Dok je Er Srbija putem viralnog YouTube snimka pokazala svetu kako se hladnokrvno i bezbedno obavljaju komercijalne vazduhoplovne operacije, jedna druga avio-kompanija koja saobraća sa aerodroma „Nikola Tesla“ pokazala je, dan ranije, vazduhoplovnim istražiteljima da obrate pažnju na nju jer je u petak 18. februara prilikom poletanja njenog aviona, najverovatnije punog putnika, moglo doći do ozbiljnijeg incidenta ili nesreće.
Kako je preneo sajt koji se bavi incidentima i nesrećama u civilnom vazduhoplovstvu The Aviation Herald, avion avio-kompanije Flaj Dubai Boing 737-8 MAX A6-FML na liniji Beograd – Dubai poleteo je sa neadekvatnog početnog položaja na pisti i kao rezultat toga imao je izuzetno niski profil poletanja niz pravac 30, odnosno, kako je jedan svedok konstatovao, „jedva se na vreme odvojio od poletno-sletne staze“ pre potencijalno tragičnijeg ishoda.
Kako navodi AvHerald, let broj FZ1746 izašao je na centar piste na položaju rulnice D koja, po svemu sudeći, nije bila odobren položaj početka poletanja od strane aerodromske kontrole letenja. Kako AvHerald navodi, posmatrač na zemlji je prijavio da je letelica preletela kraj piste na samo nekoliko metara, da se odlepila od zemlje 300 metara pre njenog kraja ali i da je, prema svedoku, „započela rotaciju veoma sporo (za poziciju u kojoj ju je započela)“. Navodno je odmah nakon poletanja zabeležena i radio-razmena posade aviona sa beogradskim tornjem u kojoj je posada pitala toranj da li su poleteli sa položaja rulnice E ili D? Toranj im je odgovorio da su poleteli sa položaja rulnice D.
Avion je nakon ovakvog poletanja nastavio sa normalnim profilom penjanja i bez drugih incidenata sleteo je po planu leta u Dubai. Na beogradskom aerodormu u vreme poletanja bilo je oko sedam čvorova vetra i meteo uslovi su bili povoljni.
Budući da incident nije obavljen na Internet stranici srpskog Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju (što već predstavlja tradiciju neblagovremenog obaveštavanja vazduhoplovne javnosti), ne možemo znati razlog zbog kojeg je avion poleteo sa pogrešne, verovatno od strane kontrole letenja, neodobrene pozicije. Takođe, ukoliko je tačna izjava svedoka da se avion „jedva odlepio na samom kraju piste“ može se pretpostaviti da posada ili nije znala da je poletela sa pogrešne pozicije ili je namerno želela da poleti sa pozicije D sa mnogo većom snagom ali konačno značajno manjom distancom za protrčavanje. Ili joj je kontrola letenja zaista i dala odobrenje da poleti sa D pozicije. Prvi tok događaja je verovatniji što svakako predstavlja značajno kršenje principa regularnog poletanja sa svim neophodnim bezbednosnim marginama. Posebno prilikom maksimalne težine na poletanju (avion je na ovoj popularnoj ruti verovatno bio pun putnika a na poletanju je uvek gotovo pun goriva) i posebno zbog nepotrebnog rizika smanjenja dužine staze za protrčavanje koje je moglo, u slučaju otkaza jednog ili oba motora, da se završi možda i fatalno.
Za avio-kompanije iz Ujedinjenih Arapskih Emirata ovo je treći ozbiljni incident prilikom poletanja za par meseci, dok se tek izlečene loše sreće (a bogami i prvobitnog projektovanja) Boingovog MAX modela možete ovih dana prisetiti putem odličnog Netfliksovog dokumentarca koji je premijerno objavljen 18 februara. Baš na dan kada je moglo da dođe do još jednog udesa ovog tipa letelice i to u Beogradu.
Ažurirano: Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao je saopštenje povodom ovog slučaja u sredu 23. ferbuara:
– Povodom natpisa u medijima u vezi poletanja aviona B737MAX, kompanije FlyDubai, na relaciji Beograd-Dubai, dana 18.02.2022. godine, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, kao regulatorno i nadzorno telo u vazdušnom saobraćaju, obaveštava da je pokrenuo vanredni inspekcijski nadzor povodom događaja koji se odnosi na pomenuti let.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije će u sklopu istraživanja, uputiti zahtev za istragu događaja vazduhoplovnim vlastima Ujedinjenih Arapskih Emirata, kako bi nas obavestili o rezultatima istrage, budući da je u njihovoj nadležnosti operater koji je saobraćao na ovoj liniji. – stoji u saopštenju DCV-a.
Деспот
…значи, ипак може!!! :-)
Биће нешто од тог МАХ-а!
max
bilo bi zanimljivo da se još jedan MAX srušio….
Stojko
Da se ovaj MAX srusio to nikako ne bi bilo do MAXa vec do pilota koji nisu sigurni u razliku izmedju D i E.
Pilot
Treba proveriti da li B737 MAX ima sistem koji upozorava pilota kojoj stazi prilazi i koliko ima staze za poletanje, a ako ga ima onda treba ispitati da li je sistem bio u funkciji. Runway Awareness and Advisory System (RAAS) bi trebalo upravo da spreči ovakve situacije.
Dejan K.
@max
ne bi bilo zanimljivo…
Ivan
Ludski faktor. Ako su ovi otisli na krivu poziciju zasto ih KL nije upozorila?Letio sam par puta njima ali ubuduce?Niskotarifni , placas cak i vodu, filmove,….??
Zoran
Da se ne ulazi u detalje ko je kome sta rekao ili trazio ,da je motor otkazao neposredno pre V1 ?? Sa pozicije D bili su deficitarni Preko 1000 metara piste….
Vladimir Kostić
Igore kakva Batajnica, već Banjica!
Igor
moje greska. ali nije ni prisao banjici na poletanju, preko Umke pa juzno od Sremcije …
VladaSEA
Upravo. Tu na red dolaze procedure i propisi i, na kraju, nadzorno telo koje je Petar pomenuo, koje trba da se javi sa izveštajem.
Vladimir Kostić
Nije se penjao normalno jer je iznad Banjice proleteo iznad solitera!!
Igor
@Vladimir to ste izmislili. nije video ni B od Batajnice
Алекса
@Ivan
Задњи пут када сам био у БГ-у, Батајница и Бањица су била два различита дела града.
Алекса
Пардон, @Vladimir Kostić уместо @Igor.
Student pilot
Sta je vise sa ovim Emiracanima?
Skoro zamalo da EK 777 udari u zgrade u Dubajiu zbog malog gradijenta penjanja , a zbog pogresno ukucanih podataka u FMS.
Za te pare za koje rade trebali bi da se mnogo detaljnije posvete svom poslu. Ovakve greske ne prave ni piloti najgorih nigerijskih avio-kompanija.
Izgleda da ce biti otpustanja, a i dosta vanrednih cekova u FZ-u
VladaSEA
To je i problem. Greske u proceduri, nemarnost ili nešto trece. Sramota za ovog prevoznika i zemlju koja im je izdala plovidbenu dozvolu. Kad se uz to dodaju dva incidenta koje su Emirates imali u zadnjih nekoliko meseci počinje mrštenje i proveravanje.
Пеђа
Шта је радио контролор летења? Ваздухоплов би требао да се визуелно испрати и упозори на евентуалне неправилности.
Loza
Više sreće nego pameti. A ovaj s Banjice ne zna strane sveta
Orao
Ako je ovo istina…: „Navodno je odmah nakon poletanja zabeležena i radio-razmena posade aviona sa beogradskim tornjem u kojoj je posada pitala toranj da li su poleteli sa položaja rulnice E ili D? Toranj im je odgovorio da su poleteli sa položaja rulnice D.“… – onda je ovo greška kontrole letenja koja nije pratila avion, i obustavila polijetanje kada je bilo uočeno da je avion na rulanju skratio na D, umjesto na E. Ovi su shvatili u kokpitu da je pista prekratka dobrano prije brzine rotacije i kada su se „jedva“ odlijepili i poletjeli upitali su ovo gore…
Imati će tu posla i EASA i Eurocontrol…
VladaSEA
Ako je to istina (veliko AKO) onda procedura kaže da se poletanje prekida. Ponovo, procedura, propisi.
Vladimir Kostić
Šetam psa pored kasarni Kobri I VMA! Kunem se da proleće nisko!
ID
protrčavanje koje je moglo, u slučaju otkaza jednog ili oba motora, da se završi možda i fatalno.
U slučaju otkaza oba motora, to je garantovano.
Captain
Otkad su radovi na BEG, toranj često pita posade da li hoće da polete sa D. Verovatno je i njih pitao i oni su prihvatili, a staza je tu kraća (oko 2050m) i nisu dobro performanse izračunali i jedva su poleteli.
Ne verujem da bi toranj dozvolio da poleti sa D a da im je klirens sa E.
Dax
Да ли неко зна какве су квалификације кадрова у контроли лета? Ко је све завршио приватне факултете? Колико их се запослило преко везе или партијски?
Очигледно је да је пилот направио грешку. Али је исто тако очигледно и да је контрола лета морала да реагује и упозори пилоте. Изгледа да и једни и други посао само одрађују и главе не укључују. Па ваљда имаш очи да видиш да полећеш са 1000 метара удаљености од почетка писте. Исто важи и за контролу лета.
mtw
Буквално то.