Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025
Kriza sa Korona virusom ubrzava obnovu makedonske tajne policijske jedinice sa bespilotnim letelicama Hermes 450
Prema raspoloživim ali nezvaničnim podacima makedonska policijska jedinica dobila je 4 Hermesa 450 od kojih je jedna teško oštećena i otpisana.

Kriza sa Korona virusom ubrzava obnovu makedonske tajne policijske jedinice sa bespilotnim letelicama Hermes 450

Republika Severna Makedonja će uskoro obnoviti operacije svoje tajne policijske jedinice opremljene taktičkim bespilotnim letelicamaa visokih performansi Elbit Systems Hermes 450, otkrio je 24. marta u intervjuu skopskoj televiziji Telma ministar unutrašnjih poslova tehničke vlade Severne Makedonije Nakje Čulev.

– U narednom periodu planiramo da obnovimo jedinicu sa bespilotnim letelicama koja praktično nije operativna. Stoga ću Vladi podneti odgovarajući dokument sistematizacije sa ciljem da se ova jedinica vrati u funkciju – rekao je Čulev i objasnio da bespilotne letelice imaju visoke tehničke mogućnosti koje bukvalno mogu skenirati čitavu teritoriju zemlje, ukazati na kršenja propisa donetih zbog koronavirusa i ukazati na to gde se oni najviše nepoštuju.

– Bespilotne letelice imaju velike mogućnosti i bukvalno mogu videti registarske tablicee (vozila, prim. autora). Ove letelice se nalaze u funkcionalnom stanju i mi smo platili za njihovo održavanje. Operatori ovih BPL su takođe dostupni i sve što nam je potrebno je da jedinica ponovo bude operativna – zaključio je ministar.

Makedonija koristi BPL Hermes 450 od 2009. godine kada su nabavljene četiri letelice i kada je u okviru ministarstva unutrašnjih poslova formirana tajna jedinica koja je podređena Upravi za bezbednost i kontraobaveštajnu službu. Formirana sa posadama i pomoćnim osobljem koji su obučeni u Izraelu, jedinica sa bespilotnim letelicama operativno je upotrebljena u raznim poverljivim i osetljivim obaveštajnim, protivterorističkim i policijskim osmatračkim zadacima u interesu bezbednosti Severne Makedonije, njenih suseda i savezničkih nacija.

Operišući iz tajne policijske baze “Brest“ koja se nalazi u severnom delu međunarodnog aerodroma Skoplje, jedinica sa bespilotnim letelicama je navodno prilikom sletanja teško oštetila jednu od svojih BPL. Sa tim da ovo nikada nie zvanično potvrđeno, sada se zna da policija poseduje tri BPL Hermes 450, oni su prvobitno označeni serijskim brojevima 701 do 703 i kasnije na odgovarajući način preregistrovani kao MAP-7781 do MAP-7783 gde novi prefiks MAP označava Makedonsku Avijacijsku Policiju. Sve bespilotne letelice nose beli ćirilični natpis “Policija“.

Makedonski Hermesi 450 ostali su strogo čuvana državna tajna sve do avgusta 2013. godine kada se jedna od njih (letelica sa registracijom MAP-7783/703) pojavila na statičkoj izložbi aeromitinga u Sliaču, Slovačka. Do tada, kada je u dobro informisanim makedonskim vazduhoplovnim krugovima diskutovano o Hermesima 450 najčešće je korišćen termin “igračke“, na taj način je čuvana tajna i aludirano je na lagani trup bespilotne letelice.

Izlazak iz senke ovih visokotehnoloških bespilotnih letelica 2013. godine uglavnom je u makedonskim medijima i javnosti prošao nezapaženo, a za postojanje jedinice se konačno zaista saznalo 16. februara 2020. godine kada je televizija “Telma“ emitovala istraživačku novinarsku emisiju ‘‘Kod“ posvećenu malo poznatim policijskim bespilotnim letelicama.

Ironično, emisija je otkrila postojanje ove ultra tajne jedinice koja je šest meseci pre toga već bila prizemljena i izbrisana iz strukture policije, kao deo procesa reformisanja makedonskog bezbednosno-obaveštajnog sistema nakon teške političke krize koja je trajala od 2014. do 2017. godine i navodno velike zloupotrebe Hermesa 450 za ilegalni policijski nadzor pojedinaca i političkih događaja ili demonstracija protiv vlasti.

Među ekskluzivama, “Kod“ je takođe otkrio da je Makedonija u proteklih 10 godina potrošila oko 25 miliona dolara na nabavku bespilotnih letelica, obuku osoblja i logističku podršku kao i da je još uvek ostalo da plati poslednju ratu od 2,3 miliona evra iz ugovora za logističku podršku koji ističe novembra ove godine.

Prema informacijama iz ove emisije, Elbit Systems se vladi u Skoplju nedavno obratio sa ponudom od 30 miliona dolara za srednje, višenamenske bespilotne letelice klase MALE (Medium-Altitude Long-Endurance) tipa Hermes 900, a prema sporazumu po kojem bi Elbit preuzeo nazad makedonske deceniju stare bespilotne letelice Hermes 450.

Vlada u Skoplju nije demantovala nijednu informaciju koja je iznesena u emisiji “Kod“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

du

Zasto Srbija nije nabavila ovako nesto ili slicno od Izraela i da li su Kineske bolje i po kojim karakteristikama, osim sto su naoruzane?

Odgovori
AL

Koliko je meni poznato, Srbija vec dugo ima dronove za osmatranje, a i mnogo druge opreme za osmatranje(zbog kopnene zone bezbednosti).

Naoruzane BPL su nesto sasvim drugo. Zasto bas Kina? Pa verovatno je bila politicki najlaksa odluka.
Trebaju poprilicno kesa da investiraju u Srbiju, verovatno ce se samo jos vise prosirivati vojno-tehnicka saradnja sa njima u buducnosti.

De

Kako znas da nije nabavila?

du

Ovakve bespilotne letelice nemamo.Imamo samo orbitere koji su vec zastareli i ne mogu ni priblizno da se porede sa Hermesima niti po doletu, duzini ostajanja u vazduhu niti po bilo cemu drugom..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor