Muzej vazduhoplovstva u novom sjaju: Zbog čega morate pogledati izložbu „April ’41“ u Domu Vojske

8. apr 2021

Rusija obnovila letna ispitivanja novog transportnog aviona Il-112V

2. apr 2021

Slovenija završila Prvu fazu modernizacije vazduhoplovne baze Cerklje ob Krki vredne 72,5 miliona evra

1. apr 2021

Mađarska povukla iz naoružanja helikoptere Mi-8T, završena isporuka lakih višenamenskih H145M

31. mar 2021

Rumunija dobila svoj 17-ti F-16 i kompletirala 53. lovačku eskadrilu

29. mar 2021

[ANALIZA] Razvoj bespilotnih letelica u Rusiji: Ubrzano nadoknađivanje zaostajanja za svetom

26. mar 2021

Crna Gora planira da naoruža svoje helikoptere Bell 412, nada se novom transportnom avionu

25. mar 2021

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2021

Erbasov H145M na korak od proizvodnje u Rumuniji

23. mar 2021

Fondacija Dejan Pandurović održala godišnji sastanak: Pomoć porodicama poginulih, predlozi za unapređenje pilotskog statusa i bezbednosti letenja

18. mar 2021

Slovačka nastavlja da remontuje helikoptere Mi-17

18. mar 2021

HELP za “Nacional“: Hrvatska još uvek bez helikoptera za hitan medicinski prevoz, vojska i HEMS su loš spoj

16. mar 2021

Ruski plaćenici u Africi koriste bivše jugoslovenske Gazele proizvedene u Mostaru

15. mar 2021

Neće Srbin u vojne pilote, al’ neće ni Amerikanac

12. mar 2021

Poleteo prvi jurišni avion Su-25 obnovljen u gruzijskom TAM-u

11. mar 2021

MUP Republike Srpske raspisao konkurs za upućivanje kandidata na obuku za pilote helikoptera u Srbiji

10. mar 2021

Vučić: Policiji su potrebni protivpožarni helikopteri, drastično ćemo povećati nabavke za vojsku tokom ove i sledeće godine

9. mar 2021

“Senke“ na obuci za letenje noću na helikopterima Mi-35M

8. mar 2021

USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

5. mar 2021

[FOTO] Ministarstvo odbrane za Tango Six: G-4M deo nove postavke u kasarni Banjica 2

4. mar 2021
Vučić: Policiji su potrebni protivpožarni helikopteri, drastično ćemo povećati nabavke za vojsku tokom ove i sledeće godine
Sva četiri nova laka višenamenska helikoptera H145M mogu koristiti vedro kapaciteta 1500 litara vode / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Vučić: Policiji su potrebni protivpožarni helikopteri, drastično ćemo povećati nabavke za vojsku tokom ove i sledeće godine

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je prošle subote na konferenciji za medije nakon sednice Saveta za nacionalnu bezbednost da je Srbija zainteresovana za nabavku protivpožarnih aviona. Komentar predsednika predstavlja prvo javno pominjanje ove vrste vazduhoplova kada su javno saopštena interesovanja za nabavke u pitanju.

– Posebno je razgovarano o naoružavanju i opremanju Vojske Srbije i Policije kojoj su potrebni protivpožarni helikopteri i da ćemo (o tome) razgovarati sa našim francuskim i ruskim prijateljima i da ćemo drastično povećati nabavke za našu vojsku tokom ove i sledeće godine. – kazao je Vučić.

Predsednik države je tako kroz termine „francuski i ruski prijatelji“ zapravo pomenuo kompanije, proizvođače helikoptera Erbas Helikoptere i najverovatnije Ruske Helikoptere koji u svom portfoliju imaju i Kamov brend. Ovo je prvi put da je država zvanično iskazala zainteresovanost za ovakav tip letelice i to za jedinicu Ministarstva unutrašnjih poslova kojoj bi potencijalna nabavka ruskog helikoptera donela sedmi tip helikoptera u floti.

Rusko ili već imamo?

Nakon pitanja da li je pominjanje potencijalne nabavke ruskog helikoptera uticaj novog ministra unutrašnjih poslova Aleksandra Vulina (koji nije imao problem da javno prihvati prvi novi Zapadni helikopter nakon nekoliko decenija) ostaje ono bitnije – treba li Srbiji protivpožarni helikopter i da li je ruska tehnika pravo rešenje?

Iako ne možemo pričati o kategoriji protivpožarnih helikoptera kao previše zastupljenoj proizvodnoj niši (uglavnom se radi o već postojećim višenamenskim tipovima kojima se podvesuju vedra za gašenje požara) Kamov 32 u poslednjoj verziji A11BC intersantan je iz najpraktičnijeg i najbitnijeg kriterijuma – jedini je ruski helikopter koji je EASA sertifikovan. Odobrenje evropskog vazduhoplovnog regulatornog tela u domenu tip sertifikata jedan je od minimuma da Helikopterska jedinica MUP-a Srbija uopšte i razmatra kupovinu bilo kog pa i ovog helikoptera. Ovo poštovanje civilnih pravila osiguralo je ranije da jedinica ne trpi političke pritiske nakon kojih ginu ljudi.

Država može odlučiti da kupi letelicu koja ima EASA sertifikat i tako sebi reši dosta praktičnih regulatornih problema ili može staviti letelicu u posebne okvire, često vojne, ukoliko ona nije EASA sertifikovana – kao što je to slučaj sa najnovijom nabavkom u regiji.

Rusko rešenje, spremno za legalnu civilnu upotrebu / Foto: Ruski Helikopteri

Potreba za nabavkom helikoptera isključivo ove namene tema je koja je već prisutna u Srbiji i to obično tokom leta, kada mejnstrim mediji svojom frekvencijom izveštavanja skrenu pažnju na letnji talas požara koji Srbiju ne pogađa svake godine. Međutim, kada se talas većih požara ipak dogodi, Srbija aktivira svoj sporazum o saradnji sa Ruskom Federacijom koja zatim šalje ozbiljniju vazduhoplovnu tehniku za gašenje požara u Rusko-srpski humanitarni centar u Nišu što ne predstavlja prijateljsko-saveznički gest već čisto komercijalni aranžman.

Pominjanje „francuskih prijatelja“ odnosno zemlje koja je jedan od osnivača kompanije Erbas Helikopteri – Francuske, od strane predsednika možda je povezana i sa činjenicom da je u Marinjanu već počela proizvodnja tri helikoptera Super Puma naručenih i plaćenih od strane Srbije. Kako je Tango Six ranije pisao, sva tri H215 moći će da koriste vedra za gašenje požara do sada najvećeg kapaciteta u Helikopterskoj jedinici (koja ima zavidno iskustvo u gašenju požara helikopterima) od 4500 litara. Maksimalna nosivost spoljašnjeg tereta ovog tipa helikoptera je 4500 kg.

Helikopterska jedinica trenutno ima 7 helikoptera koji mogu da nose protivpožarna vedra. Sva četiri nova laka višenamenska H145M mogu koristiti vedro kapaciteta 1500 litara vode. Nešto manje vedro, kapaciteta od 1200 litara, kači se na tri višenamenska helikoptera AB-212.

Eskadrili MUP-a ne manjka iskustvo u HESL (Helicopter External Sling Load) operacijama / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kada je vojska u pitanju, obe mešovite helikopterske eskadrile (mhe) RV i PVO opremljene su helikopterima koji mogu da koriste podvesne korpe za vodu. Niš i njegova 119. mhe imaju dva srednja transportna Mi-8T (HT-40) sa vedrima PPV-2000 kapaciteta 2000 litara dok se u sastavu 890. mhe na Batajnici nalazi pet srednjih višenamenskih helikoptera Mi-17V-5 (HT-49) koji imaju kanadska vedra HL-5000 kapaciteta 5000 litara uz ograničenje od 3500 litara zbog maksimalne nosivosti spoljašnjeg tereta Mi-17V-5 od 4000 kg.

Kako smo već istakli u nekoliko analiza posvećenih ovoj temi, gašenje većih šumskih požara najefikasnije se obavlja iz namenskih protivpožarnih aviona. Međutim, uz dobru organizaciju na zemlji (uočavanje i javljanje) helikopteri su nezaobilazni zbog mogućnosti da brže gase požare u nastajanju i tako spreče njihovo širenje.

Bonus nabavka

Da su medijski nastupi predsednika države (uvek u integralnom obliku uživo prenošeni od strane Tanjuga) interesantni za tumačenje budućih nabavki, više puta smo dokazali. Nekada se te najave materijalizuju, nekada ne, ali su gotovo po pravilu uvek prepričana verzija razgovora koji se pre paljenja kamera dogodio sa minitrima ili sa pomoćnikom ministra.

To je bio slučaj i 25. decembra prošle godine kada je prilikom istovara donacije Ujedinjenih Arapskih Emirata uživo zabeležena kratka konverzacija (23:45) Vučića, ministra odbrane Stefanovića i komandanta RV i PVO generala Žarkovića o potencijalnoj nabavci transportnih aviona.

Tango Six je nakon ovog događaja objavio seriju analiza o preko potrebnoj (pretpostavljali smo i za neko vreme poslednjoj) nabavci novog tipa aviona (Tekst 1, Tekst 2, Tekst 3).

Ispostavilo se da Srbija i dalje želi da kupuje.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

J

Bilo bi dobro kada bi smo nabavili dva kamova 32 to je mocna masina.

Odgovori
B

mI 35 gasi pozar samo druge vrste

M

Ka32… osobno mislim da nakon skycrane najbolji helić… bio bi to odlican izbor za vas (cak bi bio malo ljubomoran😉😊)… 4,5t vode koji se moze ispustati ko vodena bomba ili ispaljivati vodenim topom u ciljane mete!

B

Samo neka se nabavlja. Bolje da imamo, zlu ne trebalo.

Odgovori
A

Tako je, nije bitno koliko košta, koliko će se provizije uzeti, koliko će biti preplaćeno i da li će nabavka biti transparentan. Bitno je da se kupuje i nabavlja kako god može.

T

Aleksandar Pa pazi ako je izbor da se ne uzme nista ili da se nesto kupi i poboljsa oprema VS, a neko se omasti za neku proviziju onda sam ipak za ovu drugu soluciju. Bolje i progres uz korupciju nego da ga nema uopste, dokle kod ta korpucija nije tolika da ugorzava progres, to je izgleda cena rasta zemalja u razvoju nazalost ..

Pa nije to bure rakije da ga zakopaš pa izvadiš za 20 godina. Ozbiljne stvari traže ozbiljno održavanje i korišćenje, samim tim i ozbiljan novac koji mi realno nemamo.

A

@TT a zašto ne samo progres, bez korupcije? Zašto je pobogu vama normalno da neko kupi 2 aviona a ukrade novca za još 3? Zašto?
Zbog takvog razmišljanja i jesmo tu gde jesmo, na dnu.

B

Aleksandar
Za takve kao ti, ne valja ako se uzima, a ne valja ako se ne uzima.
Aleksa
Da ali ako ti zatreba, a nemas, onda ti se steta bude 10x veca.

T

Aleksandar Zato sto je to utopija, korupcija postoji i postojace, ne postoji drustvo bez iste. Korupcija je srazmerna razvoju jedne ekonomije, prosecnih primanja itd.. Kako standard bude rastao tako ce se i korpucija smanjivati, nema drugog nacina. Kada pogledas indeks korupcije i BDP po glavi videces da se gotovo poklapa. I ne nismo tu „zbog ovakvog razmisljanja“ vec zbog okolnosti iz proslosti.

S

@TT
Korupcija je normalna ali ne u ovoj meri u kojoj mi trenutno imamo.
Pa svaki dan nam se smeju sa televizira te korumpirane glave, i svi vide da oni kradu ali njih zabole stojko. Uvek ce poslati podmladak stranke na te iste televizore ili u skupstinu da galamom o tome kako su oni pre mnogo vise krali odvrate paznju od njihovih afera, jovanjice, stanova, tetke iz kanade, izgubljene licne, slikanja sa mafijasima koje kao posle hapse, prisluskivanja blize i dalje familije od strane sefice podzemlja, izjave da se ne zna koliko para je potroseno na respiratore ili izjave da umetnik nece da kaze koliko je kostao spomenik.
A pri tome to sto kupuju kupuju u minimalnim kolicinama, dovoljno za slikanje. 4 Mi-35 nista nikome ne cine, kao ni 6 bespilotnih letelica, kao ni 11 polumodernih tenkova a jos manje 10 milosa ili 10 mistrala. Ali lepo zvuci u tv prilogu, a kapne nesto i u dzepic.

E

>> Aleksandar Zato sto je to utopija, korupcija postoji i postojace, ne postoji drustvo bez iste.

Ne postoji drzava bez korupcije, ali je ista suzbijena u mnogim drustvima i svedena na (podnosljivu) meru. Evo recimo, pogledajte Nemacku, pre par dana isplivala su dva politicara, mislim da su u nekim lokalnim parlamentima, koji su uzeli provizije za posredovanje prilikom nabavki medicinske opreme. Jedan je odmah objavio da se povlaci iz politike, taj jeu uzeo 500K dok je drugi, mladji, koji je kasirao 250K, par dana mrsomudio nesto o „uobicajenoj poslovnoj praksi“, na opste zgrazavanje javnosti, pa je izgleda imao razgovor sa… pretpostavljate s kim, i potom se takodje „povukao“. Moguce je da ce obojica zadrzati novac, ali 250K je u Nemackoj za te ljude zaista sitno, ne moze stan da se kupi za te pare a politicka karijera je otisla u nepovrat. Dakle nemojte molim vas o tome da tako mora, ne mora, a i ako treba da ima visoku cenu…

T

Stojko Kao sto sam rekao korupcija je direktno povezana sa razvojom jedne ekonomije, sto se ekonomija bude vise razvijala to ce korupcija biti niza i to je to .. Sve ostala naklapanja su idealizam i utopija ..

T

Stojko 4 Mi-35 znace mnogo pilotima koji se obucavaju sada na njima, kada se obuci divoljan broj pilota nabavice se i dodatni broj letelica, ne znam sto to ljudima nije jasno toliko? Vojni avioni i helikopteri nisu autobusi, sta ti vredi i 16 Mi-35m ako ce da cuce u hangarima tru godine bez pilota?

Eto ti primer HV i OH-58, nabacili ih pre par godina, 16 komada, a imaju pilota za 5-6 letelica danas .. Totalna glupost ..

m

@Stojko apsolutno se slažem.
@Aleksandar Na žalost logičkii kvadrat kaže drugačije, političari kradu ne zato što mi tako razmišljamo, nego zato što su zaintersovani za obavljanje tih funkcija baš zato što žele da imaju određene lične koristi.

Ne zaboravite osnovni motiv naših (a i većine drugih, stranih) političara za bavljenje javnim poslom je upravo to : korist, ćar, benefiti i uticaj iz koga proizilazi, opet, dodatna korist. Sad lepo uzmite, izguglaje svakog prethodnog i sadašnjeg ministra, dobro pogledajhte njegovu/njenu sliku i zapitajte se „da li je ova osoba ovde da, na prvom mestu, uradi bar jednu dobru stvar za mene?“. Ako to možete da kažete bilo koga od njih onda je svaka rasprava na ovu temu besmislena.
A o nivou korupcije koji smo dosegli,stepenu razvoja društva, bezobrazluku pojedinaca koji su u stanju da nam iz usta otimaju i uz put nam se u lice smeju i podsmevaju potcenjujući nas krajnje omalovažavajućim obrazloženjima neću dalje da govorim. Mada sam kao Sarmat spreman da dočekam prvog sledećeg koji će da mi spomene kako su jedni topili i rezali a ovi drugi,Bogom dani, eto spašavaju stvar , zaslužim ban i sa zadovoljstvom ga odležim. Sanjam o tome, da moje dete doživi dan )pošto je gotovo izvesno da ja neću) kada će nivo korupcije u ovoj zemlji biti jednak nivou korupcije normalnih država.

T

Elektricni Oblak Ukoliko procitate ceo komentar, a ne samo prvu recenicu videcete da sam naveo zasto je poredjenje drzave gde je BDP po glavi stanovika 9k$ i drzave gde je to 50k$ besmisleno.. Indeks korupcije je srazmeran razvoju ekonomije, svuda u svetu, prosto to je stvarnost. Zato je ekonomski progres prio. broj jedan za drzave poput Srbije.

Ž

TT

Проверите тај инфо о броју посада за хрватске Кајове.

Оно што сам последњи пут видео је да имају посаде за свих 16 примерака (сада 15).

https://obris.org/hrvatska/puna-operativna-spremnost-za-hrvatske-kiowa-warriore/

Г

Живојине

ТТ је у праву, из линка који си поставио види се да је обучено 16 пилота, заправо чланова посаде, посада броји 2 члана, што значи да су имали посада за 8 хеликоптера, мање један хеликоптер и два члана посаде након пада оног у море и погибије.

А при том су ти пилоти долазили са других типова хеликоптера, тако да је мањак пилота код њих и те како очигледан, уосталом, по форумима се од упућених људи и тврди да имају људства за мање од пола Кијова, а такође не постоји ни фотографија која сведочи да су икада виђена више од 4 у ваздуху.

Ž

Горан

Несумњиво је да ХРЗ има кадровских проблема, можда чак и горе него ми.

Али ово стање са посадана је био у септембру 2019. године.

Како да знамо да у међувремену нису обучили још пилота?

А што се тиче броја хеликоптера, можда је управо набављено 16 примерака како би била већа оперативност у будућности, у почетку ће она можда бити већа али ће временом опадати, поготову ако се не буде улагало у флоту.

Г

Живојине,

па нису обучили, јер једноставно нема одакле, довољно је читати релевантне изворе на војним форумима, а рачунајмо да су послали посаде у Америку на обкуку за Блекхок, а то опет нису неки „нови“ пилоти, већ пилоти са других типова, дакле мањак ће се појавити свакако, и то приличан мањак.

T

Sta mislite da ce biti nabavljeno za VS kada se vec koristi rec „drasticno“?

Odgovori
N

Verujem da je mislio na nabavke od domaće namenske industrije. A sigurno će biti hvalospeva i na račun migova, tenkova i brdm-ova, kao o još jednoj nabavci.

R

Nešto drakonski,brutalno,ugradni,nadgradnji,sklepano,preuveličano…tako nešto

м

Била је прича још током 2020. о обуци наших пилота у Русији, између осталих, 12 пилота за Ми-35…а наши су наводно тражили да им Руси одобре обуку за још пилота на тим хеликоптерима. Ако је информација тачна, изгледа да ће наши врло брзо да попуне целу ескадрилу ових хеликоптера, можда стигне још понеки Ми-17.

P

Srbiji su prekopotrebni avioni za gasenje pozara.
Utvin realni domet(i lokalnih privatnih konstrukcionih biroa).

A i sistemi za navodnjavanje.

Steta od suse i pozara neretko je veca od vojnog budzeta.

Odgovori
P

Ko ce sve ove masine da leti?

P

ma nemora niko nista, samo ce to od sebe

J

Letece piloti.

S

A ozbiljan potencijal za gašenje požara u vidu aviona M18 Dromader je na raspolaganju godinama. Sve vreme se ovo namerno ignoriše od strane razno raznih eksperata u Sektoru za vanredne situacije….

Odgovori
Y

Možda su prioritetniji sistemi bpl za rano otkrivanje požara – to se već uveliko radi po svetu.
Kada požar uzme maha – ne pomaže mnogo u gašenju ni ono rusko leteće čudo i sa helikopterčinama koje gledam sa prozora (aerodrom u Nišu mi je na par kilometara vazdušne linije) pa se požar na Staroj planini gasio oko mesec dana…
Svakako je dobro podnoviti se – ako nije samo zato da se makne lova – jer mi nimalo nismo u situaciji da gubimo šume kada nam zbog rekordnih zagađenja treba intenzivno pošumljavanje.

Odgovori
B

Vojska i policija trenutno imaju 9 H145M, 7 Mi-8 i 17, 3 Bel 212, a policija ce dobiti i 3 H215, to je ukupno cak 22 helikoptera koji mogu gasiti pozare… A verovatno ce biti i nabavke dodatnih Mi-17. Kako se doslo do toga da nam treba jos helikoptera za gasenje pozara?

Odgovori
d

Bravo, samo citam ove komentare a sve ovo objasnjeno u tekstu .
KUPI ono sto treba i u ozbiljnim kolicinama/savet za predsednika

D

Браво Бранко. Управо сам хтео исти коментар да напишем.
Ево још једно побољшање.
Када почне пожар ангажују се цистерне да довезу воду што ближе пожару и да се са тог места допуњује вода у ведро. И тако се неколико пута повећа фреквенција поливања једног хеликоптера. И то када помножите са 22 хеликоптера и запреминама њихових ведра, добијете озбиљну количину воде коју можете да испразните на пожар.
Иста прича као и за нови авион за војну транспортну авијацију.

B

Mislim da se predsednik tu ne pita bas mnogo… A i cim je Sefanovic ministar, tesko da ce biti nekih veci nabavki za vojsku. Sigurno nece da promovise glavnog konkurenta. Sad opremamo policiju.

M

Branko Vrlo lako Vucic te nabavke predstavi kao svoj licni uspeh i doprinos, nista se ti ne brini.

Д

Ozbiljene zemlje kojima se mi smejemo imaju po 2-3 tipa helikoptera u vojsci i policiji zajedno. A kod nas je kao na buvljaku, daj sta das samo da bude veselo. Kupuje se bez plana i stihijski, a sve to placa ovaj napaceni narod.
Ali je bitno da se ekipa slika i mazi nove masine.

Odgovori
B

Dejan
Pre komentarisanja treba da znas nesto.Helikopteri Mi 35 i 17,, imaju polovinu delova koji su potpuno isti. Cak i za HM helikoptere pojedini delovi su isti. Ne mozes sada nabavljati stare helikoptere da bi bili isti. Cak i isti modeli starog, i novog helikoptera nemaju iste delove. Nisu nasi glupi, znaju dobro sta rade.

G

Sta ce policiji helikopteri.Neka vojska uzme francuske Coufar vrlo su dobri slovenija ih ima u rangu black hawk su i jeftiniji.Inace ne znam da li znate sat letenja mi 17 je 3500 dolara a uh 60 black hawk 1650

Odgovori
B

Gladius
Uh60 prevozi 11 vojnika naspram 24, koliko prevozi MI17. Nosivost je takodje veca kod MI17. Da i ne pominjem, sto za cenu jednog UH kupis 3 MI. Jednostavno nisu u istom rangu. !00 vojnika ce MI17prevesti za 4 helikoptera, dok ce sa UH60 trebati 9. A i za cenu sata leta ne verujem da je ta. Voleo bih kada bi Tango six objavio cenu i jednog i drugog.

f

Unutarnja nosivost je veća, vanjska podjvešenog tereta ista (4000 kg) kad je riječ u kontekstu gašenja požara..

B

frane
Nosivost MI17 za nosenja spolnog tereta je 5000 kg, ali zbog bezbednosti, nosi vedra sa vodom od 3500 litara, UH60 ne moze toliko da ponese,jer je njegova nosivost nesto vise od 4000 kg, a vode manje od toga. I kao sto sam rekao, cena je tri puta manja za MI u odnosu na UH,

f

Prema tekstu sa ovog portala Mi17 kakve je Srbija nabavila imaju podvjesnu nosivost od 4500 kg, ne 5000. I UH 60 i Mi17 ce nositi jednaku kolicinu vode u vedru. Hrvatska sama radi ta vedra i imaju kapacitet 2500l. Pored Mi17 nabavljaju se i za sad 4 UH60 pa ce imati oba tipa helikoptera bar neko vrijeme dok se Milovi potpuno ne zamijene. Inace ni jedan ni drugi ne mogu u potpunosti zamijeniti Canadair. Vidjelo se to na pozarima u BiH prije nekoliko godina kad je SFOR danima helikopterima gasio pozare bezuspjesno dok nisu doletjela tri hrvatska Canadaira i ugasila ga istog dana. Sto se cijene tice treba znati sta je cijena helikoptera, a sto uvodjenje novog tipa helikoptera u sustav pa dijeljenje kompletnog troska po komadu helikoptera. To nije cijena samog helikoptera. Srbija je mi17 placala besto vise od 12 miliona dolara po komadu jer vec ima razradjen sustav njegovog koristenja. Da je to novi tip letjelice u srpskom zrakoplovstvu kostao bi znatno vise. Naravno bitna je insama oorema. UH 60 kakve Hrvatska nabavlja su M verzija koja je najmodernija trenutno sa digitaliziranim cockpitom. I isti tip automobila moze biti duplo skuplji ovisno o opremi.

B

frane
Za funksionisanje, i za upotrebu i letenje, da li je digitalizovani kokpit ili analogni, nema nikakve veze, niti je to prednost. Oni ne sluze za slikanje i pokazivanje, vec za upotrebu. A cena novog UH kako god da uzmes je visestruko skuplja. A UH60 nikako ne moze da zameni MI8/17. Pre bi UH uporedjivao sa HM145. UH prevozi samo 11 vojnika, HM 9, a MI cak 25.

f

Vi pod pojmom digitalnog kokpita ocito imate sliku nekakvih displeja koji ne sluze nicemu. Itekako ima veze da li helikopter ima displej sa prikazom terena, uredjaje za nocno letenje, termalni prikaz… sve to utice kako na sigurnost leta tako i na iskoristivost same letjelice. A to i kosta. Naravno ako vam je svejedno da li ima te uredjaje onda letite samo danju i gledajte vase kazaljke na satovima instrumenata.

P

Bobane u pravu si ne može, ali Mi17 / Mi8 je prevelik za potrebe HV-a (i preskup u eksploataciji) i nije dobar za desante jer ima premala vrata i može izaći tek jedan po jedan vojnik, dok svi izađu traje vječnost (ni stražnja rampa tu ne pomaže), dok se UH60 isprazni za čas. HV je za razliku od Vojske Srbije koristila Mi8 u vojnim akcijama i desantima direktno na bojišnicu i zna za sve mane istog, te je zaključak bio da nisu najpogodniji za direktne desante na bojišnicu.

B

Frane
Svi novi Helikopteri mogu da lete i nocu i u uslovima smanjene vidljivosti. Rusi imaju obicaj da kazu, prekidac lakse napipas u mraku. Ako ti otkaze analogni pokazivac, imas drugi, a ako ti otkaze ekran, obro si bostan.

f

A kako ti to analogni pokazivac pokazuje npr. termalnu sliku terena nad kojim nadlijeces i pretrazujes.

K

gladius

radi se o razlicitim klasama helikoptera mi-17 je klase 15t i jedini zapadni helikopter u toj klasi je aw -101 merlin, uh-60 je u klasi h-215 i nh-90

D

Realnije bi bilo jedan ruski avion BE 200 za velike požare (nosi 12 tona vode ili drugog materijala za gašenje) a postojeći helikopteri (Mi 8, Mi 17 i budući H215) da se koriste za požare manjih intenziteta

Odgovori
D

Uz svu ljubav pream B@ 200, mislim da bi prakticnija ideja bila uzeti Il 76 i opciju unutrasnjeg rezervoara. Ta verzija je vec koriscena prilikom gasenja pozara u nasoj zemlji. Niski aerodrom je vec koriscen za organizovanje operacija gasenja sa Il76.

Kad nemamo pozare, ostaje nam potpuno funkcionalan i svestran transporter.

D

@ Deja K
Dejo i BE 200 ima svoju verziju višefunkcionalnog aviona. To je BE 200E S-E koji je prvi put poleteo 27.08.2002. Sleće i na vodu i na pistu može se puniti dvojako. Pri glisiranju po vodenoj površini avion za 12-14 sekundi napuni 12 tona vode. Što bi značilo da na požar udaljen recimo 10 km od jezera ili reke (na koju avion može da sleti) može da u kratkom roku izbaci do 300 tona vode. Ono što mu je još prednost je da može da izbaci svu vodu odjednom ili da prazni tankove jedan po jedan. Takođe ima sistem za automatsko navođenje aviona na mesto predhodno mesto izbačaja što je jako važno kod velikih požara. Avion opslužuju samo dva pilota. Dvomotorac je jeftiniji za održavanje i nalet od IL 76. Inače osnovna verzija BE 200 koja je bila namenjena samo gašenju požara je poletela 1998 godine.

f

Ima i par mana. Mlazne umjesto turbo prop. motora što mu ne daje mogučnost niskog naleta i manevriranja između npr. dalekovoda i brežuljaka kao kod Canadaira. Ako ste gledali snimke djelovanja Canadaira u akciji sa hrvatske obale jasno vam je da mlaznjak ne može onako upravljati i sjuriti se niz brdo i jednako brzo ispraviti putanju leta nakon ispuštanja vodenih tankova, a da ne udari o tlo. Time veća količina vode koju nosi mora biti izbačena sa veće visine prilikom čega dolazi do njenog većeg rasipa te izbačena vodena masa je više kapljičasta i podložnija isparavanju prilikom zasipanja vrelog požarišta te ne stvara isti efekt gustoće vodene bombe kakvu stvara Canadair. Time guvi prednost veće količine vode koju može da nosi. Be 200 su Rusi nudili Hrvatskoj u ime prebijanja klirinškog duga naslijeđenog iz doba Jugoslavije i detaljno su testirane njegove mogučnosti u Hrvatskoj te se došlo do ovih zaključaka. Umjesto ponuđenog uzeti su na ime duga 10 kom. Mi 117Sh.
Be 200 je pravljen i bolji je od Canadaira za ruske prilike, dakle velikih nenaseljenih prostranstava gdje može brže doletjeti i izbaciti svoj teret te se opet vratiti na vodenu površinu ili aerodrom na punjenje, a koji u slučaju Rusije mogu biti udaljeni od opožarene površine kao prelet teritorija veličine nekoliko Srbija. Jednostavno koncept tog aviona je rađen za drugačije djelovanje, kako udaljenost tako i konfiguraciju terena.

f
f

Ako će gasiti požare po ravnoj Vojvodini onda je odličan.

D

@Frane
Ne sumnjam u činjenice koje ste izneli i zaista ima logike u iznesenom. Međutim svaka letelica (kao i zemlja u kojoj se požari gase) je priča za sebe. Canadair nosi 7 tona vode naspram Berieovih 12. Ali se ne bih složio sa konstatacijom manevarskih mogućnosti Berieva. Jer minimalna moguća brzina Berieva sa flapsovima izvučenim na 38 stepeni je 157 km/h, dok je Canadairova (CL 415) 126km/h što i nije tako velika razlika uzimajući u obzir veličinu letelice i količinu tereta. Jednostavno letelice nisu iste kategorije te su neuporedive. Slažem se i sa činjenicom da je Hrvatskoj više odgovarao CL 415. Međutim uzimajući u obzir da je u Srbiji iz Niša poletao ruski IL 76 koji je značajno veći četvoromotorac i uspešno gasio požare po Srbiji znači da bi Beriev (računajući i geopolitičke prilike i pre svega odlične odnose Srbije i Rusije) bio jako dobra priča za Srbiju. Malo Bereva u akciji gde se lepo vidi da dosta nisko nadleće i dobro manevriše
https://www.youtube.com/watch?v=BRZBikv9N2c&ab_channel=AviationNewsPortal

L

Vaši novci vaš izbor, ali kanader je definitivno puno bolja opcija na brdovitom Balkanu, pogotovo ako imaš more ili jezera blizu za brzo punjenje.

Evo još malo vratolomija hrvatskih kanadera https://youtu.be/am1lCID-qjU?t=111

f

Dejan

Upravo snimak koji ste postavili dokazuje sve ono što sam rekao, odnosno niti u jednom trenutku na simljenom materijalu se ne vidi poniranje pa nakon ispuštanja tankova podizanje već u svakoj putanji leti gotvo ravno i diže se nakon pražnjenja. Niti ublizu snimak ne prikazuje manevarske osobine Canadaira. Dovoljno je da pogledate link na onu sliku koju sam ranije postavio gdje se po mlazu ispuštene vode vidi njegova putanja leta. Be 200 nema šanse da bi ono mogao ,a da ne udari u tlo. Hrvatski Canadairi su prije par godina pomagali gašenje požara u Izraelu i doslovno su letjeli između stambenih zgrada. Pogledajte npr. ovaj snimak i razmislite da li Be200 može letjeti ovako;

https://www.youtube.com/watch?v=JvPvv_9UTMA

Ali ja kažem ono što su u Hrvatskoj naveliko testirali.

Tko se ne slaže uvijek ima ona: “Tko ne uči na tuđim greškama (iskustvima), na svojim će!

D

@frane
Da je toliko loš koliko kažete ne bi skoro svake godine bio iznajmljivan Portugalu i Grčkoj da u sezoni radi gašenja požara. Kao što rekoh ranije znatno veći i teži avion za manevar (IL 76) je sa velikim uspehom gasio požare po Srbiji pa ne vidim zašto to ne bi radio i BE 200 uzimajući u obzir da sa Rusijom imamo izvanredne odnose, pa bi verovatno cena bila povoljna.

m

@Dejan sve to ovisi o konfiguraciji terena, blizini vode, načinu tankanja, veličini požara itd. Dosada se u svijetu Canadair pokazao kao najbolje oruđe u većini uvjeta.
A Be200 kao i IL76 ili 747 (firetanker) mogu dovesti više vode ali ne mogu prići toliko blizu požaru (većina vode koju izbace je protraćena), teže ih je napuniti, manje su agilni – nisu toliko svestrani i samim time su manje korisni u ulozi gašenja vatre.
Najbolji primjer je bio Izrael gdje je također sudjelovao BE200 pa se pokazalo kako su canadair-i odradili preciznije i neusporedivo više operacija.

D

@max
Ne vidim kod BE 200 problem „teže ih je napuniti“? Letelica glisiranjem po vodi napuni tankove tj 12 tona vode za 12-14 sekundi. Da ne ponavljam opet priču o IL 76 i dobrim odnosima sa zemljom proizvođačem.

m

@Dejan BE200 zahtjeva veću vodenu površinu i blažu konfiguraciju terena (veći je, tromiji, a brži) kod punjenja. Pogledajte samo u Srbiji gdje bi uopće takav avion mogao zahvatiti vodu. Ako idete daleko po vodu imate manje ciklusa (a opet iz veće visine i brzine niste precizni i većina bačene vode ne sluzi svrsi).
Idući problem je raspoloživost – kad imate 5-6 kanadera uvijek će dio biti nerasploziv. Kada imate samo jedan BE200 i čekate dijelove iz Rusije (a svi znamo kakav im je lanac nabave) propustite cijelu sezonu u remontu.
Ukratko – be200 može biti efektivan u teorijskom idealnom slučaju, ali u praksi svi koriste manje i agilnije kanadere jer su se pokazali kao pun pogodak za tu svrhu. Plus na raspolaganju je neusporedivo veći izbor dobavljača, dijelova, pilota, iskustva itd.
Neke velike države si mogu priuštiti više tipova takvih aviona za više različitih scenarija, ali kod nas bi kupovina samo be200 bila teški promašaj.

D

@Max
Vi kao da propuštate namerno ono što sam napisao ranije. U Srbiji je bio samo jedan IL 76 koji se punio na pisti pa je jako uspešno gasio požare. Znači težak avion, značajno veći i tromiji od Be-200. Pitate gde će Be-200 sleteti glisirati, odakle uzimati vodu? Pa za početak na Dunav na tri mesta Golubac, Donji Milanovac – Svinjica, potez Novi Slankamen- Surduk, zatim tu su Vlasinsko jezero, Zaovine, Borsko jezero, Palić itd. Što je još i povoljno uz skoro svaku vodenu površinu ima u blizini i aerodrom. Kao što vidite vodene površine su raspoređene tako da faktički je pokrivena cela Srbija. Opet ponavljam ne sporim vrednosti Canadaira, ali uzimajući u obzir da Srbija sa zapadom ne stoji politički najsjajnije, obzirom da sa Rusijom ima izvanredne odnose, i neke stvari je dobijala i još uvek dobija kao donaciju, ili po povlašćenim cenama, ta kupovina bi bila sasvim ok. Be-200 bi bio verovatno u sklopu VVS-a pa bi naši piloti išli tamo na obuku. Dalje čak i da se ide na turboprop varijantu Srbija bi od Rusije mogla zatražiti upit za Be-12P-200 koji je turboprop koji za tonu vode manje nosi od CL-415.

m

@Dejan – ne propustam, il76 je tanker i nije u toj klasi, punjenje tankera zahtjeva slijetanje, polijetanje, duuugo punjenje na pisti koja je osposobljena (a obično nije ni blizu požara). Isti problem ima i onaj 747 – broj operacija gašenja je ni 10% koliko obavi kanader, i opet velikom brzinom iz velike visine sa velikim gubicima do požara.
A vezanje za Rusiju za te avione zaista nema nikakvog smisla, pa nisu to vojni avioni da postoje prepreke kod nabave, ima kanadera na civilnom tržištu na bacanje i to im je jedna od prednosti. I ne samo za kupiti nego i za održavanje postoji obilje opcija.
Jao onome tko čeka ruski remont da bi gasio vatru (pogledajte koliko su samo problema, kašnjenja i reklamacija Rusi imali sa remontom običnih mi17 u Hrvatskoj).
Plus tih aviona treba imati više komada, a tu je opet cijena većeg aviona problem za naše zemlje.
Zašto izmišljati toplu vodu? Drugo je kad imate para i imate flotilu manjih aviona pa se nabavi još nekoliko većih za slučaj potrebe. Ali to je za ozbiljne zemlje.

D

@max
Vi kao da ste reklamni agent Canadaira. Ja nisam sporio njegove kvalitete i to sam naveo u mom prvom odgovoru osobi koja se potpisala sa frane. To što se Hrvatska susretala sa problemima oko održavanja svoje flote ruskih helikoptera ne znači da i Srbija ima takvih problema sa ruskom tehnikom. Naprotiv. Evo Migovi se modernizuju tačno po planu bez nekih kašnjenja. Kad smo imali problema sa akomulatorima za iste Rusi su nam odmah poslali jedan set bez i da smo ih platili. Ja posmatram činjenično stanje, a to je da su odnosi sa RF na najvišem mogućem nivou od kako su uspostavljeni. Sve što nam je trebalo ili smo tražili da kupimo od njih dobijali smo u najkraćim mogućim rokovima i po povlašćenim cenama. Hrvatska je zemlja ograničenog suvereniteta članica NATO i EU pa se u skladu sa tim člnastvom mora i ponašati – sankcije Rusiji. Ne očekujete valjda da će vam ista na to blagonaklono odgovoriti i završiti vam remont predmetnih helikoptera u najkraćim rokovima bez obzira na novac? Kao što odnosi Hrvatske zbog svog članstva u pomenutim organizacijama nisu sjajni, tako i Srbija nema sjajne odnose sa zapadom pa joj je teže i finansijski nepovoljnije nabavljati tehniku odande (bila ona vojna ili civilna).

m

@Dejan Ne govorim o odnosima sa državom (iako se varate ako mislite da Rusi imaju loše odnose sa Hr), već o lancu snabdijevanja i kvaliteti izvršenih radova firme „Helikopteri Rusije“. Slični problemi su bacili na koljena i Superjet 100.
I naglašavam da je riječ o civilnoj nabavci, tu politika zaista nema šta tražiti. Zamislite da Air Serbia mora kupovati rusko po političkoj direktivi – pa 70% aviona bi čekalo neke dijelove za remont (kao što se desilo npr Interjetu). Ili ćete i tu reći da Rusi namjerno opstruiraju održavanje jer se ne slažu s nekim?
O srpskim vojnim nabavkama iz Rusije zaista ne bih, jer tu je propaganda na prvom mjestu a onda sve ostalo.

D

@max
SSJ 100 je noćna mora za održavanje iz sledećih razloga jer je tu zilion proizvođača komponenti mahom zapadne proizvodnje koje su Rusiji nedostupne zbog sankcija. Pa da idemo redom:
Avionika – Thales Francuska (zato vam nije potreban type rate ako imate isti za A319/320)
Sistemi elektrike – Hamilton Sundstrand USA
Sistemi za gorivo – Intertechnique Francuska
Kontrolni sistemi i klimatitacija – Liebherr (Nemačka Francuska)
APU – Honeywell USA
Motori – Powejet (Francuska, Rusija)
Stajni trap – Safran (Francuska)
Točkovi, kočnice – Goodrich USA
Hidraulika – Parker (Nemačka, USA)

Zato ga niko i neće i ne kupuje pogotovu posle onog pada u Maleziji i požara na Šeremjetovu (SVO)

Dalje koliko je meni poznato vaši Mi 17 su sa ukrajinskim motorima TVZ 117. Rusi su te motore sklapali iz delova dostavljenih iz Ukrajine u ODK Klimov – St. Peterburg. Međutim pogoršanjem odnosa dve zemlje Rusi su kompletno obustavili primenu motora ukrajinskih proizvođača i motore TVZ zamenili na motore svoje proizvodnje VK-2500. Kompletna helikopterska komponenta u VKS RF više ne leti na ukrajinskim motorima. Mislim da je tu srž problema remonta vaših Mi helikoptera. Isto su Rusi uradili u mornarici (Morflot) svi ukrajinski motori su izbačni na novoprojektovanim plovilima, a na postojećim će se održavati dok to bude moguće i potom zameniti onima ruske proizvodnje.

O propagandi vezano za rusku vojnu tehniku isporučenu Srbiji ne bih. Ono što je dogovoreno, maksimalno je ispoštovano sa njihove strane i to je to.

N

Ne vezano za ovu privu, sta je sa Sikorsky S-76B?
Je li taj helikopter leti uopste?

Odgovori
N

Naravno da leti

m

Drastično povećanje nabavki za vojsku? Da, za pred kamere, sem ako se to drastično ne prevede na dve tri letelice. To drastično može biti 10,20,50….
Nama je itekako potrebna ozbiljna protivpožarna leteca platforma. U zadnjih nekoliko godina smo izgubili velike površine pod šumom. Bilo bi mnogo efikasnije da rusko-srpski centar u Nisu bude u operativnoj upotrebi u pravom smislu, ne samo protokolarno i na papiru. Godinama ova vlast razvlači to pitanje u nedogled ne dajući ni minimum Rusiji ono što su dali NATO armadi. Francuski prijatelji??? Dokle više ulizivanja nekom ko ti rasparcava zemlju.
Koju god letelicu(helikopter) da kupimo u te svrhe biće nedovoljno za brzo obuzdavanje vatrene stihije većih razmera. A za Be200 i ostala čuda para nema. Kako god ga okrenuli opet ćemo biti prinudjeni da potražimo Be200 ili Il76 da intervenisu kao ranijih godina. A proteklih godina nismo baš imali male ili srednje pozare već većih razmera. A gašenje je po pravilu otezano zbog ne pristupa nog terena ili atmosferskih prilika. Takve pozare je vrlo teško brzo ugasiti bez obzira na tip letelice ako je požar uzeo maha. Mi sa helikopterima u najavi za drasticnu nabavku možemo gasiti samo manje površine zahvaćee pozarom bez obzira na nosivost istih. Sve se nešto najavljuje a malo stiže. Opremati policiju ovakva kakva jeste ozbiljnijim sredstvima nimalo mi ne uliva poverenje da su čuvari reda i zakona. Čast izuzecima.

Odgovori
n

Najbolje bi bilo kupiti četiri kanadera koji je najbolji avion za gašenje požara

Odgovori
P

Mup mozda i napravi nesto..sto se tice Vojske od kad su stigli novi helikopteri Airbus ni jednu preobuku nisu uradili…tako da mogu jos 10 da nam kupe ali je svirka tanka…nikako da se izdignemo iznad situacije i da krenemo napred…

L

4 kanadera + rezervni djelovi + obuka itd, sigurno ne bi bilo ispod EUR 200 milijuna. A onda još moraš i osposobit pilote, a to traje.

S

Nakon Pumi i H145M, stvarno bi glupo bilo nabavljati ruske helikoptere policiji, ali bas glupo, nemam drugu rec.

MO MI-17V5 i 35M(jos kada bi imali istu pogonsku grupu, milina), MUP H215, a oba ministarstva vec koriste H145M i Gazele, jos samo zameniti Belove i to je to, ne treba nista vise, 4 tipa i 2 proizvodjaca, sve namene pokrivene.

Odgovori
M

Slažem se.
Ja bih voleo te 3 velike Pume da stignu opremljene za svu moguću višenamensku ukogu, i da se 100% računaju kao protivpožarni helikopteri. Ako ne sva 3 onda bar 2 od 3.

M

Ova priča je za naivne…gašenje požara..
Ratnog požara gospodo. Na to se mislilo.Da ne budem lud ali mislim da se vode pregovori o mirazima iz emirata ili rafalima iz francuskih eskadrila.
Videćete prve najave najesen…..

S

@Master
Nesumnjivo da nam treba jos nekoliko srednje-transportnih helikoptera, pre svega da zamene one najstarije koji se krecu oko 40 godina starosti(Bell i MI-8), a kada se vec kupuju novi, valja i da imaju sve sertifikate, najbolji FBW, svu mogucu bezbednosnu opremu i da mogu da se koriste za sve moguce zadatke, a to je svakako SuperPuma. Znam da sam ja prvi „ogresio dusu“ o tu nabavku, ali ocigledno da nisam bio u pravu, taj helikopter je prava zver! (daleko od toga da MI-17 nema svojih velikih prednosti, ali prvenstvenu vojsci, policiji ne)

Sto se tice Miraza i Rafala, DAJ BOZE da kupimo Mirazeve! Rafal nam je prevelik zalogaj(daleko od toga da 29ka nema svoje prednosti, ali jasno je svakome sta su mane te platforme). Mislim da mi trebamo da odustanemo od dvomotornih platformi, mali nam je vojni budzet prosto.

L

Nema više polovnih RAfale, još je ostalo samo 12 koji se nude Hrvatskoj, a Grci čekaju i mole boga da ih HR ne uzme jer će ih onda uzeti oni. Tako da što se tiče Rafalea možete kupiti jedino nove, a ti koštaju poprilično.

S

@Luka
Rafal svakako nije ni za Srbiju ni za Hrvatsku. Vojni budzet RS se jos moze i protegnuti da odrzava koliko-toliko sposobnosti malog broja takvih aviona, dok HR nikako, mogu da sluze samo za ukras.

L

Hrvatska je očistila svoj vojni budžet za nekoliko desetaka milijuna EUR jer je HEMS službu prebacila privatnicima a protupožarna eskadrila je prebačena u MUP. Također, sukladno NBATO zahtjevima budžet za obranu u sljedeće 4 godine mora rasti da bi dosegao EUR 1,4 milijardi (povečanje od 40%) s obzirom da su plaće u HVu na solidnoj razini (početna plaća je EUR 800) to bi sve trebalo ići za nabavu, modernizaciju te održavanje iste.

Nemoj brinut tuđu brigu.
Na papiru kod vas to izgleda solidno što se mehanizacije tiče, a ne možete popunit niti pola tenkova (s obzirom na plaće ni najmanje me ne čudi) o ostalom da i ne pričam. Zato i razmišljate o uvođenju vojnog roka …

S

@Luka
Srbija i dalje ima popunjeno duplo vise tenkova nego sto HR ima operativnih(proverite vojnu vezbu vek pobednika). Ocekivao sam ovakav odgovor, ali to sta ce biti, kada ce biti itd. su samo spekulacije. Nista vladu HR nije sprecavalo do sada evo 10 godina da podigne vojni budzet na neki pristojan nivo, pa ona to nije ucinila, a o strukturi budzeta da ne govorim, to je tek komicno.
Kazete „oslobodilo se par desetina miliona“, jel znate vi koliko kosta RV? Takodje na te najjave, donacije, pomoci se doslo do toga da se budzet za MO naravno smanjio i da je bilo kresanja troskova.

U principu, potrebe MORH su puno drugacije unutar NATO i EU od Srbije i njene specificne vojno-politicke situacije, tako da ni nisu za direktno porediti. Vasoj vojsci ne fali nista za ono za sta je namenjena i ona svoj posao radi kvalitetno. Naletim na razne komentare, optuzuju vlasti da su pustili da Srbija prestigne Hrvatsku i ne znam kakve gluposti….. par stvari cu vam samo reci, vojska Hrvatske nikad nece bitni direktno mocnija od vojske Srbije, ali nikad, to zaboravite jer Srbija ima i svoju namensku industriju i mnogo vece iskustvo, kao i veci pul ljudi, a ekonomija je ukupno iste velicine tako da HR to ne moze nadomestiti novcem. Isto tako cu vam reci da bih se ja trampio za Plenkovica i dao bi tim vojnim entuzijastama iz HR sto kukaju po internetu i predsednika i premijerku i celu vladu, pa nek im kupuju kamione i sta vec misle da im treba, dajte vi meni tog vaseg.

Ne brinem ja tudju brigu, samo vam govorim realnost, a realnost je da je Srbija kupovala tehniku na usrtb plata, a Hrvatska je digla plate na ustrb modernizacije, sposobnosti i obucenosti i na to dodajte jos ceo jedan vid vojske RM koja je po pravilu najskuplja. Kada budemo imali ekonomije bar duplo vece od sadasnjih, e onda cemo imati kvalitet.

L

Ta vaša namjenska je vaš največi problem, gubitaši na državnoj sisi, stalno se nešto razvija, pa se proizvede par komada, pa onda se opet ide u ciklus modernizacije i razvoja i tako unedogled, jedinu prođu su donekle imale NORE. A i ta namjenska je manje više sklapanje uvoznih djelova.

S druge strane, hrvatska vojna industrija je u potpunosti u privatnim rukama i posluje po tržišnim principima, tj. skoro pa u potpunosti je okrenuta izvozu. Hrvatski vojnik je u potpunosti opremljen od strane hrvatskih firmi od čarape, čizme, uniforme, pa do pištolja, kacige i jurišne puške, a evo i puškostrojnice koju HS produkt uskoro počinje proizvoditi. ĐĐ sklapa patrije, po potrebi bi mogao izbaciti i nove M84, MLRSove, modernizirat će Bradly-je itd. Pa tu je i DOKING na čijoj licenci i Rusi razvijaju bezposadna borbena vozila itd. Takrad – napredni taktički radio i još puno sličnih manje poznatih firmi. Brodogradilišta ponovno grade vojne brodove s potencijalom za izvoz.

Sve ostalo je neprofitno za proizvodnju i jeftinije je kupiti vani jer se radi o relativno malim količinama/serijama.

U krajnjem slučaju baci oko na ovaj link https://www.morh.hr/katalog-hrvatske-vojne-industrije-2019/

S

@Luka
Svasta se moze reci i daleko od toga da nema raznih negativnih strana i afera, ali to ne menja cinjenice. Pogledaj samo brojke izvoza i jasno je da HR nije u istoj ligi kao Srbija sto se proizvodnje naoruzanja tice.

Opremati se lakim naoruzanjem i carapama je jedno, imati industriju koja pravi sve od 22lr preko artiljerijskih granata i raketnih zrna do haubica je sasvim drugo, a to jedino mozemo garantovati neki kontinuitet operacija i opremanja. U svakom slucaju, vojska Hrvatske nikad nece biti direktno za poredjenje sa VS, ali to joj nije ni zadatak niti u istim okvirima funkcionise. Nemate problem secesije kao mi na KiM, u NATO ste, u EU i nije vas bombardovala Amerika, prosto okviri su skroz drugi, samim tim i potrebe.

L

Pogledaj katalog pa češ vidjeti da je to daleko od čarapa, puno toga je u naprednim tehnologija i cyber sektoru, a u njemu nije sve ni pobrojano. Ako čemo o municiji i u HR se proizvodi municija za topničke i raketne sustave. Ako ćemo o haubicama itd, brodogradnja je ipak malo tehnološki naprednija grana, jer se usavršava iz godine u godinu ovisno o raspoloživim materijalima itd.
Kažem opet, razni Miloši i Lazari se svode većinom na sklapanje uvoznih djelova kao i u ĐĐ s patrijama.
Kako u toj namjenskoj svaštarite, a imate ograničena financijska sredstva od svega možete kupiti par komada godišnje, i onda imate slučaj da imate hrpu raznih tipova oružja što značajno povečava trošak održavanja. Također, bit će zanimljivo vidjeti kako će se vaš budžet nositi s održavanjem i upotrebom novih sustava, s obzirom da baš nema nekog velikog prostora za daljnji rast istog, a veliko je pitanje do kada će biti moguće držati sramotno niske plaće.

S

@Luka
Da je to tako „lako“ i da HR to moze, uradila bi. Integracija, verifikacija i softver tih slozenih sistema je jako kompleksna stvar, a Srbija je imala veliki izvozni uspeh ne samo sa Norom, nego i sa VBR, optoelektronikom, raketama itd, a nista od toga ne proizvodi HR, takodje nisu to sve uvozni delovi, kljucni stvari poput kupole, cevi topova, optoelektronike itd. sve se pravi u Srbiji, HR nema tu tehnologiju ni mogucnost.

Vidi ovako, mnogi ovde raznim metodama, primerima govore kako je standard u Srbiji i Hrvatskoj isti, a nije! Isto tako mogu ja kao ti da navodim svakakve „argumente“ da „dokazem“ kako su npr. autoputevi u Srbiji i Hrvatskoj istog kvaliteta, a nisu! Tako isto ti pokusavas, ali realnost je prosto takva da vojska HR, kao i vojna industrija HR nije u istoj ligi kao ona u RS, zato je i izvoz u odnosu na Srbiju 4 do 6 puta, nekad i 7 manji(dakle ne 5%, 15%, nego 500%), pritom izvozi se na trzista sa ogromnom konkurencijom kao sto su bogate bliskoistocne zemlje. Nemoj gajiti iluzije u vezi vojske nase dve zemlje, kao sto to rade mnogi ovde kada je u pitanju ekonomija koji misle da je Srbija podjednako sredjena zemlja kao Hrvatska.

I

Većina tog vašeg izvoza je bilo staro oružje sa zaliha za razno razne terorističke organizacije koje su financirale Zaljevske zemlje a ne nekakvo napredno naoružanje, ali ok …

K

master

da u srbiju stignu mirazi 2000-9 suvise dobro da bi bilo istinito – to je mozda i napredniji avion of haf 2000-5 mk 2 daj boze, jedino moramo da za prvo vreme uzmemo pilote na lizing, hvala na optimizmu o tome mnogi pisu jos od 2012

Nosivost spoljnjeg tereta Mi-17V-5 je 4000kg a ne 4500kg kako piše u tekstu. Kapacitet vedra HL-5000 se ograničava na 3500 litara da težina punog vedra, sajli i uređaja za nošenje tereta ne bi premašili težinu od 4000kg. Svih 5 helikoptera ima mogućnost nošenja i korišćenja vedra. Vedra se već korišćena i uvedena u upotrebu. Mi-17V-5 ne može koristiti vedro PPV-2000 za gašenje požara.

Odgovori
B

Page
Srbija ima vedro PPV-200, koje je i koristiila na MI8, a sada se koriste na MI17V5. Nosivost jeste onolika koliko je rekao Tango six, ali se zbog bezbednosti ne koristi do krajnjih granica.

@Bob
Kao što napisah gore nosivost spoljnjeg tereta Mi-17V-5 je 4000 kg i podatak u tekstu apsolutno nije tačan. Mi-17V-5 može da nosi PPV 2000 kao podvesni teret da visi ali bez ikakve upotrebne vrednosti za gašenje požara. Mi-17V-5 isključivo sa vedrom Bamby Bucket HL-5000 može gasiti požar u srpskom RV. Srbija ima vedra PPV 2000 i koristi ih na Mi-8.

@Bob
Primetićete da je i gospodin Vojinović izmenio podatak u tekstu o nosivosti Mi-17V-5 na 4000kg jer je verovatno bila reč o grešci u kucanju ili slično. Vedra PPV 2000 i HL-5000 nemaju istu instalaciju za upotrebu a ni brave na koje se kače vedra nisu iste. Mi-17V-5 za razliku od Mi-8 u pilotskoj kabini ima i uređaj koji pokazuje težinu podvešenog tereta.

P

Paqe, hvala na ispravci i informacijama!

B

Page
Tango six je je iz svog priloga, 10 juna 2016 naveo podatak da je proizvodjac naveo da je nosivost spoljnog tereta 4500 kg, i da ce se koristiti vedra PPV-2000.

Ž

Boban

Ако погледамо каталог “Руских хеликоптера“, носивост спољашњег терета Ми-17В-5 је 4000 килограма.

https://www.rhc.aero/uploads/Documents/%D0%9C%D0%B8-17%D0%92-5.pdf

Неки други извори за различите верзије Ми-17 наводе носивост од 4500 и 5000 килограма.

@Živojin
Teret se kači na brave ВТ-ДГ6 koje su projektovane za težine do 6000kg. Sajle na kojima visi gornja brava, kao i sajle na kojima visi teret mogu nositi terete prilično veće težine od deklarisanih 4000kg predviđenih za helikopter. Uređaj za merenje težine tereta meri terete do 5000kg. Sve je to potkačeno u helikopteru na četiri tačke na okvirima na kojima je sa gornje strane vezan reduktor tako da uz manje goriva u rezervoarima bi se mogao bez problema u slučaju potrebe poneti veći teret ali nije poželjno probiti maksimalnu poletnu masu od 13.000kg.
Na verziji Mi-171A2 su recimo ugrađeni jači motori ВК-2500ПС-03 sa FADEC, povećana je maksimalna poletna masa na 13500kg, i povećana dozvoljena masa spoljnjeg (ne i unutrašnjeg) tereta na 5000kg. Pri tome za nošenje tog spoljnjeg tereta nosi istu opremu kao i Mi-17V-5.

Ж

Paqe

Хвала за појашњење.

Сада видимо откуда ти различити подаци за носивост спољашњег терета.

@Petar, Živojin
Nema na čemu.

G

Eno Jan u zadnjem videu dobio napad paranoje,znaci odvalio sam se od smijeha koliko se covijek izlupao🤣…
Sta uradi AV od covijeka majko mila🤣…
Moje misljenje da tu nece biti nista drasticno,isto kao i do sada,malo po malo sto je opet dobro i bolje nego nikako.Misljenja sam da prosto nema resursa za nesto „drasticno“ i bombasticno.Daj Boze da grijesim..

Odgovori
M

@Zaljubljen si u tog čovjeka.

T

Gus Ima resursa ali nema politicke volje i smelosti.

P

Gledaj na to kao na jednu vrstu pritiska na hrvatske političare da otvore novčanik i počnu s nabavama neke vojne opreme …

T

Miki Pa budimo realni covek jeste paranoidan i komican, pre svega vidno maliciozan ..

G

Miki

Ma lud sam za njim🤣…

M

…za razliku od pajaca lazanskog, Jan zna o čemu govori.

T

Mrle To o cemu on prica su manje-vise osnovne stvari sto se vojnih tema tice..

M

@Mrle

Lazanski i Jan su pajaci, napaljeni decaci u glavi koji citaju wiki i informisu se po netu i mass medijima.

Ako postoji strucnjak za oruzje, na ovim prostorima, a da se pojavljuje u medijima onda je to doktor masinstva profesor Momcilo Milinovic.

Potrazi mozda naucis nesto, za razliku od Jana i Laze koji vise mlate sa poluznanjem i politickim pamfletima.

G

Milos

Sto se tice Laze…Laza je institucija,moze da prica k’o sta hoce.Od gomilu intervjua koje imao od americkih do ruskih najvise oficira,marsla,admirala,generala..bio na mnogim ratistima na planeti..o covijeku ima da se prica ohoho..Mozemo samo da mu zavidimo.Covijek je imao privilegiju i da leti u nasem Migu-29..
Profesor Milinovic je nesto drugo,on je raketas i to je njegov fax.
A Jan…Jan je nesto kao ti i ja,truba.

B

Mrle
Lazanski, za razliku od Jana, je bio u skoro svakoj zemlji, prisutan na vojnim vezbama, prikazivanju oruzja, aero mitinzima, sajmovima naoruzanja, leteo na gomili razlicitih aviona i helikoptera, bio u tenkovima, oklopnim vozilima svih svetskih proizvodjaca, dok Jan nije mrdnuo iz lepe njihove.

M

Gus Lazanski je pre svega politicar tako da njegov kredibilitet tu odmah pada u vodu, takodje je poplulista. I ja sam pricao sa mnogim doktorima medicine, bio na VMA i na institutu na Kamenici pa nisam strucnjak za operacije na otovrenom srcu.

I

Zadaća RescEU jest da dođe uvijek, tko god je zatraži i kad god je potrebna.

Čitava flota „kanadera“

Tako će Europska unija sudjelovati do 90% u troškovima nabave novih „kanadera“ i drugih letjelica za gašenje požara, baš kao i u troškovima njihovog održavanja. Bruxelles će pokriti i do 75% troškova transporta i same misije gašenja. Slijedećih godina će Bruxelles razmotriti želje i zahtjeve zemalja članica za nabavu nove opreme i kako izgleda, neće se previše štedjeti. Jer do 2020. će iz proračuna EU u tu svrhu odlaziti 136 milijuna eura godišnje, u slijedećem srednjoročnom fiskalnom planu EU je želja Komisije da to bude čak 200 milijuna eura godišnje. Doduše, „kanaderi“ nisu jeftini: jedan košta preko 30 milijuna eura, ali tu se nešto mora učiniti. Do 2025. mora postojati čitava flota i centri u Europi gdje će oni biti smješteni – po svemu sudeći, bit će ih tri ili četiri na strateškim položajima u Europi.

Zračna flota projekta RescEU se sastoji od sedam vatrogasnih zrakoplova i šest helikoptera. U projektu osim Hrvatske sudjeluju i Španjolska, Italija, Francuska i Švedska, a već u dogledno doba će flota biti znatno veća.

Njihova će zadaća biti borba protiv vatre, bez obzira gdje ona izbila u Europskoj uniji ili njoj susjednim zemljama.

Da li stvarno treba trošiti hrpe novca na nešto što bi EU mogla pružiti besplatno čak i Srbiji u slučaju potrebe?

Odgovori
D

A sta se desava sa Beloruskim MiG-29-ovima?

Odgovori
B

Trebali su doci krajem marta. U istom periodu sa nasim avionima, remontovani su i Bugarski SU. Njima su pre mesec dana isporuceni. Sada smo na redu mi. A korona je malo usporila. Mislim da ce doci najkasnije do kraja maja.

Ž

Последњи званични инфо је крајем маја, почетком јуна.

T

Ko gasi vatru ? Policija ?
Uzet dodatnih 3 H-225.

Odgovori
М

„Odobrenje evropskog vazduhoplovnog regulatornog tela u domenu tip sertifikata jedan je od minimuma da Helikopterska jedinica MUP-a Srbija uopšte i razmatra kupovinu bilo kog pa i ovog helikoptera. Ovo poštovanje civilnih pravila osiguralo je ranije da jedinica ne trpi političke pritiske nakon kojih ginu ljudi.“
– Може ли неко ово да ми појасни?? Србија није чланица ЕУ и не видим ниједан логичан разлог зашто би се морало тражити неко одобрење од неког европског регулаторног тела све док Србија (далеко било) постане чланица! Докле више то унижавање, подаништво пред европљанима??? Шта њих боли уво који тип хеликоптера лети у ваздушном простору Републике Србије о чијој безбедности свакако опет брину српске агенције. Србија већ сада има доста различитих хеликоптера и набавка неких трећих а уско специјализованих за ЈЕДАН тип задатака је бацање новца! Купити још средње-транспортних ми-17в5 за ВС и сваки може у случају нужде понети 3500л воде.

S

@ МилеНС
Nije pod moranje, nego je HJ MUPa tako lakse da radi jer ih ogradjuje od “moranja”, takodje obavezuje drzavu da obezbedi odredjen broj sati naleta inace se gube licence(samim tim se i ne leti).

Problem je sto mi nemamo nikakve regulative npr. vojne, pa primenjujemo u civilstvu EU. Tako npr. su Migovi 21 proveli 6 godina na remontu, pa povuceni iz upotrbe, pa ponovo vraceni posle cega su piloti seli u njih i poginuli! Zasto? Zato sto su za 10 godina imali mozda ukupno 50h naleta, a verovatno ni toliko. E to npr. EASA ne dozvoljava nego kaze da se toliko i toliko sati MORA leteti na tipu inace ode dozvola i MUP je sustinski sebe “ogradio” od neodgovornosti drzave je dobro.
Isto tako kada je pao Mi-17 i kada su poginuli onoliki ljudi, policija je odbila da leti taj dan jer uslovi nisu zadovoljavali minimume propisane tim pravilima. Vojska nema tu opciju nego “mora”, rezultat znamo.

E sad losa strana jeste sto se moraju birati vazduhoplovi sa sertifikatom EASA, ali sve ima neki minus. MI-17 je stvarno legendardna masina, ali boze moj, ima ih vojska ako bas zatrebaju.

@Srbofil
Apsolutno niste u pravu da vojska nema nikakvu regulativu koja reguliše letenje vojnih vazduhoplova. Pa ne sede tamo neki kauboji koji lete kada i kako žele. Ta regulativa nije ista kao civilna zbog specifičnosti vojske. Ni u ostalim državama vojska ne može/mora primenjivati civilnu regulativu jer njome recimo nije predviđeno gađanje/raketiranje/bombardovanje. U civilstvu prihvatamo regulativu organizacije u čijem smo članstvu. Veliki deo tih propisa primenjuje i vojska uz sve specifičnosti svog delokruga angažovanja.
Vojska takođe ne „mora“ da radi ništa preko regulative pogotovo kada su nečiji životi ugroženi. Zašto je urađeno tako kako je urađeno kada je stradala posada Mi-17 je neka totalno druga tema i ima više veze sa nepoštovanjem nego sa nemanjem propisa i „moranjem“. Neki su zbog toga odgovarali, neki nisu, a neki su izgubili živote.

S

@Paqe
Sve je razumljivo i vi poznajete materiju mnogo bolje od mene, ali par pitanja: Koja regulativa je dozvolila da piloti lovackih aviona 20 godina lete u proseku od 20h godisnje? Ali to je „prosek“ znaci da instruktor ili stariji oficir naleti mozda 40h, a nizi mozda 10h. I to se smatralo „bezbednim“? Koja regulativa je dozvolila da Mig-21UM provede 6 godina na remontu i da posle toga pilot/i koji je prethodno leteo na Orlu pogine jer ocigledno nije imao dovoljno iskustva na tipu? I naravno vojska dopusti ili bar ne adekvatno odgovori na standardne „stare kante“, „neispravno“ komentare, i time se direktno optuze ljudi koji odrzavaju i potpisuju tehnicku ispravnost tih aviona, a koji rade vrunski posao.

Tako da, moje vidjenje je da regulativa mozda postoji, ali se ili ne postuje, ili nije adekvatna. Tako da, npr. kopiranje dela EASA regulative koji proposuje minimalni broj casova godisnje bi bila jako dobra praska u VS, naravno priroda posla ne dozvoljava sve.

@Srbofil
U Vojsci se za svakog pilota pravi godišnji plan naleta. Njega je nekada moguće a nekada nije moguće ispuniti. Na to utiče mnogo činioca. Materijalni je uglanom kočeći faktor. Vojska ne utiče na remonte niti je remont u nadležnosti Vojske.
Inženjeri i tehničari ne „puštaju“ neispravne vazduhoplove na let. Nisam ni primetio da iko ko poznaje materiju njih optužuje za bilo koju od nesreća koje su se dogodile. Nije posao Vojske da gostuje po televizijama i daje izjave da li su avioni kante ili ne, da li su bili ispravni ili ne. To je na MO. Bilo je doduše gostovanja i pripadnika Vojske koji su i izjavili da su vazduhoplovi ispravni ali u današnjoj državi imate ljude koji veruju da je recimo Zemlja ravna pa zašto ne bi rekli da su i avioni neispravni.
Piloti se obučavaju do određene kategorije SBO (osposobljenosti). Što je viša kategorija može proći veći interval kada ne lete do trenutka kada ispadaju iz trenaže. Ako ispadnu iz trenaže moraju se kroz određeni broj letova vratiti u trenažu da bi opet mogli leteti. Ti parametri su se menjali i razvlačili da bi se održalo vazduhoplovstvou životu i tu po meni nije smelo biti kompromisa, međutim zaključeno je da je manja šteta razvlačenja tih parametara nego gubitak vazduhoplovstva. Odluka nije humana svakako i definitivno je podložna komentarima. Rade to i ostali u svetu pogotovo kada se skrešu finansije.
Sva sreća ima pozitivnih pomaka u poslednje vreme te nije retko sresti pilota i sa trocifrenim naletom.

N

У контексту изјаве АВ око драматичног повећања издвајања за војску у наредне двије године хтио бих поставити питање у вези домаћих развојних програма. Наиме на ИДЕКС-у 21 су представљени мотори ТЈЕ 45 и ТЈЕ 200(185). Да ли ови мотори, појачани, у перспективи, могу погонити ракету (нпр. класе руског Урана KX 35 – та ракета користи Турбоџет мотор снаге 3,55кН, уз пречник од 31,5 цм).
Уран има домет до 300 км уз максималну брзину од 0,95м.
Поред тога, турбојет мотор снаге од 2,2 кН до 5,3КН се користи код кртарећих ракета Скалп и Сторм Шадоу (ТР 60-30 од Сафрана).

Odgovori
m

Besplatno gašenje požara EU iznad Srbije??? Gde ga to ima? Da pročitam i ja tu bajku iako sam mator za njih.

BE200 u buduce biće i lovac na podvodne objekte, dakle lovac na podmornice.

Odgovori
P

manje više svaki avion može biti lovac na podmornice ako u njega uložiš hrpu novca. Helikopteri su puno jeftiniji za te stvari.

m

Da, ali helikopteri su za operacije bliže obala ili korišćenja sa nosača dok avioni mogu loviti podmornice na globalnom nivou, dakle daleko od obala matične države bez angažovanja nosača helikoptera i efikasnije je. Da li je angažovanje nosača helikoptera jeftinije u traženju podvodnih objekata u odnosu na angažovanje aviona diskutabilno je? Angažovanje helikoptera blizu obala je svakako jeftinije.

Odgovori
P

na globalnom nivou? Nitko ne šalje avione da po oceanima nasumično traže podmornice lol

G

@Pero
Šalju Ameri kad im se zagubi ruska Ajkula u Atlantiku. Šalju sve što imaju i ne pitaju šta košta 😄

f

Grga

Ruska Akula se češće zagubi samim Rusima nego Amerikancima. :)

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend