[PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

15. okt 2021

[PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Srbija nabavlja još Erbasovih H145M helikoptera, svi se dižu na HForce 3 nivo, potvrđena nabavka transportnih aviona, ulazi se u viši nivo industrijske saradnje

15. okt 2021

U Srbiji u toku srpsko-ruska PVO vežbe “Slovenski štit 2021“

13. okt 2021

Počela zajednička srpsko-ruska letno-taktička vežba BARS-2021: Prvo učestvovanje za helikoptere Mi-35M

12. okt 2021

[PARTNER 2021] Rosoboroneksport: Evo nas konačno u Beogradu. Hajde da kupite i nešto novo?

12. okt 2021

[PARTNER 2021] Leonardo: Došli smo prvi put da ponudimo Spartan; Stefanović: Uzimamo C-295

12. okt 2021

Makedonija u plamenu: kako su Srbija, Rumunija i Crna Gora pomogle u spasavanju male balkanske države

11. okt 2021

Sajam naoružanja ASDA 2021: Francuzi tajnoviti o Rafaleu, Amerikanci pripremili Black Hawk

8. okt 2021

Erbas: Na Partneru 2021 promovisaćemo H145M, Karakal, C295 i putnički A220

8. okt 2021

[EKSKLUZIVNO] Federacija Bosne i Hercegovine kupuje 2 protivpožarna aviona AT-802A Fire Boss i dva Belova helikoptera

7. okt 2021

[NAJAVA] Sajam naoružanja i vojne opreme Partner 2021 počinje u ponedeljak

6. okt 2021

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo dobija Helikoptersku jedinicu

4. okt 2021

Češka nabavila izraelske raketne sisteme PVO Spyder

1. okt 2021

RV i PVO nastavlja sa remontom tehnike u “Orlu“ i “Kosmosu“ iz Republike Srpske

30. sep 2021

Indija postaje najveći korisnik Erbasovog vojnog transportera: Potpisan ugovor za nabavku 56 aviona C295

29. sep 2021

Viking – izvozna verzija PVO sistema Buk-M3

24. sep 2021

Ekapija: Na vojnom aerodromu u Batajnici gradiće se hangari za smeštaj aviona MiG-29

22. sep 2021

Aleksandar Radić za Air Forces Monthly o RV i PVO Vojske Srbije: Najzanimljiviji detalji o trenutnom stanju, mogućim nabavkama i modernizaciji

20. sep 2021

CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

17. sep 2021

[ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

16. sep 2021
[FOTOREPORTAŽA]“Munjeviti udar 2021“: Maverik iznad Peštera, bojevo gađanje helikoptera H145M, zanimljive premijere naoružanja, vojska dobila sisteme PVO Mistral
Prvi javni prikaz lansiranja rakete vazduh-zemlja AGM-65B Maverick sa jurišnog aviona Orao J-22 / Foto: Stefan Stupar, Tango Six

[FOTOREPORTAŽA]“Munjeviti udar 2021“: Maverik iznad Peštera, bojevo gađanje helikoptera H145M, zanimljive premijere naoružanja, vojska dobila sisteme PVO Mistral

Privremeni vojni poligon ’’Pešter’’ je u nedelju 27. juna, treći put u poslednje dve i po godine, bio je mesto održavanja velike vojne vežbe srpskih oružanih snaga. Ona se pre može okarakterisati kao prikaz većeg dela sposobnosti pripadnika Vojske Srbije, dok je, zvanično, događaj definisan kao izvođenje vežbe odnosno kao Dan visokih zvanica Združene taktičke vežbe sa bojevim gađanjem (ZTVBG) ’’Munjeviti udar 2021’’.

Vežbi su, osim najvišeg državnog i vojnog vrha Srbije, prisustvovali i predstavnici diplomatskog kora, mnogobrojni strani vojni izaslanici, predstavnici verskih zajednica, lokalne samouprave, veliki broj medija sa brojnim ekipama, a posebno treba istaći 231 veterana Bitke na Košarama.

Jedno od komandno izviđačkih borbenih oklopnih vozila (BOV-KIV) koje je upotrebljeno za osmatranje i komandovanje / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
MiG-29SM nastao modernizacijom 9.12B ev. broja 18101 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Završnici ZTVBG prethodile su opsežne pripreme, tj. faze pripreme izvođenja vežbe u kojoj su održane konferencije, radionice i izvedena izviđanja, a sve to je rezultiralo izradom Elaborata vežbe. Potom su u fazi izvođenja vežbe spovedene radnje izlaska jedinica u logorski prostor, formiranje logorskog prostora uz formiranje Komandnog mesta, jedinice su potom uvežbavane, izvršene su provere pripremljenosti za vežbu, kao i generalna proba. Sama vežba počela je 15. juna proverom borbene gotovosti komandi i jedinica uz učešće 15000 vojnika, aktivnosti su izvedene na osam poligona, a 22. juna izvedena i vežba u noćnim uslovima.

’’Munjeviti udar 2021’’ je umnogome podsećao na ’’Vek pobednika 1918-2018’’ kao i na ’’Sadejstvo-2020’’ (najviše na ovu drugu vežbu), dobar deo izvedenih aktivnosti je već viđen, kao i većina tehnike. Na vežbi je učestvovalo oko 2337 pripadnika Vojske Srbije (skoro sve operativne jedinice) i Ministarstva odbrane, nosilac vežbe bila je 2. brigada Kopnene vojske (KoV) sa 872 pripadnika dok su drugi po brojnosti bili pripadnici RV i PVO, učešće u aktivnostima je uzelo njih 853.

Jedan od dva modernizovana tenka koji su na sebi imali termalnu kamuflažu u vidu mreža. Takve prekrivke imao je i jedan T-72B1MS / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six
Na vežbi je korišćeno preko 210 sredstava tehnike, ne uključujući vazduhoplove / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Kada je u pitanju tehnika, korišćena su 53 vazduhoplova (uključujući i bespilotne letelice i one čija je modernizacija u razvoju) i preko 170 sredstava ratne tehnike KoV i RV i PVO koja se nalaze u operativnoj upotrebi uz još preko 40 jedinica sistema naoružanja i vojne opreme (NVO) koji su u različitim fazama razvoja ili modernizacije. Broj upotrebljene tehnike je najveći od kako postoji sadašnja Vojska Srbije, a i ovoga puta bilo je dosta toga što je viđeno prvi put (barem u javnosti, i pred medijima).

Tema ZTVBG ’’Munjeviti udar 2021’’ bila je ’’ojačana taktička grupa u izvođenju napadne operacije’’, a ciljevi vežbe su, kako je navedeno, ’’prikaz odlučnosti i vatrene mogućnosti snaga Vojske Srbije za odgovor na izazove, rizike i pretnje po bezbednost Republike Srbije, potom ostvarivanje visokog nivoa sadejstva združenih snaga u izvršavanju složenih vatrenih zadataka i kriznih situacija i, provera borbenih mogućnosti sredstava iz razvojnog programa’’.

Helikopter AS-332M1 Super Puma RV Švajcarske koji je dovezao komandanta KFOR-a / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Moramo naglasiti da je Komandno mesto vežbe bilo izuzetno dobro opremljeno, osim komandno-izviđačkih vozila BOV-KIV različitih verzija i univerzalnih pokretnih artiljerijskih stanica UPARS, tu su bili još modernizovani osmatrački radar M-85 ’’Žirafa’’, pokretni komutacioni čvorovi (TkI sistemi), potom je bilo upotrebljeno još sredstava poput komandne stanice za bespilotne letelice CH-92A, komandna stanica 19S6-3E artiljerijsko-raketnog sistema PVO Pancir, radarska stanica za osmatranje i navođenje 1S9 raketnog sistema PVO Kub, a na udaljenom radarskom položaju kontrolu i praćenje situacije u vazdušnom prostoru obavljala je posluga osmatračkog radara AN/TPS-70.

Interesantno je da je na Komandnom mestu bila postavljena i komandna stanica sistema ALAS, koliko smo videli, zajedno sa ostalim sličnim sistemima korišćeno je za nadgledanje aktivnosti vežbe. Posebnu zanimljivost predstavljalo je i prisustvo komandanta mirovne misije KFOR čiju je delegaciju na Pešter dovezao transportnim helikopterom AS-332M1 ’’Super Puma’’.

Dva aviona MiG-29 bila su iz dežurne pare, naoružani su raketama vazduh-vazduh R-73 / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Iskusnoj ekipi Tango Sixa je kao i uvek do sada na ovakvim vežbama i prikazima (moguće da smo malo i previše pristrasni) bilo najzanimljivije i najatraktivnije učešće RV i PVO. U nastupu ovog vida VS bilo je dosta toga što je, možda je već odavno otrcano reći, ’’prvi put viđeno’’, ’’najviše do sada’’, ali to su jednostavno činjenice. Od 53 vazduhoplova (30 aviona, 20 helikoptera i tri bespilotne letelice) čak 27 su izvršila raketiranje i bombardovanje ciljeva na zemlji.

I dok su avioni poletali sa batajnice i Lađevaca, helikopteri su bili stacionirani relativno blizu poligona, medijske ekipe su ih mogle videti iz svojih vozila / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Tako je iznad poligona letelo 11 lovaca MiG-29 (dva iz dežurne pare) od kojih, kako je izjavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić tri modernizovana MiG-29SM koji imaju radare dometa 110 km, potom 10 jurišnika Orao od kojih dva dvoseda NJ-22 koji se koriste u procesu razvoja modernizacije, zatim 4 školsko-borbena aviona Super Galeb G-4 (od kojih jedan tegljač meta N-62T), 4 školska aviona Lasta V-54, transportni avion An-26, po jedna bespilotna letelica CH-92A, Vrabac i AR100-C. Helikopterske eskadrile su koristile 4 transportna helikoptera Mi-17V-5, dva transportna Mi-8T, tri desantno-jurišna Mi-35M, 4 laka višenamenska H145M (od kojih dva naoružana H-50B), 7 lakih višenamenskih Gazela od kojih 4 laka naoružana HN-42M i 45M GAMA.

Kako su avioni leteli prilično visoko i daleko, postojale su slabe mogućnosti da se, u odnosu na prethodne godine, naprave kvalitetnije fotografije. Isti je slučaj i sa artiljerijsko-raketnim sistemima PASARS i Pancir koji sa mesta gde su se nalazile medijske ekipe, skoro uopšte nisu fizički mogli da vide, već samo njihova dejstva.

Dejstvo Orla nevođenim raketama vazduh-zemlja M-15 Munja / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Među vazduhoplovima koji su izvršili bojevo dejstvo bila su 4 MiG-a 29, 9 Orlova, tri G-4, dva H145M, dva Mi-17V-5, sva tri Mi-35M i sva 4 helikoptera GAMA. I dok je javnost do sada mogla da vidi dejstvo Orlova nevođenim raketama vazduh-zemlja kao i fugasnim bombama, prvi put je pred medijima (od kako je pre više od 35 godina raketa uvedana u naoružanje) jedan pilot izvršio dejstvo televizijski samonavođenom raketom vazduh-zemlja AGM-65B ’’Maverick’’.

Orao J-22 čiji pilot nije uspeo da destvuje raketom Maverick / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Interesantno je da su Maverikom trebala da raketiraju dva pilota, ali je raketu lansirao ipak samo jedan (moguće da prvi nije imao zahvat), procena autora je da je to učinjeno sa daljine oko tri kilometara, a raketa je pogodila cilj. Još jedna od premijera bilo je prvo javno bojevo gađanje helikopterima H145M, dva H-50B su dejstvovala nevođenim raketnim zrnima S-8KOM kalibra 80 mm. Vrlo efektno i precizno bilo je gađanje ciljeva radio-komandno vođenim protivoklopnim raketama (POVR) Ataka koje su izvšile posade dva Mi-35M (HB-47) i to iz horizontalnog leta pri brzini od 200 km/h i sa daljine od 4,2 km.

Dve verzije sistema PASARS, prvo se kreće oruđe sa raketnim sistemima Strela-2, iza njega varijanta sa raketnim sistemom Mistral 3 / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Od tehnike PVO, kako iz sastava RV i PVO tako i trupne PVO, ponovo smo u akciji videli artiljerijsko-raketne sisteme PASARS i Pancir. Ovoga puta bilo je upotrebljeno 11 PASARS-a što ukazuje da je proizvedeno bar još jedna baterija ovih sistema. Ono što je velika novost je da je jedno od oruđa imalo je montiran deo elemenata raketnog sistema Mistral 3 (kako saznajemo u pitanju su samo gabartino-težinski modeli raketa). PASARS-i su dejstvovali kako po ciljevima na zemlji, tako i na metu ’’Rukavac’’ koju je vukao tegljač N-62T Super Galeb. Četiri borbena oruđa sistema Pancir dejstvovalo je topovima po metama na zemlji koje su simulirale niskoleteće ciljeve (to je najverovatnije urađeno u skladu sa mogućnostima poligona). Kao i u oktobru 2020. ponovo smo videli dejstvo strelaca lakih prenosivih raketnih sistema (LPRS) Strela-2M na svetleću padobransku minu. Rakete su prošle veoma blizu cilja što se naravno smatra uspešnim pogotkom.

Trenutak lansiranja sistema PVO Strela-2M / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Vrlo dobro organizovana i kompleksna vežba bila je podeljena na 11 aktivnosti od kojih su prve dve bile uvod u vežbu i orijentacija, kao i ispaljivanje signalnog metka crvene boje što je označilo početak same vežbe. Tema sledeće aktivnosti bila je PVO taktičke grupe na maršu i ostvarivanje prevlasti u vazdušnom prostoru. Tom prilikom korišćeno je komandno-izviđačko vozilo BOV KIV/KMI-2, vod za obezbeđenje bio je u dva MRAP vozila M-20 (jedan, nešto izmenjeni prototip prvi put viđen) i jednom oklopnom transporteru BOV-OT (što je još jedna od premijera). Dve baterije sistema PASARS su izvršila dejstvo topovima na otkrivene ciljeve u vazduhu, a potom su kao i baterija Pancira, topovima gađali i ciljeve na zemlji koji su simulirali niskoleteće helikoptere. Usledilo je potom već pomenuto raketiranje LPRS Strela-2M.

Nastupanje izviđačke čete oklopnim vozilima BRDM-2MS / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Nakon ove aktivnosti započeto je izviđanje borbenog rasporeda neprijatelja koje je izvršeno bespilotnim letelicama CH-92A i Vrabac, daljinski upravljivim besposadnim platformama (DUBP) ’’Mali Miloš’’ i izviđačkim oklopnim vozilima BRDM-2MS. Nakon što je oklopno izviđačka četa, koja je imala ulogu marševskog osiguranja taktičke grupe, otkrila neprijatelja, otvorena je vatra iz mitraljeza vozila BRDM-2MS, DUBP ’’Mali Miloš’’ i MRAP M-20. Predviđeno borbeno dejstvo i sa bespilotnom letelicom CH-92A ipak nije ostvareno. Obezbeđenje komandnog mesta bio je zadatak dva snajperska para koja su se iskrcala iz terenskog vozila NTV.

Vatrena priprema napada na neprijatelja izvršena je istovremenim dejstvom na različite ciljeve minobacačima M75 kalibra 120 mm, samohodnim višecevnim lanserima raketa ’’Oganj’’ (M-17 digitalitovani, M-18 modernizovani) i “Morava“, samohodnim haubicama 2S1 ’’Gvozdika’’ (baterija modernizovanih oruđa), samohodnim haubicama Nora B52 M15. Sve samohodne haubice bile su na udaljenim položajima, 12-16 km od poligona. Praćenje, komandovanje i korektura vršena je univerzalnim pokretnim artiljerijskim stanicama UPARS, BOV KIV (artiljerijski) i modernizovanim komandno oklopnim transporterom (KOT).

Desantno-jurišni helikopter Mi-35M lansira nevođena raketna zrna S-8KOM / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Pre nego što će uslediti neposredna vazduhoplovna vatrena podrška, lovačka avijacija je izvršila čišćenje vazdušnog prostora od neprijateljskih letelica, to je učinjeno sa 7 lovaca MiG-29 (dva iz lovačke pare naoružanim raketama vazduh-vazduh R-73) koji su, ne baš toliko uverljivo kao nekih prethodnih godina, simulirali vazdušnu borbu. Dejstvo po ciljevima na zemlji započela su 4 lovca MiG-29 koji su dejstvovali nevođenim raketnim zrnima S-8KO kalibra 80 mm (kako je navedeno, po bateriji PVO neprijatelja), potom je nalet izvršilo 10 Orlova od kojih jedan nije uspeo dejstvuje, a jurišnici su po dubini neprijatelja (po dobro utvrđenom komandnom mestu) izveli raketiranje vođenom raketom AGM-65B, nevođenim raketama M-15 Munja kalibra 128 mm, nevođenim raketnim zrnima BR-1/2 kalibra 57 mm, fugasnim bombama FAB-100M80 i FAB-250M79. Nakon Orlova, tri Super Galeba su izvršila raketiranje nevođenim raketnim zrnima kalibra 57 mm.

Iznad Peštera je, takođe zvanično prvi put pred medijima, izvršeno bojevo gađanje helikopterima H145M. Dejstvovali su nevođenim raketnim zrnima S-8KOM / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Posle aviona, usledilo je bojevo gađanje helikoptera, prvo je izvršeno već pomenuto raketiranje POVR Ataka sa helikoptera Mi-35M (dva helikoptera po jedna POVR), nevođenim raketnim zrnima S-8KOM dejstvovale su posade helikoptera Mi-35M, Mi-17V-5 i H145M, a laki naoružani helikopteri GAMA su, već uobičajno raketirali žično vođenim POVR Maljutka (od 8 lansiranih raketa jedna nije pogodila cilj). Interesantno da najavljeno dejstvo modernizovanog Orla vođenom raketom vazduh-zemlja VRVZ-200 takođe nije realizovano.

Na vežbi je korišćeno 19 od ukupno 30 tenkova T-72B1MS koje je Rusija donirala Srbiji / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six

Sledeća aktivnost bila je nastupanje, upad u prednji kraj neprijatelja i borba po dubini. Prvo su na glavnom pravcu napada vatreno dejstvo po neprijatelju imali protivoklopna oruđa M83 POLO i borbena vozila pešadije BVP M80A (i jedno i drugo sredstvo POVR Maljutka), a među njima su bila i modernizovani M83 sa raketama 2F i 2T, i tri modernizovana BVP M80 (već poznati M80AB1, M80AB2 i prvi put viđeni M80AB-FM sa topom kalibra 30 mm). Bar dve lansirane rakete, po jedna Maljutka i 2F nisu pogodile ciljeve.

Na pomoćnom pravcu napada dejstvovali su minobacači M69A kalibra 82 mm, automatskim bacačima granata BGA 30 mm i mitraljezima 12,7 mm iz daljinski upravljivih borbenih stanica. Nastupanje sa linije razvoja na jurišni pravac pratilo je dejstvo tenkova T-72B1MS (prvi put zvanično pred javnošću) i M-84, prototipovima modernizovanih tenkova M-84AS1 i M-84AS2, borbenih vozila pešadije M80A i oklopno borbenih vozila točkaša (OBVT) Lazar-3. Iskrcavanje pešadije iz BVP M80A i OBVT Lazar-3 izvršeno je na jurišnom pravcu, vatrenu pripremu juriša izvršena je iz svog raspoloživog naoružanja.

Helikopteri Mi-35M (HB-47) u vazduhoplovnoj podršci helikopterskom desantu / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Posle izvršenog juriša, upada u prednji kraj neprijatelja i započinjanja borbi po dubini, u borbu su, radi održavanja tempa napada, uvedene snage druge linije koje su prošle kroz borbeni raspored i ovladale rezervnim položajima neprijatelja. Borba po dubini odbrane neprijatelja je nastavljena, a nastupanje jedinica u napadu je pratila baterija raketnog sistema PVO 2K12 Kub-M (kako je navedeno, modernizovanog sistema) koja je iz pokreta zaposela vatreni položaj i izvršila PVO angažovanih snaga (tj. trupne PVO odnosno PVO KoV za šta je u suštini ovaj sistem i namenjen).

Tri helikoptera H145M korišćena su prilikom helikopterskog desanta / Foto: Stefan Stupar, Tango Six
Jedan od dva transportna helikoptera Mi-8T, sveže ofarban primerak poznat kao “Lepa Brena“. U pozadini se vide dva samohodna lansirna oruđa raketnog sistema PVO Kub / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Desantiranje specijalnih snaga trebalo je da počne padobranskim desantnom iz aviona An-26 ali to nije izvedeno zbog složenih meteo uslova. U helikopterskom desantu korišćeni su helikopteri Mi-17V-5, Mi-8T i H145M, specijalci su iskrcavani različitim tehnikama, između ostalih izlaskom iz helikoptera na zemlji, na bočna i zadnja vrata, kao i tehnikom brzog spuštanja užetom (fast rope). Iz jednog Mi-17V-5 su preko zadnje rampe iskrcana i dva DUBP ’’Mali Miloš’’. Uništenje zaostalih snaga neprijatelja bio je zadatak čete za specijalne operacije u vozilima OBVT M-16 ’’Miloš’’. Neposrednu vazduhoplovnu zaštitu helikopterskog desanta vršili su helikopteri Mi-35M čije su posade prilikom manevrisanja pokazale sasvim solidnu agilnost ove letelice. Neutralisanje neprijateljskih snaga u naseljenom mestu izvršio je protivteroristički tim bataljona za specijalne operacije ’’Sokolovi’’.

Jedan od padobranaca nosio je zastavu Vojske Srbije / Foto: Uroš Mitrović. Tango Six
Prelet 4 Laste V-54 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Pošto su zaostale snage neprijatelja uništene u borbu je uključena i rezerva taktičke grupe sastavljene od tenkovske čete sa T-72B1MS, dve oklopne izviđačke čete sa BRDM-2MS i mehanizovana četa sa BVP M80A. Pokrete rezerve je, radi zaposedanja narednog vatrenog položaja, pratila artiljerijska baterija sa raketnim lanserima ’’Oganj’’. Nakon uvođenja rezerve u borbi, izvršeno je izvlačenje specijalnih snaga terenskim vozilima NTV i oklopnim borbenim vozilima M-16 ’’Miloš’’ kojima je prethodno formiran marševski raspored.

Kraj vežbe obeležen je demo skokom padobranaca 63. padobranske brigade, dva pripadnika ove jedinice (zastavnik Milan Svetozarević i stariji vodnik Dejan Cvetković), koji su sa visine od oko 1200 metara iskočila iz helikoptera Gazela, nosila su zastave Republike Srbije i Vojske Srbije. Potom se iznenada pojavila formacija 4 školska aviona Lasta V-54 čiji su piloti samo izvršili prelet iznad poligona, a prethodno su bili najavljeni da će učestvovati u kontrolnom izviđanju prilikom izviđanja borbenog rasporeda neprijatelja.

 

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

M

A koliko mi tih AGM-65B Maverick raketa uopšte imamo na stanju? Sumnjam da će nam Ameri prodati nove, pa me zanima svrsishodnost vežbanja istim, ako imamo par desetina u magacinu.

Odgovori
Ž

Milang

Неће Вам нико рећи колико је ракета на стању. То мало ко и зна.

А да ли је боље да ракете “иструну“ у магацину или да се потроше на полигонима, да пилоти стекну право искуство са таквим убојним средством?

M

@ Živojin Branković
ništa maliciozno nije bilo u mom komentaru, naravno da je bolje da se ispale na vežbama nego da im istekne resurs u nekom podrumu. Mislio sam da se zna brojno stanje i više me zanimalo koliko bi se mogli osloniti na njih u slučaju ratnih dejstava.

Ž

Milang

Ако можда знате да су прве ракете набављене пре више од 35 година, и ако можете да процените када би се догодили неки потенцијални ратни сукоби, онда можда имате одговор на Ваше питање…..

Z

Svrsishodnost vežbanja istim po mom nekom razmišljanju čak nije uopšte u tome da pilot mora pod obavezno ni da pogodi neku metu. Mnogo je važnije da se obnove i utvrde procedure, mere i postupci praktično od same odluke da se to sredstvo upotrebi pa sve do izvršenja, do povratka aviona bazu. Danas ili sutra će se možda nabaviti neko novije, bolje sredstvo pa će ga biti lakše uvesti u naoružanje kad već postoje razrađene i uhodane procedure za upotrebu i kad piloti i tehničari imaju iskustva.

M

Mislim da im je vreme da se ispucaju.
Šteta što zamena domaće proizvodnje nije bila prikazana.

Z

Živojine, koliko je tačan podatak da je motor Mavericka zamenjen motorom projekta „Grom“? Imam informacije koje mogu biti tačne, nije neki „Youtuber“…. ;)

B

@Milang

Pa sa ovom raketom piloti uvezbavaju nacin koristenja takvih i slicnih raketa.

VRVZ-24 koja se razvija, radi ce na istom ili slicnom principu:
1. Uoci cilj
2. Zakljucaj cilj
3. Ispali raketu
4. Raketa samostalno prati cilj do udara u njega

Tako funkcionise i ruska raketa Kh-25

Ž

Zoran Vukosavljević

Зар не мислите да би претходно ТОЦ морао да испита такву дораду ракете? А не да се то ради у ескадрили.

Информације са којима располажемо говоре да је на ракетама Маверик све оригинално.

А

@Beli Па није исто. Кх-25 је ласерски навођена (МЛ варијанте). ТВ ракете су испали и заборави. За ласерску мораш и даље да летиш ка циљу и ласерујеш.

B

@Apok

Ja sam mislio da imaju bar dve varijante, a da je jedna TV-vodjena.

Ali nije ni bitno, prvenstveno sam poredio Maverick sa VRVZ-24.

B

Zivojine, znaju svi u „regionu“

Anex 1B clanka IV Daytonskog sporazuma.

Nema tu previse tajni ni mistike.

M

Beduin

sta mislite konkretno sa Annex 1B?

Sto se region ai znanja tice ja sam negde cuo da tih raketla ima oko 70 komada u Srbiji.

B

Midas, ja osobno sam ih brojao tamo negdje 2001. ili 2002.

I redovito komisije tako, svako toliko dodju brojati i dobro brk namastiti.

Dakle, zna se broj iako ti do njega ne mozes doci.

Ž

Beduin

“Nema tu previse tajni ni mistike.“

“Midas, ja osobno sam ih brojao tamo negdje 2001. ili 2002.“

Може да буде тајна, јер није суштина колико има ракета већ колико би могло бити употребљено.

Било је тако нпр. авиона које је Србија пријављивала ОЕБС-у а те летелице нису биле у употреби већ 20-30 година. И као такве су отишле у старо гвожђе.

Lepo. Samo neka vežbaju.

Postajemo sve ozbiljniji. A ovi otkazi i neuspesi u lansiranju su normalna pojava i bolje da se navikavaju na probleme u miru nego u ratu.

Nikad nije sve savršeno.

Odgovori
F

– Tata, tata, a kada će da gađaju naši avioni?
– Evo SAĆE…

B

Zasto uvek TRI m35,sta je sa cetvrtim.u tekstu pise da su letela sva 3.

V

Dobro je da vežbaju. Ali posle svake vežbe manje bude za dva do tri pripadnika vojske. Neozbiljnost u radu VELIKA!

m

Valda je cetvrti izlozen u Kragujevcu?

K

Kako je ona osmica dobila nadimak „Lepa Brena“, zna li ko?

Odgovori
I

Odgledaj Hajde da se velomo 3.

D

Nadam se da će @ Živojin odgovoriti, ja izgoreh da saznam zašto Lepa Brena:)

Možda su je vozili na neki koncert ovom osmicom, to mi pada na pamet…

M

Verovatno ju je dovezla na neki koncert? ;)

Ž

Kovač

Zato što je ta pevačica letela u tom helikopteru,……

F

Dok su ga farbali na radiju je, kao i obično, treštala pesma od Metallice „Sad but true“ pa je onda nekome palo na pamet da ovu osmicu prekste u LB…

Jedva čekam da se Breni priključe i Đani, Lukas i Žena od Sultana pa da kompletiramo estradilu. Ima naši neprijatelji dumru od straha, bajo…

K

Hvala Živojine, pretpostavljao sam…

M

Zato što je ta pevačica letela u tom helikopteru,……

A zasto je vojska transportovala pevaljku vojnim sredstvom? Jel bi mogli i neki alternativni bendovi recimo da dobiju prevoz do svadbenog satora za dz?

P

Transportovala je vojska za potrebe snimanja filma – kao što je Jakovima vozila i fudbalske klubove na gostovanja. Vojska se ne gadi da nešto uradi za pare.

A Brenu je Mi-8 bugarske kompanije Balkan spustio i na legendarni koncert u Sofiji…

B

Pravimo peticiju da se Atheist Rap preveze jednim helikopterom, i da dobije nadimak „Wartburg limuzina“ :-D

d

Ide se u dobrom pravcu.Nadam se da cemo na nekoj narednoj vezbi videti barem jos jednu bateriju Pancira, bateriju FK-3, jos 4 Mi35, 4 nova Mi-28 i naravno mnogo veci broj bespilotnih letelica…To bi mene a verujem i vecinu ovde jako obradovalo.

Odgovori
F

Mene bi više obradovao F-16V sa dvoglavim belim orlom na repu…

A

@duka

Čemu mešanje dve različite flote jurišnih helikoptera? Odabrali smo Mi-35, znači na toj familiji treba da ostanemo do kraja njihovog veka upotrebe.

S

@Falcon
Ne uklapa se to nama, pre F/A-18 ili ako je vec jednomotorac onda Gripen.

m

@Aleksa to su helikopteri razlicite namene. Naravno da postoji potreba i za Mi-28.

Г

@Алеска
Слажем се, само да буду опремљене у фулу а не као сад са 20-30% могућег наоружања и опреме.

d

@ Aleksa

Mislim da ne bi bilo problema da pored Mi-35 imamo i Mi-28.Oni bi se medjusobno dopunjivali.A pitanje je koliko cemo jos imati i Gazele, pa recimo ja bih umesto njih uzeo Mi-28

A

@madpal

Baš i ne. Iako su produkt različitih ideja i potreba, u svojim najmodernijim verzijama su to jurišni borbeni helikopteri. Gomilanje različitih flota helikoptera koji obavljaju istu ulogu i praktično su iste generacije nema nikakve logike. Osim u slučaju da Rusi izbace novu verziju Mi-28 sa vanserijskim unapređenjima koja se ne mogu instalirati na Mi-35, ne postoji logika da se isti kupi pored Mi-35 koji može da radi sve što i Mi-28.

@duka

Dva različita helikoptera, sa različitim procedurama i opremom (mada postoji poklapanja), koji obavljaju ISTU ulogu. Ne postoji prostor gde bi se isti dopunjavali. Samo bi dalje komplikovali ceo sistem bez ikakve potrebe. Drugo, Mi-28 nije zamena za Gazele u primarno izviđačko-protivoklopnoj ulozi. To bi bio Ka-52, kada pričamo u Rusima, a i to bi bila upitna kupovina pored Gazela koje mogu da lete još dugo.

Jednostavno rečeno, kombinacija Mi-35 i Gazele su sasvim dovoljne za nas. Treba dokupiti još Mi-35, modernizovati Gazele i tu smo mirni na dužni period. Sve ostalo bi bilo bacanje ograničenih sredstava koje su mogle da odu nekom drugom rodu ili vidu za preko potrebnu modernizaciju.

M

Treba kupiti zaštine sisteme za Mi-35 prvo, a onda dokupiti jos Mi-35. nadam se da rade na tome. Treba zaštititi pilote i ponositi se takvim pazarom.
Isto vazi i za MiG-29SM

Slazem se da nam Mi-28 ni u kom scenariju nema smisla.

A

Falcon
Slažem se sa tobom da bi bilo lepo videti neki zapadni avion sa našim orlovima ali pre toga, nadam se da ćeš se složiti sa time da prvo taj isti zapad trebao da vrati svu srpsku zemlju koju je okupirao. Za uzvart dobili bi pravog saveznika i kupca njihove robe. Ovako samo udemo u klin.

N

U samom startu je napravljena greska kada je uzet Mi-35 umesto Mi-28.
Ako je to uradjeno samo radi male ustede razlike u ceni, onda stvarno…
Po meni, Mi-35 nema nikakvu prednost nad Mi-28. (samo mi nemojte pominjati da moze da preveze 4-5 vojnika, jer to nema nikakvog smisla pored Mi-17 i H-145M). Veoma los izbor.

d

@ NKVD
Slazem se sa tobom.Pored Mi-17 i H-145 mogucnost Mi-35 da preveze par vojnika nema nikakvu znacajniju ulogu.Mi-28 je bio puno bolji izbor.Ali dobro, ako je vec uzet Mi-35 onda bi trebalo nabaviti mnogo veci broj i uzeti ga sa svom opremom sto ide uz njih a ne okrnjene.

@Aleksa Radojičić
Ka-52 bi bio mnogo bolji izbor ali o tome kada budemo menjali Gazele

a

Menjati Gazele sa KA52 bi bilo ekvivalentno zameni G4 sa SU35

B

@NKVD

Mislim da je Mi-28 nesto jeftiniji od Mi-35.

T

Falcon Ti zivis u nekom SF filmu? SAD bi nama prodale novi avion sa pratecim oruzjem? Uozbilji se .. -.-

Г

Свакако је Ми 28 потентнији од Ми 35М јер може да носи Вихоре, Хризантеме, Р 73 и још мало па и Хермес А, али поновићу уколико ми опремимо наше 35ице у фулу оне ће радити све оно што нама буде требало.

S

@Zivojin Bankovic:
Odlicna Reportaza. Hvala

Odgovori
Y

@Srbofil

Ne bih da smaram, ali možete li malo preciznije da obrazložite izbor F/A-18 za nas i da li ste mislili na Hornet ili Super Hornet?
Pod pretpostavkom i da bi nam Ameri izašli u susret i dali povoljnu ponudu za verziju po želji…

S

@Yoda
Operativno je fleksibilan dosta, ima jako veliku nosivost, slicna je „filozofija“ letenja kao 29ka, zbog toga bi odgovarao(samo finanijski i politicki tesko)….F-16V je jako skup, a to je opet jednomotorni avion sa svojim ogranicenjima(koja na papiru kao da ne postoje, ali u realnosti postoje). Ako bi vec jednomotorno, pre Gripen plus neki ofset dil kao Madjarima. Mada je sve to politicki upitno….videcemo….

U principu sve moze da sluzi ako se taktika gradi oko filozofije upotrebe i primene za koju je namenjen odredjeni avion, kao i tehnickih potreba same vojske i politickih potreba drzave kao celine unutar raspolozivih finanijskih okvira. Sta je najbolje resenje? Nemam odgovor zaista.

M

Neverovatno, dakle ne valja Srbinu F-16V , filozofija letenja drugacija od Mig-29″? Jasna stvar, moze da izdominira celu jugoistocu Evropu, trebaju nam dva motora, jel tako? Megalomanija maksimalna, rezultati na terenu minimalni.

C

Midas,

Ko će Srbiji da proda F-16 i pod kakvim uslovima? Možete li za početak da odgovorite na to pitanje (sa posebnim osvrtom na deo o uslovima)?

Bez tog odgovora lamentiranje nad F-16 je čisto metafizičkog karaktera.

M

Ko će Srbiji da proda F-16 i pod kakvim uslovima?

Nece niko, cela prica je valjda hipoteticke prirode, neko je gore spomenuo f-16, usledio je odgovor da nama vise odgovara f-18. na to sam ja reagovao jer mi je bizarna tvrdnja da nama eto ne odgovara jednomotorni F-16, kao da smo Kazahstan pa nam treba Mig-31 da cuva par miliona kvadratnih kilometara stepe…

A

@Midas

Pa više nije tajna da RViPVO preferira dvomotorni borbeni avion. Uzimati dvomotorca nije nikakva megalomanija…

M

Pa više nije tajna da RViPVO preferira dvomotorni borbeni avion

Sta oni preferiraju je nebitno, oni ne placaju. Vecina stanovnistva recimo“preferira“ 300 KS SUV za blejanje po BG pa to ne znaci da gadjanstvu treba omogucavati takvu besmislicu, iil?

S

@Midas
Sta ste ogorceni?
Pa ne odgovara nam F-16V zbog cene, ako vec govorimo o hipotetickim milijardama, pre bi F-18, pa makar i legacy Charlie/Delta modele.
Napisao sam ako bi vec jednomotorno onda Gripen koji je “slabiji” od F-16, ali nama bi vise odgovarao.

Kakvo crno “dominiranje” jugoistocne Evrope, manite se tih gluposti. To bi mogli jedino sa 300 aviona i Amerikom debelo iza ledja.

Š

Meni je Orao oduvijek bio vizualno jako lijep avion. Nije neka napirlitana silikonuša, nego kao Cate Blanchett; pomalo atipična i karizmatična ljepotica, sve više privlačna čim ju duže gledaš.

Nadam se da će vam još dugo i sigurno letjeti :)

Odgovori
I

Odgledaj Hajde da se volimo 3.

Odgovori
E

Odlicna reportaza! Lepo je sve videti. Za respekt.
Izgleda da je kucica prezivela (58:18) :)

Odgovori
G

Zasto nam neko stalno elektronski ometa letove CH-92?

Odgovori
m

Odakle informacija? Meni je pre licilo na problem sa oblacima

G

Nije prvi put.

M

Možeš li malo detaljnije o tome?

B

Živojine svaka vam čast.
Reportaža zanimljiva i sa mnogo informacija kao i svi vaši tekstovi.
Hvala vam !

Odgovori
R

Nisu znali da imaju akumulatore u magacinu za migove,pa tražili od Putina da im pošalje.Mislim da je to dovoljno .

Odgovori
1

Samo neka se vježba,da piloti imaju što više sati naleta i što manje promašaja generalno.
I naravno još jedna odlična reportaža.

Odgovori
M

Hvala na detalnjoj reportaži.

Na zalost, najavljeno dejstvo Pancira po vazdusnim ciljevima Gnerala Simovića dan ranije, i predsednika Vučića vise puta nije bilo ni od korova. Da ne spominjemo najave dejstva bespilotnih letelica po zemaljskim ciljevima sa „bombama“
Ako samo jedan od Orlova nije pretvoren u bespilotnu letelicu :-l

MiG-29 bolje da ne troše za oranje zemlje.
Nadam se da ćemo uskoro videti SM na stajanci pored novokupljenog arsenala VV i VZ raketa.

Odgovori
P

Majko Sveta, bez da budem maliciozan, ali ovo je pateticno. Mislim 2021…sve sto je prikazano, ukljucujuci i samu taktiku je na nivou 1960-1970. SFRJ-JNA u krvi. Kao da su nam svrake mozak popile. A tek svrha same vezbe…no comment.

Odgovori
M

Konačno jedan realan komentar.

m

A kako ti ocekujes da se zauzme neka teritorija na kojoj se nalazi navodni neprijatelj? Poslaces dronove? Kako bi po tebi vezba trebala da izgleda?

M

Ovo vama 1960-1970 ? Realan komentar?

Naravno ignorisete svu optoelektroniku, kompjuterizaciju, naoruzane bespilotne letelice, modernizovane PVO, Mistarl3, Pancir, Ataka..

S

Svako mrdanje cojske iz sobe kasarne je vežba i uvežbavanje. Ko NIJE maliciozan to zna i ko se malo razume u zanat zvana vojska ili policija zna za to. E sad što vojska ima ograničen prostor za vežbu, a nema prostor ko jedna Rusija čiji pologon je od par 100 km kvadratnih tonema veze, što RTS ili koja druga televizija ili prenosilac vežbe nema ekipu i tehniku na terenu pa da nama to prenosu realno šta se radi ko recimo u formuli 1 jedan je druga stvar. Vežbali su oni 15 dana, ko i što smo imali priliku da vidimo i noču, kde ni jedna JNA nije vežbala. Pravi oficir i podoficir bi želeo da ima ovake vežbe svaki dan, oni koji vojsku vide samo za rešavanje socialnog statusa nije vojska za njega. Vojska u pravom sukobu nema pravo na grešku isto ko što i sportaš nema pravo na grešku u meču pa vežba svaki dan. Vojska ima nova sredstva i treba to umrežiti u celinu da rade ko jedan ili ti ko sat. Sa ubojitim sredstvima i realnom situacijom ne vežbaju svaki dan, pogotovo ne više različitih jedinica. Moje mišljenje je, da treba ovako dva put godišnje u tom broju, dal ima zvanica ili prenosa nebitno.

m

Nije baš 60ta. To je dobra tehnika već za 80te, osim što se airbusi nikako ne uklapaju.

M

Realan komentar prije svega jer je spomenuo jna taktiku (činjenica da za druge nisu školovani), a ne elektroniku i kompjuterizaciju. dovoljno je slušati komentatora vježbe pa da te želudac zaboli.
Al neka.

M

Pera coyote
Da li bi vi kao eminentan vojni strudnjak mogli da objasnite nama neukim koja se taktika primjenjuje na zadatu temu u 2000 im godinama, bas me zivo zanima?

Odgovori
N

I ja bih zamolio Peru i Mrleta, kao dva vrsna stratega, da mi kazu nesto vise recimo o taktici organizovanja napada i odbrane.
Kako se napada grad koji je u dolini, kako grad na brdu/planini, kako se organizuje odbrana istih.
Kako se koriste OMJ za odbranu i napad, kako avijacija, kako artiljerija.
Gde se postavljaju minska polja, mitraljeska gnezda.
Kako se vrsi opkoljavanje neprijatelja itd.?

Naravno pitam za vojnu taktiku 21. veka, ne za ovu nasu iz 40-ih godina proslog veka.
Cisto da vidim znate li uopste znacenje reci vojna taktika, ili ste o tome samo naculi ponesto.
Hvala unapred.

B

Sa NRZ na PVO u 21. veku? Strašno.

Odgovori
M

Strela
Svaka cast za komentar, sve fino opisano i na mjestu.
Evo ja cekam odgovor od ovih sto nisu maliciozni da nam objasne kako izgledaju vjezbe na istu temu u 2000 im ili bar da nam opisu vjezbu neke druge vojske koja je mnogo modernija i naprednija od nase, da pojasne svoje misljene jer kombinovani bataljon je svagdje u svijetu manje vise isti, sadejstvo avijacije sa kopnenim snagama opet ista stvar, umrezenost el sistema, i sistena veze i navodjena je bilo na veoma visokom nivou, sama realizacija predhodne nocne vjezbe sa bojevim gadjanjem dovoljno govori u prilog tome.
Upotreba dronova za izvidjanje i navodjenje sam svjetski vrh. Zaista ne znam sta su mogli da koriste drugo ovovremensko, mozda avaks, satelite, ali opet i to je tehnologija od prije 30 godina minimum.
Evo cekam da me prosvijetle.

C

Miki 77,

Mogla je VS da postavi Zvezdu Smrti da lebdi iznad Peštera i u sklopu bojevog gađanja uništi jednu planetu u Andromedi. Čitali bismo potpuno iste komentare.

Sa druge strane, da je ova ista reportaža napravljena u bilo kojoj drugoj zemlji i da je sve ovo isto odradila bilo koja druga vojska, komentari bi redom bili: „Gledaj Srbijo i uči kako se oprema i uvežbava vojska 21. veka“.

Takav smo narod i tu nema pomoći.

B

Ako neko zna…

Sta je to BOV-OT, novo vozilo (nesto poput M-11), ili takodje samo modernizovani BOV-3 kao sto je KIV.
Takodje, koji modernizovani KOT je bio u pitanju, BTR-50, BTR-60, MT-LBu ili neki drugi?
Sta je to tacno „TkI sistem“?
Da li samo BVP-MF poseduje top od 30mm, ili su njime naouzani i AB1 i AB2 verzije?
Da li modernizovani M-83 poseduje i jaci oklop, ili samo modernizovane rakete?
Ukoliko sam razumeo Panciri su uvezani sa radarom P-12, da li ih je moguce povezati i sa AN/TPS/70?
Da li su strele-10 jos uvek operativne, nismo ih videli na poslednjim vezbama?
Da li su novi tenkovi dejstvovali vodjenim raketama 9M119?

Puno pitanja, ali je tesko doci do ovih podataka?
Koja je razlika izmedju lansera M-17 digitalizovani i M-18 modernizovani Oganj?
Da li su izraelski Orbiteri jos uvek u upotrebi?
Koliko verzija poseduje BOV-KIV i koje su?
Da li su Mig29SM, ta tri modernizovana primerka u potpunosti osposobljena za dejstvo raketama v-z, ili nisu jos? Ili jos uvek nisu nabavljene rakete?

Odgovori
S

Kada bi ti neko odgovorio na ta pitanja špijuni ne bi postojali, sve bi im sami servirali na tanjiru! Za to smo inače stručnjaci!

B

Branko
Nasi SM su osposobljeni, imaju mapiranje terena, i kupili smo rakete VZ. Zasto nisu dejstvovali na vezbama, ne znam.

B

@Sasa

Kakvi spijuni, pa sva ova pitanja su u vezi tehnike koja je u modernim vojskama bila standard jos osamdesetih… Oklopna vozila slabije zastite, topovi 30mm, vodjene rakete dometa 5-6km, Orbiteri, visecevni lanseri dometa 40-50km, radari P-12 i AN-70… Koga to zanima… Da ne pricamo o satelitima i komandantu KFORa na vezbi…

P

Bra.ko
Bice pre 50 godina pre, u stvari tada je vec bilo lasera, fazera, svetlosnih torpeda, warp pogona, hyper drajva. Za svu decu po malo

B

@Pavle

Kao sto rekoh, nisam postavjao u pitanjima uredjaje niti mogucnosti moderne optike, bespilotnih letelica i slicno, vec samo opste stvari, koje jesu postojale pre vise decenija, npr. da li je oklopno vozilo manje zastite novo ili modernizovano, da li su teknkovi dejstvovali navodjenim raketama od pre par decenija, da li su strele 10 iz sedamdesetih jos uvek u igri, da li i starije modernizacije BVPa imaju top od 30mm, koje su verzije BOV-KIV koji je modernizacija vozila sa pocetka osamdesetih, isto i za M-83… Dakle sve stvari za koje sam postavio pitanja i jesu u prilicnoj meri standard u modernim armijama vec 3-4 decenija…

P

Branko
Zaboravio si takticki teleport
Zasto bi se arcile rakete stare 3-4 decenije za gadjanje iz tenka? Da bi neko to komentarisao ovde…tesko. strelu 10 si mogao da vidis na testiranju za juce, podosta izmenjenu. Sigurno smisleno su bovovi jace oklopljeni, svi su amfibije, uz malo umesnosti ce da polete.

S

Problem je u tome sto je ova vezba manje vise izgledala kao i prethodne dve. jednim delom zahvaljujuci i rts-u.
Znaci, za sledeci put da se osmisli nesto novo gde ce ljudi stvarno videti ta nova sredstva, ovako vidimo avion koji nesto ispali i nesto pogodi i eto lepe eksplozije koju bezbedno gledamo sa 4km udaljenosti.
I bez bombasticnih najava sa bombom od 250 kila sa BPL, ispadamo smesni.
Ako je drugi cilj bio lozenje raje, to je postignuto.

Odgovori
m

Zašto na vežbi nije bilo i plavih?

Odgovori
K

Sve ste lepo opisali ali nigde ne piše ko nam je neprijatelj ??!

Odgovori
T

Verovatno neko ko ima DSkH 1938 kao PVO.

P

U nekim realni uslovim sve i jedan avion bio bi oboren sa ovakvom upotrebom.O radaru dometa 110km koji se ovde istice da i ne komentarisem, pa 60tih godina radari su imali veći domet.Kao glavni pecat da se ovde radi o paradi a ne o vjezbi je prelet Lasti.

Odgovori
M

Crni.
Bas tako kako ste opisali, potpisujem od rijeci do rijeci.
Posmatrac.
Molim vas dajte mi neki blizi podatatak vezano za lovce iz 60 ih koji su imali radar dometa preko sto kilometara pri cemu su mogli da izvrse zahvat vise meta u vazdusnom prostoru i pri cemu su imali tu sposobnost da dejstvuju na makar dvije mete istovremeno raketama srednjeg dometa, naravno taj radaj bi morao da ima mogucnost preciznog mapiranja terena i mora radi dejstva istih tih lovaca na kopnene ili mete na moru u svim vremenskim uslovima, danju i nocu???
I ovaj podatak bi me prosvijetlio, unaprijed zahvalan.

S

@Posmatrac
Stvar je simulacije redosleda i operativnog toka ovakvih akcija za potrebe vezbe, a ne da ce „bas tako“ da se upotrebi avijacija protiv neke PVO! Ne mozemo da damo nekoliko miliona ili koliko vec na H-31 i onda u vojnoj vezbi da se spuca u neke kartonske mete. I SAD „stede“ kad je u pitanju bojevo gadjanje takve vrste.

I sad cete vi reci „to nije realno“….Pa NATO je vec nekoliko godina u regionu „realno“ simulirao cuvanje baterija Patriot sa MANPAD sistemima…. Nemoguce je akcenat staviti da apsolutno svaki detalj bude „sto realniji“ u vezbama ovog obima! Nego da se operativno istanca sve, a ono sta moze da bude sto realnije to i bude, ono sta ne moze, ne moze…razmislite malo pobogu. Pa nisu ti ljudi bas imbecili…..

M

Ja nisam stručan, pa bih voleo da mi neko pojasni mao bliže:
vidim razne komentare ( i za i protiv) koji se tiču nabavke svih vrsta vojnih sredstava ( pošto je ovo vazduhoplovni portal, ograničiću se na RV i PVO), pa me interesuje stručno mišljenje u kojoj meri je, odnosno dali je uopšte, sve ovo što se nabavlja u domenu RV i PVO bolje u odnosu na ono što smo imali? Ako jeste, onda mislim da i komentari treba da idu u tom smeru, ne da se pričaju nerealne slavopojke već da se kaže….napredak u odnosu na ono što je bilo.
Iskreno i ja bih voleo sve vrste najboljeg naoružanja, ali da li je to moguće očekivati?
Vidim da se, u poslednje vreme, mnogo pominje MIG 35, koliko je to realno?
Da li je FK3 sistem bolji od ovih koje trenutno posedujemo?
Hvala unapred!

Odgovori
B

Sve je to bolje, ali vojsku od 2016. napusta rekordan broj oficira i vojnika, sredstva koja se nabavljaju imaju minimalan broj kupljenih raketa koja se u sukobu istrose za 20 minuta, FK3 je bolji od Neve, ali opet najgori sistem srednjeg dometa koji postoji sa najslabijim radarom. Ipak, vojska je bolja nego 2012, ali je kadar nazadovao, a za isti novac moglo se abaviti bolje i vise, kad nabavke ne bi bile tajna…

M

Hvala!

D

@Branko

Po cemu je FK-3 najgori sistem srednjeg dometa?
O samom sistemu i raketama nema mnogo podataka, a Kineze nikako ne bih potcenjivao.
Sto se odliva ljudstva tice, nazalost uvek je toga bilo. I ne samo kod nas, nedavno je T6 pisao da cak Amerikanci i Rusi muku muce sa nedostatkom pilota.
Mada vracanjem vojnog roka resice se i taj problem.
Sto se nabavki raketa tice, lako je dokupiti.

S

@Drina
Nema mnogo izbora u tom domenu, S-300(i derivati/kopije), S-400, Patriot, Aster i FK-3. FK3 zaista jeste „najgori“ zbog nacina navodjenja samih raketa, objasnio je Zoran Vukosavljevic to jako dobro.

Za svaki problem cak i kada se vidno pogorsava mozemo reci „uvek je toga bilo“. Nije samo finanijske prirode, vojni rok nece vratiti oficire i skolovane ljude.

Z

Ako se te rakete za saćaste lansere, takozvana nevođena raketna zrna proizvode u Srbiji, ako ih ima dovoljno – može im se da praše njima i na svadbama ako hoće. Nije problem. U opisu upotrebe i namene tih letelica su i takva ubojna sredstva. Što da ne? Ja da budem iskren ne bih voleo da se nađem sa pogrešne strane cevi kad to počne da šišti i sikće bez obzira iz kog veka je to oružje i bez obzira da li sam ja naoružan i opremljen najsavremenijom tehnikom i oružjem ili tek lukom i strelom.

Odgovori
B

Da bi bile prcizna nevodjene rakete se ispaljuju iz blizine i samim tim avioni od 50 miliona mogu biti oboreni obicnom strelom od 2000…

D

@Branko

Radi se i na laserski vodjenom raketnom zrnu S-8LGR.
Vodjenja i nevodjena raketna zrna pre svega su dobra za vezbe. Mada mogu se koristiti i u ratu, jer nije bas tako lako oboriti avion koji istrese RZ i vec je van dometa LPRS.
Ako se gadja plotunom vodjenim raketnim zrnima to je vise nego dovoljno da se cilj gadja iz daljine bezbedne od LPRS.
Videli smo na primeru rata u Gruziji, kada su Rusi koristili stare S-5 da su NRZ itekako precizna, a nije bas da su im avioni padali kao kruske iako su Gruzini imali solidnu PVO.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend