Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025
[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M
Dva od do sada tri viđena nova BK.117D3m koji su ove godine isporučeni Srbiji. Treći je VIP primerak u bojama zastave / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

Na servisu za praćenje letova Flightradar, kao i na ADS-B, trenutno se može pratiti let nepoznatog helikoptera koji je poleteo sa batajničkog vojnog aerodroma.

Na osnovu pozivnog znaka RDF27 koji se može videti na Flajtradaru, ali i registracije D-HADG koja se vidi na ADS-B, može se zaključiti da je u pitanju helikopter H145M namenjen RV i PVO Vojske Srbije.

Isti pozivni znak ovaj helikopter imao je dok je leteo u Nemačkoj, a fotografije dežurnih spotera oko fabričkog kruga u Donevortu pokazivali su da HADG ima srpski vojni evidencijski broj 14509.

U pitanju je primerak naoružane verzije (srpska vojna oznaka H-50B), i to bi značilo da je započela isporuka 7 H-50B namenjenih 119. mešovitoj helikopterskoj eskadrili ‘‘Zmajevi, 98. vazduhoplovne brigade.

Do sada je Srbiji bilo isporučeno samo tri od 10 helikoptera BK.117D3m naručenih 2021. godine. Prvi je stigao 8. februara ove godine, drugi 4 dana kasnije, a potom i treći tek 23. jula.

Interesantno da na FR i ADS nije primećeno da je ‘‘14509‘‘ izvršio prelet iz Nemačke do Srbije, što je bio slučaj sa svim prethodnim isporukama helikoptera H145M. To najverovatnije znači da je letelica dopremljena kopnenim putem.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ti

smejali smo se hrvatima za kajove, a ovo smesnije izgleda od kajove

Odgovori
Dr

Druze moj ovaj H-145M je babaroga za Kiowa helihopter , okretniji brzi i opremljeniji !
Jel znaš na kom helihopteru bazira „Kowa Warior“??

Pe

Niko ozbiljan se nije smejao za Kajove. Ali kao što Kajove nisu helikopteri koji su u rangu Apača, MI-35, 28 ili KA-50/52, tako nisu ni ovi niti pretenduju da budu.

Tu je glavna razlika, H-145 su nabaljeni za konkretne uloge i ne pretenduju da budu ništa više od onog za šta su kupljeni. Da su loši ne bi ih kupovali i Amerikanci na stotine komada nešto doterane i pod imenom Lakota (glavna razlika što umesto fenestrona imaju slobodan zadnji rotor).

al

Šta tačno ovde izgleda „smesnije“ od „kajove“ (ako mislis na Bell OH-58 Kiowa helikoptere) ?

Bukvalno se ne mogu porediti (u smislu koliko je H145M daleko bolji u svakom pogledu).

St

Mislis da su GAMA-e ozbiljnije? A i Nemci budale, hoce da izbace Tiger iz upotrebe i zamen ga sa naoruzanim H145.
CIme su naoruzani ovi nasi helikopteri?

Š

Šta je smešno?

TT

Ovo je helikopter potpuno drugacije nameme i sirih mogucnosti.. Babe i zabe.

Mi

Sta je smesno tebi? Meni jedino poredjenje Kajove sa H145M po sposobnostima i nameni.

pu

Kiowa je ozbiljan sustav,samo se budale smiju.
Dovoljno je reć da može ponijeti 4 rakete Hellfire zrak-zemlja ili Stinger zrak-zrak, uz nevođene Hydra 70 i strojnice raznih kalibara.
Vrtolet ima MMS sustav koji sadrži senzore za termalno skeniranje, teleoptičke,laserske i optičke senzore za označavanje i ciljanje uz pomoć kojih razmjenjuje informacije s drugim platforama u zraku ili na kopnu.
Kiowa može označit mete za HR PzH-2000 u 10cm. Ili vodit bombu koju Rafale izbaci s 70 km daljine na metu.

Mi

Kakve tacno veze kajove imaju sa th145?
Srbija ima 19 mi-35 kao borbene verzije helikoptera, h145 je pre svega za transport uz mi-17, traganje i lakse borbene zadatke.

om

Kiowa uopće ne izgleda smiješno iako je projektirana prije nekoliko desetljeća. Izgleda retro, ali onako vojnički, a kad nakaći Hellfire Romeo postaje prokleto opasna, jer može korigirati bojevu glavu poslije ispaljivanja u tri stepena, dometa osam kilometara. Sasvim dostatno za jedan izviđački helikopter. Mislim da se rade i preinake na osmatračjoj glavi sa novim mogućnostima. Ovi vaši helikopteri imaju čisto civilni look i vojničke šare što ih čini na prvi pogled nekako nedoraslim namjeni.

Th

Po cemu izgleda smesnije? Moderan helikopter koji se dokazao svuda. Voleo bih da znam zasto je smesniji od Kajove!?

Ti

i jedna i drugi su laki borbeni helikopteri. Smejali smo se da kajova nema nikakvu zastitu (u smislu oklopa), a brate nema ni ovaj

Ne

@Omnia

Cvrc! Nasi su lepsi. Samo im fali ona makedonska drecavo zelena sara. :)

Salu na stranu, i Kajove i H145 su odlicni helikopteri koji dobro rade posao za koji su napravljeni. Samo me malo nervira toliki broj VIP helikoptera i aviona.

Th

Mesas klasu i namenu. Ovo nije Apach niti mu je to namena, kao ni Kajovi.

TT

@Tipsi
Ni jedni ni drugi primarno nisu borbeni helikopteri, to im je sekundarna namena.

Ni

Nisu Kajove za podcenjivanje, ali isto tako nije bas porediti H-145M i Kajove.
Amerikanci povukli iz upotrebe Kajove i zamenise ih Lakotom.
Uostalom tema koju komentarisemo nema veze sa Kajovana, vec sa H-145M. Ne vidim odakle potreba da se pise o necem sto se nigde u tekstu ne spominje. Ipak je tema nabavka helikoptera za Srbiju, a ne tamo neke Kajove…

om

Čovjek je samo rekao da mu helikopter izgleda smiješno, ništa drugo. Ja bih još dodao da mi izgleda kao igračka. Mnogi ovdje pak odmah navode da je Kiowa mnogo inferniornija od H 145 što nije točno. Ja lično bih radije 15 Kiowa moderniziranih i opremljenih kao što smo ih mi opremili sa Hellfire Romeo projektilima, nego ove vaše, jer ako ništa drugo mi smo svoje nabavili znatno, znatno povoljnije. I na kraju da su toliko inferiorniji na terenu od vaših, nisu sigurno. Kiowa ima zapaženo mjesto u našoj doktrini , zato još i ulažemo u njih, jer su naši najnoviji od onih koji još postoje.

Me

@tipsi Dobri su ovi helikopteri za policiju i civiline svrhe. Stvarno dobri. A pošto Srbija nema ništa bolje u vojsci po pitanju ovog tipa, onda je bolje i to nego Gazela. Kiowa je napravljen kao vojni helikopter, nije bilo nikakve civilne koristi. Ljudi koji su govorili o Kiowi, stvarno ništa nisu razumjeli. Iako nosi Hellfire, to nije ono što ga čini izvrsnim helikopterom, nego optička kupola na vrhu. H145M je civilini helikopter koji se može dodatno modificirali modulima.

Jo

H145M nisu dobri, nego su najbolji helikopteri u svojoj klasi. Dovoljan dokaz je to što se njima opremaju i Nemačka, SAD, Mađarska itd. Kiowa je prevaziđena, čim se više ne proizvodi

Ni

@Medo Med

H-145M nije civilni helikopter, to vam i ovo M govori.
Mislite sa su Nemci, Madjari i drugi blesavi sto su izabrali H-145M?
Ili Amerikanci koji sunizbacili iz upotrebe Kajove, a na njihovo mesto dosli su upravo H-145 tj. Lakota koje rade po licenci.
I kada vec pisete o Kajovama, izguglajte malo kako su se Kajove provele u Iraku protiv papucara. To je jedan od razloga zasto su Kajove povucene iz upotrebe.

Mi

Nikola

Kiowe su povucene jer su i na same AH 64 dodani senzori iznad glavcine rotora (tzv. longbow) pa se promijenila i taktika upotrebe. Nije bilo vise potrebe da Kiowe rade u tandemu sa Apachima. Apachi su preuzeli i njihovu ulogu.To je jedini razlog njihova povlacenja kod Amerikanaca. Inace puno vecu kolicinu su uzeli Grci nakon Hrvatske.

om

Mile nas ne zanimaju jurišni borbeni helikopteri jer to više ne pije vodu kad već spominješ 19 komada. Sretno vam i jeftino održavanje kad ih već imate. Ali Kiowa jest izviđački laki helikopter koji može indirektno i vršiti borbene zadatke kojeg smo mi sasvim pristojno naoružali za tu namjenu. Ona osmatračka kugla dobiva novu dimenziju jer dobija još novih dodataka. U nekom indirektnom klinču nisam baš siguran da bi ti vaši teški helikopteri srušili mali Kiowu koja se skriva i koja nosi Stingere pa i Hellfire koji djeluju po tlu.

Ni

@Mislav

Netacno. Ako je tako kao sto tvrdite, sta cemo sa Apacima koji nemaju glavcinu iznad rotora. Pored toga, Kajove u americkoj vojsci zamenili su H-145 ili po americki Lakota, koje Amerikanci rade po licenci.

Ro

@Nikola
U američkoj vojsci već preko 10 godina nema aktivnih Apache koji nije dio D ili E standarda, znači ima Longbow senzorsku kupolu. Svi upotrebljivi (airworthy) modeli iz AMARC baze Davis Monahan, iz inicijalne A serije, su prekonvertirani na D standard.

pu

Kiowe „nemaju nikakvu zaštitu“?
Spektar senzora i sustava preživljavanja vrtoleta uključujuje sustav optike montiran na jarbol s TV i FLIR kamerama,sustav laserskog daljinomjera/označivača, AN/APR-39 radarski detektor, AN/ALQ-144 IR ometač, AN/AVR-2 laserski detektor, AN/AAR-57 sustav upozorenja na rakete i dr.
Toliko o Kiowama.

Odgovori
pu

H145 – u Hrvatskoj koristi policija i HHMS. Doduše ne u M verziji.
Mađari su pametno kupili francuske strojnice NEXTER NC621 cal. 20 mm za H-145M,čim njihov helikopter postaje ubojit za svako oklopno vozilo u regiji – osim Bredleya.
Bredley je zaštićen s svih strana do cal .30 mm.
S cijenom od 10 mil. € po vrtoletu radi se o solidnom srednjem višenamjenskom helikopteru. Nije u rangu s Kiowom po opto-elektronskim sustavim. Kiowa je izvidiničko-lako borbeni helikopter.
Njena namjena je „snimanje bojišnice“ i slanje informacija.

Odgovori
Lo

@putnik83

Doba kad su helikopteri topom isli na oklopna vozila je u proslosti, napraviti to danas je direktna smrt. Vidimo kako se helikopteri koriste u Ukrajini, nisko i udaljeno.

Kiowe si nesto sasvim drugo, one naurazane s Hellfire mogu zaustaviti cijelu oklopnu kolonu dok su potpuno sakrivene zbog optike iznad rotora.

Ni

@Logika

„Kiowe si nesto sasvim drugo, one naurazane s Hellfire mogu zaustaviti cijelu oklopnu kolonu dok su potpuno sakrivene zbog optike iznad rotora.“

Da bi uopste dejstvovala po koloni oklopa Kajova mora prici na nekoliko km od te kolone, jer nije isto kada je teren ravan kao tepsija (kao u Iraku) ili kad je brdsko planinski, jer ima nesto sto se zove efikasni domet rakete a to itekako zavisi od terena.
Cak i da Kajova pridje koloni onda se javlja ‘mali’ problem zvani trupna PVO itd. Mahom su to sistemi koji imaju 2 i vise puta veci domet od raketa koje spominjete.
To o cemu pisete bilo bi takoreci slanje pilota u smrt. Imamo primer Iraka, Amerikanci i njihovi saveznici razlupali su iracku PVO i KoV svojom avijacijom bez vecih problema, ali i pored toga najveci broj izgubljenih helikoptera, sa stradalom posadom, bile su upravo Kajove.
U takvim samoubilackim misijana slicno bi se provelo verovatno svaki helikopter.

om

Nikola@ Kiowa je izviđački helikopter i nije mu namjena jurišanje na oklopnu kolonu koju čuva trupna PVO. Naoružan je Stinger i Hellfire raketama za obranu i napadačko djelovanje iz sigurne distance . Kiowa ne juriša i ne napada nego s skriva, osmatra i navodi. Ne vidim razloga da se izlaže trupnoj PVO.

Sr

@omniameamecumporto
US Army aviation su penzionisali izviđačke helikoptere(otuda Kiowa u HR), dok jurišne nisu. Valjda to nešto govori?

om

Govori mi da je američka doktrina drugačija i da su dio njihovih sposobnosti preuzeli jurišni helikopteri. Nama ovakav vid sposobnosti malog helikoptera dobro naoružanog i osmatrački na zavidnom nivou sasvim solidno odgovara. Danas kada dronovi rade čuda jurišni helikopteri su glineni golubovi i preskupe mete.

Ni

@Omnia

Znam. Nego sam odgovorio na komentar iznad o zaustavljanju oklopnih kolona Kajovama.

Mi

@Nikola Kiowa nije napadački helikopter, nego „scout“ helikopter. Njegova zadaća je da izvidi, ispali hellfire rakete na kolone i sakrije se u svojoj brzini i malenkosti. Kiowa je u grupi sa npr. srbijanskim Gazelama, samo što Gazela je toliko stara da nema nikakvu elektroniku i nosi Maljutku, ali operacijska misija im je ista. Danas su napadački helikopteri izgubili svrhu kao što viidmo u Ukrajni ( Apche, Aligator, pa čak i srbijanski MI-24 / 35 ) ali nisu izgubili svrhu u potpunosti.

Vl

Dobro nam dosli lepotani.

Odgovori
Lo

Mene zanima koliki je ukupnan broj ovih helikoptera u VIP verzijama koje su dobile jedinice MUP i VS ?

Odgovori
Ž

Lotpy

За МУП је набављен један Н215 Супер Пума, ВС је добила један Н145М.

Ko

Sa čime su naoružani ovi M u VS. Šta je sa paukom/novom nećemo valjda da kačimo 2t5 i nrz na moderan helikopter.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor