Kompanija Boing saopštila je prošle nedelje da je sa proizvodne trake u njenoj fabrici širokotrupnih aviona u gradu Everet, država Vašington, izašao poslednji Boing 747. Kako se navodi, u pitanju je avion u kargo varijanti 747-8 Freighter koji će početkom sledeće godine biti isporučen američkoj kompaniji Atlas Air.
Iz Boinga ističu da je od uvođenja u upotrebu pre 52 godine, 747 (popularno nazvan Jumbo Jet) bitno uticao na vazdušni saobraćaj i promenio način putovanja po svetu. Dalje se navodi da je za 54 godine proizvedeno ukupno 1.574 aviona, da je to prvi putnički avion sa dva prolaza između sedišta, da je varijanta 747-8 sa 76,2 metara dužine, najduži komercijalni avion u aktivnoj upotrebi, kao i da ima nosivost od 133,1 tone.
– Više od pola veka, desetine hiljada zaposlenih u Boingu projektovalo je i proizvodilo ovaj veličanstveni avion koji je zaista promenio svet. Ponosni smo što će ovaj avion nastaviti da leti širom sveta u godinama koje dolaze – rekao je Kim Smit, potpredsednik Boinga i generalni direktor programa 747 i 767.

Razvoj Boinga 747 započeo je aprila 1966. godine i to na zahtev, u to vreme najvećeg avio-prevoznika na zapadu, američke avio-kompanije Pan Am iz koje su želeli avion koji je dva i po puta veći od Boinga 707. Prvi let prototipa čija je proizvodnja završena 30. septembra 1968. godine, izveden je 9. februara 1969., a isporuka Pan Amu je izvršena veoma brzo, već 22. januara 1970. godine.
Projekat poslednje varijante aviona sa oznakom 747-8 (izveden iz 747-400, i prvobitno nazvan 747 Advanced) pokrenut je 2005. godine uz primenu tehnologija sa aviona Boeing 787 Dreamliner. Proizvodnja prvog 747-8 započeta je 2008. godine, prvi let kargo verzije 747-8F (Freighter) izveden je 8. februara 2010. godine, a putnički 747-8I (Intercontinental) poleteo je 20. marta 2011. godine. Prvi 747-8F isporučen je kompaniji Cargolux 12. oktobra 2011, a prvi 747-8I stigao je u Lufthanzu 26. aprila 2012. Osim toga prvi 747-8 u VIP verziji 747-8BBJ dobila je vlada Katara 28. februara 2012.
Pojava ekonomičnijih dvomotornih širokotrupnih aviona, slaba potražnja i manjak narudžbina, samim tim i smanjena proizvodnja koja nije isplativa, ali i pandemija Korona virusa, uticalo je na to da Boing pre dve godine odluči da više ne prima narudžbine za model 747. U oktobru ove godine u operativnoj upotrebu je kod 69 različitih korisnika bilo je još uvek 447 Boinga 747 sve tri generacije, od čega 152 747-8, a pretežno se koriste kargo varijante.
alexanto
Sila od aviona. Fascinanto je da ih skoro trecina i dalje leti. Opusteno je docekao i ispratio, tj nadziveo i A380… Vise od pola veka proizvodnje je za respect.
Pera
Došao je u pravo vreme, za razliku od A380, koji se uteturao na pozornicu kad su već navlačili zavesu.
I dalje se sećam bioskopa na letu preko Atlantika… bio sam sitan klinac i ne znam da li je bilo veće čudo bioskop ili to što nikako da padne noć.
Andjelino
If it ain’t Boeing, I ain’t going.
Petrovic Dusan
Leteo British Airwaya London-New York 2008.Fascinantan avion, posebno sa onim neobičnim stepenicama u prednjem delu.
Ostali prelasci Atlantika bili na 777, ali mi je najviše ostao u sećanju prvi , na 747!
Milan Kosanovic
Da znate da je i kod mene isti osecaj samo sto sam ja npr leteo Ams – Toronto. Secam se da sam namerno gadjao datum da idem bas sa 747. Nema tu neke velike razlike kad sednete, bio on ili 777 ili recimo A340. Ali nekako cudan je osecaj… letite sa 747. Inace ako pricamo o osecaju mene je odusevilo npr kako B737 propinje. Leteo sam sa njim par dana pre nego su ih prizemljili.
Petrovic Dusan
@Milan Kosanovic U tom smislu mene je najvise iznenadio Tu-154 kojim sam prvi put leteo u Rusiju davne 2005, pre nego sto ih je Aeroflot izbacio iz flote.Ostri manevri, i zestoka voznja, mocni osecaj sasvim druge porodice letelica od zapadnih..kojih vise nema,nazalost.
Vesna
Boeing is the best!
markok
Prvi put ga video kao klinac osamdeset i neke na Heathrow-u i tad dobijam sliku u glavi sta je bas veliki avion. U vaduhu pa svi su slicni ali onako parkirani bilo je vau. Sarenilo aviona na takvom aerodromu i naravno jedino bitno koliko ce biti Concord-a da se vidi jer je bio ma sve, estetika, dizajn, lepota, brzina u odnosu na ostale putnicke avione svemirski brod.
Realni
Zaista bi bio zanimljiv jedan članak o konkordu