„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024
Udes grčkog Kanadera: Ima li dokaza da je u pitanju bivši Jugosloven?
Prvobitni Kanaderi i dalje u grčkoj floti, neki od njih poreklo vode iz bivše Jugoslavije / Foto: Ratno vazduhoplovstvo Grčke

Udes grčkog Kanadera: Ima li dokaza da je u pitanju bivši Jugosloven?

Grčka se ovog leta bori sa velikim šumskim požarima koji su goreli širom ove zemlje. Najviše su bili pogođeni Atika, Evija, Krf, Magnezija i Rodos. Požari su trenutno pod kontrolom a koliki je bio intenzitet nepogode dovoljno govori i to što je u pomoć sa tehnikom i ljudstvom priteklo čak 13 država među kojima je i Srbija.

Uprkos činjenici da Grčka ima izuzetno ratno vazduhoplovsto, zavidne kapacitete vojne i civilne vatrogasne vazduhoplovne flote, 7 zemalja je poslalo 9 aviona i 8 helikoptera.

Kako je Tango Six juče izvestio, Srbija je ponudila svoja dva helikoptera ali pomoć, kako je glasio odgovor Grčke, nije bila potrebna.

Tokom gašenja požara dogodila se i jedna vazduhoplovna nesreća. Blizu mesta Platanistos na ostrvu Evija 25. jula srušio se grčki vojni protivpožarni avion Canadair CL-215 čija je dvočlana posada poginula. U medijima je objavljen snimak pada letelice na kome se vidi da je nakon ispuštanja vode na požar avion zakačio drvo, zatim se odlomio plovak na desnom krilu i letelica je nekontrolisano skrenula udesno, udarila u zemlju i zapalila se.

 
Grčko ministarstvo odbrane saopštilo je da se avion CL-215 koji je pripadao 355. taktičkoj transportnoj eskadrili, 112. borbenog puka (vinga) srušio oko 14 časova i 52 minuta po lokalnom vremenu i da su tom prilikom poginuli pilot kapetan Hristos Moulas star 34 godine i kopilot, poručnik Periklis Stefanidis star 27 godina.

Grčki ali i svetski mediji preneli su informaciju da se radi o avionu sa evidencijskim brojem 1055 (fabrički broj takođe 1055) i da je poleteo iz matične baze Volos-Nea Anhialos.

Pojedini srpski mediji preneli su da je izgubljeni avion nekadašnji jugoslovenski koji je prodat Grčkoj 1995. godine. Međutim, materijalni dokazi za to nisu objavljeni. Odnosno, ako se zaista radi o 1055, sa sigurnošću se može reći da to nije „Jugosloven“.

Bivši jugoslovenski CL-215 i danas u službi grčke vojske / Foto: Ratno vazduhoplovstvo Grčke

Grčka je počevši od 1975. godine nabavila čak 30 Kanadera, 20 CL-215 i 10 CL-415. Danas ih grčko ratno vazduhoplovstvo ima 17. Tu je 10 klipnih CL-215 koji lete u 355. taktičkoj transportnoj eskadrili ‘‘Ifaistos‘‘ (Vulkan), 112. borbenog puka, vazduhoplovna baza Elefsis, kao i 6 turboelisnih CL-415GR i jedan CL-415MP iz sastava 383. eskadrile za specijalne operacije i gašenje požara ‘‘Proteas‘‘, 113. borbenog puka, vazduhoplovna baza Solun/Makedonija.

Interesantno je da su u stroju još uvek tri bivša jugoslovenska CL-215-1A10 koja su 1995. godine prodata Grčkoj. To su avioni sa evidencijskim i fabričkim brojevima 1067 (bivši 72202), 1069 (bivši 72203) i 1110 (bivši 72205).

Četvrti bivši jugoslovenski avion (1070, bivši 72204) otpisan je nakon incidenta 17. jula 2015. godine kada je zbog tehničkog kvara posada izvela prinudno vanaerodromsko sletanje pri kojem je avion teško oštećen.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Ti koji su preprodani bili su hrvatsko vlasništvo kupljeni novcem tadašnje SR Hrvatske, a zna se kako su „odletjeli“ i kako i za koliko su prodani (blizu 25 mil. dolara po komadu) Hrvatska je tada ostala bez ijednog PP aviona. To bi bilo korektno napisati.

Odgovori
Sr

@Mika
Tako je Mika celu SFRJ je platila SR Hrvatska, zato posle nezavisnosti je postala najjači industrijski gigant, Đuro Đaković je prestigao Rheinmetal, a brodogradnja Split se takmiči sa Samsung Heavy Industries i ceo svet se seli u HR u potrazi za boljim životom bez korupcije.

YP

„Odletjeli“ zajedno sa bivšom imovinom SFRJ i društvenih preduzeća, da budemo skroz korektni. Mada je neka imovina i dalje čvrsto na zemlji u bivšim republikama SFRJ.

De

Kupljeni su novcem SFRJ – iz saveznog budžeta predviđenog za JNA u koji su novac izdvajale sve bivše republike SFRJ, i bili su raspoređeni u ratnom vazduhoplovstvu SFRJ na teritoriji SR Hrvatske. Toliko o istini, i toliko o korektnosti.

Mi

Tacno, pripadali su MUP-u Hrvatske i ukradeni su!

Jo

@Srbofil….
Kakve veze tvoj post ima s činjenicom da su Kanaderi koji su kupljeni i doprinosom SR Hrvatske bezdogovorno prodani stranoj državi za ukupnu cifru od koje RH nije dobila ništa? Ili Šta ti ne bilo logično da je makar 60% od ukupne flote tih kanadera ostao u RH kao državi koja je u bivšoj SFRJ očito imala najdužu morsku granicu?
Kakav Đuro Đaković? Kakva brodogradnja Split? O ćemu pričaš?

De

Ti Cl-215 nisu bili u Hrvatskom MUP vec u 676. protivpožarnoj avijacijskoj eskadrili sto je bio dio JNA, ne Hrvatskog MUP.

Koliko razumijem Hrvatska je platila za te avione ali ne razumijem tko je bio pravi vlasnik.

Ma

Poštovani svi gore, imate niže više informacija o stanju tih Cl 215 iznete od strane biveg pripadnika 676.ppae RV i PVO JNA. to su sve bili klipni avioni ni jedan nije bio turboprop, i nikada sva 4 nisu bila ispravna. Interesantno je da sve bivše republike zajedničke nam nekadašnje države traže svoj deo imovine, a niko tj nijedna bivša republika, ne traži obaveze i dugove bivše nam zajedničke države, e to nije korektno i nije fer.

So

HAHA, kad neko pomisli da će pomoću dva (Ruska) helikoptera da popravlja imidž Srbije.
Dogodi se znate šta, pa sve zemlje u ukruženju u roku od odma su kupile ili air traktore ili helikoptere sa vedrima za vodu. I sad ti naši heliši čame. Pritom mislim da ih je i trebalo kupiti za svoje potrebe ali sigurno nisu kupljeni da gase požare po srbiji, nego samo bacismo sve komšije u trošak da kupuju letelice da im ne bi požar gasili Srbi sa Ruskim helikopterima! :)

Odgovori
PS

Немамо два руска… за сад.

Za

Na zalost,tacno :( Mislim da je i CG svoja dva kanadera prodala Grckoj …

Odgovori
Fa

Poslednjeg dana vanrednog stanja na Rodosu videh formaciju od 4 CL-415. Nedugo zatim je proleteo jedan CH-47 sa Bambi Bucketom, malo kasnije i dva V-22 Osprey (ne znam da li su i oni učestvovali u gašenju požara) u neformacijskom letu. I sve to u roku od jednog sata iznad iste plaže (Agathi Beach, blizu Lindosa).

Prođoh juče autom kroz Gennadi, izgleda kao Hirošima. Užas i očaj koliko je stradao jugoistočni Rodos, skoro se neće oporaviti :(

Sreća ipak da niko nije stradao i pred ovolikog razaranja. Svaka čast vatrogascima, vojsci i lokalcima.

Odgovori
De

Da latini (grci) imaju malo javnoga morala, vratili bi Republici Hrvatskoj otete zrakoplove.

Odgovori
PS

Nigde veze. To može da se rešava na relaciji SRB-HR, oni sa tim nemaju ništa.

ma

@PSA znali su oni dobro šta kupuju i od koga. Već tada kada je išla prodaja je bilo kontroverzno.
Da ne kažem da sada još HR šalje svoje Kanadere na ispomoć, i onda tamo lete bok uz bok sa ovim ukradenima.
Nije baš fer od Grka…

Ni

Kanaderi su kupljeni novcem iz budzeta JNA, pripadali su JNA i te kao takvi nisu “plen” federalnih jedinica. Manje tabloidnih informacija a vise informisanja.

P.S. glupo je da pricate o otetoj imovini, pogotovo drustvenoj.

Odgovori
Pe

Nego ciji su. Pa i migovi -29 su placeni iz saveznog budgeta zar ne. Vidis sto zelis videti

Ai

Nije nego je ugovorom o sukcesiji imovine JNA uređeno da sva „ne ratna sredstva“ koja su korištena u civilne svrhe ostaju na teritoriju ex republike gdje su bila raspoređena..

ali to je već složena tema za vas

PS

Aj manite sukcesiju. Tu se ne zna ko je kome šta sve uzeo. Pa pola odmarališta na Hrvatskoj obali držale firme iz drugih republika (sad se dobrim delom dodeljuju kao hrvatska imovina na korišćenje na po 30 godina), hrvatske firme držale imovinu u drugim republikama (vode se sudski postupci) i sad se to pitanje razvlači kao žvaka…. Svako bi da uzme sve što može. Svakako ovde (portal) nije mesto da se gubi vreme na to.

Odgovori
Mi

Za ta radnicka odmaralista Republika Hrvatska je dala zemlju na koristenje, a ista nije prodana. Toliko o famoznim odmaralistima i pokusajima ih se domognu kojekakve propale firme.

PS

@ Mislav
Prodavana je itekako a knjiženo kao korisništvo. Jer su takvi bili zakoni tada. Na taj osnov se pozivaju i hrvatske firme kad traže svoje po drugim republikama. Vlasništvo firme nad zemljom nije bilo moguće u SFRJ. Sve firme posle raspada knjizile u svojim drzavama svoje korisnistvo kao vlasnistvo.
Al kao što rekoh – svi bi sve, i jare i pare, pa vlade svih ex republika odlučile da se prave blesave i rešava se od slučaja do slučaja. Jer nema nijedne države ex YU da nije zabrljala oko imovine. Tako da i nije tema za ovde jer će svako iz svoje države da vadi neke primere umesto da pišemo o avionima i sl. Kad su i tvrde političke glavonje toliko shvatile, valjda smo mi pametniji. ;)

V-

Da ti pojasnim pricu o odmaralistima…

Ona je jasna kao dan…nacionalizirano zemljiste.

Te price i o povratu ne drze vodu jer su gradjena na zemljistu koje je oteto nacionalizacijom privatnim osobama.

PS

@V-K-O-K
Lepo rekoh, svako tera svoju stranu. Pa i firme podizane na nacionalizovanom zemljištu. Iako ni u jednom od ta dva slučaja nije sve bilo nacionalizovano.

Mi

PSA

Ono sto je placeno je je i vraceno pravnim subjektima i u Srbiji i u BiH. Ali takvih primjera gdje je placano je malo. Velika vecina je data na koristenje i to nije vlasnistvo bez ibzira da linje neko gradio na tom zemljistu.

Me

Raspodela imovine bivše zajedničke države je završena. Istu je prihvatila i Republika Hrvatska. Tačka. I kraj priče o ujkradenim Kanaderima, Migovima kao i brojnim nekretninama i odmaralištima na Jadranu. Ako imate primedbe na sukcesiju žalite se svojim vladama.

Odgovori
di

Želim samo da potvrdim tačnost serijskih i evidencionih brojeva naših CL-215 aviona (odlično T6, 5+).

Od nabavke 1981. do 1984. godine lutalo se sa evidencionim brojevima JNA pa se mogu videti fotografije sa brojevima 301, 226, 227 itd. Od 1984.godine su 72202,72203,72204 i 72205.

Dodao bih samo da su prodani kao civilno registrovani za potrebe JAT-a kao YU-BRE, BRF, BRG i BRH respektivno u odnosu na vojne oznake. Učestvovao sam u svim probnim letovima za registraciju, registracione knjige su mi bile u rukama, tako da je ova informacija iz prve ruke.

Avion 72201 ser.br. 1066 je uništen u udesu kod Zadra 11.jula 1984. (kopilot poginuo, kapetan i FE preživeli). Umesto njega je nabavljen (Lloyd Insurance) 72205 ser.br. 1110 koji se dosta razlikovao u opremi.

U Grčkoj ih je kupio privatnik sa idejom da ih iznajmljuje državi (njihovi CL-215 su bili u RV Grčke kao i naši). Međutim imao je grdnih problema u vezi te ideje i avioni su godinama ležali.

Što se tiče para, sve što je dobijeno za njih (ili neki deo..), dato je za remont DC-10 Nikola Tesla koji je izveden u Italiji. Taj avion je, po pričama, posle služio za iznošenje para koje su Slobodan Milošević i kompanija opljačkali i iznosili u Kinu. U vreme sankcija jedino je DC-10 imao takav dolet. Tako da, duplo golo….za Srbiju kao i obično.

Što se tiče Hrvatske, bolje je što se ovako završilo jer su prvo iznajmili a posle kupili turboprop verziju. Da su ostali klipnjaci, pitanje je šta bi bilo. Mučili bi se godinama, gorela bi obala i odugovlačilo bi se sa nabavkom turbopropova.
Ovako su dobili i mlađe avione i mlađe posade. Imali su velikih problema da naprave ovako uspešnu PP eskadrilu kao što imaju danas.

JNA je imala sva 4 CL-215 ispravna samo kada su bili novi i u periodu 1990/1991. U međuvremenu 1-2 ispravna, ponekad kratko 3 aviona.

Avioni 72202 i 72204 su imali sistem za prskanje komaraca od 5000 litara. Kada se Zadar poprska ni papagaji u kavezima nisu pevali a komaraca nigde nije bilo tih sezona.

I jedna molba za sve: – kada se priča o ex YU CL-215 UVEK treba navesti da svetski rekord drži naša posada Katanić, Kujundžić, Karan sa 225 bacanja vode u jednom danu (Korčula 1985.godine).

Pozdrav svima od bivšeg pripadnika 676.ppae.

Odgovori
De

Znači Slobodan Milošević je opljačkao srbe tako što je prodao hrvatske Kanadere i za taj novac remontovan DC-10 kojim je iznosio srpski novac u Kinu. Pa ovo je takav insepšn mislim da bi ovakav epilog događaja konačno trebalo da smiri vatrene hrvatske strasti jer su njima oteti avioni da bi na kraju i srbi bili pokradeni 😁❤️

ma

dinja hvala na informacijama, odličan tekst!

lj

U Slobodnoj Dalmaciji napisano da je Hrvatsko ucesce u kupovini ovih aviona 30%.

Odgovori
ma

Udio SR Hrvatske u Jugo gospodarstvu je (povremeno) bio na toj razini, pa su očito tako došli do tog postotka. Tom računicom je udio SRH u kupovini JATovih aviona ili npr MIGova 29 isto tako bio 30%…
Stvar sa Kanaderima je šta su bili raspoređeni na teritoriji Hrvatske, te su po svim sukcesijskim ugovorima tamo trebali i ostati.

En

Volim Tango Six i citam komentare samo zbog ovakvih ljudi kao sto je „dinja“. Cesto se na nekom bezazlenom clanku javi neko, ko onako, iz prve ruke priblizi stvari. Hvala Dinji a i ostalim kompetentnim komentatorima.

Odgovori
Mi

Točno se vidi da je kanader udario drvo, izgubio komad krila, okrenulo ga i zabio se u zemlju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs