Povodom predstojeće modernizacije flote borbenih aviona Gripen Ratnog vazduhoplovstva Mađarske, sekretar komesarijata mađarske vlade za razvoj odbrane Gašpar Marot govorio je za mađarski portal Portfolio. Osim onoga što je već objavljeno o modernizaciji Gripena, mađarski zvaničnik izneo je još neke detalje tog procesa, ali je otkrio i kako bi mogao teći dalji razvoj borbene avijacije mađarskih Odbrambenih snaga.
Kao što je Tango Six već preneo, mađarski Gripeni biće dovedeni na nivo MS20 Block 2, dorade će pretrpeti radar (na standard PS-05/A Mk4), sistemi za komunikaciju i identifikaciju (proširenje funkcionalnosti Link 16 i uvođenje IFF NATO Mode 5), a biće integrisano i novo naoružanje, pre svega rakete vazduh-vazduh i vođene bombe.
Za sada je potvrđeno da je potpisan ugovor za rakete vazduh-vazduh malog dometa IRIS-T, ovoga puta Gašpar Marot je izjavio da je odobren proces nabavke vođenih bombi GBU-49 kao i raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa Meteor, ali je dodao da se još uvek definiše način finansiranja. Takođe, modernizacijom je definisano da će piloti na kacigama dobiti sisteme za prikaz informacija i nišanjenje, Marot je otkrio da se trenutno sa izraelskim Elbitom vode pregovore oko nabavke HMS (Helmet Mounted System) TARGO II.
Posebno je interesantno ono što je mađarski sekretar imao da kaže o budućnosti borbene komponente Ratnog vazduhoplovstva Mađarske. Iako još uvek nije doneta odluka, sadašnji vojni planovi podrazumevaju formiranje još jedne eskadrile borbenih aviona, a ta jedinica bi takođe mogla biti opremljena Gripenima (moguće novom generacijom Gripen E i F, prim. autora), pošto bi, prema mišljenju Marota, to bio kratkoročno logičan izbor jer bi izbor novog tipa letelice zahtevao dugotrajnije planiranje. Spomenuo je i F-35 kao jedini mogući izbor aviona 5. generacije, ali da, kada se gleda odnos cene i korisnosti, taj avion možda nije najbolji za zadatke koje izvršavaju mađarske vazduhoplovne snage.
Novi tip borbenog aviona se ne bi kupio i zbog toga što se u periodu između 2030-2040. očekuje tehnološki skok, a Mađarska trenutno ispituje mogućnost da se pridruži razvoju borbenog aviona 6. generacije. Kako je navedeno, ovi projekti se još uvek prate kako bi se tačno razumelo koji su pravci razvoja, i šta se novo dobija u odnosu na postojeće sisteme. U pitanju su naravno evropski projekti, francusko-nemačko-španski NGF (u okviru programa FCAS) i britansko-italijansko-švedski Team Tempest, rad na ovim projketima trebali bi da daju konkretne rezultate do perioda 2035-2040.
Portfolio podseća da je u Mađarskoj uspostavljanje vazduhoplovne industrije, kako vojne tako i civilne, u toku. Kompanija Airbus otvara fabriku delova za helikoptere u mađarskom gradu Đula, brazilski Embraer osniva istraživački i razvojni centar i proizvodi male lake avione, vlasnik češke firme Aero Vodochody biće iz Mađarske, a uskoro će Mađarska sa švedskim SAAB-om ostvariti saradnju na polju istraživanja i razvoja.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
алекса
Овако то изгледа кад се не води политика од данас до сутра него се да стручним људима да планирају и развијају неку област, у овом случају РВ. Свака част Мађарима.
Јарило
Има још примера за то.
Miloš77
Svija mi se njihov plan. Na žalost realnost budućnosti je debelo progresivno naoruzavanje svih u okolini. Madjarima je bilo dovoljna eskadrila jednomotornog lakseg visenamenskog borbenog aviona do danas. Sutra ce da ih budu dve! Prekosutra ce da se predje ne na petu nego na šestu generaciju dvomotornih teskih borbenih aviona klase EF2000 ili cak Su-35. To ce morati ne duplo nego daleko vise da se placa nego ovo do danas. Kako i koji razlog prodati narodu ?
Tu ćemo i mi svi da fasujemo troškove.
Zma jok
Da, a kad im treba nuklearka onda nema ekoustanika i libero ministara da teraju svoju politiku. Energetika uslov za razvoj. Kad pricaju sa Rusima nema pros o međunarodno pravu i sudstvu haga o kojem kakvih sankcijama, već čovek ode i ispriča se i dogovara. Svaka čast Vučiću, u slučaju da ode, bićemo gori i od Crbe gore i Makedonije po pitanju vodjenje nacionalnih interesa.
Yoda
@Zma jok
Ti bi stvarno bio spreman da ovima dozvoliš da „podlože“ nuklearku ovde?
Znaš li šta se loži po Srbiji i kakve posledice to ima, kao i to da su npr. raznorazne studije oko Korone dozvolili tj. finansirali – izuzev one koja proučava povezanost njene smrtnosti sa aerozagađenjem?
Neki drugi po Amerikama, pa i sam SZO su radili nešto i dobili rezultate koji bi neke civilizovanije narode od nas podstakli na to da se sa ovom situacijom pozabave na ne baš civilizovan način – ali mi smo lideri…
Pa i taj gas – samo što je stigao – plaćamo ga nekoliko puta više nego što je ugovoreno.
Neki zaostali koji nemaju tako spasonosna i sposobna vođstva kao naše – gase i nuklearne i termocentrale, čak se i od gasa uzdržavaju – ali pazare vrh avione kad i koliko požele…
Aleksa je izneo tačnu konstataciju – ali to važi samo tamo gde nema experata za iglu i lokomotivu i sve između…
Sa druge strane – ni ti nisi daleko od istine – kada bi se radilo o normalno uređenom društvu..
Kako li opstadosmo dosad bez Vučića i kako li to tek polazi za rukom svima drugima.
Uzgred – Orban i Vučić imaju mnoogo više razloga nego sličnosti – čak su i neuporedivi na unutrašnjem planu, ali je Orban sa migrantskom krizom više shvatio važnost jačanja Srbije u svakom pogledu nego naši velikaši…
hind
Yoda, šta to čini Srbiju posebnom da svi oko nas mogu imati nuklearke, a mi ne? Molim te TAČNO mi odgovori razlog. Hvala unapred.
Deki
Samo bi jos trebalo da strucnjaci koji loze blato u termoelektranama upravljaju nuklearkom..
Zma jok
Еј јода онда ми лепо да идемо пешке? Угасимо авијацију па нам онда ни танго нетреба? Или ко хрвати да се увалимо у нато, узмемо кредит који ћемо отплатити кад нас буду слали у натовске ратове? Па јодо отвори очи. Немош ко дете за лизалицом па шта кошта нека кошта. Све у држави важи од ресурса, а и свака шибица се ефективно оцењује по киловатсат произведени. Џаба ти танго ако то је схваташ, боље гледај парове или фарму.
Yoda
@hind
Odgovor bi bio poduži, ali se u krajnjem svodi na – nedostatak pravosuđa, mozga i morala…
Oni koji su kadri da jalovinu (kojom godinama truju celu Srbiju) mešaju sa mazutom za termocentrale i tako ostvaruju profit – ladno bi npr. nudili i tzv. prljave bombe za velike pare (i dobili bi ih) u slučaju da imamo nuklearke…
Možemo mi „ti mene serdare, ja tebe vojvodo“ da se hvališemo od jutra do sutra, ali to neće promeniti našu situaciju na bolje.
Kad podvučemo crtu, uporedimo se sa drugima po različitim kriterijumima i odredimo sebe i svoj položaj – možemo tek tada krenuti u rešavanje problema i boljitak – ali je to nemoguće ako se mali Đokica tripuje da je – Đoka – kao što je to bio njegov (pra)deda…
Postoji lepa alternativa nuklearnim elektranama – čak i energetski isplativija i ekonomski povoljnija – pa bi mogli iskoristiti strateško partnerstvo sa Kinom i uključiti se u projekat razvoja i testiranja torijumskih reaktora – a gorivo za njih (nuklearni otpad – osiromašeni uranijum, pored ostalog) bi se možda moglo dobijati i džabe.
Potpuno su neškodljivi za životnu okolinu i u slučaju kakvih kataklizmatičnih događaja.
Ali – problem je u tome – što se teško ugraditi u takve tehnologije, za razliku od nafte, gasa, uglja, uranijuma itd…
@ Zma jok
Sa ovolikim toplim banjama, tj. izvorima tzv. geotermalne energije – mogli bi da grejemo dobar deo Srbije i usput pravimo struju.
https://www.gradnja.rs/eavor-geotermalna-energija-bez-pumpe/
Ima tu još koječega – o čemu se kod nas, „naravno“, ćuti i pravi mrtvim:
https://www.youtube.com/watch?v=-HqHmobgLXc
https://www.youtube.com/watch?v=WToX36026DE
U nekim delovima zemlje vetar duva redovno (što je jako bitno), pa bi ti vetrogeneratori sa solarnim elektranama mogli puniti akumulatore gigantskih kapaciteta i skladištiti struju, a možda je i bolje koristiti ih za – elektrolizu i dobijanje (i skladištenje) vodonika.
https://energijabalkana.net/elektrane-na-vodonik-glavni-igraci-u-energetskoj-tranziciji/
Naravno, ne treba zaboraviti postojeće i buduće hidrocentrale, subvencionisane vetrogeneratore i solarne panele za domaćinstva itd…
Sve to samo po sebi – nije dovoljno – ali u zbiru može podosta ako ne i potpuno zadovoljiti naše energetske potrebe, a svi takvi projekti ekološke energije dobijaju i značajnu podršku iz EU fondova.
Dinar uložen u prevenciju štedi više hiljada u terapiji…
Feline
Baš svaka zemlja, i U.S of A vodi politiku “od danas do sutra” – promena vlade, ili administracije, i trenutno se nadu drugi prioriteti – npr, mala digresija, Trampu na pamet ne bi palo povlačenje iz Afganistana, a o onako lakom zauzimanju Kabula bi Talibani mogli samo da sanjaju. Međutim, pobedio je Bajden i rešio da se “posveti” ruskom problemu – sav račun će u Kujev za naplatu, šta god se bude dešavalo. Digresija, ali ako Rusi još malo podrže Ukrajinu pod opsadom, pobećiće i najuporniji investitori pa i spekulativni kapital – oprezni su već otišli…
Kod nas je još vidjivije – ne bih o politici, ali sećam se demagoških lupetanja da nam treba do 17000 vojnika, da možemo “da pobedimo samo u ratovima koje ne budemo vodili” – lepa ideja zadrugu stranu da samo vrši pritisak pa će da dobije sve što bude htela… Ne branim sadašnji vlast, ali otkako je preuzela Odbranu i Budžet, ima sve manje volje u okolini za nekakvom “trkom u naoružanju”, i sve više zabrinutosti što ne može nikako da se za male pare postane nekakva “dominirajuća vojna sila” na teritoriji ex-YU – kao da je moguće to postići u miru, i bez ogromnog svesnog napora – šta god ko mislio, dominantna sila u nekom regionu je u stanju da najuri ili obeshrabri i svaku spoljnu silu – tj spreči mešanje spolja, ne samo da bude relativno jača od ovog ili onog iz svog dela sveta. Takvog ovde nema.
Što se tiče “aviona 6.-te generacije”, rekao bih da je u pitanju marketinški trik, i želja da se bar u domenu EPP bude nekako “bolji” od konkurencije – evropske bivše sile “razvijaju” avione “6-te” generacije, a nemaju niti svoj avion 5-te generacije….
Što se tiče Mađarske, rekao bih da njihov izbor sam za sebe više govori o izvikanom Gripenu nego išta drugo – premali, sa preslabim motorom i sumnjivim radarom – nije Meteor prva raketa koja ima problem većeg dometa od mogućnosti radara sa kojim je uparena – pre Gripena je postojao par F-14 i AIM-54 – “najbolja raketa koja baš nikad nije oborila baš ništa”….
Živojin Banković
Feline
Одакле Вам инфо да ракетом AIM-54 није оборено ништа?
Иранци у рату са Ираком дакле нису оборили ниједан ирачки авион?
Miloš77
@Fleine
Kažete „Trampu na pamet ne bi palo povlačenje iz Afganistana,“
Pa Tramp je potpisao ugovor o povlačenju sa Talibanima. Biden je samo nastavio njegovu glupost ibspreoveo je na katastrofalan način.
Živojine, to za AiM-54 da nije ništa oborila je američko priznato iskustvo, kao i da se pokazala slabo na mnogim testovima. Lično mislim da bi je nastavili modernizovati i zadržali u upotrebi da je imala perspektivu. Medjutim odustali su posle vise decenija pokusavanja.
Dusan Pavlovic
@Felin
@Milos77
Iranski avioni sa raketama AIM54A Phoenix u oborili 54 Iračka aviona i helikoptera, to su sve F-14 avioni naoružani tim raketama oborili, dakle ovo je broj oborenih letelica samo ovom raketom
Ed
@Milos77
AIM-54 je povucen iz upotrebe, medju ostalim, zbog dva razloga: jedini avion koji ga je mogao nositi (F-14) je povucen iz upotrebe i nove varijante AIM-120 dosegle i presle domet te rakete.
Domet zadnje varijante, uvedene u upotrebu 1986.g., AIM-54C je bio 150km dok se za AIM-120D navodi domet >160km.
Ispitivanja na AIM-54 su nastavljena i nakon povlacenja 2004.g., ali samo u smislu proucavanja hipersonicnih raketa koje je provoodila NASA.
https://www.nasa.gov/centers/dryden/research/Phoenix/phoenixmissile.html
https://www.flightglobal.com/helicopters/new-long-range-missile-project-emerges-in-us-budget/125963.article
Miloš77
@Ed
Nešto tu ne pasuje skroz.
Po američkim izjavama Aim-54 nije imala zeljene sposobnosti i uspeh dugi niz godina/decenija.
Raketa je specifična i ni u kom slučaju Aim-120A/B/C nisu zamena za Aim-54. Napravljena je da obara ruske bombardere is protiv brodske rakete kako bi zastitili svoju flotu. Aim-7 i 9 su bili za obaranje lovaca.
Aim-120 je zamena za Aim-7 i prvih 30 godina svog postajanja nema domet Aim-54
Aim-120D tek sada ulazi u upotrebu i pitanje je koliki domet ima i koji su joj gabariti uopste. Mozda 160km. Aim-54 po mnogim izvorilma ima domet od preko 100NM sto je preko 185km.
Drugo, nema razloga zasto jedan F-15, ili F-18 ne moze da nosi Aim-54. To sto je F-14 s otisao u zasluzenu penziju nije razlog da se izvede iz upotrebe raketa takve kategorije. Razlog je morao biti drugacije prirode.
Mislim da je u pitanju odluka doneta na osnovu iskustva sa Aim-54 i da je manje potrebna nakon zavrsetka hladnog rata. Ja se licno ne slazem sa tim. Ako se domet Aim-120 povecao do danas na skoro duplo, i ruska R-37M isto ima skoro 50% veci domet nego R-33, onda sigurno da ima svoje mesto u arsenalu za borbu u vazduhu. U svakom slucaju Amerika po meni ni danas nema zamenu za takvu raketu. Zamislite samo koliko veca glava za navodjenje ide u taj precnik u poredjenju sa Aim-120.
PeleBC
Svi podaci o navodnim asovima IRIAF-a dolaze od Tima Coopera.
Nekada prije i na Wikipediji su uzimani sa rezervom, danas su tamo opisani kao činjenice.
Ja lično nisam sklon da tome vjerujem.
PeleBC
*Tom Cooper (a ne Tim).
Mogu se naći osporavanja njegovih tvrdnji na internetu, doduše sve manje nego nekad na Acigu.
http://www.aviationbanter.com/showthread.php?t=11169&page=7
Živojin Banković
PeleBC
Tom Cooper вероватно јесте претеривао, али не можемо тврдити да ирански Ф-14 ракетама Феникс нису обарали ирачке авионе.
Dusan Pavlovic
@Živojin Banković
Naravno da jesu obarali, čak obzirom da govorimo o ogromnoj raketi, sa ogromnom bojevom glavom sa blizinskim upaljačem, postoji zabeleženo da je jedna raketa AIM-54a Phoenix oborila čak 3 Iračka aviona koja su letela u formaciji. Pilot Asadullah Adeli je oborio tri miga 23s jednom raketom, i sva tri miga su pala na ostrvo Kharg, a inače sama raketa AIM-54A je bila veoma dobro uradjena, posebno za svoje vreme, imala je sopstveni radar, i bila je fire-and-forget, sa strašnim karakteristikama u završnoj fazi leta, jer nije gubila brzinu, iz razloga što se prvo pela na veliku visinu, a u završnoj fazi leta se spuštala u poniranje, i u terminalnoj fazi bila i dalje veoma brza, obzirom da je bila hipersonična, brzine do 6 maha, bila fenomenalna raketa. Sama pojava lovaca f-14 je bila dovoljna da se Iračan razbeže iz borbe. Neozbiljno je tvrditi da njome ništa nije oboreno, i da je promašaj, jer je bila sve sem nesposobna, i promašaj
PeleBC
Živojine, do njegove pojave, mišljenje amerikanaca je bilo da IIAF nije postigao ni ono što bi danas rekli da je IOC za F-14.
A odjednom po njemu kroz revoluciju izfiltrirani piloti novog IRIAF-a ne da su razvalili, nego ga koriste kao dio VOJIN, kao AWACS. I pri tome US prognoze govore da je pred revoluciju osposobljeno za let bilo 25-30 primjeraka.
Dok je bio aktivan acigov forum, bilo j komentara da je velik broj npr. pogodaka PVO (Hawk) pripisivan F-14.
Za moj ukus, previše navijački nastrojen autor. Individualna stvar, naravno.
V-K-O-K
Pele, propustio si dio gdje je IIRAF, usljed nedostatka Phenixa, prilagodio raspolozive Hawk projektile na nacin da ih F14 koristi kao ZZ projektile.
Živojin Banković
PeleBC
Све стоји, али постоје и други извори који наводе да је било обарања. Било да су пристрасни или не. Треба прочитати доста литературе, а читаоци нека сами извуку закључак.
Miloš77
Ne vidim razloga zasto ne bi bilo pogodaka ako je bilo toliko lansiranja od strane Iranaca. Amerikanci su imali drugacie iskustvo sa malo lansiranja i 0 pogodaka u borbi.
PeleBC
Živojine,
Pa baš tu i vidim glavni problem, bar ja gdje god sam nalazio priče o svemogućem F-14, referiše se na Cooperove knjige. A njegove knjige su se pojavile nakon tekstova na Acigu.
Po meni, on je pojava koja je ekvivalent Diegu Zampiniju (ko se seća njegovih priča o MiG-23ML i obaranju a izraelskih F-16) sa druge strane, sa razlikom da ima zapadne izdavače iza sebe.
A ako me sjećanje dobro služi, sam Cooper se potpisivao na Acigu kao CIA veteran.
V-K-O-K
https://theaviationgeekclub.com/former-iriaf-f-14-pilot-explains-how-he-was-able-to-score-16-aerial-kills-in-the-tomcat-eight-with-the-aim-54-phoenix-missile-two-with-the-m61a-vulcan-gun-and-one-with-the-mim-23-hawk-missile/
Koliko je ovo svijedocanstvo relevantno, u to ne bi ulazio.
No, lik spominje preinaku Hawkova u ZZ projektile, a tu istu pricu sam cuo svojevremeno dok sam se Unprofora igrao na Golanskoj visoravni od nekih upucenih cunki i s Sirijske i s Izraelske strane.
PeleBC
https://theaviationgeekclub.com/former-iriaf-f-14-pilot-explains-how-he-was-able-to-dodge-20-matra-missiles-fired-at-his-tomcat-by-iraqi-fighter-jets/
F-14 je težak avion. Za razliku od F-15, dosta manji odnos potisak/težina. Ako je izbjegavao rakete, mogao je 1-2 izbjeći manevrima prije nego je energetski „pao“. 20 komada, …
Ako me sjećanje služi, Hawk je kačen na F-14 tek tokom 90-tih, nakon rata, kada je isticao resurs AIM-54, kojih su nabavili oko 600 komada.
Na istom sajtu možeš pronaći npr. priču o prebjegu F-14 na iračku stranu koja je završila obaranjem mačka jer je pilot dan ranije krenuo. A onda taj F-14 kojeg su, prema istom članku, oborili irački Migovi-23, nije ovdje na listi:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iraqi_aerial_victories_during_the_Iran%E2%80%93Iraq_war
Ali zato jeste ovdje, 17.01.1987. Iako se članak sa Wikipedia poziva na ovaj ruski izvor:
http://www.skywar.ru/IRIAF8088.html
Ako se ode na Wiki za iranske pobjede, spisak je smiješan, jer postoji samo spisak F-14. Ako pogledamo izvore, 2/3 su Cooper/Bishop kombinacija.
Ovako se stvara mit. Opet, moj stav.
V-K-O-K
Vidis,
taj isti Cooper kaze kako je Iranu do revolucije isporuceno samo 240 Phenixa od 714 narucenih
https://medium.com/war-is-boring/the-tomcats-first-phoenix-kill-a17ae6b57038
Dakle, ne znam od kud ti brojka od 600 komada.
PeleBC
U pravu si, zapravo je broj 274 + 10 trenažnih.
Dvije moje greške, ovlaš sam pregledao ovaj podatak i loše sabrao dvije narudžbe koje nisu isporučene (profulao za cca 100).
Moja greška.
Dušan Pavlović
@PeleBC
Taj izvor zaista kaže da je isporučeno samo 260 raketa, i da su im plaćene a neisporučene rakete i jedan (1) plaćeni Tomcat zadržani usled embarga USA prema Iranu, pa su Iranci se dovijali i kačili Hawk PVO rakete, kao i razvili domaću reverse engineered Phoenix raketu Fakour 90, koju koriste od 2018-te. Glavna razlika izmedju Hawk rakete i Phoenix-a je sem u brzini i daljini dejstvovanja u tome da je Phoenix fire and forget, dok Hawk mora imati konstantno radarsko ozračenje cilja od strane avionskog radara , ali i sa njom su Iranci obarali nekoliko Iračkih aviona. Fakour 90 je navodno identična po masi i izgledu,ali poboljšanih navodno karakteristika
Igor
Primjer dobrog razmisljanja i postojanja strategije – bravo susjedi!
Saymon
Eh, ovaj nas prostor je uvek bio skrt sa darovitim ljudima koji imaju viziju i razmisljaju godinama unapred….
alexanto
Toliko o tome kako su jako nezadovoljni Gripenima i kako traze nacin da ih se ratosiljaju… Vazi.
Slavke
Iz direktnih kontakata sa ljudima iz operative mogu reci da oni nikada nisu imali zamerke na sam avion. Veci problem su bili troskovi koriscenja aviona koji su nakon Mig29 bili znacajno veci, te je bilo problema na vezi operacije-komandni kadar-politicari (tj, politicari su trazili sto manje rashode, komandanti su se „dodvoravali„ na stetu operacija, a ljudi koji su operativno radili morali su da se adaptiraju sredstvima koja su im data a ne trazena).
Medjutim, ono sto je mozda jos bolje po samu Madjarsku u svim planovima nabavki – uvek traze neki off-set ili ukljucivanje u proizvodnju delova NVO (kao sto je Madjarska uspela da dobije i fabriku delova nabavkom Airbus helikoptera)
mikica
Ko jos veruje u lazi o jeftinom satu naleta americkih aviona citaj i Gripena? Imali su pola flote neispravno dok Kongres nije odobrio pare za popravke.
Dejan K.
Komsije mudro rade.
V-K-O-K
E moj TT, ali zasto?
https://statisticstimes.com/economy/country/serbia-gdp.php
Tomislav
Nadam se da u hrvatskoj razmišljaju o uvođenju druge eskadrile Rafala 2032-2035 godine.
Madpal
Druga eskadrila stize kada broj stanovnika padne ispod 3 milona, tacno u periodu koji si naveo :D.
TT
Tomislav Naravno da ne razmisljaju jer je nepotrebna ..
Alistar
Madpal ako srbija kojim čudom uđe u Eu vi nećete imati ni 3 miljuna stanovnika, već sad kupujete hrvatske putovnice da idete na baustelu po zapadnoj Europi a divite se Rusiji i Kini
K
A kad ce treca i cetvrta?
doc Holiday
@ Madpal
U tome i jeste poenta u Srpsko-Hrvatskoj trci u naoruzanju… Da na svakog pilota dodje bar po 3 aviona ili helikoptera … ili na svaku tenkovsku posadu po 3 tenka
Milan
Alostar O cemu ti pricas covece? Obe zemlje gube stanovnistvo slicnom brzinom, cemu detinjaste gluposti, ovo nije zuta stampa?
TT
Alistar
Ako cemo zbog te EU izgubiti poput Hrvatske 25% populacije onda joj daleko lepa kuca.
Ljudi koji iz Srbije odu u EU zbog posla se uglavnom vrate nazad.
Pavle
Alistar
Srednje spretan programer bez problema uzme 3K neto u Srbiji.
I moguce je proveriti de ne jurcaju za vasim pasosima.
Zma jok
@ alitrt nemojmo pričati kome se sve vi divite…i za koliko…
Renko
Dakako da Hrvatskoj treba još jedna eskadrila dvomotorca jer Hrvatska ima puno mora za nadzor i Hrvatska je po ukupnoj površini veća od Srbije. Ima i nepovoljniji oblik.
Također, potreba je, kao treća, eskadrila podzvučnih jurišnika sa mogućnosti napredne obuke.
Ivan
@Alistar
Bugarska ima nesto nize plate i standard od Srbije pa nisu pali na 3 miliona ljudi i dalje su tu negde sa Srbijom po populaciji.
Tako da ti ta teza o tome kako ce Srbija da izgubi pola populacije za 10 godina, kada primanja budu bar dva i po puta visa nemaju mnogo smisla.
Sa druge strane ko zeli da ode da radi u EU moze i sada, nije to toliko tesko kako ti zamisljas.
TT
Renko Za vap velicine Hrvatskog 10 aviona je sasvim dovoljan broj.
Dodatni avioni bi imali smisla da je zemlja u nekom neposrednom bezbednosnom riziku, ovako bas i ne..
Živojin Banković
Ivan
Бугарска има нешто већи пад броја становника него Србија. У једном тренутку су имали скоро 9 милиона….
Ivan
@Zivoin
Imaju mnogo veci pad nego Srbija, tu su negde sa Hrvatskom ako pogledamo zadnjih 40 godina.
Ali poenta mog komentara je bila ta od ulaska u EU nisu drasticno gubili stanovnistvo.
Bugarski najveci pad je bio u periodu 1990-2000. godine.
Dusan Silni
#Renko
Gde ste pročitali da je Hrvatska po povrsini veća od Srbije?
Danilo
Je, i kod nas je dilema da li eskadrilu Klingonskih krstarica ili Voyagera..Pitanje je i koliko će fotonskih torpeda uzet jer su baš skupa.
Zulum
„Za vap velicine Hrvatskog 10 aviona je sasvim dovoljan broj“
RH je naručila 12 zrakoplova što je minimum za nadzor zračnog prostora iznad kopna, otoka, teritorijalnog mora i gospodarskog pojasa. 14 do 16 je optimalan broj.
Ed
@TT
Za RH, 10 visenamjenskih aviona nije dovoljno. Jednostavno ne bi bilo dovoljno aviona na raspolaganju za nadzor i pristojne sate obuke, uzevsi u obzir raspolozivost aviona 75-80%.
Prije odluke o raspisivanju natjecaja, onog propalog i ponovljenog ovog zadnjeg, radena je strucna tehnicko-takticka studija o potrebama HRZ-a koja je i temelj natjecaja. Po toj studiji, minimalni broj VBA za HRZ je 12, a optimalan 18. Dakle RH je isla na minimalan broj koji zadovoljava potrebe.
Sto se tice pada broja stanovnistva u RH, on je velik i dobrim dijelom uzrokovan odlaskom u druge clanice EU, ali nikako nije 25%.
Pad broja stanovnika RH od 2011-2021 iznosi 9.25%.
Suzhou, Jiangsu
@Madpad
Živeo u Kini i radio, Covid 19 me vratio u Beograd pa dok se kineska vlada ne otkači od siludih pravila karantina za ulaske tamo, ovde sam.
Tehnološki su za 5 koplja iznad EU. Plate u velikim gradovima su itekako stigle evropski standard (Šangaj, Peking, Ši en, Gvangdžou, Ćingdao itd). Preko Wechat-a i Alipay-a plaćaš sve na QR kod poodavno u Kini. Bank loans se cepa na 2 klika doslovce. Unutrašnjost Kine je još uvek beda ali kako grade infrastrukturu brzo, uveren sam da će se to izmeniti za 10 godina.
Tuga je koliko je rasistički ovaj komentar. Hrvatska stagnira puno više od Srbije jer GDP per capita u Srbiji raste puno brže nego u Hrvatskoj. Statistika je egzaktna. Za 5 godina će manje više imati ujednačen životni standard Srbije i Hrvatske.
mike V
@ Suzhou, Jiangsu Hrvatska stagnira puno više od Srbije jer GDP per capita u Srbiji raste puno brže nego u Hrvatskoj. Statistika je egzaktna. Za 5 godina će manje više imati ujednačen životni standard Srbije i Hrvatske. ajde stručnjače objasni malo ovu tezu kad si ju več tako izbacio.
Petrovic Dusan
@Suzhou, Jiangsu Niti je Kina ispred EU po bilo cemu.
Kina zaradjuje znacajni manje od ukupnog bloka EU i tehnoloski su znacajno slabiji od EU.To samo pokazuje da ste videli Kinu, ali ne poznajete dostignuca jedne Francuske,Nemacke,Svedske, Holandije i td.
Srbija nece prestici Hrvatsku ekonomski.
Te najave“ za 5 godina, za 10 godina“ slusamo od 1991,
Iako je daleko od sasvim uredjene zemlje kao Ceska ili Holandija, ipak je u Hrvatskoj celokupno stanje bolje nego ovde, srednja plata visa, standard visi, a u EU su i NATO,
I dan danas, Srbija uporno gura ka Rusiji i Belorusiji (citaj-tajkunskim vezama i bogatstvu direktno umesanih, i siromastvu za vecinu stanovnika) dok sudovi nisu nezavisni, i od EU nema ni traga u narednih 20 godina.
Kad pogledate samo turizam u Hrvatskoj, pa Srbija nikada ne moze da racuna na takav prihod.Jesu imali gubitke zbog Covida ali se to zavrsava.
TT
Ed Mislio sam na pad od raspada zajednicke drzave 1991. kada je Hrvtaska imala 4.9 miliona stanovnika..
Milan
@mike V
Ajde ja cu umesto njega.
Hrvatski BPD tjs. ukupna privreda je 2008. godine iznosila oko 70 milijardi $, danas je na oko 65 milijardi.
Dakle ispod nivoa na kojem je bila pre 13 godina, to je defakto stagniranje, zar ne?
Srbija je 2008. imala BPD u visini od 49 milijardi $, dok je danas 65,6 milijardi $.
Dakle ako gledamo direktno dve zemlje dosli smo od toga da Srbija ima 45% nizi BPD do toga da ima visi BPD od HR po zadnjim podacima dostupnim.
Takodje je i sa platama situacija silcna, Srbija je imala prosecnu platu oko 350 evra 2007. godine Hrvatska 750 evra, a ove godine ce Srbija zavrsiti sa oko 700 evra (620 trenutno), a Hrvatska na oko 950.
Uz to Srbija u proseku ima visi rast u zadnjih 5 godina od Hr.
Tako da ne moras da budes doktor ekonomije da bi predvidio kako ce ovo izgledati za 5+ godina.
TT
Petrovic Dusan
Ako se gleda ukupna velicina ekonomije onda ce Srbija kao zemlja sa 80% stanovnika vise svakako prestici Hrvatsku ako se to vec nije i desilo, posto kada pogledamo podatke svetske banke pise ovo:
Serbia: $65.697 billion (nominal), $153.076 billion (PPP)
Croatia: $65 billion (nominal), $151 billion (PPP)
Sto se tice standarda to ce se takodje tokom ove decenije dovesti na slican nivo, razlika ce po svemu sudeci biti beznacajna vec za koju godinu.
Ne zato sto mi imamo neki spektakl od razvoja vec zato sto Hrvatska tapka u mestu vec skoro 15 godina po tom pitanju.
Zulum
Malo kreativnog knjigovodstva pred izbore?
SLO GDP nominal per capita $31,026
HRV GDP nominal per capita $17,222
SRB GDP nominal per capita $7,497
mike V
@ TT I Milan od kud vadite te podatke bas sam znatizeljan , ja koje sam nasao demantiraju obojicu jer SRB 2008 52 I NESTO MILIJARDI DOLARA A 2020 ISTO 52 I NESTO
frane
Dusan Silni
#Renko
Gde ste pročitali da je Hrvatska po povrsini veća od Srbije?
Hrvatska ima vecu povrsinu zracnog prostora od Srbije. Zracni prostor iznad mora takodjer spada pod suverenitet.
Pavlović Dušan
@Renko
Srbija 88,361 km²
Hrvatska 56,594 km²
Za trećinu veću površinu ima Srbija
mike V
@Pavlović Dušan znaci Srbija sa Kosovom nad kojim nema kontrolu je veća od Hrvatske koja nema more zar ne, nisam znao da se nad morem ne leti i vrsi nadzor, kad se postave stvari kako izgleda onda SRB IMA 77 474 km2, a HRV 87 609 km2
Zulum
@Dule Najveći ste u regionu Panonskog mora.
Republika Hrvatska – površina kopna i mora: 89 810 km²
Ed
@Pavlović Dušan
Netočno.
Hrvatska 56,594 km2 kopna + 31,067 km2 obalnog mora koje isto spada u državni teritorij i treba ga nadzirati.
Dakle, Hrvatska 87,671 km2
A isto bitno u ovom kontekstu, najudaljenije točke teritorija su za HR 50-ak km udaljenije od najudaljenijih u SRB.
Zulum
Da se ne muljamo;
Srbija 88,361 km² tj. 77,474 km² bez Kosova
Hrvatska 56,594 km² (ukupna gospodarska površina: 113 680 km²)
V-K-O-K
Ukupna povrsina RH iznosi 87661 km2
Dusan Pavlovic
Ne vidim preteranu poentu rasprave ko je veći ili manji,a li očigledno da CIA factbook nema predstavu kolika je Hrvatska, barem sudeći po nekim komentatorima ovde.
https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/croatia/#geography
U vazduhoplovnom smislu mislim da ni Srbiji ni Hrvatskoj nije u mirnodopshim uslovima potrebno više od jedne eskadrile borbene avijacije,a za stanje ratne opasnosti, malo je i 4 eskadrile samo lovačke avijacije
Zulum
@Dule Ne vjeruj CIA-i, vidiš što pišu za vas (77,474 km²); https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/serbia/#geography
Hrvatska i Srbija će imati onoliko eskadrila VBA koliko si mogu priuštiti i popuniti pilotima. Si vis pacem, para bellum.
Milos S
Što se nas tiče ne moramo žuriti. Ovi 29 mig potrajaće bar do 2030 možda se može i rastegnuti još par godina i preko toga, uz kupovinu mladjih 29m ili m2 do dve pune eskadrile mi nemamo nikakav problem sa avijacijom još 15 tak godina sigurno. MIG 29 m2 sada košta ispod 30mil $ i jedna eskadrila nebi nam sigurno toliko opteretila ekonomiju kao bilo šta drugo da se kupi . Svejedno novo ili polovno. Ofset imamo i infrastrukturu za to ne trebaju dodatne pare. Sav taj silan novac koji bi sad u ovom trenutku bacili na avion 4 generacije koji je samo nabudžen elektronikom a u suštini je avion iz 70 80 godina prošlog veka !!!! Malo izgleda bezveze i nepromišljeno. Za 10 godina cela 5 generacija će sigurno biti mnogo jeftinija, u svakom smislu. Rusi će završiti SU 75 ,MIG 41, Kinezi J31, … Izbor će biti mnogo veći u svakom slučaju. Plus će se i preboleti i sve dečije bolesti kao što ih sada ima F35 a takodje i SU57 i J31. Tako da ova odluka Madjarske izgleda veoma domaćinski i racionalno i slobodno bi se mogli ugledati na njih.
Miloš77
Misliš da kupimo MiG-29M2 kao prelazno rešenje do Su-75? Posle mu moderizujemo radar itd..
To ima smisla iz tri dobra razloga. Cena, realna potreba i trening tojest priprema za skoriji prelaz na avion pete generacije negde sredinom 2035te.
Tako bi se noglo i napraviti dve manje eskadrile i pre 2040te Recimo 12 MiG-29M2 i bar isto toliko jednomotornih Su-75. Posle bi se dvomotorci modernizovali na ozbiljne radare i trajali bi dok ima smisla. Ipak je to jaci i brzi avion. Nije stealth, ali nije ni Rafal ni F-15 jbga!
Nije loša ideja. Radimo po svom, a ne tu neka trka u naoruzanju kako se forsira u zadnje vreme i sa samog vrha.
Stojko
Mislis da cemo do 2030. da zavrsimo remont i modernizaciju postojecih aviona? Optimisticna procena.
TT
Sankcije ne uzimas u obzir? Pricas kao da smo Indija, a ne maleno ostrvo okruzeno NATO paktok, zavisno od EU.
Nama ne gine Rafal, od Ruskih aviona nema nista.
Živojin Banković
Stojko
Српски МиГ-ови нису на ремонту…..
Летос смо видели три једноседа МиГ-29СМ, има их још….
алекса
Све некако разумем али да неко каже да купимо СУ 75 не разумем. Авион који постоји само као макета и видео клип, а производиће се ако купац да за њега паре треба да чува државу? Суманутији дил одавно нисам чуо
Milos S
Aleksa ako ne naprave taj SU75 ili mig 41 ili počnu masovno proizvoditi SU57 ili Kinezi ne naprave J31 verovatno neće biti ni njih. A onda nam je sasvim svejedno možemo i sa mig21 leteti…..
Petrovic Dusan
@Milos S
Ovde tacno pise koliko je Rusija tokom 2021 proizvela i kojih aviona za svoje vazduhoplovstvo:
https://bmpd.livejournal.com/4476065.html
Da skratim-oko 30 (trideset), vecina avioni generacije Su-27, dva MiG-35 i 2 Su-57.
Time se broj aviona Su-57 sa „jedan“ popeo na „tri“, za 20 godina rada na ovom projektu.
Hajde bez pristrasnosti da procenimo, koliko godina ce onda trebati Rusima da naprave Su-75, avion koji sad postoji samo kao maketa od stiropora?
Da ukljucimo i sve teze sankcije koje nisu postojale kad je poceo razvoj Su-57.
Meni je to potpuna iluzija, verovati da ce Rusi bilo sta da proizvedu.MiG-41, MiG-35,Su-57, Su-75-na isto mu dodje.
Koliko proizvodi Francuska Rafala, ne znam ali je vise od tri godisnje.
Usa F35 stampaju oko 150 godisnje, + ispitane i potvrdjene platforme F-15 EX u najmocnijoj ikada konfiguraciji i F-16 poslednje generacije.
Miloš77
@Petrovic Dusan
Zavisi od toga da li ce ubrzati proizvodnju kako je planirano, ili ne. Kao sto vidite, us sve sankcije ustanju su da naprave preko 100 aviona godisnje (2014) , a u zadnjih 10 godina su proizveli 500 novih aviona ne racunajuci mnoge druge stvari koje nisu na listi. To ustvari nije mala cifra. Nova fabrika za Su-57 se gradi.
DA nije sankcija, i globalnog nedostatka komponenata za sve zivo, brojku od 100+ godisnje bi sve lakse i lakse bilo postici jer se procesi razrade i ljudstvo se uhoda. Kao i sa F-35. Alo se ima para i materijala sve ide samo brze.
Pitanje je da li ce brojke stagnirati ili ici ponovo na gore.
Odnosi sa kinom i Ukrajnom, tojest sa zapadom ce mnogo toga odluciti sada kad korona vise nije kocnica.
Amerika isto ne pravi sama F-35 i dobro se prodaje zahvaljujuci politici i jer je jedini izbor 5te generacije na prodaju. Tako da kao projekat F-35 postize veliki uspeh na zapadu jer nema konkurenciju.
Milos S
@Petrović Dušan sve to što si naveo je upravo baš tako. Jako malo aviona proizvode jedva da imaju i za sebe .Ali ako se tu nešto ne promeni i mi smo nadrljali .Dali će saradjivati sa Kinom ili sa potencionalnim kupcima videćemo. Tehnologiju sigurno imaju problem su pare ,zemlja koja je u nivou Italije jako teško može organizovati proizvodnju nekoliko stotina aviona od svaki košta po 100 i više mil$.Za kratko vreme bi propali kao SSSR. Ali ako hoće da opstanu moraju!!!! Što se nas tiče ako propadnu ne treba nam ništa, jednostavno moraćemo da ispunimo bez pogovora svaki zahtev koji se ispred nas postavi…….
Miloš77
Aleksa
Imaš mislim pogrešan pogled na taj projekat.
Prvo kazem Ako uspe onda ga treba kupiti. Ti kažeš već da neće ili ne može da uspe.
Isto kao i Su-57, i F-35 i Su-75 oni svi moraju da uspeju jer nema drugih. Jedini su. Nema konkurencije osim F-35 koji je iskljucivo za americke saveznike. A sta ce svi ostali?
Jedini razlog zašto se F-35 toliko naručuje je zato što je jedini avion pete generacije na prodaju. To je sve dokaz da je Su-75 preko potreban.
Jedini problem sa Su-75 je kasno počeo. Dobra stvar je što preuzima već razvijene sisteme pa i krila od Su-57. Prostiji je i jeftiniji od Su-57.
TT
Petrovic Dusan
Slazem se sa tim da je krajnje neozbiljno uzimati SU-75 kao kandidata za nasu zamenu Migova, realnije je da to bude SU-57 posto je koliko-toliko gotov avion, naravno ako zanemarimo politicki deo.
Medjutim gresite sto se tice proizvodnje aviona u Rusiji, Rusija ima drugu najmasovniju proizvodnju vojnih letelica u svetu, iza SAD.
Od 2009. do danas su samo za svoje potrebe proizveli oko 550 aviona (SU-30/35/34, Mig-29k/smt itd) i oko 500 helikoptera, dakle preko 1000 letelica ne racunajuci izvoz.
Francuska je od 2001. ukupno sto za sebe sto za izvoz proizvela 237 Rafala.
Dakle zaista neuporedivo..
Vlad
алекса,
A gde si to video F16 blok 72 uživo? Osnovna zanimacija ti je da razgledaš reklamne flajere i filmiće.
Pa, eto, opet ima pacijenata koji daju toliki novac za mačku u džaku tj. nepostojeći avion…
mike V
@ Vlad znači onda Grčka ima nepostoječe avione koje planira nadograditi na blok 72, njihovi f_16 ne postoje??????
Pavlović Dušan
@ Petrović Dušan
Imenjače, Vi to kanda malko manipulišete podacima?
Ovde lepo piše da je u 2021 u VKS Ruske federacije uvršten ovaj broj aviona, a ne ukupan broj novoproizvedenih aviona, jer pitanje je kolike su uopšte potrebe za popunom stanja u vojsci Rusije. Pa samo za Iran je u 2021-oj proizvedeno 16 ako se dobro sećam SU 35, tj oni koji su na kraju završili u Iranu. Inače su za potrebe svojih snaga u periodu od 2012-do 2020 napravili 103 primerka za svoje snage. A ukupno aviona u tom periodu 590, ne računajući transportne i strateške bombardere
Petrovic Dusan
@TT Da li Vi znate da Amerika za samo jednu godinu napravi toliko F-35, koliko je Rusija ukupno proizvela Su-35 od pocetka proizvodnje do danas?
Kljucno je nesto drugo: Amerika, Evropa i Kina proizvode avione razvijene tokom 1990-ih i 2000-ih kao F-35).
Rusija i dan danas iskljucivo proizvodi avione u potpunosti razvijene u SSSR (Su-30 i Su-34 su imali prvi let jos 1991) i naslednike Su-27 koji je razvijan krajem 1960-ih i pocetkom 1970-ih.
Mogli su i Francuzi da nastave da prave Mirage 2000 ili Super Etandard kao Rusi Su-30 i Su-35.
I Amerika F-14, umesto da prave F-35.
Koliko se tehnologija promenila od 1970-2000, sa napretkom radara, mikrocipova, i td i koliko je ta promena uticala na vojnu taktiku ne treba posebno isticati.
Rusija je pokusala – i jos uvek pokusava- da proizvede zaista savremen avion,koji bi bio prvi potpuno novi proizvod- Su-57 koji ne vodi poreklo iz SSSR.
Znamo da im ne ide, prave godisnje jedan ili dva, a ukupno ih ima tri.
Svakako je Francuska daleko uspesnija, da ne govorim o USA.
A Raffalle postoje i Eurofighter ( 600 primeraka), Saab 300 Gripena..pa Kina koja sve i svasta pravi, i lovce 5 pokolenja…
Rusija nikada nece izaci na nivo produkcije koji je nekada imao SSSR, sa ekonomijom slabijom od jedne Italije.
Niti je to Rusiji potrebno, kao ni Su-57, oni to vise rade da ne izgube korak i kao PR, nego sto je upotrebljiv kao vojni avion.
Gastos
@Petrovic Dusan
‘sa ekonomijom slabijom od jedne Italije’
Purchasing Power Parity (PPP)
Zubar u SAD pravi do $300.000 (ovo je podatak od pre 15 godina). Zubar u Srbiji pravi $30,000. Ista usluga. Softver inzinjeri, u SAD iskusni prave $300-400 hiljada. U Srbiji najbolji moze da pravi $100,000 ako ga placaju stranci.
„Su-30 i Su-34 su imali prvi let jos 1991“
Rafale je imao prvi let 1986. i trebalo im je 15 godina da ga uvedu u naoruzanje (?!?!) u vreme kada nisu prolazili kroz kataklizmu raspada zemlje.
Gastos
@ Milos S
‘Što se nas tiče ne moramo žuriti.’
Bravo !!
Bolje uloziti vise u PVO i dronove sada, a rastegnuti avijaciju, dok ne dodje vise izbora 5 generacije. Tek treba da razvijamo taktiku sa dronovima, ne moze preko noci.
Nikola
@Alistar
Ne kupuju se, dobijaju ljudi legalno, u Srbiji živi preko 300,000 hrvatskih državljana rođenih do 1995 na teritoriji Hrvatske ili deca hrvatskih državljana sa prostora bivše Krajine.
Ja sam za razliku od njih mečku rodio dok sam dobio bugarsku ličnu kartu i pasoš i to na konto već 100 godina mrtvog dede.
Yoda
Mudro rade Mađari – bilo je ovde i ranijih textova i o njihovim PVO nabavkama – i pokupili su „ovacije“ u komentarima.
Osim kod USA i verovatno Rusije – 6. generacija je, ceni se, bar 15 god. daleko od svih ostalih, što ne znači da baš sada nije vreme uključiti se u razvoj i kasniju nabavku.
Potajno sam se nadao da se i naši, koliko mogu, priključe FCAS projektu (jer se npr. za MiG-41 ne može nabaviti ulaznica ma koliko se htelo i želelo platiti za nju – a verovatno ni nemamo potrebe za avion od, valjda, 4+ maha), ali su izgleda nastali neki kuršlusi na relaciji Daso-Erbas o kojima bi možda mogao ovde da usledi novi extra članak.
Samo bih skrenuo pažnju na to da skoro svi očekuju značajne tehnološke skokove tokom 2030-ih i to bi valjalo imati u vidu…
Petrovic Dusan
@Yoda za vasu informaciju, rad na poslednjem zaista modernom avionu MiG „МиГ 1.44 МФИ“ se zavrsio negde 2000, prototip je izgoreo, i vise nikada nisu obnavljali taj projekat.
Kao i svi avioni porodice Su-27 (Su-30/34/35) ovaj avion je vec bio razvijan kasnih 1980-ih u SSSR.
Za „MiG-41″koji pominju propagandisti politickog rezima u Rusiji pise da ce“2019 biti predstavljen oblik aviona“(nije bio).
Nikada ni SSSR nije imao letelicu koja je razvijala 4 maha, a imali su daleko veci budzet od Rusije.
Najbrzi je bio MiG-25, negde 3 maha, ali su mu posle te brzine stradali motori.
Samo dva aviona u istoriji su letela preko 3 maha A-12 i SR-71, i oba su bila cuda tehnike i kostala milijarde dolara i bili su potrebni najbolji naucnici sveta-dabome americki-da ga naprave.
I dan danas rekord brzine za avione sa mlaznim pogonom drze ti avioni.
Koliko je realno da danas Rusija pocne da proizvodi MiG-41?
Pa, pogledajte delatnost OAK korporacije gde su i MiG i Suhoj: od 1991-2022 i sve je jasno, u sustini, nisu proizveli ni jedan jedini novi model aviona od 1991, osim mazanja ociju sa Su-57 kojih ima manje od prstiju na jednoj ruci
Živojin Banković
Petrovic Dusan
Да Вас само обавестим да прототип МиГ 1.44 није изгорео.
https://tangosix.rs/2019/05/09/foto-reportaza-maks-2019-mnostvo-premijera-solidna-statika-ali-slabiji-letacki-program/
Miloš77
@Petrovic Dusan
Ne znam samo odakle vam toliko pogresnih informacija kao da je prototip MiG 1.44 izgoreo, ili da je Tu-160 ili MiG-31 promasen prijekat. Nekad pisete ok, a nekad totalno pogresne stvari.
Da su ruske sposobnosti takve kako ih vi redovno opisujete Rusija ne bi ni postojala danas, a kamoli bila vojna super sila u daleko boljem stanju nego pre 15-20-30 godina!
Rusija svakako nije u dobroj formi zbog milion razloga, ali osim Kine cija vojna industrija jos uvek kaska za Rusijom, ni jedna druga zemlja osim Amerike ne moze da joj parira. Moze na nivou iPhona, ali ne na nivou vojne air-space tehnologije u praksi. O modernim brodovima, podmornicama, PVO sistemima, vojnim satelitima, da ne pominjem.
Petrovic Dusan
@Zivojin Bankovic U pravu ste, zapravo sam negde u Rusiji procitao da je MiGu-1-44 na drugom od ukupno dva leta ostecen motor, i da zbog toga vise nikada nije poleteo.Svakako nije izgoreo airframe.
Pored aviona koji je zaista leteo (i to najbrze 500km/h) , postojali su prototipovi bez motora za razlicita aerodinamicis ispitivanja. Sta su od toga Rusi izlozili na Maks 2019 – ne znamo.
Sigurno je da Rusima nista ne treba verovati i da ce uvek tvrditi svakakve budalastine i ribolovacke price o sebi.Dok ih ne uhvate, kao sa MiG-25 koji je ispao totalno razocarenje.
@Miloš77 Ja zaista ne znam zbog cega vi smatrate da je Rusija „velika vojna sila“.Realno-nije.Da, imaju nuklearne bombe i rakete, ali sa njima ne mogu nista, jer bi odmah dobili isto to po glavi.
Vi sami sebe poricete , lepo navodite kako Amerika proizvodi Iphone a Rusija ne.
Rusija ne proizvodi ni kompjuter, ni telefon niti mikrocip.Cak i ves masine i frizidere i rerne Rusi prave samo po licenci.Nista svoje.
Sa ekonomijom slabijom nego Italija, srednjom platom kao u Srbiji a penzijom 80-100€ tesko ce preteci zapad u savremenom naoruzanju.Verujete da negde u Sibiru postoji skriveno mesto gde oni imaju daleko napredniju tehnologiju?Decje fantazije.
Dok Amerika stanca po 150 F-35 stealth aviona godisnje, Rusija pravi avione projektovane 1970 (Porodica Su-27: Su-3/34/35).
Ne da MiG-31 nije „promasen“, vec, u momentu kada je napravljen 1982, je po svojim karakteristikama bio odlican avion.
Ali danas je 2022 a taj avion je maltene isti, i ima ih sve manje.
Supersonicni bombarder je prevazidjen jos 1960-ih.Amerikanci su odustali od B-58 Hustler, od Valkire, B1-A pretvoren u B1-b….zbog istog razloga: nemogucnosti bombardera da prodje PVO u savremenom ratu Resenje? B-2, i stealth.
Samo, ta tehnologija je toliko tehnoloski slozena, i toliko skupa (B-2 je najskuplji avion ikada) da je do danas samo USA imala znanja i para da to i napravi.I rade i dalje jos savremeniji B-21.
Zamislite da sad Amerika pocne da pravi ponovo B-1b.E to rade Rusi sa Tu-160.Van svake sumnje Tu-160 je estetski lep avion odlicnih performansi.
U slucaju pravog rata jedna Turska ga rusi za par minuta.
Miloš77
Dusane Petrovicu,
Ja vama treba da objasnim sada zasto je Rusija velika vojna sila?
Da li vi razumete razliku izmedju ekonomske velike sile, i vojne?
Da li vi razumete razliku izmedju iPhone i vojnog satelita ili nuklearne podmornice, vojnog aviona?
Ja se zaista osecam glupo cak i sto vam odgovaram ponekad jer ste toliko u oblacima americkog iPhona i F-35 koji nikad ne bi uspeo da nema ogromne koalicije zemalja da ga pravi i placa sav taj razvoj i odlaganje i ispravke vec 20 godina koje mogu na njemu da se isprave. Trilioni su otisli na F-35 da li je vama to jasno, i pored svaga kasni jako. Jos koliko godina i milijardi treba da bi dostigao Blok4 nivo? To je zato sto je amerika ekonomska sila i partneri u F-35 pogramu su ekonomske sile.
Nazad na Rusiju, zemlju koja po vama nije vojna super sila. Mozda ste hteli da kazete ekonomska?
Ako nije velika vojna sila, onda mi recite koja to zemlja osim Amerike ima jacu modernu pomorsku flotu naoruzanu krstarecim raketama i hipersonicnim raketama?
– Koja zemlja ima toliko modernih podmornica sa istim raketama?
– Koja zemlja uopste ima hipersonicne rakete u upotrebi na svojim brodovima, i to vise vrsta.
-Koja zemlja ima vie vrsta modernog PVO?
-Koja zemlja ima vise novih oklopnjaka, tenkova, haubica?
– Koja zemlja ima vise transportera?
– Koja zemlja ima vise modernih Zemlja- Zemlja raketa tipa Iskander?
-Koja zemlja ima vise novih borbenih helikoptera?
-Koliko zemlja ima vise modernih Lovaca i Lovaca bombardera proizvedenih u ovom veku. (tipa Su-35, Su-30SM, Su-34)
Dodaj na to oko 100 modernizovanih MiG-31 sa novim radarom i novim raketama!
– Koliko zemalja proizvodi sopstvene vojne satelite za spijuniranje, ipresteranje drugih satelita?
-Koja zemlja ima toliku flotu bombardera koji lansiraju rakete 1000km dometa PVO? (Tu-22M3, Tu-160, Tu-95) Od toga se svi modernizuju.
– Koliko zemalja ima sposobnost da lansira protiv brodske supersonične i hipersonične rakete iz bombardera ili lovaca?
Morate shvatiti razliku izmedju ekonomske sile i vojne sile, inace se vrtimo u krug.
Druga stvar,
Ako ne shvatate vaznost modernizacje MiG-31 i Tu-160 to je vas problem. Da li ste igde citali analizu zapadnih medija da su te modernizacije kako vi mislite bacanje para, prevazidjena tehnoogija, ili mozda bezopasno oruzije? To vase podsmejavanje i podcenjivanje ne samo da je glupo, nego je i veoma retko na tom nivou na kojem ve to radite.
Miloš77
Jos da dodam… od Turske nebi ni malo slovo t ostalo da se sukobi sa Rusijom i to samo u vazdusnom duelu.
Tu-160 nikad ne bi dosao u domet njihovih F-16, nego bi lansirao sve sto ima po turskim bazama i brodovima sa preko 500km i vratio bi se u bazu za pripremu za rundu 2. Da napomenem, to moze da uradi duplo brze nego B-1B i B-2!!
Isto vazi i za Tu-22M3 i Tu-95M samo sto oni lete nesto sporije.
Naravno za svaki slucaj bili bi u pratnji debelo naoruzanih Su-35 i verovatno A-50/100, ali kao sto rekoh posao bi bio obavljen pre radarskog zahvata njihovog avaksa a kamoli radara na F-16.
A ako mislite suprotno zbog turskog obaranja onog Su-24 koji nije ni bio u sukobu sa F-16 nego je bombardovao one koljače, onda vam je komentar ekstra loš.
Alistar
Pavle da da svi u srbiji su programeri jel da ,zato su birtije po hrvatskoj pune konobarica i konobara iz Srbije i to ne samo na moru, valjda nisu stigli još završiti za programere pa usput rade kao konobari.
Pavle
Kakve to veze ima sa recenim, ja o jednom ti o drugom, razumljivo. Pecalbara je uvek bilo i bice, o sklonostima ne bih, ide ko mora, kako ste svojevtemeno imali neobjasnjiv prirodni prirastaj tako sada imate objasnjiv suprotan proces.
Srbofil
@Alistar @Pavle @Madpal @Tomislav
Kakve to veze ima sa 1. Madjarskom i 2. Gripenom C/D-E/F?
Ovde da izadje vest o tome da Trinidat i Tobago nabavljaju Air Tractor, komentari bi se pretvorili u svadju izmedju Srba i Hrvata.
Srbofil
Sve vise mi je kul ovaj mali avion, velikih mogucnosti. Nisam ranije uopste razumeo pristup dizajnu, zasto bi neko platio „toliko“ za lakog jednomotorca… Skroz drugaciji pristup, procedure i ocigledno je da su svi korisnici ipak zadovoljni.
Miloš77
Eh da ima vise izbora takvih. Švedjani su ga prevashodno pravili za svoje potrebe koje po meni imaju daleko vise smisla za nas nego potrebe i dizajn za americko ili francusko vazduhoplovstva recimo. Da nije politika u pitanju bio bi daleko vise izvozen. Gripen E/F bi bio #1 kandidat za nas.
Ja sam uvek mislio da treba da postoji peta generacija malog lovca prevashodno za borbu u vazduhu sa malim radarskim odrazom koji bi zbog velicine imao neke ali ogranicene mogucnosti dejstvovanja po zemaljskim ciljevima.
Drugim recima stealth Gripen ili stealth JF-17 u cistoj konfiguraciji bez spoljnih nosaca oruzija i goriva. To bi bio po meni avion za nas! Zato se nadam da ce Su-75 uspeti, mada je i on pozamasan, ali i nosi 5 raketa u unutrasnjim spremnicima uz dobar domet. Drugog na vidiku ionako nema.
Ovi avion generacije 6 su svi dvomotorasi i kostace 150-200 miliona po komadu bez paketa.
Srbofil
@Milos77
Da li bi bio kandidat ili ne bi, ja ne znam. Zato je dobro kad se organizuje kakav-takav tender, vidis odma zapravo ko je spreman za saradnju u datom trenutku i koliko, a ko nije. Da ne nagadjamo mi „napamet“ to nema smisla nikakvog.
Npr. u ugovoru za Fince povodom F-35 stoji posebna infrastruktura za hemikalije(dakle stelt), onda ulaganja u mreznu infrastrukturu(cloud)…. Malo je to zeznuti za skaliranje „na dole“. Moja pretpostavka(ovo je sad totalno nagadjanje), ide na to da je 5. gen. tj. stelt jos uvek skup u operativi, pa kad kupci vec idu na to, onda sto ne bi imali i „veci“ avion, ponavljam, samo nagadjanje.
U svakom slucaju videcemo sta ce biti kod nas i da li ce. Znam samo da je ubojitiji pilot sa 2000h u „slabijem“ avionu, nego sa 200h u „mocnijem“, pod uslovom da se predje neki minimalni tehnoloski prag(a svi novi avioni ga prelaze, pa cak i nesretni Mig).
Feline
@Živojin Banković
Što de tiče Iračko-Iranskog rata, s obzirom na ogromnu brojčanu nadmoć Irana (3-4 puta veća populacija, 1.5 miliona ili više poginulih naspram 0.5 miliona Iračkih vojnika) u odnosu na Irak i nerešenog rezultata rata, nije uopšte verovatno da je Iran imao ikakvu nadmoć u vazduhu. Irak je morao da bude tehnički neuporedivo nadmoćniji – u vazduhu posebno da bi sprečio višestruko brojnije Irance – spremne na neviđeno samožrtvovanje (tri puta više mrtvih -1.5 a možda i 2 cela miliona naspram oko 500 000 poginulih Iračana). Irak je više puta samo masovnom primenom hemijskog oružja uspeo da zaustavi Iranske “ljudske talase” – taktika koju ne koristi tehnički nadmoćna vojska – gubici su obavezno višestruko veći kod napadača koji koristi ovu metodu – praktično juriš bajonetima, kao u I sv ratu.
Čudno je da AIM-54 nije U.S Navy uspela ijednom da “natera” da radi kako treba, a da u Iranskim rukama – bez ikakvih remonta, bez održavanja i sa sumnjivo obučenim pilotima odjednom postane efikasna. Ne treba zaboraviti: Iran je dobio F-14 pre U.S Navy, neposredno pre Revolucije, skoro odmah potom je usledio prekid odnosa, koliko su Iranski piloti imali obuke na njemu, i koliko ih je ostalo, to se vidi iz očajnog rezultata rata
Nije ni za vreme pustinjske oluje oboren ijedan Irački avion Feniksom, samo da se zna.
Pre će biti da je dobra stara propaganda u pitanju, ili neki obožavatelj TomCat-a nije mogao da podnese gorku istinu o svom mezimcu i njegovom glavnom oružju…
Miloš77
Slazem se. Ta raketa je bila #1 odbrana americke flote od sovjetskih Tupoljeva i nihovih protivbrotskih raketa. Boljeg oružija/odbrane osim dobre strategije da budemo realni nije bilo.
Informacije o neuspesima Aim-54 su izasli tek nakon kolapsa Sovjetskog Sveza i kad je bilo kakva sansa da se napadne nosac aviona prestala da postioji.
Danas je stvar mnogo drugačija.
PeleBC
@Feline
Upravo zadnja rečenica je i moj stav. U pitanju je fabrikovanje istorije i aviona i ove rakete. Koliko sam ja upratio, sve reference na ovo vode do kombinacije Copper / Bishop, koju posle mnogi citiraju.
Gomila nelogičnosti, npr. avion koji je imao preslabe motore koji su u USN-u imali vijek cca 150 sati kod IRIAF-a redovno vrši patrole od 12+ sati. Po amerikancima, Iranu su isporučeni Feniksi A verzije koji su dodatno još „unazađeni“. Sa njima Iranci pogađaju na dometima 80+ km u glide profilu, kada raketa nema skoro nikakav pogon i pada na cilj. Pa i sami autori tvrde da iračani nisu pridavali skoro nikakav značaj F-14 u ratu.
Vrh mi je tvrdnja u istoj knjizi “ Iranian F-14 Tomcat Units in Combat“ da je iračke pilote hvatala panika kada bi otkrili prisustvo F-14, da bi se kasnije tvrdilo da je večina ciljeva pogođena bez da su bili svjesni da su gađani, jer sovjetski SPO nisu detektovali zračenje AWG-9.
Vidi se tendencija u stvaranju mita o F-14/AIM-54, sa pro-zapadnom nijansom (jedina obaranja F-14 koje duo autora priznaje su od strane Miraža F1).
Da se razumijemo, knjige su potkovane sa slikama, očigledno da autori imaju pristup izvorima iz IRIAF-a. I vjerovatno je moguće da su iranci i mogli imati neki uspjeh sa F-14/AIM-54. Ali većina priča je tipa svjedočanostvo „pilota čiji identitet ne možemo otkriti“, i sl.
Neuporedivo sa onim što se zna o upotrebi istog aviona u USN, da su motori TF30 bili preslabi za ovaj avion, da su imali mnogo kraći vijek nego na drugim avonima, da je avion koji je nosio npr. 4 AIM-54 bio rijetkost i za USN jer je to >2t tereta i sl.