DCV priprema sistem nadzora i regulacije civilnih dronova: Potpisan sporazum sa Geodetskim zavodom

16. maj 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Razgovaramo sa neimenovanom kineskom kompanijom o „letećim taksijima“

8. maj 2024

Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

26. apr 2024

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva suspendovao AOC sertifikate avio-kompanijama Er Pink, Er Emeralds er i Er Poš

28. feb 2024

EASA povodom navodne suspenzije operacija kompanije Er Pink: „Nikada ne komentarišemo ukidanja autorizacije operaterima iz zemalja van EU, za nadzor u Vašoj zemlji nadležan je DCV“

27. feb 2024

Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023
[ANALIZA] Koliko je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije spremna za gašenje požara iz vazduha?
Još nije poznato kada će biti isporučen drugi Ka-32A11BC. Prva letelica, YU-HRS, još nije imala priliku da učestvuje u gašenju nekog požara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Koliko je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije spremna za gašenje požara iz vazduha?

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pomenuo je prošle subote tokom svog medijskog nastupa dolazak drugog protivpožarnog helikoptera Kamov 32 kao i to da je Srbija ponudila Grčkoj pomoć u gašenju požara iz vazduha sa već isporučenom letelicom ovog tipa koja se nalazi u floti Helikopterske jedince MUP-a.

Tango Six danas analizira trenutne kapacitete Helikopterske jedinice za gašenje požara iz vazduha a izveštavamo i o drugim aktivnostima jedinice o kojima do sada nije bilo reči.

Kako Tango Six saznaje, četiri pripadnika vazduhoplovno-tehničke službe Helikopterske jedinice MUP-a Severne Makeronije „Jastrebovi“ trenutno je na obuci za sticanje ovlašćenja za obavljanje radova na helikoteru Bell 212. Budući da je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije u isto vreme i ATO (Approved Training Organization) civilne vazduhoplovne vlasti Severne Makedonije priznale su ovu organizaciju za obuku njihovih pilota i mehaničara. Kako naš portal takođe saznaje, od danas na praktičnu nastavu kreće i druga grupa mehaničara za sticanje ovlašćenja za tip Bell 206 dok se od oktobra planira početak letačke obuke makedonskih pilota u cilju sticanja instruktorskih ovlašćenja kao i inicijalnog ovlašćenja za letenje na Bellu 206.

Nikad više helikoptera u policiji, nikad veći ukupni kapacitet za gašenje požara iz vazduha / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Iako predsednik Srbije nije dao vremensku odrednicu niti konkretnu potvrdu dolaska drugog Kamova (prvi je isporučen prošlog septembra) kazao je da je Srbija Grčkoj ponudila YU-HRS („Helicopter Rescue Service“) ali i, kako Tango Six saznaje, jednu Super Pumu. Grčka se zahvalila na ponudi jer joj nije trebala pomoć u ovom domenu. Srbija je prošle nedelje u ovu zemlju poslala odred „kopnenih“ vatrogasaca.

Helikopteri bolji od Iljušina?

Nakon rekordnog operativnog tempa kada su misije gašenja požara u pitanju prošle i pretprošle godine Helikopterska jedinica bi, nadajmo se, mogla da odahne barem kada je Srbija u pitanju zahvaljujući nekarakteristično vlažnom letu.

Kada je reč o ukupnim kapacitetima Helikopterske jedinice MUP-a za gašenje požara iz vazduha ova godina (i bez drugog Kamova) biće još jedna rekordna kada pričamo o sposobnosti flote da isporuči vodu na „vatrene stihije“. Kako smo juče analizirali spremnost policijske flote Severne Makedonije, danas ćemo analizirati Srbiju.

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije danas može gasiti požare iz vazduha sa devet helikoptera: 3 AB-212, 3 H145, 2 H215 i jednim Ka-32A11BC.

Jedinica u floti ima četiri helikoptera H145 i za njih tri podvesne kuke za kačenje protivpožarnog vedra dok bi u teoriji sve tri H215 Super Pume mogle da nose vedra u isto vreme ali budući da je namena jedne od njih isključivo VIP transport, operativno će se gašenja požara koristiti samo dve.

SP32 rezervoar za helikoptere Ka-32 / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Jedinica trenutno poseduje osam protipožarnih vedara i jedan montažni podvesni rezervoar za vodu koji se koristi isključivo na Kamovu. Jedino Kamov ima vedro ruske proizvodnje (ostalih sedam u jedinici su „Bambi Bucketi“) u koji stane pet tona vode. Impresivna nosivost i svestranost ruskog helikoptera ogleda se u pomenutom montažnom SP32 rezervoaru u koji stane četiri tone vode. Rezervoar se puni za 60 sekundi ali se operativno mora odlučiti da li se upotrebljava vedro ili rezervoar budući da nije moguće koristiti oba u isto vreme. Tu je i horizontalni vodeni top za gašenje požara na višespratnicama i sličnim strukturama.

Dok Super Puma i Kamov za sada nisu korišćeni u misijama gašenja požara jedinica se, od prve upotrebe „Bambi Bucketa“ na H145 u oktobru 2019. godine do danas toliko izveštila u korišćenju ovog tipa Erbasa da je za to dobila i priznanje od proizvođača.

Sedam vedara u vlasništvu jedinice (jedno je trenutno pozajmljeno od Helikopterskog servisa Republike Srpske) su različitih zapremina. Tri (BBX7590) mogu nositi 3410 litara, dva (BBX5566) 2500 litara i dva (BBX2732) 1230 litara.

Bambi Bucket protivpožarno vedro kači se na sve tipove helikoptera koje jedinica koristi / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Različite zapremine vedara su tu iz razloga specifičnosti upotrebe. Sva imaju isti mehanizam za ispuštanje vode ali efektivna nosivost u ovom slučaju vode zavisi od uslova i terena gde se gasi požar kao i tipa helikoptera koji je određen za tu misiju. Ukoliko se radi o, na primer, velikoj nadmorskoj visini, većoj vlažnosti vazduha i temperaturi svi ti parametri moraju da se posebno za svaki tip helikoptera proračunaju (imajući u vidu i težinu helikoptera sa gorivom) i stoga je pametnije imati vedra različitih zapremina (u proračunima zapravo težina).

Jedinica ima tri montažna bazena za punjenje vode na terenu. Dva su zapremine 40 i jedan zapremine 50 tona.

Budući da Srbija nema vodene tokove i površine koje su adekvatne za operacije većih specijalizovanih protivpožarnih aviona i da se (još) nije odlučila za nabavku međurešenja u formi aviona AirTractor, policija (ne zaboravimo da i RV i PVO helikopteri takođe mogu nositi protivpožarna vedra) je došla do prilično velikog ukupnog kapaciteta za gašenje požara u ranoj fazi (za šta je potrebna dobra saradnja sa službama na zemlji).

Gašenje požara iz helikoptera najefikasnije je u fazi kada on nastaje / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Setimo se koliko je Srbija pre šest godina trošila na iznajmljivanje dodatnog (inostranog) helikopterskog kapaciteta.

Iako nije uporedivo, posebno zbog namene helikoptera da gase požare u fazi nastajanja, interesantno je uzeti u obzir njihovu fleksibilnost. Iljušin 76, koji je već doletao Srbiji na ispomoć, može nositi oko 42 tone vode. Da bi se napunio, isključivo na aerodromu, doleteo, izbacio vodu i vratio se na aerodrom potrebno mu je ukupno oko dva i po sata. Dok za jedan sat, jedan Ka-32 i jedna Super Puma mogu zajedno izbaciti oko 100 tona vode (opet zavisno od atmosferskih uslova i nadmorske visine). Za Iljušinovih dva i po sata mogli bi da izbace i do 250 tona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

To

To sve ne vredi ko dva kanadera

Odgovori
do

Koliko si ti dečko “g…p”!
Pa gde kanaderi da pune vodu u Srbiji?
Vrv misliš da krenu sa Jadrana pa da putuju do Tare,Pirota,…..

Mi

Tom
A tek sa tri Kanadera,..ma ne treba nam nijedan pozarni kamion u Srbiji. Nek si nam svima rekô!

Si

Прво прочиташ чланак па затим коментаришеш а не обрнуто …

St

A dva Kanadera vrede ko jedan Beriev.
Sto ne znaci da mi treba da ih kupimo i da mozemo da ih koristimo.

Th

Verovatno je TOM mislio za ponudu pomoc Grckoj u gasenju vatre.
Sami su Grci rekli da su im dodatna helikoptera nepotrebna.

Ti KAMOVi su koristniji da gase pozare nebodera. To sto nisu
imali priliku da gase pozar je dobra vest. Bolje imat i netrebat
nego obrnuto.

Bo

3 Dromadera Poljoprivredne avijacije su opremljena za gašenje požara. A koliko vedara za gašenje poseduje Vojska Srbije?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs