[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024
Kako Er Srbiji nije eksplodirao motor na avionu prilikom poletanja iz Tivta i zbog čega nije lepo a ni korisno kao putnik pretiti izlaskom u medije
"Desetine hiljada letova poletelo i sletelo danas, milioni putnika bezbedno prevezeni vazduhom" izvestio niko nikad / Foto: Uroš Mitrović

Kako Er Srbiji nije eksplodirao motor na avionu prilikom poletanja iz Tivta i zbog čega nije lepo a ni korisno kao putnik pretiti izlaskom u medije

Kada serija tekstova uznemiri javnost više nego „da se naježiš drama“ tehničkog otkaza od koje se iznedrilo samo jedno rutinsko vanredno sletanje bez žrtava ili druge materijalne štete, interesantno je postaviti stvari u kontekst. Ne zbog avio-kompanije i njene reputacije (volećete je ili mrzeti van jednog pojedinačnog slučaja) već zbog ilustracije koliko su domaći klasični mediji (čak i oni koji nisu deo državne propagande) neprofesionalni, needukovani i koliko zbog (ironije li) i onako nefunkcionalnog poslovnog modela zloupotravljaju stres, u ovom slučaju, putnika.

Ovaj tekst biće i prilika da Tango Six, kao i obično, predoči šta se i kako zaista dogodilo.

Dešavanje i netačne medijske interpretacije

Erbas A319 avio-kompanije Er Srbija obavljajući četvrti let tog dana, na liniji Tivat – Beograd, kao JU201, nakon poletanja je, kako Tango Six saznaje, na jednom motoru doživeo prekid rada praćen potpunim gašenjem. Posada je od kontrole letenja zatražila povratak na tivatski aerodrom, što se, nakon nekoliko „krugova“ zbog utvrđivanja kvara i daljih poteza posade i dogodilo. Avion je bezbedno sleteo bez bilo kakve drame ili druge štete.

Krivicu za uznemirenje javnosti i prilično neprofesionalno izveštavanje snosi svakako portal Nova.rs koji je nakon događaja objavio šest tekstova o ovom događaju u rasponu od par sati.

Portal je na osnovu subjektivnih impresija putnika, bez provere drugih informacija, uključivanja dela mozga koji se bavi elementarnom logikom i svakako bez najjednostavnijeg Guglovanja, napisao nekoliko segmenata događaja koji nisu tačni, nisu se dogodili i koji su na kraju prikazali izuzetno neprijatnu situaciju putem video snimka koja zapravo ilustruje na koliko pogrešan način ljudi shvataju ulogu medija.

Nova je emitovala snimak samog trenutka kvara motora, i prenela svedočenje osobe koje po sadržaju i logici spada u nešto što ni jedan medij koji ima urednika ne bi objavio. Tako smo dobili putnicu koja je videla da avion ispušta gorivo u more što ovaj tip aviona nikako ne može da radi, tvrdnju da je „sve urađeno po standardnoj proceduri i da je to putnike dodatno uplašilo“, da je pomenuta gospođa videla da nešto „varniči“ i da je iz letelice „kuljao“ dim. Skoro sve iz navedenog svedočenja koje se jedino ponavljalo kroz više tekstova se nije dogodilo ili se nije dogodilo na način na koji je opisano. Novinar je imao toliko hrabrosti i da tumači podatke sajta Flajt Radar o putanji i kruženju aviona konstatacijom da je „pokvareni avion kružio“ i da je to „da se naježiš“.

Šta se zaista dogodilo?

Letelica je, kako Tango Six saznaje, doživela takozvani „engine stall“ nakon kojeg je došlo do gašenja motora. „Engine stall“ kao uzrok incidenta je fenomen koji se neretko dešava putničkim avionima, odnosno njihovim motorima, u velikoj većini slučajeva ne prouzrokuje fatalne ishode i, ako se to uopšte može definisati na taj način, spada u češće otkaze tehnike. „Engine stall“ je termin koji obuhvata više uzroka i više ishoda ali generalno nastaje kada dođe do većeg poremećaja toka vazduha koji ulazi u mlazni motor u delu lopatica kompresora. Poremećaj toka vazduha potom uslovljava aerodinamičke efekte koji „stoliraju“ lopatice kompresora (poput sloma uzgona na krilu), što dovodi do povećanja pritiska unutar motora što se manifestuje naglim i zvučnim praskom odnosno oslobađanjem te energije ili kroz usisni ili izduvni deo motora. Fenomen se manifestuje plamenom i sa zemlje može izgledati da je u pitanju požar motora što često nije slučaj. Motor potom gubi snagu, nekad je povrati, odnosno tok vazduha se ponovo uspostavi, dok nekad dolazi do dodatnog mehaničkog kvara što uslovljava gašenje motora. Gašenje motora kao epilog se juče i dogodilo Er Srbijinom letu JU201.

Motor svakako nije eksplodirao iako se, kako se to čuje na snimku koji je objavila Nova, čuo glasni prasak.

Procedura za nastavak leta nakon gubitka snage ili gašenja jednog motora je nedramatična. Avion može bez problema leteti i sa jednim motorom do adekvatne alternacije ili radi povratka na aerodrom poletanja što se ovde dogodilo. Budući da uskotrupni avioni nemaju sisteme za izbacivanje goriva, nekada se za te potrebe radi kruženje u vazduhu pre sletanja zato što je sletanje sa punom težinom goriva (nakon poletanja) rizičnije. Svakako je i to moguće ukoliko je situacija hitnija, jednostavno se pazi na brzinu poniranja a svakako, u ovom slučaju, težina goriva nije bila velika zbog kratke destinacije do Beograda. Zbog toga i nije bilo predugog kruženja iznad mora koje je opet dokazalo da avion nije bio „pokvaren“. Verovatno je, u ovom slučaju, kruženje bilo samo zbog potrebe da se ustanovi priroda kvara a ne zbog potrebe da se sagori što više goriva. Jednostavno, jedan motor mu je otkazao, drugi koji je radio ga je rutinski doveo do bezbednog sletanja – baš kao što je projektovano.

Od mehaničkog do medijskog zlostavljanja. Prosečan mlazni avionski motor svašta preživi / Foto: Uroš Mitrović

Kako Tango Six saznaje, motor će na avionu biti zamenjen, novi će biti poslat kopnenim putem u Tivat danas a zamena motora se planira sutra što u hangaru obično traje tri dana (u Tivtu nema hangara).

Zloupotreba medija

Nova.rs je u seriji tekstova o događaju objavila i snimak jednog od putnika na kojem se vidi predstavnik Er Srbije koji pokušava da razgovara sa razumljivo uznemirenim putnicima leta JU201. Predstavnik tu pokušava da objasni trenutne okolnosti, putnici očekivano nemaju razumevanja za to što čuju ali potom se dešava ilustracija štetnog uticaja neprofesionalnih medija. Na pitanje predstavnika Er Srbije zbog čega ga putnik snima, putnik odgovara sa: „Zato što morate da idete u medije“. Pretnja slanjem „u medije“ očekivano frustrira predstavnika kompanije koja je zapravo (a to se nije videlo na snimku niti je Nova o tome izvestila) rešavala problem putnika.

Iza scene se dešavalo rutinsko zbrinjavanje putnika koje je, kako to u realnom životu i operacijama avio-kompanija biva, bilo, u najmanju ruku, komplikovano. Kako Tango Six saznaje, prvi sledeći slobodan avion kompanije koji bi došao po putnike bila je opcija čarter leta koji je nakon sletanja u Beograd mogao doći po putnike u Crnu Goru najranije u 21 čas. Aerodrom Tivat, u ovo doba godine, radi do 20:20 časova. Sledeća logična alternativa bila je da isti taj avion po putnike sleti u Podgoricu. Međutim, zbog protesta koji su blokirali podgorički aerodrom, ta opcija je otpala. Treća alternativa bilo je sletanje aviona u Dubrovnik ali zbog činjenice da određen broj putnika nije imao pasoše i ta opcija je odbačena. Kompanija je na kraju poslala autobuse kojim se deo putnika prevezao u Beograd. Svi putnici na letu dobili su vaučer za jedan besplatan let. Uprkos avionu manje i najopterećenijem mesecu u godini za operacije Er Srbija dan posle incidenta nije otkazala ni jedan let i nije imala veća kašnjenja.

Sve navedeno se svakako nije dogodilo zbog pisanja Nove i dogodilo se uprkos utisku koji je stvoren emitovanjem video snimka ograničenog trajanja koji ni na koji način ne ilustruje ono šta se zaista događalo. Baš kao što putnici Viz era nisu dobili avion tu noć ili čak sledeći dan jer su „slali u medije“, baš kao što onomad ni lekari nisu ništa uradili Lufthanzi „izlaskom u srpske medije“. U realnom životu namernog pojačavanja dramaturgije samo i jedino zbog klikova svaka avio-kompanija na planeti uradiće sve što operativno može da se „zarobljenim putnicima“ krajnja destinacija što pre dogodi. Ne obavezno zbog toga što im je stalo do putnika već zato što će ih sve drugo mnogo više koštati.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

Njapre hvala vama za ovakav tekst !
Broj klikova,bombasticni naslovi to je unistio svaku plairanu informaciju na bilo kom portalu ili nekada poznatom mediju bar u Srbiji.Ne postoje vise urednici koji umeju i trebaju to da filtriraju odnosno provere ,objasne napaljenim kvazi-novinarima koji ne znaju elementarne stvari i pojmove od citanja do proveravanja neke informacije.Nekada smo se smejali na pitanje kako se pravilno kaze Irak ili Iran e sada zivimo to u svakom segmentu.
Senzacionalizam je jos podstakao da su ljudi u stanju da snimaju coveka koji umire na ulici kako bi svoj snimak objavili ili poslali nekom mediju, okacili na nekoj drustvenoj mrezi makar taj pomenuti covek umro dok se video ne snimi i ne postavi na mrezu .

Odgovori
Wi

Pročitajte tekst Nove od pre dve godine o tome kako su pripadnici 63. Padobqanske brigade odbili da izađu na ulice Niša i tuku demostrante (tokom protesta u vreme korone 2020. godine). Sve će vam biti jasno. Nova se ni milimetar ne razlikuje od Pinka, samo su im naručioci vesti i sponzori različiti.

Le

S tim sto Pink se ni ne trudi da pokaze tko su mu narucioci. Neki dan doslovno u programu u zivo ona nazovi novinarka od Jeremicke prekida majku tragicno preminule influenserke kad je pomenulanda je za takvo stanje i drzavi kriva i sadasnja vlast. Momentalno joj gase mikrofon i prekidaju intervju. Pa to je kao u Sjevernoj Koreji. Nimalo vam ne zavidim sta vam rade i kako ispiru mozak.

Wi

Slažem se Leni. Zato sam i uporedio sa Pinkom, jer je dno. Ali koja je razlika? Ovakvim člancima Nova pokazuje kako bi bilo kada bi na vlast došli oni koje protežira Nova. Isto! Bez razlike. I nemoj da misliš da branim aktuelnu vlast ili menadžment „Er Srbije“. NIKAKO! Ima milion razloga za kritiku. Ali koji legitimitet ima Nova da ikoga kritikuje kad su isti? Čak, ovo što Nova piše (u ovom konkretnom slučaju) i nije kritika nečeg lošeg, već senzacionalizam i fabrikovanje afere gde treba popljuvatiti sve državno (nevažno je li dobro ili loše i zaslužuje li kritiku ili ne). To ih svrstava u isti nivo sa Pinkom, sa Informerom, sa Kurirom, Blicom… dakle, dno. Dno dna.

St

Nazalost postali smo nacija koja prvo sve snimi i objavi na razlicitim platformama pa onda gleda sta se desava. Osim toga, svi znaju sve o svemu, tako da je za ocekivati da 130 putnika napravi i objavi 150 snimaka eksplozije, katastrofe i rusenja aviona, 200 razlicitih izjava od kojih sigurno neka ukljucuje i otpadanje motora i vanzemaljce. A demant natavno ili niko ne objavi ili niko ne cita, zato sto „svi mi znamo sta se tamo desilo a oni kriju“

Odgovori
Dr

Sjajno ste opisali svu surovost i nedostatak i najmanje empatije i razuma vecine ljudi danas.

Ze

Avion nije ekplodirao zato sto je na vreme uocena greska,tj kvar motora da je bilo bezopasno sigurno bi nastavio do Beograda ovako nebi izdrzao sa tim kvarom

St

Zeljko, on je 99% „mogao“ da nastavi do Beograda na jednom motoru ali to nije procedura. Cela poenta dva motora je da imas jos jednog ako ti se jedan ugasi. Tako da iako je on mogao bez problema da doleti do Beograda sa samo jednim, legalno nije smeo bas jer mu je ostao samo jedan motor

va

a319 je verovatno i najbolji avion u istoriji bezbednosti na 1500 proizvedenih 0 poginulih

Odgovori
Zu

Nije do aviona nego avio prijevoznika, Quantas u preko 100 godina rada nema niti jednog poginulog, iako je bilo udesa.

Pr

Ne lupajte gluposti. Ljudi zamalo da izginu a vama to „rutinska procedura“.
Da ste bili u avionu ne bi ovako piskarali.

Odgovori
Bo

Autor je napisao da su putnici bili S RAZLOGOM UZNEMIRENI.

Sa

„Zamalo da izginu“ – nekim ljudima ne vredi ni crtati.

P.

Ne, nisu ‘zamalo izginuli’. Nisu bili ni blizu da izginu.

Al

„Ljudi zamalo da izginu“!? Veća je verovantoća da poginu prilikom prelaska pešačkog prelaza nego da poginu prilikom letenja, pa čak i prilikom otkaza motora. Da je otkazao i drugi, pa da su morali prinudno da slete na aerodrom, još bih i svatio histeriju, mada je i tada veća verovatnoća da će se sve bezbedno završiti – makar u ovom slučaju kada je do otkaza motora došlo na bezbednoj visini. Naime, za neupućene koji su zalutali na ovaj sajt, avion može da leti i bez motora… jel’te.

St

Otkud znas da su zamalo izginuli? Bio si u tom avionu?

Zu

„Otkud znas da su zamalo izginuli? Bio si u tom avionu?“

To možemo potvrditi samo ako izginu, ovako oboje nagađate. Schrödinger Air Serbia.

Mi

Kako to zamalo da poginu? Da li je iko povredjen?

Pi

Imao sam pre 17 godina otkaz motora na B737 /400. Sleteo na destinaciju.. Otkaz motora nije se smatrao ni emergency situacijom. Putnike nismo obavestavali o problemu sto je zakon dozvoljavao. Ne znam sta nadobudnim laicima nije jasno.

Pe

Od otkazivanja motora se ne gine. Ponekad ni ako oba otkazu. Tako da nisu bili u zivotnoj opasnosti. Edukuj se malo

YP

Naslovi u stilu „Avionu otkazao motor i onda se desilo ovo“ se mogu pročitati svaki dan. A iza takvih naslova obično stoji šuplja priča. Zato više i ne čitam vesti na pojedinim portalima.

To što se desilo je svakako stresna situacija za putnike, ali kod nas se od svake situacije mora iskonstruisati velika vest. Koliko li samo ima ovakvih situacija u SAD, pa ne verujem da CNN, ABC i sl. svaki dan pišu o tome na glavnim stranama.

Odgovori
Du

Jesu malo preterali.
Pa bar avion moze da se parkira bile gde na nebu i resi problem!!!???

an

mi vec odavno nemamo novinare niti ozbiljne novine.“Da se najezis“,brutalno,izdominirati…..to su izrazi koje koriste ovi polupismeni kvazinovinarcici

Ni

Uvijek zadovoljstvo pročitati po koji roast na današnje novine, pogotovo na T6 portalu, samo naprijed ! :)

Odgovori
iv

Hajmo ljudi realno, koliko imate danas objektivnih portala i nepristrasnih prica? Danas je gotovo nemoguce u moru informacija i dezinformacija skontati sta je zapravo prava istina. Sve se svelo na klik, na neku imaginariju, preglede, pare, kvantitet. Sto kaze narodna, vezi konja gde ti gazda kaze.

Odgovori
Zu

„Sto kaze narodna, vezi konja gde ti gazda kaze.“

U ovom slučaju konj je ispao Alen Šćuric.

le

Sva zanimanja imaju neku odgovornost, piloti, doktori, građevinci, ekonomisti… Samo novinari izgleda nemaju…

Odgovori
Mi

Nekad su imali. Danas vecina vija lajkove i šerove pa je brzina objavljivanja makar kakvih neproverenih gluposti #1, a sve ostalo, pa i kad i kad ispadnu debili pred svima manje važno..
Kritika kasni..

Hvala T6 za ovakve članke. Provereno, edukativni, i u lice ovima kojima to nije više važno.

At

U pravu si potpuno samo.novinari mogu da puste mašti.na volju.i da izmišljaju šta god hoče samo.da povećaju tiraž ili gledanost vozio sam se avionom dok sam radio u Nemackoj i Svedskoj svašta može da se dogodi i.jake turbulencije i propadanha kao i kvarovi sreča je što se sve srećno završilo šta bi.bilo da ih sad traže po.moru problem je što Er Srbija nije spremna za ovakve probleme i.nije ažurna po pitanju zbrinjavanja putnika ponašaju se neodgovorno

PO

Ateista: ne bih se složio da Airserbia nije ažurna i da je neodgovorna.Nedavno sam imao iskustvo otkazanog leta na liniji LJU-INI,zbog složenih meteo uslova oko Ljubljane.Istina je da je trebalo sačekati na organizaciju,putnicima su bile ponuđene moguće opcije.Oni kojima je to odgovaralo,zbrinuti su i smešteni u hotel Interkontinental u Ljubljani.Sledećeg dana otputovali za BEG, potom autobusom prebačeni do Niša,jer nije bilo redovnog leta do INI.Naravno da je sve to naporno za putnike,da su poremećeni planovi mnogih putnika,ali to je rizik svakog putovanja.I kako je to u ovom slučaju kompanija neodgovorna? Ne znam šta bi još trebalo preduzeti u takvom i sličnom slučaju?Da sam kojim slučajem bio jedan od putnika ovog leta iz TIV,bio bih jaaako zadovoljan jer sam mirno dodirnuo majku Zemljicu.Petru zahvaljujem za dobro napisan,argumentovan i izbalansiran članak.Pozdrav…

Da

Ako nije ptica, onda je nečiji šlamperaj, puno opasniji od samog događaja

Compressor stalls can be caused by a number of factors including:

Foreign Object Damage (FOD) including bird strikeworn, dirty or contaminated compressor componentsin-flight icingaircraft operation outside of the engine design envelope including extreme flight manoeuvresimproper engine handling

Odgovori
Iv

Za one koji imaju takvo mišljenje kao i oni sto pišu da je veća šansa da se strada na pešačkom prelazu samo bi ih pitao zašto osiguravajuće kuće misle drugačije? Zašto su polise osiguranja vezane za letove ranga kao da ste vozili motor? Očito osiguravajuce kompanije imaju drugačiji pogled na kvalitet bezbednosti kad je letenje u pitanju.

La

Apsolutno netačno! Zar još treba da branimo osiguravajuće kuće?! Oni iskljucivo gledaju kako da otmu pare,a posto mnogo ljudi koristi avio saobracaj oni manipulišu sa putnicima i debelo im to naplaćuju.

St

@Ivan

Koliku premium placa osiguranje ukoliko dozivite incident na pesackom?
Koliku placaju u avio udesima?
Znaci risik je jedna promenljva, cena defaulta je druga .

Me

S jedne strane je i dobro što se ovo desilo kako bi ljudi shvatili da je otkaz jednog motora na putničkom avionu sasvim moguć iz raznih razloga i da su odavno razvijene procedure za takav slučaj. Ovakva situacija se rutinski rešava jer je uvežbavana od strane posade na simulatoru po uputstvu proizvođača.

Odgovori
Al

@Ivan
To nije mišljenje da je opasnije prelaziti ulicu, to je činjenica… statistika je nauka koja nije subjektivna, jel’da.
A o osiguravajucim kucama i bankama imo bi ja štošta kasti, ali drugi put, ovde im nije mesto.

Sl

I pešak ima 0.003% šanse da pogine u 1h šetnje. A to je veći % od letenja avionom!
Kako to niko da komentariše?!
Ovde je sve urađeno po proceduri. Pored toga, da su i oba motora stala na ovoj visini i pri ovoj brzini avion bi se bez problema vratio u Tivat prostim jedrenjem za koje se svi avioni i konstruišu (tek ako nekoga interesuje)

Ma

Tuzba, tuziti i masno naplatiti odstetu radi sirenja dezinformacija, panike, rusenja ugleda avio kompanije, a sve sa svrhom materijalne korist, a mozda i zbog subverzivne aktivnosti!

Mr

>> sve sa svrhom materijalne korist, a mozda i zbog subverzivne aktivnosti!

Balkanski spijun, ja zivim u inostrantstvu i pratim sve globalne medije i niko nije o tome izvestio ili diskutovao. Niti realno nekoga zanima sta se desilo u CG, imamo zaista realne brige da hendlujemo. Dakle nemas brige, nije naneta steta ugledu drzave a druge subverzivne aktivnosti tesko mogu da zamislim…

Co

Svaka čast!!! Dalji kometari su suvišni…

Odgovori
PS

Treba razumeti i ljude, u strahu su velike oči. Ono što nije u redu je što sada svako sa telefonom glumi neku vlast, naročito ako nije u pravu. Što si više samoživ više dižeš dreku i iščuđavaš se za stvari koji više pokazuju elementarno neznanje nego relane činjenice. Ne govorim o ovom slučaju konkretno već uopšte o dešavanjima u poslednje vreme. A sprdali smo se sa onim ludacima u američkim filmovima.
Nazad na strah, to je normalno i viđao sam ljude koji se potpuno parališu od straha. Jednom u autobusu kome je kamion zakačio retrovizor pa vozač cimnuo u stranu van puta jedna putnica kukala i plakala kako slomila nogu a ništa joj nije bilo, od straha samo nije mogla da pomeri noge. Ljude razumem, senzacionalizam baš i ne. Ali, nije ni on nov kod nas, samo se proširio kao požar.

Odgovori

Ovi sto pisu da nije bilo sanse da ljudi poginu lupetaju, pa nije svaki putnik strucnjak avijacije pa da zna sta je uzrok tog praska koji se cuo, i vracanja aviona. Nije svaki putnik autor Tango Six tekstova. Normalno je da pomislis svasta, kad cujes i vidis svasta.
A za Novu su u pravu, samo traze negativne naslove.

Odgovori
mi

vidim da su brze bolje povukli sve tekstove…

Odgovori
Mi

Petre, hvala puno za tekst, veoma je edukativan. Sa druge strane, molim te naduvaj ove žutokljunce iz žute stampe još strašnije. Muka nam je više svima od senzacionalnih naslova tipa drama, šok, neviđeno itd. Samo nastavi, puna podrška!

Odgovori
St

Hvala Vam na odličnom tekstu :) Konačno neko da unese jasnoće i smisla u gomili nejasnih napisa i besmislica. Samo tako nastavite.

Odgovori
Ig

Zanimljivo gledanje autora.

Kao što u autobusu ne radi klima tako je sasvim normalno da avionu ne radi jedan motor i on sasvim regularno, po proceduri vozi putnike do obliženjeg aerodroma. I o tome, bože moj, ne treba da pišu novinarćiči, kad je sve normalno, po proceduri i ide u rok službe.

Pa znaš gospodine танго сих т6, da sam imao u vidu ove informacije koje ste vi objavili (da je normalno da avionu otkazuje motor), ja se ne bih nikada usudio da idem avio-prevozom.

Na sreću ne čitam vaš portal.

Odgovori
St

pa sve sto je napravljeno mora da se pokvari,tako i deo na avionu,,,nista nije savrseno i vecno?!Dnevno se prijavljuju na desetine kvarova na svim tipovima aviona pa o tome se uopste ili skoro ne prica.Ali ovi mucenici jedva cekaju da se upali neka lampica na bilo cemu iza cega stoji drzava da udare jakim naslovima .Uostalom zato su i palceni.

Sr

@Igor
Na putnickom avionu je u 99% situacija nesto pokvareno, zbog toga avion ima vise kljucnih delova. Vas auto ima jedan motor, avion ima dva i vise, auto ima jednu pumpu za gorivo, avion ima vise komada itd. itd.

Sasvim je normalno da otkaze motor, a svi moderni avioni su sertifikovani da lete sa samo jednim motorom, bas zbog tih situacija. Dakle on po projektu mora da prodje testove gde se motor iskljuci i avion najnormalnije sleti. To se desava bukvalno svaki dan.

Mr

>> I o tome, bože moj, ne treba da pišu novinarćiči

Ovde se svi dure zbog pisanja tabloidnih portala i njih smatraju za „medije“. Pravi mediji nisu obradjivali dogadjaj senzacionalisticki niti se spekulisalo o nekakvoj smrtnoj opasnosti itd. Sta da radimo kad narod voli tabloide ali ipak ne voli kada se kod njih na tapetu nadje naciJonalna avio kompanija…

Mr

>> Sasvim je normalno da otkaze motor

>> Na putnickom avionu je u 99% situacija nesto pokvareno

>> To se desava bukvalno svaki dan.

Ja letim oko 20 godina bar nekih 15x godisnje i nije mi se ni jednom desila ta „normalna situacija“, tj. da otkaze/ekspoldira motor, avion ispusta pola sata gorivo te sleti na najblizi aerodrum. Postoje procedure da se takav incident ishendluje i ja se licno ne bi bojao za zivot ali ne bi takodje tako nesto bagatelizovao ovako kako ti to radis…

I

@Mrkela:
I ja letim često, nisam doživeo eksploziju motora niti ispuštanje goriva. Ali pazi, nisu ni ljudi učesnici navedenog događaja. Jesi li pročitao tekst pre komentarisanja?

Ma

@Igor,
Avioni su konstruisani tako da se uzima u obzir mogucnost kvara na bilo kom delu aviona i iz tog razloga su implementirani pomocni sistemi (pokvari se jedan motor – moze da se leti samo jednim, visinometri primaju informacije sa dva razlicita izvora…). Primena tzv. „worst case“ scenarija i rigoroznih bezbednosnih procedura je upravo ono sto ih cini statisticki najbezbednijim tipom prevoza.

Mi

Nije mi jasno zasto neko od ovih silnih novinara koji su lupetali po svim medijima nije pozvao svog kolegu Petra pa se sa njim konsultovao Ali novinari su nedodirljivi i mogu sve Tango six je krajnje jedan strucan i profesionalan portal koji cak i krajnje edukativan Mada to se od Vazduhoplovaca i ocekuje U svakom slucaju hvala Tango six u i njegovom uredniku sto je sirokoj javnosti sve pojedinosti ovog mogu reci normalnog slucaja krajnje strucno objasnio

Odgovori
Si

A sta je onda kruzio pre prinudnog sletanja.. ako nije gorivo ispustao.. zbog turisticke panorame.. sve mi je to neozbiljno..

Odgovori
Sr

@Sija
Moze ti biti ozbiljno ili neozbiljno samo ako u potpunosti poznajes procedure, pravilnik i konkretnu situaciju.

Cim mediji siroke narodne mase ukljuce u strucne teme, nastane haos, svi su odjednom pametni, daju neko „misljenje“….Sva ta misljenja kad skupis na gomilu, ne vrede ni opusak od cigare.

Pe

Iz vise razloga…. Ili je na pisti bila guzva pa nije mogao da sleti. Ili je utvrdjivao kvar i konfigurisao letelicu da bezbedno sleti… kao sto je i sletela… gledajte malo Air Crash Investigation, vrlo je poucno za ljude koji ocigledno nikada nisu leteli

А

@Sijan

Па ваљда је нормално да пилот, после установљеног квара неке компоненте авиона у току лета, испита каква је ситуација са осталим компонентама, како би на крају дана знао у шта се упушта у евентуалним будућим ситуацијама (каква је нпр. слетање са једним мотором). А тај процес, због сложености модерних авиона, итекако уме да потраје неколико минута.

Ma

Bravo Petre, svaka čast! Potrebno je da neko „malo pojasni“ terminologiju i procedure nadobudnim i umišljenim novinarima željnim rasprodatih tiraža dnevne žute štampe. Da su malo gledali Air Crash Investigation poslednjij nedelja, bilo bi im mnogo jasnije da je avion bio daleko od pada, kao što ste lepo naveli avioni ne padaju usled otkazivanja rada jednog motora i tačka.

Odgovori
Ma

Nazalost A319 ne poseduje fuel dump mechanism. Avion leti u high drag režimu sa namerom da se potroši što više goriva i umanji težina pri sletanju, tako da je komentar u tekstu g-dina Vojinovića na mestu. A novinari su mogli makar da izguglaju i da pročitaju osnovne informacije pre bilo kakvih objava tekstova, osim ako su njihovi tekstovi ciljni i zlonamerni, treće opcije nema.

Odgovori
Jo

Hvala na ovom tekstu i stručnom objašnjenju.

Novinarstvo se u Srbiji pretvorilo u pornografiju. Baš kao što na PornHub pokušavaju da izbace nešto što niko do sada nije video, tako se i srpski novinari trude da bombastičnim naslovima i besmislenim pričama podignu gledanost.

Pri svemu tome, Nova je na veoma jasnim političkium pozicijama, i to uopšte ne krije. Pošto je Er Srbija u državnom vlasništvu, a državom trenutno upravljaju oni koji su na suprotnim političkim pozicijama – Er Srbija je postala kolateralna šteta.

Naš narod veoma lako postane žrtva dezinformacija, bilo da su one puštene namerno ili slučajno. Sećam se događaja sa kraja osamdesetih, kada su letovi iz Sarajeva prema Zagrebu bili otkazani, jer je zagrebački aerodrom bio zatvoren radi magle. Osoblje Jata je pokušavalo da pronađe najbolja rešenja za putnike, jer su mnogi od njih iz Zagreba da putuju dalje. Onda je neko pustio buvu da je aerodrom otvoren, ali da je Jat trebao avione za neke čarter letove. Nastao je haos, uz psovke, vređanje itd.

Odgovori
Vl

Meni su oni iritantni, izvestavanje im se svodi iskljucivo na pljuvanje drzave bez obzira da li su u pitanju dobre ili lose stvari. Ok razumem da su protiv trenutne politicke garniture, i mi smo, ali ovo sto oni rade prevazilazi sve granice ukusa i prave konrta efekat…

Odgovori
tr

Generali posle bitke. Otprilike takve su reakcije.
Običan putnik iz tog „samaljota“ je običan putnik. Možda dete, možda osoba koja je ionako teškom mukom smogla snage da „poleti“…sve u svemu sigurno neko ko nema pojma o tehnologiji letećih ala i aždaja. Ali ono što svi imamo je nagon za samoodržanjem. Ako je otkazao jedan motor (a ne znaš zašto) realno je „da se nadaš“ otkazu i drugog motora. Realno je da imaš strah. Ako nije tako, zapitaj se, šta si, od kakvog materijala si stvoren. Supermen? Putnici su ispričali svoje viđenje tog dešavanja. Gde je problem?
Da sam ja bio putnik u tom avionu, hteo bih da obavestim javnost da taj i taj avioprevoznik ima problem sa avionom, da se tom avioprevozniku ne bi desilo da mu otkaže i drugi motor. I, bilo bi korektno da se zna razlog otkazivanja motora. Čisto da ja kao putnik ne izgubim osećaj poverenja za drugi put, da taj događaj neće imati neku sličnu reprizu. Kome smeta što je prenešeno viđenje putnika, njegov problem.

Odgovori
Ma

@trece oko,
To „preneseno vidjenje putnika“ moze izazvati paniku, odustajanje od letova, dodatne finansijske troskove i smanjenje prihoda avio-prevozniku.
Vest ce svakako stici do medija, ali je mnogo efikasnije da informaciju prenese strucno lice, koje ce detaljno objasniti situaciju i stepen rizika, nego „neko ko nema pojma o tehnologiji letecih ala i azdaja“.

Mr

Problem je bila neadekvatna komunikacija sa putnicima. Njavjerovatnije su ih držali u neizvijesnosti bar 3-4 sata. Problem bi se morao riješiti ekspresno-pretpostavljam da imaju u kompaniji nekog zaduženog ko rješava takve hitne slučajeve. Ima 2-3 opcije i odlučuješ se za naj adekvatniju. Autobos je trebao biti već u 17 casova na aedromu u Tivtu.

Odgovori
Al

Ne, suštinski problem je bio što su neke zloće pisale da je eksplodirao motor, da se naježiš od varnica i ispuštanja goriva. To je po meni suština ovog teksta, a ne skretanje na druge teme.

Ma

Primecujem da su danasnji novinari prilicno nepismeni; u clancima nailazim na gomilu gramatickih gresaka ili nekorigovanih gresaka u kucanju (nema lektorisanja clanaka pre objavljivanja). Pritom, veliki procenat clanaka na portalima su samo prevedeni clanci svetskih medija.
Dalje, fokus je na estradi, rijaliti zvezdama i starletama, tako da je prilicno tesko posle takvih limunada ukljuciti mozak i baviti se ozbiljnim temama.
I poslednje, kako bi povecali broj pregleda clanka pribegavaju senzacionalizmu, odnosno imaju vise preterivanja nego u samopromovisucim LinkedIn objavama.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs