BEG airport status
MAKS 2021: Prikazan prvi ruski savremeni jednomotorni višenamenski borbeni avion, Suhojev projekat LTS Za očekivati je da na avionu bude primenjena tehnologija sa Su-57 / Foto: isečak iz video snimka prezentacije

MAKS 2021: Prikazan prvi ruski savremeni jednomotorni višenamenski borbeni avion, Suhojev projekat LTS

Prvog dana 15. međunarodnog avio-kosmičkog salona MAKS-2021 koji se od 20. do 25. jula održava na aerodromu Ramenskoje kod Žukovskog, javnosti je zvanično predstavljen projekat sasvim novog ruskog višenamenskog borbenog aviona, a već sada se slobodno može reći da je to glavni događaj i glavna atrakcija ovogodišnjeg MAKS-a.

Kao što smo već mogli da pretpostavimo, reč je o lakom višenamenskom borbenom avionu 5. generacije. Projektu koji nosi naziv LTS (ЛТС – Легкий Тактический Самолет, promovisanom još i kao ‘’The Checkmate’’) koga razvija kompanija Suhoj, čiji je razvoj najavljivan u proteklih nekoliko godina, i za koji se, zvanično bar za sada zna da se radi bez finansijskih sredstava državnog budžeta. U pitanju je Suhojev privatni projekat.

U Suhoju se nadaju dobroj prodaji, na prezentaciji se čulo oko 300 aviona. Avion će najverovatnije biti namenjen izvozu / Foto: isečak iz video snimka prezentacije

Kako je zvanično saopšteno, na promociji je prikazan neleteći opitno-eksperimentalni obrazac (planirano je da postane leteći prototip) čije su fotografije ali i snimci već ‘’iscureli’’ u medijima i pre zvaničnog prikazivanja, kako pokrivenog modela na pistama aerodroma Ramenskoje, tako i otkrivenog modela snimljenog u posebno za prezentaciju spremljenog hangara. Takođe, nakon video snimku koji je 13. jula korporacija OAK objavila na sajtu posvećenom ovom projektu, nekoliko dana kasnije objavljena je i proširena verzija reklamnog video materijala na kome se mogu bolje uočiti neke osobine novog aviona.

LTS je jednomotorni avion, srednjekrilac, sa podtrupnim usisnikom za vazduh koji podseća na rešenje sa prototipa Boingovog projekta X-32 koji je u takmičenju za program JSF (Joint Strike Fighter) izgubio od Lokid Martinovog X-35 (sada F-35 ‘’Lightning II). Ono što je takođe zajedničko sa X-32 je da LTS nema horizontalne stabilizatore, a ruski projekat neodoljivo liči i na koncept MRF-54E američke kompanije Northtop. Kapljičasta izdignuta kabina, optoelektronski sistem ispred vetrobranskog stakla kao, čini se celopokretni vertikalni stabilizatori, podsećaju na rešenja sa borbenog aviona Su-57. Osim toga, viđena su i spremišta ubojnih sredstava koja se nalaze unutar trupa.

Na prezentaciji se moglo čuti da avion ima modluarnu konstrukciju i arhitekturu, visoki potencijal za modernizaciju, ekonomsku efektivnost (pored obećanja malih troškova korišćenja rečeno je da bi cena aviona mogla biti 25 do 30 miliona dolara, cena sata naleta oko 4600 dolara), da je konstruisan uz pomoć super kompjutera i da je primenjena veštačka inteligencija. Od tehničkih detalja saznali smo da ima AESA radar koji omogućuje istovremeno praćenje 30 i istovremeno dejstvo na 6 ciljeva u vazduhu ili na istovremeno na dva cilja na zemlji/moru, da je maksimalna brzina 1,8 maha, vrhunac leta 16500 m, dolet sa unutrašnjim gorivom 2800 km, maksimalna nosivost 7400 kg, maksimalno dozvoljeno opetreećenje +8G, primenjena je automtizovani sistem logističke podrške “Matrjoška“, motor sa vektorisanim potiskom. Osim toga predviđena je i ugradnja savremenog optoelektronskog nišansko-navigacijskog sistema.

Od ubojnih sredstava može poneti gotovo čitav spektar savremenog ruskog naoružanja vazduh-vazduh (rakete RVV-SD, RVV-MD) i vazduh-zemlja (rakete H-31PD, H-58UŠKE, H-38, H-59MK, Grom-E1 i E2, bombe KAB-250LG, K08BE, K029BE), vazduh-more (H-31AD, H-35UE), a zanimljivo je da avion nema integrisan top već bi mogao da ga nosi samo u podvesnom kontejneru. Naoružanje se nosi u spremnicima u trupu, jedno veće spremište ima otvor sa donje strane trupa, a dva manja na bokovima trupa. Takođe moći će da nosi naoružanje i na spoljašnjim potrkilnim nosačima.

Izgled kokpita / Foto: isečak iz video snimka prezentacije

Vrlo je verovatno, a trebalo bi i da je logično, da će Suhoj, ako se krene sa realizacijom projekta, za proizvodnju i opremanje svog novog aviona, koji je ujedno i prvi savremeni ruski jednomotorni višenamenski borbeni avion, u velikoj meri koristiti iskustva i tehnologiju sa projekta T-50 odnosno dvomotornog višenamenskog borbenog aviona 5. generacije Su-57. Mogli bi se iskoristiti materijali, elektronska oprema, naoružanje kao i novi motor ‘’Izdelije 30’’ potiska oko 180 kN čiji je razvoj još u toku (pojedini izvori navode da bi se za ispitivanja mogao koristiti derivat motora AL-31FN ili možda AL-41F potiska 145 do 160 kN).

Još krajem maja ove godine, RIA Novosti su prenele informacije neimenovanog zvaničnika iz ruske vojne industrije koji je izjavio da će to biti avion brzine oko dva maha i normalne poletne mase od oko 18 tona, odlikovaće ga supermanevarbilnost, vektorisani potisak motora kao i odnos mase i potiska motora koji će biti ne manje od jedan. U decembru 2020, generalni direktor Rosteh Sergej Čemezov, izjavio je da bi to mogla biti univerzalna platforma, sa pilotiranim i bespilotnim verzijama.

Mnogi stručnjaci smatraju da bi ovaj projekat mogao biti namenjen samo izvozu, pošto Vazdušno-kosmičke snage Rusije već više od 20 godina koriste samo dvomotorne taktičke borbene avione. To se može zaključiti i na osnovu promotivnog video materijala na kome se mogu videti ‘’piloti’’ koji na sebi imaju oznake i zastave Argentine, Indije, UAE, Vijetnama (na drugoj verziji tu je i prišivka zastave Mjanmara). Međutim najavljeno je i da će avion ipak biti prezentovan i ruskimm Vazdušno-kosmičkim snagama.

Zvaničnici OAK su na promociji izjavili da je razvoj počeo prošle godine (iako se smatra da je to bilo 2018), a na pratećim graficima moglo se videti da je prvi let planiran za 2023. godinu, a da bi državna ispitivanja mogla biti završena već 2026.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

N

Кратко бих додао, Шугајев, један од руских званичника је рекао да ће авион бити представљен и ВКС.
Цијена коју је навео директор РОСТЕК-а, а навео је до 35м$ може упућивати на масовност производње коју очекују, а ње нема без ВКС Русије.
Још један детаљ, Јуриј Сусљар, директор УАК је као потенцијалне кориснике навео земље „Југоисточне Азије, Блиског и средњег истока, Јужне Америке и неке европске земље“.
Узимајући у обзир да у Европи то нико не смије узети (Бјелорусију не рачунам), остајемо само ми, наравно, ово је почетак приче…….
ПС
Не знам како ће појединци, Аетаем ака…ака…ака, Петровић ака Амбасада на мјесту маршалата, Фалкон и сл. преживјети овај велики дисплеј….

Odgovori
F

Ako hoce da ga uspesno prodaju drugim drzavama, pametno bi bilo da ga kupe prvo za svoje VKS, pa makar i da nema velike potrebe. A sigurno im nece biti na odmet.

Ž

Nixon

Сљусар је такође изјавио да се надају да ће тржишту бити потребно око 300 авиона.

i

Ponajviše liči na projekat ML-114, malko je veći i teži. Neke projektovane karakteristike su superkruz 1.4-1.5 maha u presretanju sa radijusom od 600-700km, 5 min borbe i podzvučni povratak a sa 2 RVV-SD i 2 RVV-MD u trupu. Napad na zemaljske ciljeve sa podzvučnim radijusom od 800-900km sa 2x RVV-MD i 2 x H-31 ili sredstva sličnih gabarita i 1 PTB od 1000l. U nosu ima mesta za radar sličan po dimenzijama ŽUK-AE tj u zavisnosti od nivoa tehnologije za AESA oko 1000tr modula. Na slikama se vide mesta za antene u napadnoj ivici krila, teško da ima mesta za upotrebljiv radar, verovatno ometač. OLS je po dimenzijama kao sa MIG-35 tj OLS-35, vrlo verovatno još 1 OLS iza kabine i ispod trupa za 360×360 pasivno otkrivanje ciljeva. Projektovano borbeno opterećenje na krilo oko 230-250kg/m² što bi mu, ako se uspe u tome, dalo uz vektorisani potisak značajnu prednost u manevru po horizontali nad svim sadašnjim avionima (RAFAL oko 330kg/m² ), po vertikali zavisi od odnosa potisak/masa,. Doleti su projektovani sa RD-93, sadašnji motor AL-41F1 je daleko bolji i u potpunosti zadovoljava kriterijume, izdelye-30 bi možda bio i overkill. Stealth karakteristike otprilike kao F-35, onaj OLS mu ne pomaže u tome ali manje dimenzije i svedenija/mršavija kontura „vade prosek“.
Sve u svemu, kao što sam već pisao, MIG-21 za 21 vek tj njegov unuk. Tako ga i treba posmatrati, nikada neće biti omnirole kao RAFAL ili TAJFUN, nudiće deo mogućnosti uz bolje letne performanse i drastično manji rcs, tj u borbi u vazduhu ozbiljna pretnja za svakoga, u napadu na zemaljske ciljeve manji radijus i manji teret ali zahvaljujući stealth-u, superkruzu i pokretljivosti veća šansa da se vrati. Udri i beži za male pare koncept. Ostaje da se vidi hoće li zaživeti.

M

Na radost svih Ruskih saveznika i zemalja koje su u nemilosti Amerikanaca predstavili su SU LTS. Avion koji bi trebao za male pare napraviti od gore pomenutih vazduhoplovne super sile. Dali je to moguće i kako i kad ce se to realizovati videćemo. Ideja je svakako dobra ,napraviti novi mig 21 u svetu avijacije otprilike kao kalašnjikov i T55u kopnenoj vojsci. Sto se tice cene ,mislim da je to malo nerealno 30mil$?? Ipak se od SU 57 razlikuje samo u tome sto mu fali jedan motor!!! Bar po specifikacijama koje su dali na predstavljanju. A nijedan nekosta vise od 10mil$!!!! A ostalo je sve isto!!! Sto nas dovodi do cene oko 60mil$ po komadu sto je i dalje veoma povoljno za avion pete generacije.Tu naravno stoji i nasledje iz SSSR da se prodaju oslabljene verzije aviona koji su bukvalno neupotrebljivi protiv svojih zapadnih parnjaka.Neznam zasto su to radili tako su svoje saveznike i kupce aviona stavljali u nezavidan položaj!!!! Ameri su Iranu prodali F14 84kom koji su bili u boljoj konfiguraciji ood F14 US NAVY!!! I Dan danas tih aviona ima oko 20tak u letnom stanju i udalje su veoma opasni i bukvalno su i dalje udarna pesnica iranske armije. Sto se nemoze reci za mig23,25,29, koji u svojim izvoznim verzijama zaostaju po 20 godina cak i za F14 iz 80 tih.Dok su za Rusku armiju sasvim druga priča……..Uglavnom treba sve to uzeti sa velikom rezervom jer SU LTS ce se na nebu sukobiti verovatno sa naslednikom f22 , a to je avion koji se konstruiše po uzoru na F14 (zato sam ga i spomenuo) a svi ovi ruski avioni 23,29,25 ,21, ako nisu u maX varijanti nemaju nikakvu sansu da se uspešno suprotstave ni F14,niF15…. Nadamo se da SU LTS nece imati takvu sudbinu i da se tu mnogo sta promenilo…..

B

stojko
Cisto radi informacije. Uskoro se zavrsava modernizacija na zadnjih 4 aviona. A modernizacija je pocela u septembru prosle godine.

I

Milos s
That’s like saying the f35 and f22 are the same except for one engine. That’s very far from the truth. I’m sure what they mean when they say they are integrating technology from the su57 to the su75 is more along the lines of integrating the same concepts using already developed technology.

M

Da li bi ovaj avion bio dobro rešenje za nas?

Odgovori
R

Koji avion?

P

Ovaj o kojem si upravo pročitao članak

P

Ovaj o kojem si čirao

L

Koliko i USS Enterprajz 1701, oba postoje samo kao jako lepe igračke. E, ako bi se ovaj projekat odlepio od nivoa makete i zapravo dokazao, a obećano pokazao, što da ne?

M

Ovo nije avion, nego maketa aviona, a da li će postati avion, vreme će pokazati. Kao naš Kobac, maketa 2012. i od tada ništa, a i suhoj je imao razne projekte koji su otkazani npr. Su-47 berkut.

V

Rex,
Leopold,
Klasnična reakcija tj. već je viđena sa Su 57.
Znam kako ćete reagovati i 2023 kada isti poleti, pa onda 2026 kada krene u proizvodnju.
Predvidivo, dajte malo maštovitosti…

R

Evo, pridružujem se maštanju…

M

Ovo nije avion, nego maketa, a da li će postati avion (i biti dovoljno dobar da uđe u serijsku proizvodnju) vreme će pokazati. I naš Kobac je bio maketa 2012. i od tada ništa, a i suhoj je imao ranije otkazane projekt npr. Su-47 berkut.

Ž

Miroslav

Најновија информација је да је ово ипак авион, али нелетећи опитно-експериментални образац за кога је планирано да буде летећи прототип.

m

@Vlad od te makete ako i nastane avion neće biti operabilan bar još 20tak godina, a o proizvodnji da ne govorimo. Jednako kao što je SU-57 trenutno „operabilan“ ali je još godinama daleko od masovne proizvodnje (nema zasad ni motore, a početak razvoja je bio 1979-1983e).
Svi ti programi kasne, ali Ruski su nešto posebno.

T

Max Ovo nije maketa, citajte malo ..

S

@Vlad
Stvarno mislis da ce za 5 godina ovo da krene sa serijskom proizvodnjom? Mi evo vec 4 godine modernizujemo nas avion i necemo to zavrsiti bar do 2023. prema zvanicnim najavama ali zato rusi mogu od 0 da razviju avion, sa svom potrebnom elektronikom i motorom plus da nadju kupce i pocnu serijski da ga proizvode za 5 godina?

A

@Stojko

Pa, ako budu koristili već dostupne tehnologije (kao što planiraju), daleko od toga da nije realno.

V

Stojko,
Ko kaže da Suhoj ovu letilicu razvija od nule?
Osim toga, niko i ne zna od kada taj razvoj traje. Ne treba zaboraviti da Rusi imaju Su 57 i da će ovde obilato koristiti iskustva is njegovog razvoja. Iz tog razloga dati rokovi početka proizvodnje i nisu nerealni čemu u prilog ide i da na snimku nije predstavljena maketa već pravi avion.

E

Realno iz puno razloga se moze predpostaviti da rusi nece ici u seriju sa ovim avionom i prioritetno u izvoznoj verziji i da za 10 godina najkasnije od sada taj avion nece biti jedna od opcija za nas..Mislim da ce biti i te kako opcija bas i za nas ako geopolicki postulati budu slicni kao danas.
Zasto? Pa po karateristikama jako podsece na to kako bi na primer mogao da izgleda neki bivsi Novi Avion 2.0 .cena, performanse i, konfiguracija jasno ukaziuju na to.

E

Ako se ne promene do tada geopoliticki postulati mislim da ce i biti opcija i te kako. Ovo iz srpske perspektive nije nista drugo nego Novi avion 2.0 ako pogledamo sve poznate parametre. Da, i mislim da iz mnogo razloga ce biti realizovan bas u datom periodu. Trziste, relativno mala investicja zbog veceg brata SU 57 itd.

I

Why is everyone saying it’s taking Serbia 4 years to modernize mig 29s, so it’s impossible for Russia to go into serial production in 2026? We are not Russia! We do not have even 10% of their capabilities in aviation. Second, does anybody know when this project started? No. 2026 seems fast, I can agree on that, but I think by 2028 for sure this is in serial production. I do however think the price is going to be more around the $50 million mark.

a

Solidno ovo izgleda .

Jos samo da je avion ~ 0.01 rcs m2 ili ispod toga, tj pravi stealth i da se u nekom razumnom roku zavrsi Izdelije 30, i uradi kvalitetan AESA radar koji moze da stane u njega..

I sve to za neku razumnu cenu od recimo <40 mil..

Ovo moze da bude pun pogodak za Suhoi i Ruski odbrambeni sektor i industriju.

Odgovori
F

Ako i samo ako kupimo par eskadrila Su-57. Ovo je odlična zamena za Orla ili nesuđeni Novi Avion, moža bude mogao da se nosi sa po kojim avionom iz komšiluka, ali je reč o avionu za napade na ciljeve na zemlji. Zanimljiv bi bio i kao dron.
Ako bi mu cena stvarno bila 30-tak miliona $ jedno 60-tak komada nam ne bi škodilo, pored ne manje od 24-30 Su-57 – samo sa Izdelje30 motorima, sve od reda. Sada je preskupo, ali do možda 2030-te ne bi trebalo da bude nedostižno.
Nikad se ne treba zavaravati time da “smo mala zemlja, šta će to nama i sl”, seti se samo ‘99-te: napadnuti smo samo zato što nismo mogli da se branimo. Neke evropske zemlje su našle tu svoj interest, ali je USA sebi napravila geopolitički problem na više načina, i to se sada lepo vidi.
Za 10-20 godina mogu da sebočekuju neopisive perturbacije, rast Kineske privrede će prinuditi USA da EU tretiraju kao konkurenta (već se videlo), Rusija će biti bar dvostruko vojno jača, sa bitno jačom privredom, i eto novih raspodela, i muke za sve koji nisu barem regionalna sila. Zašto da i tada čekamo da se neki tamo dogovaraju ko će gde, ko ima da propišti, a ko će da bude lokalni izvršilac volje velkih nad malima?

S

@Feline the Cat

Hoce da rade Srbi ikada za jos nesto osim tog trebovanja koje si naveo? Kontrolisite se, covece.

V

Ako se ostvari sve navedeno od strane Rusa, ovaj avion označava kraj i ere linije aviona Mig 29.
Ko bi želeo nakon 2026 kupiti Mig 29 M/M2 ili Mig 35 ako se ovaj Su „Vrištavac“ pokaže dobar?

Odgovori
D

Vlad@
Odgovor je Srbija!

N

U eksportnoj varijanti samo sa AL-31FN, izdelije nema šanse da bude, bezveze. Nije ni čudo što je jeftin toliko.

m

Kakvo osvezenje na sceni, bas ono sto toliko zemalja ocekuje i zeli u svojoj avijaciji. Borbeni multifunkcionalni avion koji nije space ludilo od 100+mil vec moderna 21ca
Ako sve napisano i prezentovano bude i u konacnoj varijanti bombonica od aviona, bravo za Suhoj pogodili su sta treba trzistu.
Stati u red i pitati kad i koliko komada mozemo da kupimo.

Odgovori
P

Ruje mi nesto kasne sa ovom pricom, izhubise trziste dok se nameste…
Nisam siguran koliko je nama interesantan zbog motorizacije: nemamo iskustva sa Saturnom….
Mozda je za nas interesantniji JF17, blok 3 sa RD 33 motorom. Jedna eskadrila i bombonica…:D

Odgovori
D

Stize taman na vreme za RV Srbije i zamenu MiG-29.
Perfektni tajming, apsolutno sve performanse kako Srbiji i treba…ostaje samo otvoreno pitanje da li jedna ili dve eskadrile (pitanje je da li ce Orlovi biti zamenjeni kombinacijom Mi35+borbene BPL ili ce biti kupljena eskadrila novih aviona).
Obzirom da ce se pri izradi koristiti proverene komponente sa Su-57, ostaje samo da se nadam da ce sva ispitivanja proci kako treba i da cemo ga videti u serijskoj proizvodnji 2027. godine, kako je i najavljeno.

Odgovori
V

Dude,
Jedna eskadrila za više namena je malo…

P

Ma bar 32 komada plus jedno tuce istih u dron varijanti. To je to. Cijena je extra, ne podcjenjujmo sebe, treba gledati sire od jedne eskadrile…a po nekim naznakama reko bih da se ide u tom smjeru! Samo treba vremena.

M

Idealna zamena za Orlove i Galebove bio bi kineski FTC2000G (24 komada), a za Migove, ovaj stvarno ne bi bio loš, pod uslovom da zaista bude dobar kao u reklami.

N

@Sasha Pa pusti čoveka da mašta. I ja sebe uhvatim kako pravim budući inventar RV Srbije… pa moram da se uhvatim u koštac sa problemima tipa da nam je većina tehnike ruskog porekla, pa kako tu uklopiti sa 2 eskadrile Rafala, uz 18 Su 35; 18 Su 34; 14 postojećih (dovedenih na m2 standard) i 22 nova M29 m2…oooops opet sam se zaneo 😂😂😂

P

Ako vec pricamo o kineskoj zameni za Orlove i Galebove, idealniji je L-15B. Ipak je dvomotorni.

P

m’neee.
nijedan nije dobar, nije amfibija.
to dvomotorni, tromotorni, koga to jos zanima?
nama trebaju univerzalni svevideci, svegorivi i na kraju svemocni avioncici za ratnike iz fotelje, drzavne uhljebe, clanove tima…

A

Jedno mi zapalo za oko, usisnik vazduha ko na Cirkon raketama. Pa da se sačeka i vidi šta ovaj aparat kadar da uradi. U ovoj klasi ima jaku konkurenciju pa da vidimo.

Odgovori
V

Aleksandar,
Pa i nema…
Kakva mu je konkurencija u jednomotornim stelt aparatima? Onaj nikad završen i promašen projekat F35 koji košta da bog sačuva?

M

Pa nema konkurenciju u ovoj klasi ako se pazari avion Pete generacije. Zato je i stvoren takav kakav jeste.
F-35 je veci, tezi i 50-100% skuplji, a sto je najvaznije mnoge zemlje ne mogu da ga kupe iz politickih razloga. Dakle nije im ni opcija.

E

hahah f35 nikad zavrsen i promasen. do sada isporuceno preko 600 komada. Korisnika u listama cekanja. Samo u 2020 je LM isporucio 121 avion. Ako rusi ovog toliko pordaju ukupno skidam kapu :)

V

Edo,
-Koliko je probijen budžet za F35?
-Da li je ispunjeno sve što je planom zacrtano?
-Koliko je od tih 600 komada trenutno u ispravnom stanju pošto se kao zadnji u nizu problema pojavila i degradacija lopatica rotora, pa je iz tog razloga veliki broj aviona prizemljen na neodređeno vreme?
Problema i probijenih rokova je jednostavno suviše mnogo a stalno iskrsavaju novi.
Ne sumnjam da će jednog lepog dana za „X“ godina F35 biti izbrušen i doveden u projektom predviđeno stanje ali, po kojoj ceni (i kada).
Šta li bi tek takvi kao ti pisali kada bi neki ruski avion imao probleme kao F35?

B

Edo
Engleska i Izrael su posle isporuke prvih eskadrila, odustali od daljih nabavki F35, iako su ih narucili. Verovatno oni znaju nesto sto mi ne znamo.

B

Bob
Saznali su da su kupili poluproizvod.

G

Jel ce imati AESA radar?

Odgovori
T

Vrv ce imati radar isti kao i SU-57 ..

Ž

Gladius

Наведено је да ће имати, истовремено праћење 30 и истовремено дејство на 6 циљева у ваздуху.

P

Ako se ovo sve navedeno ostvari ukljuvujuci i cijenu koja ja jako konkurentna, eto ga 21ca 21 vijeka. Definitivno bi mozda vec sad trebalo stati u red i da vidimo, bar dvije eskadrile za pocetak. Istina piloti vise vole dvomotorce ali volelji su i 21cu…
Ovo jeste potencijalni Checkmate na trzistu. Sa druge strane, moze se ocekivati i mnogo agresivnija promocija JF-17 block3 ali i cijenom konkurentnijom.. bice zanimljivo. Sve u svemu aparati po razumnim cijenama..,

Odgovori
Y

Ako i u stvarnosti bude kao što „na tarabu piše“, cenim da nam je svima ista misao pala na pamet…
5. generacija, bajo moj :)

Odgovori
M

Toplo se nadam. 2030-te da traje do 2060-te mora da bude nova generacija jer ce neki vec leteti sestu generaciju 2040-2050.
Ipak se i na to mora gledati.

Ponarucito ako je cena dostupna.

Sta ce nam MiG-35 u 2050-60 tim.

P

sto jes jes :)

V

Miloš77,
Jednostavno, ne smemo da čekamo 2030 za kupovinu novog aviona. Da bi se zadržao kontinuitet mi već oko 2025 moramo da krenemo u nabavku novih letilica.

M

Ne znam Vlad, ja ne bi bas toliko zurio zbog svih novih tehnologija i ponuda. Do 2030-te ce se jako mnogo toga promeniti. Recimo ja bi radije ne kupio neki polovan 4+ avion star 10-15 godina koji bi poceo da nam pristize u 2030-toj.
Umesto toga nesto novo. Dve tri cetiri godine cekanja moze bas oko 2027-2030 da bude vazn i vredno strpljenja.

Recimo ovaj novi Suhoj ispadne super dve tri godine nakon sto mi potpisemo ugovor za polovne MiG-29M2 ili cak i nove MiG-35, ili polovne Gripene C\D.

M

Izgleda vrlo, vrlo dobro. Jednomotorna i savremena multifunkcionalna leteća mašina, stelt karakteristike sa spremištem za projektile. Suhoj na visini zadatka.
P.S. Ne bih se iznenadio da sutra ili prekosutra izvedu i prvi zvaničan let :)

Odgovori
Đ

makete? isto kao i Iranci onog shahhakaka

T

Rusi nisu Iranci ..

B

Nije maketa

e

Bilo bi sjajno videti ga sa nasim oznakama za 5+ godina i na nasem nebu. Da i Srbija ima avion za 21. vek.

Odgovori
J

jedino se slažem sa beduinom koji se ne slaže to jest da od ovog nema ništa ….. ako je prioritetnom Su-57 sad 11 god. a ući će potpuno u vojsku (njih 20-30) 2027 …ovaj neće piste okusiti do 2035.

Odgovori
l

Ali na tom SU-57 ima sijaset tehnologija koje nema potrebe ponovo razvijati nego samo „upasati“ na ovu spravu, dakle dleko manje posla.

Y

Upitno…
Ovo i nije projekat za VKS – koje možda budu zainteresovane za bespilotnu varijantu i sl., već je prvenstveno artikal za prodaju na osnovu sinteze raznoraznih zahteva na brojnim međunarodnim tenderima upakovan u optimalni odnos cene i kvaliteta koji daleko nadmašuje konkurente.
Ne finansira ga država/birokratija – već firma – pa je za očekivati da se probni letovi, „sertifikacije“ i sl. odrade u mnogo bržem ritmu nego što je to bio slučaj sa SU-57 – koji je bio pionir u mnogo čemu – a sada su neke izrade i njegove tehnologije postale rutinske i jeftinije za proizvođača.
Barataju sa onim što već imaju i uklapaju u novi aparat, tako da je realno očekivati da ovaj avion vrlo brzo dokazuje svoje karakteristike na nebu…
Imajući u vidu šta se trenutno i za koje pare nudi na tržištu – ovo bi moglo biti revoluciobarno…

D

@Yoda

potpisujem sve sto ste napisali.
Rusi su jednostavno oslusnuli potrebe svojih tradicionalnih kupaca i odlucili da vide sta mogu da uklope.
Bore se za trziste i ne zele da ga izgube.
Ako u buducnosti zaista i uspeju u uklapanju svih tehnologija u kvalitetnu masinu, zadrzace mesto masovnog proizvodjaca u 21. veku.

Dakle Rusi daju rec da ce da naprave sve sto je navedeno u clanku – Data je rec. Sad je na njima da to i ispune. Ja ne sumnjam da nece.

A

Ako je drzava rusija učestvovala u finansiranju proizvodnje su57, ko je vlasnik odtedjenih inovacija/ patenata na tom avionu.
Ako se odredjene inovacije /patenti iskoriste za proiuvodnju isključivo Suhojevog aviona, zar nije to kradja patenata od drzave,bar onog njenog dela za koliko je ufurala lovu???

Odgovori
m

Pa nije ako platiš. Mada, Rusija se u potpunosti oslanja na Suhoj, tako da cepidlačenje ne bi bila pametna ideja zarad opstanka istog.

N

Ok, ovo ce biti sledeci avion u nasoj vojsci.

Odgovori
N

Jedno je sigurno. „stealth“ i „jeftina eksploatacija“ neidu u istu recenicu.

Odgovori
T

Relativno jeftina, u prevodu jeftinija od konkurencije tjs. F-35 ..

B

7 puta je apsolutan pojam

D

Živojine
Imam dva pitanja za vas.
1. Da li će ovaj avion isterati sa tržišta mig-35 ( očekivao sam zajednički projekat dve kompanije-malo sam razočaran,mislim da treba da rade zajedno).
2. Da li je ovakav izgled kabine i kod SU-57?
Pohvala za Ruske dizajnere-stvarno prave prelepe avione ,po mom mišljenju-TU-160 sve varijante SU-27, SU-57 a i ovaj novi ima lepu „liniju“. Unapred hvala i pozdrav

Odgovori
Ž

Dragan Brankovic

Иако нису иста класа, ако се оствари све што је изнесено на промоцији онда је реално да МиГ-35 нема више много шанси на тржишту.

Највероватније да овако изгледа и кокпит Су-57.

V

Potencijalno ima sve preduvjete da ostvari prodaju i više od 300 primjeraka koliko oni navode, a ako ostvare sve zamišljeno, po cijeni jednostavno nemaju konkurenciju. Radi se o legitimnom MIG-21 nasljedniku.

U nadolazećim godinama vidim dva aviona koji bi u svim svojim verzijama mogli uzeti značajan dio tržišta, T-7A Red Hawk i ovaj Suhoj LTS.

Odgovori
V

V,
Da, tek T-7A Red Hawk je jedini koji može biti realna konkurencija ovom Suhoju, ali tek kada završe borbenu varijantu. Osim toga, teško da će Ameri uspeti da postignu i konkurentnu cenu.

V

Ja ih niti ne vidim kao neku konkurenciju, cak i kao komplementarne letjelice u naoruzanju mnogih drzava.

m

Ne vidim ovo kao konkurenciju F22, F35, pa ni Su57, britanskom novom tajfunu, ili južnokorejskom avionu.
Rusi kubure sa znanjem iz oblasti izrade izdržljivih stealth materijala kakve možemo videti na zapadu, kao i sa tehnologijom izrade kvalitetnog AESA radara koji se može upakovati u ovo čudo.
Nosivost naoružanja (kapacitet) unutar trupa isto diskutabilan. Posebno za bombe.
Možda će ovo biti LO (low observable) avion, ali VLO (very low observable) kao što su F22 i F35, NIKAD.
Rusi su tate za aerodinamiku, grubu mehaniku (polugu, štap i kanap) , ali im za naprednu tehnologiju fali dosta novca, a samim tim i kadra.

O problemu sa finansiranjem projekta da ne pričam. Indija ima negativnih iskustava sa projektom Su57, kao i sa logističkom podrškom za nabavljene Su-30MKI.
UAE će verovatno dobiti dozvolu za nabavku F35 od Amera.
Ostaju Alžir, Angola, Vijetnam i Argentina kao jedine uzdanice partneri Rusa na ovom projektu.

Da me ne shvatite pogrešno, nisam naklonjen ni jednoj ni drugoj strani. Voleo bih da oni naprave jeftini stealth lovac koji može da izazove preskupe F22 i F35, ali poznavajući ih vrlo sam skeptičan.

Odgovori
m

S obzirom na projektovanu cenu, svakako nije i ne može biti konkurencija nabrojanim. Koliko para, toliko i muzike. Ide se na varijantu dovoljno jeftinog aviona 5. generacije koji sebi može priuštiti veći broj zapadno nepodobnih država.

l

Stigla je i izjava: „Imamo ključnog kupca, ovo radimo za njih…“. A ja mislim da je baš Indija…

V

„Rusi kubure sa znanjem iz oblasti izrade izdržljivih stealth materijala kakve možemo videti na zapadu, kao i sa tehnologijom izrade kvalitetnog AESA radara koji se može upakovati u ovo čudo.“

Ovo je nešto najneozbiljnije što sam pročitao u komentarima. Ne postoji ništa što neko ne može da uradi bolje ili jednako od nekog drugog. Na osnovu komentara dobija se neki utisak da u Rusiji žive neki glupaci zatucani kojima tenkovi, avioni idu na zategnutu oprugu a na zapadu zaboga neki AESA, setlet stručnjaci.
Doktrine ovih zemalja se u vojnom smislu razlikuju. Samim tim razvoj tehnološki ide u različitim pravcima. Zapadnjacima je bitno da mogu da nalupaju zemlju kao što je Srbija (barem 100x inferiorniju) da nemaju gubitke i to je to. Rusiji sa druge strane je bitno da svoju veliku zemlju mogu da štite od lešinara tako što njihovo gnezdo mogu da spale u trenutnku.
Stelt po svemu kako stoje stvari izgleda da više nije ni neka prednost. Ako smo mi mogli stelt da vidimo nema razloga da se i drugi snađu slično kao i mi.
Razvoj stelta je sad u domenu marketnga. Kako prodati nekoj zemlji avion kad on baš želi stelt i AESA. A šta će sa tim to nije toliko bitno.

M

Od kada je F-35 Very Low Observable stealth?
Jel to pise na posteru nekom? Nema šanse da je F-35 u klasi F-22 kad je stelt u pitanju.
Ovaj mali Suhoj ima dobru šansu da ima manji odraz na radarima od F-35 po meni sa obzirom na oblik.

V

mikicar,
Izneli ste dosta proizvoljnih ocena koje su donesene na osnovu nekih ličnih stavova koji baš i nemaju pokrića u realnom svetu tehnologija i tehnike. Ja vam lično mogu navesti mnoštvo tehnologija u kojima su Rusi u svetskom vrhu, ako ne i najbolji.
Stealth je tehnologija iz 80-tih godina prošlog veka, a Rusi će je implementirati u meri u kojoj oni smatraju da je potrebno. Mislim da smo svi još davno shvatili da ne postoji potpuno nevidljiva letilica…
Što se tiče AESA radara, ubeđenja sam da će isti radar biti implementiran u ruske avione onog momenta kada dostigne potreban nivo pouzdanosti.

B

Po mom misljenju, jos dugo ce se upotrebljavati avioni 4 generacije. Naravno voleo bih da imamo i ovaj avion, ili Mig 35, ali najbitnije je uzeti glanc novo.

Odgovori
p

Ako bi projekat uspeo, bio bi to jos jedan (veliki) udarac za MiG. Prosto je neshvatljivo da sa ovakvim projektom nije dosao MiG jos pre 10 godina. Iako realno mozda nije ni imao sansu posto nisu (nemaju) stealth tehnologiju i dovoljno novca za razvoj. Suhoj je u mnogo boljem polozaju u ovom slucaju.

Odgovori
T

Za vas Srbe najbolji izbor bio bi Iranski „Qaher 313“.
Njega bi SDPR-YUGOIMPORT mogao pravit u licenci.
Dobro bi se uklopio u njihov „assortiment“.

Odgovori
K

Pun pogodak to je to sto trziste trazi sta ce malim i srednjim zemljama borbeni avioni veličine putničkog aviona.Bas se pitam ko ce nakon ovoga da kupi kinesko pakistansko smeće jf 17 il indijsko Tejas ai mig moze da pocme proizvoditi kombajne il pvc stolariju miga 29 je vise svima preko glave
G

Odgovori
J

ruski radari na najboljem Su-35 pokazali se doslovno neupotrebljivi nakon što je Rafalov Spectra EW sistem ne zaslijepio nego isključio na vježbama Egipatske vojske….kakav stelt kad ni radare aesa još neposjeduju a gdje su obećani motori za super cruise koji su još na „ispitivanjima“..pa trenutno najbolji ruski motori sa svim održavanjima idu u smeće nakon 3000-3500 sati …srbiji ne trebaju ovakve makete

Odgovori

Zaista ne znam šta će Rusi da urade. Veliki blam za njihovu avioindustriju. I samim tim, njihovo vazduhoplovstvo sada izgleda kao tigar od papira.

B

Mada, doduše, i Rusi imaju dobre sisteme za elektronsko ometanje, ali ne znam što ih ne prodaju kao Francuzi. Boje se otkrivanja svojih mogućnosti? U svakom slučaju će izgubiti tržište, a potom mogu da gase Suhoj.

Na kraju bi mig29 za opasnom elektronikom ispao savršen avion, jer kad svi budu ometali sve, opet će vazdušni rat da se vodi na bliskom odstojanju

M

Bravo Za Komentar, sve si Kazao ok. 👏👏

A

Vi bas vjerujete svemu sto netko napise na internetu,pa jos i na indijskome vojnome forumu??? I svedjani su nazvali novoga gripena „ubicom SU-35“, izobarali ga u video igricama samo tako. Malo realnosti i zdravog razuma nije na odmet.

B

JokeR
Dosta si napisao, bez neke potpore. Dizes Aesa radar u visine, a za Pesa koji ima Suhoj 35 potcenjujes. Znas li da je na najnovijoj varijanti Patriota Pesa, a ne Aesa radar. Samo da te podsetim da 50% svih kvarova na avionu je zbog kvara na Aesa radarima. Znas li da ne sme da bude ukljucen konstantno jer se pregreva i trosi previse energije. A znas li da radar na SU35 ima domet 400 km, i da ima dodatne antene na krajevima krila, koja mu omogucuju da ono sto vidi na toj daljini i prepozna. Bolji je Pesa dometa 400 km od Aesa dometa 200 km, a pogotovo sto ga moras povremeno iskljucivati zbog pregrevanja. Nisu glupi Rusi, znaju oni dobro sta rade.

P

PESA je tehnologija iz 90tih a to je i radar u Suhoju. Zastarelost moze da se prepozna i po mizernoj SAR rezoluciji sto je indikacija za nedovoljnu racunarsku snagu. 2001 kada je Patriot PAC-3 uveden u upotrebu PESA je bila tehnologija izbora, svi danasnji savremeni dizajni su bazirani na AESA. Recimo Raytheon je pre par godina predstavio AESA gallium-nitride (GaN) 360° radar za Patriot. Obratite paznju da se radi o GaN TR modulima, dakle to je vec treca generacija AESA tehnologije.

J

AL-41F1S (117S) životni vijek od 4000 sati pametnom dosta

Odgovori
B

Ovaj avion je pravo rješenje za srpsko ratno vazduhoplovstvo, moderan, ne preskup sa niskim troškovima eksploatacije.Naše 29 su prelazno, kratkotročno rješenje.Ni Mig-35 nije neka sreća. Ne čekati previše, potpisati ugovor,početi polako otplaćivati i da 2025 postanemo prva strana zemlja koja će dobiti dvije eskadrile ovih aviona.Imamo mi previše neprijatelja oko sebe i nemamo luksuz da puno oklijevamo.

Odgovori
M

Sta iskreno mislite o izgledu ovog aviona?

Meni se dosta svidja, mada jos nisam svario celokupan izgled od te flekaste kamuflaze i disko osvetljenja. Mislim da bi predstava bila mnogo bolja da je bilo ozbiljnije prikaan. Manje tehno-disko kiča.

Najvse mi je drago sto je drugaciji od ostalih kao i Su-57, a nije ruzan recimo kao neki X-32 ili YF-22. Takodje je dosta originalan u poredjenju sa dosadnim dizajnima kao sto je Turski TF-X, Japanski X-2, Koreanski KF-21, pa i kineski CF-31.

Jedva cekam da se pokaze u prirodnom svetlu, sa podvesnim naoruzanjem, i nekom lepsom semom farbanja.

Odgovori
P

Na prvu loptu deluje simpatično…
Slažem se da ima i tu dozu orginalnosti dizajna poput Su-57 tako da će se lakše razlikovati u moru sličnih.
Ne slažem se za YF-22 (iz koga je nastao F-22) da je ružan, po meni je dizajnerski F-22 i dalje najlepši u 6. generaciji. Jedino ako ste mislili na YF-23 koji nije nešto lep, ali je poprilično orginalan lovac.
Su-57 mi je na prvu loptu delovao preglomazno i tromo (,,leteći medvjedić“). Ali snažni motori i vektorisani potisak u praksi čine čuda.
Ostaje nam još da vidimo šta ovaj jednomotorac može u ,,krevetu“ a i van njega, a šminka nek ostane za kraj.
Pozdrav

P

U 5.generaciji, pardon.

M

Pa ne, bas sam mislio na YF-22 jer je sa tim nosem i do tada ne vidjenom geometrijom krila meni izgledao kao avioncic iz nekog kineskog Godzila filma iz 60-tih :-) Meni bar.
YF-23 mi je bio jako cudan tada, ali mi je danas jedan od najlepsih zmajeva ikad. F-22 i YF-22 imaju tu visinu od vrha kabime do poklopca prednjih tockova (donjeg dela trupa) sto se meni jako ne svidja + OGROMNE vertikalce. Zbog vitkosti i daleko manjih vertikalaca mi je zato Su-57 lepsi.
Stvar ukusa.

Ovaj jednomotorac ima nesto ostro i mrko u tom pogledu od napred. Mozda zbog tog besnog usisnika. Nismo tako nesto videli do sada.

Takodje, staklo kabine mi deluje jako malo! Jos su i crno ofarbali okolo stakla da deluje vece. Zamisli da je siv do ivice stakla.

Jos uvek su nepoznate dimenzije aviona. Bice interesantno uporediti stvari kad objave.

O

Odlično, nadam se da Rusi razmišljaju o sledećem koraku, a to je palubna verzija ovog aviona. Mislim da bi za njihov postojeći, kao i za planirane nove ruske nosače aviona ovaj avion bio idealno rešenje s obzirom na njegove dimenzije i ostale TT karakteristike, kao i na činjenicu da će ruski nosači aviona biti manji u odnosu na američke. Svakako da je neki derivat SU-27 potreban na palubama nosača u količini od 4 do 8 aparata, i još pedesetak ovih aviončića i onda su na konju.
Neko će reći da jednomotorni avion nije za palubu, a ja ih pitam šta je F-35?

Odgovori
B

Nece ovo dalje prototipa ici

Odgovori
A

Samo se ti tjesi. Bit ce ovo zvijer od zrakoplova.

B

Stavljam 20 KM i gajbu Niksickog da ce tako biti kako sam rekao.

Ovo je kanta za opravdanje poreznog troska.

Nista od toga.

Kao sto nista ni od SU57

V

Beduin,
2023 godina je blizu. Lično sam mišljenja da je ova letilica dobrano odmakla u procesu projektovanja. Rusi su uvideli mogućnost dobre zarade, tehnologiju sa Su 57 imaju i bili bi ludi da sve to ne iskoriste.

m

Dobro mozda ne baš do prototipa – i maketa je dobra, ali sva sreća sad postoje odlične 3D simulacije – gledat cemo mi njega kako na youtube napada i ruši razne F22, F35 i slične avione. Još ako ga u neki Ace Combat ubace – ima da se svako od nas provoza.
Ali tko zna, možda za 40tak godina bude nešto – toliko je trebalo za SU57 (još samo motori).
Šalu na stranu, ako i naprave nešto – rokovi koje su dali su potpuno neozbiljni. Ni financijski daleko potkovanije kompanije i države ne daju takve rokove, a i realniji rokovi se prebacuju duplo.

B

Vlad,
Onda stavljam 40 KM i 2 gajbe niksickog kako se do kraja 2023 s ovim projektnom nece odmaknuti

С

Бедуин, увек ценим Ваше коментаре, кратко су и језгровити. Сад се делимично не слажем са Вама. Руси јесу Руси, аљкави, спори, неорганизовани. Али, технологије које би требао да има овакав авион развијају већ 30 година. Змај, већ испитан само мањих димензија, мотор од Сухоја, који небитно, радар неки од постојећих. Ракете имају. И то је то. Неће бити конкурент водећим западним авионима али с обзиром на цену, употребљив авион за сиромашније земље

Y

Moraju da naprave po zadatoj specifikaciji ili im vojna avioindustrija ide pod led – gube skoro sve tendere gdegod se pojave – uglavnom od Rafala…
Drugo je pitanje da li će i uspeti u tome, ali imajući u vidu da je lično Putin izneo „kalendar“ serijske proizvodnje i prijema – kao što je slično uradio pre par godina za neka druga sredstva – deluje da je sve već spremno i praktično gotova stvar koja zahteva nešto vremena da se „utegne“…
Videćemo. Lično me ne bi začudilo da i drugi renomirani proizvođači ne maržiraju svoje proizvode 400-500% – jer cene nisu normalne sve i da ih optočuju dijamantima…

N

@Beduin

Nikšićko pivo je sranje od kad su ga kupili Belgijanci.

V

Beduin,
Stičem utisak da ste površno prošli po tekstu. Su 75 nema ništa sa ruskim poreskim obveznicima. Projekat je finansiran iz budžeta Suhoja, odnoso, država nije uložila ni rublju u njegov razvoj.
A, Su 57 polako iz serijske proizvodnje počinje da stiže u jedinice. Kažete propao?

@Vlad
Pa država je većinski vlasnik Suhoja…

B

Vlad,
Dobro sam ja to procitao i razumio.

U Rusiji, kao i na Balkanu, profesionalizam je i dalje nepoznat pojam.

Sve je to lijepo, ali moje iskustvo iz aerodinamike kaze da se na tako malo prostora ne moze staviti motor takvog dijapazona brzina.

Naravno kako su inzinjeri Sukhoja puno kompetetniji od mene…..no, 40 KM i dalje stoji.

Prihvacas?

M

Obzirom da ovaj avion još nije imao ni prvi let (svejedno da li je ovo maketa, budući leteći ili ne leteći prototip za testove na zemlji), zaista mi je teško da poverujem da će 2026. krenuti isporuke kupcima?!? Ako se to desi, onda su Rusi zaista učinili veliki korak napred ne toliko samim ovim avionom, već načinom rada.

Mislim da je jasno da se avioni više ne mogu razvijati bez superračunara, s’ time da nije toliki problem kupiti ili napraviti superračunar. Potrebno je znati „nakljukati“ ga matematičkim modelima, naučiti ga da ih obrađuje i da daje rezultate koji nam trebaju, i koji se poklapaju sa stvarnim ponašanjem realnog modela. Danas se samo ovako mogu projektovati i proizvoditi dobri avioni.

Mogu poverovati da su u Suhoju konačno finalizovali razvoj softvera za matematičko modeliranje ovakvih letelica, i sve to integrisali sa proizvodnjom. I ne sumnjam da su im za to bile potrebne godine, ako ne i decenije. To se brusilo uz SU57 i sve one bezbrojne podvarijante raznih SUxx ranijih godina. Sada kada je know-how za ovakve radove tu, mnogo je lakše koristiti ih za dalji razvoj drugačijih aviona. Zapravo, pre bih rekao da je Suhoj sve ove godine razvijao savremen način razvoja i proizvodnje aviona, nego samo jedan avion (SU57).

Mislim, ja bih voleo da situacija u Suhoju jeste takva.
Al’ znajući Ruse… :(

Žao mi Mig-a. Očigledno su ostali u SSSR, i nisu sposobni da načine sledeći (neophodan) krupni korak. Mi ovde nemamo pojma kakve su unutrašnje organizacije u tim firmama, ali očigledno, MIG tapka u mestu. Bez nekog iz korena novog i konkurentnog projekta, nemaju svetlu budućnost.

Odgovori
V

MIG kompanija je napravila par vrlo ružnih nepodobština prema svojim vjernim i velikim kupcima. Mislili su da je varanje i petljavina stil ponašanja u tranziciskom i posttranzicijskom vremenu. Opijeni starom slavom umislili su da će zainteresirani moliti da budu njihovi kupci. Nisu se pripremili na tržno ponašanje i vlak je prolitio pored njih. Možda se uspiju prilagoditi , oporaviti i preživjeti. Poslovne strukture kompanije su zakazale i kumovale propasti. Dovoljno se prisjetiti afere „Alžir“. Prijevara, naročito u avijaciji, je moguća samo jednom. Varalice ponekad i prežive, ali bitno oštečene.

N

Cini mi se da ce se ovaj avion dosta menjati do kraja procesa, mali broj ciljeva koje prati za avion 5 generacije, (prakticno ja nivou zapadnih 4 generacije?) , da li ima radare po oplati kao Su 57, msm da ce se zahtevati i veci plafon leta i veca brzina i top koji nije integralni deo aviona, msm da nikada nece proci,posebno ne za rusko vazduhoplovstvo, ako ikada prodje jednomotorni avion uopste. Nekako mi izgleda kao usiljeno sto jeftinije resenje sto se opet odrazava na performanse. Slicno su pokusali sa mig 35 pa su morali da najave AESA bolje perfornanse, motore sa promenljivim vektorom itd.

Odgovori
B

N N
Nije mu ni potrebno da prati vise ciljeva. Ne moze na malom prostoru leteti veliki broj aviona, jer bi bili laka meta. 99 su leteli tako jer su znali da nemamo cime da odgoivorimo ni da ih oborimo na toj visini.

P

Ovako nešto tržištu svakako treba, ali mi preambiciozno zvuče izjave da bi državna ispitivanja mogla biti završena već 2026. Ako zaživi, realnije bi bilo očekivati u ranim 30-tim. Eventualno nešto ranije, ako se naglo poveća upliv novca u projekat bilo od države ili od zainteresovanih strana spolja. Mada, ni novac ne rešava sve ako je suditi po projektu F-35.
Takođe, ako zaživi Su-75 će verovatno biti i poslednji čavao u sanduk sa projektom MiG-35 (što se u komentarima već dalo iščitati).

Što se dizajna tiče, jedna stvar me buni i kod 4. i kod 5. generacije…
Kod pozicioniranja optoelektronskog sistema u frontalnom delu lovca (OLS,FLIR/IRST) uglavnom se projektuje posebna kapsula-izbočina ispred same kabine(i uglavnom malo pomerena u stranu). Nije mi jasno zašto se ne isprojektuje tako da stoji ispod samog poklopca kabine, tako da ne narušava aerodinamiku ni za to malo a ujedno je zaštićen od spoljašnjih uticaja? Mislim da je izvodivo bez da ometa projekciju na HUD. A, sa druge strane toliko inženjera učestvuje u takvim projektima te verovatno postoji deblji razlog zašto to nije tako – samo bih voleo da znam koji je, a ne da izmišljam rupu na saksiji.

Ostaje nam da čekamo nove priče i komentare i oko ove letelece…
Svako dobro.

Odgovori
M

Ne znam, ali mogu da pretpostavim da nije toliko vazno da i ide malo u stranu ili ne sto se aerodinamike tice. Interesantno je da su Kinezi montirali KOLS/IRST u sredinu ispred kabine na njihovim „Flankerima“ a Rusi ne. Mozda je Rusima vaznije nesto drugo da tamo ide po sredini. Amerikanci opet sve to kace ispod nosa jer vole da bombarduju daleko vise nego da brane svoje nebo!

Ž

Miloš77

Сетите се да је Су-27 (дакле основне верзије Су-27П, С и УБ) имао КОЛС на средини испред ветробранског стакла кабине.

M

U pravu ste Živojine. Čak i stariji dvosedi UB.
Su-57 i ovaj 75 su preuzeli pomaknut KOLS u stranu od konfiguracije kasnijih Su-27/30SM.

P

Jednu stvar ne shvatate…Sukhoi i Mig su bile firme pod kapom države,ujedinile su se i sada tržišno deluju,naročito Su koji ovim projektom praktično se „odmetnuo“ od Vks i pravi aparat koji će zadovoljiti potrebe velikog tržišta naoružanja…Oprema,rakete,avionika će u mnogome biti preuzeta sa 57 ce….Neko je pomenuo materijale kako rusi ne poseduju tehnologiju! Država koja pravi Interkontinentalnu raketu koja leti 20 mahova verovatno teško da nema tehnologiju!!!Naziv šahmat je pravi naziv za ovaj aparat na globalno političkoj sceni! Živi bili pa videli.

Odgovori
V

Priča se da nema đojstik.kontroliše se sve mislima.aždaja bolje od f22 i sve zapadnie skalamerije

Odgovori
E

@Vasa
Pogledaj slike.

z

Ne izgleda mi kao dobar projekat..bar kako je najavljen i predstavljen.
Uvodnik vazduha mi izgleda nedovoljno veliki za propusnost ka kompresoru jakog motora, prostor za smeštaj modernog radara mi izgleda nedovoljno veliki, za ostalu opremu takođe..na prvi pogled.

Odgovori
P

Ma šta oni znaju!!?Daj cv i pravac Sukhoi da im pojasniš

B

Nego, sto ti mislis Zoky, kod mlaznih motora, da li je bitna brzina strujanja zraka na 1 stupnju kompresora?

z

Pozdrav kolegama…uvodnik vazduha treba obezbediti masenu količinu vazduha tj. kiseonik za sagorevanje goriva, kvalitet strujnica tj. laminarno strujanje bez pojave normalnog udarnog talasa u uvodniku u raznim režimima leta – odsutvo pumpanja uvodnika..verujem da će konstruktivno biti kvalitetno rešeno..rekao sam da mi na prvi pogled tako ne izgleda i nema potrebe za cinizmom..možda ste vi bolji inženjeri od mene, respect u to ime.

B

Zorane, zrak je mjesavina plinova od kojih O2 cini 18%.

Sve iznad 21% O2 u zraku cini jedan veliki KaBoom.

Inam utisak kako i ne znas bas o cemu pricas.

Z

Beduin…vise puta si pokazao neznanje, los si prognozer i ne ocekujem da razumes napisano..ali eto, volis da peckas ljude..ostani na portalu, mozda nesto naucis..

I

Question for everyone. If this su75 is built and does everything Russia says it can, would you buy it? Would you buy just this aircraft or would you have a mix of let’s say su35 or mig35 and su75? For example 8 su75 and maybe 8 su or mig35?

Odgovori

Short answer is YES. Any other purchase depends on what military thinks that national air force should do in the war. If it is only in the defensive role against potential attack from one neighbor it should be enough, otherwise you will need heavy fighter or fighter-bomber to supplement air superiority and/or bomber force. So, smaller amount of SU-57 or SU-35 together with SU-75 would be ideal. Or mix with some western capable aircraft like RAFAL.

I

Sa donje strane deluje kao da su ga pravila deca iz nižih razreda osnovne škole, pogledajte ovu sliku https://pbs.twimg.com/media/E7AeQ1HXsAAr1Qj?format=jpg&name=large

Odgovori
P

Moj skromni doprinos:

https://p7.pstatp.com/origin/pgc-image/e8dfc57b7e9544529d5ad6d47c5262f8.jpeg

Sto bi rekao Sir Oliver: „Kakva kakvoca, kakav kvalitet!“ :-)

M

Tja, i zapadni avioni iz ovakvog ugla deluju pomalo grbavo. Kada budete u prilici, pogledajte F18 ili F16 ovako makroskopski. Zatekao sam ms epo nekim aeromitinzima po svetu gde ste izbliza mogli da vidite i pipnete te avione. Da, nije izrada kao kod BMW-a.
Ali što jes.jes, Ruski deluju još rogobatnije. Mig29 izbliza, nenaviknutom oku deluje k’o da ga na okupu drži lepljiva traka. To im valjda filozofija. Ali da lete, lete. I da im to ne smeta iz ugla aerodinamike i izdržljivosti, izgleda da ne smeta.

D

@Prolaznik

Slika koju ste okacili je slika opitnog Su-57 bez RAM premaza.
Plus je za potrebe snimanja korisceno ‘Fisheye lens’ pa srafovi deluju mnogo veci nego sto zaista jesu.
U stvarnosti ta slika je ovaj deo krila i sa premazom, na serijskom Su-57, izgleda ovako.
https://prnt.sc/1feng7n

Poredjenja radi, evo kako izgleda F-22 kada spadne premaz.
https://prnt.sc/1fevaae

V

Drina,
Izgleda da neko nije stavio dobru podlogu kada je gitovao ovaj F-22 :-) .

D

Pa i prvi prototipovi Felona nisu bili idealni kada bi pratio temu znao bi to a to je tek prvi prototip na statične probe.

D

Samo da pripomenem nekima da ne porede avioindustriju Srbije koja bukvalno ne postoji sa konsorcjum Suhoja i pogotovo Rusije. Biće to lepo i funkcionalno avionče

Odgovori
D

Pprobea i prvi prototipovi Felona nisu bili idealni kada bi pratio temu znao bi to a to je tek prvi prototip na statične .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drina na: Otkriveni novi detalji o sistemu Pancir-SM – Super Pancir

@ igor® Yoda previse gleda ratove zveda. Do nedavno je pisao da ce se ratovi kroz 5-10 godina voditi laserima itd, da ce PVO, tenkovi, pa cak i avioni i helikopteri biti beskorisni.

01. Aug 2021.Pogledaj

Zoran Vukosavljević na: Otkriveni novi detalji o sistemu Pancir-SM – Super Pancir

@Tihomir Taman posla da ja hoću da "umanjim" veliki uspeh "kubovaca" VRS kod obaranja F-16. Svaka čast momcima! Oborili su oni još nekoliko letelica i aviona i helikoptera neprijateljskih strana, da sada ne idemo u detalje. Samo hoću da kažem da je sa operacijom Allied Force uporediva operacija Deliberate Force. Tada je NATO leteo i…

01. Aug 2021.Pogledaj

Amater na: Otkriveni novi detalji o sistemu Pancir-SM – Super Pancir

@Yoda Kako... Kako zamišljaš da se Pasars bori protiv rojeva dronova, a da Pancir ne može da radi istu stvar? Pasars ima top od 40mm, kalibra koji postoji od pre WWII, svi znaju karakteristike tog topa. Da su Rusi procenili da im treba nešto takvo - pa napravili bi ga. Znaš šta je dobro za…

01. Aug 2021.Pogledaj

TT na: Otkriveni novi detalji o sistemu Pancir-SM – Super Pancir

Petronije U Srbiji je 2.2 miliona zaposlenih, od toga oko 550k u javnom sektoru sto je 25%, e sad kako je 1/4 zapravo vecina bilo bi lepo da objasnis? Te etikete "sns bot" ostavi za FB i tabloide ..

01. Aug 2021.Pogledaj

Zoran Vukosavljević na: Otkriveni novi detalji o sistemu Pancir-SM – Super Pancir

@Miloš Može da dobije te rakete, ali da bi se povećao domet, mora se zameniti radar za navođenje raketa (nišanski radar) sa onim sa SM, jer se tako može povećati domet do 30 km (ograničenje je zbog osmatračko-akvizicijskog radara S1, slabijeg dometa od SM). I tako bi mogao dobiti verziju S1M. Kažem "mogao", jer nisam…

31. Jul 2021.Pogledaj

Send this to a friend