15. aprila 2014. godine a nabavljena su i dva dvoseda 9.53R koja su isporučena decembra 2015. Ugovoreni 9.19R isporučeni su do kraja 2016. godine a svi navedeni avioni su takođe proizvedeni od nezavršenih zmajeva koji su stajali u fabrikama skoro dve decenije. Iako se MiG-ovi 29 nalaze samo u jednoj eskadrili prve linije VKS, treba naglasiti da se avioni obe eskadrile 185. centra u Privoložskom koriste i u dežurnoj jedinici sistema PVO.

 

Komentari

D

Lep tekst iz pera gospodina Bankovića ali tekstu i pitanju u naslovu istog više priliči datum 20.07.1998, a odgovor na pitanje u naslovu dobili smo još u proleće 1999. i to po cenu života 4 vrsna čoveka i pilota.

Odgovori
a

1999. Obaranje nisu preziveli Milenko Pavlovic i Zoran Radosavljevic. Na koju dvojicu jos mislis? Miloradovic, Peric, Nikolic i Arizanov su preziveli obaranja.

Т

Мислим да je то одговор на дилему какав авион нам служи, мимо санкциja и блокада, ови апарати су опстали чак и у наjасиметричниjем сукобу од Термопила, али све има своj краj… тако да се треба држати проверене концепциje, али не штедети на опреми.

D

@Dvacjat ajdin
Vas komentar je katastrofalan. Ocigledno nepoznavanje toga sta se desavalo na nebu iznad Srbije (i okoline) u vreme agresije! Da krenem od pocetka:
Vazdusna premoc NATO-a je bila vise desetina prema 1
Ispravnost nasih aparata je bila na jako niskom nivou dok su njihove letelice odrzavane po najvisim standardima
Podrska njihovim avionima od strane Avaks-a, zemaljske kontrole vazdusnog prostora iz zemalja regiona kao i sa brodova
Istreniranost njihovih posada i broj casova naleta svakog od njihovih pilota u odnosu na nase…
I sad Vi kazete da smo perspektivu MiG 29 videli 99-e?
A sta bi bilo da smo umesto 12 jednoseda MiG 29 imali bilo kojih drugih 12 aviona? Da li bi ucinak bio i za dlaku drugaciji da su to bili Su 30, F/A 18, F16, …?
Ne, ne bi bilo razlike! I dalje bi oni imali svu mogucu prednost i poskidali bi i te avione kao sto su poskidali i 29-ke
Dakle, u nasem slucaju, tip aparata nije igrao apsolutno nikakvu ulogu.

A

@Dvacjat ajđin

Opet, NATO agresija je prefiše specifičan konflikt da bi se iz istog izvuklo bilo kakvo iskustvo.

v

Remontovani Migovi su dovedeni na 4+ ( 4++) generaciju. To podrazumeva i ugradnju savremene elektronike, radara i moćnog naoružanja. Verovatno će mo do isteka vremena upotrebe imati mogućnosti da nabavimo i najnovije generacije aviona. Ako smo uspeli nabaviti „Pancir S“ i „S 400“ , „Bespilotne“ letilice ,možemo u dogledno vreme nabaviti i avione novijih generacija.

M

@Vladimir , S 400 nemamo i nikada nećemo imati. Prvo, neće nam ga prodati, jer je sredstvo nesigurno u Srbiji. I da hoće, momentalo fasujemo sankcije.Da nekim čudom, prodje ova prva dva, onog trenutka kada se sazna da je zaista u našem posedu, imamo lokalni sukob, omlatiće nas iz radoznalosti. A to što je taj sistem bio na vojnoj vežbi je isto kao što je neki F22 bio na nekom aero mitingu.

D

Da mislio sam na Perića i Arizanova čiji je prerano odlazak opet nekako povezan sa ogromnim stresovima koje su 99e preživeli.

A za ostale komentatore koji ponavljaju već više puta prežvakanu priču samo mogu reći „Oni koji ne nauče dobro istoriju zaslužuju da je ponavljaju u budućnosti iznova i iznova“

@vladimir
Kada smo nabavili S-400?

M

@Vladimir
Odakle nama S-400? Pustimo maštanja, taj sistem je preskup za nas…

A

@Dejanera
Kada su Radosavljevic i Pavlovic oboreni to apsolutno nije bilo „vise desetina:1“ nego 2:2. Samo sto su dvojica NATO pilota imali data-link iza sebe, aktivne radarske rakete i AWACS, a mi smo imali „gde si, ne vidim te na radaru“….“jesi ti crveni ili plavi“ i tako te JNA doktrine upotrebe avijacije u stilu „soko zove Orla“ i onda ljudi krive avion. Pa nije kompanija Mig kriva sto smo mi nesposobni da napravimo sistem kom. i odrzavanja/eksploatacije, kao i disperzije kako valja. Vazno da smo 2 i ko zna koliko milijarde stukli u podzemni aerodrom koji nikom, nikada ne bi sluzio ni za sta.

A

@Dvajcat ajđin

Tumačenje bilo kog istorijskog događanja bez konteksta nema veze sa istorijom…

d

zivojine da li su na 29 kama motori sa vektorisanim potiskom kao na mig 29 OBT i sta mislite o tome. koliko znam motori sa vekt, potiskom su na svim avionima iz porodice SU 27. Molim vas za komentar.Unapred hvala i pozdrav.

Odgovori
Ž

Гледао сам уживо пар пута МиГ-29М ОВТ, небеска чигра, оставио је утисак да је више покретљив него авиони фамилије Сухој који имају моторе са векторисаним потиском.

У неким незваничним прегледима даљег развоја руских мотора, могао се видети податак да је у плану нови РД-33МКМ потиска око 100 kN са векторисаним потиском. Али време пролази, за сада нема новости да ли је пројекат покренут .

Из породице која је настала од Су-27, од серијских авиона, векторисани потисак имају само Су-30 (верзије МКИ, МКА, МКМ, СМ, СМЕ) и Су-35С.

P

Od vekterisanog potiska na našim avionima nema ništa (na žalost ili na sreću zavisi sa koje strane se gleda-onaj ko plaća njemu je na sreću, onaj ko leti njemu je na žalost ) . Ja bi u drugom delu ovog teksta voleo da pročitam nešto o Orlu iz Bjeljine i Momi. Čisto da upotpuni sliku i odgovori na pitanje „šta je to naš plan kako da realizujemo održavanje motora do isteka tog roka eksplatacije aviona „. Inače sve pohvale za tekst. Predosećam da se nakupilo puno materijala za isti čim je podeljen u više serija.

b

Za Orao u Bijeljini ne znam u kakvom je stanju,a za Momu bolje je da se ne zna,veruj mi.

N

I braca hrvati i braca srbi mozemo gledati samo avione koji imaju 20+ godina…

Odgovori
S

Sami smo krivi. Od razvoja sopstvenog aviona NA 4++ generacije,došli smo do daj šta daš.

P

Kad vec pomenu NA -njegova maketa se redovno šetka na sajmovima. Tako je i 2019.bio izložen na PARTNERu. I kao po običaju da citiram Čkalju u ulozi Jarić T.Živadina „Mi imamo ideje, vi imate pare…pa…“ dok maketa ne nađe investitora ništa od realizacije.

D

Nije tako. I jedni i drugi mozemo vrlo lako kupiti sasvim nove avione ali je problem politika. I to ne nasa! Problem je politika onih koji nas pritiskaju. npr. svaki gradjanin Srbije (koji se prijavio) dobio je od drzave 100 evra. Takvih je bilo 5,5 miliona! Dakle drzava je dala 550 miliona evra nizasta (kad to kazem ne mislim na politicku korist ili bilo sta drugo nego cisto na sledece: dao sam 550 miliona pokazi mi sta sam kupio za tolike pare). E sad u tekstu pise da je Alzir potpisao ugovor od 1,3 milijarde za 34 aviona. Dakle cirka 38 miliona po komadu. Po istim cenama Srbija je mogla da kupi 15 komada za pare koje je „velikodusno“ podelila narodu. Nasao sam i podatak da je Rusija objavila (avgust 2013) da ce Vijetnamu isporuciti 12 aviona SU 30mk2 za 450 miliona dolara. E sad sto Hrvatska mora da kupi nesto sto joj realno ne treba je druga stvar. A Srbija bi kupila svasta ali kako kad odmah prete sankcijama, pritiscima , EU integracijama….
Pogledaj samo vesele Bugare! Platise 1,25 milijardi dolara 8 aviona F16. Ispade im F16 preko 150 miliona po komadu. A pri tom kupili su oruzija da ne mogu da popune vise od pola podvesnih tacaka na tim avionima. Ali moraju da dokazu da su raskrstili sa Rusima a to se najbolje dokazuje placanjem (u narodu poznat kao reket)

A

@Dejanera

Vojne nabavke su uvek političko pitanje, vrlo retko se to svodi na prostu kupovinu na slobodnom tržištu. Jedini način da se bude potpuno nezavisan od toga je da se ima sopstvena vojna proizvodnja za sve, ali to mogu da iznesu 2-3 države u celom svetu, a kamoli mala Srbija. Uzimajući u obzir našu spoljnopolitičku i geostratešku poziciju, mi smo sa ovom donacijom i modernizacijom 29ki super prošli (a i po pitanju izdvojenih para) i uspeli da spasimo nadzvučnu komponentu od gašenja. A pritom ćemo modernizacijom dobiti naš prvi nadzvučni višenamenski borbeni avion.

Srbija mora rešiti pitanje svoje spoljnopolitičke orijentacije (što je usko povezano sa pitanjem Kosova) i onda će stvari što se tiče vojnog opremanja ,,leći na svoje mesto“. Do tada se krpimo sa raznih strana kako znamo i umemo.

D

Imamo vremena do 2025 da nadjemo zamenu za Mig 29 taman i da vidimo nasu situaciju i gde se svet krece.
Mislim da za nas Gripen E bio prava stvar za nas i niko nam politicki ne bih pravimo probleme ali dosta skupa opcija.
Mogo bi da dodje u obzir kineski J10C mislim da su kinezi uspeli da naprave dobar avion, citao sam da je bolji od Mig 35 jer ima jaci radar i sat naleta kosta okolini 5-6 hiljade dok 35 11-13.
Takodje isto sam citao da Irancima su kinezi ponudili 36 J10C za 1,5 milijarde sto bi bilo 42 miliona po’ letelici realno cena nije losa (nisu napisali i dali ne sa logistiku i infrastrukturu).
Licni zelja bi bio novije verzije F18 ali od tog nema nista.

Odgovori
A

@David

Kako nema blokade? Pa polovina aviona je od američkih delova? To ti je autoblokada. Drugo, sam Saab nije hteo da nam ponudi Gripen kada se pričalo o kupovini novih aviona. Od Gripena nema ništa.

M

Neće šveđani da čuju za nas. Slali smo im pismo za ponudu za Grippena C ili D , odgovor nikada ni j stigao.

a

Kinezi se popunjavaju i jos dugo ce sa J10B. C je je na dalekom stapu jos uvek, nesto kao i Mig35…

I

Ma kakv gripen, daleko mu lepa kuca, hvala Bogu pa i nece da nam ga prodaju sve i da hocemo da im platimo. Taj avion je zavrasio svoje a po svemu sudeci vise kupaca nece imati. Kinezi daleko im lepa kica. Najrealnije je da uzmemo su 30 ili mig 35.Drugo ni netreba razmatrati

A

Finska ce gotovo sigurno zameniti svoje F/A-18 novim avionima, a mozda i Svajcarska, tako da bi se pored nedavno prodanih australijskih F/A-18C-D, mozda jos neki visenamenski modernizovani Horneti nasli na trzistu, tako da ne bi bili mnogo daleko od te vase „licne zelje“. Poprilicno dobra „legacy“ masina obzirom da moze imati AESA radar, nosi do 12 aim-120, jedrece bombe, krstarece rakete i svasta nesto sto ni novi Mig-35 ne moze ili nema. Nesto su se Amerikanci zagrejali da rese zaostale odnose sa Srbijom, mozda tu necega i bude…vreme ce pokazati, ne treba gajiti samo neke prevelike nade.

Ja u principu racunam da ce za tih 10-15 godina kada isteknu resursi Migovima LA ili ugasiti, ili cemo kupiti neke skromnije avione poput F/A-50 sto bi bilo ok ili cak neke kvazi „borbene“ varijante M-346/Jak-130 sto ne bi bilo ok, al dobro….Kako stvari trenutno stoje, to je za sada najverovatniji ishod.

M

Ma kakvi crni polovni F-18. To neće da se desi ni da udjemo u NATO a kamoli ovako. Ne verujem da ćemo kupovati ništa polovno.
Lovačku avijaciju nećemo gasiti posle MiG-29. Tek kad nam Dronovi preuzmu vlast nad nebom će se to možda desiti kod nas. Do god MiG-29 ili slični mogu da počisti dronove sa neba i dejstvuju sa najboljim VV raketama, LA ostaje!

Ako ne bude Rus ili Kinez biće Gripen ili Francuz.
To što nam ovi nisu hteli orodati Gripene onomad ne znači ništa kroz 5 godina! Garantujem da bi nam i danas prodali eskadrilu iz cuga.
Ako se politički odnosi sa zapadom i istokom narednih 5 godina nastave kao u zadnjih 5 godina prva dva su ustvari Rusi ili Kinezi su zagarantovani. Sa obzirom da MiG-35 mozda nece postojati, šanse su visoke za nastavak pazara od Kine!

Ja lako vidim da će J-10 ce do 2030te evoluirati i biti okaljeniji više nego Fulkrum famija.

Ž

alexanto

J-10C је уведен у наоружање и већ је пар година оперативан у јединицама РВ НР Кине.

Ž

AL-41F1

Да ли је могуће да размишљате да око 2030. године набавимо половне израубоване Хорнете из Финске или Швајцарске? Старе 30-35 година.

A

@Milos77
Pa ne bi bila bas mudra odluka(da se izrazim diplomatski, a ne onako kako bih to stvarno opisao) da posle svega, opet zestoko zabijamo prst u oko Amerikancima i okrenemo se Kini. Do skoro je bila povoljnija situacija, sada vec ne. Mnoge stvari ne zavise bas toliko od nas, kao sto sam rekao, a izgleda da SAD ipak zele da promene politiku prema nama, sto bi nam otvorilo mnoga vrata, a i ovi nasi lokalni neprijatelji su poceli da prave jako glupe i velike greske(sto nam ide na ruku). Mozda za 10 godina bude i polovnih Rafala? Gripen-E? Pa super je to avion, ali nije samo do aviona….u ostalom videcemo, vazno da ne bude kinesko, a mozda za 10 godina budemo u jos goroj sitauciji slicnoj onoj ’90ih. Odakle znamo da necemo gasiti LA? Sta ako budemo u krizi nekoj? Pored LA, nama tada dolaze na zamenu Orlovi i G-4! Sve to ce trebati u isto vreme da se zameni, a broj pilota i mehanicara se jednocifreno povecava. Jos kad dodje MTU, pitanje je ko ce uopste hteti u RV za verovatno duplo manju platu? Nisam bas opstimistacan kao vi, ali ni malo. Neizvesno je sve.

@Zivojin
Rumunija je nabavila avione ’83/4. godiste sa, ispade, vise resursa i perspektive nego nasi ’86-’91
. Sto mi ne bi za 5-7 godina nabavili finske avione ’97-’00. recimo? Pritom radi se o mornarickim avionima(znaci zmajevi ce moci poprilicno dugo da lete) Opet ne kazem da je to realan ishod, niti realan/moguc napisao sam dole sta ja licno smatram da ce se najverovatnije desiti.

M

@AL-41F1
Po meni bi bila izuzetno pametna odluka NE kupiti od amera, i nikakvo turanje prsta amerima to ne bilo. Mislim da si mnogo optimistican sto se te nove ljubavi Amerike prema Srbiji tice. Ponarucito ce biti katastrofa po nas ako Biden pobedi. Gore nego Hilleri! A ukoliko sadasnji pacijent ostane na vlasti nista se znacajno nece promeniti sto se odnosa sa nama tice, osim sto mozda nece biti gore.

Mi nemamo pare za americke igracke i njihov nacin dorzavanja!!
Sve sto sada prave i izvoze je 101% pod njihovom kontrolom (dugmetom) i mora da se koristi po njihovom odobrenju! To su uslovi koje moramo prihvatiti isto kao sto je i Pakistan morao da ih prihvati kupovinom F-16!! To nije preuvelicavanje nego realnost i buducnost! Okruzeni smo NATO clanicama. Jedini nacin bi bilo da smo puni para i da odlucimo da saradjujemo sa njimak kao Poljaci, ili Bugari i da trosimo ogromne sume da bi bili vojni partneri.

Ako cemo da kupimo zapadnu skuplju poremu, treba da se drzimo Francuske jer su samostalni i imamo istoriju saradnje, ili eventualno Švedske jer su jeftiniji.

Kinu nikako ne bih podcenjivao kao vojno industrijskog partnera i snabdevaca pored (ili umesto) Rusa.

A

@Milos77
Nisam rekao nuzno americko, napisah „mozda bude polovni Rafala za 10 godina“, ali ne delim vas stav. Apsolutno bi se kupovina kinsekih borbenih aviona dozivela kao guranje „prsta u oko“ ne samo Amerikancima, nego i EU i to trebamo izbegavati po svaku cenu. Bar dok su odnosi ovakvi kakvi jesu. Ne zelimo SFRJ 2.0 politiku. Razumem da nismo bas mudri politicki, ali valjda nismo bas toliko ludi/glupi?
Nama SAD svakako „na dugme“ mogu ugasiti RV, hteli mi to ili ne, jer mi sa njima, u ovakvom stanju i pod ovakvim geopolitickim i ekonomskim oklonistima ne mozemo ratovati da smo 5x ovoliki.
Kinu trebamo da zaboravimo za bilo sta „krupnije“ u vojno-industrijskoj saradnji.

Sto se odnosa SAD i nas tice, videcemo sve, zapravo postoje ozbiljni izgledi. Bajden pobediti nece, nikad niti bilo ko iz te garniture(Klintonovi, Bajden i ta korumpirana „stara garda“ iz DP. Ljud ih ne podnose, to znate i sami jer su simbol svega onoga sto ne valja u americkoj politici). Ako Pajac stisne, a stisnuce poltrone na KiM koji su umislili da su „nezavisni“, mi pristanemo na neke normalne uslove za resavanje problema j. pokrajine, em bi dobili ozbiljnu finanijsku „injekciju“(desetine milijardi kao sto su nudili Palestincima), em bi imali priliku da resimo konacno svoju medjunarodnu „politicku orijentaciju“ na duze staze. Jos bi Ameri izgurali EU(citaj Nemacku) iz tih politickih problma sto bi bilo jako pozeljno, zapravo i najbitnije.

To sve ako se poklopi, bice aviona, ako se ne poklopi, aviona nece biti. Mozda neki F/A-50 ili borbena varijanta M-346/Jak-130 sa kojom raketom ali nista vise od toga.

isticu resursi skoro citavom RViPVO, verovatno i VOJINu za 10ak godina. Kakvi bre borbeni avioni i to jos samostalno da kupimo. Kako da ne.

Ž

AL-41F1

Видим размишљате о половном Рафалу.

Да Вас само подсетим да Француска још није произведа довољан број авиона ни за себе тако да тешко да ће 2030. имати половне авионе на продају.

Што се тиче Румуна, авиони које су купили јесу стари и имају ресурса за 20 година а то им је средњерочно привремено решење. И првих 12 авиона су заиста скупо платили. А даље набавке и испоруке су успорене и немамо појма када ће имати жељених 48 авиона.

Мислим да би половни Хорнети коштали још више а и они би нама били само привремено решење. Рано је још говорити каква ће нам бити спољнополитичка оријентација крајем следеће деценије али ја се не бих кладио да ћемо набавити западне борбене авионе.

Кажете: “Nama SAD svakako „na dugme“ mogu ugasiti RV“

Ако мислите на мирнодопско гашење, сетите се да смо тако мислили пре пет година, а испало је сасвим другачије.

M

Pazite šta ću reći za Kinu. Uvešće oni 3 nevidljiva aviona do 2030te a Rusija i Evropa zajedno jedva jedan. To ce biti realnost uskoro. Pored toga uveliko će štancati drugu ili treću generaciju J-10, J-11 i J-15, J-16, J-17 i svi do jednog će imati AESA radare to tada. .

To neće biti samo novi avioni sa novim radarima nego avioni sa 15+ godina prakse
i rapidnog usavrsavanja na bazi iste.

Imaće najmanje 4 nosača aviona do 2025te, a možda i 5-6. Ako ne do tada, do 2030 sigurno!

Da ne govorim o ostalim raketnim i satelitskim dostignućima koje uvode u upotrebu i do 2030te bar jednom modernizovati.

Mi ćemo verovatno za 5 godina pazarito nov višenamenski avion od njih ili Rusije jer za drugo niti imamo para niti političke baze. Ne verujem da ćemo tako brzo okrenuti list i stvoriti potreban budžet. Al sve je moguće. Jedino što za 5-6 godina mislim da nije dovoljno vremena za takve promene a to je vreme našeg pazara.

Ako kupiš od Amera lovački avion, nisi u sklopu tima (NATO) to ti je kao da si iznajmio ferarija na 15-20 godina. Plaćaćeš ogromnu lovu a ne smeš da ga koristiš kako želiš ili moraš ako ne daj bože zatreba. Bili to polovni manji ili veći avioni. Aim-120 nam nikad neće prodati tako da i zbog toga nema logike kupovati avion od njih…

Potpuno je druga stvar ako letimo na Gripenima sa evropskim VV raketama, ili ruske il kineske aparate.

Niko ne zna ko će pobediti na izborima u SAD. Šta znamo za sigurno je da je ipak moguće imati gora dva kandidata nego prošli put. Po nas je Bajden kraj priče i svih pokušaja što se Kosova tiče. Biće po kratkom postupku, a možda izbije i ozbiljna frka. Trampova stolica nije osigurana jer samog sebe ukopava svaki dan. Nesposobni demokrati su mu ponovo jedina karta.

Verujem da niko ne bi mnogo mario kad bi kupili manju eskadrilu novih aviona od Kine. Druga su vremena i svi na zapadu kupuju sve više kineske tehnologije. Po meni to više nije nikakav trn u oku ili šok njuz. Ponaručito jer bi bila mala i ne neka preteća eskadrila koja bi remetila balans regiona..
Ne vidim problem.
Očekujem pre 2030te i nabavku većih dronova iz Kine.

A

@Zivojin
Zapravo ne razmisljam ozbiljno ni o jednom avionu, jer nisam optimistican uopste. Sada smo imali srecu, ne verujem da cemo opet, a finanijska i politicka situacija nije bas predvidiva i jako puno zavisi od spoljnih faktora. Uz to, u realtivno uskom periodu nas ceka zamena jako puno tehnike.

Znam samo da Kineze treba izbegavati ako politika SAD nastavi ovim putem.

A

@Milos77
Nece oni to gledati kao „samo jedna eskadrilia“ nego potencijalno narednih 30-40 godina vojno-tehnicke saradnje zbog logistike i naoruzanja, samim tim i bezbednosnih upliva unutar Evrope. Da se ne protumaci nesto pogresno, treba biti samo oprezan. To je sve sto sam hteo reci.

I

Posto Srbija ima dobre odnose sa Francuskom(Mistral system i Airbus helikopteri), mozda bi mogla da ispregovara kupnju polovnih Mirage-2000 iz Qatar-a i plus suradnju da iskoriste za modernizovanje postojecih zrakoplova u inventuri( J-22 & SG-4).

A

@Ikar
Mirage-2000 je odlican visenamenski avion, ali niko ga ne prodaje, niti bi nas budzet mogao podneti takvu nabavku. Ako bi ih nekako kupili, sigurno ne bi zadrzavali J-22 u naoruzanju

A

@AL-41F1

Slažem se sa svim što pišete ovde, vrlo realno sagledavate situaciju.

Mi smo sa 29kama spasili RV i kupili sebi vreme u trenutku vrlo zategnutih međunarodnih odnosa. Ruse smo zadovoljili, a Amerikance i Evropljane nismo nešto uzbudili. Za sada je to optimalno dostignuće. Pitanje je kakvi će odnosi biti za 5, 10 ili 15 godina. Ako ostanu ovakvi mi više ne možemo balansirati. No stvari se mogu promeniti, eto početkom 2000ih nije postojao nikakav problem u tome da Rusija članicama NATO modernizuje sovjetsku tehniku i da one kupuju novu rusku tehniku…sada je to problem i kada rade evropske zemlje koje nisu u NATO…niti žele u njega da uđu…

Ako se desi neki preokret u odnosima sa SAD, mislim da F/A-50 postaje optimalno rešenje. On se ne može nabaviti bez odobrenja SAD, pun je američkih delova (doduše mnogih proizvedenih u J.Koreji po licenci, ali i za to oni dobijaju pare), a s druge strane mislim da bi u našoj javnosti bolje bio primljen južnokorejski avion nego američki koji nas je bombardovao…plus je F/A-50 nešto što možemo nabaviti novo, može da zameni 3 tipa viona kod nas (G4, J22 i MiG-29), plus bi postojala mogućnost integrisanja domaćeg naoružanja u dogovoru s Korejcima…

A

@Andrija
To sad zavisi od Amera, kada i u kojoj meri budu pritislu drugu stranu, posto od EU u ovom slucaju nema vajde. Ako oni odrade svoje, a mi budemo saradjivali, mogli bi resiti taj problem dugorocno, jos bi dobili i finafijsku pomoc. Bez toga nam je sudbina upravo ovakva kavku je sad gledamo.

D

U kakvoj smo situaciji bili,sada to sasvim pristojno izgleda.
Najbitnije je da piloti lete i to lete na bezbednim i ispravnim avionima,a sad godina proizvodnje…sta da se radi,takve su mogucnosti.
Mladi piloti dolaze,akademija skoluje nove ljude,smer je preziveo,nece vise primati po 2-3 studenta godisnje,sada imaju na cemu da lete,a za dve,tri godine se nadam da cete pisati tekst kako je Srbija narucila 5-6 komada Mig 35.

Odgovori
N

@Danijel
Srbija neće nikad naručiti MiG-35, pre svega jer bi time uvela sama sebi sankcije, o tehničkim podacima neću ni da komentarišem.

V

Nikola,
Kupljen je nov Pancir?
Kupljeni su novi Mi 35?
Da li se radi modernizacija naših 29-ki?
I šta bi sa sankcijama?
Neće biti sankcija tačno da smo i juče naručili eskadrilu Mig-ova 35 i jednu lepu garnituru S350 (po merama Srbije). Opet bi nevladine organizacije Nato p(l)aćenika iz okruženja dizali tenziju mesec, dva, i na kraju nikom ništa…

D

@Nikola

To mora da je neko nepisano pravilo, ako si u nato-u mozes da opremas i modernizujes Vojsku, a ako nisi slede ti sankcije.

Nema od toga nista.
Jedino ko moze da uvede sankcije su UN i jedino se toga treba paziti, videli smo ’90-ih sta znace UN sankcije.

Posto po UN svaka drzava ima pravo na odbranu i samim tim ima pravo da oprema svoju Vojsku, nabavlja i razvija sisteme, kojim se ne krse rezolucije i povelje UN-a i sporazumi o kontroli i ogranicenju naoruzanja, ne vidim kako bi mogli da nam uvedu sankcije.
Jedino ako bi pokusali da nabavimo ili razvijemo nuklearno ili neko drugo oruzje za masovno unistenje tad bi nam uveli sankcije.
Sve ostalo su price za malu decu i vlazni snovi nekih koji bi najsrecniji bili da Srbija nikako nema Vojsku.

v

@ Milan, @Paqe, Naravno da nemamo S400 , što ne znači da ako nam zatrebaju da ih nećemo imati , a nema ni Izrael toliko atomskih bombi zvanično, ali se zna za 90 komada i većinu čuva kod prijteljskih zemalja. (Odake im toliko)

@vladimir
Ma da. Izvadimo iz šteka par milijardi konvertibilnih novčanica, rezervišemo koridor za dopremanje, pošaljemo na 15 dnevni kurs ljude i eto S-400.

M

Uvek ostaje otvoreno pitanje sto se tice modernizacije koliko avion kao moderno sredstvo moze doprineti efikanosti jedne vojske.

Gledano iz taktickog ugla sledece stavke su merodavne u nadolazecim dekadama :

1. Mogucnosti avionike usled izlaganju elektromagnetnih talasa
2. Bezbedna razmena podataka preko data linka i propusni opseg na magistrali
3. “TSD“ ili takozvani prikaz na monitoru takticke situacije (prisutni senzori na avionu daju vitalne informacije pilotu o prijateljskim i neprijateljskim objektima u njegovom okruzenju)
4. Efiksan domet naouruzanja koje poseduje
5. Kontrola UAV i UAV naouruzanja uz pomoc bezbednog data linka

Tako sve rasprave o verzijama F-16 ili MiG-29 se zavrsavaju uglavnom na pitanju koji “blok“/“Izdeliye“ je u poredjenju.Dakle ako nije nadogradjen softver, ubacen novi tip senzora smanjuju se sanse za efikasno koriscenje modernog naouruzanja.

Opet mora se sagledati celina u RV i VS :

– Koliko tip aviona moze efikasno doprineti ostalim rodovima vojske u sadejstvu sa ostalim jedinicama ?
– Koliko tip aviona nadomescuje upotrebu drugih ubojitih sredstava, skracuje vreme do upotrebe ?
– Koliko trosi resursa za svoju efikasnu upotrebu ?

Sve napomenuto su otvorena pitanja kad imate ogranicen vojni budzet, balansirati do idealnog deluje kao nemoguca misija, a proizvodjaci ovakvih tehnologija su skoro uvek za korak ispred potencijalnih kupaca.

Odgovori
P

Ni jedan komentar ne može da se poredi sa ovim. Ovo je jedini komentar i verovatno jedina osoba koja je komentarisala do sada ,čije je mišljenje „out of the box“ . Svi ostali su otišli van teme s komentarima sem gospodina Mig29 koji je rekao sve što je trebalo. Nije bitna letilica koja će se koristiti u buduće bitan je softver i mogućnosti optoelektronike koja je ugrađena na tu letilicu. Dronovi, dronovi i samo dronovi i uvezivanje istih sa Vojnom avijacijom.

m

Ovo sto mi radimo je samo puko prezivljavanje avijacije.treba polako da pocnemo da kupujemo nov avion.ne polovan nego nov,moderan avion.al znajuci kako to nasi rade sigurno ce opet biti nesto polovicno.jer mi drugacije ne znamo.ni modernizacija ovih migova nije dovedena na nivo na koji su po medijima u pocetku govorili.nas mentalitet je nas najveci neprijatelj.

Odgovori
A

To da uzimaju polovicno(nedovoljno) ste u pravu,ali novo da uzimaju,uzimaju.Mi35,mi17,h145m,bespilotne letelice,pancir…Koliko nam je zemlja jaka,mozda i nije lose.Verujem da ce se ici na nov avion i to nebi bilo lose kineski jf17.Ruski motori,mozda i naprave varijantu da se kod nas sklapaju.Po meni pun pogodak uz dobar viseslojni pvo.

D

Nov avion je ipak nov avion. Trebalo je da na stanju imamo najviše 6 MIG -29 kao prelazno rešenje i krenuti u odabir novog aviona. Kad smo već dobri sa Kinezima verujem sa smo mogli kupiti po povoljnim uslovima J -10C pošto za F – 16V nemamo novca.

Odgovori
M

Kao naslednik Miga 29 mogao bi da bude kineski Chengdu J10C verzija C, odlican avion za nase potrebe.
Mislim da kinezi bi uspeli da nam prodaju po veoma povoljnim uslovima i sa olaksice za lovca 5 generacije.

Odgovori
Y

Teško da naši Migovi imaju ikakvu drugu perspektivu do očuvanja lovačke avijacije i kontrole vazdušnog prostora – i to je puna kapa. Parade bonus…
Suština je šta želimo sa naslednicima Migova koji odlaze u rashod za 10-ak godina i šta ti naslednici objektivno mogu da postignu…
Kada vidim kako gruvaju cene za mašine i iz prošlog veka – dođe mi da ih zapalim – pa makar metle jahali…
Upitno je, ako verujemo predsedniku, da ćemo moći da pazarimo ono rusko što želimo kada su u pitanju avioni i PVO – a to je izgleda ono što nam odgovara potrebama i sa najpovoljnijim odnosom cene i kvaliteta, a ne plaća mi se drugo a paprenije – pa makar bilo i bolje – jer je upitno da li nam je neophodno ili nas čini glomaznim…
RV i PVO se, valjda, posmatraju u sistemu, pa ako npr. ne možemo uvoziti PVO sisteme trenutno jedino sposobne da se nose sa hipersoničnim raketama – šta će mi F-16 i sl. RV i PVO alternative koje, kako se priča, ne mogu ni dejstvovati u slučaju potrebe bez dozvole države proizvođača…
Made in PRC verovatno vredi para koje traže, ali ipak nije to Huawei i više je za afričke i sl. vojske, – kopije ruskih export verzija, a mi smo u elitnom bližem i daljem okruženju…
Ako pazarimo – mora biti kvalitetno, znači skupo i sa transferom tehnologije, inače je besmisleno – a to je najskuplje moguće.
Jedina nam je perspektiva da kratkoročno, srednjeročno i dugoročno razvijamo svoja sredstva – korak po korak – i najduži put počinje prvim korakom i kada pazarimo da se prvenstveno oslanjamo na sopstvenu struku, a ne šta preporučuje Putin, brat Si ili Makron i sl.
Za desetak godina možda dosta posla koje sada obavljaju lovci – krenu da obavljaju neke druge jedinice – naročito BPL koje napredne vojske već sada postavljaju u tandem sa lovcima…
Sve je to danas u velikoj meri biznis i reklama i valja znati u kolikoj meri u konkretnim slučajevima.
Kurdi npr. više namuče Erdogana nego Asad i Haftar, a slično je i u Jemenu…
Nimalo ne sumnjam da sopstvenim snagama, voljom i pameću možemo napraviti optimalne igračke za odvraćanje i opamećivanje.

Odgovori
M

Uz S350 ili S 400 jos bolje, mig 29remontovan i unapredjen zavrsava svaku pricu oko zastite naseg vazdusnog prostora.Sve ostalo sto je bolje nama je pusti san i nedostizno. Samo je pitanje da ih nabavimo u dovoljnom broju.

A

Nije loše da se ima, nego drugo mene brine…

Nato pešadija na svemu ima optiku.
Kalašnjikov i optika, se slažu kao pas i mačka. Može, ali jedva.

Evi oklopnjaci dobijaju sjajnu opto-elektroniku za topove, mi nešto tu slabo napredujemo, mi se više fokusiramo na sama vozila.

Integracija i svesnost o tome šta se dešava na bojištu postaje ključno, a Lazar ima… Rupe sa strane… Ok, lepo je to, nego je za WWII ili Hladni rat

Dronići, sad došli, ako

A lovačka avijacija, gde se tu uklapa i koliko prednosti može da nam da pre nego što pokrijemo ostalo – nisam siguran

Ali bih voleo da čujem nekoga iz vojske na ovu temu

Odgovori
P

Pešadija (Projekat 1500+ i uskoro i mehanizovana pešadija i laka PVO ) već imaju i kod nas takve „gedzete“ kao što je elektrooptika za nišanjenje. I to domaće proizvodnje (Teleoptik ). Pucanje iz zaklona, pokazivači pravca odakle se očekuje nalet protivnickog vazduhoplova na šlemu, noćne kamere ,radarski detektori pokreta koji uocavaju pokret pesadije na 5-10 km i pokrete vozila na 10-15km i slično…to već sve postoji i uvedeno je u upotrebu. Nije svuda u svim rodovima vojske ali za to treba vremena jer ni fabrike koje to proizvode nisu u stanju veći broj od jednom da proizvedu . Jednostavno se radi na maksimumu kapaciteta sa kadrovima koje imaju (imamo) . Trebaće vremena da se svi opreme time.

A lovačka avijacija se uklapa u komentar gospodina koji se potpisao kao Mig29. Gore iznad .

M

Uz S350 ili S 400 jos bolje, mig 29remontovan i unapredjen zavrsava svaku pricu oko zastite naseg vazdusnog prostora.Sve ostalo sto je bolje nama je pusti san i nedostizno. Samo je pitanje da ih nabavimo u dovoljnom broju. Sto se tice kopnene vojske situacija kao i svuda. Spec. Jedinice dobro opremljene ostatak kasni bar 30 godina . Jedina prednost koju smo imali izgubili smo!!!!! A to je iskusan i ratovima prekaljen rezervni sastav ,umesto da npr. Kao Izrael za vrlo kratko vreme mozemo podici ozbiljnu vojsku koja zna sta radi i kako se ratuje.Mi imamo par brigada i to je to……..Mislim da bi se ovom pitanju trebalo posvetiti cak i vise paznje od gadzeta i slicnih stvari…….

A

@Milos S
Mi da imamo novca za S-400 ne bi razgovarali o Migovima 29.

Sirija ima S-300 i modernizovane Migove 29 i vidite koliko im je pomoglo. Taj sistem da bi funckionisao mora biti kompletno uvezan i integrisan, a posade moraju biti dobro obucene sa puno iskustva. E to uvezivanje i obuka nama fali, sa tehnikom se jos i moze raditi ovakva kakva je sad.

Г

@Amater
Није баш тачно да се АК и оптика не слажу. Готово свака нова модернизација Калашњикова има подршку за монтирање оптике директно на поклопац који поседује Пикатини шину. М21 већ поседује шину, док М17 има и побољшану ергономију и затвореност система од спољашњих утицаја. Да не причамо о одличном калибру 6,5 Грендел. Једино што ми се не свиђа код М17 јесте то што му је ручка затварача позади, а како сам видео нема дугмета за затварање затварача после пуњења, нити затварач остаје у задњем положају после испаљеног последњег метка. То се можда може решити постављањем неповратне ручке на леву страну пушке.

P

Nedavno je u Rusiji izasla knjiga u 2 toma o konstruktorskom birou MiG,za one koji vladaju Ruskim.
https://store.alexv.ru/
Knjiga ima 1110 strana i 1900 ilustracija (slika,crteza,grafikona i td)
Jedino za sada nema digitalnog izdanja a papirno nije jeftino.
Nazalost,MiG nije uspeo tokom 1990-ih da pronadje alternativni izvor novca (kao Suhoj sa Indijom).
Danas je MiG, vodeci konstruktorski biro u SSSR, je otisao u drugi plan, kao sto vidimo u Rusiji i drugim zemljama Suhoj je preuzeo trziste kvalitetnim i pouzdanim proizvodima.
Sto se Srbije tice, nabavka starih MiG-29 je iskljucivo populisticka mera: da zadovolji vojsku, narod koji ima sklonost ka oruzju Ruske proizvodnje zbog socijalisticke indoktrinacije u SFRJ, uprkos slabijem ucinku u ratovima 1945-2020.
Ali…da li je Srbija u okrizenju jako ugrozena, da mora imati mocno RV? Eventualni neprijatelji su sa teritorija Kosova i Hrvatske,za sta je daleko korisniji Mi-35 nego bilo koji avion.
Tako da nas MiG-29 ne pomaze Srbiji, ali i ne steti, nije previse kostao, piloti radosni,narod se“dici najboljim na sveti“i td i td.Dobar potez SNS.
Avioni Ruske proizvodnje koji mogu biti pretnja zapadnim avionima, su samo najnoviji Su-30 i Su-35, a to je daleko preskupo za Srbiju….i nije bas neophodno.

Odgovori
Ž

Petrovic Dusan

“Sto se Srbije tice, nabavka starih MiG-29 je iskljucivo populisticka mera: “

Претерујете, набавка ових авиона је била једина у том тренутку рационална мера. А сви смо свесни да је то привремено решење за 10-15 година.

Знате добро да свака озбиљнија држава треба да има способност контролисања ваздушног простора, за то су потребни и ловачки авиони.

S

Nemamo puno izbora ili Mig 35 ako do kraja komercijalno i zazivi ili Su 30 koga bi ja licno pre voleo da vidim, jer svaki Mig je jastreb, kobac, soko a Suhoj je orlusina!

Odgovori
Н

Mi smo poptpuno dovedeni u zavistan položaj i prema tome dozvoljeno je da se razvijamo i kupujemo samo ono što nam odobre uživaoci vlašništva nase ekonomije i resursa! Naročito vojno jačanje nam nije dozvoljeno koliko god mi to želeli!

Odgovori
A

„Kakva je perspektiva upotrebe lovackog aviona Mig-29?“
Bas nikakva, barem za te prve gen. zmajeva(9.12, 9.13, 9.13S itd.) obzirom na tendecije u upotrebi LA poslednjih 20 godina i nedostatku modularnosti te platforme.

E sad ako je u ovome skriveno pitanje: kakva je perspektiva upotrebe lovackog aviona RViPVO VS? Skoro pa podjednako problematicna u najmanju ruku, ako znamo za ogroman nadolazeci problem kadra i brzo isticanje rerursa trenutne skromne flote.

Sta je buducnost? Obzirom na ogromne eskalacije tenzija izmedju SAD i Kine, kineski avion bi bio poslednje sto bi trebali pokusati kupiti, iako sam ja prvi „navijao“ za JF-17. To bi sada bila jako losa ideja, katastrofalno losa! Na zalost, koliko god mi mislili da smo nesto „nezavisni“, ta odluka ce, pored finansija, jako puno zavisiti i od spoljno-politickih odnosa u trenutku kada nama lovci dodju na zamenu. Gledajuci neke prosecne rokove isporuka, vec za nekih 5-6 godina bi trebali uci u prve aranzmane za nabavku, ako mislimo pravovremeno to da odradimo.

Realno govoreci, 4.000h za 45 godina je jadno! To bi trebalo za 20 godina da se naleti.

Odgovori
F

Upravo tako.

Ukratko rečeno, perspektiva 29-ke u borbenim uslovima = 0.

Perspektiva u mirnodopskim uslovima = bolje išta nego ništa.

Mene više zanima šta posle MiG-29? Ako se budemo držali „vojne neutralnosti“ i „braće“ Rusa, gulićemo verovatno razne verzije i zakrpe MiG-29 do isteka resursa Srbije. Možda nam uvale MiG-35, oko kojeg se vidim svi otimaju ko oko letovanja u Wuhanu.

Za moderne Suhoje ipak nismo baš tolika „braća“ niti nam istorijsko veliki DžiDiPi dozvoljava da razmišljamo o njima pre 2075 godine.

Ozbiljnije šurovanje sa komunističkom „braćom“ Kinezima ima sličnu ili goru perspektivu nego saradnja sa Putinlandom – nastavljamo i dalje da pokazujemo sredni prst zapadu i NATO-u a okruženi smo njima sa svih strana. Ništa bez „inata“, a?

Dakle, na istoku ništa novo. Sa kilavim budžetom i plitkim džepom sa istoka možemo dobiti samo neke razvodnjene verzije aviona koje i u startu zaostaju za sličnim zapadnim avionima, posebno u avionici i v-z mogućnostima (saćasti lanser rules).

Okretanje ka zapadu, makar samo u domenu nabavke višenamenskog borbenog aviona, bez ozbiljnog vojno-političkog zaokreta u odnosima, se neće desiti nikada.

Nedavno izvlačenje 21-ce iz mrtvačnice celoj ovoj „perspektivi“ daje posebnu draž…

A

@Falcon
Nije samo 29ka problem. Tu su Orlovi, Galebovi, Gazele, S-125, Kub, Strele, radari…svasta ce morati na zamenu te 2030! Pitanje je i ove „Laste“ koliko ce da guslaju? Da li ce kadra biti? Da ne pominjemo spoljno-politicke odnose, mada tu ima dosta dobrih izgleda za pobosnanje(makar negde).

Sve to sad izgleda „skrpljeno“ do neke pristojne mere, ali upravo i jeste samo skrpljeno. Videcemo sve, ali ja se licno ne nadam puno.

E

Nisam znao da imamo ovoliko eksperata, čast izuzecima!

m

Dejanera

Tip aparata itekako ima vaznu ulogu u jednom oruzanom sukobu. Time izjednacavate i svrstavate sve lovce na svetu u jedan kos i jednu kategoriju sto je besmisleno. Neki lovci imaju veci domet radara, vecu otpornost na ometanja, agilnost, mogucnost traganja i pronalazenja ciljeva samostalno bez pomoci navodjenja sa zemlje, mogucnost unistavanja ciljeva na vecim daljinama od protivnika i unistavanja vise ciljeva istovremeno, brzina reagovanja otkrivanja ciljeva i zakljucavanja, vrste naoruzanja, taktika upotrebe, duzina ostajanja u vazduhu i sprecavanje bilo kakvog iznenadjenja itd…
Mi smo imali na papiru 14 jednoseda Mig29 i 2 dvoseda. U to vreme mi sa bilo kojim zapadnim avionom ne bi imali apsolutno nikakve sanse za bilo sta jer nato stratezi i piloti znaju mogucnosti svojih aviona kao svoj dzep. Sa Su30 ne bi krajnji rezultat bio drugaciji ali verujem da bi ucinio vise od Mig29 pre no sto budu oboreni pod uslovom da su potpuno ispravani. Mada je gen. Smiljanic rekao da su Mig29 bili ispravni. Kome verovati? Mnoge stvari se jos uvek neznaju o tom sukobu koji se desavao iznad nasih glava i posle 20godina. Jos uvek mnoge stvari su nerazjasnjene osim nato i DOS propagande u korist zapada. Recimo da li je oboren F15c, da li je oboren jos jedan F117, da li je oboren B2?

David
J10 ni u kom slucaju ne moze biti bolji od Mig35.
Grippen za nase RV? No coment.
F18 za nase RV? No coment.

Mig29

Vrlo zanimljivo. Prava i odlicna pitanja ali ne za priucene strucnjake na ovom portalu, cas izuzecima.

Odgovori
D

@mateus
Izgleda da se nismo razumeli. Naravno da utice kvalitet tehnike na ucinak na terenu. Ali ja nisam govorio o tome. Ja sam rekao da u nasem slucaju, odnosno u slucaju tolike vazdusne premoci NATO, apsolutno ne bi postojala razlika izmedju nasih MiG 29 ili da smo umesto njih imali bilo koje druge avione. Otprilike isto bi zavrsili i sa SU 30 kao i da smo imali Spitfaere iz WW2. Jedina razlika koja mi pada na pamet je da ih, mozda, ne bi oborili u prvom letu nego nekom drugom ili trecem a sve ostalo bi bilo isto.

M

Da smo za vreme NATO agresije imali s300, bez obzira na broj i ispravnost nasih aviona bila bi druga prica.
Od novih aviona i njihove kolicine, bitnija je njihova opremljenost sa jedne steane i sa druge kvalitet pvo sistema.
Cak mi se cini da je ovo drugo duplo vaznije…

Odgovori
D

Znaci MiG-29 nema ikakvu buducnost u Rusiji. A svega su narucil 6 MiG-35 a planiraju svega 24!

To znaci da ce u buducnosti Srbija trebati gledati na Su-30/35, Su-57 ili Kineski JF-17 da zamijene MiG-29 u 2030-ima. Tu je mozda moguce i izvozna verzija Kineskog J-10 (FC-20).

A osim JF-17, ti drugi avioni su skuplji da se kupe i da se koriste.

Zapadne opcije su sve skupe a ne vjerujem da bih Srbija kupila Americke avione.

Mozda je moguce F/A-50 ali ti avioni su skromnih mogucnosti i nemaje rakete daljeg dometa ili AESA radar (a Koreja ne zeli da plati za integraciju AESA). F/A-50 je odlicna zamijena za F-5 ili MiG-21 a ne za MiG-29 ili F-16.

Odgovori
m

I americki eksperti govore da su kineske kopije borbenih aviona po vecini parametara slabije od ruskih borbenih sviona. Mogu da zamislim kakva bi tek bila njihova izvozna verzija? Ne treba podcenjivati nikako njihove avione ali da imaju vecih nedostataka to je sigurno. Jos uvek su zatvoreni po tom pitanju i ne daju vise informacija o naoruzanju kao ostale velike sile. Oni ce svoju pravu zrelost pokazati tek sa lovcem J31 i delimicno sa J20. Za J31 sve je jos uvek pod velom tajne.
Bilo koji kineski lovac bi bio dobar za nas ali iskljucivo u rezimu air policing nista vise. Koliko bi sutradan recimo J10 ako zatreba parirao nekom F16v i slicnim lovcima sa zapada 4,5 generacije je diskutabilno.
Mene bi bilo sramota vise da se nadam, da molim i kukam za svedski Grippen aman ljudi. Zasto se vise ponizavati sa tim zar nismo dotakli samo dno sa tim ponizavanjima i nekima jos nije to dovoljno.

Dejanera
Smatram da je nasa najveca greska to jest nije to tada bila najveca greska Srbije mada smatram da je moglo vise da se ucini po tom pitanju jer se znalo mnogo ranije da ce do agresije doci odmah nakon mira u Bosni naravno ko je bio obavesten ili se pravio neobavesten a to je:
Da smo se mi iskljucivo orjentisali na dog fight borbu u vazduhu sto je velika greska i dan danas tu istu gresku ponavljamo takve aparate i nabavljamo za iskljucivo blisku vazdusnu borbu. A znalo se svuda u svetu da amerikanac se nigde nije upustao i dog fight borbu od Libije, Iraka, Latinskoj americi do tadasnje SRJ. Nigde americki pilot nije rizikovao zivot upustajuci se u neizvesnu blisku borbu sem u Vijetnamu gde su dobro naucili debelu lekciju. I mi i dan danas se oslanjamo na takvu taktiku, doktrinu, strategiju nazovite to kako hocete iskljucivo se uce piloti za blisku vazdusnu borbu. A mi i onako jos uvek nemamo takav aparat koji ce biti i stanju da se suprotstavi agresoru i na vecim daljinama i na malim. Nigde zapadni pilot nece prici blize u zahvatu rakete R73 sem u krajnjim slucajevima neke greske samog pilota ili aviona. Ne moze se nikako porediti avion koji ima domet radara 90-100km sa onim koji ima 150++++km za AVAKSe da i ne govorim. I mi uporno guramo istu pricu iskljucivo bliska vazdusna borba. Treba naci nacina da se priblizi avion agresoru kako bi ga primorao na dog fight a to je u velikom broju slucajeva nemoguce ako avion nema mogucnosti da uoci protivnika na velikoj udaljenosti pre agresora i lansira raketu.
Drugo mi nismo imali nikakav mocniji sistem samozastite na nasim avionima za ometanje. Cesto su se desavale prekidanje veza izmedju pilota i zemaljskih stanica i na tom polju je moglo vise da se uradi ali nije. Jedino sto je funkcionisalo kako treba u okviru svojih mogucnosti je PVO. Gde je imala domet tu su bila manja razaranja ali tamo gde nje nije bilo ne treba posebno govoriti. I mi opet uporno i dalje idemo na nesto malo i skraceno kao da se sami bojimo i da shvatimo da nam konacno treba nesto sa duzom rukom i u RV i u PVO. Slazemo se da bi izobarali bilo koji potentniji avion da smo imali to uopste nije sporno samo kazem da smo kojim slucajem imali danasnji Su30 skuplje bi prodali svoju kozu ako shvatate sta sam hteo reci. Venecuela ima 24 Su30 ali se ameri nesto debelo kolebaju na juris. Nekada su sa lakocom donosili takve odluke.

Al41f1
Pa dobro AL da li ima nesto drugo sem plata majku mu ili su se sve nekadasnje vrline istopile i sve se svodi iskljucivo na novac.😄😄😄 Da su neki tamo nasi piloti u proslim vremenoma iskljucivo mislili na novac mi nikad pilote ne bi imali. Ako je to danas jedino ostalo merilo biti pilot onda slabe vajde od svega. Nadam se da ima jos neko merilo osim novca. Ako je tako slozicu se da zivimo ipak u nekom sasvim drugom vremenu gde je novac svetinja.

Odgovori
A

Svakako da nije sve u parama, u pravu ste. Vojni pilot je jako posebno „radno mesto“ unutar poziva pilota i tu ce uvek biti nekog interesovanja(trenutno jako slabog). Samo mehanicar je mehanicar, vozac kamiona je vozac kamiona, a bagerista je bagerista. Sad recite vi meni, da li bi vozili raspali Fap, na +40 bez klime u cizmama za 40-50k recimo ili bi vozili nov kamion, klimatizovan, skocna, tih za 90 ili 100k? Ako se ode negde malo dalje, recimo Slo mozda i 200k? Pritom, svugde je deficit takvog kadra.

Pred slicnom odlukom ce se naci mnogi pripadnici tehnicke sluzbe kada krene MTU, a za njim verovatno i ostale kompanije. Ti ljudi MO trebaju i ne mogu ih izmisliti, ili „zameniti migrantima“ kako kaze vodja. Tako da o tome treba sada razmisljati, a sa smesnim platama i aferama u MO ih nece privuci, kakve god Migove da nam Putin pokloni.

Y

@ mateus

Teško je poverovati da su naši planeri tada (a možda i sada) bili toliko glupi da vrhunske ljude praktično šalju na streljanje u borbu sa superiornijim protivnikom na skoro svaki mogući način, pa još onako kako im najviše odgovara…
Skoro je neki USA pilot, inače Azijat poreklom, slavio 20-godišnjicu duple pobede nad našim Migovima…
Tema članka je vrlo na mestu i kapa dole autoru, ali će se teško dotaći glavnog problema lovačke avijacije – šta posle Migova?
Gotovo sam ubeđen da su modernizovani Migovi iz Belorusije poslednje rusko oružje/oprema koja će doći kod nas za možda decenije unapred – i zakasnilo se – opet i po pravilu…
Mi da ćapimo PVO dok možemo i šta nam stvarno treba, a Suhoje ćemo gledati na YouTube – kao i Migove i sl…
Formiraju se jake međunarodne koalicije oko gasa kod Kipra, nafte u Libiji i Siriji i sl., a mi smo u startu valuta za potkusurivanje u budućoj raspodeli uticaja…
Pred nama je uobičajeno najteži zadatak – ne smemo biti glupi – naročito ne nakon što je Putin primio Andreja na paradi…
Ponovo smo sve više u situaciji da sve više moramo, a sve manje biramo, pa od stranih naslednika Migova možemo možda računati samo na Rafale (oprostiće i brat Si) – ili da sami krenemo da pravimo nešto u tom smislu – ili oba…
Ako budemo pametni – a predsednik ne voli konkurenciju u tom segmentu – mogli bismo iz svega izaći sa sjajnim odnosima sa svima, a ako ne – proklinjaće nas neki budući Srbi narednih pola milenijuma…

z

Bilo je oborenih aviona od strane našeg PVO…već su piloti u ranijim tv nastupima pričali o tome…
Drugo, ne postoje donacije – sem u političkom žargonu za dnevne potrebe..sve se plaća novcem ili razmenom usluga ili dobara..to su fakti..Treće, MiG-29 nema veliku perspektivu čak ni u Rusiji. Rusi će ih povući iz operativne upotrebe iz više razloga..konstrukcija ne dopušta previše prostora za modernizaciju, veliki broj časova pripreme i održavanja u odnosu na časove naleta, veliki broj kvarova u eksploataciji zahteva i veliki stok r/d i dr.
Ne može se postojeći avion izvući na famozni nivo 4+ a kamoli na 4++, to su priče za malu decu…
Četvrto – najkasnije za 2-3 godine mora se krenuti sa studijom izbora novog vazduhoplova – da se sagledaju potrebe u odnosu na projektovane okvire izgleda bojišta, ekonomskih mogućnosti, traženih odgovora kroz sposobnosti, predočavanje zahteva državi, obezbeženje uslova za traženje konkurenata, planiranje novčanih sredstava, procedura ugovaranja, proizvodnja, isporuka, obuka itd..dugotrajan proces.

Odgovori
P

Danas, iznad Arandjelovca oko 12h prelet MiG-a 21, posle dugo vremena predivan przor. Nisam mogao da vidim da li se radi o dvosedu ili je u pitanju jednosed.

Ž

Petar Jerinic

Једноседи МиГ-21 не лете од септембра 2015.

m

Yoda

Tadasnja SFRJ je bila opredeljena za nrsvrstanost kao protivteza blokovima koji su tada postojali jedan blok je ziv jos uvek mada danas dise smanjenim kapacitetom. Niko nikoga ne krivi da su stratezi svesno gurali na streljanje kako kazete daleko od toga. Takva strategija bliske vazdusne borbe je bila i u SSSRu i danas u Rusiji. Medjutim oni su imali i lovacke avione i za borbu van vizuelnog dometa. Ruski vazduhoplovni stratezi su jako dugo i ozbiljno proucavali napad na Irak pod nazivom „pustinjska oluja“ i iz tog sukoba izvukli velike i dragocene pouke. Samo sto se nije imalo para da te zamisli sprovedu u delo. Napad na Srbiju (SRJ) sto se tice upotrebe avijacije NATOa njihovim stratezima je potpuno otvorio oci i krenuli su sa realizacijom svojih planova u svom RVi PVO danasnje VKS. Ali opet koliko im finansije to dozvoljavaju. Iako se i njihova koncepcija ratovanja u vazduhu u velikoj meri zasniva na dog fight oni su istovremeno razvijali strategiju vazdusne borbe na velikim daljinama novim avionima, savremenim radarima i novim tipovima raketa V-V. Tako da danas Rusija ima paletu lovaca koji mogu vrlo uspesno parirati svakom protivniku na malim, srednjim i velikim daljinama. Drugo oni svojim mnogo vecim kapacitetima u avijaciji, radarima, sredstvima za ometanje imaju mnogo vece sanse da primoraju protivnika na dog fight borbu iako protivnik to ne bi zeleo u odnosu na nas koji imamo jedan tip lovaca pa jos slabijih mogucnosti.
Bliska vazdusna borba uvek ce biti sastavni deo avijacije i bice primenjivana u sukobima jednako mocnih protivnika ne zato sto bi to agresor voleo vec ce biti primoran da se upusta u vazdusni sukob na malim daljinama. A kako mi da primoramo nekog mocnijeg protivnika na dog fight sa Mig29 iz koga bi u velikom slucaju izlazio kao pobednik.
Ubuduce bi trebalo nabaviti aparat istovremeno sposobnog za borbu na malim i vecim daljinama a ne iskljucivo za dog fight.
To ce zahtevati buducnost i Srbija ne ja, ko sam ja uopste da nekome namecem bilo sta.
Ako zelimo citavu Srbiju i avijaciju ako ne to je nesto sasvim drugo.

Za Rafal bi mogli da se nadamo samo u slucaju:
da Francuska bude potpuno slobodna bez tutora.
Da se potpuno distancira od Nemacke politike i da misli svojom glavom.
Da ode citava ova globalisticka elementarna nepogoda koja je pogubna za citavo covecanstvo.
Da se drasticno promeni politika prema nama i povuce priznanje KiM a zatim izvinjenje za sva zla koja su nam naneli od 90tih godina.
Da svi delovi i oprema koje prate avion budu u svakom trenutku dostupni ako bude trebalo. (ko ce to garantovati)
I ako se sve to nabrojano nekim cudom jednog dana desi uz pomoc carobnog stapica ostaje finansiranje jednog od najskupljih borbenih aviona na svetu.
Da li cemo mi imati nekih 70-80mil.dolara za taj avion i to sa oskudnim naoruzanjem u stilu Bugarske i F16v. Vrlo tesko. Koliko novih Rafala bi mogli da priustimo po toj ceni za 10tak godina?
Zasto bi nabavljali tako skupu letelicu kada nam nikakva opasnost ne preti iz pravca Kine i Rusije. Protiv bilo koje zapadne zemlje je skoro neupotrebljiv jer im je elektronika manje vise slicna. Za air policing je veoma mocan da bi ga koristili samo za tu svrhu. Da li bi to bilo ekonomski isplativo koristiti ga samo za air policing? Kada lovac ima onoliko velike tankove znaci da nije bas stedljiv u gorivu u odnosu na druge.
Ja bih najvise voleo da imamo kapaciteta sami da napravimo jedan pravi lovacki avion ali to su samo snovi na nivou jednog petogodisnjeg deteta. Oko toga se ne treba zamarati to je trajno zavrsena prica na zalost. Danas nam vise ne trebaju naucnici, inzenjeri i ostali visoko obrazovani ljudi vec rijaliti klovnovi podobni za svakakve manipulacije.

Odgovori
A

Ne poznajete bas upotrebu lovacke avijacije u SSSR. Mig-29A/B je apsolutno sposoban da vodi borbu „van vizuelnog dometa“, sta vise, cak i bolje nego njegovi „rivali“ iz tog vremena, a to sto smo mi primenili u JNA/VJ nije ni blizu taktike SSSR. Nasa taktika je oblikovana prema nasim sposobnostima ili bolje receno nedostacima.

SSSR je imao uvezan sistem. Integralan IFF za sve platforme kako u vazduhu tako i na zemlji, kao i sisteme ometanja takodje u vazduhu i na zemlji, a celu sitauciju su pratili leteci radari i sistem satelita. SFRJ u svoj svojoj „moci“ ni osnovne stvari nije imala, pa je „radarsku sliku“ odrzavao VOJN, a mali broj letelica je „rucno“ navodjen preko radija, da bi se izbegla gotovo sigurna konfuzija. Tako da nisu mogli leteti „nisko-nisko“ kao sto bi to radili piloti Crvene Armije, jer se onda gube sa radara VOJINa(sto je pokusao Peric, pa ga je oficir za navodjenje vrlo naivno pitao „gde ste, ne vidim vas“), pa kada bi se ponovo pojavili nasi ne znaju jel su „crveni ili plavi“ niti su mogli poletati u vecim grupama kao Rusi jer nismo imali kvalitetan IFF pa bi poobarali svoje avione! Zbog istog problema ni PVO nije mogla „slobodno“ da dejstvuje dok su u vazduhu prijateljski avioni pa je to dodatno komplikovali situaciju, a na sve to, avioni nisu bili ispravni. Dodatno nismo imali kriptovanu kom. pa je neprijelj slusao sve sto nasi pricaju medjusobno. Da stvar bude najtuznija, nista od toga nam nije bilo „nemoguce“ vrlo brzo napraviti u domacoj izvedbi sa firmama koje su postojale nego se nije imalo volje prosto ili se samo nije razmisljalo u tom pravcu.

Piloti su znali sta treba raditi cak i sa polu-ispravnim avionima, ali dzabe kada ostatak nazovi sistema to ne moze da isprati.

Koren svega toga je pogresna doktrina JNA. Predimenzionirana KV, suludo prevelika ulaganja u fortifikacije, ali slabo RV ocajno uvezano i jos slabija mornarica. To smo nasledili, sa time se radilo.

Y

Rafal sam pomenuo „odokativno“ – kao mogućnost – jer neki drugi mejnstrim aparat bilo sa Istoka ili Zapada ne verujem da ćemo dobiti u skoroj budućnosti.
Francuska bi mogla imati solidan interes da ulaže u Srbiju, a Nemci će se, po običaju protiviti svemu što im remeti „put na Istok“ čim proradi Severni tok 2. Turci će nešto duže gajiti partnerstvo sa Moskvom, a Ameri zadovoljno trljati ruke jer će zloupotrebljeni izraz „slobodni svet“ polako prestati da bude samo fraza – ako se ne vrate oni koji su od toga napravili sprdačinu…
Sve je ovo proizvoljno, ali zaprepašćuje u kojoj meri različita ograničenja diktiraju trendove čak nasuprot očiglednim korisnim alternativama.
Ni ja se ne bih zanosio ogromnim ulaganjima u pojedina sredstva, ali je dobro pratiti trendove i znati za šta su sposobna.
Slažem se da nam je veći imperativ imati svoj proizvod nego npr. paprenu lovačku avijaciju – tim pre što nam za kontrolu vap-a, pa još u NATO okruženju, ne treba ništa skuplje od nečega što bi bilo kadro da tu makar samo tu kontrolu i sprovodi – što ne znači npr. za jurišnu i sl…
Ukoliko bi se, nakon prioritetnijih modernizacija, ukaže prilika da pravimo svoje (npr. da NA prestane biti samo maketa) – više verujem u težnju da se prave pare nego u procenu da je to preveliki zalogaj za nas… Tako svet funkcioniše…
Stvarno bi ispali smešni da makar prototip ne napravimo i potencijalno privučemo ozbiljne investitore/kupce…
Mi zapravo i postojimo samo zato što ništa nije nemoguće i bilo bi dobro da sa tim geslom svakodnevno ustajemo – i gledamo samo i isključivo svoja posla i ne idealizujemo ništa jer nam se nešto (ne) sviđa…
Odavno smo prešli „iz srednje u polutešku“, usput ulubljeni kao što to inače biva u tim situacijama, ali nema više nazad – jer to znači nestanak.
Naravno da će biti težnji da se utopimo u masu nastalu raspadom i nekakvim integracijama, da nam se uvaljuje šta nam (ne) treba i sl., ali to nije nimalo nerešiv problem…

A

@Yoda
Francuska je vec ubedljivo najveci strani investitor u Srbiji.

Y

@AL-41F1

Nisam to znao, ali me raduje ako je tako.
Francuzi su nas poodavno prihvatili i kao saveznike i kao saradnike, pa bi tu tradiciju valjalo negovati na obostrano zadovoljstvo.

M

>> Francuzi su nas poodavno prihvatili i kao saveznike i kao saradnike

Eh? Otkud sad pa to, interesantno je da „saveznik“ priznaje nezavisnost jednog dela tvoje teritorije i na proslavi velikog jubileja svetskog rata tvog preCednika stavi negde u 4 red prekoputa, kobajagi greska u protokolu :-). Dobro je da ga nisu postavili pored keteringa da ceka na red. Ne kazem da covek licno ista bolje zasluzuje ali to je uvreda za celu drzavu.

M

@AL-41F1

Interesantno ali u stvari tipicno za SFRJ gde se ponesto kupovalo ali nikada se nije imalo dovoljno da se kupi, opremi i organizuje full sistem pa da se isti onda adekvatno odrzava! Uvek se u Jugi nabavljeno raspadalo posle nekog vremena (ulice, infrastruktura, objekti, fabrike, sve je bilo tako). Interesantno mi je nekako da je radio komunikacija u LA bila do te mere losa. Ja koliko znam KoV je imao odredjene mogucnosti zasticene komunikacije, pored cuvenih KZU, tenk M-84 je bio opremljen sa Racal Jaguar radio uredjajem preko koga je komunikacija bila prilicno sigurna zahvaljujuci frequency hoping-u. Slican sistem koristi i Link-16 ali on ima i dodatnu zastitu. Ja sam kao vezista jedno vreme imao i Jaguar-a u kampanjoli, izgledao je tada kao svemirski brod. Za danasnje osluskivanje bazirano na digitalnoj obradi signala i tehnikama kao digital radio frequency memory (DRFM) verovatno neadekvatan.

A

@Mayer
To je plod doktrine. Zapravo JNA je racunala da cemo mi „sigurno puci“ u vazduhu odma, te je akcenat bio na KoV, disperziji, pa bi to onda preslo u „partizansko ratovanje“ i zapravo cela JNA se bazirala na iskustvima iz rata ’41-45. Sto je ok 40ih, ali 80ih kada vecina ljudi zivi u gradovima(preko milion samo u BG) i nema potok da natoci vode, nema kravu da pomuze, paradajz da ubere? Kad neprijatelj iskljuci struju, nema ni vode, rokne rafineriju i skladista nema ni nafte da vam donesu hranu kamionom, kada odu toplane(i to se gadjalo) nema ni grejanja? Sta cemo onda?

Tako da to sto su oni zamislili nije uopste bio primenjiv sistem protiv iole ozbiljnog „spoljasnjeg neprijatelja“ kako se tada govorilo. Nenormalno velike pare su takodje otisle na sulude objekte, fortifikacije, bunkere, baze za podmornice, podzemna aeorodromska sklonista. Govorimo o desetinama MILIJARDI danasnjeg novca. Tako da nije da nije bilo para, samo se nisu usmerile gde treba i kako treba. Da ne pominjem domaci razvoj, tamo gde nije imalo smisla nikakvog(Orao)

U prinicpu, pogledajmo kako su Finci vodili rat ’39-45, kako danas organizuju svoju odbranu….imamo sta i nauciti. Mi smo tj. i dalje u jednoj meri primenjujemo neke sovjetske/ruske modele, bez da imamo stratesku dubinu i pratece sisteme koje oni imaju…..Glupo je zaista. Toliko smo para potrosili, da sada malte ne opet „od nule“ skoro krecemo, ne racunajuci kadar.

M

U kontekstu tog vremena mozda je Zeljava i imala smisla, ali to pokazuje da nisu bas mislili da ce LA odmah da sagori, osim ako projekt nije bio od pocetka bez konzistentnog rezona. Svajcarska je takodje gradila skupe baze i fortifikacije, oni su takodje imali taj neki da kazemo romanticarski trip o suverenoj planinskoj zemlji gde ce narod i rukovodstvo da se u slucaju agresije povuku u planinske predele i odatle pruzaju otpor „zavojevacu“, do konacne pobede :-). Njihovo drustvo je i dalje delom pod impresijom tog idelistickog koncepta. Kasnije se pokazalo da je potpuno besmislen, jer bi napustanje svih velikih gradova i otpor u planinskim vukojebinama znacio manje vise ostanak bez kompletne industrijske baze, kao sto bi se desilo i u SFRJ. Upravo bombardovanje 1999 je pokazalo da moderna drustva ne mogu da iznesu gerilsko ratovanje! Jedina mogucnosti bi bila jaka indoktrinacija ideologijom, kao npr. islam ili komunizam ili sta znam, nesto sto ima slicnu moc da ljude dovede u stadijum kada se dobrovoljno zrtvuju za „stvar“. U Avganistanu je ocigledno moguce organizovati decenijama gerilski rat ali u BG je za vreme NATO bombardovanja entuzijazam bio veoma brzo izlapeo. Par dana bez struje i vode i to je to.

Z

Postoji izvestan broj pitanja, koje šira javnost neće primetiti dok nedaj bože ne dobijemo po nosu.

1. Pitanje pasivnog ometanja: Avion ni posle više decenija nema pasivne ometače (Chaff). Širi auditorijum nije upoznat sa činjenicom da upotreba aktivnog ometanja, pod uslovom da to nabavimo u obliku kontejnera isključuje istovremenu upotrebu radara zbog međusobnog uticaja. Chaff sve i da ne omete radarski vođenu raketu može da dovede do prevremenog aktiviranja upaljača i tako spase avion.

2. Pitanje signalizatora radarskog ozračenja: U našoj okolini se povećava broj posthladnoratovskih oružanih sredstava (Gripen, NASAMS itd). Na primeru kupljenih Mi-35 videlo se da je detekcija ozračenja i ometanje apsolutno nisu bili prioritet pri nabavci. Nedostatak savremenog uređaja ovog tipa povlači da pilot nema na osnovu čega da donese kvalifikovanu odluku u borbi i povlači da je nemoguće efikasno rukovati kontejnerom za protivelektronska dejstva. Uređaji kakve trenutno imamo u momentu aktiviranja radara na našem avionu mogu da detektuju protivnički zahvat na našem avionu a ne i režim pretrage ili TWS jer pri aktivaciji naš uređaj postavi zračenje sopstvenog radara kao primarnu pretnju.

3. Raketno naoružanje: Dok je razvoj rakete vazduh vazduh u većini normalnih zemalja koje se bave njihovim razvojem i proizvodnjom stvar od nacionalnog prioriteta, Rusija zemlja proizvođač R-77 je sve do krize sa Ukrajinom uvodila besmisleno mali broj ovih raketa dok su vodeći korisnici bili Indija i Kina. Ovi korisnici su danas izuzetno nervozni što jednu te istu verziju rakete koriste bezmalo 20 godina. Proizvođač rakete je potpuno nezainteresovan za osavremenjivanje R-77 – ideje postoje ali pod uslovom da potencijalni inostrani korisnik odreši kesu i učestvuje u razvoju. Ovaj tip rakete može da raduje zemlje poput naše, Sirije itd, oni koji imaju novca i mogućnosti grabe i rukama i nogama da izbace ovu raketu iz upotrebe čim se pojavi bilo šta što može da ih zameni. Pre godinu dana Indija je za 218 miliona dolara nabavila rakete R-27 (ovu raketu je ipak razvila i pustila u serijsku proizvodnju koliko toliko normalna država) sa jedne strane, a sa druge razmatra integraciju rakete Derby i dalji razvoj i proizvodnju sopstvene Astra rakete.

Po mom mišljenju avioni kakve ćemo uskoro dobiti su nategnuto adekvatni za 1999. godinu. Ukoliko nedaj bože budemo u prilici da ih upotrebimo protiv novijih komšijskih aviona posle 2020. a komšije ne izgreše u pristupu možemo vrlo neprijatno da se iznenadimo iz razloga koji su tu, ali ih slabo primećujemo.

Odgovori
Ž

Zeka_Peka

1. Постоје мамци ППР-26 за пасивно ометање РЛС.

2. На авион се може уградити савременији систем Л-150 Пастељ, да ли ће то бити на нашима остаје да видимо.

3. Русија нуди извоз ракете Р-77-1 са ознаком РВВ-СД.

Y

Rade posao za parade…
Žao mi je što ne mogu suvislije da doprinesem konstruktivnoj diskusiji koju ovim komentarom pokreće Zeka_Peka – jer to prevazilazi moja saznanja – ali ću je pomno ispratiti.
Nakonstruktivnije što mogu je sugestija da se uvek poredimo sa najboljima, a ne samo sa – regijom…

m

Moglo je ipak malo vise da se uradi na osposobljavanju na visem nivou Mig29 pre agresije. Ali socijalistima je draza bila vlast po svaku cenu od osposobljavanja vojne tehnike za odbranu zemlje. Nije tu kriv samo jedan covek vec i oni koji su bili uz njega a zatim ga pustili niz vodu kada su se obogatili na tudjoj muci i vise im nije bio potreban samo su presli preko noci u drugi tabor. Isti slucaj je i PVO. Traziti S300 pred agresiju je besmisleno. To je trebalo uraditi pre sankcija. Mogla se modernizovati na visi nivo PVO ali ko je o tome mislio tada. Zna se da su veci broj ruskih generala tada bili na nasoj strani ali je Jeljcin potpao pod uticaj Klintona. Neki tvrde da je Kozirjev grobar Rusije imao veci uticaj u Rusiji od samog Jeljcina.
Trebalo je bar pokusati nesto vise da se RV i PVO tada bolje pripremi i osposobi za predstojecu agresiju. Na zalost nista se nije ucinilo.

AL41F1
Ja prilicno dobro znam upotrebu avijacije u Rusiji ali ti nisi shvatio sta sam hteo reci ili izokreces na svoju vodenicu. Zna se zasto je SSSR projektovao Mig29 i koja je bila njegova uloga i nacin upotrebe da se ne ponavljamo. Zna se koji je razlog kupovine Mig29 u exSFRJ. Pitanje je zasto se oslanjamo samo na doktrinu koja daje i dalje ce davati vrlo skromne rezultate. Nesto ima naznaka da se sa ovom modernizacijom pomera nesto na bolje u toj sferi upotrebe Mig29. Videcemo sta se uradilo po tom pitanju u narednom perjodu.

Al41f1
Yoda
Kakvo saveznistvo? Na papiru.
Daleko smo mi jos svetlosnu godinu od saveznistva sa francuzima.
Znate li vi sta je pravo saveznistvo pre svega?
Ne treba se zaletati na prvu bacenu kosku.
Koliko nas to „saveznistvo“ kosta iz budzeta tek ce se videti nekom drugom prilikom.
Ne bi oni dosli da nemaju da oberu mastan kajmak. Nisu dosli na lepe oci.
Koliko para se izvlaci iz Srbije raznim muljanjima a koliko ostaje a obicnom gradjaninu i poljoprivredniku se guli koza od svih tih stranih investicija. Prodjite Srbijom narocito kroz sela da vidite kako se zivi od tih silnih investicija. Nije Srbija Beograd.

Odgovori
Y

Moramo naći nekog – jer od Rusa slaba vajda…
Koliko se tek oni ofajdiše za nekoliko Migova i Pancira – čitav NIS + izvori nafte i gasa, pa Kinezi za nekoliko BPL-a šta tek dobiše.
Lepa reč i prazan budžet otvara…
Sa takvim prijateljima – neprijatelji nam ni ne trebaju…
Evo kako Švabe spremaju i Leoparde za Kosovo*…
Poodavno smo, onako bratski, trebali da imamo ganc nov PVO i par eskadrila – pa da se lagano raskusuravamo onako kada je najpogodnije, ali tako izgleda radi samo truli Zapad…
Nema više klasičnih savezništava kao nekada – sada se radi na različitim zajedničkim projektima.

A

@Yoda
Ne shvataju to ljudi ovde sve da im se kredom na tabli nacrta kao kod uciteljice.
Daleko smo mi od necega sto se moze nazvati borbenim sistemom. Samo nas jos OMJ i artiljerija malo „vade“, ali i to je jako slabo i zastarelo.

Y

@AL-41F1

Nema potrebe objašnjavati bilo šta…
Kominterna grli na specifičan, ali jednoličan način. To je samo još jedan plići oblik „duboke države“.
Svakome dođe iz zadnjice u glavu – ako mu glava preostane…

Ž

Yoda

Када су Руси добили НИС а када смо купили Панцире, хеликоптере и добили МиГ-ове? Нема то везе једно са другим као што нема везе ни економска сарадња са Кином са набавком њихових БПЛ и трансфера технологије истих за домаћи летелицу.

Будите мало озбиљнији, зар заиста верујете да ће тзв. Косово да добије Леопарде 2? Тај тенк је скуп за набавку макар био и полован а Немачка то не продаје свакоме.

Y

@Živojin Banković

Nemojmo idealizovati – „ljubav za ljubav, sirenje za pare“…
Neke prethodne vlasti ne kriju od samog početka da je NIS-om kupovana međunarodna podrška Rusije u pogledu KiM. Verovatno podrška ne bi izostala i bez toga, ali niti je bilo drugih zainteresovanih, a želelo se sa naše strane da se saradnja formalizuje i podigne na viši nivo – jer je drugačije kada našu argumentaciju zastupaju i stalne članice SB OUN.
Sve ima svoju cenu – to je poenta onoga što sam hteo da kažem – i ne osporavam ni prodaju NIS-a ni RTB Bor-a, ali se ne sme tolerisati kineska izgradnja puteva po više nego duploj ceni uz izbegavanje angažovanja naših firmi i radnika…
To je niže nego kolonijalni odnos sa prijateljima koji eto na groteskni način koriste našu izopštenost iz glavnih tokova – pa uvaljuju njima prilično nebitne stvari za realnu lovu i uticaj…
Cenim da je neozbiljno ozbiljno se osvrtati na rusku politiku na brdovitom zapadnom Balkanu i Kosovo* možda i ne dobije Leoparde, ali će dobiti sve neophodne raketice da love naše oklope, heliće i sl.
Ja ne smatram sebe obaveznim da ozbiljno pristupam nečemu što smatram krajnje neozbiljnim – tim pre što sam laik i ne živim od toga da li će moje mišljenje biti vrednovano od onih koji odlučuju (naročito ako se ne pojave sa lekarskim uverenjima od psihijatara) – već mi je veća ambicija da stimulišem na određeni način razmišljanja za koji bih i sam voleo da je pucanj u prazno.
Nažalost, pristup Rusije i Kine Srbiji sve više podseća na vremena Kominterne i toga moramo biti svesni da nam se tragedije iz istorije ne bi ponavljale…

M

>> Nažalost, pristup Rusije i Kine Srbiji sve više podseća na vremena Kominterne

Pa zasto da ne, i jedna i druga su socijalisticke totalitarne diktature. Besmisleno bi bilo ocekivati od ogromnih drzava u kojima vlada kruti totalitarizam da respektuju zemljicu od 7 miliona stanovnika, koja se istripovala da ce uspesno da sedi na vise stolica. Kao eto niko na svetu ne moze da provali tako genijalan plan :-).

A

@Yoda
@Mayer
Ne zele to ljudi da vide ali treba ih razumeti. Znate lako je prikazati da vam je neko „prijatelj“ ko vas nije bombardovao i tu glumi kao nekog „zastitnika“. Ja bi taj PR posao zeleo da imam, jer je prelagan, a dobro se i placa.

Ne moze mikro drzava da bude „bratska“ sa velikom silom, moze samo da bude u njihovoj sferi interesa, ali nama ponos to ne da da uvidimo.

To Egipat od 100 mil ljudi moze da igra da koliko god stolica hoce, mi od 7 ne mozemo ili bar to moramo mnogo opreznije raditi, a nesto nam poslednjih 40 godina bas i ne ide?

Kineze i kredite necu da pominjem. To je prica za sebe.

M

@AL-41F1

Slazem se ja ali taj se rat/agresija svakodnevno gura i eksploatise za antizapadna osecanja. Drugacije bi bilo da je u medijima diskurs neutralan a ti dogadjaji se tretiraju vise razumski istorijski a manje emocionalno i dnevnopoliticki! Pogledajte Nemacku, ok tamo je ta nacisticka ekipa pocinila nevidjene zlocine ali tih istih Nemaca je poginulo 7 miliona, svaka familija je izgubila nekoga. Izgubili su na kraju rata jos nekih 20% teritorije i imali zbog toga preko 10 miliona izbeglica. I sta su oni uradili? Umesto da krenu da hejtuju zapad i Ameriku i da se truju mrznjom i nekim nerealnim revansistickim idejama oni su radili jedino sto su mogli, a to je da zapnu i privredjuju i vec 20 godina posle, 1965 Nemacka je bila evropska ekonomska sila.

A

@Mayer

Neadekvatno poređenje, nama je daleko bliža Nemačka između dva rata, nego posleratna Nemačka.

M

@Aleksa Radojičić

Verovatno i ako je tako onda bi po svaku cenu trebali da gledamo da ne prodjemo kao Nemacka izmedju dva rata! Poenta moga pisanja je bila da ukazem da mora da se zivi, i u najtezim mogucim situacijama. Drustvo nema nista od negovanja mrznje i revansizma. U Vajmarskoj republici je upravo takav diskurs doveo do diktature, rata i potpunog sloma.

M

Tacno tako,cak bi i mig 21 sa opremom zadnje generacije postao zmaj

Odgovori
p

Ovo je misljenje potpunog laika. Zasto ne bi odmah isli na domace jedinstvene bespilotne letilice, opremljene i za borbena i za radarska i lovacka dejstva u sworm formaciji . I to u velikom broju sa domacim softverom ,integracijom, umrezavanjem. Potrebno je razviti domacu letiliciju tipa Pegaz ( mozda na bazi strane), nabaviti vesenamenski mini AESA radar, razviti ili nabaviti porodicu raketa, elektronski sistem linkove itd. Proizvoediti to serijski na traci u recimo Kragujevcu. Posto nemamo pare niti kvalitet moramo imati neku tehnolosku nisu gde bi bili izuzetno dobri – mozda integracija i brojnost.

Odgovori
A

Interesantna tema, al totalno ne bitni podaci….dal je aviom 9.12A ili 9.13 ili sta god…totalno je ne bitno, ono sto je bitno je da li najsavremeniji radar i najsavremenije rakete mogu da se stave na ove avione, i da li takvi avioni mogu da se suprostave zapadnim! Puno nepotrebnih informacija, zatrpava tekst, a poenta je totalno negde drugde!

Odgovori
T

Vi i dalje ne razumete sta je „zapad“, kako mislite sa 11 lovaca da se suprostavite „zapadu“ sto je u prevodu dva kontinetnta? Jel je moguce da ljudi i dalje ovako razmisljaju?

A

Po vasem razmisljanju ni ne treba da postoji RV

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

DrKadzija na: [PILOTSKE PRIČE] Želiš da postaneš pilot? Odustani, nije vredno truda

Tacno je. Prvo sam leteo B727 pa B737, pa 2 godine Airbusa 319/320/321, i konacno se docepao B787. Koje mentalno olaksanje. Kao sto ne volim Francusku tehnologiju u automobilima i sem Spaceka tj Citroena CV2, ostale ne podnosim i nikad ne bih posedovao, takav isti osecaj imam i prema Airbusu. Jos sam zavrsio i skolovanje…

11. Aug 2020.Pogledaj

Milers na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

Uhhhh, koliko je sve potonulo, mislim da se nikada nije desilo da top 3 hrvatska aerodroma zajedno za prvih sedam mjeseci imaju manje putnika nego Beograd. Do sada ST -84%, DU -90% i ZG -67%, BG -68%. Jezivo.

11. Aug 2020.Pogledaj

lokalitet na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

Volio bih vidjeti/procitati analizu i za Tiranu, ogroman broj letova i destinacija je pokrenut te me interesuje koliko je to procentualno. Odlicna analiza, sve pohvale.

11. Aug 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

A vi znate koliki je load factor na Croatijinim letovima? Ja ga nemam, pa ako imate i znate da su avioni prazni iskreno bih bio zahvalan da to napišete. Ja sam u lipnju letio dva puta sa Croatiom i oba puta avion je bio pun preko 50%, što je danas isplativo letenje. Ono što znam…

11. Aug 2020.Pogledaj

Send this to a friend