Kompanija „Belgrade Airport“, koja je deo kompanije „VINCI Airports“ i operater aerodroma ‘‘Nikola Tesla‘‘, saopštila je danas da je pustila u rad solarno postrojenje koje aerodromu obezbeđuje električnu energiju dobijenu iz obnovljivih izvora. Nova solarna elektrana će godišnje proizvoditi oko 1.130.000 kWh zelene električne energije, što je uporedivo sa godišnjom potrošnjom od okvirno 430 domaćinstava. Na ovaj način, aerodrom će smanjiti emisiju CO2 (opseg 1 & 2) za 900 tona godišnje.
Kako se još navodi, solarno postrojenje nalazi se u blizini aerodromskog kompleksa, na putu prema Surčinu, pored novog Tesla parkinga, i sastoji se od blizu 3.000 fotonaponskih panela raspoređenih na platou površine 15.900 m2 koji pretvaraju sunčanu u električnu energiju.
Ističe se i da je ova inicijativa deo globalnih napora kompanije „VINCI Airports“ u pravcu ekološke i energetske tranzicije, i prvi je aerodromski operater koji se 2016. godine, obavezao na međunarodnu strategiju zaštite životne sredine. Kompanija je od 2018. godine na ovamo već smanjila emisiju ugljen dioksida za 28 %, naročito instaliranjem solarnih elektrana u svojoj mreži aerodroma koje već dostižu 30 MWpv fotonaponske snage u radu.
– Održivim poslovanjem, „Belgrade Airport“ teži da dostigne cilj od nulte emisije gasova sa efektom staklene bašte do 2050. godine. Od 2018. godine implementiramo niz ekoloških projekata na aerodromu, poput toplane na prirodan gas, postrojenja za preradu čvrstog otpada i preradu otpadnih voda. Nastavićemo da poslujemo na održiv način i doprinosimo zdravijem okruženju – izjavio je Fransoa Berizo, generalni direktor kompanije „Belgrade Airport“.
U novembru 2020. godine kompanija „Belgrade Airport“ pridružila se Programu akreditacije za upravljanje emisijom ugljen-dioksida na aerodromima (Airport Carbon Accreditation program – ACA), a aerodrom Nikola Tesla Beograd dobio je sertifikat nivoa 1, dok je sertifikacija za nivo 2 u toku. Takođe, pokrenuta je inicijativa za implementaciju standarda 50001 o energetskoj efikasnosti čime će se „Belgrade Airport“ svrstati među malobrojne kompanije u zemlji koje su svoje procese uskladile sa zahtevima ovog standarda, navodi se u saopštenju kompanije.
Nix
Sto ih ne postavise iznad parkinga?
Napravili bi tako hlad na parkingu, a ne bi zauzimali zasebnu parcelu…
Investicija bi bila veća za max 10-15%. A pare im sigurno nisu problem.
Ne znam zašto, ali mi kao da se trudimo da imamo sto vise golog betona ma suncu.
Zelenilo na off, hlad na mute.
Beton na replay, na loop.
NKVD
10-15%? Niste svesni uopste kolika konstrukcija je potrebna da se natkrije onoliki parking.
Aha
@NKVD, ista kao I ovako, samo u malo vise stubove
Edukovani LalO iz Drvara
Isto kao i ova + nosači (stubovi) od 2.5m.
Čovek je u pravu.
MarkoM
Zasto nisu pokrili taj parking sa tim panelima???
Srdjan Kuslev
Pitanje :
Nije bilo moguće napraviti ispod tih panela parking prostor?
Marko M
Koja je to logika, umesto da pokriju parking tim panelima da kola ima hladovinu, oni trosili zemljiste da leze po podu?
Mirko Pirko
Zasto paneli nisu krov parkinga?
evroprc
zato sto je resenje iznad parkinga mnogo skuplje nego na otvorenom polju!!! Podkonstrucija znato povecava investiciju i profitabilnost!
antiboter
Pa nek povecaju cene parkinga!!!!!!
Let’s go Brandon
Nadam se samo da neće prouzrokovati požar. Za većinu požara u proteklom periodu su uzrok solarni paneli.
Bratislav Radovanović
Ajde
Let’s go Brandon
Ајде? Соларни панели су направљени од материјала који у основи је бензил бензолат, предвиђени за рад у режиму који је до 40. У случајевима слабог одржавања одмосно не уклањања прљавштине која се таложи на исте повећава се ризик од загревања истих до тачке која узрокује пожар који је па готово немогуће изгасити. Ајде??? Наравно када неко не жели нешто да чује онда се то априори одбија, претпостављам да због тога и у великој мери долази до пожара. Надам се да се то неће догодити. Ајде???
Golub
Samo da mi neko objasni kako se smanjilo zagadjenje.Jel avioni sad idu na struju,jel su masine za remont do sada radile na naftu,kancelarije se grejale na drva?
Meyraf
Još uvek mi nije jasno zašto solarni park nije mogao biti podignut kao nadstrešnica parkinga u neposrednom susedstvu. Dve ogromne betonirane njive, jedna za ogoljeni parking koji će biti nepodnošljiv i po žezi, i po kiši, i pored nje druga za solarni park.
Želim da verujem da će u nekoj sledećoj fazi parking dobiti solarnu nadstrešnicu, a postojeći solarni park biti preuredjen.
Bratislav Radovanović
Polja solarnih ploča ovakvog kapaciteta pre svega zbog svoje cene, a naravno i zbog zakonske regulative, se ne prave napamet već posle vrlo detaljne i sveobuhvatne analize, simulacija, projekcija… Pravi se projekat koji mora da bude odobren od relevantnih službi. U obzir se uzimaju topografski elementi (orijentacija, nadmorska visina, okolni pejzaž…) , klimatski elementi (broj sunčanih dana, padavine, raspon temperatura stvarnih i indukovanih…), fizički (raspodela snage po spektru zračenja), prisustvo prašine nečistoća… Na osnovu ovoga se određuje integralna godišnja vrednost dobijene energije u zavisnosti od primenjenog sistema montiranja (statični, jedno-osni ili dvo-osni sistemi). Po pravilu struke uvek uzimaš marginu od najmanje 25-30%, za toplotnu stabilnost strukture i značajno više. Uzgred verovatno znaš da temperatura u sendviču na samoj fotonaponskpj ćeliji zna da bude mnogo, mnogo viša od tvojih 40 stepena. Hoću da kažem da je neko vrlo pametan morao dobro da razmisli i sračuna a onda da stavi na papir sve ovo pre nego što se prešlo na samu izradu. Da se solarne ploče tako lako pale samo u Beogradu bi u toku leta imao po 2-3 upaljena krova dnevno…
Sunny Boy
Podizanje solarne centrale je za pohvalu, ali imam dve primedbe.
Prvo, raspored samih solarnih panela deluje dosta neuredno i aljkavo.
Drugo je – zasto nisu spojili solarne celije i parking. Zemljiste bi bilo dvostruko isokorisceno, a vozila bi imala zastitu od sunca i padavina.
Ranko
Ovo je prelepo.
altec
Sta je ovde prelepo zivota ti?
Bukvalno nista nema smisla ni sa ekonomske ni sa ekoloske ni sa konstruktorske strane.
Internet strucnjaci
Zato sto je duplo lakse odrzavanje na nizoj visini.
Dejan K.
zao mi je betonirane ravnice… pa cak i u tu svrhu….
drale
Uraditi fotonaponsku centralu na zemlji pored otvorenog parkinga apsolutno nema smisla ni rezona, cena zemljista u reonu aerodroma je visestruko skuplja od bilo koje konstrukcije Car porta a da ne govorimo o hladovini na parkingu.
Prosto je ovo primer kako ne treba da se radi!!!
altec
Potpuno se slazem..
Feline
@ Let’s go Brandon
Umeju da se zapale ali ne od toplote – izrok su (neispravne) elektrčne instalacije, a na to da je sam panel zapaljiv – o tome ne vredi trošiti reči – ako bilo kako dođe do varničenja, može da se zapali. Ali ne gubiti oz vida da i izolacija na instalacijama gori pa je se niko nje zbog toga odrekao.
Jeste da me nervira pomama za “obnovljivim” izvorima energije kao takva (sve ideologije me žestoko živciraju), ali podržavam svaki napredak naše Srbije, ne moraju baš i zbog toga da na nas pokazuju prstom: “eto ih, ni besplatno sunce ne umeju da iskoriste, a ovamo plaču za kreditima”.
Edukovani LalO iz Drvara
Gospodo, molim Vas sve koji tvrdite da pogledate i iščitate sledeći link:
https://www.propulzija.com/sr/solar-sr/
Firma iz prestonice. :D
Nije loše ponekad uključiti glavi pre nekog posla…
Sremac
Bolje išta nego ništa ! Dobro je i ovo kada nema boljeg. Da jemoglo pametnije da se odradi moglo je.