[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
Srbija će u skoroj budućnosti imati 17 helikoptera za gašenje požara a uz pomoć Erbasa opciju i za dva protivpožarna aviona
Protipožarna verzija C295 imaće modularni sistem za gašenje požara sa dva rezervoara kapaciteta od po 3.500 litara / Foto: Erbas

Srbija će u skoroj budućnosti imati 17 helikoptera za gašenje požara a uz pomoć Erbasa opciju i za dva protivpožarna aviona

Srbija će kroz Ministarstvo unutrašnjih poslova i njegovu Helikoptersku jedinicu uskoro postati zemlja u regionu sa najviše helikoptera koji se mogu koristiti i za gašenje požara. Kada preostala dva Erbasova helikoptera H215 budu isporučena (kako Tango Six saznaje za sva tri helikoptera kupljeno je po jedno vedro) jedinica će biti u stanju da u svakom trenutku iskoristi osam helikoptera sa vedrima za gašenje požara. Na tu cifu će se potom dodati prva dva specijalizovana helikoptera za gašenje požara Kamov 32 koji su, kako smo ranije javili, uprkos osetljivom položaju Srbije u odnosu na rat Ukrajini ušli u proces prihvata od strane Helikopterske jedince.

Kako smo pisali prošle nedelje, Helikopterska jedinica već je imala više nego aktivnu ulogu u gašenju požara u Sloveniji, što se gotovo bez predaha nastavilo ove nedelje iznad Preševa i Trebinja. Na budući kapacitet od 10 civilnih helikoptera koji su u sastavu Helikopterske jedinice možemo dodati i kapacitete Vojske Srbije koja kroz svoje dve mešovite helikopterske eskadrile iz Niša i Beograda, kako Tango Six procenjuje, može aktivirati sedam helikoptera sa protivpožarnim vedrima tipa Mi-8T i Mi-17V-5. To, u teoriji ako ikada bude bilo potrebno, dovodi ukupnu državnu helikoptersku protipožarnu flotu na broj od 17 letelica.

Ako se zanemare četiri aviona M-18 Dromader Privredne avijacije koji se više ne aktiviraju od strane MUP-ovih tela za koordinaciju gašenja požara, možemo konstatovati da Srbija nema avione za ovu namenu.

Makar do kraja sledeće godine.

C295 kao opcija

Kako je pre nekoliko dana saopštila kompanija Erbas, završena je druga faza ispitivanja prototipa aviona C295 sa vatrogasnim sistemom, koja će pružiti detaljne podatke o njegovim karakteristikama za izbacivanje vode. Nakon ranijeg testiranja sistema, na specijalnom poligonu blizu Kordobe u Španiji izvršeno je sedam izbacivanja vode a korišćena je zemaljska oprema koja je namenjena za merenje uzorka raspršivanja vode.

Kako je navedeno, ispitivanja su uspešno završena i pokazala da sistem obećava, potvrđujući tako veoma zadovoljavajuću upravljivost aviona tokom procedure izbacivanja vode. U narednim nedeljama dobijeni podaci će biti detaljno ispitani kako bi se omogućilo donošenje odluka o konačnoj konfiguraciji vatrogasne verzije aviona C295, saopštio je Erbas.

Gašenje požara iz vazduha kao još jedna moguća misija za nove srpske Erbas vojne transportere? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Avion je na ispitivanjima nosio jedan rezervoar kapaciteta 3.500 litara, a voda je gravitaciono ispuštena kroz dva dispenzera na donjem delu trupa aviona. Planirana konfiguracija bi ponudila duplo veći kapacitet sa dva rezervoara od po 3.500 litara koji bi bili postavljeni korišćenjem roll-on/roll-off sistema što bi omogućilo da se, kada nema potrebe za gašenjem požara, avion koristi u transportne svrhe što bi umnogome povećalo njegovu isplativost.

– Zadovoljni smo napretkom testiranja koje smo do sada izvršili i veoma smo ohrabreni rezultatima. Sada ćemo detaljnije analizirati podatke i intenzivirati naše kontakte sa potencijalnim kupcima zainteresovanim za C295 kao vatrogasca. Roll-on, roll-off rešenje zasnovano na ovom veoma fleksibilnom avionu ima odličan potencijal za rešavanje finansijskih izazova sa kojima se suočavaju vlasti odgovorne za gašenje požara iz vazduha širom sveta. – izjavio je Džeronimo Amador iz  kompanije Erbas.

Ukoliko se zbog mogućih problema registracije novih Kamova u srpski civilni registar (zbog gubitka EASA sertifikata njihovog proizvođača) oni na kraju predaju na korišćenje RV i PVO, uz modularno rešenje na budućim C295, Vojska Srbije bi, u budućnosti, po ukupnoj nosivosti vode za potrebe gašenje požara iz vazduha mogla da pretekne Helikoptersku jedinicu MUP-a.

Komentari

M

Kanader ima nosivost malo preko 5000 litara a C295 ce imati 7000 litara,sto znaci da cemo sa Erbasovim C295 protivpozarnim verzijama ostvariti pun pogodak.7000 litara vode po jednom naletu na mestu pozara je izvrsno.Svaka cast Erbasu a svaka cast i nasima na izboru letelica.C295 ce nam zavrsavati i veliki posao bez problema…

Odgovori
v

nemože da se poredi, kanader u 1 sat može oko 6 puta da izbaci vodu a c295 verovatno 1 možda 2 puta

v

kanader nosi 6137 litara

Kanader je prije par dana na otoku Ugljanu imao 4 bacanja u manje od 12minuta pa vi sad vidite.

p

bitno da si prelio vodu na C295 …a CL415 preko 6000litara…uzima vodu gdje got može….more,jezero….efikasnost u sat vremena?
C295 dok istovari vodu….odoše ekipa na kavu dok ga ne napune.
C295 nikako nije loš avion ..al usporedit ga sa 415icom?…nikako.
lp svima

l

Kao o obično, komentatori vide samo negativne strane. Kanader keste efikasniji ako ima gdje da uzme vodu, a ako nema šta ćemo onda? I šta ćemo zimi sa njim? Za Srbiju je ovonizvrsna kombinacija manjih, stednjih i većih (za protivpožarnu namjenu) helikoptera i ova dva transportna aviona. I svi se mogu koristiti za više namjena tako da su u konačnici jeftiniji za upotrebu

B

kanader izbaci do 4 5 puta u 10 minuta, živim na žalost u podrucju gdje su cesto požari i ljeti ih gledam skoro svaki dan, plus vrlo su manevrabilni i piloti sa njima izvode cuda

J

Kanader je odličan avion za ono za šta je napravljen, a to su pre vsvega obalna područja. Može se koristiti i tamo gde ima relativno velikih i lako dostupnih jezera.
To je razlog zašto taj avion nije pogodan za Srbiju, kao ni za druge kontinentalne zemlje. Uostalom, pogledajte ko su korisnici Kanadera. Amerika ima svega četiri CL-415, upravo iz tog razloga. Helikopteri su najbolja opcija za države kao što je Srbija. Ako oni Kamovi 32 ipak stignu, to će biti sjajno. Mada mogu da se opreme i sa korpom za vodu, oni imaju unutrašnje rezervoare kapaciteta 5 tona, koji raspršuju vodu.
Ova modifikacija C295 će biti samo ispomoć, ako zagusti.

Zna li netko koliko je otprilike vremena potrebno ekipi na tlu da izvrsi punjenje rezervoara vode?

Odgovori
A

Nije problem „kanader“ neko NAMENSKI KONSTRUITAN AVION“ za gašenje požara a ne „MODIFIKACIJA TRANSPORTNOG“ !!

V

Treba cc 15 min ovisno o kapacitetu hidranta

P

Zasto se poljoprivredna avijacija ne obnovi sa novim avionima?

Odgovori
A

Sve je to „prodavanje vodene magle“ jedino avion koji se puni na vodi „klizanjem/glisiranjem“ i iima STOL krilo mogućnost jedinačnog ili sekvencijalnog odbacivanja vode (4 vrata minimum) je efikasan i ima do 7h + rezerva autonomije, svi ti „izumi koji vrte krug preko 10 minuta i moraju sletjeti na fixni aerodrom puniti vodu pa nazad, lete velikom brzinom na velikoj visini, su promašaj jer ne mogu napasti vatreni trokut (Kisik+goriva tvar+temperatura) .. vjerujte da je sve ocim CLa i AT FBa zajebancija i trajbanje novaca bez veze

Odgovori
Г

Реци то Иљушину или ДЦ 10ки.

A

Evo čitam da C295 ima STOL krilo i minimalnu brzinu 110kt, ako je to istina onda odgovara karakteristici CL-415 za min brzinu izbacivanja 105-110 knots/hr, mada to još sve treba vidjeti u praksi koje 295 nema..

Odgovori
M

Knots=ml/hr

F

knot = nauticka milja na sat, tj 1.852km/h, milja je 1609 metara.

M

@Feline u pravu ste za razliku između nautičkih i običnih milja, samo Vam se potkrala jedna sitna greška, nautička milja nije 1852 km/h već 1852 m/h tj 1,85 km/h. Dakle brzina od recimo 20 čvorova bi bila 20 x 1,852 km/h odnosno cirka 37 km/h. Sve najbolje, pozdrav

A

Evo ovako izgleda „ubijanje“ vatrenog trokuta !!

https://youtu.be/CKz1r5v73i4

Odgovori
l

Gospodo, vi koji poredite Kanadera sa C295 u njihovim protivpožarnim performansama: ovde je reč o Srbiji a ne o Hrvatskoj. Kanader, u ranijoj varijanti (CL-215), ispitivan je u Srbiji na Dunavu i Srebrnom jezeru pre rata. Rezultati su bili takvi da je zaključeno kako u Srbiji NEMA površine sa koje Kanader glisiranjem može uzeti vodu. Prema tome C295 je sasvim optimalna protivpožarna varijanta za Srbiju, jer, za razliku od Kanadera, taj avion može da se naruči i isporuči korisniku brže nego Kanader. Pretpostavljam da je ista situacija i sa rezervnim delovima.

Odgovori
A

Onda imaš helikopter koji vodenim pumpama uzima vodu iz rijeke ili stajaće vode bez glisiranja do 10 tona ne trebaš „aerodrom“ i hidrantski sustav, npr u HR ni jedna „baza“ gdje sleti AT-802 nema pritisak veći od 5 bara i onda se mora puniti višestepenim pumpama iz vatrogasnih kamiona..

G

@Airbag
Nema razloga porediti Kanader i C295 – jedno je teretni avion modifikovan da može gasiti požare, a drugo je namenski avion za gašenje požara. kao što je i rečeno, Srbiji Kanaderi ne vrede, jer nemaju gde da pokupe vodu, kao što na obali mogu. Ali, reći da je korišćenje C295 za borbu protiv požara besmisleno je takođe pogrešno. Ja nemam tačne cifre – koliko je potrebno da se napuni C295 vodom, ali ako pretpostavimo da može da „obrne krug“ za 45 minuta, to bi značilo da sa dva aviona može da se izvrši bacanje 7 tona vode svakih 20-30 minuta. Ako u isto vreme požar gasi još 4-5 helikoptera, onda je ovo vrlo dobrodošla pomoć. Nije u rangu dva kanadera koji mogu mnogo više vode da izbace za isto vreme, ali je bolje nego samo helikopteri jer jedan avion može da izbaci vode koliko tri helikoptera. Još ako se uzme u obzir da se vrlo verovatno vodi mogu dodati retardanti kada se već puni u bazi, onda je učinak još bolji.

Г

Тај С 64 су само Италија и Јужна Кореја набављале и то у ограниченим количинама. Нешто ми се чини да је и с њима слично као и са Канадерима када су производне линије у питању.
А овај приницип рада који си описао управо Ка 32 користи када има прикачен подтрупни танк.

A

U Hrvatskoj s CL-415 rekord drži Ivica Markać sa 160 bačenih vodenih bombi u sedam sati.. dok je svjetski rekord Canadair kompanije svjedoči i činjenica da jedan od bivših jugoslavenskih Kanađana CL-215 i danas drži svjetski rekord po broju bačenih „vodenih bombi“ u jednom danu. Posada, koju su činili kapetan Radovan Katanić i kopilot Radoslav Kujundžić, 1983. godine ugasila je veliki požar na otoku Hvaru, u 24 sata izvela je čak 225 bacanja vode, što je nenadmašan rezultat u svijetu. 225 x 5 tona vode !!!

Odgovori
M

U Srbiji bi C295 i helikopteri bili/jesu optimalno rešenje za gašenje požara većih razmera i na nepristupačnom terenu. Oba tipa letelica su u osnovi transportne i kao takve svakodnevno služe u jedinicama. Mogućnost upotrebe vedra za vodu ili unutrašnjih spremnika je samo dodatni plus. Kanaderi jesu najbolji ali kao što je već rečeno u Srbiji teško do nemoguće za punjenje a uz to i nemaju nikakvu drugu namenu osim gašenja.

o

Mečka, koju bi namjenu trebao imati protiv požarni avion osim gašenja.
Naši Canadeiri i Air Tractori imaju podosta naleta i za njih treba ozbiljno održavanje i rezervni dijelovi.
Zato, što bi to vaši avioni trebalo još raditi ako su predviđeni za požarišta da bi bili isplativi. Ništa samo biti u uvijek na raspolaganju i redovito održavani i sigurni.
Priča kako bi oni trebali još nešto raditi jer su višenamjenski ne drži vodu.
Što bi trebalo ako su već prenamjenjeni za gašenje.

o

Canadeiru treba 12 sekundi da napuni rezervoar od cca6200 lit. To obično radi pri brzini od 140 km/h. Možda bi punjenje išlo i brže ali usisi su suženi kako pri uzimanju vode ne bi pokupio ronioca kojega ne može vidjeti. Dakle zrakoplov je cca 500 metara u doticaju sa vodenom površinom. To je dovoljno da vodu pokupi sa jezera što je na nekim požarištima u Sloveniji(Bohinj) i radio na ovome zadnjemu ne. Canadeiri imaju mogućnost ispuštanja pjene na požarište što je dodatan benefit jer nekad je potrebna i kemija.

Odgovori
V

Aman ljudi, mnogo pametniji od nas su radili ispitivanja isplativosti korišćenja kanadera kod nas u Srbiji. I došli su do saznanja da za Srbiju taj avion nije. A zašto kod nas on ne radi „posao“ na pravi način? Valjda to stručnjaci koji su radili procenu znaju bolje od nas.
Glupo je transportni avion porediti sa kanaderom, kao što je još gluplje porediti kanader sa C295 u ulozi transportera neke druge vrste tereta (nemoguća misija).
Srbija se opredelila da gašenje požara na nepristupačnim mestima obavlja helikopterima, i to radimo vrlo uspešno. Sa novim Kamovima će se sve dići još i na jedan viši nivo. Mislim da će se ići i na povećanje broja Kamova u doglednoj budućnosti.

M

@omni
Upravo zbog toga Kanaderi ne odgovaraju Srbiji već smo to apsolvirali. Da je idealan za obalnu i turističku zemlju poput Hrvatske i to je sasvim jasno i zbog toga Hrvatskoj nisu upitni troškovi održavanja flote koja ima jednu jedinu namenu. Takođe ni obim požara nije isti u npr. Hrvatskom obalnom području i bilo gde u Srbiji. Jedno je suvo rastinje na užarenom kamenu, drugo su listopadne šume u blago brdovitom predelu. I dešavaju se vrlo retko za ra zliku od obale mora. Za Srbiju je savršena upotreba helikoptera u po svrhe u nepristupačnim predelima.

Мислим да овако крупан авион коме треба специјални аеродром за пуњење није оптимално решење за Србију. Једино ако ће то бити двојна намена авиона.

Odgovori
A

Srbija treba kupiti 6 komada AirTractor Fireboss od čega 1 dvosjed i 4 komad točkaša dva jednosjeda i dva dvosjedai mirna .. a da ne govorim da se upiše u narudžbu 26 komada CL-515 s još dva i uključi se u EU zajedničke PP snage i dobije pomoć u slučaju potrebe i daje drugima 85% plaća EU… HR je naručila 2 kom

V

Александар,
C295 je po osnovnoj upotrebnoj vrednosti transportni avion koji može i po ukazanoj potrebi (zbog namenske opreme) da uskoči kao ispomoć vatrogascima. Dakle, nije mu to osnovna namena već jedna od sporednih uloga.
Što se tiče namenskih aerodroma, mi već više od 10 godina imamo saradnju sa Rusima i iz nje proizilaze iskustva sa njihovim velikim avionima za gašenje požara. Treba li i pomenuti centar u Nišu i ugovor koji imamo sa Ruskom federacijom?

M

@Vlad
„Treba li i pomenuti centar u Nišu i ugovor koji imamo sa Ruskom federacijom?“
I što su to oni do sada napravili?
Koliko letjelica stoji tamo na dežurstvu?

J

Kako je moguće da u Srbiji nema vodena površina sa koje kanaderi nemogu uzetivodu? Pitam , jer ovako iz glave nabrajam Međuvršje , Uvačka , Limska akumulacija , Knić…Koliki prostor kanaderu treba da to obavi?

Odgovori
А

@Jovan Munitlka

Када се реке очисте, можда ћемо тада моћи да користимо Канадер.

J

Koliko su nam to reke zagađene i čime to pobogu?

V

Jovan Munitlak,
Izvinite, ali kada ste zadnji put videli nabrojane akumulacioje i proverili nivo vode u njima? Svi zaboravljamo da je tokom leta i u ranu jesen velika suša i da su naše akumulacije već podosta ispražnjene. Danas je situacija pogotovo kritična, da ne kažem žalosna…
Алекса,
Mi definitivno imamo idealnu površinu za Kanader (Đerdap), ali i u toj vodenoj površini nekoliko stotina potopljenih nemačkih ratnih brodova naoružanih sa svime i svačime. Ako tome dodadamo i ploveća debla (ona su lakše rešiva), lako dolazimo do saznanja zašto su stručnjaci procenili da kanaderi nisu za nas. Osim toga, svi zaboravljaju koliko kod nas padne nivo akumulacija u letnjem periodu (zbog suše).

J

@Vlad
Ne zanemarujem ja stanje vodostaja na akumulacijama tokom leta. Ipak to nemogu prihvatiti kao razlog jer to nisu bare od 100m kvadratnih i većini njih dubina iširina nisu zanemarive. Tako da osim ako ih nismo skroz ispraznili bar neke mogu da posluže svrsi.
E sad taj drugi razlog o plivajućem otpadu je kao što rekoste rešiv (za potopljenu nemačku flotu neznam kako rešiti 80 godina posle )
Nisam ja protiv ovih rešenja za gašenje iz transpotera , naprotiv , ko zna i koliko bi smo mogli da održavamo kanadere . Prosto nemogu da shvatim kad se kaže da nemamo vodenih površina za njihovu upotrebu.To što smo ekološki osvešćeni to je priča za sebe te su nam jezera i reke to što jesu.

E

Na akumulacionom jezeru na rijeci Dravi ponekad vježbaju hrvatski kanaderi. Akumulacija je dosta široka i duga, ali je većim dijelom relativno plitka (2-3 m) i s ostacima potopljene šume. Očito ne smatraju to prevelikom preprekom. Evo video na https://youtu.be/jBVEooxzgtM

R

Slijetao sam na sve aerodrome u Srbiji na koje može sletjeti transportni avion. Pa koliko ih je? Uz visoke Ponikve ,Kraljevo, -Niš, Beograd i Sombor zarastao u travu. Jesam propustio nešto novo?Koliko košta infrastruktura za punjenje vodom ili kemikalijama?

J

@EZviber
U tom pravcu sam i razmišljao . Jedino što i dalje ostaje pitanje finansiskih mogućnosti održavanja i korištenja (primer su Cna Gora i Makedonija sa AT- ovima) .
A ove transportere svakako pozdravljam.

A

Odgovor na pitanje svih pitanja zašto je CL-415 danas naj bolji i jedini PP avion na svijetu uz mogućnost punjenja vode klizanjem je aeroprofil krila „NACA 4417“ jedini komercijalni avion na svijetu dok C-295 ima „NACA 65(3)-218 eto tko se razumije u korijen krila znati će razliku,
Stall speeed CL-415 je 68kt (126km/h) dok vodu uzime brtinom +70kt i dovoljno mi je 1000m + prilazna i idlazna tona, valjda u Srbiji ima jezera i rijeka tih dimenzija ? CL-515 će imati jače i efikasnije motore i 1000lit viiše nosivost vode li isto i bolje krilo ! Kratak resurs posebno radni svakih 50h ide na A pregled je zbog iznimnih opterećenja udaranjem u vodu i korozivnog dijelovanja morske vode.

Odgovori
Y

Nije problem samo u postojanju vodene površine nego i u karakteristikama iste. Dubina vode, dužina prilaza, plutajući otpad (panjevi npr.), čamci i sl. Utvrđeno je da u Srbiji nema dovoljno vodenih površina koje bi opravdale nabavku Kanadera. Najefikasniji deo opreme za gašenje požara kod nas biće helikopteri Ka-32. C 295 je transportni vojni avion i tome će pre svega i služiti u VS, protivpožarna namena mu je sekundarna i koristiće se kao dopuna efikasnijim helikopterima verovatno samo kod većih požara.

i

Bio sam na dosta sumskih pozara i za helikoptere je uvek bio problem da ne vole visinu i toplo vreme zajedno. Vecinom je to znacilo da je maksimalni nalet radjen ujutro dok je bilo hladnije. Ka-32 bi trebao imati mnogo bolju nosivost na visini pri toplom vremenu ali ti uslovi i dalje smanjuju nosivost. Avioni su. gasil obicno cele dane al se uvek oduzilo izmedju dva dejstva. Kao i kod svakog pozara najvaznije je dejstvovati dok je jos na pocetku i tu avion sa vecom brzinom ima prednost. U svakom slucaju avioni i helikopteri se dopunjuju i korisni su podjednako u gasenju. Mada meni se uvek cinilo da je pozar vise zaustavljan bagerima, motorkama, presecanjem i znojem nas obicnih prasinara nego letelicama. (toje valjda zato sto sam retko imao siru sliku sta se dogadja, dobijes sektor. i snalazis se kako znas i umes)

Odgovori

@i
„Osmica“ ne voli visinu i toplotu. Sa Mi-17V-5 nema tih problema. Gašeno je na 38C na visinama preko 1000 metara bez smanjenja količine vode koja se uzimala (3500 litara). Problem je što je vreme gašenja nešto preko sat vremena pre ponovnog punjenja goriva jer se helikopter ne može napuniti do maksimalne količine goriva da se ne bi probila maksimalna poletna masa. Isto važi i za Ka-32 koji može nositi 5000 litara vode ali sa baš malo goriva.

l

sve sto pisete pada u vodu kada se u obzir uzme ruska zver zvana Mil Mi-26 on bukvalno nosi vode koliko kanader i istu brze prevozi tanka i izbacuje u odnosu na isti a sto je najbitnije ukupno potrosi manje goriva i potrebno je manje odrzavanja. ovo su hrvati i rusi odradili testirajuci ima negde na netu kolazno odradjeno poredjenje.
A sto se snimka tice vatra nije ugasena ali vatrogasno vozilo jeste unisteno.

Odgovori
o

Ja mislim da će sada kad se pojavi ta ruska zver Canadeiri lagano u prošlost jer nemaju više smisla.

d

Ako je ovo opcija za avione, montazno-demontazna, onda bez razmisljanja uzeti, jer trebace kad-tad…

Odgovori
N

K-32 ima težinu 6700, maksimalnu poletnu masu12500. Sa 2000l goriva počinje gašenje sa 3500l vode i može gasiti preko dva sata.Ali mislim zbog posade netreba gasiti duže od sat do sat i po.

Odgovori

@Neko
Ka-32A11BC podaci sa sajta prodavca Helikoptera Rusije.
Maksimalna poletna masa pri nošenju spoljnjeg tereta 12700kg.
Prazan 6820kg, posada 300kg, voda 5000kg, masa vedra u kojem se nosi voda i sajli 250kg. Suma 12370kg.
Gorivo sa maksimalnom količinom vode je 330 kilograma ili nešto preko 400 litara što je dovoljno da pokrene motore i da gasi 15 minuta tako da dolazimo do toga da je gašenje sa 5000litara vode dobar marketinški trik prodavca.
Sa 3500 kg vode to je nekih 1830kg/2280 litara kerozina a to je stvarno nešto preko dva sata gašenja ako je požar blizu mesta poletanja jer je za zahvatanje vode vedrom tipa Bambi Bucket potrebna dubina vode od 3 metra što nije uvek baš najbliže požaru.
Mi-17V-5 prazan težak oko 7300kg. Posada 300kg, voda 3500kg, vedro i sajle 250kg. Suma 11350kg. Maksimalna poletna 13000kg što ostavlja prostor za 1650kg/2062litra goriva. Razlika u korišćenju istog vedra sa Ka-32 i Mi-17 220litara ili 15tak minuta leta.
Zaključak: pri korišćenju vedra od 3500 litara nepotrebno kupovati Ka-32 u odnosu na Mi-17 računajući samo suve podatke.
Međutim Ka-32 ima prednost u avionici, Simplex sistemu za gašenje, vodenom topu, EASA sertifikatu, resursima (helikoptera ne i motora jer su isti),manevarskim karakteristikama…te ga treba kupiti jer će se lako isplatiti kroz misije gašenja ali verujem i misijama upotrebe u civilnim strukturama pri postavljanju dalekovoda, žičara, antena za koje je odličan.

J

@Paqe
Prednost Ka-32A11BC je upravo u unutrašnjim rezervoarima i vodenom topu. Canaderi nemaju šta da traže u Srbiji, treba pogledati koliko kontinentalnih zemalja ih koristi pa će sve biti jasno. Air Tractor ima mali kapacitet, Izrael je pokušao da ih koristi pa su im promenili namenu. Ovaj C295 može da posluži kao ispomoć, za „nedaj Bože“ – ali okosnica protivpožarne borbe će biti upravo ti Kamov helikopteri, uz podršku ostalih helikoptera koje je relativno jednostavno „naoružati“ vedrom za vodu.

A

AirTraktori bi u Srbiji ilali 4x veći resurs i redovni pregled nego u HR jer koristio bi samo slatku mirnu vodu, helikopter sam po sebi ima 4x skuplji resurs i češći redovni pregled i remont

Odgovori
z

Nije pametno da Srbija gomila protivpožarne avione jer ista nije požarno ugrožena država uopšte. Srbija ima samo 35% teritorije pokrivene šumom. Jedino ako ima nameru da pruža pomoć drugim državama u okolini u letnjim mesecima…posade, obuka, smeštaj, servisiranje, r/d, gorivo itd … ne vidim logiku isplativosti i potrebe. I pokušajte ne brisati komentare ako nisu afirmativni.

Odgovori
S

@zoran
Srbija upravo ne gomila protiv pozarne avione, nego je kupila visenamneski transportni avion koji, izmedju ostalog, ce moci ako zatreba i da gasi pozare.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend