[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025
Makedonija remontuje dva Mi-8MT kako bi popunila prazninu u helikopterskoj floti
Remont dva Mi-8MT trebalo bi da bude završen sledeće godine, a helikopteri bi ostali u upotrebi do 2027. / Foto: Igor Božinovski

Makedonija remontuje dva Mi-8MT kako bi popunila prazninu u helikopterskoj floti

Makedonija će remontovati dva transportna/jurišna helikoptera Mi-8MT (evidencijskih brojeva ‘305’ [c/n 93880] i ‘306’/93939) proizvedena u Kazanjskoj fabrici helikoptera (KVZ) 1985. godine, koje je modernizovao izraelski Elbit. Remont će se raditi u pogonu za održavanje, popravku i remont (MRO) češke kompanije LOM Praha (Letecké opravny Malešice Praha) iz Praga, prema međuvladinom sporazumu (G-to-G) koji su makedonska ministarka odbrane Slavjanka Petrovska i češki ambasador u Skoplju, Jaroslav Ludva, potpisali u Skoplju 23. decembra 2022.

Nabavljeni polovni iz Ukrajine u martu 2001. godine, ovi helikopteri prošli su poslednji remont 2011. godine u ruskoj kompaniji SPARK Aviation sa sedištem u Sankt Peterburgu. Pošto su potrošili svoje 7-godišnje vremenske resurse između remonta (TBO), oni su prestali da lete 2018. Predstojeći remont ima za cilj da obnovi njihovu plovidbenost u roku od 13 meseci i da ih vrati u upotrebu tokom 2024. godine. Iako vrednost investicije nije saopštena, grčki portal za avijaciju i odbranu Ptisi je 30. januara objavio da će obnavljanje helikoptera 305 i 306 koštati 6 miliona evra.

Budući da je jedan od evropskih MRO centara koji je ozbiljno pogođen odlukom ruske države da povuče industrijska ovlašćenja i uvede zabranu snabdevanja rezervnim delovima uslužnim objektima baziranim u NATO zemljama, koji i dalje održavaju kapacitete za remont sovjetskih/ruskih letelica, LOM može imati problema u obezbeđivanju kritičnih delova i komponenti (primer: lopatice glavnog i repnog rotora) za makedonske Mi-8MT. Rešenje za takve nedostatke uvek se može naći u ne tako popularnoj upotrebi polovnih rezervnih delova i komponenti „unutar TBO“ sa prihvatljivim preostalim resursima. Upravo bi to mogao biti slučaj sa makedonskim helikopterima, ako se veruje informacijama koje je LOM objavio na svojoj Fejsbuk stranici 28. februara.

Iz LOM-a je saopšeno da će helikopteri uskoro biti demontirani i transportovani drumom do Praga gde će se izvršiti generalni remont i delimična modernizacija, čime će se njihov rok trajanja produžiti za još tri godine. Svoju objavu češka kompanija dopunila je fotografijama istodnevne posete makedonske ministarke Petrovske i makedonske vojne delegacije njhovom MRO centru.

Makedonska vojna flota helikoptera Mi-8 i 17 trenutno se sastoji od dva Mi-17 u transportnoj konfiguraciji remontovanih 2016. godine („302“ i „303“) i dva transportna/jurišna Mi-8MT koji su remontovani 2018. godine („307“ i „308“). Oni se koriste zajedno sa dva jurišna helikoptera Mi-24V (‘209’ i ‘210’) iz vazduhoplovne baze Petrovec, kod Skoplja. Dodeljeni 7-godišnji TBO za navedene Mi-17 će isteći kasnije ove godine, a zatim 2025. za helikoptere Mi-8MT i Mi-24V. Pošto trenutno osim za helikoptere 305 i 306 ne postoje planovi za dodatne remonte, očigledno je da je Skoplje posvećeno da povuče svoje stare i logistički sve zahtevnije helikoptere iz sovjetske ere što je pre moguće, i zameniti ih do 2028. godine sa do 8 fabrički novih dvomotornih višenamenskih helikoptera zapadne proizvodnje, u okviru višegodišnjeg projekta od 216 miliona evra koji bi trebalo uskoro rezultirati izborom budućih makedonskih helikoptera.

Tranzicija koja će se dogoditi u periodu 2025-28 suočila bi Severnu Makedoniju sa kritično malim brojem dostupnih vojnih helikoptera potrebnih za transport i misije pomoći u katastrofama, uključujući operacije gašenja požara iz vazduha. Osim ako se u međuvremenu ne obezbede dodatni višenamenski helikopteri kroz donacije NATO saveznika, ili putem komercijalnih aranžmana zakupa/kupovine, Mi-8MT koji tek treba da se remontuju bili bi jedini vazduhoplovi na koji Skoplje može da računa posle 2025. godine, i dok ne stignu novi helikopteri. Ovaj veoma negativan scenario bi značio da dva “radna konja“ iz sovjetske ere sa svojim novim trogodišnjim TBO resursima mogu popuniti nadolazeći jaz u helikopterskim sposobnostima u Severnoj Makedoniji do 2027. godine, osim ako se prevremeno ne povuku iz upotrebe zbog neodržive logistike, političkih odluka ili oštećenja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ni

Bolje da ne remontuju vec odmah da krenu sa postepenom zamenom i prelaskom na zapadne evropske ili americke helikoptere remont koji ce im produziti zivot jos tri godine nista ne donosi bacanje para….

Odgovori
jo

H225M bi im legao kao kajmak u pljeskavicu(ako cemo realno).

Odgovori
GR

Da su komšije žive i zdrave al to čim Česi osposobe ode za Ukrajinu. Obećaće im saveznici nešto zauzvrat kroz par godina, možda bude na vreme, možda ne al to je to.

Odgovori
iv

A da Makedonci to liferuju Ukrajini pa nek oni to remontuju kako znaju i umeju a Makedonija krene u nabavku neceg novog i pouzdanog? Nego gledam dobre vesti, najzad je Srbija pocela da radi pravu stvar , sad cemo da vidimo koliko vrede unapredjene rakete od 122 mm

Odgovori
М

Ракета вреде, али са ли Србија ради праву ствар показаће време! Ја лично мислим да не ради праву ствар, али и то ће показати време.

Dr

@Miša na šta tačno mislite kad kazete da „Srbija ne radi pravu stvar“ a u vezi raketa Z-Z za sistem „Šumadija“ . Ili se vaš stav odnosi na odnos prema ukrainskom ratu ?
Ako se odnosi ka tom konfliktu mislim da Srbija nema ništa sa tim sukobom , to nije naš rat a i neke drzave su se ponele licemerno prema Srbiji u ovom slučaju !
Kako to da za Ukrainu vazi „UNO odrednice o suverenitetu „ abza Srbiju te iste odrednice ne vaze ?
Dakle ukrainski konflikt nije naš problem , nema i neće biti vojne pomoći ukraini , a ni političke podrške Rusiji po tom pitanju!

iv

Zaasto mislis da nije prava stvar da se rakete prodaju Kanadi? ;)

Ni

Po onome sto sam video, fotografije raketa za koje tvrde da su nase G-2000, rec je o bugarskim raketama m21 122mm. Fotografije su se prvi put pojavile krajem prosle godine. Sto se dokumenata koji su osvanuli tice, sumnjivo da sumnjivije ne moze biti.
Ide se cak dotle da se po drustvenim mrezama sire fotografije ostataka nasih G-2000 iz Nagorno Karabaha kao jos jedan ‘dokaz’ da su nase rakete zavrsile u Ukrajini.

Nije ovo ni malo naivna prica. Te rakete koje pokusavaju da predstave kao nase, njima su Ukrajinci gadjali Gorlovku a tamo je stradalo mnogo civila. Tako da ne znam sta je je tu po tebi ‘dobra vest, prava stvar koju Srbija najzad radi’.
Sto se Kanade tice, ne znam da li si ironican ili ne, ali sta ce Kanadi grad rakete.

Mi

Srbija kao kapija Balkana,zemlja na raskrscu svih puteva,zbog cega joj svi rade o glavi,sta mislite zasto su Amerikanci napravili bazu na Kosovu i Metohiji? Lazanski je to u listu “ Start,“ predvideo jos 1990- te godine,taj broj je bio odmah zabranjen i povucen,ja sam ga kupio jer sam imao naviku da idem po stampu pre 7 h ujutru,kada je stampa iz distribucie stizala na prodaju. Zato Srbija sve sto radi u pravcu naoruzavanja i opremanja i te kako ima smisla.

Odgovori
Sh

@Mile: gde Vam je taj zabranjeni broj, zaista bih molio da nam ga skenirate i pokažete. Ako ga svarno imate, vi ste milioner, jer posedujete jedinstveni primerak zabranjenog Starta!
Naime, Start je izdavala Vjesnikova Press Agencija, a glavni urednici te 1990. su bili Stevo Maoduš i Hidajet Biščević. Gospodin Maoduš je, nažalost preminuo 2019. u Zagrebu, ali gospodin Biščević se nalazi u Beogradu, gde trenutno obavlja funkciju ambasadora Hrvatske. Dakle, sve je lako proverivo! N.B. Pouzdano znam da niti jedan broj magazina Start nije bio zabranjen!

Th

Dobri su MILovi, Robustni i pouzdani. Pravi radni stroj. Steta.
Morace i Makedonci razmisljat sa cime ce ih zamenit. Ako nestanu delove skidat ce se sa izpravnih. Stavljat ce se ko zna otkuda nabavljene.
Tu bi Kinezi mogli uskocit. Jednostavno kopirat delove. Ko bi drugo to
mogao ako ne oni ?
Mogla bi i Srbija ponudit da kupi te helikoptere. Ne znam ko bi drugo u Evropi zeleo da ostane na Ruskoj technici.

Odgovori
Mi

Ruska ili ne ruska, Mi-8/17 je odlican dokazan helikopter što ubratu što u miru i svim vremenskim uslovima. Razumem situaciju i sve vidove snakcija, ali se za Mi-8/17 ne brinem oupste sto se delova, remonta i slicnih „problema“ tice vezanih za taj helikopter. Nije to Mi-28 ili Ka-52.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor