Hrvatski portal DNEVNIK.hr objavio je u petak 7. aprila intervju sa francuskim ambasadorom u Hrvatskoj Gaelom Vesierom koji je između ostalog govorio i o predstojećoj isporuci francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal hrvatskom ratnom vazduhoplovstvu (HRZ). Za razliku od prethodnih zvaničnih najava o tome kada će ove letelice stići u Hrvatsku, Vesier je izneo novu, drugačiju informaciju o roku isporuke.
Francuski ambasador je prvo potvrdio da je obuka hrvatskih pilota u Francuskoj počela pre nekoliko nedelja, da se sve odvija u predviđenom roku, kao i da je, kako je rekao, ‘‘francuska strana impresionirana sposobnošću pilota i mehaničara koje su za taj posao odabrale hrvatske vlasti‘‘.
– Govorim o sposobnosti učenja i prilagođavanja, jer ipak je to značajan skok, sa MiG-a 21 preći na Rafal. Tehnički, deli ih nekoliko generacija – objasnio je Vesier.
On je još istakao da je cilj da avioni u stignu Hrvatsku u prvoj polovini 2024. godine, odnosno za ‘‘otprlike godinu dana‘‘.
– To će se odvijati tako što će avioni u drugoj polovini godine, kada hrvatski piloti i mehaničari budu do te mere spremni, postepeno preći u ruke hrvatskih vlasti u Francuskoj i čim bude dovoljno aviona u toj grupi, recimo šest, hrvatski piloti će u hrvatskim vazduhoplovima doleteti ovamo. Tada će biti potpuno u službi hrvatskih vlasti – pojasnio je francuski ambasador za portal DNEVNIK.hr.
Tako je francuski ambasador u Hrvatskoj objavio da će Hrvatska Rafale dobiti nešto ranije. Poslednje zvanične infromacije govorile su da će prvih 8 aviona biti isporučena tek krajem 2024, a preostala 4 do kraja prvog tromesečja 2025. godine. Pri tom će primopredaja prvih aviona biti izvršena ove godine u Francuskoj. Obuka tehničkog sastava HRZ-a počela je sredinom novembra prošle godine, a tada je navedeno da će taj proces trajati 18 meseci. Budući piloti hrvatskih Rafala poslati su krajem januara ove godine na obuku za koju je saopšteno da će trajati 15 meseci.
K
A sa prilagodbom infrastrukture na Plesu se nije ni krenulo. A MORH se bas iskazao do sada u raspisivanju natjecaja za manje poslove poput izgradnje hangara za UH-60M, toliko da su isti natjecaj raspisivali i po nekoliko puta…
Luki
Hangari za helikoptere su izgrađeni. Imaš video na youtube.
R2D2
Počeli su radovi, imate na stranicama min obrane.
K
@Luki
Završen je manji, parkirni hangar, sa vise od godine dana zakasnjenja. Veliki servisni hangar se još gradi i ako ne probiju rokove, biti ce gotov do kraja ove godine. Sto je opet, ogromno kasnjenje uzrokovano kao i u slucaju manjeg hangara bizarnom nesposobnoscu ministarstva da napravi normalan natjecaj.
@R2D2
Ma da? Ako su radovi stvarno poceli to me iznimno veseli, ali nisam nigdje nasao informacije o tome – ako imate link na clanak na MORH stranici, posaljite jer ja ne mogu naci.
Njofra
@K
Poceli su i neki dan je ministar u drustvu novinara obisao gradilista i infrastrukture za Rafale i za Black Hawk.
K
Istina, eto sad sam i ja pronašao. Ajde super, baš mi je drago da sam bio u krivu i da se s time sada krenulo. Nekako sam možda i previše naviknut na refleksivni pesimizam.
R2D2
K
Očito se prihvat Rafala ne može baš prepustit slučaju kako smo inače naviknuti gledat.
Sve u svemu pohvalno da se gradi prema planu.
Vlado
Mi ih nismo jos ni zvanicno narucili, a doci ce eventualno negde oko 2042.
Šaljivdžija
To nije istina! Realno je vec 2041!
Fishbed
Rafalei za Hrvatsku dolaze po planu. Nije to ništa ranije od planiranog. Hrvatski piloti prve aparate preuzimaju krajem ove godine, a prvih 6 aviona u Hrvatsku dolaze početkom naredne godine. Od početka tako najavljeno.
Milki
Izvrsna vijest. Remont očito ide brže nego planirano.
Realni
Nama je pametnije da ojačamo mnogo više PVO,a RV krpiti što je moguće duže.Rafal je sjajan avion ali ipak 4- te generacije.Ući sa Amerima u dil za neke polovne 16- tice,a kasnije pucati na petu generaciju (f-35).Teško da će Evropljanima biti još dugo dozvoljena proizvodnja 5- te generacije( Ameri se tu pitaju).
Živojin Banković
Realni
Европа развија 6. генерацију, британски пројекат Темпест и француско-немачки NGF/FCAS.
Multi Boy
@ Živojin Banković
Да, шеста генерација. Сто и нешто година авијацијe, а још нису научили како да пројектују усис ваздуха.
Realni
Živojin Banković
Englezi su liga za sebe i oni mogu sve ali Francusko- Nemačka kohezija na takvim projektima u sadašnjem vremenu će svakako biti saplitana od strane USA.Proizvešće oni avion 6-te generacije ali kad Ameri izbace sedmu- osmu.Bojim se da Evropa nije samostalna,mora da pita USA i Engleze.Ipak tu u Natou postoji hijerarhija zna se kakva.
Petrovic Dusan
Valjda ljudi i ne znaju da se F-35 pravi u EU, i to veci deo u Italiji.
Pa to nije samo americki avion.
Feline
@Realni
“ Teško da će Evropljanima biti još dugo dozvoljena proizvodnja 5- te generacije( Ameri se tu pitaju).”
Komentara bez.
Multi Boy
@ Petrovic Dusan
Pa zapravo ne, u Italiji se proizvodi Gripen. To je Fiat-ov avion. Fiat je namjeravao u Napulju proizvoditi F-20 Tigershark pa kad je dobio nacrte odustao je od plaćanja licence Grumman-u. Promijenili su kormilo visine s kanardom, a avion je ostao približno istih dimenzija s istim motorom. A što se tiče F-35 to je zapravo F-105 Thunderchief 2.
Sofronije
>> Pa zapravo ne, u Italiji se proizvodi Gripen
Zapravo da:
https://www.f35.com/f35/global-enterprise/italy.html
https://www.incide.it/en/project/f35-aircraft-assembly-and-mrou-plant/
Multi Boy
@ Sofronije
>>> Pa zapravo ne. Italiji je Velika Britanija nakon WW2 nametnula ugovornu zabranu proizvodnje borbenih aviona jer je posada talijanskog aviona bila upetljana u noćno bombardiranje Londona koje je dovelo do eskalacije rata. Zbog toga Italija može samo da kupi avion, a ne i da ga proizvodi.
Beduin
Multy Boy
To sto si napisao o Italiji, to jednostavno nije istina.
Prije opaljivanja takvih netocnih informacija, bilo bi dobro uciniti provjeru.
Evo ti mali hint, Fiat G91
Ikarus
Svaka cast za komsije!Imace odlicne avione koji ce ih sluziti izvanredno.Jos samo drzavni vrh Srbije da se odluci sta ce jer vreme prolazi a Rafali nisu naruceni.Ako cekaju nesto od Rusije i Kine od toga nema nista jer i sami znaju koji je razlog.Mislim da previse gube vreme,po mom nekom izboru i logici ostaju Francuzi sa Rafal F4.2 i Amerikanci sa F-16 Block 70/72.Mada,kada sam citao o mogucnostima F-16 Block 52 o unapredjenoj verziji nisam ostao ravnodusan jer se radi o veoma mocnom avionu.Mada mislim da sto pre treba ispostovati zelju nasih pilota i kupiti Rafale verziju F4.2…
Thomas
Skup i razvikan avion. Za njega dobijes 2,5 F-35 A. Ko ga kupuje ?
Korumpirane drzave i one kojim preti rat i bankrot kao Grckoj.
Sigurno ce Hrvatski premijer A. Plenkovic dobiti jako dobro
placeni posao kod Franzusa kad svoju politicku karijeru zavrsi.
Ne bi me cudilo da i tamo preseli sa familijom. Ceka ga sigurno
i neko visoko odlicje. Nije bez razloga cela nabava vojna tajna.
PSA
@Thomas
Prosto nije tačno. Kakvih crnih 2,5 F-35A za jedan Rafal. Dobra je to kupovina, možda prejaka za lokal ali bez nje bi se izgubila veza sa budućnošću. Da sad Hrvatska i Srbija to ne kupe dugoročno bi pogasil vazduhoplovstva.
Ivan
@PSA
Dragi Thomas se pravi pametan, valjda je mislio na korejske FA50, koji su druga liga u usporedbi s Rafale-om, F35 je čak nešto skuplji od Rafale-a.
Plenković pikira na posao u Bruxellesu kakva vražja Francuska …
Sofronije
F-35A je izvesno mnogo bolji deal od Rafale, da zanemarimo tehnicke osobine taj ce avion biti izradjen u par hiljada primeraka, dakle x10, te ce tako imati big scale economy prednosti, verovanto mnogo raznovrsnije i cesce programe apgrejdovanja itd. Rafale je prilicna egzotika.
Jale
Da mi braco sacekamo rasplet ove situacije u Ukraini pa da se onda odlucimo sta je najbilje za nas,to sto ce Hrvati imati jedno vreme bolje avione ne treba nas apslolutno uznemiravati posto ne planiramo ratovati sa njima,a platiti jednu eskadrilu Franckuskih avioncica 2-3 miliarde evra je sasvim suludo.
Mile
Slazem se,mudrost kaze:“Strpljen,spasen.“ Sacekamo lepo,da se sve zavrsi,pa onda dobijemo razne ponude,pa lepo razmislimo i odlucimo. Mada,iskreno kako stvari stoje,moramo biti realni i “ brzo,“ odluciti,jer kako vidim svi odlucuju i narucuju naoruzanje svih vrsta,pa i borbene avione.
Evroprc
Пленковић је из својих разлога, вероватно оправданих, купио шта је купио. То нас уопште, пошто је код нас потпуно гругачије геополитичка пројекција на снази, не условљава да панично идемо у надгорњавање. Они нека раде свој посао а ми свој.
Брзина одлучивања зависи и од расплета у УКР и вероватно на Тајвану која долази можда после 2025. Е, то је онда моменат да се донесе одлука ( то је за 2 године). До тада, да се скупљају средства, сгледавају опције и укупни трошкови,јер нешто ће морати да буде набаљено. И сигуран сам да ће се тада одлућити на основу нове реалности, без панике, без надгорњавања.
Vlado
@ Jale
Nema se sta vise cekati, vreme curi. Jasno je da ruskih aviona vise nece biti u inventaru naseg RV-a taman da Rusi osvoje celu Ukrajinu.
D
Vlado12
Rusi nemoze Bahkmut 7 mijeseci uzeti a kamoli cijelu drzavu. Nek se orci pazi na krim.
Beduinko
Francuzi su valjda mislili da će obuka hrvatskih pilota trajati duže, gdje su zaboravili da su to vrhunski piloti koji svako ljeto lete na kanaderima 10 metara od zemlje i rade manevre koje ni piloti u lovcima ne mogu.
omniameamecumporto
To nisu isti piloti ,ali talenat je neosporan, uzmimo samo krila oluje, što ti akrobati rade.No niti to nije isto, ali opet kažem talenat je neosporan. Oduvijek smo mi davali izvrsne pilote iako u Jugi nismo ništa participirali od zrakoplovstva,
ali to je valjda bila politika ondašnje partije komunista.
Ivan
@omniameamecumporto
Šta nismo ništa participirali? Misliš na pilote ili proizvodnju, jer pilota je bilo i to vrhunskih, a Tus bio zapovjednik …
Beduinko
Vojni piloti „voze“ ( lete ) kanadere. Isti piloti koji lete trenutno na Migovima. Što nisi to znao ?
Mislav
Ne, ne lete isti piloti.
omniameamecumporto
@Ivan
Mislim da smo imali samo pilote, ostalo nije bilo u našoj kompetenciji. Zato smo zaostali na tom polju jer nismo imali centre u kojima bi razvijali zrakoplovstvo . Srbija je tu najbolje prošla zato danas imaju neki kadar proizašao i onog vremena i iskustvo aero inženjeringa. Kod razlaza nije nam ostalo baš ništa osim eto ,vrhunski piloti. Ovo sa Rafalom je zato prilika da krenemo i mi sa školovanjem kadrova i održimo korak jer ova nabava je preskupa da bi bili samo puki promatrači i korisnici tehnike.
Fishbed
@omniameamecumporto
Očigledno ne poznaješ vlastitu povijest. Reći da Hrvati nisu participirali u zrakoplovstvu SFRJ je baš glupost.
omniameamecumporto
Fishbed@ o da participirali smo zrakoplovstvo ako misliš na Zmaj u Velikoj Gorici i zrakoplovnu tehničku školu. Baš sam se potrudio malo pa sam pronašao na internetu papirologiju koju je dokumentirao general Aleksandar Stamatović i nisam imao snage čitati ima stotinu stranica o vojnoj privredi Jugoslavije od 1945-1989.
E pa vidi prijatelju svi resursi bili su u Srbiji prvenstveno, pa onda u Bosni i to u 80 postotnom iznosu. Evo ti samo podatak iz 1982. broj zaposlenih u vojnoj industriji u Srbiji 24000 , mašinstvo, hidraulika,aeronautika, eksplozivi …a u Hrvatskoj…zamisli 1700 ljudi. Podatke koje je iznio Srbin. Potrudi se i pronađi sam, namjerno nisam postavio. Začuđujuće informacije.
Nikola
@omniameamecumporto
Pa u cemu je problem sa brojem zaposlenih? Sta cemo sa brodogradilistima, zamisli da se neko iz Srbije cudi sto je broj zaposlenih u brodogradnji bio daleko veci u Hr nego u Srbiji?
Realni
Upravo tako,netreba ni sa kim da se utrkujemo a cifra je za nas prevelika( za avion 4 te generacije). Samo još osnažiti PVO i čekati.
omniameamecumporto
Kako to avion 4.generacije a Mig 29 ste digli na 4+ nivo.
Ovaj avion u F3 verziji čista je 4+ generacija. Jer niti Francuzi nisu uveli još ništa novo i najbolji je izbor za nas koji će nam služiti 30 godina kolko ga planiraju i Francuzi eksploatirati. Po potrebi može se dići na F4 nivo. Novo je nepotrebno i preskupo za nas, iako je i ovo užasno skupo.
Vama su novi bacanje novaca a starijih više nema na lageru.
Ako pak i dobijete dozvolu Francuzi su prenatrpani i do realizacije posla ne može doći skoro. Moguće je čekati i 10 godina.
Ikarus
Prijatelju,Rafal je avion 4.5 generacije.Vise ima odlika aviona pete generacije.Rafal i F-22 Raptor su jedina dva superkrstasa na svetu a to je jedna od odlika aviona pete generacije.Takodje i Rafal poseduje smanjenu uocljivost.Rafal je idealan avion za Srbiju koji se uklapa u nase potrebe i uopste nije skup kada pogledas koji skup tehnoloskih i borbenih mogucnosti pruza ponosnom vlasniku.Taj avion moze duplo vise u vazduhu da izdrzi nego bilo koji ruski,kineski,od vecine americkih i plus ima tehnologiju najnapredniju na svetu.Procitaj o Rafalu F4.2 i bice ti sve jasno zasto ga nasi piloti zele.
Pavle
Taj supercruise je imao lightning pre 40 godina pa nije avion 5. generacije. Moze rafal garantovano duplo vise kad odbaci sve rezervoare. Nigde nije borbeno koriscen pa je jos uvek na papiru, najbolje da ostane tako.
Mislav
Koristen je u Libiji i pokazao se izuzetno.
Viribus Unitis
@ Pavle
Korišten je u Afganistanu, Libiji, Maliju, Iraku i Siriji.
Pavle
Proriv plemena, plemena, plemena, plemena i plemena. I koliko procenata uspesnosti bombardovanjem? A da, poobarao je obe galebove/jastrwbove na sletanju u Libiji. Pilot postao as, svaka cast.
omniameamecumporto
Nikola@ o čemu ti ,ja sam ti napisao broj ljudi koji je radio u vojnoj industriji u SFRJ. U Hrvatskoj je bilo tridesetak firmi koje su bile vojne ili radile za za vojsku a u Srbiji sedamdesetak. Samo što su ove u Srbiji vile strateške i imale su tisuću radnika neke. Podaci su to za 1981-82 a broj zaposlenih je 15 puta veći u Srbiji. Zato i imate svu tu vojnu industriju koja je ostala u Srbiji i vi ste kao pametni a mi kao nećemo moći uspostaviti zrakoplovstvo jer smo lovačko društvo od vojske.
To su činjenice i mi moramo neke stvari ispočetka. Kad pronađeš tako neke podatke ne možeš da vjeruješ. Nije vama pamet pala s neba vi ste imali resurse i samo ste nastavili. Zašto je bio toliki nesrazmjer to je druga priča.
Ledina
Rafale je kupljen u zamenu za amenovanje ulaska u Schengen i neka je vrsta lobiranja u koju se svjesno islo. Razloga za oruzani sukob RH i Srbije nema, stoga i ta cijela fama oko fantomske utrke u naoruzanju nema smisla. Srbija je veca zemlja, imat ce vise aviona, tenkova itd. I neka ima.
Da smo pametni radili bi zajednicki projekte i iskoristavali dobro ime ex YU za 3. trzista, a ne se vrtili u krugu 41′-45′-91 i sipali kiselinu u medjusobne odnose.
Rafale je malo previe jaka masina za svrhu za koju ce se koristiti, fali ta sprega s PZO, raketnim sustavima itd, ali neka se ima, nije zgorega, pogotovo nakon pada onog drona na Jarunu.
Mislav
Vise aviona ima ona zemlja koja ima vise novca u proracunu, a ne koja je veca..
Ikarus
Svaka cast za komentar.Srbija i Hrvatska imaju potencijal za pravljenje novog supertenka.Obzirom da i dan danas srbski i hrvatski inzinjeri putuju zajedno u Kuvajt da modernizuju i vrse remont tenkova M-84 isto tako mislim da udruzenim snagama mozemo napraviti jedan tenk ili haubicu, oklopna vozila,bilo sta sto ce biti konkurencija najjacim vojnim industrijama u svetu.Srbija i Hrvatska imaju zajedno ogroman potencijal.Kao sto si rekao, treba te gluposti iz proslosti zaboraviti jer vise niko nije glup da ratuje, generacije su nove dosle koje su mnogo pametnije a i ovako Srbija klizi ubrzano u NATO te ce se ta tkzv.rupa popuniti a srbska i hrvatska vojska ce saradjivati u svakom slucaju.
Tvrtko
Srbija nije veča od Hrvatske po zračnom prostoru koji trebaj nadzirati,čuvati, ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana.
Čak naprotiv,manja
Goljak
@Ledina
Nabava Rafale nema nike veze sa Schengenom o kojem odlucuju sve clanice Schengena hoce li netko biti primljen. Rafale ima jedino veze sa Francuskom.
max
@Goljak – kupovina Rafale-a ima itekakve veze sa politikom i dala je rezultata. Kupljeno je Francusko lobiranje i odjednom smo ušli u eurozonu i šengen ekspresno a par mjeseci ranije se govorilo da nećemo još 10 godina. Francuzi i sami nisu bili skloni tome a njihova riječ ima težinu kod drugih.
Macron je tada imao politiku EU vojske/odmak od USA/NATOa i ovo mu je itekako išlo na ruku da još jedna članica ne kupuje opremu preko bare (plus je posao za francusku firmu). U međuvremenu su se stvari promjenile invazijom na Ukrajinu ali to sada više nije ni bitno, Hr je dobila što je trebala.
Jordan
Naravno da kupovina francuskih aviona ima veze sa politikom, ali ne (samo) sa euro zonom i Šengenom. Koliko je Hrvatska dobila iz evropskih fondova, da pokrije štetu od pandemije? Hrvatska je lobiranjem Francuske dobila više nego što je trebala, a taj višak iskoristila za kupovunu aviona u Francuskoj :)
Da se razumemo, potez je genijalan i ja skidam kapu onom ko je došao na ovu ideju, bilo da je iz Hrvatske ili iz Francuske. A avion je sam po sebi sjajan.
Tvrtko je u pravu po pitanju vazdušnog prostora, jer Hrvatska radi ostrva ima neobično velik vazdušni postor iznad mora. Mislim da su ukupne površine slične.
Broj borbenih aviona ne mora da ima direktne veze ni sa bruto domaćim proizvodom, pa ni sa vojnim budžetom. Ali GDP PPP Hrvatske i Srbije je sličan, 163 prema 164,8 milijardi dolara. Vojni budžet Srbije je nešto veći, ali Hrvatska još uvek nije podigla vojni budžet na 2% GDP.
Sofronije
>> za amenovanje ulaska u Schengen i neka je vrsta lobiranja
Ovo je kako se iz perspektive zapadnobalkanskog korupcionog gliba zamislja proceduru ulaska u Schengen….
Bum
Mislite sta hocete, ali u poredjenju sa SU, MiGusama ili F15, F18 i F22, bilo koji evropski avion je realno igracka za bacanje para. Nadam se da Vucic nece zaista to da kupuje. Treba cekati kraj rata u Ukrajini, pa mozda i novi Tempest i onaj novi francuski. Ako fe se vec bacati novac, onda uzeti Gripena. Isto igracka, samo jeftinija.
PSA
Uglavnom su to paušalne ocene sa neta. F-15 nije ni jeftiniji ni bolji od Rafala, F-18 sigurno ni bolji ni nešto jeftiniji (cene za domaćeg naručioca tj. Francusku su i za Rafal drastično niže kao i te reklamirane cene za druge avione), Gripen, obrni okreni nije nešto jeftiniji i svaki podrazumeva ogromne troškove preobuke, prenamene infrastrukture i slično. Na kraju dana, kada se svi ti dodatni troškovi uzmu u obzir, razlike nisu uopšte tolike koliko se misli. Avioni su u čitavoj priči upravo najjeftiniji.
Petrovic Dusan
@Bum F-35 se pravi i u Evropi, i to veliki deo (najvise u Italiji).
A svakako je daleko bolji od bilo cega iz Rusije a ima i prednosti nad avionima Americke proizvodnje.
Pored toga, Airbuss kao evropska firma je pretekao Boeing u civilnim avionima.
Pa onda imate Dassault u Francuskoj, i SAAB u Svedskoj.
Dakle to, da Evropa nema sposobnosit da napravi avion, nije bas tacno.
Ikarus
@PSA
Prijatelju, F-15E Strike Eagle itekako je bolji avion od Rafala a o F-15EX tek necu da komentarisem.Pricamo o trenutno najdokazanijim lovcem na svetu,F-15 je udarna pesnica americkog ratnog vazduhoplovstva zato je proizveden nov, F-15EX sa 22 podvesnih tacaka za nosenje vazduh vazduh raketa koji ce i dalje biti uz F-22 Raptor udarna pesnica americkog ratnog vazduhoplovstva.F-15 je avion sa najvise vazdusnih pobeda u istoriji,bez ijednog jedinog gubitka u ratnim dejstvima protiv protivnicke PVO i RV.Avion sposobnosti da istovremeno presrece i unistava neprijateljske vazduhoplove i otkriva i unistava sisteme PVO u veoma kratkom roku.Strah i trepet za svaku avijaciju na svetu.Da se ja pitam on bi bio prvi izbor za srbsko ratno vazduhoplovstvo ali pitanje je da li bi Amerikanci prodali nama toliko napredan i superioran avion.Isto tako EF/18 Super Hornet je glavni americki mornaricki avion namenjen za uspostavljanje nadmoci nad neprijateljskom teritorijom koji se izuzetno pokazao u borbenoj upotrebi te je zato upotrebljiv u ratnom vazduhoplovstvu Svajcarske i drugih jakih zemalja.Poseduje sposobnost poletanja sa obicnog puta,imas snimak na YouTube,tajodje i slece.Jak radar izuzetno AESA sa ogromnim dometom kao i na F-15E Strike Eagle sa velikim borbenim arsenalom gde spadaju rakete AIM-120D,AIM-260, Meteor…Odlican je Rafal, posebno F4.2 verzija ali su americke letece zveri dominantne i superiorne jos od drugog svetskog rata…
Beduin
Draga djeco…..f35 je koncept koji je neki vrhunski PR ucinio finalnim proizvodon.
Ali, i dalje kocept…..
F22, samo koncept,al vrhunski.
F14/15….e to su proizvodi.
Sve ostalo su varijacije na temu.
Miloš77
,, Draga djeco…..f35 je koncept koji je neki vrhunski PR ucinio finalnim proizvodon.“
aleluja
Jordan
F15 i Rafale se ne mogu upoređivati, jer je F15 pravljen u specijalizovanim (namenskim) verzijama.
Dejan
Je.. F4.2 Rafal je baš aviončić
Dragan
Ja bi umjesto tih 12 Rafala uzeo 36 Kanader i posto vatrogasna sila u Europi.
Budući da se klima na mediteranu i okolici naglo mjenja trebaće vise „bratstva i jedinstva“ protiv požara.
lp
PSA
A nadzor vazdušnog prostora u miru sa motornim zmajevima… Hrvatksoj treba avijacija, to ni mi u Srbiji ne sporimo. Može da nam se ne sviđa šta uzmete i obrnuto ali da vam sa onoliko obalom i oblikom države treba zaista treba. Da opet ne preleti neko čudo preko pola Evrope pa da ga spuštamo po Vojvodini, kao pre neku godinu. Šta da je bio neki terorista kome se osladilo da zakuca avion sa eksplozivom u neki cilj. Neko vazduhoplovstvo mora da postoji ovde. Ovi veliki iz NATO su daleko da odreaguju na te iznenadne „ne vojne“ stvari kod vas a kod nas nema ko drugi osim nas.
Golub
+1
Fishbed
@PSA
To kad ste vi sportski avion jednom „spuštali po Vojvodini“, pilot nije ni primijetio vašu paru. Provjeri ovdje na Tango six. A za tvoju informaciju, dežurna para hrvatskih Migova-21 je od 2015. pa do kraja prošle godine odradila barem 10 Alpha presretanja. Koliko je srpska?
Pas Tom
Shvatite jednu stvar. Amreikanci neće dati nikakav avion Srbiji da kupi sve dok koketira sa Rusijom. Ne mislite da su ti ljudi toliko glupi da svoje strojeve daju rusima da ih raskapaju i proučavaju. E sad drugi dio komentar: Rafale je poluproizvod i previše skup? Da sada kad Srbija može dobiti prve avione 2042 ili već koje. Pitajte se zašto vam ne dolaze Mistrali? Zato jer vam ih ne daju dok se ne odreknete Rusije.
PSA
Stigli Mistrali, za koji mesec i savremeni radari (ljudi već na obuci) opušteno… Bila bi mnogo loša reklama za njih da uzmu pare a ne daju robu. Ugasili bi.
mladen
ono što je ugovoreno i potposano će stići.
sa ugovorima se ozbiljne kompanije ne zezaju. Ono što nije na prodaju i ne želi se prodati neće biti ni ponudjeno, a ni u ugovoru.
jako jednostavno.
Pas Tom
Ajde nek su stigli, ako ti kažeš. Samo nigdje da se vide….
Somi
Kupovina 1 eskadrile rafala bese fr4.2 je cisto k…..nje i nista drugo, to nema nikakvu upotrebnu vrednost, bolje kupiti 30 fa50 sigurno mozes da imas veci ucinak sa 30 aviona nego sa 12-14.
Od 14 obore ti 3 u prva tri dana, ostaje ti 11 od 11 3 su na servisu ostaje ti 8. Od 8, tri stavis za dezurstvo ostaje ti 5.
I sta ces ti sa 5 aviona, samo da se slikas.
Naravoucenije ili imas bar 50-tak aviona min ili imas
1-2 eskadrile lakih jeftinijih aviona i to je to.
BSD
Porediti jedno vazduhoplovstvo koje ima tri eskadrile mlaznih aviona i jednu eskadrilu Lasta-95 da ne uzimamo helikopterske jedinice i transportnu avijaciju, uz to dodati Vazduhoplovni zavod, institut, Vazduhoplovno opitni centar, Utvu, PPT Namensku, Orao iz Bijeljine,jednu privatnu fabriku aviona, sada i MTU, Masinski fakultet koji 100 godina ima aeroplanski smer… sa jednim lovackim drustvom koje ne leti na avionima MiG-21 koje ce to ostati i sa nabavkom Rafala, onda smo mi stvarno usli u jednu matricu koja lici na matricu koja je bila u bivsoj SFRJ. Sa kim se ovde polemise? Pao im je dron u centar grada, isto bi se desilo i da su im Rafali bili na stajanci. Bez ozbiljnog PVO sistema i bez sistema odlucivanja u svojoj zemlji, veceras Ameri mogu da im zabrane bilo kakvo letenje i nikom nista. Sve neki znalci, a broj mehanicara mozes na dve ruke da izbrojis i isto toliko pilota sa smesnim naletom, koji su svi ili bolji od americkih ili su u rangu, jednostavno rodite se u Hrvatskoj i odmah ste Erih Hartman (mitomanija nesagledivih razmera). Evo kaze ambasador takve pilote i mehanicare nismo jos doziveli da vidimo, ali ipak taj MiG-21, u prevodu ko ume da cita sve mu je jasno. Kako jedan francuski pilot u jednom dokumentarcu rece (parafraziram) „nije tesko leteti Rafala to je uzivanje, ali ga upotrebljavati na najbolji nacin to je umece koje treba dostici”.
omniameamecumporto
Kao ljubomora prijatelju ili što…. Pa mora se od nečega početi kad smo u Jugoslaviji bili zakinuti od vazduhoplovstva. Čovjek je izjavio što je izjavio , pa nije bilo na prisilu, nije ga nitko tukao. Eto moramo se malo uozbiljiti jer ozbiljne mašine smo kupili. A sad ono kako ćete vi preći na tu tehniku, pa gdje su vam piloti , pa eto na dobrom smo putu da nešto i naučimo… pametne i sposobne ljude smo poslali koji su voljni učiti i naučiti eto to je čovjek rekao…što si ljubomoran opet pitam.
Maverick
Hrvatska je NATO članica od 2009 i nije potrebno da ima dvije ili tri eskadrile i po NATOu kao i Mađarska dovoljno je 12 aviona. Inače Mađarska koristi svoje Gripene C, 12 aviona, a ona dva dvosjeda Gripen D koriste se samo za obuku. Hrvatska će koristiti svih 12 aviona Rafale F-3R za razliku od Mađara. Srbija će do kraja 2028 ostati bez nadzvučnog aviona jer će Migovi 29 ostati bez dijelova, a Orlovi i Supergalebi će biti za otpad. Inače ako Srbija želi kupovati avione od NATO članica bilo bi uredu da se pridružite NATO paktu.
mladen
zanimljiva kombinacija gorčine i ljubomore…
havaliti se sa stvarima kao što masinski faks ili vazduhoplovni zavod je ono… meh… navedi šta su proizveli u zadnjih 30godina..
inače jel ta jedna eskadrila laste bolja od 20 hr pilatusa čiji piloti su redovno na raznim aero mitinzima… i dobivaju nagrade…
slažem se da su migovi 21 kante ali i dalje lete…
inače svatko ima svoj put i kupuje ono što njemu paše..
ili bi mi u Hr trebali pitati vaš vazduhoplovni zavod što da kupimo?
omniameamecumporto
BSD@ vidiš mi smo eto odlučili da više nemamo lovačko društvo već lovačko zrakoplovstvo, što je tebe pogodilo. Uz ove Rafale mi ćemo nabaviti i ozbiljne osmatračke radare i raketne sisteme srednjeg i kratkog dometa i dronove naravno, jer razvijamo taj segment u Puli. Više nam ne treba jer smo pod NATO kišobranom. Kad jednom pređemo na zapadnu avioniku svaka dodatna kupovina zrakoplova neće biti veliki problem. Sigurno je da će nam trebati još jedna eskadrila. Kad jednom ljudi budu obučeni moći će se uspostaviti prijenos znanja i tehnologija. Imaš pravo ,vi sve imate a mi ništa nemamo. To vrijeme prolazi i poslije onog zastarjelog drona što je pao u Zagrebu neki su shvatili da je vrijeme da i mi krenemo. Nećemo više zaostajati jer nismo debilni. Treba usvajati i razvijati nove tehnologije jer imamo kapacitete.
Da bi ovi Rafali funkcionirali kod nas moramo razviti čitav niz službi ili postati goli korisnici tehnologije koju će nam Francuzi servisirati. To je preskupo i nismo to tako zamislili. Rimac je rekao da imamo dobar tehnološki potencijal i da u tom smjeru, potpomognuti sa IT tehnologijama treba ići. Vi ste baza za jeftinu linijsku proizvodnju jer vas precednik vodi u tom smjeru. Sve su to njegove fabrike,ali vam je rejting ponovo po najnovijem u investicijskim smeću, za tri stepenice lošiji od Hrvatske. To ukratko znači da novac kupujete puno skuplje od nas. Čemu onda neki omalovažavaju naš put kad mi privlačimo pamet iz cijeloga svijeta a vama Kinezi dovlače svoju radnu snagu i rade što god hoće.
Pustite nas,preći ćemo mi sa starih kanti na moderne višenamjenske letjelice nije to laki put ali kocka je bačena..
omniameamecumporto
BSD@ da ti još nadopunim samo kad su u pitanju tehnologije mi smo nosioci europskog projekta sa Španjolskom zajedno ,koji predvodi institut Ruđer Bošković sa naše strane gdje razvijamo fuziju u projektu IFMIF u Granadi, koji je ogranak najvećem naučnog centra u Europi i u svijetu zvanog ITER. Tu sudjeluju deseci naših firmi koje imaju certifikate za taj posao. Mi imamo nuklearne stručnjake jer imamo nuklearku sa Slovencima nismo baš toliki neznalice.
Mislav
Orao iz Bijeljine. U drugoj je drzavi.
Miroslav
Prvo ni Hrvatska a ni Mađarska nisu objavili ratno stanje da pucaju u sve što leti bez obzira imali ili neimali pzo bilo kratkog srednjeg ili dugog dometa.Mađari su trebali podignuti dežurni dvojac i identidicirati objekt pa ga onda rušiti na nenastanjenom djelu a ne sa pzo isto tako bi napravila i Srbija da je nepoznati objekt letio 40min iznad nje nebi ga gađala sa pzo raketom jer je to mogao biti i poslovni jet pa ga nećeš rušiti prije negovidiš štaje.Dron je letio Hrvatskim zračnim prostorom 7min za tako kratko vrijeme niko nije mogao pidignuti avione i identificirati cilj
Uključi mozak
Ne kupuje se lamburdžini da bi se vozio 30km/h u gradskoj vožnji. A ni po autoputu ako mu je igrađena blokada da ne može brže od 80km/h. U oba slučaja posao radi i bilo koji polovan auto. Pametnom dosta.
Tyler Durden
Analogijom se može puno ali i malo reći. Ovisi tko kako protumači. Kupili su Rafale jer su morali kupiti avione koji če zamjeniti stare migove. Jer su u tom trenutku bili valjda „najbolja, najisplativija opcija“. Zašto ih Srbija želi kupiti? Jel to nekakva fix ideja Vučića ili se pitao i stručni kadar? Ili je stručni kadar rekao „dajte bilo šta novo, bolje je od migova 29.“
Uključi mozak
@Tyler Durden
Ne odnosi se na hrvatsku kupovinu već na srpsku kupovinu.
Ne kupuješ avione za 3 milijarde da bi vršio sa njima samo air policing. To možeš i sa znatno jeftinijim avionom.
A da kupiš tako skup i sofisticiran avion koji bi bio inferioran bez meteor raketa je čist kretenizam. Daš 3 milijarde za Rafal da bio on bio inferioran u odnosu na sve komšijske avione u pogledu naoružanja.
Sofronije
>> A da kupiš tako skup i sofisticiran avion koji bi bio inferioran bez meteor raketa
Inferioran? To je multifunkcionalna platforma sposobna za razlicite misije. Rafale sa svojim SAR mapingom, targeting kontejnerom i raznovrsnim preciznim, ubojnim sredstvima moze na najrazlicitije nacine dejstvovati po zemlji i to sa distance i sigurne visine. Moguce ga je opremiti i za protivbrodska dejstva a ni Meteor nije nesto sto ne moze rutinski da se doda…
HARM
Rafali Hrvatskoj, F35 Rumuniji, Kolinda se kolje za genseka nato, ukrajinska ofanziva na horizontu – i ko nam je sad u frasu, neverici? Hint: (ne)najpametniji.
Thomas
@PSA / Ivan
Nije li cena za F-35 A oko 80 miliona evra ?
Ko je do sada kupio Rafale ? Da se ne lazemo. Ocete ga samo sto ga je
Hrvatska kupila. Budite izkreni. Za Hrvatsku se nadam da ce se njih
resiti i prodat Grciman. Uzet F-16.
Miroslav
I Rafal je gol otprilike toliko nego brkate jednu stvar cjena samog aviona sa cijenom ukupnog paketa uvođenja novog aviona u operativnu upotrebu
PSA
Ne, razmatran je pre 10ak godina EF ali nije se imalo ni para a i imao je neke „bubice“. Preovladavaolo je punih 15ak godina mišljenje oko MIG-35 zbog infrastrukture i preobuke, odnosno ukupne cene jer već imamo koju hiljadu tona naoružanja za njega (bukvalno).
Kupiti nešto drugo sa dve rakete je sprdnja. Prenaoružavanje ozbiljno košta.
Ali je to svakako otpalo. Rafal nije zbog Hvatske, ima milion razloga. Srbija bi možda volela da ste kupili F-16, ali ne bi se vama svidelo. Ne vredi te novce. Samo kao stepenik ka F-35 inače slepo crevo, sa njim je gotovo, ima i nekih problema. A ovo što ste uzeli će se modernizovati dosta dugo, ako tako želite.
Kod Srbije može lako da ispadne 12+12 da bi se zaokružila priča a naredne decenije, ali o tom potom.
mladen
e Thomas , ti kao da skuplaš sličice i onda ih razmijemjuješ sa ekipom iz škole…
Šta misliš da se odluka o nabavi zrakoplova samo tako mijenja? ono prodaš grcima i kupiš nešto drugo?
gradiš hangare za rafale i onda ih malo preprviš za f16? školuješ tehničare i onda kažeš ma sve je to isti klinac? piloti u čemu je problem ? auto je auto… pa ovo nije auto…
Thomas
@mladen
Sad je gotovo. Uzeli su to smece. Vreme ce pokazat koju su gresku
napravili. Nadam se da ce A. Plenkovic zavrsit pred sud kao Sanader.
Kakve bre slicice ? Verovatno si u skolu isao jos dok je Tito zivio.
BSD
Да не бих губио време, а пошто ми се бришу коментари који вас стављају где вам је место, трудићу се да вам објасним у једној реченици. Хрватска је пета лига од нас у ваздухопловству, можда сам вас мало преценио, пошто систем одлучивања није код вас, а то што ви не знате где су наши студенти, да не помињем знање у ВТИ-у, фабрикама, заводу… у светским размерама, а где сте ви у свему томе, погледајте тим Беоавиа, па се јавите, деца су у прва три тима десет година. Имамо три ескадриле млазних авиона и Ласте-95 са транспортном авијацијом, а ви летите на ћилимима, о чему ви причате? Када се потпише уговор за Рафале и Т-7А ви ћете да чекате дрон са тим Рафалима, а ми ћемо у фабрикама да добијемо послиће. Х-145М гађају са нашим оружјем, мрзи ме да пишем, морате ви још много тога да научите од нас, дуго смо вас и учили, али није вредело, када нема темеља онда то буде овако, добровољно ловачко друштво.
Pas Tom
@BSD. 90tih Srbija je uzela svu avijaciju i PVO koju su plaćali sve republike SFRJ. I sad ti meni pričaš o tome kako je Srbija napredna u RV, a svi ostali zaostali. 5 liga. nemoj me nasmijavati. Ne znam prijatelju moja je plata 2000 € + dodaci. Koliko je tvoja? A znanje je pokazano 90tih….Pa sad ko’ je 5ta liga.
Mislav
BSD
Mnogo se kitis tudjim perjem i onim sto je neko drugi platio. Toga je sve manje i manje, a vidjecemo na kraju na koliko eskadrila ce ostati ako bude i jedne?
SheikhZayeb
@BSD: Koje tri eskadrile mlaznih aviona? Ako misliš na 7-8 Orlova i desetak Galebova, da, zajedno sa MiG-29 mogu da skrpe tri eskadrile. Koliki beše nalet? Znanje u VTI? Tamo raste samo korov. U zavodu nema svetla po hangarima i curi krov, ako misliš na Momu. Studenti su svi zbrisali, to je tačno. Mi nismo nikakva liga.
mladen
BSD, stvarno … u kojem si ti stoljeću zapeo?
znači ako sam te dobro razumio, f35, f16, rafal, to
su sve smislili srpski studenti samo se sklapa vani?
ok, ako ti tako kažeš.
Beduin
Ed,
Nisi u pravu.
Strike Eagle je prvi pravi visenamjenski avion
F15 C je specijaliziran, cisto lovacki.
Daljnjom evolucijom zmaja F15 se doslo do E verzije, koja je u lovackim zadacama indenticna C verziji….ali ima i pozamasnu sposobnost udaranja po tlu.
Ed
@Ikarus
Ispravak krivog navoda:
– F-15E Strike Eagle je varijanta specijalizirana, pa tako i opremljena, za napade na ciljeve na zemlji i zbog toga se ne bi trebao uspoređivati s višenamjenskim borbenim avionima kao što je Rafale.
– Meteor nije integriran, tj. ne koristi se na nijednom USA avionu, ali jeste u upotrebi na Rafalima
– AIM-260 nije uveden u upotrebu i neće uskoro jer je još uvijek u razvoju
– F-15EX je razvijen kao višenamjenski borbeni avion iz F-15SA koji pak koristi mnoga riješenja s F-15E
-USAF kao lovca koristi samo F-15C (D) varijantu F-15
– glavni mornarički avion (USN-a) je F/A-18E/F Super Hornet, dok bi EF-18( tj. točnije EF-18G Growler) bila varijanta za EW…