Potpredsednik Vlade i ministar odbrane dr Nebojša Stefanović sastao se 27. septembra u Beogradu sa ministrom privrede i preduzetništva Republike Srpske Vjekoslavom Petričevićem. Dvojica ministara razmatrala su pravce buduće saradnje u oblasti namenske industrije, a u skladu sa zaključcima donetim na poslednjoj zajedničkoj sednici vlada Srbije i Republike Srpske, saopšteno je iz Ministarstva odbrane Srbije.
Ministar Stefanović podsetio je na razvijenu saradnju u obostranom interesu koju su Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije ostvarili sa fabrikama iz Republike Srpske, kao što su „Orao“ iz Bijeljine, „Kosmos“ iz Banjaluke i Fabrikom motora specijalne namene sa Pala. On je naveo da je, samo sa preduzećem “Orao” Ministarstvo odbrane ove godine potpisalo najveći pojedinačni ugovor o remontu motora za RV i PVO VS, u vrednosti 3,7 miliona evra, dok je „Kosmos“ dobio posao remonta sistema Kub.
Kako se dalje navodi, ministar Petričević ovom prilikom se zahvalio na saradnji koju Srbija ostvaruje sa namenskom industrijom Republike Srpske ističući da je ona od značaja i za očuvanje i otvaranje novih radnih mesta u ovim preduzećima, ali i za ukupnu privredu Srpske. On je, takođe, potvrdio opredeljenost za dalje strateško produbljivanje ove saradnje.
Sastanku dvojice ministara su prisustvovali državni sekretar Ministarstva odbrane Branko Živanović i pomoćnik ministra za materijalne resurse Nenad Miloradović, kao i pomoćnik ministra Petričevića za industriju Sonja Tovilović i direktor preduzeća „Orao“ Mladen Stojanović.
Ugovor između Uprave za logistiku (J-4) Generalštaba Vojske Srbije, JP „Jugoimport-SDPR“ i Remontnog zavoda „Orao“ iz Bijeljine za remont motora Viper školsko-borbenih aviona G-4 Super Galeb i jurišnika Orao, potpisan je 19. februara ove godine. Tom prilikom ministar odbrane Stefanović je istakao da će ovaj remont omogućiti osposobljavanje dodatnog broja navedenih tipova aviona za korišćenje u Ratnom vazduhoplovstvu Vojske Srbije, što je u skladu i sa nastavkom projekta modernizacije vazduhoplovstva.
Sa banjalučkim ‘’Kosmosom’’ je za remont raketnih sistema PVO, pre tri godine potpisan ugovor vredan dva miliona evra, prošle godine je zajednički realizovan posao od 1,1 milion evra, a još jedan, vredan 1,15 miliona evra je u toku.
Od ranije znamo da Ministarstvo odbrane Srbije namerava da izvrši modernizaciju 12 jurišnih aviona Orao i da je prioritet osavremnjavanje dvoseda NJ-22. Trenutno se aktivno koristi 12 aviona, 6 jednoseda i 6 dvoseda od kojih u projektu modernizacije dva NJ-22 koristi Tehnički Opitni Centar. Na remontu se nalazi još dvoseda, među njima i avioni iz Muzeja vazduhoplovstva. Što se tiče Super Galeba, odnosno broja aviona koji bi prošao proces modernizacije, zvanično znamo da bi potrebe RV i PVO zadovoljilo 9 aviona.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Ivkos
Samo neka ljudi rade i neka sluzi u miru.
Samo pitam se kakav li kadar imaju posle rata?da li je iko od tih inzenjera i naucnika uopste ostao?
Mehaničar
@Ivkos
Isto kao sa kadrom iz Jat Tehnike, Moma Stanojlović itd. Rade po Africi i Aziji, neki po Evropi itd.
Niko
Nisu samo napustili Orao sto su htjeli ima ih koju su prisiljeni napustiti Orao zbog izbijanja rata 92 e U Orlu nisu samo radili srbi nego i ostali ….
Lovac
Da nema ko da radi vjerovatno nebi ni potpisivali ugovor. Nisu to stvari gdje se srlja napamet.
Niko
Lovac na balkanu se sve srlja napamet. Al s obzirom da se radi o tehnici iz 60 tih god proslog vijeka mohu se poduciti novi narastaji brzo.
Stojko
Kum sve zna da radi!
Srbofil
Znam da nije ista tehnoloska „generacija“, ali ili je ovo ispod svake cene, ili nas stranci deru za remonte mlaznih motora?
Živojin Banković
Srbofil
Ако смо пре неколико година званично имали информацију да ремонт Орла кошта 350 хиљада долара, колико може да кошта ремонт његове погонске групе?
Srbofil
@Zivojin Bankovic
Onda je vrlo jasno sto su i dalje u sluzbi. Ne znam koliko bi kostao remont motora, ali znam nam da za 3.7 mil. bi mogli da remontujemo dva motora RD-33 i to je to.
Živojin Banković
Srbofil
Сложићете се да је РД-33 много компликованији од Вајпера.
А цена ремонта руског мотора је око милион долара.
Mizosrb
@srbofil.“Stranci“ nas deru za remont motora. Da tačno stranci odnosno vekovna braća Rusi i Srbi iz republike srpske. Motore Astazou i transmisiju za Gazelu održavano sami delimično u zavisnosti od dostupnosti tehnološke dokumentacije opremljenosti potrebnom opremom i specijalnim alatima i osposbljenošću ljudstva po sistemu seci uši krpi dupe (ali tu je što bi rekli nedje). Za informaciju Francuzi i neće da rade motore i transmisiju licencno proizvedene ako nisu redovno servisiranin održavani kod njih. Liči na pošteno. Usput nude sve što treba za osvajanje tehnologija po sistemu plati pa klati. Slično je sa Rusima i motorima TV 2-117A za Mi 8 koji remontuje VZ
Moma S,a koji realno i nije baš perspektivan zar ne. Šta će u budućnosti biti sa remontom motora sa H 145 Mi 17 i Ka 32 bilo bi zanimljivo čuti. Lično sumnjam da je interes proizvodjač da nam prodaju tehnologiju a i pitanje je isplativosti ulaganja u nešto što je na nivou nekoliko komada. Moj rodjak je počeo radni vek u Momi kada su godišnje održavali što na remontu što na opravkama i po četrdesetak motora za helikoptere a sada krpare jedan do dva godinama. Da bilo ih je za samo jedan tip jedanaest majstora a sada ceo pogon motora i transmisije ima otprilike toliko ljudi. Posledica reorganizacije i modernizacije nakon čega su moćniji jer su efikasniji. Čini mi se da su srblji posao oko mogućeg regionalnog centra za održavanje Eurokopterovih letelica ispustili iz ruku predavši ga u ruke madžarima o čemu je pisano na ovom portalu. Takodje nema vesti o napretku u pregovorima sa rujkama o regionalnom centru za održavanje MiL helikoptera. Oba posla su bila koliko shvatio iz napisa namenjena Momi Stanojlović. Samo za obnovljenu dokumentaciju tražili su više od dva miliona eura a za opremu i alat preko 20 milki. Ipak su tu najpikantniji naša braća „stranci“ iz Bijeljine naplaćuju sve čak i troškove prelaska granice ako dolaze. Na tim istim vajperima npr ne zamene crevovode na remontu a onda se sete nekakvih resursa za gumene proizvode pa naplaćuju kao vanredne radove. O ceni radova i meterjala bilo bi zanimljivo napisati da je npr pre nekoliko godina zaptivka za gorivnu pumpu bila par hiljada dinara a račun suma sumarum skoro trideset puta umnožen itd i bla bla. No šta ćeš kada je taj motor svuda u svetu muzejski eksponat pa im je srpski RV jedino tržište. I tako RV preživljava zahvaljujući Orlu i nikad nema dovoljno motora a Orao preživljava zahvaljujući RV takav kakav jeste.
Jale
Pitanje za Zivoina dali se jos uvek proizvode rols roijsovi motori koje koriste Orao i Super Galeb?
Živojin Banković
Одавно се не производе.
Blokovski
Jedno dodatno pitanje?
Gde su se proizvodili i ima li jos uvek masina za to ili je sve unisteno?
Živojin Banković
Blokovski
Armstrong Siddeley, потом Bristol Siddeley, затим Rolls-Royce Limited, Уједнињено Краљевство.
По лиценци Piaggio – Италија, Fuji – Јапан, Dassault Aviation – Француска, Орао – СФРЈ, Turbomecanica – Румунија.
Наравно, реч је о фамилији мотора Viper, развијане иод почетка педестих година 20. века, на у наредних 30 и више година.
И ако има негде машина, сумњам да су функционалне, употребљиве, више су за музеј.
Miša Marković
G. Živojine, samo 9 G4? Ako sam dobro razumeo plan je povećanje takođe i modernizacija?
Što se tiče Orlova, koliko će nakon celog procesa (remont+modernizacija+osvežavanje) biti u upotrebi?
Šta je sa Orlovima RV i PVO RS, bila je priča da ćemo kupiti 8 preostalih komada (verujem da su vlasti federacije stopirale proces), to su koliko se sećam neki najmlađi i najmoderniji Orlovi poslednje generacije (1992) sa forsažom i malo korišćeni (doduše sada dugo propadaju verovatno ali ne duže od onih iz muzeja).
Hvala na odgovoru
Živojin Banković
Miša Marković
Да, само 9 али обзиром на прилив нових пилота, то би било сасвим довољно. План је повећање садашње оперативности и модернизација, али за сада нисмо видели да је започео тај процес.
Планирана је модернизација 12 Орлова, то је оно што имамо званично. Ако успеју да ремонтују сва 4 из музеја, можда буде и 14, али сумњам.
У РС је остало 7 једноседа, од којих 5 имају ДС. И наравно ниједан није произведен 1992, реч је о примерцима који су из Сокола изашли у периоду 1985-1991. У 2021. години нема смисла да се они набављају, не знамо када би стигли на ремонт, а и знамо да приоритет у процесу модернизације имају двоседи. Зато су и извукли авионе из МВБ.
PRO
Remont rd33 nije milion $,vec je dosta manji.Naravno da je složeniji od Viper motora ali su dijelovi jeftiniji nego kod RR.Sama tehnologija rd33 motora je daleko iz RR motora toga vremena.Gospodin što navodi primedbe na GZM od Viper zaboravlja da je MS radio taj GZM i da je lošijeg kvaliteta od originalnog RR starog preko 30 godina kome je istekao rok trajanja.Remont Viper 632 kreće se oko 300000$.
1980
Ocekujem ometanje posla za nivoa zajednickih institucija BiH. Sjetimo se samo pokusana kupovine Orlova i Supergalebova bivse VRS.
Zoran
Kolika je cena remonta motora Viper? Onda je sve jasno..nije u pitanju remont u pravom smislu reči. Npr. remont motora RD-33 rusi naplaćuju 2 mil dolara.
ORLOVAC
Predložio bi svim sumnjivcima na kvalitetu remonta motora VIPER da posete sajt http://www.orao.aero pa da malo pogledaju profil preduzeća. Takođe, ORAO je proizvodio motore po licenci Rolls-Royce, i po potrebi i danas može da proizvede nov motor. Što se tiče zastupljenosti motora VIPER u svetu predlažem da se malo pogleda koje avione koriste: Italija, Indija, UAE, Malezija, Mianmar, Nigerija ….
PRO
Kako neko moze na osnovu sajta da zakljuci kakav je kvalitet remonta motora?
Kada se toliko hvalite kvalitetom,objasnite onda odakle tolike reklamacije na motore koje radite vec 50 godina?
Hvalite se necim sto ne postoji.Ko je šef kvaliteta u remontu,proizvodnji,na nivou zavoda?
Odgovor na ova pitanja dovoljno govori o sistemu kvaliteta u firmi!
Što se tiče Viper,pa to je tehnologija iz 50 tih godina,a vi ga radite i danas…
Niko
Nije problem izrade motora Viper u Orlu niti je problem u strucnosti bar do 92 e god. nego je bio prolem u dijelovima koji smo zajeno radili sa rumunumina. Kad oni posalju dijelove za taj motor nikad da pase nista…
Tedy
Pro,
You are right. Orao/IAR-93 is a very (and I mean, very) outdated technology. What one can do to it, except taking losses?
We got rid of it decades ago.
Get a real plane.