Srbija će u skoroj budućnosti imati 17 helikoptera za gašenje požara a uz pomoć Erbasa opciju i za dva protivpožarna aviona

10. avg 2022

[FOTO REPORTAŽA] Fly in Ćuprija: Previše letelica na jednom mestu za previše letenja, druženja, jela i uživanja

9. avg 2022

[EKSKLUZIVNO] Aero-klub Galeb učestvuje na austrijskom aero-mitingu Airpower sa G-2A i farba ga u originalnu šemu bojenja nekadašnje VVA akro-grupe RV i PVO JNA

8. avg 2022

Studenti fakulteta iz Kraljeva, Kragujevca i Čačka dobijaju besplatnu jedriličarsku obuku zahvaljujući Ministarstvu odbrane i Udruženju pilota „Tigrovi“

7. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Žestoka ofanziva Rusa u Donbasu, hoće li SAD predati Ukrajini rakete zemlja-zemlja dometa 300 km, žalbe Kijeva na nemačke samohodne haubice

5. avg 2022

Severna Makedonija donirala svoje rashodovane jurišnike Su-25 Ukrajini, Ministarstvo odbrane ne potvrđuje ali ni ne demantuje informaciju

5. avg 2022

Zapadni PVO sistemi u ukrajinskom ratu (1. deo)

4. avg 2022

Rusija suspenduje sertifikate za održavanje helikoptera kompanijama u Bugarskoj i Češkoj

3. avg 2022

Znate za onaj ikonopis na Orlu iz Lađevaca? Načelnik Generalštaba je naredio njegovo uklanjanje

2. avg 2022

Američki Kongres obavešten o mogućoj prodaji 35 F-35A Nemačkoj u paketu vrednom oko 8,4 milijarde dolara

2. avg 2022

[FARNBORO 2022] PR-DC najavljuje proizvodnju VTOL dronova ali i onih sa fiksnim krilima i većim doletom

2. avg 2022

Novosti iz centralne i istočne Evrope: Češka će pregovarati o nabavci borbenih aviona F-35, Bugarskoj stiglo pismo o prihvatanju dodatnih F-16, Poljska kupuje južnokorejske FA-50

1. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Američka vojna pomoć Ukrajini dostigla vrednost od 10 milijardi dolara, britanski časopis Air Forces Monthly o vazduhoplovnim gubicima obe strane

29. jul 2022

Da li Ruska vojska zaista može gađati ciljeve na zemlji raketama sistema PVO S-300?

28. jul 2022

Pet zemalja gasilo je požare u Sloveniji iz vazduha prošle nedelje, Evropska Komisija kaže da su dva srpska Bela 212 obavila najviše ispuštanja vode na požare

27. jul 2022

[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik

26. jul 2022

[RAT U UKRAJINI] Rusija neće stati samo na do sada osvojenim oblastima, SAD procenjuju da je poginulo 15.000 ruskih vojnika, američki planovi za buduće RV Ukrajine, ruska PVO oborila svoje borbene avione

22. jul 2022

Mislili ste da Rusi imaju komplikovane oznake svojih vazduhoplova? Analizirajmo kako to komplikuju Evropljani i Erbas

21. jul 2022

Poleteo prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae

20. jul 2022

Italijanska i britanska industrija najavile saradnju u programu razvoja budućeg borbenog vazduhoplovnog sistema FCAS – Future Combat Air System: Team Tempest najavlje prvi let tehnološkog demonstratora u narednih pet godina

20. jul 2022
[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32
Direktor kompanije Ruski Helikopteri Andrej Boginski / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

Direktor kompanije Ruski Helikopteri potvrdio je na sajmu u Dubaiju za Tango Six da su pregovori o kupovini helikoptera Kamov-32 od strane Srbije počeli.

Prvi čovek objedinjenog konzorcijuma koji pod svojom kapom projektuje, proizvodi i modernizuje sve nekadašnje nezavisne brendove ruskih helikoptera Andrej Boginski, održao je brifing za novinare o statusima svojih aktuelnih projekata i aktivnostima na Bliskom Istoku.

Tango Six je pitao Boginskog za nekoliko aktuelnih projekata koji imaju veze sa Srbijom od kojih je najveća novost planirana nabavka, kako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio prvo u martu a zatim avgustu, dva helikoptera Ka-32 namenjena za protivpožarne misije. Direktor Ruskih Helikoptera je potvrdio za naš portal da su pregovori o potencijalnoj kupovini započeli pre par meseci sa njegovom kompanijom i Rosoboroneksportom:

– Naši stručnjaci su učestvovali u ovim pregovoima ali na mogu vam reći ništa oko njihovog ishoda jer ne komentarišemo takve stvari javno. Rosoboroneksport je zadužen za pregovore i prodaju hleikoptera, mi ih proizvodimo. Mi smo kazali našim kolegama iz Srbije i Rosoborona koji period vremena nam je potreban, nakon uplate depozita (prepayment), da proizvedemo i isporučimo helikoptere. –

Na pitanja o nameni helikoptera Boginski nije mogao da pruži više informacija budući da, kako je rekao, još nije upoznat, u ovoj fazi razgovora, o planiranom načinu njihovog korišćenja od strane Srbije:

– To su odlični helikopteri koje koristi dosta zemalja. To je, 32-A11BC, koji je EASA sertifikovan i zahvaljujući koaksijalnom rotoru veoma je stabilan prilikom gašenja požara i najbolji je helikopter ove vrste na svetu za gašenja požara u gradovima, na neboderima. Prodali smo ga Južnoj Koreji, Švajcarskoj, Španiji i mnogim drugim zemljama. – kazao je Boginski za Tango Six

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

T

Sta nije bolje uzeti dodatne MILove ili H-145 ? Sta je sa SUPER PUMA ?
Malo ovoga. Malo onoga. Problem kad neko odlucuje ko se ruzume u
„malo ovoga i malo onoga“ a na kraju nema pojma od nicemu.

Odgovori
S

Upravo tako, najgore ispadne kad komentarise neko ne zna da su Ka-32 protivpozarni helikopteri koji se kupuju, zamisli, da bi gasili pozare.
Pozari mogu da se gase iz bureta u gepeku Stojadina, kao i iz H-145 ali je valjda bolje imati namenski pravljenu masinu za to, jel da?

А

@Thomas

Једини проблем овде је да неко не прати тему, ал мора да оставља своја „стручна мишљења“. МУП Србије узима искључиво летелице са ЕАСА сертификатом, зато и узимају Супер Пуму и Х-145, а не неке друге хеликоптере. С друге стране Војска нема такве услове, а Ми-17 представља логично решења за замену Ми-8. Ка-32 је прича која се појављује већ годинама, као наменски хеликоптер за противпожарне задатке.

L

Имао сам их прилике видети у Израелу, Канади и Швајцарској. Много боље изгледају када су вишебојни у односу на једнобојне.

G

Svaki od naručenih vrtaljota ima svoju svrhu. Ka-32 će služiti za gašenje požara i tu nijedan drugi vrtaljot nema šta da traži/ponudi. Zato se i kupuju. Ovo ostalo što si nabrojao ima sasvim druge namene. A eskadrile će se dopunjavati …

T

@Stojko
Pre bi rekao da je taj KA-32A11 (BC) namjenski modifizirani helikopter
koji pozare gasi sto nosi taj „BUCKET“ kao i svi ostali u toj svrhi.

Jedna firma iz Svicarske kupila je KA-32 zbog njegove nosivost.
Kupovat dodatna 2 helikoptera da samo gase pozare je pre velik
luxus. Dodatne troskove za obuku pilota i mehanicara. Ne treba zaboravit i logistiku.

Pre bi rekao da je Sikorsky S-70 Firehawk namjenski helikopter.

Imas Wikipediju. Ka-32 je zivilna varianta vojnog mornarickog K-27.

Mozete ih slati u Crnu Goru, BiH i Grcku da gasi sumske pozare.
Turska i Izrael zu verovatno pre daleko.

B

@Thomas

A mozda oni upravo znaju sta rade, ali ti to ne razumes!?

…mozda.

T

@Aleksa
Da. Svoje misljenje kao i svi ostali „od struke“ na ovom portalu.

Da. Po pravilu bi struka trebala odlucivat. U Srbiji izgleda samo
jedna osoba.

D

@Tomas oprostite Ali sad stvarno moram da vas pitam, dali se vi to šalite ?
Čisto da pitam , Sikorsky S60 je pre svega helihopter koji je konstruisan Za transport vojnih jedinica , zar nije Vita letelica „doradjena“ zählt gašenje pozara??

a

@Алекса

Osim toga sto uzimaju helikoptere sa EASA sertifikatom, uzimaju najmodernije, najnaprednije i najkvalitetnije helikoptere u svojim klasama.

To trenutno Ruske letelice svakako nazalost nisu.

M

@Thomas

3 sekunde guglanja..

,, Sikorsky S-70 Firehawk
The Firehawk is the civilian version of the U.S. Army’s popular Blackhawk or UH-60 and the U.S. Navy’s Seahawk. The UH-60 was originally designed for the U.S. Army in the 1970s as a light transport helicopter“

Ka-32 je super stvarka.
Sem toga jos Mi-17 i H-145 je kupljeno. Sta se žalis. Ka-32 je daleko bolji za neke terete i naravni puno bolji za gasenje pozara.

s

Thomas , vi kao veliki stručnjak znate ko u Srbiji odlučuje u vezi nabavke protipožarnih helikoptera ?

Pozdrav

N

@Thoma
Mislim da niste razumeli za šta su uopšte namenjeni KA-32. Specijaliziranim su za gašenje požara s tom specifikom da imaju i cev kojom može gasiti vatru i na visokim zgradama.
Za lakše predstavu, na ovom videu možete videti sve njegove funkcije
https://youtu.be/cVxYDlOJO_o

T

@Aleksa
Da. Svako na ovom portalu ima svoje strucno misljenje.

Njemacke vatrogasne postrojbe nemaju svoje posebne
helikoptere za gasenje. Malo sam se raspitao kod nekih
aktivnih. Zadnji put je gorela suma 2018 na severu nemacke.
Ako zatreba dobivaju podrsku drugih sluzbi.

T

@Dragan Dubonjac/Milos77
A sta je KA-32 ?
Neki ne mogu ni procitat text na Wikipediji a kamoli sta gori pise.
Firehawk nosi cvrsti tank za vodu ispod.
Vidi malo i Sikorsky S-64.

T

Thomas Dodatni Mi-17, Mi-35m i H-145m su kupljeni, ceka se da stignu.
Ka-32 je nabavljen namenski za gasenje pozara i to je sve.

А

@Thomas

Ти и даље лупеташ „стручна мишљења“. Хеликоптере са ЕАСА сертификатом су тражили припадници хеликоптерске јединице МУП-а, а не један човек…

Шта Немци раде је лепо и одговарајуће за њих, али није за нас.

B

Super Pume kao i Ka-32 su potpuni promasaj. Tacno je da imaju neke prednosti (ali i brojne mane) u odnosu na Mi-17, ali i Mi-17 je sasvim dovoljan za transport i gasenje pozara. Plus sto sa njima vec imamo visedecnijsko iskustvo, pilote, tehnicare, neophodnu opremu… Kome treba easa standard kad nismo u EU, niti cemo uskoro biti clan… Mislim, bilo bi OK da smo Svajcarska, ovako ne. Cetiri ili tri tipa helikoptera su dovoljna za svaku manju zemlju.

Odgovori
K

Jel ti to iz godina iskustva gasenja pozara na obe letelice Ili ovako sa stepenica dragstora?

G

EU nas obavezuje da se uslađujemo sa njom. Recimo za sva EU vozila ne možemo uvesti carinu dokle dokle za sva vozila van EU je obavezna carina. Možda bi nama više odgivaralo da uvedemo carine EU a da nemamo za japanska vozila.

Mada se slažem da treba što manje tipova tehnike jer je jeftinije za odzavanje, obuku itd

V

Branko,
Brkate helikoptere za civilnu i vojnu službu…

А

@Branko

Можда ЕАСА стандард треба онима који ће те хеликоптере користити, хеликоптерској јединици МУП-а, којој је стало до себе и посла који обавља. А причати како људи који раде у тој јединици немају појма је тек глупост, јер исти представљају вероватно најпрофесионалније људе у свом послу овде.

B

U EU verovatno necemo uci nikada ili mozda za 20-ak godina, tako da nema potrebe od svih stvari koje nam nedostaju, prvo bas da nam helikopteri budu po easa…

Koliko kod nas ima zgrada sa 16 spratova, i koliko puta je na 16-tom, spratu izbio pozar. A moze ga gasiti i Mi-17, Ka-32 je samo malo bolji u tome. Kod nas se pozari helikopterima gase po brdima i planinama, a za to je Mi-17 sasvim dovoljan.

Iz iskustva. Analize rizika iz bezbednosti i zastite od pozara. Moje zanimanje. Znate bolje jedino ako ste gasili pozare pilotirajuci Mi-17 i Ka-32, pa znate da se ovim prvim pozari ne mogu ugasiti… Inace, do sad je najvise pozara na svetu gaseno upravo sa Mi-8/17, pa ce biti dobar i za nas. A kad svi postanemo milioneri, onda 10 tipova helikoptera, a da to tada, ekonomicno.

B

@Aleksa

Ko kaze da nemaju pojma. Problem je sto mi nemamo para za bacanje i trebamo nabavljati samo ono sto je trenutno najpotrebnije. Mi-17 moze obaviti sve zadatke koje rade Puma i Ka-32 na zadovoljavajucem nivou, a mnogo jeftinije…

m

@Branko Pa imaš sada Beograd na Vodi zbog čega se ovo i kupuje.Šta sad treba neko da se izuje 5 soma po kvadratu i da nema mira dal će komšija da prepuši?

V

Branko,
Ne kupuje se Ka 32 zbog Beograda na vodi.
Jednostavno, predviđen je za policiju (vatrogasna služba) i tu mora helikopter sa EASA sertifikatom (ne može Mi-17)…

N

Umalo da se „upecam“ i uđem u raspravu, zatražim argumentaciju kad naiđoh na komentar o EASA standardima.
Tvoje nepoznavanje čitavog koncepta, šta sve obuhvataju i na šta se odnose ovi standardi, veza sa ICAO…. , koji je značaj za svaku zemlju koja se nalazi u ovom sistemu i slično, je jednostavno rečeno neverovatno.
Ali to nije bilo sve, moram priznati da sam se najviše zabavio kada si naveo da to govoriš iz iskustva jer se baviš analizom rizika.
Molim te ako možeš malo bolje da navedeš koja su to konkretno iskustva dovela do zaključka da je Mi17 ultimativna mašina za gašenje

PS nadam se da ne radiš u struci ))))))

А

@Branko

Чек чек, значи ко ј*** ону ствар за повишену безбедност (што ЕАСА стандарди омогућавају)? Па када којим случајем падне хеликоптер због недостатака у процедурама и стандардима, онда дрвље и камење по струци и како они не знају шта раде.

То што Хеликоптерска јединица МУП-а настоји да обезбеди повишену безбедност летења је искључиво за похвалу, па макар то значило да морамо само хеликоптере са ЕАСА стандардом да купујемо.

l

Branko,
EASA nema veze sa članstvom u EU. Jednostavno civilne letjelice u Evropi (ne nužno EU) potpadaju pod pravila EASA. Što se tiče gašenje šumskog ili livadskog požara (koji može da preraste u šumski), ako nabavimo ovaj model sa „surlom“ može u jednom naletu sa istom količinom vode ali sa preciznim usmjerenjem da ugasi značajno dužu liniju požara, što će reći efikasniji, dakle nije bitno koliko vode ćeš rebaciti nego koliko metara požarne linije ugasiti. Druga stvar što može uzeti vodu iz potoka a sa vedrom treba ozbiljna dubina. Stabilniji let znači da ne mora u naletu da preleti već može da se zadrži u zoni dejstva itd.. dakle nekoliko prednosti za taj posao. A ima i veću nosivost za nošenje podvjesnih tereta.

B

@Neki drugi mile

Da, radim u struci. Analize rizika se ne odnose na upotrebu helikoptera u gasenju pozara, ali kako je to oblast za koju sam se skolovao, upoznat sam i sa tom sferom. Poreed toga u toku svoje karijere upoznao sam gomilu vatrogasaca i clanova spasilackih sluzbi, kako nasih tako i iz inostranstva, dok je znacajan broj bio i iz Ruskog humanitarnog centra u Nisu. Tacno je da je Ka-32 bolji, ali je isto tako tacno da osim pozara pri zadnjim spratovima neke visoke zgrade, taj isti posao moze izvesti i Mi-17 bez ikakvih problema, kao i H215. Jednostavno, pored ovoliko helikoptera koje vec imamo i Puma i Ka-32 trenutno ne spadaju u neophodne nabavke, ima puno stvari koje su mnogo bitnije. Tih 150 miliona se mogu utrositi na bolji nacin. Pored toga, ko nama moze zabraniti da pozare gasimo samo sa helikopterima koji su po easa standardu? Niko.

N

@Branko
HJ Ministarstva unutrašnjih poslova je upisana u civilni register u DCV, i kao takva mora da se pridržava određjenih standarda, procedura, pravila i sl, a sve u cilju održavanja neophodnog (veoma visokog) nivoa bezbednosti. Ukoliko se ponašaš po principu „U svojo avliji radim šta je hoću“, to će drugi posmatrati kao niži (nezadovoljavajući) nivo bezbednosne kulture što kao posledicu može imati da druga deca neće želeti da se igraju sa tobom, neće dolaziti u tvoje dvorište, neće prolaziti kroz njega i konačno neće želeti da te puste da ti dođeš u njihovo dvorište.
Drugim rečima, da li zaista misliš da bi za Srbiju bilo jeftinije da koristi nesertifikovane letelice jer ovako ima par logističkih problema ili da se potrudi da se pridržava pomenutih standarda. Ali da to ostavimo po strani, reci mi šta bi ti lično više voleo, da znaš da su ovi što ti po čitav dan preleću iznad kuće uradili sve što je neophodno da se let obavi bezbedno ili ti je možda prihvatljiva opcija da mogu da rade i po malo „labavijem“ režimu?
Što se tiče VS, princip rada je drugačiji. Možda se to mnogima koji čitaju ovaj portal neće dopasti, ali barem za moj ukus, ima i previše vesti na Tango six-u koje se odnose na nesreće u redovima našeg RV.
Što se tiče HJ MUP-a, očigledno je da će u nekom trenutku Bell i Gazela ići u penziju, znači da ostaju samo 145 i 215 odnosno jasno je da se MUP baš zbog sertifikacije strateški odlučio za Airbus. Izgleda da neko ipak razmišlja i planira za budoćnost. E sad, da li ove letelice mogu da pokriju sve, VIP prevoz, transport spec. jedinica, SAR, MEDEVAC itd., nisam baš siguran. Da li se moglo ići na nabavku još H215 umesto Kamova zbog logistike? Možda i jeste, ali i tu ostaje otvoreno pitanje cene, šta je jeftinije i isplativije, ali i pitanje politike. Ovakve nabavke nikada se ne smeju posmatrati mimo političkog konteksta.
Ono što je neosporno, je da je KA 32 vrhunska radna mašina i da nam je letelica namenjena za ove potrebe neophodna.
Još bi samo naglasio da grešiš i po pitanju cene, jer je cifra višestruko manja od ove koju si ti naveo.

m

Meni ovo liči na vezanu trgovinu. Ako hoćeš još mi35m, kupi i dva ka32. Ko bi u vojsci uopšte zatražio ka32, a o vatrogascima da ne pričamo. Kad je kod nad zatrebao helikoptet sa šmrkom da gasi požar u gradu. Nadajmo se da neće nikada ni zatrebati.

Odgovori
M

Naravno, samo sto je ta vezana trgovina jos na jos mnogo vecem nivou + stvarne ili izmisljene politicke usluge. Recimo da li ste primetili da se intenzivno prica o nuklearnoj energiji i ona navodi kao jeftina, zelena/ekoloska (???) i slicne besmislice. E to vam je zbog to ga sto Rusi takodje planiraju da nam ponude kredit & uvale jednu nuklearnu elektranicu. Povoljno, ponuda samo za bratsku antiimperijalisticku zemlju…

Г

Камови иду у МУП. Они немају везе са војним Миљовима.

V

Mnogi u vojsci bi poželeli K-32, zašto misliš da ne bi? Nisu vojsci samo potrebna borbena sredstva. Primena je od inženjerije do medicinskih jedinica teško i pobrojati. Uostalom to ćemo imati priliku i da vidimo.

M

Ne daj bože da zatreba a da ga nemamo biko bi zašto ga nismo nabavili. Toliko visokih zgrada imamo trebali smo da predvidimo. Ni gospod Bog nam udovoljiti ne bi mogao.

V

mr,
Kam 32 je predviđen za Mup a ne za vojsku.

А

@mr

Камови су намењени МУП-у и немају везе ни са војском ни са Миловима.

@Miladojka Youneed

Нуклеарна енергија јесте релативно јефтина, зелена и еколошка опција и оно што је најважније константна (за разлику од соларне и ветра), док питање безбедности више зависи од самог оператера.

B

@Aleksa

„Not Great, Not Terrible“ Dyatlov

Ko u 21.veku moze reci da je nuklearna elektrana „zelena i ekoloska“ opcija… Cak iako sve prodje u najboljem redu, ostaju tone i tone radioaktivnog materijala koga treba skladistiti narednih 20.000 godina…

B

@Aleksa

Takodje, da li je u Fukusimi problem bio operater? Da li znate da ako region Nemacke i Francuske gde se nalazi najveci broj nuklearki pogodi nekada neki jaci zemljotres i ako se desi da veci broj njih bude ostecen u toj meri da dodje do curenja radioaktivnog materijala, sto je svakako moguce, da se to nece moci sanirati brzo koliko bi trebalo i da svet, a narocito Evropa i to cela, vise nikada nece biti ista. U vecem delu nece biti uslova za zivot ljudi nekoliko hiljada godina… Kakva zelena opcija…

А

@Branko

Може рећи свако ко брине о екологији. Ако ћемо да игноришемо нуклеарке, јер ето једног дана када се поређају гомила различитих фактора на идеалан начин можда изазове несрећу, само ћу подсетити све на далеко већи број људи који сваке године умиру од загађења изазваним другим изворима енергије.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend