Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pomenuo je prošle subote tokom svog medijskog nastupa dolazak drugog protivpožarnog helikoptera Kamov 32 kao i to da je Srbija ponudila Grčkoj pomoć u gašenju požara iz vazduha sa već isporučenom letelicom ovog tipa koja se nalazi u floti Helikopterske jedince MUP-a.
Tango Six danas analizira trenutne kapacitete Helikopterske jedinice za gašenje požara iz vazduha a izveštavamo i o drugim aktivnostima jedinice o kojima do sada nije bilo reči.
Kako Tango Six saznaje, četiri pripadnika vazduhoplovno-tehničke službe Helikopterske jedinice MUP-a Severne Makeronije „Jastrebovi“ trenutno je na obuci za sticanje ovlašćenja za obavljanje radova na helikoteru Bell 212. Budući da je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije u isto vreme i ATO (Approved Training Organization) civilne vazduhoplovne vlasti Severne Makedonije priznale su ovu organizaciju za obuku njihovih pilota i mehaničara. Kako naš portal takođe saznaje, od danas na praktičnu nastavu kreće i druga grupa mehaničara za sticanje ovlašćenja za tip Bell 206 dok se od oktobra planira početak letačke obuke makedonskih pilota u cilju sticanja instruktorskih ovlašćenja kao i inicijalnog ovlašćenja za letenje na Bellu 206.
Iako predsednik Srbije nije dao vremensku odrednicu niti konkretnu potvrdu dolaska drugog Kamova (prvi je isporučen prošlog septembra) kazao je da je Srbija Grčkoj ponudila YU-HRS („Helicopter Rescue Service“) ali i, kako Tango Six saznaje, jednu Super Pumu. Grčka se zahvalila na ponudi jer joj nije trebala pomoć u ovom domenu. Srbija je prošle nedelje u ovu zemlju poslala odred „kopnenih“ vatrogasaca.
Helikopteri bolji od Iljušina?
Nakon rekordnog operativnog tempa kada su misije gašenja požara u pitanju prošle i pretprošle godine Helikopterska jedinica bi, nadajmo se, mogla da odahne barem kada je Srbija u pitanju zahvaljujući nekarakteristično vlažnom letu.
Kada je reč o ukupnim kapacitetima Helikopterske jedinice MUP-a za gašenje požara iz vazduha ova godina (i bez drugog Kamova) biće još jedna rekordna kada pričamo o sposobnosti flote da isporuči vodu na „vatrene stihije“. Kako smo juče analizirali spremnost policijske flote Severne Makedonije, danas ćemo analizirati Srbiju.
Helikopterska jedinica MUP-a Srbije danas može gasiti požare iz vazduha sa devet helikoptera: 3 AB-212, 3 H145, 2 H215 i jednim Ka-32A11BC.
Jedinica u floti ima četiri helikoptera H145 i za njih tri podvesne kuke za kačenje protivpožarnog vedra dok bi u teoriji sve tri H215 Super Pume mogle da nose vedra u isto vreme ali budući da je namena jedne od njih isključivo VIP transport, operativno će se gašenja požara koristiti samo dve.
Jedinica trenutno poseduje osam protipožarnih vedara i jedan montažni podvesni rezervoar za vodu koji se koristi isključivo na Kamovu. Jedino Kamov ima vedro ruske proizvodnje (ostalih sedam u jedinici su „Bambi Bucketi“) u koji stane pet tona vode. Impresivna nosivost i svestranost ruskog helikoptera ogleda se u pomenutom montažnom SP32 rezervoaru u koji stane četiri tone vode. Rezervoar se puni za 60 sekundi ali se operativno mora odlučiti da li se upotrebljava vedro ili rezervoar budući da nije moguće koristiti oba u isto vreme. Tu je i horizontalni vodeni top za gašenje požara na višespratnicama i sličnim strukturama.
Dok Super Puma i Kamov za sada nisu korišćeni u misijama gašenja požara jedinica se, od prve upotrebe „Bambi Bucketa“ na H145 u oktobru 2019. godine do danas toliko izveštila u korišćenju ovog tipa Erbasa da je za to dobila i priznanje od proizvođača.
Sedam vedara u vlasništvu jedinice (jedno je trenutno pozajmljeno od Helikopterskog servisa Republike Srpske) su različitih zapremina. Tri (BBX7590) mogu nositi 3410 litara, dva (BBX5566) 2500 litara i dva (BBX2732) 1230 litara.
Različite zapremine vedara su tu iz razloga specifičnosti upotrebe. Sva imaju isti mehanizam za ispuštanje vode ali efektivna nosivost u ovom slučaju vode zavisi od uslova i terena gde se gasi požar kao i tipa helikoptera koji je određen za tu misiju. Ukoliko se radi o, na primer, velikoj nadmorskoj visini, većoj vlažnosti vazduha i temperaturi svi ti parametri moraju da se posebno za svaki tip helikoptera proračunaju (imajući u vidu i težinu helikoptera sa gorivom) i stoga je pametnije imati vedra različitih zapremina (u proračunima zapravo težina).
Jedinica ima tri montažna bazena za punjenje vode na terenu. Dva su zapremine 40 i jedan zapremine 50 tona.
Budući da Srbija nema vodene tokove i površine koje su adekvatne za operacije većih specijalizovanih protivpožarnih aviona i da se (još) nije odlučila za nabavku međurešenja u formi aviona AirTractor, policija (ne zaboravimo da i RV i PVO helikopteri takođe mogu nositi protivpožarna vedra) je došla do prilično velikog ukupnog kapaciteta za gašenje požara u ranoj fazi (za šta je potrebna dobra saradnja sa službama na zemlji).
Iako nije uporedivo, posebno zbog namene helikoptera da gase požare u fazi nastajanja, interesantno je uzeti u obzir njihovu fleksibilnost. Iljušin 76, koji je već doletao Srbiji na ispomoć, može nositi oko 42 tone vode. Da bi se napunio, isključivo na aerodromu, doleteo, izbacio vodu i vratio se na aerodrom potrebno mu je ukupno oko dva i po sata. Dok za jedan sat, jedan Ka-32 i jedna Super Puma mogu zajedno izbaciti oko 100 tona vode (opet zavisno od atmosferskih uslova i nadmorske visine). Za Iljušinovih dva i po sata mogli bi da izbace i do 250 tona.
Tom
To sve ne vredi ko dva kanadera
dorektor
Koliko si ti dečko “g…p”!
Pa gde kanaderi da pune vodu u Srbiji?
Vrv misliš da krenu sa Jadrana pa da putuju do Tare,Pirota,…..
Miloš1977
Tom
A tek sa tri Kanadera,..ma ne treba nam nijedan pozarni kamion u Srbiji. Nek si nam svima rekô!
Sima
Прво прочиташ чланак па затим коментаришеш а не обрнуто …
Stojko
A dva Kanadera vrede ko jedan Beriev.
Sto ne znaci da mi treba da ih kupimo i da mozemo da ih koristimo.
Thomas
Verovatno je TOM mislio za ponudu pomoc Grckoj u gasenju vatre.
Sami su Grci rekli da su im dodatna helikoptera nepotrebna.
Ti KAMOVi su koristniji da gase pozare nebodera. To sto nisu
imali priliku da gase pozar je dobra vest. Bolje imat i netrebat
nego obrnuto.
Bojadin
3 Dromadera Poljoprivredne avijacije su opremljena za gašenje požara. A koliko vedara za gašenje poseduje Vojska Srbije?