Novi korisnik italijanskog školsko-borbenog aviona M-346 mogao bi uskoro postati Azerbejdžan. Predsednik ove države Iljham Alijev posetio je 20. februara Italiju a tom prilikom su azerbejdžanski ministar odbrane Zakir Gasanov i izvršni direktor kompanije Leonardo Alesandro Profumo potpisali, kako je saopšteno ‘’Deklaraciju o sporazumu između ministarstva odbrane Republike Azerbejdžan i Leonardo S.p.A u vezi sa nabavkom sistema integracije aviona M-346’’.
Potpisani dokument predstavlja preliminarni dogovor o azerbejdžanskoj nabavci školsko-borbenih aviona Leonardo M-346 Master ali ipak ostaje da se zaključi čvrst ugovor. Stoga nije poznato koliko je nabavljeno aviona, koji su rokovi isporuke, kolika je cena kao i drugi detalji ovog posla a dve strane još uvek nisu komentarisale potpisani dokument.
Za sada postoje dve nezvanične informacije o mogućem broju aviona, pojedini zapadni izvori govore o kupovini 15 primeraka dok drugi navode deset aviona sa opcijom za još 15 M-346. Jula prošle godine izvršni direktor kompanije Leonardo Alesandro Profumo izjavio je da je komanija od većeg stranog kupca dobila prvu narudžinu za isporuku šest aviona M-346FA koja predstavlja laku borbenu verziju školsko-borbenog M-346. Kupac tada nije imenovan pa se smatra da bi potencijalno to mogao biti Azerbejdžan.
Azerbejdžan je još pre par godina pokazao interesovanje za M-346, kompanija Leonardo je u jednoj od azerbejdžanskih baza 10. maja 2017. godine priredila prikaz ovog aviona, i to trećeg prototipa koji je tada pokazan i ministru odbrane Zakiru Gasanovu. Nakon obilaska aviona priređeno je detaljno predstavljanje njegovih taktičko-tehničkih karakteristika i drugih mogućnosti.
Trenutno se u inventaru RV Azerbejdžana nalazi eskadrila školsko-borbenih aviona L-39C ‘’Albatros’’, dve eskadrile jurišnih aviona Su-25 i eskadrila lovaca MiG-29. Većina ove tehnike nabavljena je u proteklih 15 godina i to kao polovna, L-39 i MiG-29 iz Ukrajine a dobar deo Su-25 iz Belorusije. Državni vrh je izrazio spremnost da se započne sa obnovom flote a prvi korak bi mogla biti upravo kupovina M-346. Takođe Azeri su bili pokazali interes i za kinesko-pakistanski višenamenski borbeni avion JF-17 ‘’Thunder’’ koji ipak nije nabavljen.
Kompanija Leonardo je do sada uspela da proda 86 M-346, najveći korisnik je Izrael koji je kupio 30 aviona, potom tu je RV Italije sa 22 aviona, Poljska sa 16 primeraka od kojih ostalo da se isporuči još 8 a prvi strani korisnik bio je Singapur koji je nabavio 12 M-346.
Još 2009. Ujedinjeni Arapski Emirati su izabrali M-346 za svoj novi školsko-borbeni avion, bili su zainteresovani za nabavku 48 primeraka ali do potpisivanja ugovora do danas nije došlo što zbog političkih razloga što zbog nesuglasica oko taktičko-tehničkih karakteristika a spominjalo se i da Emirati imaju veće prioritete.
Coa
Sto kupuju taj kad mogu i mozda im je blize i slicniji YAK?
Mora da su talijani podmazali espresom sa šlagom ;)
Andrija
Znao sam da će odmah ovo pitanje :)
Pa očigledno postoji problem kod nabavke ruske opreme. Piše da su uglavnom nabavljali polovne avione od Ukrajine…
Setimo se da postoji ozbiljan konflikt između Jermenije i Azerbejdžana, a da je Jermenija ruski saveznik, a ne Azerbejdžan.
Ikar
Sukob koji je u vecoj mjeri osiromasio Armeniju, ekonomija Azerbejdzana moze izdrzati bilo koju vojnu nabavku (navodno su trazila i ponudu od LM za citavu eskadrilu zrakoplova). Baku je jedan od najmoderniji gradova u tom dijelu svijeta (nafta i gas cine cuda).
Dude
Azerbejdzan gleda da se izvuce iz ruskog zagrljaja, kupuju naoruzanje sa svih strana.
U paketu nakon M-346 dolazi sigurno M-346FA (kao zamena za Su24/Su25), a zatim mozda i eskadrila Typhoon Tranche3, kao zamena za MiG-29.
Ovaj prvi korak za sobom vuce verovatno i dugorocnu zamenu helikopterske flote, a Italijani i tu imaju sta da ponude.
Nenadm
Ako su-25/24 menjaju sa skolsko borbenim avionom … no comment..
Živojin Banković
Азери су одавно из употребе повукли из наоружања Су-24.
А M-346FA би делимично могао да замени Су-25.
Gunz
Italijani i rusi su prvo zajedno razvijali avion onda valjda rusi nisu placali svoj deo kako treba pa se italijani izvukli i poceli svoju verziju da prave .
Razlika je u elektronici ali i Kinezi imaju svoju verziju i izgleda da je dobar avion, kinezi sigrno nemaju problem sa rezervnim delovima.
Njihov modernizovani J10B i J10C sa AESA radarom su interesantni i za nas je odlican.
Živojin Banković
Италијани су од Руса откупили документацију тог заједничког програма за 77 милиона долара, једноставно у једном тренутку су им интереси и потребе постале различите.
Nebo
J10 bi stvarno bio odlican izbor. Negde sam naisao na podatak da je cena 41M USD po komadu.
Живојин
Ташко да можемо утврдити цену Ј-10 јер никоме у иностранству није продат. До сада се спомињала цифра од око 35 милиона али за верзију Ј-10А.
Narednik
steta sto smo kratki za pare 12 346 pa posle 24 rafala ali to je za nas preskupo
AL-41F1
To je nas ceo republicki budzet bojim se. Ali da, bilo bi i vise nego lepo.
Andrej
Rafal… Cest magnifique ;) Bojim se da se nema para za novo nazalost. Krpi, krpi i jos ispadne skuplje na duze staze. Mozda jednog dana nesto novo i nas zapadne.
Dejan
Glasam za rafal….