Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

26. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

22. mar 2024

U Hrvatskoj u maju aeromiting AirVG: Prilika da se prvi put javno vide hrvatski Rafali, poslednji put MiG-ovi 21

21. mar 2024

Rumunija nabavila južnokorejske PVO sisteme Chiron

20. mar 2024

AERO.bg: Bugarska najverovatnije kupuje Talesove vojne osmatračke radare

19. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napadi na Rusiju, pritisak ruskih snaga na ukrajinsku PVO, prva ovogodišnja vojna pomoć SAD Ukrajini

15. mar 2024

[ANALIZA] Srbija je obnovila transportnu avijaciju, ali posao nije završen: Hoće li se zameniti i najstariji avion u RV i PVO – laki transporter An-2?

15. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za dodatnih 8 helikoptera UH-60M

13. mar 2024

[REPORTAŽA] U Avijacijskom Muzeju Malte

13. mar 2024

Vučić: Cilj da do kraja godine imamo 5.000 dronova-kamikaza Komarac, ispitivanje planirajućih avio-bombi za Orao i MiG-29 ako treba u Egiptu

11. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina će u ovoj godini pokušati sa novom kontraofanzivom, ruska Crnomorska flota ostala bez još jednog vrednog broda

8. mar 2024

[ANALIZA] Srbija je nabavila veliki broj vojnih helikoptera, ali najmanje onih najpotrebnijih

8. mar 2024

Balkanska bezbednosna mreža: Izraelski sistem za ciljanje manjih dronova SMASH 3000 u naoružanju Vojske Srbije

5. mar 2024

Albaniji isporučene turske izviđačko-borbene besposadne letelice Bajraktar

4. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Premijera najvećeg FPV drona kompanije PRDC do sada: Mantis sa minom kalibra 120 milimetara

1. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusija koristi hipersonične rakete Cirkon, čeka se odluka Švedske o slanju borbenih aviona Gripen Ukrajini

1. mar 2024

[ANALIZA] Koliko se vojnih aviona i helikoptera proizvede i isporuči ruskoj vojsci?

28. feb 2024

Vijesti: Crna Gora namerava da nabavi novi laki prenosni sistem PVO, razmišlja se i o nabavci anti-dron sistema

27. feb 2024
[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32
Direktor kompanije Ruski Helikopteri Andrej Boginski / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

Direktor kompanije Ruski Helikopteri potvrdio je na sajmu u Dubaiju za Tango Six da su pregovori o kupovini helikoptera Kamov-32 od strane Srbije počeli.

Prvi čovek objedinjenog konzorcijuma koji pod svojom kapom projektuje, proizvodi i modernizuje sve nekadašnje nezavisne brendove ruskih helikoptera Andrej Boginski, održao je brifing za novinare o statusima svojih aktuelnih projekata i aktivnostima na Bliskom Istoku.

Tango Six je pitao Boginskog za nekoliko aktuelnih projekata koji imaju veze sa Srbijom od kojih je najveća novost planirana nabavka, kako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio prvo u martu a zatim avgustu, dva helikoptera Ka-32 namenjena za protivpožarne misije. Direktor Ruskih Helikoptera je potvrdio za naš portal da su pregovori o potencijalnoj kupovini započeli pre par meseci sa njegovom kompanijom i Rosoboroneksportom:

– Naši stručnjaci su učestvovali u ovim pregovoima ali na mogu vam reći ništa oko njihovog ishoda jer ne komentarišemo takve stvari javno. Rosoboroneksport je zadužen za pregovore i prodaju hleikoptera, mi ih proizvodimo. Mi smo kazali našim kolegama iz Srbije i Rosoborona koji period vremena nam je potreban, nakon uplate depozita (prepayment), da proizvedemo i isporučimo helikoptere. –

Na pitanja o nameni helikoptera Boginski nije mogao da pruži više informacija budući da, kako je rekao, još nije upoznat, u ovoj fazi razgovora, o planiranom načinu njihovog korišćenja od strane Srbije:

– To su odlični helikopteri koje koristi dosta zemalja. To je, 32-A11BC, koji je EASA sertifikovan i zahvaljujući koaksijalnom rotoru veoma je stabilan prilikom gašenja požara i najbolji je helikopter ove vrste na svetu za gašenja požara u gradovima, na neboderima. Prodali smo ga Južnoj Koreji, Švajcarskoj, Španiji i mnogim drugim zemljama. – kazao je Boginski za Tango Six

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Th

Sta nije bolje uzeti dodatne MILove ili H-145 ? Sta je sa SUPER PUMA ?
Malo ovoga. Malo onoga. Problem kad neko odlucuje ko se ruzume u
„malo ovoga i malo onoga“ a na kraju nema pojma od nicemu.

Odgovori
St

Upravo tako, najgore ispadne kad komentarise neko ne zna da su Ka-32 protivpozarni helikopteri koji se kupuju, zamisli, da bi gasili pozare.
Pozari mogu da se gase iz bureta u gepeku Stojadina, kao i iz H-145 ali je valjda bolje imati namenski pravljenu masinu za to, jel da?

А

@Thomas

Једини проблем овде је да неко не прати тему, ал мора да оставља своја „стручна мишљења“. МУП Србије узима искључиво летелице са ЕАСА сертификатом, зато и узимају Супер Пуму и Х-145, а не неке друге хеликоптере. С друге стране Војска нема такве услове, а Ми-17 представља логично решења за замену Ми-8. Ка-32 је прича која се појављује већ годинама, као наменски хеликоптер за противпожарне задатке.

Le

Имао сам их прилике видети у Израелу, Канади и Швајцарској. Много боље изгледају када су вишебојни у односу на једнобојне.

Gl

Svaki od naručenih vrtaljota ima svoju svrhu. Ka-32 će služiti za gašenje požara i tu nijedan drugi vrtaljot nema šta da traži/ponudi. Zato se i kupuju. Ovo ostalo što si nabrojao ima sasvim druge namene. A eskadrile će se dopunjavati …

Th

@Stojko
Pre bi rekao da je taj KA-32A11 (BC) namjenski modifizirani helikopter
koji pozare gasi sto nosi taj „BUCKET“ kao i svi ostali u toj svrhi.

Jedna firma iz Svicarske kupila je KA-32 zbog njegove nosivost.
Kupovat dodatna 2 helikoptera da samo gase pozare je pre velik
luxus. Dodatne troskove za obuku pilota i mehanicara. Ne treba zaboravit i logistiku.

Pre bi rekao da je Sikorsky S-70 Firehawk namjenski helikopter.

Imas Wikipediju. Ka-32 je zivilna varianta vojnog mornarickog K-27.

Mozete ih slati u Crnu Goru, BiH i Grcku da gasi sumske pozare.
Turska i Izrael zu verovatno pre daleko.

Be

@Thomas

A mozda oni upravo znaju sta rade, ali ti to ne razumes!?

…mozda.

Th

@Aleksa
Da. Svoje misljenje kao i svi ostali „od struke“ na ovom portalu.

Da. Po pravilu bi struka trebala odlucivat. U Srbiji izgleda samo
jedna osoba.

Dr

@Tomas oprostite Ali sad stvarno moram da vas pitam, dali se vi to šalite ?
Čisto da pitam , Sikorsky S60 je pre svega helihopter koji je konstruisan Za transport vojnih jedinica , zar nije Vita letelica „doradjena“ zählt gašenje pozara??

al

@Алекса

Osim toga sto uzimaju helikoptere sa EASA sertifikatom, uzimaju najmodernije, najnaprednije i najkvalitetnije helikoptere u svojim klasama.

To trenutno Ruske letelice svakako nazalost nisu.

Mi

@Thomas

3 sekunde guglanja..

,, Sikorsky S-70 Firehawk
The Firehawk is the civilian version of the U.S. Army’s popular Blackhawk or UH-60 and the U.S. Navy’s Seahawk. The UH-60 was originally designed for the U.S. Army in the 1970s as a light transport helicopter“

Ka-32 je super stvarka.
Sem toga jos Mi-17 i H-145 je kupljeno. Sta se žalis. Ka-32 je daleko bolji za neke terete i naravni puno bolji za gasenje pozara.

sr

Thomas , vi kao veliki stručnjak znate ko u Srbiji odlučuje u vezi nabavke protipožarnih helikoptera ?

Pozdrav

Ne

@Thoma
Mislim da niste razumeli za šta su uopšte namenjeni KA-32. Specijaliziranim su za gašenje požara s tom specifikom da imaju i cev kojom može gasiti vatru i na visokim zgradama.
Za lakše predstavu, na ovom videu možete videti sve njegove funkcije
https://youtu.be/cVxYDlOJO_o

Th

@Aleksa
Da. Svako na ovom portalu ima svoje strucno misljenje.

Njemacke vatrogasne postrojbe nemaju svoje posebne
helikoptere za gasenje. Malo sam se raspitao kod nekih
aktivnih. Zadnji put je gorela suma 2018 na severu nemacke.
Ako zatreba dobivaju podrsku drugih sluzbi.

Th

@Dragan Dubonjac/Milos77
A sta je KA-32 ?
Neki ne mogu ni procitat text na Wikipediji a kamoli sta gori pise.
Firehawk nosi cvrsti tank za vodu ispod.
Vidi malo i Sikorsky S-64.

TT

Thomas Dodatni Mi-17, Mi-35m i H-145m su kupljeni, ceka se da stignu.
Ka-32 je nabavljen namenski za gasenje pozara i to je sve.

А

@Thomas

Ти и даље лупеташ „стручна мишљења“. Хеликоптере са ЕАСА сертификатом су тражили припадници хеликоптерске јединице МУП-а, а не један човек…

Шта Немци раде је лепо и одговарајуће за њих, али није за нас.

Br

Super Pume kao i Ka-32 su potpuni promasaj. Tacno je da imaju neke prednosti (ali i brojne mane) u odnosu na Mi-17, ali i Mi-17 je sasvim dovoljan za transport i gasenje pozara. Plus sto sa njima vec imamo visedecnijsko iskustvo, pilote, tehnicare, neophodnu opremu… Kome treba easa standard kad nismo u EU, niti cemo uskoro biti clan… Mislim, bilo bi OK da smo Svajcarska, ovako ne. Cetiri ili tri tipa helikoptera su dovoljna za svaku manju zemlju.

Odgovori
Ki

Jel ti to iz godina iskustva gasenja pozara na obe letelice Ili ovako sa stepenica dragstora?

Gi

EU nas obavezuje da se uslađujemo sa njom. Recimo za sva EU vozila ne možemo uvesti carinu dokle dokle za sva vozila van EU je obavezna carina. Možda bi nama više odgivaralo da uvedemo carine EU a da nemamo za japanska vozila.

Mada se slažem da treba što manje tipova tehnike jer je jeftinije za odzavanje, obuku itd

Vl

Branko,
Brkate helikoptere za civilnu i vojnu službu…

А

@Branko

Можда ЕАСА стандард треба онима који ће те хеликоптере користити, хеликоптерској јединици МУП-а, којој је стало до себе и посла који обавља. А причати како људи који раде у тој јединици немају појма је тек глупост, јер исти представљају вероватно најпрофесионалније људе у свом послу овде.

Br

U EU verovatno necemo uci nikada ili mozda za 20-ak godina, tako da nema potrebe od svih stvari koje nam nedostaju, prvo bas da nam helikopteri budu po easa…

Koliko kod nas ima zgrada sa 16 spratova, i koliko puta je na 16-tom, spratu izbio pozar. A moze ga gasiti i Mi-17, Ka-32 je samo malo bolji u tome. Kod nas se pozari helikopterima gase po brdima i planinama, a za to je Mi-17 sasvim dovoljan.

Iz iskustva. Analize rizika iz bezbednosti i zastite od pozara. Moje zanimanje. Znate bolje jedino ako ste gasili pozare pilotirajuci Mi-17 i Ka-32, pa znate da se ovim prvim pozari ne mogu ugasiti… Inace, do sad je najvise pozara na svetu gaseno upravo sa Mi-8/17, pa ce biti dobar i za nas. A kad svi postanemo milioneri, onda 10 tipova helikoptera, a da to tada, ekonomicno.

Br

@Aleksa

Ko kaze da nemaju pojma. Problem je sto mi nemamo para za bacanje i trebamo nabavljati samo ono sto je trenutno najpotrebnije. Mi-17 moze obaviti sve zadatke koje rade Puma i Ka-32 na zadovoljavajucem nivou, a mnogo jeftinije…

mi

@Branko Pa imaš sada Beograd na Vodi zbog čega se ovo i kupuje.Šta sad treba neko da se izuje 5 soma po kvadratu i da nema mira dal će komšija da prepuši?

Vl

Branko,
Ne kupuje se Ka 32 zbog Beograda na vodi.
Jednostavno, predviđen je za policiju (vatrogasna služba) i tu mora helikopter sa EASA sertifikatom (ne može Mi-17)…

Ne

Umalo da se „upecam“ i uđem u raspravu, zatražim argumentaciju kad naiđoh na komentar o EASA standardima.
Tvoje nepoznavanje čitavog koncepta, šta sve obuhvataju i na šta se odnose ovi standardi, veza sa ICAO…. , koji je značaj za svaku zemlju koja se nalazi u ovom sistemu i slično, je jednostavno rečeno neverovatno.
Ali to nije bilo sve, moram priznati da sam se najviše zabavio kada si naveo da to govoriš iz iskustva jer se baviš analizom rizika.
Molim te ako možeš malo bolje da navedeš koja su to konkretno iskustva dovela do zaključka da je Mi17 ultimativna mašina za gašenje

PS nadam se da ne radiš u struci ))))))

А

@Branko

Чек чек, значи ко ј*** ону ствар за повишену безбедност (што ЕАСА стандарди омогућавају)? Па када којим случајем падне хеликоптер због недостатака у процедурама и стандардима, онда дрвље и камење по струци и како они не знају шта раде.

То што Хеликоптерска јединица МУП-а настоји да обезбеди повишену безбедност летења је искључиво за похвалу, па макар то значило да морамо само хеликоптере са ЕАСА стандардом да купујемо.

le

Branko,
EASA nema veze sa članstvom u EU. Jednostavno civilne letjelice u Evropi (ne nužno EU) potpadaju pod pravila EASA. Što se tiče gašenje šumskog ili livadskog požara (koji može da preraste u šumski), ako nabavimo ovaj model sa „surlom“ može u jednom naletu sa istom količinom vode ali sa preciznim usmjerenjem da ugasi značajno dužu liniju požara, što će reći efikasniji, dakle nije bitno koliko vode ćeš rebaciti nego koliko metara požarne linije ugasiti. Druga stvar što može uzeti vodu iz potoka a sa vedrom treba ozbiljna dubina. Stabilniji let znači da ne mora u naletu da preleti već može da se zadrži u zoni dejstva itd.. dakle nekoliko prednosti za taj posao. A ima i veću nosivost za nošenje podvjesnih tereta.

Br

@Neki drugi mile

Da, radim u struci. Analize rizika se ne odnose na upotrebu helikoptera u gasenju pozara, ali kako je to oblast za koju sam se skolovao, upoznat sam i sa tom sferom. Poreed toga u toku svoje karijere upoznao sam gomilu vatrogasaca i clanova spasilackih sluzbi, kako nasih tako i iz inostranstva, dok je znacajan broj bio i iz Ruskog humanitarnog centra u Nisu. Tacno je da je Ka-32 bolji, ali je isto tako tacno da osim pozara pri zadnjim spratovima neke visoke zgrade, taj isti posao moze izvesti i Mi-17 bez ikakvih problema, kao i H215. Jednostavno, pored ovoliko helikoptera koje vec imamo i Puma i Ka-32 trenutno ne spadaju u neophodne nabavke, ima puno stvari koje su mnogo bitnije. Tih 150 miliona se mogu utrositi na bolji nacin. Pored toga, ko nama moze zabraniti da pozare gasimo samo sa helikopterima koji su po easa standardu? Niko.

Ne

@Branko
HJ Ministarstva unutrašnjih poslova je upisana u civilni register u DCV, i kao takva mora da se pridržava određjenih standarda, procedura, pravila i sl, a sve u cilju održavanja neophodnog (veoma visokog) nivoa bezbednosti. Ukoliko se ponašaš po principu „U svojo avliji radim šta je hoću“, to će drugi posmatrati kao niži (nezadovoljavajući) nivo bezbednosne kulture što kao posledicu može imati da druga deca neće želeti da se igraju sa tobom, neće dolaziti u tvoje dvorište, neće prolaziti kroz njega i konačno neće želeti da te puste da ti dođeš u njihovo dvorište.
Drugim rečima, da li zaista misliš da bi za Srbiju bilo jeftinije da koristi nesertifikovane letelice jer ovako ima par logističkih problema ili da se potrudi da se pridržava pomenutih standarda. Ali da to ostavimo po strani, reci mi šta bi ti lično više voleo, da znaš da su ovi što ti po čitav dan preleću iznad kuće uradili sve što je neophodno da se let obavi bezbedno ili ti je možda prihvatljiva opcija da mogu da rade i po malo „labavijem“ režimu?
Što se tiče VS, princip rada je drugačiji. Možda se to mnogima koji čitaju ovaj portal neće dopasti, ali barem za moj ukus, ima i previše vesti na Tango six-u koje se odnose na nesreće u redovima našeg RV.
Što se tiče HJ MUP-a, očigledno je da će u nekom trenutku Bell i Gazela ići u penziju, znači da ostaju samo 145 i 215 odnosno jasno je da se MUP baš zbog sertifikacije strateški odlučio za Airbus. Izgleda da neko ipak razmišlja i planira za budoćnost. E sad, da li ove letelice mogu da pokriju sve, VIP prevoz, transport spec. jedinica, SAR, MEDEVAC itd., nisam baš siguran. Da li se moglo ići na nabavku još H215 umesto Kamova zbog logistike? Možda i jeste, ali i tu ostaje otvoreno pitanje cene, šta je jeftinije i isplativije, ali i pitanje politike. Ovakve nabavke nikada se ne smeju posmatrati mimo političkog konteksta.
Ono što je neosporno, je da je KA 32 vrhunska radna mašina i da nam je letelica namenjena za ove potrebe neophodna.
Još bi samo naglasio da grešiš i po pitanju cene, jer je cifra višestruko manja od ove koju si ti naveo.

mr

Meni ovo liči na vezanu trgovinu. Ako hoćeš još mi35m, kupi i dva ka32. Ko bi u vojsci uopšte zatražio ka32, a o vatrogascima da ne pričamo. Kad je kod nad zatrebao helikoptet sa šmrkom da gasi požar u gradu. Nadajmo se da neće nikada ni zatrebati.

Odgovori
Mi

Naravno, samo sto je ta vezana trgovina jos na jos mnogo vecem nivou + stvarne ili izmisljene politicke usluge. Recimo da li ste primetili da se intenzivno prica o nuklearnoj energiji i ona navodi kao jeftina, zelena/ekoloska (???) i slicne besmislice. E to vam je zbog to ga sto Rusi takodje planiraju da nam ponude kredit & uvale jednu nuklearnu elektranicu. Povoljno, ponuda samo za bratsku antiimperijalisticku zemlju…

Г

Камови иду у МУП. Они немају везе са војним Миљовима.

Ve

Mnogi u vojsci bi poželeli K-32, zašto misliš da ne bi? Nisu vojsci samo potrebna borbena sredstva. Primena je od inženjerije do medicinskih jedinica teško i pobrojati. Uostalom to ćemo imati priliku i da vidimo.

Mi

Ne daj bože da zatreba a da ga nemamo biko bi zašto ga nismo nabavili. Toliko visokih zgrada imamo trebali smo da predvidimo. Ni gospod Bog nam udovoljiti ne bi mogao.

Vl

mr,
Kam 32 je predviđen za Mup a ne za vojsku.

А

@mr

Камови су намењени МУП-у и немају везе ни са војском ни са Миловима.

@Miladojka Youneed

Нуклеарна енергија јесте релативно јефтина, зелена и еколошка опција и оно што је најважније константна (за разлику од соларне и ветра), док питање безбедности више зависи од самог оператера.

Br

@Aleksa

„Not Great, Not Terrible“ Dyatlov

Ko u 21.veku moze reci da je nuklearna elektrana „zelena i ekoloska“ opcija… Cak iako sve prodje u najboljem redu, ostaju tone i tone radioaktivnog materijala koga treba skladistiti narednih 20.000 godina…

Br

@Aleksa

Takodje, da li je u Fukusimi problem bio operater? Da li znate da ako region Nemacke i Francuske gde se nalazi najveci broj nuklearki pogodi nekada neki jaci zemljotres i ako se desi da veci broj njih bude ostecen u toj meri da dodje do curenja radioaktivnog materijala, sto je svakako moguce, da se to nece moci sanirati brzo koliko bi trebalo i da svet, a narocito Evropa i to cela, vise nikada nece biti ista. U vecem delu nece biti uslova za zivot ljudi nekoliko hiljada godina… Kakva zelena opcija…

А

@Branko

Може рећи свако ко брине о екологији. Ако ћемо да игноришемо нуклеарке, јер ето једног дана када се поређају гомила различитих фактора на идеалан начин можда изазове несрећу, само ћу подсетити све на далеко већи број људи који сваке године умиру од загађења изазваним другим изворима енергије.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs