[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024
[ANALIZA] Koliko je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije spremna za gašenje požara iz vazduha?
Još nije poznato kada će biti isporučen drugi Ka-32A11BC. Prva letelica, YU-HRS, još nije imala priliku da učestvuje u gašenju nekog požara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Koliko je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije spremna za gašenje požara iz vazduha?

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pomenuo je prošle subote tokom svog medijskog nastupa dolazak drugog protivpožarnog helikoptera Kamov 32 kao i to da je Srbija ponudila Grčkoj pomoć u gašenju požara iz vazduha sa već isporučenom letelicom ovog tipa koja se nalazi u floti Helikopterske jedince MUP-a.

Tango Six danas analizira trenutne kapacitete Helikopterske jedinice za gašenje požara iz vazduha a izveštavamo i o drugim aktivnostima jedinice o kojima do sada nije bilo reči.

Kako Tango Six saznaje, četiri pripadnika vazduhoplovno-tehničke službe Helikopterske jedinice MUP-a Severne Makeronije „Jastrebovi“ trenutno je na obuci za sticanje ovlašćenja za obavljanje radova na helikoteru Bell 212. Budući da je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije u isto vreme i ATO (Approved Training Organization) civilne vazduhoplovne vlasti Severne Makedonije priznale su ovu organizaciju za obuku njihovih pilota i mehaničara. Kako naš portal takođe saznaje, od danas na praktičnu nastavu kreće i druga grupa mehaničara za sticanje ovlašćenja za tip Bell 206 dok se od oktobra planira početak letačke obuke makedonskih pilota u cilju sticanja instruktorskih ovlašćenja kao i inicijalnog ovlašćenja za letenje na Bellu 206.

Nikad više helikoptera u policiji, nikad veći ukupni kapacitet za gašenje požara iz vazduha / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Iako predsednik Srbije nije dao vremensku odrednicu niti konkretnu potvrdu dolaska drugog Kamova (prvi je isporučen prošlog septembra) kazao je da je Srbija Grčkoj ponudila YU-HRS („Helicopter Rescue Service“) ali i, kako Tango Six saznaje, jednu Super Pumu. Grčka se zahvalila na ponudi jer joj nije trebala pomoć u ovom domenu. Srbija je prošle nedelje u ovu zemlju poslala odred „kopnenih“ vatrogasaca.

Helikopteri bolji od Iljušina?

Nakon rekordnog operativnog tempa kada su misije gašenja požara u pitanju prošle i pretprošle godine Helikopterska jedinica bi, nadajmo se, mogla da odahne barem kada je Srbija u pitanju zahvaljujući nekarakteristično vlažnom letu.

Kada je reč o ukupnim kapacitetima Helikopterske jedinice MUP-a za gašenje požara iz vazduha ova godina (i bez drugog Kamova) biće još jedna rekordna kada pričamo o sposobnosti flote da isporuči vodu na „vatrene stihije“. Kako smo juče analizirali spremnost policijske flote Severne Makedonije, danas ćemo analizirati Srbiju.

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije danas može gasiti požare iz vazduha sa devet helikoptera: 3 AB-212, 3 H145, 2 H215 i jednim Ka-32A11BC.

Jedinica u floti ima četiri helikoptera H145 i za njih tri podvesne kuke za kačenje protivpožarnog vedra dok bi u teoriji sve tri H215 Super Pume mogle da nose vedra u isto vreme ali budući da je namena jedne od njih isključivo VIP transport, operativno će se gašenja požara koristiti samo dve.

SP32 rezervoar za helikoptere Ka-32 / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Jedinica trenutno poseduje osam protipožarnih vedara i jedan montažni podvesni rezervoar za vodu koji se koristi isključivo na Kamovu. Jedino Kamov ima vedro ruske proizvodnje (ostalih sedam u jedinici su „Bambi Bucketi“) u koji stane pet tona vode. Impresivna nosivost i svestranost ruskog helikoptera ogleda se u pomenutom montažnom SP32 rezervoaru u koji stane četiri tone vode. Rezervoar se puni za 60 sekundi ali se operativno mora odlučiti da li se upotrebljava vedro ili rezervoar budući da nije moguće koristiti oba u isto vreme. Tu je i horizontalni vodeni top za gašenje požara na višespratnicama i sličnim strukturama.

Dok Super Puma i Kamov za sada nisu korišćeni u misijama gašenja požara jedinica se, od prve upotrebe „Bambi Bucketa“ na H145 u oktobru 2019. godine do danas toliko izveštila u korišćenju ovog tipa Erbasa da je za to dobila i priznanje od proizvođača.

Sedam vedara u vlasništvu jedinice (jedno je trenutno pozajmljeno od Helikopterskog servisa Republike Srpske) su različitih zapremina. Tri (BBX7590) mogu nositi 3410 litara, dva (BBX5566) 2500 litara i dva (BBX2732) 1230 litara.

Bambi Bucket protivpožarno vedro kači se na sve tipove helikoptera koje jedinica koristi / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Različite zapremine vedara su tu iz razloga specifičnosti upotrebe. Sva imaju isti mehanizam za ispuštanje vode ali efektivna nosivost u ovom slučaju vode zavisi od uslova i terena gde se gasi požar kao i tipa helikoptera koji je određen za tu misiju. Ukoliko se radi o, na primer, velikoj nadmorskoj visini, većoj vlažnosti vazduha i temperaturi svi ti parametri moraju da se posebno za svaki tip helikoptera proračunaju (imajući u vidu i težinu helikoptera sa gorivom) i stoga je pametnije imati vedra različitih zapremina (u proračunima zapravo težina).

Jedinica ima tri montažna bazena za punjenje vode na terenu. Dva su zapremine 40 i jedan zapremine 50 tona.

Budući da Srbija nema vodene tokove i površine koje su adekvatne za operacije većih specijalizovanih protivpožarnih aviona i da se (još) nije odlučila za nabavku međurešenja u formi aviona AirTractor, policija (ne zaboravimo da i RV i PVO helikopteri takođe mogu nositi protivpožarna vedra) je došla do prilično velikog ukupnog kapaciteta za gašenje požara u ranoj fazi (za šta je potrebna dobra saradnja sa službama na zemlji).

Gašenje požara iz helikoptera najefikasnije je u fazi kada on nastaje / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Setimo se koliko je Srbija pre šest godina trošila na iznajmljivanje dodatnog (inostranog) helikopterskog kapaciteta.

Iako nije uporedivo, posebno zbog namene helikoptera da gase požare u fazi nastajanja, interesantno je uzeti u obzir njihovu fleksibilnost. Iljušin 76, koji je već doletao Srbiji na ispomoć, može nositi oko 42 tone vode. Da bi se napunio, isključivo na aerodromu, doleteo, izbacio vodu i vratio se na aerodrom potrebno mu je ukupno oko dva i po sata. Dok za jedan sat, jedan Ka-32 i jedna Super Puma mogu zajedno izbaciti oko 100 tona vode (opet zavisno od atmosferskih uslova i nadmorske visine). Za Iljušinovih dva i po sata mogli bi da izbace i do 250 tona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

To

To sve ne vredi ko dva kanadera

Odgovori
do

Koliko si ti dečko “g…p”!
Pa gde kanaderi da pune vodu u Srbiji?
Vrv misliš da krenu sa Jadrana pa da putuju do Tare,Pirota,…..

Mi

Tom
A tek sa tri Kanadera,..ma ne treba nam nijedan pozarni kamion u Srbiji. Nek si nam svima rekô!

Si

Прво прочиташ чланак па затим коментаришеш а не обрнуто …

St

A dva Kanadera vrede ko jedan Beriev.
Sto ne znaci da mi treba da ih kupimo i da mozemo da ih koristimo.

Th

Verovatno je TOM mislio za ponudu pomoc Grckoj u gasenju vatre.
Sami su Grci rekli da su im dodatna helikoptera nepotrebna.

Ti KAMOVi su koristniji da gase pozare nebodera. To sto nisu
imali priliku da gase pozar je dobra vest. Bolje imat i netrebat
nego obrnuto.

Bo

3 Dromadera Poljoprivredne avijacije su opremljena za gašenje požara. A koliko vedara za gašenje poseduje Vojska Srbije?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs