Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025
Objavljena prva fotografija hrvatskog Rafala u letu
Primopredaja prvih hrvatskih Rafala očekuje se krajem ove godine / Foto: Dirk Jan de Ridder

Objavljena prva fotografija hrvatskog Rafala u letu

Holandski vazduhoplovni portal Scramble objavio je juče fotografiju prvog višenamenskog borbenog aviona Rafal hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (HRZ) snimljenog u letu. U pitanju je dvosed sa evidencijskim brojem 171 koji je fotografisan prilikom sletanja u francusku vazduhoplovnu bazu BA113 St. Dizier.

Prethodno su prve fotografije Rafala sa hrvatskim oznakama objavljene početkom avgusta ove godine.

Scramble podseća da je Hrvatska naručila 12 aviona među kojima su dva dvoseda za koje sada navodi da su verovatno u pitanju primerci koji su imali francuske evidencijske brojeve 315 i 318.

Primopredaja prvih aviona u Francuskoj očekuje se do kraja godine, isporuka Hrvatskoj najverovatnije u prvoj polovini sledeće. Svi naručeni Rafali trebalo bi da budu u sastavu HRZ-a do proleća 2025. godine.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Li

Tako se to radi u normalnoj zemlji.Objavi se konkurs, jave se ponuđači, ispregovara se najpovoljnije opcije i reši stvar.
Komšije su dobro prošle u smislu uloženo dobiveno.Jednom kad uvedu avion u sustav,uvek mogu iza nor. 2035..da dokupe i novije aparate sličnog tipa.To uradiše i komšije iz Rumunske sa F 16.

Odgovori
K

Nadajmo se da ce to tako biti. Puno ovisi o kvaliteti kadra u ministarstvu, i kvaliteti samih ministara. Ministri moraju biti dobri i izgraditi sustav koji je u stanju nesto tako iznjeti i u buducnosti kada mozda neki drugi ministar bude manje sposoban.

A sada bas i nemamo kvalitetnog ministra.

Sv

Bacanje para vucic ako kupi nije normalan.

Sr

@LingLi
Šta je normalno kod one gluposti što se desila u HR?

Napravili tender, sve uradili pogrešno, izabrali avion, to im propalo i onda premijer ide na nabavlja avion koji nije bio ni na originalnoj listi kandidata odnosno nije tražena ni ponuda par meseci pre nego što je kupljen.

Avion je fenomenalan, onaj „natječaj“ je blamaža epskih razmera.

А

@LingLi

Можда да се подсетиш бламаже која је резултат хрватског тендера за набавку авиона. Како је изгледало у једном тренутку, добро се и завршило на крају.

To

Srbofil to sto pises jednostavno nije istina.Kada je propao posao sa Izraelom,Hr je trazila i dobila ponude Od Amerike,Izraela,Svedske i Francuske na drugom tenderu..Za razliku od prvog na drugi se odazvala i Francuska.Da je natjecaj mogao biti bolji,slazem se.Ali da je blamaza ne pretjeruj..

K

Vi mijesate dva razlicita natjecaja. Natjecaj na kojemu su odabrani izraelski F-16 i koji je u konacnici ponisten je jedan natjecaj, a natjecaj na kojem je odabran Rafale je drugi natjecaj. Ljudi koji su sudjelovali, birali i pregovarali su svi u biti razliciti, a razlikovali su se i kriteriji odabira. Na prvom su se i hrvatska i izrael propisno osramotili, ali je bio i zanimljiviji i otvoreniji od drugog.

Drugi natjecaj je strukturno djelovao dosta slabije, i sav je zatrpan u vojnim tajnama kao i ugovor, jer se islo na brzo i unaprijed osigurano rijesenje sa francuzima.

Mi

@Srbofil Nije ništa propalo, nego Izrael nije mogao ispručiti dogovoreno radi Američkog kongresa po pitanju tehnologije i Hrvatska je jednostavno odustala od dogovora, gdje to ne bi bio „Barak“ nego slabija „tehnološka“ inačica. Novi natječaj je napravljen, države su se javile, Francuska odabrana. Nije ništa komplicirano. Pa nije kao u Srbiji gdje se Vučić i njegova ekipa probude jednoga jutra i odluče da žele Rafale zato jer ih je Hrvatska uzela. Ne brini, u Srbiji neće biti nikakve rasprave, nikakavog tendera, države svijeta se neće javiti i ponuditi svoju ponudu, nego će biti onako kako Vladar odluči i to je to. Iovako ih ne plaća on, nego građani Srbije :)

А

@Milki

Rafal je procenjen kao favorit za srpsko RV još 2012. godine, kada su tražene ponude različitih proizvođača, kada Vučić nije bio na vlasti, a vi ste sanjali F-16, dok se Rafal kod vas nije ni spominjao.

Drugo, sama činjenica da ste vi morali da prođete kroz dva različita tendera, da bi ste nabavili avion pokazuje koliko je bar prvi tender loše odrađen, jer je prosto nezamislivo da Izraelci koji nisu mogli da podrže ono što nude uopšte uđu u užu konkurenciju za pobedu na tenderu.

Mi

@Алекса Netko ti je prodao maglu. Vučić nije ni sanjao o Rafalima dok ih Hrvatska nije uzela, gdje je u nebesa dizao MIG29 kao elitne avione. Nismo Vučićevi botovi, tako da je malo glupavo vjerovati da se ljudi mogu manipulirati. Oko Izraela i Baraka sve ti piše jasno, nije potrebna nikakva diskusija i debata, dokumentacija je jasna po tome pitanju.

Sr

@Milki
Volim T6 jer ovde diskutujemo o stvarima koje naše prijatelje i žene realno ne zanima. Ali teško je diskutovati kada su ljudi jako defanzivni i pravdaju svaki potez svoje države. Hajmo redom:

Intervju na sajtu MO iz 2010. https://www.mod.gov.rs/lat/2220/intervju-brigadnog-generala-ranka-zivaka-komandanta-vazduhoplovstva-i-pvo-magazinu-akter-2220

Tekst iz 2012. https://www.danas.rs/vesti/drustvo/borbeni-avioni-stizu-2012/

intervju sa ministrom odbrane iz 2012 https://www.politika.rs/sr/clanak/203313/Sutanovac-Domace-naoruzanje-i-americki-hameri

Da rezimiramo. Srbija je analizirala poprilično studiozno sve te avione, zatražila informacije, zatražila ponudu itd.

HR je organizovala tender, izabrala avion koji je dosta nas znalo da neće moći da se kupi jer su svi propisi javno dostupni(proverite komentare na T6 iz tog perioda). To joj je propalo, onda brže bolje kao novi tender gde je posle vremena koje nije dovoljno ni za komparativnu analizu kupila avion koji nije ni razmatran pola godine pre toga. Šta to znači? Znači da realno ne znaju ni šta kupuju, ali realno.

HR je dosta toga dobro uradila u odbrani, bolje od Srbije, ali konkretno ovo je bio totalni promašaj i fijasko.

Vučić ne zna ni šta su Rafali, ali je došlo vreme iz raznih razloga kada vojska ili barem MO dobija deo onoga što zatraži, a oni kukaju za te Rafale već dosta godina. HR će poslužiti samo kao opravdanje.

Go

Sta je normalno ? Prvo su ispaljeni za f16 pa im onda francuzi uvalili polovne izrabljene avione po enorno velikoj ceni . Avioni su dobri ali ce ih platiti kao sveog petra kajganu i na duzi period nece moci da ih odplati i dy kupi nove avione .

Mi

Srbofil

Posao sa Izraelom je propao iskljucivo iz ovog razloga. Hrvatska tu nije napravila nista krivo.

https://www.vecernji.hr/vijesti/izrael-priznao-posao-je-propao-jer-smo-f-16-nudili-i-bugarima-i-rumunjima-1293175

Jo

@srbofil. Fijasko zato sto smo za male pare dobili zvijer od aviona u zadnji cas. Ajd da je bar vise takvih fijaska

Be

Novinarske gluposti da se sakrije nesposobnost HRZ vrhuske.

Kosher Burel prica je propala zbog neznanja….
Nije ni trebala biti pokrenuta….

А

@Mislav

Hrvatska jeste napravila grešku, jer ako je tender rađen ozbiljno kako ste vi tvrdili, Izraelci nikada nisu smeli da uđu uopšte u uži krug za selekciju, jer nisu mogli da garantuju predaju onoga što nude, a kamoli uopše da pobede.

@Milki

Po ko zna koju put, da rezimiramo priču. MiG-29 su kupljeni kao prelazno rešenje, jer je država protraćila pola decenije zbog svoje nespremnosti da nastavi proces kupovine aviona (na kojem je Rafal istaknut kao favorit struke i RV-a), ali i nemogućnosti (jer smo prvo prošli kroz ekonomsku krizu i neozbiljnu reakciju sa naše strane na istu, a potom kroz poplave i sanaciju posledica iste). Tako smo došli do 2018. godine i situacije da se nema vreme za kupovinu bilo čega osim prelaznog rešenja, u vidu polovnih MiG-29.

S druge strane, vi ste navodno odradili odlično tender, na kojem je pobednik izraelska ponuda, čiju mogućnost ispunjavanja Izraelci nijednom nisu mogli da garantuju. Sama činjenica da su Izraelci uopšte ušli nekako sa tim problem u uži krug, a kamoli pobedili govori koliko je tender u najboljem slučaju očajno odrađen.

Sr

@Mislav
Večernji može da piše šta god hoće. Imate zakon o reeksportu naoružanja online, jasno piše da je dozvoljen reeksport isključivo u stanju u kom je tehnika predata od strane SAD no ifs ands or buts.

Sr

@Mislav
Još vam u tom glupom tekstu piše „doznaje večernji iz dobro obaveštenih izraelskih izvora“.

Pa tako ja mogu da napišem da je propao posao jer niste Trampovoj ženi poslali bajaderu, doznaje Srbofil iz dobro obaveštenih belokućanskih izvora.

А

@Mislav (a i Stojan dole)

Prestanite da poturate tu novinarsku patku. Posao je propao, jer je vaš zahtev na tenderu bio da zemlja proizvođač održava te avione, znači SAD i LM. Izraelci su ladno rekli da će tako i biti, iako LM sa izraelskim F-16 nije imao nikakve veze od dana proizvodnje i ne bi ih ni pipnuo, osim ako Izraelci ne vrate svoje F-16 u originalnu verziju, koju im je LM prodao. A to se za 500 miliona malo sutra može odraditi. Činjenica da je ova čitava problematika ili ignorisana ili prihvaćena kao rešiva jeste isključivo krivica Hrvatske, jer samo zbog ovog razloga izraelska ponuda nikada nije smela ni da uđe u uži krug, a kamoli pobedi na tenderu.

To

Goran-Po enormno velikoj cjeni??Placeni su milijardu i sto milijuna eura.2/3 je otplaceno.Vasi spominju cifru od tri milijarde za potencionalnu kupnju vasih Rafala.Sta je to??Mi cemo imati za dokup drugih aparata ne brini.Vi??

Be

Aleksa, pogodak u sridu

Mi

Aleksa, a i istali

Imas izjave Izraelskih zvanicnika tako da niko nista ne potura vec je to cinjenica!

Ev

Ovaj avion nov u full opremi u francuskoj avijaciji je odlican, u ostalim- videcemo, zavisi od mnogo faktora ( naoruzanje, upotreba , Vapo, odrzavanje , piloti ) .
Polovni Rafali u HRZ , to tek treba dobro da se posmatra!
Rizik da se za puno para dobilo efektivno malo, nedvosmisleno postoj.
Medjutim bar privremeno je resen problem , kao i sa Migovima 29 u srbiji. Postignutno je resenje za Air policing, opstanak RV,poen u EU, poen pred izbore u HR.

Mi

Aleksa,
Ma sta su znali hrvati o tome? Nisu ni hteli da znaju jer je bio dobar dil. Glupost. To je propust #1. Izraelci su takodje napravili propust jer su mislili da ce na kraju dobiti i taj posao (odrzavanja) uz ekstra lovu jer drugacije nikako nije moguce. Svi su hteli sve, i klektivno su ignorisali Amere koji su ipak imali zadnju rec :-)
Glupost epskih proporcija.

br

@Srbofil
„Vučić ne zna ni šta su Rafali, ali je došlo vreme iz raznih razloga kada vojska ili barem MO dobija deo onoga što zatraži, a oni kukaju za te Rafale već dosta godina. HR će poslužiti samo kao opravdanje.“

Nisu vaši tražili Rafale 2012 jer su napravili teške analize već jer je to bio jedini zapadni avion koji se mogao dobiti zbog političke situacije i kao takav logičan izbor.

Što se HR tiče oni su prije svakog natječaja dali do znanja da polaze od iskustava u korištenju avijacije iz Domovinskog rata a tamo je na prvo mjesto stavljeno djelovanje na ciljeve na zemlji u aspektu uništavanja neprijatelja kao i u aspektu dizanja morala vlastitim trupama. Imajući na umu kako HR ne može priuštiti dvije eskadrile (lovačku i jurišnu) bilo je svima jasno da se ide na izbor nekog Strikera. I da, F16 je bio glavni kandidat baš kroz inačicu Baraka i to zbog dostupnosti dijelova (barem za motore ako ne već elektroniku) i zbog toga što je bio jednomotorac. Kada je to propalo knjiga se svela na dva slova: F15 SE je bio daleko iznad naših mogućnosti ( i ekonomskih i organizacijskih ) i Rafale koji smo uspjeli nekako iskamčiti. Dakle po meni je HR izbor Rafala nastavak jednog kontinuiteta razmišljanja temeljenog na dokumentu koji je produciran prije prvog natječaja.

Vu

@Srbofil

Gle nisi baš u pravu, ja sam pričao sa generalom Kotromanovicem o Baracima i postojala su odobrenja od Amerikanaca. To je bio jedan cjelokupni paket da HRZ dobije odlične i jeftine avione i k tome jos dobije strateske firme, za proizvodnju streljiva itd. Ali onda su Barake zatražili i Rumunji koji su htjeli za jeftinije novce dobiti bolje avione, pa se javila Austrija, pa Kolumbija. I onda je Lockheed Martin kada je vidio sto se počelo dogadati lobirao kod Vlade SAD-a. Kako bi stopirala prodaju Baraka jer joj radi konkurenciju za prodaju Vipera. A i nisu baš veslo sisali da im Izraelci prodaju avione koje su dobili na poklon i na tome zarade, a njihove firme izgube posao i milijunski profit.

Što se tiče Rafala nije za to trebao tender, Francuzi su uskočili sa jeftinim polovnim i odličnim avionima kako bi pomogli HR i HRZ-u. Tender je bio samo paravan. Ali za HR je to kupovina stoljeća i najbolji mogući odabir za te novce je dobila moćan avion.

А

@Mislav

A izjave zvaničnika su od kada to tačno 100% iskrene, pogotovo kada iste nisu potkrepljene bilo kakvim dokazima (npr. zvanična komunikacija države Izraela)? U prevodu, ništa od toga nisu činjenice, već patke pogurane od strane Izraelaca da spasu malo svoga lica od fijaska kome su dobro doprineli.

Sp

Potpuno se slazem sa @Srbofilom, to je dogovorena kupovina gdje Hrvatska kupuje ulaz u Euro i Schengen. E sada mislim da smo jako dobro prosli, je da je vjerojatno overkill i trebat ce vidjeti kako ce se koristiti. A zamislite da su nam utrapili Eurofightere Tranche1!

Odgovori
Sr

@Spanjolac
HRZ može Plenkoviću i vladi da digne spomenik jer to što su oni demonstrirali je čista nekompetencija.

Dj

>> Hrvatska kupuje ulaz u Euro i Schengen

Kakva nebuloza

Mi

@Djuka Naravno da je Hrvatska sa Rafalima kupila ulazak u Euro i Šengen, kao što Srbija dan danas sebe uvjerava da je Hrvatska postala član EU iako nije zaslužila, zato jer je katolička zemlja, itd. A ušla tri godine kasnije od predviđenog,dok nije ispunila sve do jedne obaveze prema EU. :D Neki ljudi u svijetu vjeruju da je Zemlja ravna ploča. Tako ti je to. Ljudima ograničene inteligencije nije potrebno davati pozornost, neka ljudi vjeruje i samouvjeravaju sebe što god žele.

Pe

Taj „Schengen“ je uslovljen sistemom kontrole granica koji deli informacije sa ostalim drzavam potpisnicima istog tog Schengenskog ugovora.
Da li neko veruje da ce sve zemlje Schengena da kazu „ma nema veze ko nam ulazi, ako Hrvati kupe avion od Francuske“?

Uvodjenje valute euro ima veze sa finansijama svake pojedinacne drzave EU, i tek to nema veze…

Sv

@Milki Hrvatski ulazak u eu je cisto politickog razloga.

Mi

@svarog Za Hrvatsku, naravno. tj. ekonomski razlog, politički je sekundarni razlog geopolitike. Pa to i je bio nacionalni i strateški interes Hrvatske, kao i bilo koje druge zemlje kada su ulazile u EU.

Dj

>> Da li neko veruje da ce sve zemlje Schengena da kazu „ma nema veze ko nam ulazi, ako Hrvati kupe avion od Francuske“?

Zbog iskustva zivota u Srbiji i konzumacije tabloidskih informacija dobar deo komentatora izvesno veruje da stvari tako funkcionisu, oko kao jednu Francusku korumpira ni manje ni vise nego HR, drzavica koja ima 1/4 stanovnika Pariza. Onda francuzi za celih milijardu eura lete za Berlin i tamo se ponizavaju lobirajuci kod Nemaca da Hrvatska udje u Schengen i Eurozonu :-). Dobra komedija bi mogla da se snimi na ovu temu…

D

Djuka

Lijepo je znati da obicni seljak iz sumadije zna o EU uniju nego sami hrvati koji su bli u EU 10 godina. Bas komedija

Š

U EU se sve odluke donose na bazi dva kriterija. Tehnički i politički. Tehnički je da li ispunjavaš uvjete a politički je eto…politicki. Ukoliko tehnički ispunjavaš uvjete ali nemaš političku podršku zaboravi na odobrenje bilo čega a ako ne ispunjavaš uvjete 100% ali si politicki dobro poduprt čak i možeš proći. Hrvatska je ispunjavala tehničke uvjete i za Schengen i za Euro ali je trebala političku podršku i to je (medju ostalim) dobila kupovinom Rafala. Tu je Plenković odradio dobar posao, dobro se snalazi u Briselu.

Mi

@Srbofil
Nikakve gluposti se nisu desil na prvom tenderu jer Izrael nije mogao ispuniti uslove natječaja i radi roga su odustali a jedino što ae izgubilo je vrijeme

Odgovori
Sp

Miroslave,
Bilo je odradjeno amaterski, nemojmo se zavaravati.

Mi

Jedino su Izraelci ispali amateri. Ponudili su nesto sto nisu mogli isporuciti. Kad je to izaslo na vidjelo Hrvatska je odustala i raspisala novi tender. Sta u recenom nije istina?

ww

@Mislav
Amaterski je sa hrvatske strane bilo, što se automatski nije izabrao drugoplasirani na natječaju, nego se cijeli natječaj poništio što je dovelo do nepotrebnog gubljenja vremena.
U konačnici je to ispalo dobro jer je došla korona i francuski Rafale F3R, koji su prethodno bili ocijenjeni kao preskupi, su zbog panike kod Francuza postali najpovoljniji.

Ali isto tako su mogli poskupiti kao što su sad poskupili svi, šta bi onda? Ugasili HRZ. Već je sad problem što se kupilo samo 12 Rafala F3R umjesto optimalnih 18. Šta sad? Nema smisla uzimati 2 različita tipa, a Arapi i inflacija su cijene novih podigli do apsurda. Polovnih naravno više nema.

А

@ww-f22

Postoji više amaterskih momenata u tom tenderu. Sama činjenica da su Izraelci uopšte ušli u užu konkurenciju, a da nemaju sigurnu ponudu je izuzetno težak propust.

St

Samo nešto na temu HR tendera za Barake. Hrvatska je sve odradila kako treba, čak je i cijena bila OK. Izrelska država je Hrvatskoj državi garantirala da će oni riješiti sve suglasnosti s USA. Kada ti Izrael nešto garantira, onda Izraelu vjeruješ jer Izrael obično i uradi što je obećao. Izrael nije uspio i Hr je odustala. Ispravna odluke. Izgubilo se nešto vremena ali smo u drugom pokušaju odlično prošli. Koliko smo dobro prošli shvatiti će srpski pregovarači kad čuju cifre za nove Rafale. Ili možda Vučić nešto izmisli, pa tako naplati prelaz na sunčanu stranu politike. Sve je moguće.
Jedan novinar je prije par godina napisao da će Hrvatska kupiti avione iz EU fondova. Otprilike tako se i dogodilo. Plenkoviće je uspio uz pomoć Makrona izboksati 2 miljarde EUR više za Hrvatsku iz fonda za opravak od Covida. Per capita je HR dobile dvostruko više nego SLO, a višestruko više nego Mađarska. Hrvatska je također ušla u EU odbrambeni fond iz kojega će se dobrim dijelom financirati buduće nabavke. Pola para je pošlo na Rafale – po meni pošteno. Rafal je moćan avion, dvomotorac. Hrvatska mora nadzirati popriličnu površinu ako uzmemo u obzir morski gospodarski pojas. Rafale naoružan novom generacijom protubrodskih Exoceta, bolji je od bilo koje topovnjače ili korvete. Čim brod isplovi iz Lore – potopljen je. S Rafalima će to biti malo teže. Po meni ne trebaju veći brodovi. Dovoljni brzi jurišni. Mornarica je nenormalno skup sport.
Na kraju mi je ipak žao što nismo kupili Izrelske kršine. Letjeli bi još nekoliko godina, dovoljno da se usvoji tehnologija, a kasnije dokupiš par Vipera i tako polako do nove eskadrile. Zamislite da vam Izraelci obučavaju pilote. Može li jače? Vjerojatno bi letjeli i lupali uživo nešto po Siriji i Hamasu… neprocjenjivo.

Dj

>> Jedan novinar je prije par godina napisao da će Hrvatska kupiti avione iz EU fondova.

Iz kojih EU fondova? EU kohezioni fond? Nekakvi projekti? Fascinantno je da 10 godina od ulaska u EU vi i dalje nemate pojma kako unija funkcionise…

Ro

@Djuka
Lova koju je HR alocirala u planu post-COVID pomoći zemljama EU. Za HR i njenu veličinu/broj ljudi neproporcionalno veći iznos u odnosu na zemlje slične veličine. Plenković, mazohist i narcis, u pustoj želji da si osigura poziciju u Briselu, shvaća da nema prolaz ali iskorištava povoljan trenutak u kojem Francuzi i Švabe traže smanjenje investicija EU zemalja NATO u USA vojno-industrijski kompleks. HR i GR dobivaju veće cifre koje će velikim dijelom ostati u EU, na računaima Dassault i MBDA. Postotak BDP za obranu znatno raste a HR konačno zatvara 10 godina amaterluka. Na koji period ćemo još vidjeti.

Ev

Meni se kod prvog Hrvatskog tendera javlja potpuno drugi utisak:
Koliko Amerikanci ne tretiraju hrvate kao ozbiljne, kada im ni polovne Barake nisu prodali?!
Ovo pitanje i protivljenje je izgleda iznenadilo i izraelce pa je proslo kako je proslo….
Znaci li to da i u NATOu ima clanice prvog, drugog i ovde treceg reda?
U tim uslovima je Plenkovic ucinio sta je mogao i kupio ono sto mu se najbolje ucinilo, i iz politickih razloga kupio Evropski avion.
Rafal novi u novoj verziji za Srbiju je tacno isto tako realan kao i ulazak Srbije 2030! Prestanimo da sanja– SVI !

Th

@Evroprc
Spasili su Hrvate da ne kupe starudiju koja bi bila na kraju F-16 Block15.
Plan je bio da predju na F-16 V kao ostatak Balkana kojeg smatraju
delomicno normalnog. Prvo stare Grcke F-16 da se eto uvezbaju.
Zna se sta je Hrvatiman sada vazno. Krkanje.
Ko vas je bre primio u NATOsavez ?

Mi

Mrak. Kada dođu avioni baš me zanima da li će se početi sa Korvetama ili sa nečim drugim. Od kopnene vojske, samo su tenkovi ostali da se zamjene, ali na tržištu baš i nema ničega osim Abramsa, Leclerc, Leopard i možda Merkava. Južno korejski i japanski tenkovi su preskupi. Do kada lete Pilatusi ? Trebao bi baš pogledati. I to će doći vrijeme da se zamjeni. Ako su pametni sa FA-50, gdje je južna koreja već nudila 2017 godine ( ako se ne varama ) 18 komada za 750 milijuna eura.

Odgovori
To

Milki prioritet je pzo srednjeg dometa,a do 2026g biti ce dogovorena i korveta

ww

Od većih ulaganja prvo na red dolazi PZO srednjeg dometa (proljeće 2024), a poslije toga višenamjenske korvete (ugovor do kraja iduće godine).
Tenkovi se neće zamijeniti u nekom kraćem periodu. Na tržištu nema povoljnih rabljenih tenkova, a na nove se treba dugo čekati. Zbog toga će se obaviti revizija postojećih krševa, a najizgledniji kandidat za novi tenk je leopard2 ili k2, ali to je dosta daleko tako da se situacija može promijeniti 100 puta.

Pilatusi PC9 su u odličnom stanju i mogu letjeti još jako dugo, no riječ je o starim avionima koji u financijskom smislu nisu perspektivni za modernizaciju. Ovakvi kakvi jesu se ne mogu koristiti za naprednu obuku budućih pilota Rafale F3Ra, nego samo u inicijalnim fazama.
Najoptimalnije riješenje bi bila kupovina novih Pilatus PC21, no to su jako su skupi avioni s obzirom šta nude. Preko 20 milijuna eura po komadu. Alternativno se razmatra Leonardo M345. Financijski uvjeti su povoljni, no riječ je o neprovjerenom avionu za koji je prerano reći hoće li biti pogodak ili promašaj.

Dugoročno riješenje za HRZ bi bilo kontaktirati Šveđane i kupiti i onih 14 Gripena C koji su nuđeni za 900M dolara na zadnjem natječaju dok ih nisu prodali Ukrajini.

Mi

@Tomass Ma o PZOu se govorilo samo radi onog ruskog drona. To je politika, da se „smiri populacija“. Naravno da ljudi to ne kuže. Srednji domet PZO nije nešto skupo tako da se može kupiti bilo kada. U Europi se govorilo o gradnji novog tenka između Njemačke i Francuske, ali pošto znamo povijest zajedničkih projekata između te dvije države, prije 2050 sigurno neće biti ništa :D Hrvatska stvarno treba zamjeniti tenkove. Imati ove krševe, mrtvačke kutije T-72 ( M-86 ) u 2024 godini je u najmanju ruku, bruka i sramota. Pilatusi se ne trebaju modernizirati. Služe za „osnovnu“ obuku pilota i za „Krila Oluje“. Samo je pitanje do kada im je rok služenja, nisam baš provjeravao. Korvete i ostali brodovi će biti ludo po pitanju novaca ( uskoro odlaze „desantni brodovi“ Cetina i Krka u mirovinu i ako se ne varam tri od pet „raketnih topovnjača“ ). Blago onome tko nema more i mornaricu, gdje je to najskuplja grana vojske.

Mi

Sa francuzima je navodno vec razgovarano o Leclerc tenkovima. Na engleskoj Wikipediji stoji da je Hrvatska moguci buduci korisnik i stavljen je izvor o posjeti hr.delegacije Nexter grupi koja najvise sudjeluje u proizvodnji Leclerc tenka. Navidno su dogovorene i francuski precizno navodjeni projektili 155mm „katana“ za hr. PzH 2000. Katana je ekvivalent americkom excaliburu.

Mi

@wwF22 Hrvatska ima loša iskustva sa Švedskom za vrijeme devedeesetih, a takve stvari se teško zaboravljaju u političkom smislu. Gripen je dobar avion, ali preskup, u rangu F-16. Tako da će zemlje prije kupiti F-16 koji se je uistinu dokazao na mnogim bojnim poljima, nego Gripen. Vidiš da skoro nitko ne kupuje Gripen. Da su pametni, maksimalno bi snizili cijenu, pa bi onda možda bili neka konkurencija u svijetu, ovako… ništa od toga. Pogotovo sada kada Južna Koreja, Japan, pa čak i ostali razvijaju svoju tehnološku avijanciju.

Mi

@Mislav Leclerc bi bio savršen za Hrvatsku, prilagodba bi bila brza. Ali nije baš jeftin. Autoloader, tri posade. Struktura, strategija i formacija se ne mora mijjenjati po pitanju posade i broja tenkova. 100 komada bi bilo više nego dovoljno. Dva puta po 50 komada kroz par godina da se kupuje ili po 20-30 komada, svake dvije-tri godine, i taman negdje oko 2030 ih imaš sve.

Da

K2 black panther nije preskup i proizvoditi će se u Poljskoj. Treba sa njima dogovoriti deal. Pogotovo jer tenk iman3 člana posade i autoloader kao i m84

ww

@Milki
Smatram da gripen nije preskup, definitivno nije u rangu cijene za koju ide F16. Slovačka je 2016 krenula pregovarati za f16, 2018 su potpisali ugovor a još nisu dobili avione. Cijena je preko 1.8 milijardi eura za 14 aviona, plus tu nisu uključeni troškovi obuke i održavanja pilota u americi dok se čeka isporuka. Ukupni troškovi su im preko 2 milijarde dolare a avione nisu ni vidjeli. F16 diktira veliku cijenu zbog 12 000 sati raspoloživih resursa. Slovačka će nabavljati novu generaciju a da se neći ni približiti polovini od tog broja, tako da je F16 za onoga tko ga neće moći iskoristiti čisto bacanje novca.

Šveđani 14 gripena sa cijelim paketom (dakle i obuka i naoružanje) su nudili za 900 milijuna. Riječ je o avionima koji zahtijevaju minimalan broj osoblja i novca za njegovo operiranje. Imaju 7000 sati resursa. Znači, da sa njim žariš i pališ, ne možeš ga potrošiti za 20 godina, a tada će svakako trebati novi avioni, bez obzira što se danas kupilo. Rafale F3R je bolji od gripena samo ako Hrvatska ima ambicije ici bombardirati Libiju kao Francuzi. Tu je u prednosti jer ima veću nosivost. Za sve ostalo je efikasan jednako kao i gripen, a prevagu donosi istreniranost pilota.

K

O korveti se prica vec 20 godina, ali za korvetu je potrebno da Hrvatska prvo odluci da uopce zeli mornaricu – a po dosadasnjim odlukama se tesko moze zakljuciti da ju želi. Propuštene su vec do sada brojne prilike za nabavku razlicitih rabljenih minolovaca, odabrana su najgora riješenja za remont klase Kralj, pušteno je da nam brodogradilišta sposobna graditi ratne brodove propadnu, program nabavke običnih obalnih ophodnih brodova nam je hodajući fijasko koji daleko zasjenjuje nespretnosti sa nabavom VBA, koji traje vec deset godina i kojemu se ne nazire kraj. I sada bismo mi kupovali ili nedajboze gradili korvetu? Teško. Prvo se osnove moraju riješiti. Mislim da bi naš europski orijentirani premijer tu stvari mogao pogurati u smjeru PESCO projekta European Patrol Corvette, ukoliko on ostane na vlasti a odgovorni ranije ne smisle bolju ideju. Ali tko to zna, mornarica je vjecito zadnja rupa na svirali.

Što se ostatka vojne tehnike tiće, glavne nabavke u toku ce i dalje biti Bradley M2A2 ODS(+), dodatnih ~30 Patria, nabavka dodatnih 6-8 Black Hawkova, i u nekom trenutku zaista i nabava PZO kratkog dometa, izgledno je MICA VL. M-84A4 ako nisu modernizirali do sada, sumnjam da ce i u buducnosti (osim ako ih ne uvale Ukrajini, ali to ne vjerujem) – jednostavno se jos manje isplati sada nego prije. Teško je bojim se očekivati više, a budimo iskreni i nema nekog smisla nabavljati na silu novu opremu dok se ne razradi novi DPR Oružanih Snaga. Kupovanje sustava kako koga pukne je upravo ono što zemlji ograničenih resursa najmanje treba.

OSRH ce ionako sve vise i javnije poceti muciti akutni nedostatak vojnog osoblja, koji ih potiho već i sada debelo nagriza.

Mu

@ ww-f22
Pilatus PC21 ne košta 20 miliona. To su pokušaji sabotiranja nabave. Pa Texan koji je licencno proizvedeni pilatus košta od 6 do 8 miliona po komadu ovisno o opremi. https://defense.txtav.com/en/t-6c

Be

ww-f22….

Ti to ozbiljno?
PC9 i napredna ovuka za Rafale????

Mi

Nije olimpijada da postoji drugoplasirani. Avioni nisu poskupili. Kostaju manje nego prije. Tko kazevda se nece dokupiti jos aviona nakon sto se ovi uvedu u koristenje. Dokupiti 6 novih se moze za 7-8 godina.

ww

@Multi Boy
I meni je zvučalo kao greška, ali stvarno je tako. Preko 20M po komadu. Texan je baziran na PC9 i nema nikakve veze sa PC21, tako da nikako nije mjerodavan.
Pitanje je što će biti. Postoji i opcija obuke pilota kod treće strane, što je dugoročno skuplje. Prije odluke šta i kako, potrebno je točno definirati koliko dugo se Rafale F3R planira koristiti? Hoće li biti dokupljeni dodatni primjerci ili je on samo srednjeročno rješenje dok povoljnija financijska situacija omogući prijelaz na avione nove genracije, pa bio to F35, FCAS ili Tempest.

Mi

Svedjani su nudili Gripene u starijoj varijanti jer su im ostali proizvedeni neiskoristeni zmajevi. Samima sebi ih ne zele dovrsiti jer su presli na savremeniju varijantu niti imaju u planu razvijati modernizaciju Gripena C jer je zaoravo E njegova modernizacija, a razlikuju se itekako. Na izgled slicni ali pomaknut stajni trap, cime se vise napravilo prostora za gorivo i znacajno povecao dolet. Vise podvjesnih tocaka za naoruzanje i neki senzori koji ne staju stari zmaj jer nisu projektovani za njih. Takodjer niti novi AESA radar ne moze stati u Gripen C. Novi motori sa vise potiska koji takodjer ne staju u stare zmajeve.., a dobilo se i na nosivosti.. unutrasnjost potpuno drugacija. Ti avioni samo lice. Kupovina Gripena C bi bio harakiri i ponuda Svedjana u varijanti za koje nema izgleda za bitnije unapredjenje je bila podcjenjivacka. Vec sad je zastario, a kroz 15 godina bi bio jos za otpad jer nema mogucnosti modernizacije naspram Gripena E. Madjari i Cesi su ih uzeli na leasing i vratice ih po ugovoru nakon isteka leasinga.

Dj

>> potrebno da Hrvatska prvo odluci da uopce zeli mornaricu – a po dosadasnjim odlukama se tesko moze zakljuciti da ju želi.

Zaista steta da zemlja sa toliko obale i ipak odredjenom maritimnom tradicijom odustaje od ratne mornarice. Zar nije u interesu RH da sa par vojnih brodova bude prisutna u mediteranu, ako nista a onda iz promotivnih razloga?

K

@Djuka
Naravno da je RH u interesu imati mornaricu, posjedovati prave sposobnosti nadzora svog poprilicnog mora i podmorja, kao i sposobnost opskrbe i obrane svojih brojnih otoka. Međutim, mornarica je zaista skup sport, i još više, sport koji iziskuje dugorocno planiranje i sustavno ulaganje u industriju i kadar. A u Hrvatskoj su nazalost od ranih 2000-ih pa nadalje upravo dugorocno planiranje i sustavno ulaganje dvije najbolnije i najslabie tocke sto se obrambenog sektora tice (a i ne samo njega, nazalost). U nedostatku politicke volje i uopce želje da se očuvaju radna mjesta i teško stečene vještine i znanja, Hrvatska država je pustila da joj industrijska i znanstvena baza za razvoj i gradnju ratnih brodova i podmornica u potpunosti iščeznu.
Nažalost, sada kada bi vlasti možda i poželjele nešto za mornaricu i kupiti, pokazuje se nemogućim izgraditi i obične ophodne brodove, a kamoli nešto ozbiljno.

Kao ponešto olakotnu okolnost vladajucima treba istaknuti i da je Hrvatska na Jadranu u stvarno vrlo posebnom geostrateskom polozaju, okruzena saveznicima i prijateljima, te jos vaznije, susjedima potpuno nesrazmjerne pomorske snage – s jedne strane je Italija, sa nesrazmjerno premocnom flotom cije pariranje bi zahtjevalo ogroman trošak, a s druge strane Slovenija, Crna Gora i Albanija, koje su nesrazmjerno slabije od Hrvatske i koje nikada ne bi mogle predstavljati neku prijetnju. Razmisljati o svima njima kao potencijalnim protivnicima je u sadasnjim okolnostima u najmanju ruku smiješno, o potonjima ne treba razmišljati uopće, a o Italiji ionako treba razmišljati samo defenzivno i pritom se oslanjati na naše relativno lako branjive otočne lance. Zbog svega toga, i ipak znacajno stvarnijih potencijalnih sigurnih briga na kopnu, prioritet ipak primarno pada na kopnenu vojsku pa onda zrakoplovstvo.

Be

PC 21 20 milky??????

Jao, jao jao…..

Za 2 do 3 pilota godisnje koliko ce HR trebati……tu je IFTS na Sardiniji….

St

@Djuka
Iz fondova se dobilo 2 milijarde više za oporavak od Covida. Naravno da se ti novci ne mogu trošiti na avione. Ali se troše na obnovu npr. 9 bolnica, izgradnju 120 dječjih vrtića, obnovu mase javnih zgrada nakon potresa, na prečišavanje voda i zbrinjavanje otpada. U budžetu ostaje novac koji bi se inače na ovakve stvari trošio, a neće se trošiti. Ti onda imaš para za kupovinu eskadrile aviončića iz budžeta. Plus se dobila odgoda na 5 godina – kapiši ?

Mislim da mi JAKO dobro igramo što se tiče EU novca. Ne zaboravi da je Plenković bio glavni pregovarač EU Narodne stranke na zadnjim EU izborima. Osobno je zaslužan što je izabrana Von der Leyen a ne socijalista Timmermans. Pelješki most, Riječka luka, 3 miljarde EUR u željeznice, udvostručavanje kapaciteta Janafa i LNG terminala, malo li je…?

Mu

@ ww-f22
HRZ je bombardirao Libiju i Gadafija 1990. Nije bilo namjerno. Friendly fire.

Ni

Sta ce Hrvatskoj korvete i ne samo korvete vec bilo kakvo vece ulaganje u ratnu mornaricu? Sa mora vam jedinu pretnju moze predstavljati Italija, a s obizorm da su obe drzave deo Nato-a postavlja se logicno pitanje da li je pametno ulagati ne bas male pare u nekakve korvete i slicno? Pored toga, americka ratna mornarica je decenijama prisutna u Mediteranu. Cak i ako bi doslo do raspada Nato-a u buducnosti svima je jasno da Hrvatska nikada nece moci da parira italijanskoj ratnoj mornarici. Te pare koje bi neko spucao u nepotrebne korvete ili nesto drugo, za te pare se moze kupiti lepa kolicina protivbrodskih sistema koji bi predstavljali kud i kamo bolje resenje od bilo kakvih ratnih brodova s obzirom na veliki broj ostrva na hrvatskoj obali Jadrana. Sve ostalo bi bilo bacanje para, pa i detinjasto, ako se malo bolje sagleda situacija u okruzenju Hrvatske.
Od brodova nesto manje, radi tradicije, a ostatak novca preusmeriti u ostale rodove vojske.

br

@Nikola

Tako je. Od mornarice bi nam trebali protubrodski projektili, pomorski dronovi, minopolagači i desantni čamci (ili još bolje obični gumenjaci) + marinci. Nismo ni u srednjem vijeku dominirali istočnom obalom Jadrana koristeći velike brodove već male i brze.

Al

Kako god i na koji način Hrvatska će doći do eskadrile dobrih aviona. Sve tendere prate i afere jel svi hoće da se okoriste ali na kraju će dobiti ono što su i naumili. A Srbija, mi pregovaramo puna su nam usta Rafala, frljamo se sa brojem aparata, 12 – 14, jednu pa dve eskadrile, jedna sastavljena od polovnih jedna od novih, i na kraju problem ako nam ne isporuče rakete koje tražimo sve pada u vodu. A vreme teče u bezpovrat. Iskreno voleo bih da nad našim nebom lete Rafali sa srpskim dekalima i da naši piloti dobiju naj bolje ali mi se čini da je ovo sve predstava.Ovo sve još čini neozbiljnim jel Srbija u ovom trenutku ne pregovara sa nekim drugim proizvođačima što mi govori da kada naši Migovi stanu, mi ostajemo bez avijacije. Nisam stručnjak ali nisam ni slep. Koliko dugo je samo Hrvatska pregovarala i to za polovne avione a mi. Bojim se da je sve ovo jedan sarkastičan skeč na srpski račun. Više nisam optimista što se tiče daljeg opremanja naše Vojske, daj bože da grešim.

Odgovori
А

@Aleksandar

Ми једноставно речено, имамо простора да преговарамо, јер Мигови могу да лете до краја деценије минимално, а потенцијално и дуже, јер се одржавају по стању (у преводу, стара ограничења ресурса се сада либерарније тумаче). А остало о преговорима се не зна. Практично, једино што се са сигурношћу може рећи јесте да је Рафал још 2012. године био фаворит за наше РВ и да се активно преговара, да су преговори напредовали и да се информишемо и код самих корисника о авиону. Остале приче у вези набавке су или новинарске шпекулације или политичко рекламирање.

Th

@Aleksandar
Verovatno ce ove godine biti izbori u Srbiji. Pocela je kampanja.
Sta je za AV i 10 milijardi evra da plati za dve nove eskadrile Rafala ?
Pocela je predizborna kampanja. Sada ce pristalice SNS dobit umesto
gotovih sendvica po 600 dinara. Morace sad sami kupovat i pravit.
Ako Predsednik ne ide na odmor nebi trebao ni narod. Ne ide na
bolovanje i doruckuje skromni sendvic sa 3 tanka parca parizera
i mayonezom.
Nije ni u Nemackoj bolje. Tu se predlagalo da se u istoj vodi kupas
sa komsijom. Svet je poludio.

St

Možda ste trebali ozbiljno razmisliti o Gripenima. Bilo je tada na raspolaganju 12 zmajeva. Nisu to loši avioni, Cijena je OK, a dobili bi ih relativno brzo. Sad je gotovo, uzeše ih Ukrajinci. Ja ne vidim rješenje za Srbiju u narednih 10 godina. Jedino ako vam Egipat ili braća Arapi nešto ne prepuste, ali to bi opet bili najranije za 5-6 godina jer polovnih više nema. Crno brate…

ev

Cini mi se da svi negde znamo da od 12 srpskih novih Rafala F4 nema nista, jer nece moci da se dobiju, ako ce moci (ne verujem uopste u to) neci moci da se plate, i sa time cao RAFAL Srbija!
Bitnije od toga je zasto se to onda pregovara?
Pa, kupuje se vreme i bilduju se odnosi , da se dalje razvijala RV. Nauci se puno , jako korisnog za buduce stvarne tendere i nabavke , koje ipak predstoje i srbiji. Rafal nije potreban srbiji uopste, prolaskom vremena javi ce se opet druge alternative, ali za sada se pregovarati treba, da nam realni tender ne ispadne kao HRV Barak- Corak!

19

После неког лутања на крају ипак веома добар посао,свака част комшије.

Odgovori
om

Ja ne bih baš puno novaca trošio na preskupu mornaricu, na brodove koji nose raketno naoružanje već bih prioritet dao manjim desantnim brodovima i transportnim plovilima. Nema potrebe jer mi imamo tisuću otoka na moru i na mnoge je moguće postaviti raketno naoružanje i artiljeriju tako da obali jednostavno nije moguće priči , naravno i u bazama na obali bila bi artiljerija i rakete. Bolje je novac utrošiti na dronove i PZO srednjeg i kratkog dometa u respektabilnim količinama i antidron obranu.

Odgovori
Dj

Desantnim brodovima? Sta bi rado s njima, izvrsio desant na Albaniju?

Idealno kao Vijetnam, 6 Kilo podmornica sa Kalibar krstarecim raketama. Ili jos bolje Australija, do 6 nuklearnih lovackih podmornica sa svim i svacim za 300 milijardi dolara :-).

Salu na stranu, ako se zeli imati nekakva mornarica potrebne su bar 2 korvete u nekom modernijem obliku, danas su to plovila dimenzija izmedju tradicionalnih korveta i fregata. Ostalo mogu biti manja plovila. Vece plovilo je potrebno da bi se iskolovao kadar i da bi takav brod mogao ucestvovati u recimo NATO vezbama i jadranu i mediteranu.

Th

@omniameamecumporto
Dovoljna je jedna obalna straza. Protivnicke brodove i podmornice
mozes unistavat sa avioniman i helikopteriman. Bice jos starih P-3 Orion.
Sasvim dovoljno za Jadran.

@Djuka
Cemu skupe Korvete za patroliranje ? Tu je Talijanska mornarica.

Dj

>> Cemu skupe Korvete za patroliranje ? Tu je Talijanska mornarica.

Nije sporno ali verujem da bi za reputaciju HR kao NATO saveznika bilo oportuno imati recimo korvete koje rade u sadejstvu sa italijanskom mornaricom kao sto nemacka takodje nema signifikantnu autonomnu mornaricu ali ipak poseduje plovila i podmornice integrisane u americke naval combat groups. To je na kraju odluka vasih elita na koji nacin se zele pozicionirati u unternacionalnoj areni. Ne radi se o nekakvoj odbrani akvtorija po principima proslog veka.

Mi

@omniameamecumporto Kao pomorska zemlja uvijek imaš dvije opcije, što dosta ovisi o tvojoj obali. Brodovi za „blue sea“ ( oceane ) ili obalne brodove. Velike zemlje kao Amerika imaju prekooceanske brodove ( nosače, razarače, frigate, itd ). Male zemlje poput npr. Švedske, Norveške, Hrvatska, Izrael, itd imaju „obalne brodove“ ( raketne topovnjače, multirole korvete, itd ). Ako ne planiraš „morski napad“ na neku zemlju, nego ti je odbrana prioritet, onda se fokusiraš na obalne brodove, poput raketnih topovnjača koje nose iste rakete npr. RBS-17 kao npr. frigata, a dovoljno su mali i brzi, i ono važnije jeftiniji, gdje ih možeš napraviti u većem broju. Jedna frigata za milijardu eura ili jedna raketna topovnjača za 50 milijuna eura. Naravno da je bolje imati 10 raketnih topovnjača. Hrvatska bi trebala maksimalno dvije korvete, za dulji ostanak na moru prema Mediteranu. Sve ostalo, ostaje isto. Raketne topovnjače, minolovci, destanti brodovi ( Hrvatska ima previše otoka ), obalno ophodni brodovi, itd.

om

Mislio sam na male desantne brodice RIB kojima se opremaju specijalne snage na moru a ne velike desantne brodove. Jednu smo kupili od Amera nedavno, a oni su nam ovih dana donirali još tri takova plovila u vrijednosti od cca 5 mil dolara. Nama stvarno ne trebaju raketne topovnjače ili veći brodovi jer imamo nepotopive otoke i ne može nam nitko prići s mora i braća Talijani to dobro znaju, samo trebamo poraditi na adekvatnim stacionarnom raketnim sistemima koji su znatno jeftiniji od naoružanih plovila.

Zo

@omniameamecumporto @Tomass

Slažem se sa vama u potpunosti. Ovdje treba primjeniti onu od Josipa Broza Tita “Svaki otok je jedan brod“ na koji možeš nakrcat što hočeš.

Ja bih nakrcao 2-3 aerodroma i heliodroma ( Vis , Lastovo….) sa dodatne 2 eskadrile (minimum) za protubrodsku i protupodmorničku borbu ( iako se odmah moram zapitati protiv koga to ? ).
Zrakoplove i heliće opremiti potrebnim naoružanjem ( exocet , scalp EG …)
Opremanje mornarice mi se čini preskupo , mislim da bi obalna straža bila puno isplativija za HR i potrebnija zbog situacije u sredozemlju.
S druge strane locirati zrakoplove na Plesu mi se čini turbo glupost , treba ih udaljiti van dometa….

Mi

Hrvatskoj trebaju korvete jer ne mozete se samo oslanjati na stacionarne protubrodske sustave na kopnu i otocima. Potencijalni rat je dinamican i neprijatelj se brzo prilagodjava. Potrebna je i mobilnost protubrodskih sustava. More moze biti i nemirno i manji patrolni brodovi ili sadasnje raketne topovnjace nemaju maritimna svojstva vecih plovila jer im je nadgradje dosta manje. Ne mozete se dovesti u situaciju da zaustavite djelovanje po neprijatelju jer je zaduvao jugo i more je nemirno za manja plovila koja imate.

To

Spominje se prvi natjecaj sa Izraelom.Da bilo je privlacno jel ih je Izrael ponudio za 500 miliona dolara,sa obukom i simulatorom.I da dobili bi ih bez Izraelske modernizacije,ali americkom koja bi bitno poskupila cjeli paket.Bilo je neiskustva i gluposti,ali bez financijske stete.Kako onda objasniti nabave Srbije koja je platila ogromne novce za sisteme koji nikad ili ko zna kada ce doci.A Rusi ne vracaju uplaceno..Iako je bilo ocito sta sljedi.Jeli to neprofesionalizam,amaterizam ili obicno diletanstvo?Uz ogromnu financijsku stetu.Da ne spominjem sustave koje imate,kojima isticu resursi,a koje necete moci remontirati u Rusiji.

Odgovori
St

Nije točno ovo što ste napisali, bili su ugovoreni Baraci sa full izraelskom opremom. U medijima se u to vrijeme pojavio intervju s jednim bivšim amabasadorom US na Balkanu, koji je rekao da je deal bio dogovoren i US ipak dala suglasnost da se isporuče full Baraci Hrvatskoj, ali je onda Izrael požurio istu stvar nuditi i Rumunjima, Slovacima i Bugarima, na što je reagirao Lockheed Martin i Michael Pence je osobno zaustavio deal.
Šteta…, a skoro smo se provukli sa tim kršinama ali u isto vrijeme zvijerima od aviona. Meni i dalje žao zbog toga.

To

Stojan-u pravu ste.Nisam napisao da su izraelci nudili dalje avione.Iako bi ih dobili bez izraelske opreme

To

Mislimo isto,al se ne razumijemo.Ameri bi dopustili prodaju aparata,ali bez izraelske tehnologije.Iako je to bio dogovor sa Izraelom

Be

Stojane, nije tako.
Tender Kosher Bureka je sama Hrvatska zakomplicirala uvijetom da OEM, odnosno sam la drzava proizvodjaca bude zaduzene za odrzavanje

LM nije imao nikakva doticaja s Izraelskim modifikacijama te je zahtijevao, ako ce vec oni biti zaduzeni za odrzavanje, da se vrate na orginalno stanje.

I to je to.

Be

Mislave, zapravo je to jedini I glavni razlog

Pe

@Tomass Slazem se da je bilo smisla kupiti od Izraela, ne samo zbog hardware-a, vec obuke od strane najboljih pilota na svetu-a to jesu Izraelci, i znaju taj F-16 kao da su se u njemu rodili.
Srbija, koja je uzela na poklon letelice sa poligona na kojima se trenirala ruska armija, pa doplatila ruskim „ekspertima“ za „modernizaciju“, nije bas najbolji primer naoruzavanja. To je improvizacija i snalazenje, da se spasi postojanje RV, sto je tada Vucic i rekao (kasnije promenio pricu u „4+ generacija“ i td).

Iv

Glupo je ulagati u preskupe ratne brodove osim onih najnužnijih. Zaboravlja se da Hrvatska ima od 1000 otoka najmanje 100 upotrebljivih kao nepotovih krstarica. Iz današnje raketno i topničko moderno naoružanje koje možemo po potrebi instalirati na naše nepotopive brodove želio bi vidjeti neprijateljske brodove koji bi samo tako ušli u HR teritorijalne vode. Sjetimo se kako je prošla JNA mornarica s blokadom poslije instaliranih prastarih topova na Braču i Šolti. Podvili rep i duboka brazda do CG. A da bi glumili baju na Mediteranu to neće ići.

Odgovori
22

Hrvatska prva dobija Rafale, Kosovo prvo dobija Bajraktare… a nama jedan opskurni lik 10 godina priča neke nebuloze svaki drugi dan!

Odgovori
Th

@22201
Lider regiona i ekonomski tigar. To neki gutaju kao ona dva sendvica i 2 tekuca joghurta za izpod 600 dinara. Pardon. Zaboravio sam Mayonez.
Je li je to taj Srbski Svet ? Svet iz snova ?

Bo

I sta je Hrvatska u zadnjih 10 godina dobila osim tih 12 Rafala koje ce tek dobiti? Jer ti zaboravlja gomilu glanc novih helikopter koje smo kupili, i koje ce o tek dobiti? Jel zaboravljas dva glanc nova transporta helikopter? Jel zaboravlja 14 ispravnih aviona mig 29? A PVO? Radari? BL? Haubice?…. Svaki segment vojske je dobio po nesto, dok Hrvati nemaju mnoge rodove vojske koje su imali, a sada su ugaseni. Treba malo realnosti gledati.

To

Boban- neosporno je da ulazete u vojsku,i to se vidi.Cinjenica je da ste ranije krenuli u modernizaciju od nas.Evo cini se da krecemo i mi.Od pzo do novih naoruzanih Patria Bradliya, helikoptera, radara,pa do brodova.I vojni proracuni su nam slicni,vas je malo veci.U pravu ste unazad deset godina osim Kiowa, Pzh 2000 i 4 BH nista znacajno nije doslo

al

Hr komentar za Hr komentatore:
Dok se 80% svjetske trgovine odvija morima i oceanima, neki likovi tvrde da zemlja sa drugom najrazvedenijom obalom u Europi i smještenom u centralnom dijelu iste ne treba imati snažnu mornaricu. Stvarno? Izgleda da je istinita ona poslovica koja kaže kakav narod takva i vlast, sudeći po komentarima, nedostatak pameti nije ograničen na političare. Ako već ne možete razmišljati u širem kontekstu, sjetite se samo prošle zime i panike sa uvozom plina i nafte. Koliko je važan bio LNG terminal? Ili, ako vam je to predaleko u prošlost, Ukrajina sada izvozi svoje proizvode preko naših luka. A gdje su ono smještene te luke? Na moru.

Odgovori
To

Potpuno si u pravu.

om

I opet tvrdim da nam nisu potrebna skupa plovila koja bi nosila rakete i topove po jadranu. Taj silan novac treba prebaciti u druge rodove. Ratna mornarica je skupa i zato kuburimo.
Ne bi nam škodila koja mini podmornica ,koji dobar minopolagač, ne znam kako tu stojimo ,ali definitivno naši otoci nepotopivi su za napadača. Nećemo mi svojim plovilima ganjati Ruse po Jadranu, ima za to NATO, ali moderni raketni sustavi po otocima bili bi ozbiljna prijetnja. Zato nabavimo te sustave koji udaraju i po moru i po zraku i pojačajmo radarsko osmatranje.
Ako ćemo tako nešto imati sa juga nam ne može nitko prići a da ne bude potopljen ili otkriven.
Snažna mornarica jesu i stotine otoka na kojima mi rotiramo raketne sustave i nikad ne znaš što ima u kojoj bazi.

Zo

@Alex

Ne treba nama vojna mornarica nego trgovačka. Sa kim ćemo ratovati ?
Sa Italijom ? Slovenijom ? Ne budi smiješan

Racionalno sa novcima , opremati KV , HRZ , PZO a mornarica može pričekati. Koliko god čudno zvučalo

LNG terminal imamo a Ukrajina je prisiljena izvoziti preko naših luka jer ne može preko svojih i rumunjskih a prijevoz vlakom je dođe bitno skuplje . Potrebno je 100-tinjak vlakova za prosječan brod. I opet se na kraju roba vozi brodom

Iv

Pročitaj moj prijašnji komentar pa će ti biti jasnije. Za obranu naših 20.000 km2 i po potrebi još 43.000 km2 međunarodnih voda na koje mi uz Italiju imamo prvenstveno pravo, sasvim dovoljna je vatrena moć sa naših otoka uz temeljne ratne brodove. Mornarica je skupa priča, a mi sigurno nećemo biti baje na Mediteranu. Uz to naša avijacija ima gdje vježbati bojevo gađanje na „plavoj oranici* za razliku od zemalja Evrope koje nemaju more, pogotovo ne na takvom položaju kao HR.

Mu

Problem s mornaricom je taj što su brodogradilišta dali Debeljaku kojeg gloriificiraju po medijima. Debeljak ode u poljoprivrednu državu Nizozemsku i kupi brod od Damen-a i onda ga proda MORH-u kao obalni brod klase Omiš uz proviziju. Čak se nije udostojio prebojati nizozemsku zastavu na trupu već je samo dodao kockice. Kako su cijene u međuvremenu narasle nije u stanju izvršiti ugovor o isporuci brodova. I priča se vrti u krug. A brodogradilišta inače ne mogu funkcionirati bez sirovine koja je dolazila iz Prijedora.
https://en.wikipedia.org/wiki/Damen_Stan_Patrol_4100

Ni

Ulaganje u civilne brodove i luke itekako ima smisla ali to je posve druga prica, ali ulagati pare u ratne brodove to vec nema nikakvog smisla ako se pogleda okruzenje Hrvatske i ko suvereno vlada Mediteranom decenijama. Tu raketni sistemi, imate mnogo ostrva idealnih za takve sisteme, resavaju stvar efikasnije i jeftinije od bilo kakvih ratnih brodova. Sve ostalo bi bilo bacanje para iz vise razloga, od zemalja koje izlaze na Jadran a koje su u istom vojnom savezu kao i Hr, preko toga da vam sa mora hipoteticki pretnju u buducnosti moze predstavljati jedino Italija (ostali i nemaju ratnu mornaricu), relativno mala naseljenost hr obale sa par gradova bez ikakvih strateskih objekata u blizini, pa sve do toga da ste daleko od ‘prve linije’ koja se od raspada SSSR-a i SFRJ pomerila stotine km istocnije. Ee sad vidim da ovde ima nekih koji bi nabavljali nosace aviona i nuklearne podmornice za hr ratnu mornaricu, cisto da im se nadje za eventualno kofrcenje sa Slovencima oko onih par km2 mora u Piranskom zalivu

Mi

@Ne možeš imati izlaz na more / oceane bez mornarice. Kakve su to gluposti ? Uistinu moraš imati 15 godina da nisi u stanju razumjeti stratešku vrijednost. Izlaz na more bilo gdje u svijetu vrijedi više nego zlato. Ne može se ni izračunati vrijednost toga, gdje su uvijek zato sve zemlje svijeta ratovale i pokušale dobiti taj izlaz na more / oceane, pa tako i Srbija.

Mi

@Multi Boy Govoriš o Albanskom patrolnom brodu, ne Hrvatskom. Damen nije ni blizu. https://en.wikipedia.org/wiki/Albanian_patrol_vessel_Iliria

Mu
br

@alex
„Dok se 80% svjetske trgovine odvija morima i oceanima, neki likovi tvrde da zemlja sa drugom najrazvedenijom obalom u Europi i smještenom u centralnom dijelu iste ne treba imati snažnu mornaricu. Stvarno?“

Da. Stvarno. Ovaj komentar bih sveo pod ono: vidila žaba da se konj potkiva… Misliš li da bi HR da sva svoja sredstva upuca na mornaricu mogla osigurati neometanu trgovinu sa nekim Brazilom npr? I koliko točno toga uvozi HR prekomorskim putem a da joj je jako potrebno? Banane i indijske oraščiće? Naravno naći će se majstori koji će spomenuti naftu i plin kao da ne znamo da je to vlasništvo USA. Zadnji koji su napali njihove rute su završili sa dvije parkirane nuklearke. Ne, HR nema ogroman industrijski sektor kome trebaju prekomorske sirovine. HR ekonomija se zasniva tercijarnom sektoru i trgovinom kopnom sa EU. HR pomorska međunarodna trgovina se zasniva na dvije firme Tankerskoj i Atlantskoj plovidbi koje sveukupno imaju godišnji PRIHOD od 130 mil eur. O dobiti da ne pričam. Obje tvrtke ne bi mogle isfinancirati jednu jedinu korvetu u slijedećih 20 godina.

Me

@Multi Boy
„što su brodogradilišta dali Debeljaku“ Debljak je vlasnik SAMO splitskog brodogradilišta te je u sklopu njega i namjenski dio.
„kupi brod od Damen-a“
Brodovi su slični, ali nisu isti. Osim toga imaš brojne fotke s raznih inspekcija MORHa u brodogradilištu. I nove kobilice su odavno stavljene.
„bez sirovine koja je dolazila iz Prijedora“
Koje to sirovine, prosvijetli nas?

@brko
„koje sveukupno imaju godišnji PRIHOD od 130 mil eur“
Kakve veze imaju prihodi brodarskih kompanija s vrijednošću izvezenog tovara? Važnija je vrijednost tovara. Primjer: CEMEX iz Kaštela godinama je slao svaki tjedan 2 ture sa po 2 cement-cariera za Italiju. Mala vrijednost vozarine, ali je stalni i siguran prihod, kao što je i stalan izvoz cementa.

br

@Medo s mora
„Kakve veze imaju prihodi brodarskih kompanija s vrijednošću izvezenog tovara?“

Niti jedna mornarica ne štiti tovar već svoje trgovačke brodove ali to je samo manji dio cjelokupne slike. Puno veći je pitanje koju to mornaricu možemo nadjačati (a da nam je potencijalna prijetnja) i pod koju cijenu ( u slabljenju drugih grana vojske i to u odnosu na rizike koji nam prijete s kopna/zraka ). Eno sada se moćna ruska mornarica skriva iza PZO štita, mina, mreža i lukobrana od Ukrajinaca koji imaju gumene čamce i dronove a vi sanjate fregate. Ja to ne mogu razumjeti. Još da smo Italija pa da imamo veliku obalu bez zaštite otoka (pa nam treba AESA radar na sred mediterana) nekako bi imalo smisla ali naše more je zbog hrpe brdovitih otoka noćna mora za svakog napadača.

Zo

@Alex

Ne treba nama vojna mornarica nego trgovačka. Sa kim ćemo ratovati ?
Sa Italijom ? Slovenijom ? Ne budi smiješan

Racionalno sa novcima , opremati KV , HRZ , PZO a mornarica može pričekati. Koliko god čudno zvučalo

LNG terminal imamo a Ukrajina je prisiljena izvoziti preko naših luka jer ne može preko svojih i rumunjskih a prijevoz vlakom je dođe bitno skuplje . Potrebno je 100-tinjak vlakova za prosječan brod. I opet se na kraju roba vozi brodom

Odgovori
Mi

Pa on je isti kao i ovaj. Ako ne prodaju hr.F16 onda nece niti Rumunske ili bilo cije drugo kojima je Izrael prodao avione. Hrvatska bi tu samo otvorila vrata jer Izrael ima mozda i nekoliko stotina aviona za prodaju. Time bi namirili sve potrebe onih koji se zanimaju za njih.

Odgovori
Be

I tako, prica o Rafalima ulazi u zavrsnu fazu.

No, a sad pitanje svih pitanja, koliko ce obuceni mehanicari i tehnicari biti placeni?

Jer, Qatar ima 36 Rafala………

Odgovori
GK

Krivom k svaka dlaka smeta. Sad je pitanje plaća, naleta pa boje pa pumpe pa hangara samo da nevalja.

Be

Ooooo, itekako je bitno pitanje placa……

to je najbitnije pitanje

Mi

Biti će plaćeni kao i svi vojni mehaničari. Sva sreća plaće u vojsci Hrvatske su prilično dobre, pogotovo ako se usporedi sa Srbijom i pogotovo nakon što je Vučić napravio ovo što je napravio sa vojskom prošle / ove godine po pitanju plaća, gdje ih je baš zajebao.

Be

Milki….ti si naravno svijestan kako je svijet za takav kadar poprilicno mali.

Placen dobro za „nase“ uvijet je jako relativan pojam.

Zi

A koliko ce Hrvatski piloti imati naleta godisnje sa Rafalima? Da li ce ikad moci da iskoriste pun potencijal ovog aviona? Po Selaku nece nikad. A na stranu sto oni sada nemaju dovoljan broj sati ni na Mig 21.

Odgovori
To

Zicer-Koliko su sati naleta imali vasi piloti prije donacije ruskih migova??A koliko imaju sada??Niste imali na cemu letiti ostali ste na 3-4 aparata i broj naleta je bio mali ili minimalan.Ista stvar je sa nama.Mig 21 je neperspektivan 20g i vise i svako ulaganje u njega bi bio bacen novac.Osim za osnovno a to je air policing.Kako cemo iskoristiti Rafal??Imamo 30g-40g da vidimo.

Be

Imati ce dovoljno sati leta….

No, ukoliko se ne zalete to Vegasa barem jednom u 5 godina, zanista sve to

Mi

Neka se propisno uvedu u upotrebu pa ce i Red flag doci na red.

Mi

@Zicer Imati će puno više nego na migovima. Na migovima se baš šparalo. Ovu zadnju godinu baš lete, skoro svaki tjedan ih čujem ( valjda ih žele iskoristiti to kraja do dolaska Rafala ).

Dj

>> valjda ih žele iskoristiti to kraja do dolaska Rafala

Za sta ih zelite iskoristiti? Za rekreativno letenje pilota? Korist od ekstra naleta sa Mig-21 godine 2023. zaista nema, osim sto se trosi kerozin i neoptrebno rizikuju zivoti pilota u tom neuracunljivim krshevima…

Vl

Cestitke susedima. Nazalost mi i dalje stojimo u mestu.

Odgovori
Be

Al dobro, stilski gledajuci, shema farbanja je cist ok.

Samo, ja bi zamjenio mjesta rundele i eskadrilske oznake

Odgovori
GK

Nevjerojatna količina ljubomore kod susjeda. Sjećam se kad su dolazile polovne 29ke pa se pričalo o nadogradnji i o čudima ruske tehnologije pa o nabavci novih 31inica pa čak i Suhoja pa hoće li bit ovaj ili onaj radar pa važno da je rusko.
Hrvatska napravi tendere plati avion (bez kredita) unaprijed, kupi polovni iako je ekonomski jača od Srbije (per capita duplo)
Kupi najbolje što postoji u toj generaciji, da bi kupila PZO sa istim raketama da bi mogla imat SKALP i maksimalan dolet a sve prema dugoročnoj strategiji i potrebama HRZa. Zato je Barak bio u igri jer i on ima opcije povećanog doleta. Ovo je super posao iz svakog kuta a živo me itresira koliko će dugo trajati prijelazna rješenja u Srbiji i čušpajz od opreme koji se kuha već godinama. Postoji čak i plaćena oprema koja vjerojatno nikad neće stiči a o novim avionima je toliko smiješno raspravljat da je besmisleno. Za nove Rafale proces ugovaranja je dvije a dobave min sedam godina. Pitam susjede koje je prijelazno rješenje pošto resursi ovog sadašnjeg prijelaznog istiću.
Sjećam se i emisije u kojoj je urednik ovog portala izjavio da sa posltojećim sustavima Srbija može za pol sata pogasit sve hrvatske radare a pitam se šta Hrvatska može pogasit sa Rafalima i SKALPom a o zrak- zrak raketama i senzorima za odnos sa 29kama ne treba trošit riječi. Vidjeli ste kako S400 završi u sudaru sa SKALPom a di neće kineske kopije S300.

Odgovori
Be

Stovani citatelji, upravi imate jedinstvenu priliku osvijedociti se kako se s puno rijeci moze izreci apsolutno nista.

Ed

Kako kome,. ja sam iscitao puno toga.

GK

Ja se sjećam i jednog koji je tvrdio da Rafali nikad neće doći pa da neće bit pilota, pa mehaničara, pa infrastrukture i sl. Al OK, shema farbanja mu se sviđa pa je to bar nešto. 😂

Be

GK…staris, sjecanje te izdaje.

Ja to nikad nisam rekao za Rafala.

Ali sam kategoricki od dana 1 tvrdio kako od Kosher Burek price nece biti nista.

A cega ce biti……pa bit ce svega. Ali nikad iskusna.
Da li si ti svijestan kako se vec danas maturanti srednje zrakoplovne spremaju za Qatar preko Rafala?

Naravno da nisi, jer sve je super i sve je za 5 kad sami sebe lazemo.

Placa, djete drago, je jako bitna.
Nijedan mladi ZIM ili IRE tehnicar ti nece ostati u sustavu za kikiriki od niti 2000 EUR….

Pa ti sad vidi

Mi

Beduin,

Hrvatska ne mora da placa te mehanicare vise od Qatara. Dovoljno da ih placa vise ili isto kao Indonezija ili Grcka. Uostalom jel u ugovoru Qatara o kupovini Rafalea predvidjeno skolovanje mehanicara? I koliko to njima mehanicara treba pa ce svi njima otici?

GK

Dragi moj Beduin ja nisam djete i imam svoju firmu već trideset godina bavim se proizvodnjom i razvojem i znam da u svakoj djelatnosti postoje problemi i izazovi koji se rješavaju pa tako i pitanje pilota, plaća i mehaničara. S takvim banana stavom uvjeren sam da Vi dragi gospodine nikad niste bili u prilici rukovoditi ni sa čim. Da smo tako defetistički razmišljali 90ih i pljuvali po svemu ne bi bilo države a danas smo u Šengenu, Eurozoni i NATOu plaće su duplo veće nego u bivšoj metropoli a zaostajemo za Njemačkom i ostalima iz lige prvaka ali stižemo bez obzira na profesionalne pljuvače po svemu. Zasuci rukave i ostavit se tipkovnice, više rada manje gluposti. Isto vrijedi i za umirovljenike.

Be

Ne mora…ali ce morati „podebljati“ place ako zele zadrzati kadar.

Inace, ode on.

Be

GK, od kad je kritika defitisticko razmisljanje?

Be

Gledaj Mislave, Hrvatska drzava mora napraviti sve da bi ljudi bili zadovoljni…..

No, ljudi nisu zadovoljni.
Ljudi su svijesni itekako svijeta oko sebe koji nikad blizi ni dostupniji nije bio.

Ako ti je vrhunac uspijeha usporedba sa Srbijom, pokrij se usima.

Podsjetio bi ti samo na ne tako davni slucaj pilota Krila Oluje i njihovog odlaska iz sustava.

Danas sam okruzen relativno mladim ljudima, bivsim vojnicima, docasnicima i casnicima koji svoj kruh svagdasnji osiguravaju radeci za raznorazne PMC ili tvrtke koje pruzaju osiguranje u ‘skakljivim’ podrucijima.
To su ljudi u rasponu od 30 do 40 godina, dakle ljudi koji imaju jos sta za dati bar jos 20 godina.

I zanimljivo, svi imaju istu postapalicu, e da mi je netko prije rekao………

Dakle, place moraju ici na gore.

Place u Hrvatskoj su mizerne u odnosu na troskove.
4clana obitelj ispod 5000 ojra mjesecno neto u HR moze samo prezivljavati.

A prezivljavanje nije zivot vrijedan zivljenja.

A onda pojedinac misli gdje moze osigurati sebi i svojima zivot vrijedan zivljenja i zivo ga zacese za ponos HRZ.

Sad jasnije?

K

5000 Eura, neto, mjesecno? Vi imate neko sasvim razlicito poimanje zivota i „pukog prezivljavanja“ od mene.

S druge strane, slažem se za place u OSRH, situacija je takva da ljudi sve više gledaju otici iz sustava sto prije. Morati ce ici gore, i to brzo.

Mi

Gle beduin

Ja nisam poredio sa Srbijom vec Grckom i Indonezijom. Ako Srbija nabavi Rafale onda cemo platama oteti njihove mehanicare :)
Drugo, ti bi stvarno trebao da poradis na svom ophodjenju u komunikaciji. Fraze omalovazavanja „pokrij se usima“ i dociranje „jel sad jasnije“ zaista ne ostavljaju dojam nadmocnosti i postovanja u raspravi za koji ti pretpostavljam vjerujes da tako zvuci vec bas naprotiv.

Me

@Beduin
„4clana obitelj ispod 5000 ojra mjesecno neto u HR moze samo prezivljavati.“
Slučajno imam takav primjer s prihodima od 5000 EUR neto u bratovoj familiji, jadnici jedva preživljavaju kada se otvori sezona mjuzikla u Londonu, gdje godinama odlaze. A i put na daleki istok im se godinama odgađao zbog korone. Jadna ta moja familija, ne znam ni sam kako se snalaze.

Mu

Uzalud vam trud svirači. To su sve golubovi prevrtači. Ja sam teoriju i nacrte motora od 5 MEGA NEWTON-a za let na Mach 5 završio prije viśe od 15 godina i to u 3D s animacijom. Sad znate što se valja iza brda

Odgovori
om

Beduin@ četveročlana obitelj ispod 5000 eura može samo preživljavati…. budite malo skromniji ipak, jer u Hrvatskoj više nikoga ne bi bilo. Nigdje više ne cvjetaju ruže. Toj obitelji dosta je i 3000 eura budimo skromniji a to možemo postići ako si zacrtano i ovdje. Moja plaća za smjenski i koji prekovremeni je 2000 eura.

Odgovori
Kv

Za Srbiju je bolje da uzme SU-35 koji je dosta povoljniji od Rafala, a i mnogo bolji avion. Da ne pominjem SU-75, avion 5. generacije koji ce kostati 30-40 miliona. A Rafal kosta oko 120 miliona. Na primer, desi se da neko napadne Srbe u RS ili KiM, Francuzi nam odmah mogu udariti sankcije na delove za Rafal. Ili ih daljinski iskljuciti. Znaci, za Srbiju je najbolja ruska tehnika. Jedino je pitanje sankcija i mogucnost isporuke Suhoja iz Rusije u Srbiju. Koliko znam SU-35 kosta oko 80 miliona dolara.

Odgovori
Vl

Su-35 i bilo koji drugi ruski avon je proslost ne samo za Srbiju vec i za ostatak planete ne racunajuci Iran. Mi ga ne bi mogli kupiti sve i da nije Rusija upala u Ukrajinu.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor