[NAJAVA] Poziv vazduhoplovnoj publici: Najzanimljivija tribina u seriji predavanja o prvoj srpskoj eskadrili u petak u Beogradu

8. jun 2021

Danska će prva u svetu koristiti električne avione za obuku vojnih pilota, izbor je Pipistrelov Velis Electro

8. jun 2021

Šabla 2021: Lovačka avijacija RV i PVO Vojske Srbije i ove godine u Bugarskoj na gađanju ciljeva u vazduhu

4. jun 2021

[FOTO REPORTAŽA] Vežba Decisive Strike 21: Grčki F-16 blistali nad Krivolakom, vozila JLTV prvi put u prašini Makedonije

4. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Prezentacija Nenada Miloradovića o aktuelnim i budućim projektima u segmentu vazduhoplovne i PVO tehnike

3. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Erbas projekti u Srbiji: Saradnja je tek na početku

3. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Kanada ozbiljna u regionu: Posle Crne Gore sledeća je Severna Makedonija

2. jun 2021

Hrvatski premijer o detaljima isporuke i plaćanja Rafala

2. jun 2021

Rusija razvija AESA radar koji je sposoban za praćenje dronova veličine lista papira, prvo ispitivanje sa sistemom PVO Pancir

1. jun 2021

SAAB: Naša ponuda je delotvornija za Hrvatsku

28. maj 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska zvanično izabrala Rafal, 12 polovnih aviona biće plaćeno „999 miliona evra“

28. maj 2021

Suhoj radi na razvoju prvog ruskog savremenog jednomotornog borbenog aviona

28. maj 2021

Jedinice RV i PVO Vojske Srbije izvele zajedničko taktičko uvežbavanje

27. maj 2021

[ANALIZA] Hrvatska sa Rafalom, Srbija sa MiG-29SM: Ko je bolji?

27. maj 2021

LOM Praha preuzima posao remonta helikoptera Mi-8/17/171 Severne Makedonije

26. maj 2021

BIS za Dvadesetjedinicu: Kad jedan mladić penzioniše svog starijeg kolegu

22. maj 2021

Srpsko ministarstvo odbrane ponovo transparentno: Objavljeni prvi snimci modernizovanog MiG-a 29 SM

22. maj 2021

Ivan Selak: Da li Hrvatska sebi može priuštiti Rafal u ovom trenutku?

21. maj 2021

[VIDEO] Iza scene: Kako smo organizovali SEAS 2021

21. maj 2021

[POSLEDNJA VEST] Jutarnji list: Hrvatska kupuje Rafale

20. maj 2021
[FOTO REPORTAŽA] Vežba Decisive Strike 21: Grčki F-16 blistali nad Krivolakom, vozila JLTV prvi put u prašini Makedonije
Glavne zvezde vežbe bila su dva borbena aviona F-16 RV Grčke / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Vežba Decisive Strike 21: Grčki F-16 blistali nad Krivolakom, vozila JLTV prvi put u prašini Makedonije

Najveća vojna vežba održana na teritoriji Republike Severna Makedonija od kako se ova balkanska država pridružila NATO 2020. godine, održana je između 17. maja i 2. juna. Nazvana Decisive Strike 21 (na makedonskom: Одлучен Удар 21), vežba je bila deo velike multinacionalne, zajedničke vežbe Defender Europe 21 pod vođstvom armije SAD, koja je integrisala 28000 pripadnika multinacionalnih snaga iz 26 država u gotovo istovremenim operacijama koje se izvode u više od 30 poligona za obuku u 12 zemalja, a osmišljena je tako da demonstrira spremnost i interoperabilnost između američkih, NATO i partnerskih oružanih snaga.

Decisive Strike 21 doveo je na vojni poligon za obuku Krivolak koji se nalazi blizu grada Negotino u istočnom delu centralne Makedonije, ukupno 1500 vojnika iz zemlje domaćina i oružanih snaga SAD, Bugarske i Grčke. Obuka se fokusirala na ofanzivne operacije s ciljem poboljšanja interoperabilnosti i jačanja sveukupne spremnosti pešadije i specijalnih jedinica angažovanih snaga. Takođe, Ratno vaduhoplovstvo Grčke je prvi put učestvovalo na vojnoj vežbi održanoj u Republici Severna Makedonija.

Grčki F-16C Block 50 u izvođenju simuliranog napada na ciljeve na zemlji / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Uvid u deo vojnih aktivnosti izvedenih tokom vežbe Decisive Strike 21 omogućen je javnosti 31. maja kada je Krivolak bio mesto na kome je organizovan Dan visokih zvanica.

Ovaj događaj imao je nekoliko atrakcija, iako su zvezde prikaza, bez ikakve sumnje, bila dva borbena aviona Lockheed Martin F-16 Block 50 Fighting Falcon (jednosed F-16C „073“ i dvosed F-16D „078“) RV Grčke koji pripadaju 374. eskadrili „Perseus“, 111. borbenog puka iz baze Nea Aghialos, koji su izvršili simulirane napade na ciljeve na zemlji koje su koordinirali grčki specijalisti za navođenje i kontrolu bliske vazdušne podrške, tzv. JTACs (Joint Terminal Attack Controllers).

Iskrcavanje specijalnih snaga iz helikoptera Mi-8MT / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
“Šest pripadnih specijalnih snaga visili su na užetu i nosili zastave NATO i država koje su učestvovale na vežbi.“/ Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Makedonski Vazduhoplovni ving, segment armije Republike Severna Makedonija zadužen za vazdušnu podršku, protivvazdušnu odbranu i vazdušno osmatranje, takođe je učestvovao na vežbi sa transportno-jurišnim helikopterom Mi-8MT Hip-H koji pripada Helikopterskoj eskadrili stacioniranoj na aerodromu Petrovec. Letelica, kojoj su bila skinuta zadnja takozvana ‘’školjka’’ vrata, je bila uključena u ubacivanje i izvlačenje specijalnih snaga na simuliranom bojnom polju na tački Džidimirska Čuka poligona Krivolak. Tokom izvlačenja, šest pripadnih specijalnih snaga visili su na užetu i nosili zastave NATO i država koje su učestvovale na vežbi.

Vežba Decisive Strike 21 pokzala je da Armija Republike Severna Makedonija još uvek aktivno koristi oklopne transportere Thyssen Henschel TM-170 Hermelin, točkaše konfiguracije 4×4, koje je Nemačka donirala Makedoniji tokom 1999-2000. Lokalno dorađena u državnoj vojnoj fabrici ‘’11. oktomvri-Eurokompozit’’ iz Prilepa, ova vozila bazirana na šasiji i komponentama vozila Mercedes Benz Unimog su dorađena turelama koje sada nose ili mitraljez PKT 7,62 mm ili teški mitraljez NSV kalibra 12,7×108 mm.

Demonstracija mogućnosti oklopnog vozila JLTV koje je nabavila i makedonska armija / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

TM-170 su jedno od oklopnih vozila koje će jedinice makedonske armije u narednim godinama postepeno zameniti naprednijim oklopnim transporterima, iako se smatra da prioritet za povlačenje iz službe imaju sovjetski oklopni transporteri točkaši BTR-70 i 80 8×8, gucenična borbena vozila pešadije BMP-2 i gusenična vučna vozila MT-LB. Za postizanje ovog prioriteta, Severna Makedonija je u poodmaklom procesu nabavke 96 vozila Oshkosh Defence 4×4 Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) i 54 oklopna borbena vozila Stryker 8×8.

Skoplje je zatražilo i već je dobijeno odobrenje Vašingtona za nabavku sledeće tri varijante Strajkera: vozilo pešadije M1126 , komandno vozilo M1130 i samohodni minobacač M1129. Nabavka 150 američkih oklopnih vozila točkaša 4×4 i 8×8 do 2024. godine ima za cilj podršku makedonskih lakih pešadijskih NATO-deklarisanih snaga jačine 1000 ljudi.

Terenska vozila Defender i HUMMER makedonske vojske/ Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Jedno od budućih borbenih vozila makedonske armije, JLTV, je bila jedna od atrakcija na Danu visokih zvanica vežbe Decisive Strike, dva JLTV-a su primećena na Krivolaku 31. maja i ova vozila su bila uključena u dinamički prikaz koga je američka firma Oshkosh Defence organizovala sledećeg dana na Džidimirskoj Čuki.

Dan visokih zvanica je takođe bio dobra prilika da se vidi da makedonska armija i dalje efikasno koristi minobacače kalibra 120 mm i vučne višecevne lansere raketa M-63 Plamen, od susedne Srbije je bilo nabavljeno 12 Plamenova. Na Krivolaku su takođe viđena vozila AM General HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, poznat i kao Humvee) i General Motors HUMMER u različitim konfiguracijama, kao i određen broj višenamenskih vozila Otokar Land Rover Defender proizvedenih u Turskoj kao i bivših holandskih vojnih ambulantnih vozila Mercedes G koji služe u makedonskoj vojsci.

Fotografisanje učesnika vežbe Decisive Strike 21 / Foto: Igor Božinovski

Poligon za obuku Krivolak je, sa površinom od 225 km², jedan od najvećih vojnih poligona za obuku u regionu jugoistočne Evrope. Cilj Skoplja je da ga do 2028. godine razvije u veoma savremeni centar za obuku koji bi omogućio NATO i prijateljskim državama da obučavaju vojne jedinice različitih vidova i rodova. U jednoj od skorijih aktivnosti na modernizaciji poligona, vojnici 15. inžinjerskog bataljiona američke armije i makedonski vojni inžinjerci, zajedno su na Krivolaku napravili prvu sletnu stazu za bespilotne vazduhoplovne sisteme. Modernizacija Krivolaka je projekat koji uživa podršku SAD, a uz pomoć američke kancelarije za odbrambenu saradnju sa sedištem u Skoplju, iskazan je i interes Ujedinjenog Kraljevstva.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

S

Bilo bi dobro kad bi mi uložili neka sredstva u taj poligon na Krivolaku i onda da možemo da ga koristimo kad nam treba za nešto sto ne može kod nas na Pasuljanskim livadama.

Odgovori
E

mislim da u istocnoj srbiji , mora da se pronadje adkvatan poligon i tamo da se investira, siguran sam da , nazalost, pustog prostora ima.

s

Nekad vezbe III Armije na Krivolaku, ako ne pogine vojnik kao da nisu ni bile…..

Odgovori
P

Sve pohvale autoru na reportaži i odličnim fotkama.

Odgovori
B

JLTV, skupo vozilo, malo vojnikaprevozi, u osnovnoj konfiguraciji bez oruzja, i ima slabiji oklop od naseg Milosa. St se tice Strajkera, slicna stvar, suvise slab oklop, za ceo stanag manje od Lazara i od napred i sa strane. Ali dobro za njih ce ovo biti skok, da zamene stara vozila.

Odgovori
G

Јесте, ал ће да им раде посао. Знаш кад ћемо ми имати 100 Милоша и 50 Лазара. Овим темпом за 7-8 година најраније, а њима стижу за годину две.

L

Kod ovog F-16 na slici upada u oci izduzeni, cetvratsti uredjaj smesten izmedju vertikalnog stabiliztora i motora, izgleda mi prilicno aerodinamicki lose reseno, jer prilikom naglih zaokreta izvesno proizvodi nepotreban otpor. Mislim nisam aerodinamicar ali mogu da pogledam :-)

Odgovori

@Liegestuhl Klappbar
Tu se nalazi padobran koji se koristi prilikom sletanja. teško je naći mu bolje mesto na jednomotornim avionima.

Т

Облик је такав да би се сместила ЕСМ антена

L

Paqe je definitivno u pravu:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/F-16_packed_drogue_parachute.jpg

Osim toga taj budza je postojala i na najranijim modelima kada ECM verovatno nije bio tema.

Т

Каква је била ефикасност АС130Ј при дејству топом 40мм и хаубицом 105мм?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend