Srbija će u skoroj budućnosti imati 17 helikoptera za gašenje požara a uz pomoć Erbasa opciju i za dva protivpožarna aviona

10. avg 2022

[FOTO REPORTAŽA] Fly in Ćuprija: Previše letelica na jednom mestu za previše letenja, druženja, jela i uživanja

9. avg 2022

[EKSKLUZIVNO] Aero-klub Galeb učestvuje na austrijskom aero-mitingu Airpower sa G-2A i farba ga u originalnu šemu bojenja nekadašnje VVA akro-grupe RV i PVO JNA

8. avg 2022

Studenti fakulteta iz Kraljeva, Kragujevca i Čačka dobijaju besplatnu jedriličarsku obuku zahvaljujući Ministarstvu odbrane i Udruženju pilota „Tigrovi“

7. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Žestoka ofanziva Rusa u Donbasu, hoće li SAD predati Ukrajini rakete zemlja-zemlja dometa 300 km, žalbe Kijeva na nemačke samohodne haubice

5. avg 2022

Severna Makedonija donirala svoje rashodovane jurišnike Su-25 Ukrajini, Ministarstvo odbrane ne potvrđuje ali ni ne demantuje informaciju

5. avg 2022

Zapadni PVO sistemi u ukrajinskom ratu (1. deo)

4. avg 2022

Rusija suspenduje sertifikate za održavanje helikoptera kompanijama u Bugarskoj i Češkoj

3. avg 2022

Znate za onaj ikonopis na Orlu iz Lađevaca? Načelnik Generalštaba je naredio njegovo uklanjanje

2. avg 2022

Američki Kongres obavešten o mogućoj prodaji 35 F-35A Nemačkoj u paketu vrednom oko 8,4 milijarde dolara

2. avg 2022

[FARNBORO 2022] PR-DC najavljuje proizvodnju VTOL dronova ali i onih sa fiksnim krilima i većim doletom

2. avg 2022

Novosti iz centralne i istočne Evrope: Češka će pregovarati o nabavci borbenih aviona F-35, Bugarskoj stiglo pismo o prihvatanju dodatnih F-16, Poljska kupuje južnokorejske FA-50

1. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Američka vojna pomoć Ukrajini dostigla vrednost od 10 milijardi dolara, britanski časopis Air Forces Monthly o vazduhoplovnim gubicima obe strane

29. jul 2022

Da li Ruska vojska zaista može gađati ciljeve na zemlji raketama sistema PVO S-300?

28. jul 2022

Pet zemalja gasilo je požare u Sloveniji iz vazduha prošle nedelje, Evropska Komisija kaže da su dva srpska Bela 212 obavila najviše ispuštanja vode na požare

27. jul 2022

[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik

26. jul 2022

[RAT U UKRAJINI] Rusija neće stati samo na do sada osvojenim oblastima, SAD procenjuju da je poginulo 15.000 ruskih vojnika, američki planovi za buduće RV Ukrajine, ruska PVO oborila svoje borbene avione

22. jul 2022

Mislili ste da Rusi imaju komplikovane oznake svojih vazduhoplova? Analizirajmo kako to komplikuju Evropljani i Erbas

21. jul 2022

Poleteo prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae

20. jul 2022

Italijanska i britanska industrija najavile saradnju u programu razvoja budućeg borbenog vazduhoplovnog sistema FCAS – Future Combat Air System: Team Tempest najavlje prvi let tehnološkog demonstratora u narednih pet godina

20. jul 2022
[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik
Budućnost Helikopterske jedinice su Erbas helikopteri ali do kraja leta stižu i Kamovi / Foto: Dimitrije Ostojić, dimitrijeostojic.com

[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik

Prethodna i ova nedelja donele su Helikopterskoj jedinici MUP-a Srbije interesantnu različitost i intenzitet aktivnosti. Dok su se klasični mediji fokusirali na najvidljiviji momenat, pomoć Sloveniji u gašenju šumskih požara, Tango Six danas ističe podjednako bitne novosti koje ilustruju na koliko izazovnih frontova deluje najaktivniji regionalni civilni helikopterski operater.

Kako Tango Six saznaje, a kako je u izjavi medijima potvrdio i ministar policije Aleksandar Vulin, Srbija očekuje da dobije naručene i delimično plaćene ruske specijalizovane protivpožarne helikoptere Kamov 32 u narednih mesec i po dana. Prvi isporučeni Erbasov helikopter H215 Super Puma imao je prošle nedelje svoj prvi civilni let pod srpskom registracijom, dok svako ko je skoro poletao avionom sa „Nikole Tesle“ u pravcu piste 12 mogao je videti da novi hangar jedinice poprima svoj konačni prostorni i fizički oblik. Jedinica je takođe sa dva helikoptera Erbas H145M i jednom „Gazelom za snajperiste“ YU-HFF učestvovala kao podrška Žandermeriji u vežbi „Gruža 2022“, na brani jezera Gruža.

Raznovrsnost tipova u Sloveniji podseća na helikoptersku egzotiku koja je stizala u pomoć Srbiji 2014. godine

Gašenje požara u EU, preuzimanje ruskih helikoptera

Jedinstvena politička pozicija Srbije omogućila je Helikopterskoj jedinici da prošle nedelje pošalje dva helikoptera Bel 212 kao ispomoć Sloveniji ali i da njena letačko-tehnička delegacija ode na primopredaju helikoptera Kamov 32 u Rusiju. Ministar Vulin potvrdio je da je za ovu letnju protivpožarnu sezonu određeno pet helikoptera. Međutim, kada u jedinicu stignu još dve Super Pume i dva Kamova, na raspolaganju će u jednoj sezoni biti devet do deset protivpožarnih helikoptera.

Nakon što je Tango Six prvi preneo potvrde da MUP zaista nabavlja ruke Ka-32-A11BC, nakon što je predsednik države izjavio da su letelice delimično plaćene pre početka ruske agresije na Ukrajinu, naš portal saznaje da je delegacija jedinice trenutno u gradu Kumertau, ruska republika Baškortostan, na primopredaji prvog helikoptera Ka-32 u njegovoj fabrici KumAPP koja je u vlasništvu konzorcijuma Ruski Helikopteri. KumAPP (već decenijama) proizvodi Kamove sa koaksijalnim rotorima koji su u upotrebi u ruskoj mornarici i koji su namenjeni civilstvu.

Ka-32 je već dolazio u Srbiju kao ispomoć od strane Rusije. Sada će Srbija, ako reši problematiku suspenzije njegovog EASA sertifikata, moći njega da šalje na ispomoć drugim zemljama u regionu. Značajan broj pilota Helikopterske jedinice već ima iskustvo letenja ruski proizvedenih helikoptera / Foto: Ruski Helikopteri

Kako smo već pisali, Ka-32-A11BC jedini je ruski civilni helikopter koji je posedovao EASA tip sertifikat, jedini razlog (pored njegove protivpožarne specijalizacije) zbog kojeg ga je Helikopterska jedinica prihvatila kao opciju. Problem je nastao nakon ruske invazije na Ukrajinu kada je EASA suspendovala sve sertifikate svim projektnim, proizvodnim i organizacijama za održavanje vazduhoplova u Rusiji. Time je Srbiji napravljen priličan problem jer Kamovi neće biti EASA sertifikovani a nacionalna sertifikacija od strane srpskog Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva biće podjednako teška budući da ova institucija neće moći da obavi naizgled jednostavnu homologaciju letelica budući da su svi administrativni i ljudski kapaciteti Srbije nepovratno baždareni po EASA pravilima. To će ostaviti mogućnost slanja helikoptera u ispomoć eventualno u srpski entitet Bosne i Hercegovine. Naravno, uvek postoji mogućnost da i EU zemlja, kao na primer Slovenija, zbog vanrednih uslova prirodne kataklizme omogući korišćenje ovih helikoptera i bez EASA sertifikata. Ostaje da se vidi dokle će ruska civilna vazduhoplovna industrija ostati hendikepirama nezabeleženom ekskomunikacijom iz EASA-e i kako će to uticati na legalnost plovidbenosti u Srbiji i inostranstvu budućih srpskih Kamova.

Prvi Pumin VIP let na srpskim tablama

Prevoz predsednika do jezera Gruža nije bio prvi let novog H215 iznad Srbije. Helikopter je leteo nedelju dana ranije za potrebe predajnih letova / Foto: Branislav Milošević

Kako je Tango Six prvi javio, prva od tri Super Pume sletela je pre tačno dve nedelje na aerodrom „Nikola Tesla“. Helikopter je narednih nedelju dana i dalje po okolini Beograda leteo pod privremenom inostranom fabričkom civilnom registracijom i vođstvom letačkih i tehničkih posada kompanije Erbas zbog administrativnih procedura predaje letelice kupcu.

Prvi let u srpskom civilnom registru sa registracijom YU-VIP koju će letelica nositi u službi, desio se baš ka pomenutoj vežbi Žandermerije na jezeru Gruža. Helikopter je tada iskoršćen za misiju kojom će se u velikoj većini slučajeva baviti i u budućnosti – prevoz predsednika države. Savetnica za medije predsednika je snimajući poletanje iz baze Helikopterske jedinice video snimak prekinula upravo u sekundi kada se mogao videti enterijer letelice.

Kako Tango Six saznaje, H215 YU-VIP je podeljen u dve sekcije koje se odvajaju pregradnim vratima. Glavna VIP sekcija ima dva para sedišta okrenuta jedna drugima i dva stola. Druga sekcija broji šest sedišta za prateće osoblje u repu letelice.

Premijeri i predsednici Srbije tako će se pridružiti kancelarima i predsednicima Nemačke i Francuske koji takođe koriste Super Pume u modifikovane u VIP konfiguracije. Državni vrh Srbije se do sada prevozio u helikopterima H145M koji, kao i Super Pume, imaju Hensoldt sistem aktivne samozaštite protiv IC vođenih raketa zemlja-vazduh.

Hangar party

Dok Helikopterska jedinca čeka dolazak svog sedmog tipa helikoptera, na ukupnom stanju brojaće (sa tri Pume i dva Kamova) 22 letelice. Time će se, interesantno, približiti srpskom RV i PVO koje na papiru ima oko 60-ak helikoptera ali aktivnih oko 25.

Zbog ove inflacije hardvera jedinica je donela odluku da izgradi još jedan hangar odmah pored jedinog koji koristi decenijama a koji je takođe morao ponovo da bude bude izgrađen nakon uništenja tokom NATO agresije.

Novi hangar Helikopterske jedinice MUP-a biće dovoljno blizu i omogućiće stvaranje nove veće platforme / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Komentari

s

Suzi je vrhunski reditelj insta klipova.

Odgovori
I

>> Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32

Zalosno, poseta RF u sred rata prst je u oko svim slobodarski nastrojenim gradjanima EU koji zahtevaju prekid ruske agresije u Ukrajini (takodje poznata pod cinicnim sinonimom spec. operacija) i uspostavljanje mira na evropskom kontinentu!

Odgovori
G

Još žalosnije bi bilo ne preuzeti plaćeni helikopter ( sasvim slučajno jedan od najboljih za gašenje požara ) u vreme vatrenih stihija.
Stvarno ne vidim kakve to veze ima sa slobodarskim svetom …

s

Nadam se da ce Kamovi ubrzo stici.

Zalosno bi bilo, kad bi nemali Kamove i zbog nedostatka istih stradali ljudi u vreme vatrenih stihija. Radovao bi se kad bi imali vise Kamova i postali jos pouzdaniji nasem narodu i komsijama u okruzenju.

A o „slobodarskom svetu“ nebih, stvarno…

poz

А

@lxylon

„Слободарски свет“ пожаре неће гасити, већ ће тај посао радити примарно домаћи пилоти, који заслужују најбоље могуће хеликоптере за тај посао.

Тако да се „слободарски“ свет овде дефинитивно не пита ни по којем питању.

I

Niko razuman danas ne ide u Rusiju da preuzima kupljene helikoptere!

D

Zašto EU kupuje gas od Rusije u jeku agresije te zemlje na Ukrajinu? Zato što im treba. Zašto Srbija kupuje i preuzima helikoptere od Rusije dok traje rat? Zato što joj treba. Ne možeš prebacivati Srbiji što posluje s Rusijom kada to radi i zapad. Taj zapad kupuje gas,titanijum i sve ostalo što nema na svom tržištu od Rusije. Da i Srbija proizvodi helikoptere za gašenje požara ne bi ga kupovala od Rusije niti od bilo koga već bi podržala sopstvenu industriju.

v

dr iggy titanijum najveći proizvođač je kina onda japan a rusija na 3.mestu i samo 15% svetske proizvodnje, znači titanijuma ima u svetu ko pleve

M

Kakva je konfiguracija helikoptera? Da li je verzija koja nosi klasično vedro, ili je verzija sa vodenim topom u nosu?

Svaka čast komandi ove jedinice na uspešnom marketingu i sposobnostima da od ministra iskukaju ovakve mašine.

Ako se ovako nastavi, obe transportne helikopterske jedinice u RV-u treba ili ukinuti ili pretpočiniti MUPu, da budu njegov sastavni deo, pošto MUP ima jače transportne kapacitete od Vojske.

Odgovori
S

Konfiguracija je vatrogasna, i sa rezervoarom za vodu, i sa mlaznicom na prednjem delu, i sa crevom za punjenje i ispustanje vode na donjem delu helikoptera. A imace sposobnost i da nosi vedro vode, kao i spoljne terete.

С

Одлична вест за Камове 🙂

Odgovori
С

Одлично за Камове

S

@Ixylon16
Eu kupuje gas i naftu, Amerika naftu i djubrivo, a turci preprodaju slobodarsko ukrajinsko zito. Mozemo i mi helikoptere.

Odgovori
M

Da bi ispali korektni i neutralni treba da angazujemo onu ukrajinsku kompaniju da nam Antonovima preveze helikoptere iz Turske.

Odgovori
A

Odlično. Predpostavljam da vojne helikoptere nismo kadri da dobijemo zbog same situacije, ali ove koji su više u civilnoj verziji možemo da dopremio.Ako je tako da su otišli po njih to je odlična vest za nas. Drugo koji su to slobodarski narodi zbog kojih mi ne možemo da sarađujemo sa Rusijom. Mi smo neutralna država koja kao takva može da sarađuje sa kim hoće bez prethodnog pristupanju u savez sa istim.Rekli smo da će se kupovati i na zapadu i na istoku, to i radimo. Odlično za Srbiju.

Odgovori
M

Da li je uopste moguce dopremiti nesto iz Rusije obzirom da je Rusija pod sankcijama?Sa Lavrovom se nije zavrsilo dobro…Da li je moguce uvesti nesto zbog preleta preko NATO vazdusnog prostora…

Odgovori
I

Sigurno da jeste, bilo koji kargo let moze da je dopremi, Lavrova nisu hteli/mogli staviti na paletu, utovariti u avion kazahstanske firme pa poslati za Srbiju. Ipak je to drzva sa velikim ugledom u svetu…

M

Ixylon
E sad me nasmeja zestoko sto se tice ugleda…Rusija trenutno ima ugled kao nacisticka Nemacka 1941.godine.To sto njih strahopostuju neke africke drzave nije ugled.Trenutno stoje na najnizim granama u svojoj istoriji postojanja.O moralu da ne pricamo.Nego sto se tice samih helikoptera, treba poslusati onu staru izreku „prvo skoci pa reci hop“…

Odgovori
Б

Што се тиче угледа данашње Русије много је битно ко о томе пише.Ако је то „златна милијарда“, онада имамо овај наратив.Остатак света сасвим другачије мисли.Нису ми јасни ови наши увлакачи,на чијој су они страни.Нећете бити у тој милијарди,ма колико се трудили.Ваљда вам је то јасно.Камови су одлични хеликоптери и то је овде једино важно.

Odgovori
m

Juce gledam sa plaze pozar iznad Njivica u Boki. Bilo je bas opasno jer se pozar brzo sirio usled vetra i u nekim trenutcima je izgledalo da ce preci na naselje ispod puta sto bi bilo jezivo. Probali su da drze pod kontrolom koliko su mogli sa cisternama sa puta vatru ali zbog tipa terena bez avijacije je ono nemoguce ugasiti. Tek posle nekoliko sati se ukljucio jedan dromader i jedan helikopter. Nisam prepoznao tacno model helikoptera neki bell rekao bi, koristio je vedro koje se puni sa kopna ne iz mora direktno. I taj jedan dromader i helikopter koji su stigli iz Hrvatske valjda, su pomogli da rese problem i stave sve pod kontrolu. Svaki helikopter znaci puno a narocito oni koji su specijalizovani za ovako nesto. Koliko bi znacilo imati u zemlji 4-5 ta KA 32 (koliko god bio ruzan) i moci zaista obezbediti sigurnost Srbiji ali i pomoci zemljama u okruzenju. Jadno i bedno sta je sve politika uradila na Balkanu i dalje cini ali ako izbije veliki pozar i krene da se siri on ne trazi propusnicu na granici nego jede sve pred sobom. Kurcenje i nabavka preskupe lovacke avijacije koju radi Hrvatska pa odma zeli Srbija nesto jos skuplje i bolje jer mora da nam bude veci nego komsijama pa ajmo tako u krug a onda kad se pojave problemi vadi kamione i cisterne stare po 50 godina i jedva skupi po koji helikopter za gasenje pozara. Nabaviti sto vise helikoptera takva nam je konfiguracija terena jer puno znace, i svu ostalu opremu koja je potrebna spasiocima i sluzbama. Zaista je jadno videti te krseve od kamiona kako dime jer pokusavaju da se popunu uz brdo a ista je prica svuda na balkanu, slusamo price koliko smo mocni svi a drzave su nam mikro ekonomije. Lovacka avijacija na ovim prostorima da smo pametni po jedna eskadrila nekog jednomotorca za air policing funkciju ostalo usmeriti na druge sluzbe u vojsci i drzavi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend